Hore

Kritické okienko - Coat session (Dee)

Táto fotografia - coat session mi padla do oka hneď, ako som ju videla. Nie preto, že by v galérii nebolo lepších fotografií, práve naopak. Na tejto fotografii je možné ukázať, na čo si dávať pozor a čo všetko sa dá vylepšiť. Ešte pred tým, než sa pustím do samotnej analýzy fotografie, by som ale rada poznamenala, že aj fotografický vývoj je dlhá cesta a všetci fotografi, dokonca aj tí najlepší na svete, si ňou prešli. Ruku na srdce, aj v našich vlastných archívoch zo začiatkov našej tvorby by sme úplne všetci našli podobné výtvory.


FOTOgrafia

Slovo foto je základom slova fotografia. Nie je to náhoda, foto znamená svetlo a to je pre fotografiu kľúčové pochopenie. Mnoho začínajúcich fotografov to chápe tak, že na fotografii nemá byť tma. Samozrejme tma by byť nemala, pokiaľ teda nefotíte sériu vtipných fotografií na pohľadnice alá Paris by nigt, ale fotografické svetlo je o niečom inom. Svetlo je to, čo fotografii dáva atmosféru, dynamiku, život. Ide o kvalitu svetla, nie o jeho množstvo. Rozdiel medzi fotkou takzvane "so svetlom" a bez svetla pochopíte, keď sa pozriete napríklad na krajinárske fotografie fotené skoro ráno alebo portréty urobené počas zlatej hodinky. Na tejto fotografii svetlo chýba, to je dôvod, prečo fotka pôsobí plocho, nevýrazne, nudne. Chýba svetlo v očiach, tzv. catchlight, čo je pri portrétoch zásadná záležitosť. Chýba kontrast, ktorý sa autorka snažila dorobiť postprodukčne (o tom neskôr). Svetlo je na fotke kľúčové. Preto vidíte portrétnych fotografov často pobehovať s asistentom, ktorý drží odrazku alebo s externým bleskom či dokonca štúdiovými svetlami, aby sa na fotke objavilo fotografické svetlo. Takže autorke odporúčam kúpiť si odrazku a zohnať asistenta, naučiť sa pracovať s bleskom, alebo aspoň fotiť za iného počasia.

Dve nohy dobrej fotky

Kto chodí na moje kurzy či prednášky, ten pozná toto moje vyjadrenie naspamäť. A ak by ste ho nepoznali, tu je základ dobrej fotky, stojí na dvoch "nohách", technická stránka a kompozičná stránka (obsahovú zatiaľ opomenieme, tá tvorí trup a hlavu :)).  Jedna noha môže byť skvelá, ak ale jedna pokrivkáva, druhá bude celá fotografia viac alebo menej padať na držku. Pri tejto fotke by som povedala, že posilniť svaly je nutné na oboch nohách, teda popracovať ako na kompozícii, tak na technickej stránke.

Ako prvá udrie do očí perspektíva, veď kto z nás má o polovicu väčšiu nohu ako hlavu? Táto disproporcia je extrémne výrazná a je spôsobená použitím širokého ohniska a prílišnej blízkosti fotografky a objektu. Preto sa treba riadiť heslom - odstúpiť, zazoomovať. Alebo si kúpiť portrétny objektív s pevným ohniskom. Široké ohniská rozhodne portrétnej fotke neprospievajú.

Finálne umiestnenie portrétovaného v obraze by tiež znieslo vylepšenia, dole je obraz príliš natlačený na okraj fotografie, hore je zase zbytočne veľa miesta. Navyše, tvár, ktorá je v tejto fotke dosť dôležitá, zaberá príliš malé percento obrazu. Z pôvodnej fotky, ktorú mám k dispozícii by som  navrhla dve možné kompozičné zmeny, jednu na výšku, druhú na šírku.



Ani jedno z riešení nie je ideálne, keďže pri jednom režeme do kolena, pri druhom mi trochu prekážajú urezané čižmy, ale stále sa mi to javí použiteľnejšie, ako pôvodná kompozícia. Minimálne sa môžeme modelovi pozrieť do tváre.

Po technickej stránke to autorka trošku prepískla s finálnou úpravou, to je častý "nešvar" začínajúcich fotografov, čo sa mi nepodarilo dobre nafotiť, to dobehnem postprodukciou. Toto je ale obvykle riadne mylné presvedčenie, teda pokiaľ nie ste namakaný grafik, ktorý dokáže bič upliesť aj z... veď viete z čoho. Celá fotka je trochu podexponovaná (tmavá pleťovka), problematické sú hlavne tiene, kde došlo k zliatiu čiernej až tak, že sa celkom stratila kresba.


Problematická je aj vinetácia, tá by naozaj mala byť jemná a nemala by z oblohy urobiť tonalitu rovnakú, ako je farba kabátu na rukáve v ľavej časti fotky.

Celkový dojem

To je práve ten spomínaný trup fotografie, už nejde len o to, ako je fotka zakomponovaná a technicky odfotená, dôležité je, čo na nej je. V tomto prípade pomerne znudený model, ktorý sa síce snaží tváriť modelovsky, ale zjavne sa mu to pri tom nepohodlnom sedení na schodoch vôbec nedarí. Je cítiť na fotke jeho napätie, mám pocit, že by si najradšej vzal ten kabát a šiel niekam na pivo. Celkovo pôsobí fotka pokrčeným dojmom, pokrčený je kabát, tričko, nohavice aj chlapec, ktorý to všetko má na sebe. Takže čo urobiť? Dať si pauzu na pivo a začať ešte raz, vo väčšej pohode a pohodlí.

Dobrá rada

Tým všetkým nechcem autorke povedať, že by mala prestať fotiť alebo že je to celé nanič. Naopak. Je skvelé, že sa do niečoho takého pustila. Ale je to ako jazda na aute, pred tým než sa dostanete na pretekársky okruh, musíte sa o šoférovaní veľa naučiť, ako je to s tou spojkou a plynom, ako preraďovať, čo keď sa šmýka, poznať dopravné značky, mať postreh. Vo fotke je to rovnaké, treba ísť krok po kroku. Najprv zvládnuť základy, technickú stránku, kompozíciu, prácu so svetlom, postprodukciu, až potom sa púšťať do odvážnych vecí, ako je napríklad módna fotka. Lebo kým staviate na vratkých základoch, taký bude aj výsledok.

FOTO: Dee

Autorka článku je lektorkou Akadémie Kreatívnej Fotografie.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Martin8101
2014-01-17 08:04:27
Krasne povedane, vysvetlene
 
jiskerka
2014-01-17 08:37:57
Veľmi dobrý a zrozumiteľný článok pre nás začiatočníkov... Tak teda pokračujme v tom krásnom koníčku!
 
belco
2014-01-17 16:41:44
Tieto kriticke okienka mam najradsej, fakt sa da vela z toho naucit. Bohuzial ja sam zatial nemam fotku, ktoru by som si vedel predstavit, ze by mi ju takto niekto zhodnotil. Nad tou odrazkou uz vazne rozmyslam aj ja.
 
Ľuboš Capcara
2014-01-17 16:52:43
Nechápem prečo nebolo povedané ani slovko o zaostrení na topánky. To mi do očí udrelo ako prvé, až som rozmýšľal či to nebude produktovka.
 
seifi
2014-01-17 17:35:46
povysvetľované čo k čomu a kedy fajn; netlačil by som až tak na slovko portrét, kedže to slečna dala do tém glamour (?) a móda; a práve že v téme móda, by to celé ako pokrčené, ležérne, aj mohlo vyznieť. Pár slov ako pristupovala k tomu by mohla napísať autorka; či aj snímok na tie čižmy nebol zameraný, ako je to spomínané aj nižšie
 
@plesto
2014-01-17 22:41:54
Zaujímavé čítanie, aj názor.
 
Kejval
2014-01-18 08:28:06
príspevok od: seifi
povysvetľované čo k čomu a kedy fajn; netlačil by som až tak na slovko portrét, kedže to slečna dala do tém glamour (?) a móda; a práve že v téme móda, by to celé ako pokrčené, ležérne, aj mohlo vyznieť. Pár slov ako pristupovala k tomu by mohla napísať autorka; či aj snímok na tie čižmy nebol zameraný, ako je to spomínané aj nižšie
Nazor autorky? Naco? Ved som sa tu uz naucil, ze kazdy si moze vytvorit svoj vlastny pribeh, ktory nemusi mat so zamerom autora nic spolocne.
Mladik ide rano od frajerky. Pohadali sa, narychlo nahadzal na seba saty a nasrany rozkopal po ceste par odpadkovych kosov. Teraz po prvom navale hnevu upadol do letargie, cely rozhajdakany sedi na schodoch a rozmysla, co bude dalej. Vidis? A zrazu do seba vsetko zapada. Plocha fotka- take je jeho dusevne rozpolozenie, pokrcene handry len dokresluju predchadzajuce dramaticke udalosti a cizmy su tiez v pohode, ved prave rozkopal par smetiakov.
 
seifi
2014-01-18 09:14:55
píšeš "...ze kazdy si moze vytvorit svoj vlastny pribeh, ktory nemusi mat so zamerom autora nic spolocne..." to môže, ale autorka má podľa mňa záujem, aby sa fotografia vysvetľovala tak, ako to má v hlave ona, t.j. aby sa JEJ videnie scény premietlo cez fotografiu do hlavy diváka; alebo sa jej to podarí alebo nie; práve že dobrý fotograf je ten, ktorý dokáže preniesť nielen obsah, chlapíka na schodoch, ale aj atmosféru, pocity, náladu cez fotografiu na diváka; ak chápeme scénu nie tak, ako ju videl fotograf, potom to fotograf nasnímal nie dobre;
 
Kejval
2014-01-18 09:22:39
príspevok od: seifi
píšeš "...ze kazdy si moze vytvorit svoj vlastny pribeh, ktory nemusi mat so zamerom autora nic spolocne..." to môže, ale autorka má podľa mňa záujem, aby sa fotografia vysvetľovala tak, ako to má v hlave ona, t.j. aby sa JEJ videnie scény premietlo cez fotografiu do hlavy diváka; alebo sa jej to podarí alebo nie; práve že dobrý fotograf je ten, ktorý dokáže preniesť nielen obsah, chlapíka na schodoch, ale aj atmosféru, pocity, náladu cez fotografiu na diváka; ak chápeme scénu nie tak, ako ju videl fotograf, potom to fotograf nasnímal nie dobre;
Takto podobne som si to predstavoval niekedy aj ja. Ale Vraj to tak nemusi byt, bolo mi vysvetlene.
 
Ľuboš Capcara
2014-01-18 14:11:38
príspevok od: Kejval
Takto podobne som si to predstavoval niekedy aj ja. Ale Vraj to tak nemusi byt, bolo mi vysvetlene.
Chceš tým povedať, že existuje také pravidlo, ktoré hovorí ako má človek nad fotografiou rozmýšľať? ...lebo to tak vyznelo.

Podľa mňa je to individuálne, jak od fotografie, tak od fotografa, ktorý tú fotku fotku robil. Pri tejto fotke mi to príde len ako módny cvak bez hlbšieho úmyslu.
 
seifi
2014-01-18 20:03:16
príspevok od: Kejval
Takto podobne som si to predstavoval niekedy aj ja. Ale Vraj to tak nemusi byt, bolo mi vysvetlene.
to ti na WS ?
tak potom je fotenie nie o prenášaní pocitov, dojmov, atmosféry, príbehu pomocou obrázku k divákovi; treba poznať psychiku a obrazotvornosť diváka a podať mu hocijaký ale pritom taký obraz, ku ktorému si vie dosadiť čo len chce; a ako fotograf má vyhrané
alebo naopak, to čo píšeš ty, je umenie, ja to vidím ako telka
 
Kejval
2014-01-18 20:16:57
Nie na WS, ale na EP.
 
spektrum
2014-01-19 18:54:35
vo všetkom sa dá nájsť nejaký zmysel...na mňa pôsobí tá strnulé plochá tvár, mierne neostrá voči čižmám ako posun hodnôt...kde sa stráca človek, a zostávajú len vonkajšie produkty, ktoré na seba natiahne...a možno je to práve o tom...o tej absurdite existencie...takže odrezať tie čižmy mi pripadá od veci...je jasné, že to nie je klasický portrét
 
blahoslav J B Art
2014-01-19 19:03:03
príspevok od: spektrum
vo všetkom sa dá nájsť nejaký zmysel...na mňa pôsobí tá strnulé plochá tvár, mierne neostrá voči čižmám ako posun hodnôt...kde sa stráca človek, a zostávajú len vonkajšie produkty, ktoré na seba natiahne...a možno je to práve o tom...o tej absurdite existencie...takže odrezať tie čižmy mi pripadá od veci...je jasné, že to nie je klasický portrét
ja by som to rezol takto
 
vd
2014-01-19 19:33:08
kriticke okienko je len jeden zo subjektivnych pohladov. nemusi korespondovat s nazorom, resp. s dobrou fotografiou. Niektore klucove veci, ktore sa mozu javit ako chyby, nemusia byt chybami. Tym vsak neobhajujem danu snimku. nic ma na nej nesolovuje.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované