Hore

Kritické okienko - Cez kopec do školy (Lukoo)

Pri prezeraní fotografií na kritiku ma zaujal záber od užívateľa Lukoo. Na rozdiel od mnohých iných fotografií, ktorých názov je len akýmsi "popisom" obrázka, v tomto prípade názov rozširuje príbeh, ktorý je vo fotografii obsiahnutý "Cez kopec do školy". Okamžite sa mi v mysli vynoria chladné podtatranské rána, keď sme sa zababušení po uši brodili v snehu v snahe prísť do školy načas. Zaujímavý rozmer má aj ďalšia časť príbehu v tejto fotografii - keďže v zábere sú tri postavy - dve deti a jeden dospelý človek. Toto ponúka mnohosť možných interpretácií , a to je niečo, čo diváka vždy baví. Je to učiteľ? Rodič, ktorý dohliada na svoje deti? Je to chalan z vyššieho ročníka? Urobte si svoju vlastnú interpretáciu podľa chuti.

Čo na tejto fotografii okrem príbehu musím oceniť, je príjemne vystihnutá zimná atmosféra. Sama cítim studený vzduch v nose, keď sa na ňu pozriem, cítim štípať mráz na prstoch. Z tejto rozmermi malej fotky síce nie je zrejmé, či ide o postprodukčné zásahy alebo naozaj obklopovala toto zimné ráno takáto intenzívna hmla, výsledok je v každom prípade veľmi príjemný.

Ak by som záberu predsa len mala niečo vytknúť, bude to niekoľko pripomienok ku kompozícii. Ako prvé sa vynára klasická otázka formátu - v tomto prípade nie je formát žiaden z bežne využívaných - teda 2:3 ani 3:4, je to niečo medzi. Pravdepodobne sa tak stalo pri spracovávaní fotky, kde by udržanie pôvodného formátu znamenalo napríklad orezanie horných konárov alebo pravej časti stromov. Preto je tak veľmi dôležité uvedomovať si kompozíciu už pri samotnom fotografovaní a hľadať to správne miesto a správny výrez. Od toho predsa na fotoaparáte predsa máme hľadáčik :) Pri úpravách už neraz nie je možné vytvoriť takú kompozíciu, ako by sme chceli, a tak máme tendenciu orezať obrázok "ako príde". Ale v momente, keď takýchto rôznorodo orezaných fotiek vidíme vedľa seba viac, ukazuje sa, že to pre fotografa poväčšine nie je správna cesta.

Ďalší priestor na možné zlepšenie vidím aj v umiestnení dôležitých prvkov na fotke. Podľa môjho názoru aj postavy umiestnené až príliš natesno na okraj fotografie, predovšetkým dve detské postavy. Napriek tomu, že vo fotke sú práve tieto postavy nositeľkami príbehu, sú umiestnené až príliš mimo, trochu viac priestoru na "dýchanie" okolo by im rozhodne nezaškodilo. Navyše ich umiestnením viac do tretiny fotografie, teda k zlatému rezu by sa dostali ešte viac do pozornosti diváka. Inak je však kompozícia príjemná, stromy vytvárajú krásnu diagonálu, ktorá vedie oko diváka mimo záber s pocitom, že tento rad stromov pokračuje do nekonečna.

Určite by som sa v prípade autora zamyslela aj nad čierno-bielou alternatívou tohto záberu. Podporí sa tým ešte viac zimná atmosféra, navyše sa v takomto prípade pozornosť bude ešte viac koncentrovať na príbeh troch postáv. Pri jednoduchom prevode do čienobielej sa mi tonatlita fotografie zdal príliš tmavá, odporučila by som ju ladiť viac do high-key.

   

FOTO: Lukoo

Autorka je lektorkou Akadémie Kreatívnej Fotografie.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
istvic
ocenenie redakciou 2013-11-28 07:08:05
co sa tyka tych postav ,ci je to rodic,spoluziak syarsi,ucitell….moja interperetacia ma meno perspektiva.
 
istvic
ocenenie redakciou 2013-11-28 07:12:39
celkovo fajn rozbor,vacsinou suhlasim:}
 
netmouse
2013-11-28 09:16:42
tentokrat suhlas ... len by som tie deti presunul z rohu na pravu stranu od dospelej postavy (to zvladne aj tretiak na zakladnej skole) ... tym autor ziska priestor a zanechal pribeh o cesty do skoly ... bez deti by nazov stratil vyznam
 
michall
2013-11-28 11:04:13
len dodatok ku kompozícii, podvedome máme zvyk prezerať ( čítať ) informáciu z pravej strany do ľavej, pointu, teda veľkú postavu a dve malé siluety by som umiestnil v pravom dolnom rohu horizontálnym prevrátením
 
seifi
2013-11-28 11:31:12
páči sa mi, že si spomenula formát;
možno príbeh "Cez kopec do školy" sa vybavil autorovi postupne, inak by tie postavičky nedal tak na okraj; a možno tie postavičky zahaliť hmlou a bude vybielené, ako riadky v lekárskej dokumentácii dať názov "cestou na pivo" a hneď máme veselšiu tému
 
Marcel Rebro
2013-11-28 11:42:52
príspevok od: michall
len dodatok ku kompozícii, podvedome máme zvyk prezerať ( čítať ) informáciu z pravej strany do ľavej, pointu, teda veľkú postavu a dve malé siluety by som umiestnil v pravom dolnom rohu horizontálnym prevrátením
ty si arab?
 
seifi
2013-11-28 11:56:55
príspevok od: seifi
páči sa mi, že si spomenula formát;
možno príbeh "Cez kopec do školy" sa vybavil autorovi postupne, inak by tie postavičky nedal tak na okraj; a možno tie postavičky zahaliť hmlou a bude vybielené, ako riadky v lekárskej dokumentácii dať názov "cestou na pivo" a hneď máme veselšiu tému
ale áno, dobrý nápad, boduješ (pravda, nie s tým čítaním)
 
seifi
2013-11-28 11:59:05
a prvý krát vidím aj plus aj mínus , budeme hrať na skóre; tiež dobré, oceňujem, redakcia
 
seifi
2013-11-28 12:00:51
príspevok od: seifi
ale áno, dobrý nápad, boduješ (pravda, nie s tým čítaním)
to patrilo pod Michalla ; bežím preč ...
 
lacoslav
2013-11-28 19:54:22
Úpravou do high-key sa skoro úplne stratili deti. Kto potom ide do školy?
 
lukoo
2013-11-28 19:54:33
Dobrý večer prajem Na začiatok musím povedať, keď som sa poobede dostal na stránku ephoto tak som zostal prekvapený a videl, že redakcia si dovolila zobrať moju fotografiu na paškál aj keď neviem prečo lebo myslím si že sú tu fotografie ktoré si zaslúžia mať väčšiu pozornosť, ale to už nechám na ich posúdení.... teraz skúsim niečo k fotografii je pravda, kompozícia nieje možno 100% ale keď ma človek iba pár sekúnd na to aby zaznamenal moment, tak málo kedy ma čas myslieť kde má čo byt na akom mieste, ale netvrdím že to nemôže byt o skúsenostiach. Čo sa týka orezu fotografie pridávam originál stým že som ju skúsil dať do ČB a posunul postavy viac na pravo, posúďte sami... s pozdravom Lukáš
 
total empty
2013-11-28 21:35:07
príspevok od: lukoo
Dobrý večer prajem Na začiatok musím povedať, keď som sa poobede dostal na stránku ephoto tak som zostal prekvapený a videl, že redakcia si dovolila zobrať moju fotografiu na paškál aj keď neviem prečo lebo myslím si že sú tu fotografie ktoré si zaslúžia mať väčšiu pozornosť, ale to už nechám na ich posúdení.... teraz skúsim niečo k fotografii je pravda, kompozícia nieje možno 100% ale keď ma človek iba pár sekúnd na to aby zaznamenal moment, tak málo kedy ma čas myslieť kde má čo byt na akom mieste, ale netvrdím že to nemôže byt o skúsenostiach. Čo sa týka orezu fotografie pridávam originál stým že som ju skúsil dať do ČB a posunul postavy viac na pravo, posúďte sami... s pozdravom Lukáš
Nauč sa zodpovednosti a väčšej rýchlosti pri komponovani. Výhovorkami len dávaš za pravdu svojej neschopnosti. Rýchlosť a vycibrené zmysly robia fotografa fotografom,vidieť veci inak,zaznamenať zlomok sekundy-okamih,rychlá a presná práca, to všetko chce prax.
Tretinové delenie-zlatý rez, to niesú len nejaké stanovené zákony, sú odvodené od schopnosti oka vnimať ,takisto pomer stran,pre človeka je predsa len preirodzenejšie širokouhlý obraz, ako štvorec.Samozrejme, že existujú vínimky v kompozícií a pomere stran.
Spracovať hmlovu fotku, aby tam neboli prepaly,bola zachovaná hmla(prílišným kontrastom sa hmla tratí) vytiahnúť čisto čiernu, zachovať časť šedej ale neurobiť šedivku, atď. je umenie spracovania čb fotografie.
V tvojej fotke je podľa mňa základna chyba, že pomer plochy stromu k pomeru plochy celej fotky je veľký,takisto trebalo pri kopme brať do úvahy diagonály-pomyselná čiara uhlopriečne osoby-spodky stromov-cesta.
 
lukoo
2013-11-28 21:40:16
príspevok od: total empty
Nauč sa zodpovednosti a väčšej rýchlosti pri komponovani. Výhovorkami len dávaš za pravdu svojej neschopnosti. Rýchlosť a vycibrené zmysly robia fotografa fotografom,vidieť veci inak,zaznamenať zlomok sekundy-okamih,rychlá a presná práca, to všetko chce prax.
Tretinové delenie-zlatý rez, to niesú len nejaké stanovené zákony, sú odvodené od schopnosti oka vnimať ,takisto pomer stran,pre človeka je predsa len preirodzenejšie širokouhlý obraz, ako štvorec.Samozrejme, že existujú vínimky v kompozícií a pomere stran.
Spracovať hmlovu fotku, aby tam neboli prepaly,bola zachovaná hmla(prílišným kontrastom sa hmla tratí) vytiahnúť čisto čiernu, zachovať časť šedej ale neurobiť šedivku, atď. je umenie spracovania čb fotografie.
V tvojej fotke je podľa mňa základna chyba, že pomer plochy stromu k pomeru plochy celej fotky je veľký,takisto trebalo pri kopme brať do úvahy diagonály-pomyselná čiara uhlopriečne osoby-spodky stromov-cesta.
dakujem zas som o nieco mudrejsi
 
blahoslav J B Art
2013-11-28 21:41:24
príspevok od: lacoslav
Úpravou do high-key sa skoro úplne stratili deti. Kto potom ide do školy?
medzitym, ako autorka robila upravy v pocitaci, deti prisli do skoly
 
michall
2013-11-28 22:28:14
príspevok od: Marcel Rebro
ty si arab?
pardon omyl, myslel som z ľavej do pravej... z kontextu to hádam aj vyplýva,.. salam alejkum
 
trnavsky
2013-11-28 23:38:05
Úprava do ČB sa mi páči ale sa mi nepozdávajú rady - otočiť z prava doľava . vyznie pocitovo úplne inak, myslím tým že prinesie pokoj do obrázku, a práveže napätie pri pôvodnej verzii sa viac hodí k atmosfére, počasiu aj názvu...Mám výhrady predovšetkým ku komentom o kompozícii. Povedzme, že "milimeter" od okraja deti posunúť - no dobre, ale nie je nevyhnutné. Táto fotka je takmer môj kompozičný sen - je tu viacero obrazov s viacerými zlatými stredmi. Celkovo keď pozrieš na fotku ladí, a v zlatom strede sa nachádza zalomenie kmeňa a koruny stromu. Takto ohraničuje ďalší obraz v ktorého zlatom strede je väčšia postava a tá zasa ohraničuje ešte 3. priestor, v ktorého takmer zlatom strede sú malé postavy (možno chýba ten "milimetrík"). Na fotku sa preto príjemne pozerá, a pohodu narúša len naše v hlave prvoplnánové strihanie na tretiny. Pridávam jeden obrázok pre inšpiráciu, kde sú postavy tiež nalepené na okraji: http://flickriver.com/photos/28433765@N07/4422202007/
 
total empty
2013-11-29 00:33:05
príspevok od: trnavsky
Úprava do ČB sa mi páči ale sa mi nepozdávajú rady - otočiť z prava doľava . vyznie pocitovo úplne inak, myslím tým že prinesie pokoj do obrázku, a práveže napätie pri pôvodnej verzii sa viac hodí k atmosfére, počasiu aj názvu...Mám výhrady predovšetkým ku komentom o kompozícii. Povedzme, že "milimeter" od okraja deti posunúť - no dobre, ale nie je nevyhnutné. Táto fotka je takmer môj kompozičný sen - je tu viacero obrazov s viacerými zlatými stredmi. Celkovo keď pozrieš na fotku ladí, a v zlatom strede sa nachádza zalomenie kmeňa a koruny stromu. Takto ohraničuje ďalší obraz v ktorého zlatom strede je väčšia postava a tá zasa ohraničuje ešte 3. priestor, v ktorého takmer zlatom strede sú malé postavy (možno chýba ten "milimetrík"). Na fotku sa preto príjemne pozerá, a pohodu narúša len naše v hlave prvoplnánové strihanie na tretiny. Pridávam jeden obrázok pre inšpiráciu, kde sú postavy tiež nalepené na okraji: http://flickriver.com/photos/28433765@N07/4422202007/
Ďávať Vincenta za kompozičný vzor, nieje práve dobrý nápad.
Vzhľadom na jeho tvorbu.
Ale kde ty tu vidíš dobrú kompozíciu ?
 
total empty
2013-11-29 00:35:20
príspevok od: trnavsky
Úprava do ČB sa mi páči ale sa mi nepozdávajú rady - otočiť z prava doľava . vyznie pocitovo úplne inak, myslím tým že prinesie pokoj do obrázku, a práveže napätie pri pôvodnej verzii sa viac hodí k atmosfére, počasiu aj názvu...Mám výhrady predovšetkým ku komentom o kompozícii. Povedzme, že "milimeter" od okraja deti posunúť - no dobre, ale nie je nevyhnutné. Táto fotka je takmer môj kompozičný sen - je tu viacero obrazov s viacerými zlatými stredmi. Celkovo keď pozrieš na fotku ladí, a v zlatom strede sa nachádza zalomenie kmeňa a koruny stromu. Takto ohraničuje ďalší obraz v ktorého zlatom strede je väčšia postava a tá zasa ohraničuje ešte 3. priestor, v ktorého takmer zlatom strede sú malé postavy (možno chýba ten "milimetrík"). Na fotku sa preto príjemne pozerá, a pohodu narúša len naše v hlave prvoplnánové strihanie na tretiny. Pridávam jeden obrázok pre inšpiráciu, kde sú postavy tiež nalepené na okraji: http://flickriver.com/photos/28433765@N07/4422202007/
Ukáž.
 
trnavsky
2013-11-29 01:13:40
príspevok od: total empty
Ukáž.
Vnímam to tak že pozriem (bez pravítka) a veľa závisí od "váhy" objektu, alebo časti obrazu. Ale keď už je tam to pravítko, tak ťažisko skupiny stromov by som videl skôr bližšie ku 4. Ak sa pozriem do priezoru pod korunou stromu vľavo, tam môžem znova rozčleniť na tretiny a v tom orámovaní vidieť nový zlatý (ľavý) stred s postavou - teda keď pozerám na posudzovaný originál (nie už ten autorom upravený v diskusii). Na druhej strane, môžem pozerať zblízka, tá postava mi oddeľuje pravú stranu a ľavý zbytok. Tak v tej časti vpravo ak ju roztretinujem, najvýraznejší objekt - kmeň bude približne v 3. Môže sa to vnímať ako špekulácia, ale takto to mne približne vychádza, alebo ako zdôvodnenie tvrdenia vyhovuje. A občas to podobne na niektorých obrazoch pozorujem (ak sa mi veľmi zriedka naskytne príležitosť).
 
velecky
2013-12-02 13:24:58
príspevok od: michall
pardon omyl, myslel som z ľavej do pravej... z kontextu to hádam aj vyplýva,.. salam alejkum
len pre poriadok, nielen v arabčine, ale napr. aj v hebrejčine sa píše sprava doľava, šalom alejchem.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia