Hore

Kritické okienko - Pri západe s husličkami

V tomto vydaní kritického okienka som si vybral dve fotografie od jedného užívateľa s nickom johnny222555, Oslovil ma nielen námet, ale aj prevedenie v kombinácii s konečnou úpravou záberov. Fotografie sú veľmi príjemné už aj tak ako sú, sú atmosférické a jemne náladové, boli by (alebo už aj sú) vhodným spestrením rodinného albumu či facebookového profilu. Jednoducho sa mi páčili ako dvojica a preto sú tu.  Pozrime sa spolu na to čo, by sme na nich mohli urobiť o trošku lepšie keby sme ich fotili ešte raz.

Pri západe

Na čom sa asi všetci vzácne zhodneme, je skutočnosť, že na fotografii je vždy najdôležitejšie svetlo. Táto základná podmienka je v tomto prípade splnená. Jemné protisvetlo ohraničuje siluetu, rozprskuje sa vo vlasoch a zabzučí aj na sláčiku. Slnko ružovo sfarbilo nielen horizont ale aj stred záberu. Miestami máme pocit akoby dievčina hrala slnku.


http://www.ephoto.sk/fotogaleria/fotografie/301231/pri-zapade/

Prvé čo nás na fotke zaujme je prirodzene ľudská postava, ktorá má bohužiaľ v tomto prípade hlavu v polovici formátu. Obdl´žnikový formát má tendenciu podporiť alebo zachytiť dej a dynamiku, ktorej ale veľa v tomto námete nenájdeme. Nebolo by zlé skúsiť možno aj štvorcový formát. Štvorec umocní nostalgiu a atmosféru a urobí nám z fotografie svojim spôsobom zátišie. A navyše zdôrazní huslistku, ktorá sa stane jasným motívom obrazu. Hlavu máme, ale bohužiaľ stále presne v polovici, chcelo by to inak komponovať už pri fotení.

 
Štvorec podporil atmosféru.

Druhou možnosťou by bolo odfotiť v zábere podstatne väčšiu časť krajiny a aj postavy, prípadne ponechať celú postavu v  zábere, huslistku nechať ako mierku vo veľkej rozľahlej a pokojnej večernej krajine . V tom prípade by sme z krajiny urobili stredobod záujmu a zároveň by sme rozpovedali večerný príbeh.

Príčinu v trochu nevhodnej práce s výrezom môžeme hľadať v prirodzenej túžbe fotografa zachytiť všetko. Západ slnka, huslistku, jeje siluetu aj krajinu. Krajina by si istotne zaslúžila širší záber, no kvôli tomu by sme museli ísť s pevnou 50tkou na DX senzore od zvoleného motívu poriadne ďaleko:-)


Skúsil som aspoň orezať fotografiu zhora tak, aby som huslistkinu hlavu dostal trochu vyššie vo formáte. nemoholsom rezať príliš nízko lebo by som prišiel o líniu kopcov v pozadí. Nie je to síce tiež ono, ale je to už o niečo lepšie. Takýto natiahnutý formát v nás navyše evokuje scénu z filmu.

Radosť z hudby

Ak fotografujeme ľudí, tak okrem vhodne zvoleného svetla určite potrebujeme zachytiť najmä výraz. Táto fotografia ho má. Jediné čo jej môžeme naozaj vytknúť je trochu nevhodný orez. Ruky by sme nemali orezať pri dlani cez kĺby prstov. Vo všeobecnosti cez kĺby sa vo fotografii radšej nereže. Takto nám ľavá ruka vyrastá z pravého dolného okraja fotky, druhé rameno je opäť odfiknuté v lakti cez kĺb. V tomto prípade nám jednoducho chýba priestor  okolo rúk. Fotograf mal pri fotení o krok ustúpiť alebo zvoliť širší objektív. Fotografiu našťastie výrazne zachraňuje diagonála zo strún huslí, umiestnenie hlavy vo formáte a výraz huslistky ako aj príjemný povrch lakovaného dreva hudobného nástroja. Oceniť môžeme aj príjemne rozmazané pozadie za huslistkou.

 
http://www.ephoto.sk/uzivatel/473219375284030fab3a612feba0f11532cd4953/fotografie/301091/radost-z-hudby/

Z oboch fotografií vyplýva, že ich autor má ten správny cit pre zachytenie atmosféry alebo aj výrazu, no trošku viac by mal popracovať na kompozícii rovno pri fotení alebo aspoň v postprodukcii. Ak by sme chceli prezentovať fotografie ako dvojicu (čo možno ani nebol zámer autora) je vhodné ich aj zhodne tonálne a farebne upraviť.


Chcete si aj vy nechať okomentovať svoju fotografiu?

Registrovaní užívatelia majú možnosť nechať si zhodnotiť svoju fotografiu odborným okom. Stačí, ak nám na redakčný mail kritika@ephoto.sk. zašlete vašu jednu fotografiu (alebo link na fotku vo vašej galérii), ktorú by ste si chceli nechať okomentovať. Do predmetu emailu napíšte svoje meno alebo nick. Redakcia v rámci svojich možností vyberie pár fotografií, ktoré bude hodnotiť. Nebudeme teda hodnotiť každú jednu fotografiu, ktorá k nám príde. Námety zaslaných fotografií, ako aj chyby na nich sa často opakujú, a preto máme za to, že takéto hodnotenie nebude prínosom len pre samotného autora fotografie, ale aj pre ďalších čitateľov ePhoto.sk. Do kritického okienka je možné zasielať len vlastné fotografie. Autor zaslaním fotografie súhlasí s uverejnením kritiky/úpravy fotografie v rubrike Kritické okienko.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
markus
2012-09-27 14:37:06
Osobne nesuhlasim s nazorom pri zapade naopak zvolene najvhodnejsi orez je ten prvy. Stvorcovy orez vobec neumocnuje atmosferu ale naopak poukazuje na huslistku ako postavu. Posledna moznost je najnespravnejsia zasadne desharmonizuje celu fotografiu az do oci bije urezana obloha ktoru divak stale kdesi hlada ale tym ze je odrezana je ohranicena a teda nutkanie divat sa do priestoru brani nadichavat poeziju hudby ktoru autor chcel stvarnit.
Otazka ale zasadne znie na co chcel autor poukazat ci basnicky vyjadrit krasu hudby ako takej alebo ide o portret huslistky ? Ak autor chcel poukazat na hudbu tak fotka je fajn ale ak na portret divciny tak by bola vhodnejsia osobnejsia koncepcia ktora priamo pokazuje na huslistku a jej vztah k hudbe.
 
markus
2012-09-27 14:53:23
Druhy obrazok fotografa naprosto sa stotoznujem z nazorom lepsi orez treba zvolit. Islo o stylizovanu fotografiu takze fotograf moze to hned nasledne prefotit skoda ze sa tak nestalo.
 
johnny222555
2012-09-27 15:08:53
príspevok od: markus
Osobne nesuhlasim s nazorom pri zapade naopak zvolene najvhodnejsi orez je ten prvy. Stvorcovy orez vobec neumocnuje atmosferu ale naopak poukazuje na huslistku ako postavu. Posledna moznost je najnespravnejsia zasadne desharmonizuje celu fotografiu az do oci bije urezana obloha ktoru divak stale kdesi hlada ale tym ze je odrezana je ohranicena a teda nutkanie divat sa do priestoru brani nadichavat poeziju hudby ktoru autor chcel stvarnit.
Otazka ale zasadne znie na co chcel autor poukazat ci basnicky vyjadrit krasu hudby ako takej alebo ide o portret huslistky ? Ak autor chcel poukazat na hudbu tak fotka je fajn ale ak na portret divciny tak by bola vhodnejsia osobnejsia koncepcia ktora priamo pokazuje na huslistku a jej vztah k hudbe.
hlavný zámer bol vyvolať estetické cítenie a spojenie krásy hudby s prírodou
 
Daniel.U
2012-09-27 16:06:58
nemozemsi pomoct, ale mne sa paci originalny orez Podla mna nejde len o huslistku, ale aj o to, ze ma pred sebou vyhlad na zasnenu prirodu a z toho mam pocit ako keby k sebe patrili. Stvorec ten kontext uplne odstranil.
 
markus
2012-09-27 16:11:18
príspevok od: Daniel.U
nemozemsi pomoct, ale mne sa paci originalny orez Podla mna nejde len o huslistku, ale aj o to, ze ma pred sebou vyhlad na zasnenu prirodu a z toho mam pocit ako keby k sebe patrili. Stvorec ten kontext uplne odstranil.
Presne suhlasim s tebou co sa tyka tej prvej fotky
 
markus
2012-09-27 16:13:21
Chcem este povedat ze nejde o to ci suhlasime s kritikou ale uvazujeme nad fotkou a zamerom autora vzdy lepsie ako to hodnotit bodovanim ci paci sa mi.
 
Robert Simeg
2012-09-27 16:22:53
Dievca s huslami sa tu objavuje pomerne casto a pre mna osobne je to teda uz dost otrepany motiv ale ok. Mne osobne pride kompozicne v pohode aj prvy format 2:3, kde je dievca v podstate v zlatom reze a tak isto aj stvorec, s tym rozdielom ze celkovy pocit je z kazdeho formatu iny. Stvorec ma viac vtiahol do deja. Je to vec vkusu.
 
inkubbus
2012-09-27 18:42:12
keby ste nevideli pôvodnú neorezanú fotku, tak híkate aj na ten štvorec ako somáre od súhlasu. dobré sú obe, len tá do štvorca je viac nostalgická, presne ako Jozef popísal.
 
markus
2012-09-27 19:15:06
príspevok od: inkubbus
keby ste nevideli pôvodnú neorezanú fotku, tak híkate aj na ten štvorec ako somáre od súhlasu. dobré sú obe, len tá do štvorca je viac nostalgická, presne ako Jozef popísal.
Lenze ho vidim a teda ten povodny format je vhodnejsi
 
Riso Petrech
2012-09-27 21:19:07
príspevok od: markus
Osobne nesuhlasim s nazorom pri zapade naopak zvolene najvhodnejsi orez je ten prvy. Stvorcovy orez vobec neumocnuje atmosferu ale naopak poukazuje na huslistku ako postavu. Posledna moznost je najnespravnejsia zasadne desharmonizuje celu fotografiu az do oci bije urezana obloha ktoru divak stale kdesi hlada ale tym ze je odrezana je ohranicena a teda nutkanie divat sa do priestoru brani nadichavat poeziju hudby ktoru autor chcel stvarnit.
Otazka ale zasadne znie na co chcel autor poukazat ci basnicky vyjadrit krasu hudby ako takej alebo ide o portret huslistky ? Ak autor chcel poukazat na hudbu tak fotka je fajn ale ak na portret divciny tak by bola vhodnejsia osobnejsia koncepcia ktora priamo pokazuje na huslistku a jej vztah k hudbe.
ja sa stotoznujem s tymto nazorom
 
blahoslav J B Art
2012-09-28 13:58:19
ja sa stotoznujem so vsetkymi napisanymi komentarmi
ale aj tak si myslim svoje
vobec by som neriesil nejaky pomer, ale obe by som vymazal este vo fotaku
 
Cyril
2012-09-28 15:18:21
Jozef, pri prvej foto si ma nepresvedcil.
Druhu nekomentujem vobec.
Napriek tomu som rad kritickemu okienku.
Nie je to lahke, kritika je koťuha
 
zlate.slnko
2012-09-29 18:07:28
Hej, občas si tu myslíme, že kritizovať vie každý, ale aj to nemusí byť pravda. Kritizovať konštruktívne je veľmi náročné. Ja oceňujem vôbec chuť niekoho pustiť sa do kritiky.

K druhému obrázku len toľko, čo už spomenul kritik, že farebne doladiť - farebne doladiť aspoň pleťovku by so odporúčala aj v prípade, že by bol motív originálny a fotka iba jedna na svete - žiadny zdravý človek nie je v tvári prirodzene zelený .
 
Roman Plačintár
2013-02-26 10:41:42
Poznám prácu p. Jozefa Peniaka, no memyslím si, že je ten správny samozvaný odborník, ktorý by mal hodnotiť prácu iných.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované