Hore

Kritické okienko - portréty 1

V dnešnom ktitickom okienku si posvietime na portréty. Je to veľmi populárny žáner, do ktorého sa mnohí púšťajú s veľkým sebavedomím. Obdobie krajiniek a domácich zvieratiek už majú za sebou, tak prečo nepoprosiť peknú kamarátku, aby im pózovala.

Pri portréte je dôležité, aby vypovedal aj o portrétovanom aj o fotografovi. Malo by tam byť zachytené čosi z osobnosti, emócie človeka a mal by byť zreteľný rukopis fotografa. Bohužial sa často stáva, že model - pekná kamarátka sa tvári ako na pitevnom stole, v lepšom prípade kopíruje akúsi pózu z módneho časopisu. Fotograf často zvolí pekné prostredie a svetlo, výslednú fotografiu však sprzní čerstvo stiahnutými pluginmi.

O takéto postprodukčné lahôdky nie je v rubrike „Na kritiku“ núdza, stačí kliknúť na hocičo fialovo zelené, alebo nerealisticky rozostrené, zrnité, prípadne hľadajte miesto ľudskej pokožky porcelán.

Začneme však veľmi vydareným portrétom, na ktorý sa nič z hore uvedeného nevzťahuje (okrem peknej kamarátky).

Martin - model 02


Najpútavejšie na Martinovej fotografií je svetlo. V dnešnej záplave zautomatizovaných postprodukčných úprav oceňujeme poctivú prácu so svetlom. Modelka je rovnomerne, mäkko nasvietená, nie je ponorená do čierneho pozadia. Čo by sme vytkli je voľba oblečenia. Ak vyslovene nefotografujeme reklamu na tričko, tak je nesprávne zvolená farba aj dizajn trička. Farba kvôli tomu, že príliš púta pozornosť. Biela na čiernom odpútava diváka od tváre, ktorá by mala byť na klasickom portréte dominantná. Motív na tričku je taktiež nevhodný kvôli svojej veľkosti a farbám, tie nekorešpondujú s ničím iným na obrázku.

Póza modelky je prirodzená, nenútená, až na ”schovanú” ľavú ruku. Výraz tváre je príjemný, oči by si však zaslúžili trocha viacej svetla. Pozitívne hodnotíme, že fotograf “nepresýtil” modelku doplnkami, zvolil len nenápadné čierne náušnice a čelenku farby vlasov. Začínajúci fotografi často znehodnotia pekný portrét prílišným množstvom nevhodných doplnkov.

Hoci sme v úvode pochválili svietenie, navrhovali by sme ešte jedno svetlo na hornú časť vlasov. Odstávajúce vlasy po bokoch nevnímame ako problém, ladia s celkovým prirodzeným štýlom účesu a fotografie vôbec. Iba tie odstávajúce vlasy nad čelenkou pôsobia ako rožky. Iný detail, ktorému by fotograf mohol venovať väčšiu pozornosť je úprava oblečenia (pokrčené tričko).

Ďalším vydareným portrétom je Jurajova fotka Full of fun.

Juraj - Full of fun


Je súčasťou ucelenej série. Jednoduchá, vďačná kompozícia, pozornosť diváka sa sústreďuje presne na to, na čo má, na pásku na očiach s textom a veľavravný úsmev. Séria je zaujímavá, prístup autora k zobrazovaniu emócií je veľmi rafinovaný, tešíme sa na výslednú podobu. Aby sme len nechválili, Juraj by si mal aj v ostatných fotkách udržať kompozíciu, na niektorých fotkách majú ľudia vykrivené ramená (Stay fresh) alebo príliš veľa prázdneho priestoru okolo (Love).

Spomenuli sme, že u začínajúcich fotografov je tendencia “obohatiť” záber o doplnky a rekvizity. Akoby si neboli istí oblečením, miestom, pozadím, svetlom a výrazom v tvári. “Ech, ešte niečo by to chcelo, niečo tomu chýba”. V rukách človeka sa tak ocitá náhodný predmet, ktorý má “oživiť” obyčajný portrét.

Zuzana - Patrícia 2


V minulosti sa v portrétnej fotografii používali rekvizity, ktoré niečo vypovedali o portrétovanom, o jeho charaktere, alebo povolaní. Ak Patrícia nie je chovateľkou pávov, tento doplnok nedáva žiadny zmysel a zároveň je príliš dominantný. Pozícia tela je tiež problematická. Hlava je akoby narazená na trup a ten zasa splýva s ramenom v jedno. Pozitívne na tejto fotke vnímame efektívne využitie protisvetla, výraz tváre a pohľad.

Pri pohľade a očiach ešte chvíľu zostaneme. Oči sú v portréte veľmi dôležité, môžu veľa prezradiť, alebo niečo skrývať. Vedieť fotograficky zachytiť náladu, túžbu, radosť, alebo smútok v očiach je snom nejedného portrétneho fotografa. Kým ešte nevieme takúto emóciu v očiach zachytiť, sústreďme sa aspoň na to, kam smeruje pohľad a ako oči pôsobia, čoby kompozičný prvok v tvári človeka.

Zuzana - Fany


Na ďalšej Zuzkinej fotke sme objavili nepekne pôsobiace oko. Celkový portrét je príjemný, orezom Zuzka dosiahla silný impakt, dôraz na tvár, zladila oblečenie s náušnicami, póza je inovatívna. Ľavé oko však pôsobí ako by najradšej na fotke ani nebolo. Isteže nežiadame priamy pohľad na modelku, aby bolo vidno obidve oči rovnako. Ale Zuzka mohla využiť buď dvojtretinovú pozíciu hlavy, alebo potom úplný pohľad z profilu.

Ďašie “vyočené oko” môžeme vidieť tu:

Katka - Andrea

Katka má dobrý zmysel pre kompozíciu, pózu, výber modelky a zvolila veľmi príjemný doplnok - veniec z kvetov. Modelka sa jej však pozabudla pri pozeraní sa za rukou. Oči jej smerujú tak ďaleko a vysoko, že pravé oko pôsobí veľmi umelo a nepekne. Škoda. K postprodukčným úpravám sme sa vyjadrovali už na začiatku. Tu nám ale nedá neodporučiť Katke, aby si vyskúšala aj analógovú čierno bielu fotografiu, aby pocítila ten rozdiel.

Posledný portrét, ktorý upútal našu pozornosť je od Juraja.

Juraj - Veronica 6

Ako jeden z mála autorov vyplnil aj kolónku popis. Na naše sklamanie sme tam nenašli nič, čo by vysvetľovalo jeho zámer. Priznanie sa ku spadnutému náramku nás pobavilo. To, že niekto je na fotografii zasnený dáva dobrý predpoklad pre silný príbeh. Prečo ho nepopísať? Poznáte najznámejší “zasnívaný portrét” v histórii fotografie? Dorothea Lange: Migrant Mother. Silný príbeh.

Asi najviac problematická u Juraja je kompozícia. To, že modelka je umiestnená dole a v hornej časti fotografie sa nachádza len neutrálne pozadie je v poriadku. Zásadným pravidlom pri komponovaní fotografie je vyvarovať sa nežiaducim elementom. Veronike totiž niečo “vyrastá” z líca, a to je veľká škoda. S postrodukciou tiež mohol Juraj trocha šetriť. Čiernobiele prevedenie je pekné, ale nie sme si istí, prečo kompletne začiernil celý pravý dolný roh.

Hoci sa portrét zdá byť ľahkým žánrom s nekonečným množstvom “materiálu” všade okolo nás, ako vidíte, nie je to s ním až také jednoduché. Treba mať zvládnutú prácu s technikou, vystriehnuť, alebo vytvoriť kvalitné svetlo, odkomunikovať svoj zámer s modelom, vypočuť si jeho požiadavky, ako by chcel byť zobrazený, ustráziť si kompozíciu a “neprepísknuť” postprodukciu. Ako bonus môžeme pridať nejaký zaujímavý nápad a začať vytvárať série s jednotným štýlom.

Zuzana Vajdová & Marek Gavlák sú lektormi Akadémie Kreatívnej Fotografie.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Laco62
2012-09-04 09:46:58
Katka (alebo kolegovia), vďaka za odborné postrehy.
 
atariak
2012-09-04 11:50:08
hm, budem uprimny, ale ta prva fotka sa mi zda DOST doupravena, pozadie zaciernene v PS. vedu ma k tomu zvlastne rozmazane ruky slecny na oboch stranach...
 
tomas.hlavco
2012-09-04 12:28:41
príspevok od: atariak
hm, budem uprimny, ale ta prva fotka sa mi zda DOST doupravena, pozadie zaciernene v PS. vedu ma k tomu zvlastne rozmazane ruky slecny na oboch stranach...
Digitalna fotografia vacsinou nekonci len na pamatovej karte ale pokracuje v postprocese. Mohla mat za sebou aj cierne pozadie, alebo tmu
 
atariak
2012-09-04 13:36:40
príspevok od: tomas.hlavco
Digitalna fotografia vacsinou nekonci len na pamatovej karte ale pokracuje v postprocese. Mohla mat za sebou aj cierne pozadie, alebo tmu
to je pre mna novinka ale potom bol ten PP mierne odflaknuty... konkretne mam na mysli trochu ciernej/sedej, ktora zasahuje do ruk. sak pozri, ok, ked niekto chce, nech kludne vyruti cele pozadie, len nech to vyzera prirodzene, no neeee?
 
Zuzanka999
2012-09-04 20:35:36
No aspoň viem čo robím zle no..
 
quintes
2012-09-04 21:44:46
...ak nechová pávy foto nedáva zmysel... To čo má byť, to kto preboha robil tento článok... Ahá, AKF... Keby šom tu dal profi reklamnú fotku včera urobenú a predanú za 5tis eur s pavym pierkom bol by to blud že?
 
Zuzanka999
2012-09-04 22:04:07
príspevok od: quintes
...ak nechová pávy foto nedáva zmysel... To čo má byť, to kto preboha robil tento článok... Ahá, AKF... Keby šom tu dal profi reklamnú fotku včera urobenú a predanú za 5tis eur s pavym pierkom bol by to blud že?
No presne i mne sa to zdá byť blbé.. koľko fotiek sa robí s rôznymi doplnkami.. to ako keby modelka čo sa fotí s kvetmi musela hneď byť kvetinárka.. a ani sa mi nezdá že ma zarazenú hlavu boh vie kde..
 
DenisBede
2012-09-04 22:32:59
Pávie pierko mi ako divákovi vôbec nevadilo.... skôr upútalo... asi by som zvolil iný výrez (škoda odrezanej hlavy, viac miesta pred tvárou ako za...). Toť môj postreh.
 
Juraj-BN
2012-09-04 22:35:16
príspevok od: Zuzanka999
No presne i mne sa to zdá byť blbé.. koľko fotiek sa robí s rôznymi doplnkami.. to ako keby modelka čo sa fotí s kvetmi musela hneď byť kvetinárka.. a ani sa mi nezdá že ma zarazenú hlavu boh vie kde..
Su dve moznosti:
1 - budes o vyssie napisanom objektivne uvazovat aspon 10 minut a "zoberies" si z toho maximum
2 - tvoje fotky budu preteba nadalej perfektne nic ine ti uz netreba. Si na svojom pomyselnom strope, tak uz len fot dalej a raduj sa z toho
 
Zuzanka999
2012-09-04 22:39:19
príspevok od: Juraj-BN
Su dve moznosti:
1 - budes o vyssie napisanom objektivne uvazovat aspon 10 minut a "zoberies" si z toho maximum
2 - tvoje fotky budu preteba nadalej perfektne nic ine ti uz netreba. Si na svojom pomyselnom strope, tak uz len fot dalej a raduj sa z toho
ach to vôbec nie... nemyslím si že sú dokonalé alebo čo.. ale tá myšlienka s pávím perom bola fakt pritiahnutú za vlasy.. inak beriem..
 
Juraj-BN
2012-09-04 22:42:18
príspevok od: Zuzanka999
ach to vôbec nie... nemyslím si že sú dokonalé alebo čo.. ale tá myšlienka s pávím perom bola fakt pritiahnutú za vlasy.. inak beriem..
V com myslis ze bola pritiahnuta? Myslis ze na tej fotke neberie prilis vela pozornosti? Zavri na chvilu oci, pozri sa na fotku a zapamataj si kam ti pako prvy padol pohlad, kam sa zviezol a kde zostal najdlhsie Inak nic v zlom. Niekedy je menej viac, tot moj nazor
 
Juraj-BN
2012-09-04 22:42:58
*padol
 
Zuzanka999
2012-09-04 22:44:50
nie to, prečítaj si článok... myslím tá myšlienka že ak nie je Paťka chovateľka pávov tak tam to pávie pero nemá čo robiť... či vari je to aj tvoj názor. ?
 
Juraj-BN
2012-09-04 23:13:46
príspevok od: Zuzanka999
nie to, prečítaj si článok... myslím tá myšlienka že ak nie je Paťka chovateľka pávov tak tam to pávie pero nemá čo robiť... či vari je to aj tvoj názor. ?
Zalezi od toho, co si tym pietkom chcela naznacit, co ma charakterizovat, alebo ci je tam len tak ako doplnok pre ozivenie. Myslim, ze skor len tak, ako "spestrenie". A v tom pripade berie az moc pozornosti. Aspon tak som to pochopil z clanku ja, pokial je ten doplnok takto vyrazny, mal by v tom byt nejaky ucel a jasna vypovedna hodnota spojena s portretovanou osobou.

 
Zuzanka999
2012-09-04 23:25:56
príspevok od: Juraj-BN
Zalezi od toho, co si tym pietkom chcela naznacit, co ma charakterizovat, alebo ci je tam len tak ako doplnok pre ozivenie. Myslim, ze skor len tak, ako "spestrenie". A v tom pripade berie az moc pozornosti. Aspon tak som to pochopil z clanku ja, pokial je ten doplnok takto vyrazny, mal by v tom byt nejaky ucel a jasna vypovedna hodnota spojena s portretovanou osobou.

Dobre, takže ako môžeš vedieť či portrétovaná osoba má alebo nemá nejaký "vzťah" alebo "spojenie" s daným predmetom (pierkom), to len tak sa pozrieš a vieš? Ok ja sa nechcem hádať :o) som len úplný začiatočnik, áno nedávno som fotila len prírodu a psa a zrazu fotím kamošku ako portrét.. no a? Nepáči sa mi že tuna dali moje fotky bez toho aby ma o tom niekto upozornil.. a nemám rada ak ma tu ide poučovať niekto kto ani nemá poriadny nick, bez mena , bez fotiek a vytvorený pred dvoma mesiacmi... :o) Nenapísal/la si náhodou ty tento článok????
 
Juraj-BN
2012-09-04 23:32:33
Sakra, odhalila si ma, ano, pisal som ho ja.. Nepoucujem ta. Kazda minca ma 2 strany.
Zabudni co som pisal, okrem bodu c.2. Prajem vela peknych fotociek, uprimne
 
Martin Brojo
ocenenie redakciou 2012-09-05 01:02:14
príspevok od: Zuzanka999
Dobre, takže ako môžeš vedieť či portrétovaná osoba má alebo nemá nejaký "vzťah" alebo "spojenie" s daným predmetom (pierkom), to len tak sa pozrieš a vieš? Ok ja sa nechcem hádať :o) som len úplný začiatočnik, áno nedávno som fotila len prírodu a psa a zrazu fotím kamošku ako portrét.. no a? Nepáči sa mi že tuna dali moje fotky bez toho aby ma o tom niekto upozornil.. a nemám rada ak ma tu ide poučovať niekto kto ani nemá poriadny nick, bez mena , bez fotiek a vytvorený pred dvoma mesiacmi... :o) Nenapísal/la si náhodou ty tento článok????
Treba si aj prečítať s čím súhalsíš, keď pridávaš fotky na ephoto.

Fotografie, ktoré pridáte na kritiku môžu byť vybraté do rubriky kritické okienko www.ephoto.sk/fotogaleria/kriticke-okienko/.

Sorry, ale miesto toho aby si bola rada, že ti niekto skúsenejší od teba napíše niečo k tvojej foto, tak tu ešte píšeš to čo píšeš. Súhlasím s tým, čo ti Juraj napísal.
 
quintes
2012-09-05 08:14:20
príspevok od: Martin Brojo
Treba si aj prečítať s čím súhalsíš, keď pridávaš fotky na ephoto.

Fotografie, ktoré pridáte na kritiku môžu byť vybraté do rubriky kritické okienko www.ephoto.sk/fotogaleria/kriticke-okienko/.

Sorry, ale miesto toho aby si bola rada, že ti niekto skúsenejší od teba napíše niečo k tvojej foto, tak tu ešte píšeš to čo píšeš. Súhlasím s tým, čo ti Juraj napísal.
Martin, a preco si nevybrali napr jednu z tvojich fotiek... Ja zas suhlasim s jej nazorom, pochopil som co si mysli, a ako to mysli... A nie je to pre mna o tom, ze sa nechcem posuvat... Za dalsie, to, ze niekto nepozna spravne nastavenie svetiel a kompoziciu, neznamena, ze neurobi krasnu foto...
 
Martin Brojo
ocenenie redakciou 2012-09-05 08:27:29
príspevok od: quintes
Martin, a preco si nevybrali napr jednu z tvojich fotiek... Ja zas suhlasim s jej nazorom, pochopil som co si mysli, a ako to mysli... A nie je to pre mna o tom, ze sa nechcem posuvat... Za dalsie, to, ze niekto nepozna spravne nastavenie svetiel a kompoziciu, neznamena, ze neurobi krasnu foto...
Erik to nie je otázka na mňa, ja neviem. Ja chápem, čo ona myslí a chápem aj čo myslil kritik. Rieši sa tu kravina - či kritik môže vedieť či dievča je, alebo nie je chovateľka pávov. Možno si tým nemusí byť 100% istý, ale dá sa veľmi dobre predpokladať, že to dievča chovateľkou pávov nie je. Ak sa mýlim autorka fotografie ma môže vyviesť z omylu.

Ak nepozná správne nastavenie svetiel a kompozíciu samozrejme nevylučuje možnosť urobiť dobrú fotografiu, ale potom je to skôr o náhode ako o premyslenej práci autora. Upozornenie na to, nie je nič zlé, skôr naopak dáva autorovi podnet na to v ktorej oblasti sa zlepšiť, na čom v najbližšej dobe pracovať. Druhá možnosť je robiť to tak ako doteraz, nevedieť správne nastaviť svetlá, nepoznať kompozíciu a dúfať, že raz sa mi zase podarí spraviť krásnu foto.

Myslím, že v portrétnej fotografii je svetlo aj kompozícia veľmi dôležité, obvzlášť preto, že ich v nej vieme ovplyvniť a vieme výslednú fotografiu podriadiť nášmu zámeru. Samozrejme, nie je to jednoduché a je za tým množstvo práce, štúdia, zdokonalovania ...
 
transporti686
2012-09-05 09:41:47
niekto to zobral moc osobne, ja chcem byť v okienku, hlavne šum mi ohodnoťte

inak tá kamoška s tým perom z páva je fešanda
 
Zuzanka999
2012-09-05 10:32:35
príspevok od: Martin Brojo
Treba si aj prečítať s čím súhalsíš, keď pridávaš fotky na ephoto.

Fotografie, ktoré pridáte na kritiku môžu byť vybraté do rubriky kritické okienko www.ephoto.sk/fotogaleria/kriticke-okienko/.

Sorry, ale miesto toho aby si bola rada, že ti niekto skúsenejší od teba napíše niečo k tvojej foto, tak tu ešte píšeš to čo píšeš. Súhlasím s tým, čo ti Juraj napísal.
Ale snáď mi to mohli dať aspoň vedieť nie? Keby som tu nemala ephoťáckeho kamaráta tak o tom ani neviem Dávam tu fotky práve preto aby mi ich ohodnotili atď.. ale proste sa mi nepáči ako je tento článok napísaný.. to je všetko. Ja si svoje chyby uvedomujem
 
transporti686
2012-09-05 10:37:40
príspevok od: Zuzanka999
Ale snáď mi to mohli dať aspoň vedieť nie? Keby som tu nemala ephoťáckeho kamaráta tak o tom ani neviem Dávam tu fotky práve preto aby mi ich ohodnotili atď.. ale proste sa mi nepáči ako je tento článok napísaný.. to je všetko. Ja si svoje chyby uvedomujem
ale veď to neber tak vážne, zdokonaľuj sa vo fotografovaní, keď ťa to baví a kritické okienko ber ako nejaký názor na tvoje foto, aj tak zapadne do zabudnutia, no ty nemusíš zapadnúť, ak budeš fotiť ďalej a bude to lepšie a lepšie........
 
Zuzanka999
2012-09-05 10:43:04
príspevok od: transporti686
ale veď to neber tak vážne, zdokonaľuj sa vo fotografovaní, keď ťa to baví a kritické okienko ber ako nejaký názor na tvoje foto, aj tak zapadne do zabudnutia, no ty nemusíš zapadnúť, ak budeš fotiť ďalej a bude to lepšie a lepšie........
Ale veď ja to neberiem vážne, nič sa nedeje, čakala som kedy ma kto sprdne za chyby, veď to bolo moje prvé portrétové fotenie.. Veď nech sa len druhý učia na mojich chybách ...
 
Martin Brojo
ocenenie redakciou 2012-09-05 10:43:21
príspevok od: Zuzanka999
Ale snáď mi to mohli dať aspoň vedieť nie? Keby som tu nemala ephoťáckeho kamaráta tak o tom ani neviem Dávam tu fotky práve preto aby mi ich ohodnotili atď.. ale proste sa mi nepáči ako je tento článok napísaný.. to je všetko. Ja si svoje chyby uvedomujem
To je v poriadku, nikto nedokáže napísať článok tak, aby sa páčil každému. Možno by bolo dobré, si skúsiť napísať nejaký (akýkoľvek) článok sám, zavesiť ho tam, kde má k nemu publikom prístup a uvidíš koľkým ľuďom sa nebude páčiť ako je napísaný. Čo je síce ok, ale určite ti napadne vhod, keď ti niekto k tomu napíše komentáre ktoré budú znevažovať prácu ktorú si si dala s napísaním článku.

Možno ti mohli dať vedieť, ale zase treba chápať aj to, že je toho veľa a dávať vedieť každému o kom je niekde zmienka, alebo je použitá jeho foto by bolo asi dosť náročné.
 
Keviin077
2012-09-05 19:35:07
príspevok od: Martin Brojo
Erik to nie je otázka na mňa, ja neviem. Ja chápem, čo ona myslí a chápem aj čo myslil kritik. Rieši sa tu kravina - či kritik môže vedieť či dievča je, alebo nie je chovateľka pávov. Možno si tým nemusí byť 100% istý, ale dá sa veľmi dobre predpokladať, že to dievča chovateľkou pávov nie je. Ak sa mýlim autorka fotografie ma môže vyviesť z omylu.

Ak nepozná správne nastavenie svetiel a kompozíciu samozrejme nevylučuje možnosť urobiť dobrú fotografiu, ale potom je to skôr o náhode ako o premyslenej práci autora. Upozornenie na to, nie je nič zlé, skôr naopak dáva autorovi podnet na to v ktorej oblasti sa zlepšiť, na čom v najbližšej dobe pracovať. Druhá možnosť je robiť to tak ako doteraz, nevedieť správne nastaviť svetlá, nepoznať kompozíciu a dúfať, že raz sa mi zase podarí spraviť krásnu foto.

Myslím, že v portrétnej fotografii je svetlo aj kompozícia veľmi dôležité, obvzlášť preto, že ich v nej vieme ovplyvniť a vieme výslednú fotografiu podriadiť nášmu zámeru. Samozrejme, nie je to jednoduché a je za tým množstvo práce, štúdia, zdokonalovania ...
Super si to napisal
 
MateoPphoto
2012-09-05 21:34:28
trochu prehnané myslím
 
Katarína Grajcaríkova
2012-09-26 17:32:40
to mám brať, že moja fotka sa dostala do kritického okienka ako fotka, že takto sa to nemá robiť??? neviem či mám byť potešená alebo naštvaná ........ale naštvaná nie som samozrejme
 
Roman Plačintár
2013-02-26 10:44:34
Tu zrejme ide o recesiu, pretože inak sa na to pozerať neviem.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia