Hore

Kritické okienko - Otec

"Pravidlá sú na to, aby sa porušovali" - takto nejako by mohol znieť podtitul tejto fotografie. Áno,  je to pravda - ale za predpokladu, že pravidlá ovládame a vieme ich používať.  A platí to nielen pri tejto  fotografii, ktorú nám poslal ephoťák s prezývkou Klempic.


Pravidlo č. 1 - portrét nefotiť širokým ohniskom

Je to jedno z najzákladnejších portrétnych pravidiel a naozaj by sa malo dodržiavať. A  čo je dôvod? Je to zjavná deformácia tváre, tak ako na tejto fotke - nos nepomerne väčší ako oko, výrazná brada, veľké pery - skrátka, spodná časť  na fotografii omnoho väčšia ako v skutočnosti. Pamätáte si Frankensteina z nemeckého seriálu Teta? Ak nechcete, aby sa fotografovaní podobali práve jemu, radšej na široké ohnisko zabudnite. Táto fotka môže byť skvelým príkladom toho, prečo sa za portrétny objektív považuje ten s ohniskovou vzdialenosťou 85mm a nie 50mm.

Pravidlo č. 2 - svetlo v očiach

Tak funguje náš mozog - kde je svetlo, je aj pozornosť. A tá by pri portréte mala byť práve na očiach (pokiaľ to samozrejme nie je zreteľný autorský zámer). Na tomto zábere je to svetlo všade inde - na klobúku, na lícach a na uchu, ale v očiach je najväčšia tma. Zároveň vnímame, že oči by mali byť "hlavným objektom", ale sú  v tme - a náš mozog nevie, čo s tým. Ideálne by bolo postprodukčne klobúk o čosi stmaviť, oblasť očí zase zosvetliť. Určite by pomohlo aj zrezanie klobúka, keďže veľká svetlá plocha až príliš prilákava divácku pozornosť.

Pravidlo č. 3 -Symetria

Ak už symetria, tak symetrická. A ak porušenie symetrie, tak zjavné a dobre pôsobiace. Na tejto fotke je tvár takmer symetrická - ale len takmer. Na jednej strane vidieť ucho, na druhej nie. Napravo je líce väčšie, naľavo menšie. Toto ruší celkový estetický dojem, ktorý prvok symetrie vyvoláva. Radšej fotiť úplne spredu, alebo podporiť asymetriu. Takto je to ani-ani.

Pravidlo č. 4. Orámovanie

Všetci vieme, že rezať  človeka v kĺboch sa nemá. A čo krk? Je v poriadku, ak hlava vyzerá, ako keby k nám práve dorazila z gilotíny? Určite by bolo lepšie, ak by autor fotky nechal pri fotení v zábere viac z hrude a ramien, obzvlášť ak je v tomto prípade na ich úkor uprednostnený klobúk, a aj ten orezaný tak, že nie je jasné, či to bol autorov zámer alebo zhoda okolností.  Určite by v tomto prípade pomohlo pri komponovaní záberu menej klobúka (viď foto nižšie), a viac  tela. Navyše by sa tým vytvorilo viac priestoru v okolí portrétovaného, nebol by taký "natlačený" v ráme fotografie a mohol by lepšie, takpovediac, dýchať.


Tonálne upravená a trochu orezaná fotografia.

Toľko teda k známym pravidlám a ich porušeniu. Následne pripájam už len krátke poznámky, ktoré môžu byť zároveň priestorom na diskusiu a prejavenie sa osobného vkusu diváka:

Ostrosť vs. neostrosť - pravidlo, že na portréte by malo byť ostré aspoň jedno oko je tu dodržané. Čo však so zbytkom tváre? Pre mňa osobne je už takto nízka clona pri takomto dokumentárnom type portrétu rušivá. Nos je na môj vkus rozostrený až príliš, stráca sa. Prijala by som tiež o niečo ostrejšie pery. Teda - ja by som poradila trochu pricloniť.

Prevod do čiernobielej - pre mňa je fotografia trochu pritmavá, čo sa dá vnímať hlavne pri očnom bielku, ktoré má v tomto prípade od bielej ďaleko a tiež na pleťovke na lícach. Celkové zosvetlenie o pol až jedno EV by podľa mňa fotografii prospelo.

Výraz - pri mnohých fotografiách by takýto "výraz - nevýraz" mohol byť nezaujímavý, chcelo by to viac emócie. Napriek tomu mi na tejto fotke výraz vôbec neprekáža, naopak. Pokojná tvár umožní divákovi  preskúmať otcove oči, vrásky okolo nich, pohľad, v ktorom sa pre mňa dokonale zračí to, aké otcovské emócie obvykle bývajú - navonok skryté, utajené pod povrchom, ale predsa prítomné a pozorovateľné.

Autor: Katarína Jesná, www.akf.sk

Chcete si aj vy nechať odborne okomentovať svoju fotografiu?

Registrovaní užívatelia majú možnosť nechať si zhodnotiť svoju fotografiu odborným okom.  Stačí, ak nám na redakčný mail kritika@ephoto.sk. zašlete vašu jednu fotografiu (alebo link na fotku vo vašej galérii), ktorú by ste si chceli nechať okomentovať. Do predmetu emailu napíšte svoje meno alebo nick. Redakcia v rámci svojich možností, vyberie pár fotografií, ktoré bude hodnotiť. Nebudeme teda hodnotiť každú jednu fotografiu, ktorá k nám príde. Námety zaslaných fotografií, ako aj chyby na nich sa často opakujú a preto máme za to, že takéto hodnotenie nebude prínosom len pre samotného autora fotografie, ale aj pre ďalších čitateľov ePhoto.sk. Do kritického okienka je možné zasielať len vlastné fotografie. Autor zaslaním fotografie súhlasí s uverejnením kritiky/úpravy fotografie v rubrike Kritické okienko.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
pa4k
2012-06-29 08:29:43
k pravidlu č1. možno má len veľký nos a výraznú bradu? Mne to až tak deformované nepripadá asi je to vec vkusu.
Mne skôr vadí keď je použité extrémne široké ohnisko, kde to až výrazne ohýba.
 
pa4k
2012-06-29 08:32:26
ešte mám otázku:
Prečo 50mm objektív nie je vhodný ako portrétny objektív keď práve ohnisko 50mm má zorné pole najbližšie ľudskému oku?
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2012-06-29 08:43:23
príspevok od: pa4k
ešte mám otázku:
Prečo 50mm objektív nie je vhodný ako portrétny objektív keď práve ohnisko 50mm má zorné pole najbližšie ľudskému oku?
lebo si už príliš blízko na takýto výrez daj si ruku 20cm od tváre a 50cm a kukaj čo to robí s perspektívou a zobrazením ruky, tých 50mm na FF sú zhruba obe oči, 85mm je zhruba jedno oko, keď fotíš takýto portrét si už v ochrannej vzdialenosti od človeka, čo sa ale niekedy prejaví zaujímavým výrazom a 3D perspektívov, nekedy je to dobre inokedy nie, a plus ďalšie blabla....

Takýto výrez ako je v tejto kritike by som odfotil buď rybacinou alebo 35 kou aspoň alebo 100mm ohniskom. S 50mm by som urobil krok doazadu a bolo by to podla môjho vkusu - ale len podla môjho vkusu ono toť vsio.
 
pa4k
2012-06-29 09:02:15
príspevok od: Jozef Peniak
lebo si už príliš blízko na takýto výrez daj si ruku 20cm od tváre a 50cm a kukaj čo to robí s perspektívou a zobrazením ruky, tých 50mm na FF sú zhruba obe oči, 85mm je zhruba jedno oko, keď fotíš takýto portrét si už v ochrannej vzdialenosti od človeka, čo sa ale niekedy prejaví zaujímavým výrazom a 3D perspektívov, nekedy je to dobre inokedy nie, a plus ďalšie blabla....

Takýto výrez ako je v tejto kritike by som odfotil buď rybacinou alebo 35 kou aspoň alebo 100mm ohniskom. S 50mm by som urobil krok doazadu a bolo by to podla môjho vkusu - ale len podla môjho vkusu ono toť vsio.
ja mám rád moju 35-ku ale keď som sa práve ňou pokúšal o nejaký portrét s podobnej vzdialenosti ako je na kritike tak to už bolo na môj vkus príliš deformované .
Takže 35mm na DX = 50mm na FF a teda zorné pole oboch očí. Chápem to správne?

Ale každopádne nie som tak citlivý na chyby. Mám zlé oko asi. Lebo tá fotografia sa mi celkom páčila kým so si neprečítal článok a vytknuté chyby bod po bode a až potom som si tie chyby, ktoré fotografujúci urobil všimol.
 
ycnarf
2012-06-29 09:14:47
takto stavany clanok,velmi pekne, konstruktivna kritika,vytkne chyby a uvedie napravy.co viac si mozme priat,parada,klobuk dole
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2012-06-29 09:23:40
príspevok od: pa4k
ja mám rád moju 35-ku ale keď som sa práve ňou pokúšal o nejaký portrét s podobnej vzdialenosti ako je na kritike tak to už bolo na môj vkus príliš deformované .
Takže 35mm na DX = 50mm na FF a teda zorné pole oboch očí. Chápem to správne?

Ale každopádne nie som tak citlivý na chyby. Mám zlé oko asi. Lebo tá fotografia sa mi celkom páčila kým so si neprečítal článok a vytknuté chyby bod po bode a až potom som si tie chyby, ktoré fotografujúci urobil všimol.
ano 35ka na DX =50ka na FF a oko sa vytrénuje časom
 
klempic
2012-06-29 10:05:35
Ahoj Katka (a spol.),
velmi pekne dakujem za vyber mojej fotografie a podrobnu konstruktivnu kritiku. Pre mna osobne je tento clanok velmi poucny a pri dalsom foteni sa opat trosku viac zamyslim nad tym, co by ako malo/nemalo byt ci uz pri samotnom foteni alebo nasledne v PP. Co sa tyka fotenia portretov, tak som s tym zacal asi tak mesiac dozadu. Najprv som fotil rozne domceky a budovy v meste a stale som sa hladal a momentalne ma hrozne zaujal tento typ fotografie.
Tato fotka bola vlastne uplne prvy potrtet. Kupil som pouzity FF a hned som to musel vyskusat. Rodicia dosli na dovolenku a jak sme sedeli na pivku, tak som si len tak cvakal. Otec neznasa, ked ho fotim a myslim, ze prave s tou 50mm mu to bolo aj trosku neprijemne, nakolko som musel byt dost blizko tvare. Co sa tyka toho clonenia, tak to je veru prestrelene riadne. Zhodou okolnosti sa mi podarilo tu 50mm predat tento tyzden a objednat 85mm

Este raz velmi pekne dakujem a vazim si tuto odbornu kritiku a budem sa znazit maximalne sa poucit do budnosti.
 
haplo602
2012-06-29 10:38:05
z mojho pohladu jedina chyba je prilis vela klobuka hore ... to poriesi aj tie svetle miesta na fotografii aj kompoziciu. co sa tyka deformacii, nepripadalo mi to tak. nie kazdy ma perfektne crty tvare ...
 
Midzi
2012-06-29 10:43:30
Mne vadil akurat klobuk ale po tej uprave je to OK. Ze to nie je symetricke? Mne to pri tomto portrete nevadi, aj tak je tam nieco co zaujme. Mozno ako pises ten pokoj.
 
dedo Milan
2012-06-29 22:13:01
príspevok od: klempic
Ahoj Katka (a spol.),
velmi pekne dakujem za vyber mojej fotografie a podrobnu konstruktivnu kritiku. Pre mna osobne je tento clanok velmi poucny a pri dalsom foteni sa opat trosku viac zamyslim nad tym, co by ako malo/nemalo byt ci uz pri samotnom foteni alebo nasledne v PP. Co sa tyka fotenia portretov, tak som s tym zacal asi tak mesiac dozadu. Najprv som fotil rozne domceky a budovy v meste a stale som sa hladal a momentalne ma hrozne zaujal tento typ fotografie.
Tato fotka bola vlastne uplne prvy potrtet. Kupil som pouzity FF a hned som to musel vyskusat. Rodicia dosli na dovolenku a jak sme sedeli na pivku, tak som si len tak cvakal. Otec neznasa, ked ho fotim a myslim, ze prave s tou 50mm mu to bolo aj trosku neprijemne, nakolko som musel byt dost blizko tvare. Co sa tyka toho clonenia, tak to je veru prestrelene riadne. Zhodou okolnosti sa mi podarilo tu 50mm predat tento tyzden a objednat 85mm

Este raz velmi pekne dakujem a vazim si tuto odbornu kritiku a budem sa znazit maximalne sa poucit do budnosti.
dovoľte pripojím tiež svoj názor. vzhľadom na to, že vyznávam pravidlá fotografovania dosť úzkoprso /jednoducho preto, že som prešiel fázou porušovania, aj porušovania porušeného, aj.... čo sa len dalo/, dospel som k záveru, že každá fotografia, ktorá udrie do očí, alebo chytí za srdce, ani nevieme prečo, tieto pravidlá práve dodržuje. a teraz k uvedenému obrázku. i keď bol uvedený, že porúša pravidlá skoro v každom ohľade, mne tento portrét napriek tomu, alebo práve preto pripadá príťažlivý. ako už bolo povedané, má nejaké "chybičky", ale pre mňa sú prípustné, ba až príťažlivé. klempic, ďakujem Ti za ten portrét.
 
Marek Vančo
2012-06-29 22:20:37
príspevok od: pa4k
ja mám rád moju 35-ku ale keď som sa práve ňou pokúšal o nejaký portrét s podobnej vzdialenosti ako je na kritike tak to už bolo na môj vkus príliš deformované .
Takže 35mm na DX = 50mm na FF a teda zorné pole oboch očí. Chápem to správne?

Ale každopádne nie som tak citlivý na chyby. Mám zlé oko asi. Lebo tá fotografia sa mi celkom páčila kým so si neprečítal článok a vytknuté chyby bod po bode a až potom som si tie chyby, ktoré fotografujúci urobil všimol.
Ak použiješ 35mm (FF) tak vytváraš karikatúru... takže 35mm už použiteľná je podľa mňa.
 
Daniel.U
2012-06-30 00:05:10
este by som doplnil, ze sice bolo dodrzane pravidlo, ze ostre musi byt aspon jedno oko, ale ostre musi byt dominantne oko, cize z pravidla to blizsie k objektivu. Preto ten portret posobi tak rusivo. Z kompozicie naozaj strasne chyba krk. Inak pokial sa nefoti portret na obciansky preukaz alebo moda a podobne, tak moc by som sa neodbavoval nad tym, ze ake ohnisko je najlepsie. Kazde sa da kreativne vyuzit. Tu by stacilo fakt priclonit a odstupit.
 
klempic
2012-06-30 02:59:07
príspevok od: dedo Milan
dovoľte pripojím tiež svoj názor. vzhľadom na to, že vyznávam pravidlá fotografovania dosť úzkoprso /jednoducho preto, že som prešiel fázou porušovania, aj porušovania porušeného, aj.... čo sa len dalo/, dospel som k záveru, že každá fotografia, ktorá udrie do očí, alebo chytí za srdce, ani nevieme prečo, tieto pravidlá práve dodržuje. a teraz k uvedenému obrázku. i keď bol uvedený, že porúša pravidlá skoro v každom ohľade, mne tento portrét napriek tomu, alebo práve preto pripadá príťažlivý. ako už bolo povedané, má nejaké "chybičky", ale pre mňa sú prípustné, ba až príťažlivé. klempic, ďakujem Ti za ten portrét.
jej, dakujem! toto ma velmi potesilo!
 
rado77
2012-07-03 12:25:08
Mne sa to zda prave naopak - original lepsie vystihujuci realitu. V skutocnosti proste pod klobukom tma je, a dokonca este vecsia Nevidno sice tak moc oci, ale - aj tak ten co foti vie o koho ide, a zase zaroven vidno dostatok aby sa dalo toho cloveka identifikovat. Upravena fotografia skor posobi ako umele nasvietena tvar z prava zdola. To je proste moj nazor - fotka ma vystihovat realitu.
Suhlasim ale s tym odstrihnutim klobuka zhora, to hej, ja by som smykol z neho este viac a ten "silt" pouzil ako "oramovanie".
Ale mna si moc nevsimajte, som amater co foti kompaktom doma v obyvacke
 
rado77
2012-07-04 15:53:23
Jeeeej dostal som -1 To za to ze som napisal ze fotka ma vystihovat realitu, alebo aj emociu. Ja kludne radsej spravim fotku manzelky pri svetle lampicky, kde je sice 60% fotky uplna tma, ale to co z fotky vylieza je prave ten jemny zvysok, ta emocia, ten feeling tmavej atmosfery. Klempic - palec hore !
 
klempic
2012-07-05 16:05:21
príspevok od: rado77
Jeeeej dostal som -1 To za to ze som napisal ze fotka ma vystihovat realitu, alebo aj emociu. Ja kludne radsej spravim fotku manzelky pri svetle lampicky, kde je sice 60% fotky uplna tma, ale to co z fotky vylieza je prave ten jemny zvysok, ta emocia, ten feeling tmavej atmosfery. Klempic - palec hore !
haha, dikes
 
Koritko_Erik
2012-07-11 06:23:31
odpadnem akože horná fotografia lepšia ako tá " pravidlová" kam chcete posúvať fotky o 90 rokov dozadu kedy vznikli tieto pravidla fotka už úplne podľa mna zmenila smer aj pravidla už by sa mali menit a neviem kde som sa to ocitol že iny autor fotografie tu hodnotí pohľad toho druheho to už máme všetci fotiť rovnako ako "smiech" autorovy fotky odporučam prečitať knihy ale foť tak ako to vidiš ty a pre teba to bude jedinečná fotka tie pravidla niektore sa oplati niektore by som radšej ani nečital
 
Stratený Stano
ocenenie redakciou 2012-07-11 09:47:07
príspevok od: rado77
Jeeeej dostal som -1 To za to ze som napisal ze fotka ma vystihovat realitu, alebo aj emociu. Ja kludne radsej spravim fotku manzelky pri svetle lampicky, kde je sice 60% fotky uplna tma, ale to co z fotky vylieza je prave ten jemny zvysok, ta emocia, ten feeling tmavej atmosfery. Klempic - palec hore !
Mínuskovanie komentárov je vhodný nástroj pre anonymných so zákernosťou v krvi... Nech sa odstráni pri využívaní tejto funkcie anonymita a potom som zvedavý, kto si klikne na mínus... potom už bude ten anonymný poserkaný...
 
om1ci
2012-08-07 10:00:46
príspevok od: Stratený Stano
Mínuskovanie komentárov je vhodný nástroj pre anonymných so zákernosťou v krvi... Nech sa odstráni pri využívaní tejto funkcie anonymita a potom som zvedavý, kto si klikne na mínus... potom už bude ten anonymný poserkaný...
Ja sa priznám, síce to nebolo tu ale v niektorej inej diskusií, už ani neviem v ktorej.
Prečítal som si príspevky a keď som videl že tam niekto dal mínusku, tak som klikol palec hore, nech sa to vynuluje. A naopak ak tam bolo plus, klikol som palec dolu. Presne z toho istého dôvodu si myslím že anonymné hodnotenia nemajú absolútne žiadnu výpovednú hodnotu.
 
Ondrej22
2012-09-04 23:41:50
príspevok od: Koritko_Erik
odpadnem akože horná fotografia lepšia ako tá " pravidlová" kam chcete posúvať fotky o 90 rokov dozadu kedy vznikli tieto pravidla fotka už úplne podľa mna zmenila smer aj pravidla už by sa mali menit a neviem kde som sa to ocitol že iny autor fotografie tu hodnotí pohľad toho druheho to už máme všetci fotiť rovnako ako "smiech" autorovy fotky odporučam prečitať knihy ale foť tak ako to vidiš ty a pre teba to bude jedinečná fotka tie pravidla niektore sa oplati niektore by som radšej ani nečital
viem ze tato debata uz je mrtva nejaky cas, ale absolutny suhlas s tymto komentom! pravidla je dobre ovladat, ale nie je dobre sa ich mechanicky pri vyhotovovani fotky drzat.. presne toto vidim aj tuna u vela fotiek, kedy je tu XY krasnych super krajiniek technicky dokonalych... ale.. vsetky na jedno kopyto.. proste neskutocna nuda, a vsetko ako cez kopirak (a nielen u krajiniek, to bol len priklad).. radsej fotit absolutne podla svojho pocitu ako mechanicky a podla pouciek
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované