Autor: Julo Kotus

Nikon PROSTAFF P7 8×42: dostupný ďalekohľad s nespochybniteľnými kvalitami

Už som to viackrát napísal na nikonblogu: „ Milujem ďalekohľady!“ Objavil som ich pomerne skoro, keď som s partiou ochranárov brázdil naše lesy a kopce. Po niekoľkoročnej pauze, keď som sa venoval hlavne reklamnej fotografii a street fotke vo voľnom čase, som sa k ďalekohľadom vrátil, keď sme začali organizovať kurzy wildlife a krajinárskej fotografie. Ďalekohľady, podobne ako mikroskopy, nám dokážu odhaliť úplne nový svet, nový vizuálny zážitok. Pozerať sa oboma očami cez dva teleobjektívy na náš krásny svet je pre mňa zakaždým zážitok. Teda, ak mám byť úprimný, nie je zakaždým, ale len vtedy večierka keď mám k dispozícii kvalitný ďalekohľad. Pozerať sa cez neostré a zahmlené trubky nie je zážitkom.
Dobrá optika v ďalekohľade ale stojí nejaké to euro a platí tu, ako koniec koncov u väčšiny produktov, čím viac prostriedkov vynaložíte, tím vyššiu kvalitu dostanete. No existuje aj neveľká skupina produktov, ktoré si vyslúžia prívlastok „ za málo peňazí hodne muziky“. A mám taký pocit, že dnes sa budeme baviť práve o takomto produkte, ďalekohľade Nikon Prostaff P7.

PROSTAFF PP 7 s priemerom objektívu 42 mm (vpredu) a 30 mm (v pozadí)

Hneď na začiatku treba povedať, že nejde o jeden konkrétny ďalekohľad, ale rovno o štyri. P7 je označenie pre štyri ďalekohľady s rôznou silou priblíženia a svetelnosťou. Kompaktný rad P 7 8×30 a P7 10×30 a svetelnejší rad P7 8×42 a 10×42. Táto recenzia sa venuje variantu P 7 8×42.

Dizajn a ergonómia

Dizajn je typicky Nikoňácky. Telo ďalekohľadu čierno pogumované, široký, ukazovákom pohodlne dosiahnuteľný zaostrovací prstenec, decentná razba loga a popisu do gumy na tele ďalekohľadu a kovové logo Nikon vpredu. Samozrejmosťou sú výsuvné otočné očnice aj korekcia dioptrií na pravom oku aj s aretáciou.

Po niekoľkých dieloch našej školy o ďalekohľadoch je asi každému zrejmé, že ide o konštrukciu ďalekohľad v tzv. ROOF dizajne (priamo konštrukcia so strechovými hranolmi). Práve tento optický návrh ďalekohľadu umožňuje pomerne kompaktnú konštrukciu napriek dobrej svetelnosti 42 mm. Vďaka komplexnému pogumovaniu sa ďalekohľad pohodlne a bezpečne drží a používa.

Je nárazuvzdorný, odolný voči stekajúcej vode, prachu a vydrží ponor do vody do hĺbky 1 m po dobu 10 minút. Kaď vám teda nechtiac padne do potoka či mláky, nie je to žiaden problém. Všetky šošovky majú mnohonásobné antireflexné vrstvy, ktoré zabraňujú vzniku závoja a odleskov. Povrch prvej šošovky okulára a objektívu je navyše opatrený špinu a vodu odpudivou, ľahko čistiteľnou vrstvou. Zaostrovanie je plynulé, mäkké a lineárne predvídateľné. Chválim aretáciu korekcie dioptrií, ktorá na lacnejšom rade P 3 chýba, Nedochádza tu k rozladeniu korekcie počas pozorovania či manipulácie s ďalekohľadom.

Ďalekohľady PROSTAFF P 7 majú predsunutie výstupnej pupily minimálne 15 mm a sú vhodné preto aj na pozorovanie s okuliarmi. Osobne ale stále preferujem pozerať sa cez ďalekohľad bez okuliarov. Už len preto, že na okuliaroch po dotyku s ďalekohľadom ostávajú odtlačky.

Optická kvalita

Ako fotografovi mi je jasné, že rozprava o optike bez meracích prístrojov, či bez výsledného obrazu, ktorý by som vám mohol ukázať, bude skôr o pocitoch. A tie sú pozitívne. Ďalekohľad sa nielen príjemne ovláda, ale ponúka za svoju cenu parádny obraz. Nie, nekreslí v celom obraze tak ako Monarch HG alebo Monarch M 7. To sú ale modelové rady 2x až 4x drahšie ako P 7. P 7 ale jednoznačne ponúka obraz, z ktorého sa môžete tešiť aj pri dlhodobom používaní. Ostrosť obrazu trochu klesá k okrajom, ale to si všimnete, iba ak tomu venujete pozornosť. Pri bežnom používaní máte stále dojem, že sa pozeráte cez perfektné ostrý, omnoho drahší ďalekohľad. Optori Prostaff P 3 je obraz farebne vernejší a netiahne do teplých farieb.

Je určite ostrejší a hrany sú kontrastnejšie, ako u P 3. V ostrom protisvetle – napríklad konáre oproti oblohe – sa môžu na kontrastných hranách objaviť modré okraje. Kupodivu potlačiť ich pomáha lepšie zošteľovanie objektívov – rozteč – a vašich očí. PROSTAFF P 7 ma naozaj milo prekvpil a odporúčam ho nielen začiatočníkom ale aj pokročilým pozorovateľom. Ak ste veľmi nároční na obraz do extrémnych okrajov obrazového poľa, siahnite po Nikone MONARCH M7 alebo HG. Ak chcete ale praktický ďalekohľad, na ktorý z rôznych dôvodov nechcete minúť polovicu mesačného príjmu, toto je on, Nikon PROSTAFF P 7 8×42.

Zdroj: nikonblog.cz