Hore

Kritické okienko: zubo

Loránt Bencz (zubo) nám poslal na redakčný email niekoľko svojich fotografii s prosbou o ktitiku. Sám seba definuje ako začiatočníka a fotografie snímal ultrazoomom Fujifilm FinePix S4000.

Názov fotografie: západ

Kto z nás si neodfotil západ slnka? Asi sa nenájde nikto, čo by odpovedal záporne. Západovky patria medzi najčastejšie fotografie začiatočníkov. Zvieratká a lietajúci hmyz určite robia silnú konkurenciu. Z tohto konštatovania vyplýva, že takýchto fotografií skúsenejší fotografi už videli, obrazne povedané na kilá, a preto prísť so západovkou, ktorá očarí, alebo zaujme je veľmi ťažké.

Tu by som chcel spomenúť jeden fakt. My fotografi pri fotení sme zatiahnutí do deja, na ktorý máme namierený objektív. Vnímame atmosféru miesta, počujeme zvuky, cítime vône, vietor na tvári... To v nás necháva emocionálny otlačok. Západ slnka je pre človeka určite jedno úchvatné divadlo. Prídeme domov, vysypeme kartu do počítača, upravíme a zavesíme na web. Stále sme pod tlakom genius loci – duchom miesta. Ten nás opantáva a nedovolí nazerať na vytvorené fotografie kritickým okom.

Odporúčam pred publikáciou nechať odznieť svoje vnútorné pocity, dostatočne veľkým prejdeným časom po fotení, a položiť si otázku: „Je vo fotografii prvok, ktorý by mohol osloviť aj nezainteresovaného človeka?“

Silueta človeka, pár vtákov letiacich v neznáme končiny by fotografiu oživilo. Stále je to však západovka..

Názov fotografie: trafka

Osamotené kvety, trávy priam vyzývajú fotografa, aby ich zvečnil v protisvetle. Môžeme využiť silné protisvetlo, umiestnením slniečka za fotený objekt. Dostaneme siluetovku a rozžiarené okraje v čarovnej aure. Ak nechceme mať vo fotografií siluetu, môžeme použiť blesk a tak presvetliť tiene.

Lórant pristúpil k foteniu iným spôsobom. Namiesto toho, aby postavil objekt medzi svetelný zdroj a objektív, nechal pôsobiť svetlo z mierneho uhlu. Preto nemusel použiť blesk, aby prekreslil štruktúru trávy. Nastavenie expozície bolo manuálne, ako som vyčítal z EXIFu fotografie. Preto nekritizujem prepal v ĽHR. V tejto vysoko-rozsahovej svetelnej scéne je to daň zato, že chcel mať fotograf prekreslený hlavný objekt. Pozitívne hodnotím fakt, že ako začiatočník, autor pracuje s manuálnym režimom a sám chce rozhodnúť, ako bude fotografia vyzerať. Nespolieha sa na integrovanú automatiku.

Čo mi na fotografii vadí je nahnutý horizont. Ten prudko stúpa k pravému okraju. Manipulácia s dynamickým významom (zrýchlenie alebo spomalenie deja) tejto techniky nahnutia horizontu tu nenachádza uplatnenie. Estetická rovina? Ani to. Dokonca keď sledujem, tak celá pravá tretina fotografie aj s časťou steblá bližšej trávy mi príde navyše.

Položil by som väčší dôraz na hlavný objekt a to orezom. Ak sa chcem zároveň zbaviť pravej tretiny fotografie, musíme vkročiť do špecifického formátu – štvorca. Pre začiatočníka štvorec prináša netradičné kompozície. Nie vždy sa vie s nimi stotožniť. Netreba sa však báť. Experimentovanie aj na takomto poli formátov môže priniesť nový vietor v tvorbe.

Po orezaní som dostal nový vzťah a príbeh medzi  dvoma stonkami. Jedna už opadaná a druhá ešte v plnej sile. Môžem divákovi predostrieť príbeh...

Premenil som estetický charakter fotografie na významový. Jemný podtón pocitovej zložky z originálneho formátu sa zachoval aj po oreze. Bonusom je fakt, že naklonený horizont, už tak nevadí.

Názov fotografie: Budapest - náměstí hrdinů

Symetrická kompozícia architektúre pristane. Scéna je síce priestorovo statická pri tomto spôsobe komponovania, ale na druhej strane vystupujú do popredia estetické atribúty.

Rezervy fotografie vidím v spracovaní v grafickom editore. Mierny kontrast ohnutím kriviek a fotografia získa aj na farebnosti. Ak by to nestačilo, je tu ešte možnosť dodatočne pridať na saturácii (sýtosti) farieb.  Problematiku kriviek a mnoho ďalších užitočných informácií z problematiky posprocesu sa nachádza v našej Fotoškole .

V PHR (Pravom Hornom Rohu) sa nachádza takmer nepostrehnuteľný biely pásik o širke 1 pixel a dĺžke cca 40 pixelov. Zrejme dôsledok nepresného orezu fotografie po narovnávaní horizontu. Treba si dať na to pozor.

Názov fotografie: zahleděný

Čo sa mi páči na tejto fotografii je mierny podhľad. Je vidno, že autorovi sa neťaží ísť do podrepu, a vyskúšať iné uhly pohľadu. Takýto uhol dáva možnosť vyniknúť hrdému postoju štvornohého miláčika. Šťastný bol aj moment stlačenia spúšte fotoaparátu v okamihu, kedy sa rozhliada panovačne po krajine. Čiernobiele prevedenie je adekvátne zvolené, vzhľadom na málo farebnú zimnú scenériu.

Fotografia prešla vo finálnej fáze spracovania orezom na pomer strán približne 2:1. Tento širokouhlý pohľad jej pristane. Teší ma, že autor aj zmenou pomeru strán sa snaží umocniť atmosféru vo fotografií. Orezaním sa totiž zmení kompozícia, a zmena kompozície môže viesť k takémuto gradovaniu pocitovej zložky. Pre mňa je tento snímok jediný zo všetkých, ktoré Loránt poslal do redakcie na kritiku, ktorý nesie emocionálny prvok.

Myšlienka, pocit, krása. To sú tri slová, ktorých význam hľadám vo fotografii. Ak má záber v sebe implementované aspoň jedno z nich, tak fotografia určite zaujme.

Keďže sa nejedná o siluetovku, snáď lepšie prekreslenie detailov na koži zvieraťa by nebolo na škodu. Fotografia už je na svete, preto zostáva túto úpravu vykonať v grafickom editore.

Upozornenie: prinavrátením detailov sa zníži celkový kontrast, čo môže viesť k poklesu pocitovej aktívnosti fotografie. Tento fakt treba mať pri úpravách na zreteli.

Názov fotografie: Budapest Citadela

Kompozícia je zvolená citlivo, až na kúsok prečnievajúceho rohu pamätníka spoza pozadia sochy. Použitie širokého ohniska umocňuje v zbiehajúcich sa líniách dramatickosť a atraktívnosť záberu. Fotenie sôch, pamätníkov je skôr dokumentačná činnosť v štýle: „Tu som bol“. Ťažko sa vymýšľa a realizuje tak žiadaný prínos autora do fotografie. Vo všeobecnosti nemožno povedať, že by tento typ fotografií bol vyhľadávaný a obľúbený.

Návšteva Pamätníka oslobodenia zrejme prebiehala v sychravom čase . Rozťahujúca hmla skryla nielen rušivé prvky, ale aj sochu slobody umiestnenú na najvyššom podstavci. To miesto vyzerá, ako po nepodarenej snahe sochu v grafickom editore odstrániť. Nebol som na tom mieste, nepoznám ho. Až po dlhšej chvíľke a porovnávaní s inými fotografiami z tohto miesta sa mi všetky okolnosti vyjasnili, a definitívne som vylúčil neodborné manipulovanie s retušovacím štetcom. Pre ostatných divákov neznalých okolností, toto miesto vo fotografii môže pôsobiť zmätočne ako na mňa.

Čiernobiele prevedenie je vzhľadom na vládnucu hmlu znovu vhodne zvolené. Pozitívne vnímam taktiež nastolený kontrast tmavej sochy  na popredí a svetlých stĺpov na pozadí. Čo je ešte zaujímavé je fakt, že sa jedná aj o zachytenie konfrontácie naturálnych tvarov (popredie- človek, zviera) a tvarov umelých, ktoré v krajine vytvára človek (pozadie- ostré línie pomníka).

Názov fotografie: auto ve městě

Fotografovanie pohybu nie je ľahká záležitosť. Vyžaduje si mnoho cviku, aby výsledky boli pôsobivé a hlavne také, aké si želáme. Na tejto fotografii je použitá technika, ktorej sa hovorí panning. Skúsení fotografi vedia pri panningu odfotiť pohybujúci sa predmet, aby bol maximálne ostrý. Samozrejme akékoľvek experimentovanie je vítané. Aj mierne rozmazanie ústredného motívu môže mať pre výslednú fotografiu kľúčový význam.

Chválim vhodný výber miesta, čo býva dôležitým faktorom. Svetlá na budovách oživujú fotografiu, a svojimi rozmazanými  svetelnými stopami, vedú zrak do stredu fotografie, kde už sa nachádza hlavný objekt. Áno, všetko nás zvádza k stredovej kompozícii. Ešte aj umiestnený horizont v polovici fotografie.  Ako však na vás pôsobí skĺbenie statického uloženia auta do stredu fotografie, spolu s rozmazanými svetlami jasne hovoriacimi o rýchlom pohybe?

Nepochybne zvláštne.

Ja by som zostal v prístupe konvenčnejší a vzniknutú fotografiu orezal s prihliadnutím na zlatý pomer. Na výber máme dve možnosti. Auto viac k ľavému alebo viac k pravému okraju. Volil som verziu kedy auto už vychádza z fotografie, a za sebou necháva len svetelné stopy potvrdzujúce jeho rýchlosť.

Po oreze som citlivo pridal na kontraste a saturácii.

Názov fotografie: výra kontra průmysl

V prvom momente ma zaujal skôr názov ako samotná fotografia. Viera kontra priemysel? Nech som si ten názov v hlave obracal akokoľvek, nemohol som dospieť k žiadnemu záchytnému bodu, o ktorý by som sa mohol oprieť, a tak pochopiť autorov zámer a myšlienkové pochody. Preskúmal som fotografiu. Dve vytŕčajúce veže s krížami, ako symbolmi kresťanstva na ľavej strane. Dymiaci komín na strane pravej. Teraz chápem, že sa nejedná ani tak o konfrontáciu viery a priemyslu, ale len o opis toho čo je na fotografii. Radšej by som názov v tomto prípade vynechal. Je to zbytočne zavádzajúce a pre mňa aj významovo nelogické.

Kompozícia nie je zlá – pôsobí vyvážene. Každý objekt ma dostatok priestoru. Kvalita svetla je na dobrej úrovni. Podľa hodín, neskoršie ráno ešte neprináša prisilné slnečné lúče, tak je svetelná atmosféra zaujímavá. Priestorový dojem sa značne stráca, čím viac sa snaží autor zarámovať veže a komín bez okolitých striech. Ak by sme do kompozície zaradili viac aj vrcholce striech, priestorový dojem by sa viac umocnil. Záleží však na tom, čo plánoval fotograf.
Celkovo fotografia patrí do skupiny fotografií, ktoré pozriete, nemáte síce žiadne výhrady, ale sa k nej ani nevrátite. Idete totiž ďalej...

Chcete si aj vy nechať odborne okomentovať svoju fotografiu?

Registrovaní užívatelia majú možnosť nechať si zhodnotiť svoju fotografiu odborným okom. Stačí, ak nám na redakčný mail kritika@ephoto.sk. zašlete vašu jednu fotografiu (alebo link na fotku vo vašej galérii), ktorú by ste si chceli nechať okomentovať. Do predmetu emailu napíšte svoje meno alebo nick. Redakcia v rámci svojich možností vyberie pár fotografií, ktoré bude hodnotiť. Nebudeme teda hodnotiť každú jednu fotografiu, ktorá k nám príde. Námety zaslaných fotografií, ako aj chyby na nich sa často opakujú, a preto máme za to, že takéto hodnotenie nebude prínosom len pre samotného autora fotografie, ale aj pre ďalších čitateľov ePhoto.sk. Do kritického okienka je možné zasielať len vlastné fotografie. Autor zaslaním fotografie súhlasí s uverejnením kritiky/úpravy fotografie v rubrike Kritické okienko.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
haplo602
2013-02-08 09:55:26
to auto ma pobavilo. podla svetiel ako su zachytene auto cuva (pravdepodobne fotene s bleskom na prvu lamelu). vami zvoleny "lepsi" orez toto cuvanie este zvyraznil. cize sice to umocnilo pohyb, ale nespravnym smerom
 
Peter Svoboda
ocenenie redakciou 2013-02-08 20:34:04
príspevok od: haplo602
to auto ma pobavilo. podla svetiel ako su zachytene auto cuva (pravdepodobne fotene s bleskom na prvu lamelu). vami zvoleny "lepsi" orez toto cuvanie este zvyraznil. cize sice to umocnilo pohyb, ale nespravnym smerom
Ten blesk by musel mať iný kaliber.. Ja si osobne nemyslím, že by cúvalo, ale pri dlhšom čase sa aj zadné červené svetlá zmenia na biele-prepálené, tak ako sa napríklad aj predná kapota prepálila, len za to, že je svetlá...
 
andysalay
2013-02-08 21:06:00
Ťažko povedať. Myšlienka, že blesk je na zmrazenie pohybu prislabý, podľa mňa sedí. Myslím, že smer a dĺžku (dráhu) panningu môžeme s istotou určiť podľa najsilnejších zdrojov svetla - lámp v ĽHR a PHR. Ak by panning trval počas celej doby expozície a presne kopíroval pohyb auta, tak svetlá auta NEBUDÚ mať ŽIADNU dráhu, ostanú bodové. Ešte ostáva možnosť, že fotograf už počas expozície podržal foťák nehybne istý čas, ale nie počas celej doby expozície - vypálili sa pohybujúce svetlá auta, a potom zvyšok času expozície zabral panning, aby sa obraz karosérie auta dostatočne "otlačil" na senzore. To by vysvetlilo aj zreteľné auto bez blesku (predpokladám, že fotka je naozaj bez blesku), aj stopu svetiel auta. Akurát by som tam čakal v najsilnejších prepaloch (čiarach po lampách) známku takéhoto zastavenia - možno silnejší prepal, akýsi disk niekde v čiare, výraznejšie exponovaný ako zvyšok čiary. Ak to však bolo na videostatíve, foťák mohol ostať perfektne stabilizovaný, a pokiaľ senzor nemá bleeding, v takom prípade by sa disk nevytvoril.

Napíše nám fotograf, ako snímku tvoril?
 
Jozef Krajčo
externý redaktor 2013-02-09 10:12:46
príspevok od: haplo602
to auto ma pobavilo. podla svetiel ako su zachytene auto cuva (pravdepodobne fotene s bleskom na prvu lamelu). vami zvoleny "lepsi" orez toto cuvanie este zvyraznil. cize sice to umocnilo pohyb, ale nespravnym smerom
Autor fotografie sa radí medzi začiatočníkov a takýto začínajúci fotografi nemajú veľa komentárov pod fotografiami. Preto aj v jeho mene ďakujem za postreh k jeho fotografii. A musím povedať, že je to výborný postreh.

Pri dlhšom zahľadení sa na fotografiu naozaj dochádza k vyvolaniu ilúzie spiatočného pohybu automobilu. Spôsobuje to hlavne jasná svetelná stopa v úrovni spätného zrkadla ( http://www.gymdepaulto.edu.sk/foto/stopa.gif ). Zrejme sa jedná o svetlo za autom, avšak fotografia vyvoláva dojem, ako keby to bol odraz blesku na skle automobilu.
Neverím však, že auto naozaj cúva, ani že je to fotené s bleskom (exif to tiež potvrdzuje). Konečné rozuzlenie by však vedel podať autor fotografie.

btw. môžem sa spýtať čo tak pobavilo? Alebo sa len jedná o zlomyseľný tón, ktorým majstrovsky oplýva niekoľko tunajších užívateľov...?
 
DEVOTEE
ocenenie redakciou 2013-02-09 13:47:47
cenim si pracu tých co vedia konštruktivne kritizovať, mnohím to može pomoct. K tomu auto, kompozicne mi viac sedi povodna skoro stredovka, jemne zkontrastnenie sceny je urcite lepsie ako v povodnej verzii
 
total empty
2013-02-10 13:00:02
príspevok od: Peter Svoboda
Ten blesk by musel mať iný kaliber.. Ja si osobne nemyslím, že by cúvalo, ale pri dlhšom čase sa aj zadné červené svetlá zmenia na biele-prepálené, tak ako sa napríklad aj predná kapota prepálila, len za to, že je svetlá...
Išlo rýchlo a prejavil sa dopplerov efekt.
 
Martin Prievalsky
2013-02-10 14:03:03
...podľa mňa to nie sú svetlá auta ale svetlá za ním...
 
haplo602
2013-02-11 10:46:51
príspevok od: Jozef Krajčo
Autor fotografie sa radí medzi začiatočníkov a takýto začínajúci fotografi nemajú veľa komentárov pod fotografiami. Preto aj v jeho mene ďakujem za postreh k jeho fotografii. A musím povedať, že je to výborný postreh.

Pri dlhšom zahľadení sa na fotografiu naozaj dochádza k vyvolaniu ilúzie spiatočného pohybu automobilu. Spôsobuje to hlavne jasná svetelná stopa v úrovni spätného zrkadla ( http://www.gymdepaulto.edu.sk/foto/stopa.gif ). Zrejme sa jedná o svetlo za autom, avšak fotografia vyvoláva dojem, ako keby to bol odraz blesku na skle automobilu.
Neverím však, že auto naozaj cúva, ani že je to fotené s bleskom (exif to tiež potvrdzuje). Konečné rozuzlenie by však vedel podať autor fotografie.

btw. môžem sa spýtať čo tak pobavilo? Alebo sa len jedná o zlomyseľný tón, ktorým majstrovsky oplýva niekoľko tunajších užívateľov...?
pobavilo ma to, ze uprava zvyraznila ten pohyb dozadu pre mna, hoci zamer bol asi presne opacny. ziadna zlomyselnost v tom nebola ... len ked som si to prezeral znova a znova a snazil sa prist na to preco mi ta fotografia nesedi, tak mi to udrelo do oci.
 
haplo602
2013-02-11 10:48:03
príspevok od: Peter Svoboda
Ten blesk by musel mať iný kaliber.. Ja si osobne nemyslím, že by cúvalo, ale pri dlhšom čase sa aj zadné červené svetlá zmenia na biele-prepálené, tak ako sa napríklad aj predná kapota prepálila, len za to, že je svetlá...
pozri si urovne svetiel, predne svetla su nizsie ako zadne, takze to nemoze byt od nich. je to presne v urovni zadnych svetiel. skor sa priklanam ku nazoru, ze to je nejake nesuvisiace svetlo nahodou v spravnej pozicii.
 
Michal Bumbera
2013-02-11 11:02:36
pri fotkach by mohol byt exif a histogram...a zoper viet k tomu
 
Pinč
2013-02-11 23:28:25
príspevok od: Jozef Krajčo
Autor fotografie sa radí medzi začiatočníkov a takýto začínajúci fotografi nemajú veľa komentárov pod fotografiami. Preto aj v jeho mene ďakujem za postreh k jeho fotografii. A musím povedať, že je to výborný postreh.

Pri dlhšom zahľadení sa na fotografiu naozaj dochádza k vyvolaniu ilúzie spiatočného pohybu automobilu. Spôsobuje to hlavne jasná svetelná stopa v úrovni spätného zrkadla ( http://www.gymdepaulto.edu.sk/foto/stopa.gif ). Zrejme sa jedná o svetlo za autom, avšak fotografia vyvoláva dojem, ako keby to bol odraz blesku na skle automobilu.
Neverím však, že auto naozaj cúva, ani že je to fotené s bleskom (exif to tiež potvrdzuje). Konečné rozuzlenie by však vedel podať autor fotografie.

btw. môžem sa spýtať čo tak pobavilo? Alebo sa len jedná o zlomyseľný tón, ktorým majstrovsky oplýva niekoľko tunajších užívateľov...?
...myslím,že ten zlomyselný tón,akože"haha,našiel som niečo čo hneď vytknem,lebo som to minule fotil a spravil som to lepšie"
 
zubo
2013-02-20 12:55:50
Zdravím,
predovšetkým by som chcel poďakovať za zverejnenie mojich fotografií a konštruktivnú kritiku,pri mojich budúcich foto pokusoch budem myslieť na vaše rady. Ale jednu poznámku ku kritike by som predsa len mal. U fotky "trafka" bol spomínaný naklonění horizont. V skutočnosti to je hreben kopca, ktorý vyzerá ako nahnutý horizont.
U fotky "auto v meste" to spomínané svetlo, je len nejaké svetlo v pozadí, ktoré sa náhodou dostalo do úrovne svetiel od auta. Keby to bola stopa svetla od auta, tak by pravdepodobne vznikla stopa aj od zadného svetla.
Nebolo to žiadne plánované fotenie, prechádzal som sa po meste s foťákom a len tak som skúšal panning a inak fotené bez blesku a bez statívu.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované