Hore

Zaujalo nás v galérii: Dorra

Pri intenzívnom prezeraní fotografií v zaplnenej galérii, som za posledné dni natrafil na zaujímavý čiernobiely kúsok, ktorý ma uchvátil svojou vnútornou mágiou, netradičným prístupom k rovine horizontu, ako aj zvláštnym ohnutím roviny ostrosti. Ide o ideálny prípad, kedy k fotografii môžeme pristupovať  ako k umeleckému dielu, aj kvôli použitej symbolickej plánovitosti. Rozhodol som sa svoj obšírnejší komentár k tejto fotografii štylizovať adekvátnym spôsobom.

Fáza prvá - orientácia

Z hľadiska procesu spoznávania a porozumenia umeleckého diela sa orientácia považuje až za druhú fázu po fáze prvej, nazvanej predbežné poznatky, kedy sa zhromažďujú informácie o autorovi, technike vzniku diela, podmienkach vzniku, atď. Fotografický portál je však miesto dosť špecifické a preto som tieto dve fázy prehodil. Najprv nás divákov musí zaujať maličký náhľad v galérii medzi ostatnými fotografiami, ktorý následne rozklikneme do väčších rozmerov. Predbežné poznatky o fotografii sa k nám ako prvé nedostanú.

Zuzkina fotografia upúta diváka už v prvom náhľade. V tom drobnom obrázku nám úplná redukcia farieb dáva tušiť, že budeme mať do činenia s niečím pocitovým. Čierna farba, biela farba a niečo medzi nimi v spojitosti s človekom je už v základoch nabité obrovským potenciálom. Ak si všimneme silný kontrast, možno sa vo fotografii ponoríme aj do dramatického deja. Dve svetlé plochy a okolo čierno-čierna tma... hm... to môže byť zaujímavé. Názov fotografie pre usmernenie diváka nie je. Autor necháva divákovi plné pole realizácie bez akéhokoľvek ovplyvňovania.

Takto nejako vyzerali moje myšlienkové pochody pri zahliadnutí fotografie skôr, ako som si ju zväčšil.
Rozklik.
Hneď ako sa fotografia zobrazila v plnej veľkosti na obrazovke, rozlial sa mi v duši nádherný pocit. Doslova a do písmena rozlial, presne ako to úžasné svetlo, ktoré je na fotografii  zachytené. Vizuálne hypotézy, ktoré som získal z malého náhľadu sa skutočne potvrdili. Úplné vykryštalizovanie obrazového pola mi umožnilo sa plne ponoriť do tejto fotografie...

Prudké zmeny jasnosti vytvárajú kontúry, čo predurčuje vyniknutiu tvarom, líniám a zároveň potláča priestorovosť. Napriek týmto predpokladom, svetlé oblasti fotografie poskytujú dostatočnú možnosť si vytvoriť priestorovú orientáciu. Dokonca sklonená hlava, vystrčená šikmo von z fotografie so svojími tieňmi razantne odmieta akékoľvek dohady o celistvej definitívnosti dvojrozmerného obrazu.

Tvary a plochy vo fotografii sú vo vzájomných vzťahoch a neustále na seba pôsobia, čomu bežne hovoríme a označujeme pojmom kompozícia. Hlavný charakter kompozície je postavený na práci svetlo-tieň. Kompozícia je vysoko znepokojivá, až dráždivá, z dôsledku náklonu horizontálnej roviny skoro o 4°. Od malička vnímame spodnú líniu okna vodorovnú a táto skúsenosť v konfrontácií s fotografiou v nás vyvoláva spomenutý nepokoj.

Fáza druhá - predbežné poznatky 

Pár sekúnd na to, ako mi otvorená fotografia visela pred očami, som neudržal zvedavé očné tiky a pozrel som stranou na autora. V okamihu zistenia tvorcu fotografie som sa len pousmial a napísal pod fotografiu krátky komentár. So Zuzkou som už pár slov prehodil, a tak viem, že je to človek čo nenecháva veci vo fotografii na náhodu. Každý prvok je starostlivo zvažovaný a má svoj dôvod pre existenciu. Tešil som sa tomuto zisteniu, pretože som vedel, že môžem začať o fotografii rozmýšľať a to je fáza, ktorá ma nesmierne baví. Nestáva sa často, že narazíte na podobnú fotografiu. O to viac si ceníte každý jeden takýto ponúknutý pixel.

Ak o Zuzke ešte nemáte informácie, môžete si prečítať aj pár riadkov o nej v rozhovore z konca minulého roka.

Fáza tretia - interpretácia

Interpretácia je súčasťou vnímania umeleckého diela. Môžeme ju považovať za dekódovanie autorovho vizuálneho zdelenia (fotografie) do verbálneho jazyka. Je samozrejmé, že nikdy neprídeme k maximálne vyčerpávajúcemu výkladu. Treba ešte spomenúť fakt, že nie každá fotografia však dosiahne tohto bodu – interpretácie. Interpretácia je vlastne vyvrcholením samotného procesu vnímania. Sú vyslovene fotografie (a to drvivá väčšina), od ktorých svojou povahou a obsahom ani nemôžeme požadovať interpretáciu.

Po krajoch vizuálneho pola sú dve hlavné figúry, ktoré na seba strhávajú pozornosť. Figúrami chápeme zhluk útvarov, ktoré začneme vnímať ešte skôr, než si vôbec uvedomíme o aký predmet, alebo predmety sa vlastne jedná. Tieto zobrazené figúry vystupujú rovnocenne a to aj potom, čo rozbijeme vizuálne pole na izolované fragmenty.

Odvíjajúci príbeh našej fotografie začína (zrejme) v starom domčeku. Svetlo z jedného okna slabulinko osvecuje tri poháre a stôl, na ktorom sú položené. Ešte na okraji okna sa nachádzajú predmety, ktoré sú však ťažko identifikovateľné. Váza, fľaška...?  Za týmto oknom, sa mimo hĺbky ostrosti nachádzajú len svetlé škvrny bez akéhokoľvek známeho tvarového náznaku.

Existenciu druhého okna si môžeme len domyslieť. Aj keď nie je priamo vidieť, jemné štvorcové siluety tieňov na široko odhalenej hrudi dievčaťa nám dávajú tušiť, že tam to druhé okno je. Máme tu vnútro domčeka, kde zariadenie je beznádejne utopené v tme. Máme tu jasne viditeľné okno, pred ním stôl s troma pohármi a dievčinu so sklonenou hlavou. Jednoduchý výpočet objektov pred tým ako začnú vznikať súvislosti.

Zastavím sa najprv pri stole. Nedostatok svetla mi neumožní zistiť, či poháre sú pod nánosom času v podobe prachu. Mám pocit, že sú do polovice naplnené. Dva poháre sú rovnaké, a tretí je odlišný, jednak tvarom a tak isto aj svojou výškou. S istotou sa nedá posúdiť, či aj v tom treťom je tekutina. Dva poháre je jasná, a niekedy vo fotografiách lacne zrežírovaná symbolika, no ale tri?! Čo viedlo autora fotografie k takémuto nepárnemu počtu? Táto skupina pohárov bude určite v akomsi hľadajúcom vzťahu s človekom. V akom? Milenecký trojuholník a výčitky?

Chválim vloženie tohto rébusu do fotografie. Práve pri takýchto fotografiách sa pristavíte v galérii na dlhšiu chvíľku, až kým neprídete na uspokojivé vysvetlenie. A možno na nič neprídete, a odídete ďalej s veľkými otáznikmi. A práve tu si niečo z fotografie odnášate so sebou...

Dievčina. Neprehliadnuteľne odhalený dekolt, priamo vystavený prenikajúcemu svetlu z neviditeľného obloka. Odhalená hruď v takej miere je možno symbolické otvorenie svojho vnútra, svojho srdca pred svetlom a svetom. Slnečné lúče vieme, že sú liečivé. Je to znázornenie raneného vnútra a prijímanie čohosi, čo môže pomôcť v bolesti?

Prečo bolesť? Smútok sa tiahne celou fotografiou. Výraz dievčiny napovedá, že sa niečo stalo. Máme chuť jej jemne, pomaličky, dvoma prstami zdvihnúť hlavu a pozrieť sa do očí. Len opatrne, aby sme nerušili ducha toho miesta. Aby sa na nás nenahneval a neodvial atmosféru popod zle utesnený oblok von. Oči sú zastrené padajúcimi vlasmi a ja rozmýšľam, či už uschli slzy, alebo je to len suchá ťažoba zaťatej vzdorovitosti a silnej osobnosti.

Sklonená hlava symbolizuje pokoru. Spojením s odhalenou hruďou môžeme súdiť o tom, že ponúka čistý štít. Nič netají alebo už nebude tajiť. Spájajme príbeh ďalej s pohárikmi. Dva rovnaké – zaľúbený pár. Tretí je iný rozmerom. Vstúpil medzi dvoch niekto ďalší? Poháre sa spájajú s omamným nápojom. Človek robí veľa neuváženého, ak do seba obráti viacej takýchto pohárikov.

Technický pohľad na fotografiu

So samotnou fotografiou som strávil v grafickom programe niekoľko desiatok minút. Skúmal som náklon, snažil sa ho vyrovnať, ako káže naše prirodzené vnímanie reality. Hľadal som ďalšie alternatívne kompozície, hľadal som niečo, čo by bolo ideálne pre mňa, s čím by som bol spokojný. Hoci plne akceptujem vizuálny komunikačný kanál druhých, ale predsa mi to nedalo.

Veľmi zvláštne vo fotografii pôsobí na diváka variabilná hĺbka ostrosti. Myslím to v pozitívnom slova zmysle. Je to netradičné a atypické z hľadiska priestorovej kompozičnej výstavby. Všimnime si, že okraj oblečenia (pravdepodobne čierna látka) na pravom pleci, ktorý je ďalej od nás sa viditeľne rozmazáva v dôsledku nižšieho clonového čísla. Exif hovorí o clone F2. Následne pozriem na stôl a zostanem zmätený. Znova na dievčinu, znova na stôl... Niečo tu nehrá. Stôl sa totižto nachádza ešte ďalej od objektívu ako pravé rameno a je v rovine ostrosti! Napadne nás použitie Tilt-Shift objektívu, no ďalšie hľadanie v metadátach poskytne informáciu o pevnej 50mm s maximálne otvorenou clonou na f1,4.

Do úvahy prichádzajú dve riešenia: buď sa rozmazávalo na pravom pleci, alebo sú to dve spojené fotografie. Osobne zastávam prvú možnosť. Skúšal som vo Photoshope extrémne rozjasniť tiene. Snažil som sa nájsť stopy po spojení dvoch fotografií. Našiel som dve dlhé stopy, ktoré však môžu byť jednak znak pôsobenia štetca, ale tak isto aj vystúpenie dvoch objektov nachádzajúcich sa v tme domčeka. Kategoricky sa nemôžem postaviť ani za jednu z možností.

V tomto záverečnom odseku nechcem vôbec kritizovať spôsob narábania s fotografiou. Viem si však predstaviť, ako to niekomu nemusí byť po vôli a stane sa táto technická záležitosť kameňom úrazu. To, čo som chcel povedať je , že ak sa pozeráme na fotografie príliš úzko špecializovaným pohľadom, pohľadom technickým, ba možno až vedeckým, sami sa ochudobňujeme o nádherný estetický zážitok, aký táto fotografia rozhodne ponúka.

Chcete si aj vy nechať odborne okomentovať svoju fotografiu?

Registrovaní užívatelia majú možnosť nechať si zhodnotiť svoju fotografiu odborným okom. Stačí, ak nám na redakčný mail kritika@ephoto.sk. zašlete vašu jednu fotografiu (alebo link na fotku vo vašej galérii), ktorú by ste si chceli nechať okomentovať. Do predmetu emailu napíšte svoje meno alebo nick. Redakcia v rámci svojich možností vyberie pár fotografií, ktoré bude hodnotiť. Nebudeme teda hodnotiť každú jednu fotografiu, ktorá k nám príde. Námety zaslaných fotografií, ako aj chyby na nich sa často opakujú, a preto máme za to, že takéto hodnotenie nebude prínosom len pre samotného autora fotografie, ale aj pre ďalších čitateľov ePhoto.sk. Do kritického okienka je možné zasielať len vlastné fotografie. Autor zaslaním fotografie súhlasí s uverejnením kritiky/úpravy fotografie v rubrike Kritické okienko.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
vd
2013-03-22 08:50:12
najprv som si pozrel fotografiu, potom som si precital ten zbytocne dlhy text a nic nove som sa o fotografii nedozvedel. text je iba vata, zbytocne napenene... ja si myslim, ze fotografia ( takmer kazda ) je vizualnym dielom/prejavom, ktore castokrat nepotrebuju slovnu vatu.
 
Bruce
2013-03-22 09:14:13
Skor si myslim, ze doslo nie k rozmazavaniu ale zaciernovaniu postavy modelky. Nie je tam ziadna stopa po plynulom prechode do odtienov sedej, ale hned tvrda cierna. Staci si vsimnut rozsah odtienov sedej dopadajucich z okna... Ale foto v pohode, tiez by som povazoval polovicu komentu za zvlastne pôsobiacu na moju psychiku...
 
JakubCibik
2013-03-22 09:22:05
Po prečítaní perexu som si myslel, že si pozriem nejaké fotografie od menej známeho autora, prípadne nejaký rozhovor s ním. Také niečo by bodlo viac ako zbytočne natiahnutý text o jednej jedinej fotke.
 
istvic
ocenenie redakciou 2013-03-22 09:28:49
osobne ma troska zaskocilo to hlbkove skumanie technickej stranky fotografie
 
spektrum
2013-03-22 09:51:04
príspevok od: istvic
osobne ma troska zaskocilo to hlbkove skumanie technickej stranky fotografie
aj mňa, a tiež pridlhý text o interpretácii, najmä, keď na mňa nepôsobí toľkým smútkom, ten by som vyjadrila skôr očami a menej ostrým svetlom...takto mi to pripadá ale z hľadiska modelky jednoduchšie, nemusí predstierať, ale pre mňa to nie tak presvedčívé
 
j.a.r.o.
2013-03-22 10:43:22
Chcel by som vedieť priamo od autora fotografie, či naozaj všetko tak aranžoval a nafotil aby sme mali z tejto fotografie pocit aký nám "podsúva" autor tohoto článku.
 
brehulka
2013-03-22 13:22:39
No, a takto to vidím ja, pani kolegyňa Dorra sa vo svojej v tvorbe pohybuje konštantne a konzekvente na vlne prítomnej a zároveň podprahovej relatívnosti a ambivalentnosti, zdanlivo s úzkou škálou farebnosti smerujúcou k monochrómu. A táto výborná figurálna kompozícia uchopila neuchopitelné.


 
ViktorV
2013-03-22 13:37:55
príspevok od: brehulka
No, a takto to vidím ja, pani kolegyňa Dorra sa vo svojej v tvorbe pohybuje konštantne a konzekvente na vlne prítomnej a zároveň podprahovej relatívnosti a ambivalentnosti, zdanlivo s úzkou škálou farebnosti smerujúcou k monochrómu. A táto výborná figurálna kompozícia uchopila neuchopitelné.


Ako často stačí aj sedliacký rozum.
 
penzo
2013-03-22 13:42:29
Ja to zhrniem z úplne laického hľadiska: Perfektná fotka
 
slavmiro
2013-03-22 20:24:43
koho zabilo?
 
DORRA
ocenenie redakciou 2013-03-23 06:32:26
príspevok od: j.a.r.o.
Chcel by som vedieť priamo od autora fotografie, či naozaj všetko tak aranžoval a nafotil aby sme mali z tejto fotografie pocit aký nám "podsúva" autor tohoto článku.
..."Autor necháva divákovi plné pole realizácie bez akéhokoľvek ovplyvňovania."
 
DORRA
ocenenie redakciou 2013-03-23 06:36:58
...ďakujem Jozef za tvoj rozbor...pohľad na fotografiu
 
zlate.slnko
2013-03-23 06:46:20
Viacerí sa sťažujú na pridlhý text - ja naopak som rada, že sa nájde niekto, kto sa dokáže tak hlboko zamyslieť nad jedným obrázkom - lebo to je to, prečo fotka vznikla!
Gratulujem, Zuzi a úprimne (v dobrom) závidím .
 
Jozef Krajčo
externý redaktor 2013-03-23 09:41:23
príspevok od: vd
najprv som si pozrel fotografiu, potom som si precital ten zbytocne dlhy text a nic nove som sa o fotografii nedozvedel. text je iba vata, zbytocne napenene... ja si myslim, ze fotografia ( takmer kazda ) je vizualnym dielom/prejavom, ktore castokrat nepotrebuju slovnu vatu.

V prvom rade dakujem za nazor.

Rozmyslal som nad nastolenou otazkou (nic si sa nedozvedel?), a neprisiel som na to, co si sa chcel dozvediet...

Pises: „ ja si myslim, ze fotografia ( takmer kazda ) je vizualnym dielom/prejavom, ktore castokrat nepotrebuju slovnu vatu.“
KAZDA fotografia je vizualnym prejavom autora. Pisal som to v clanku. Dakujem, ze stym suhlasis, len tie slova v zatvorke „takmer kazda“ by som tam uz nedaval.

Z hladiska formalnej logiky (FL hovori ako korektne argumentovat) si dalej tvoju reakciu vysvetlujem nasledovne:
Ak fotografia castokrat nepotrebuje slovnu vatu, to znamena, ze existuju fotografie, ktore ju potrebuju. Podla celeho kometaru sudim, ze tato k nim teda nepatri.

Urcite kazdy mame vlastne umelecke citenie. Mne sa naopak fotografia velmi paci, a aj preto vznikol tento clanok.

Nepatrim k ludom, co ich slovny prejav sa maximalne obmedzuje na komentare typu: "krasa", "parada"," super", "si borec"... Ja sa snazim fotografiu, ako sucast umenia, vnimat hlbsie, presne podla vyroku.


UMENIE JE NIEČO, ČO SA NEDÁ PRESNE DEFINOVAŤ. NO AJ NAPRIEK TOMU JE ZÁBAVNÉ SA O TO POKÚSIŤ.
(R.F.)

Vraciam sa k fotografii viac krat, rozmyslam do hlbky, co autor chcel fotografiou povedat. Urcite nie kazda fotografia preto poskytuje rovnako zivnu podu. Co uz len clovek nafilozofuje napriklad pri fotografiach zo svadby, ktore vznikli cisto s komercnych dovodov, alebo fotografiach flory. Tam sa komentare radikalne zuzuju az na paci/nepaci. Chapem, ze nie kazdy je stavany na dlhsie texty a nema kazdy tolko casu (popripade ho nebavi) venovat sa jednej fotke.

Myslel som, ze citatelov zaujme takyto netradicny pohlad na fotografiu z hladiska interpretacie umeleckeho diela a psychologie vnimania. Vo fore casto vznikaju temy, ktore navrhuju ako vyriesit malo komentarov pod fotografiami. Ak vam prinasame v KRITICKOM OKIENKU odbornejsie komentovanie fotografii, tak sa zda, ze maju cas na reakcie k clankom, len negativne naladeni citatelia, a ti co sa dozaduju vo forach po vacsom komentovani akosi nestihaju reagovat

Vazim si kazdu reakciu a hlavne konstruktivna kritika pomaha dalsie clanky zlepsovat k vasej spokojnosti.
 
Azimut
2013-03-23 10:42:43
Nehovorím,že to tak je, ale čo ak autorka chcela zobraziť alkoholičku s poriadnym oknom? Ale fotka to nie je zlá..
 
vd
2013-03-23 13:28:16
príspevok od: Jozef Krajčo

V prvom rade dakujem za nazor.

Rozmyslal som nad nastolenou otazkou (nic si sa nedozvedel?), a neprisiel som na to, co si sa chcel dozvediet...

Pises: „ ja si myslim, ze fotografia ( takmer kazda ) je vizualnym dielom/prejavom, ktore castokrat nepotrebuju slovnu vatu.“
KAZDA fotografia je vizualnym prejavom autora. Pisal som to v clanku. Dakujem, ze stym suhlasis, len tie slova v zatvorke „takmer kazda“ by som tam uz nedaval.

Z hladiska formalnej logiky (FL hovori ako korektne argumentovat) si dalej tvoju reakciu vysvetlujem nasledovne:
Ak fotografia castokrat nepotrebuje slovnu vatu, to znamena, ze existuju fotografie, ktore ju potrebuju. Podla celeho kometaru sudim, ze tato k nim teda nepatri.

Urcite kazdy mame vlastne umelecke citenie. Mne sa naopak fotografia velmi paci, a aj preto vznikol tento clanok.

Nepatrim k ludom, co ich slovny prejav sa maximalne obmedzuje na komentare typu: "krasa", "parada"," super", "si borec"... Ja sa snazim fotografiu, ako sucast umenia, vnimat hlbsie, presne podla vyroku.


UMENIE JE NIEČO, ČO SA NEDÁ PRESNE DEFINOVAŤ. NO AJ NAPRIEK TOMU JE ZÁBAVNÉ SA O TO POKÚSIŤ.
(R.F.)

Vraciam sa k fotografii viac krat, rozmyslam do hlbky, co autor chcel fotografiou povedat. Urcite nie kazda fotografia preto poskytuje rovnako zivnu podu. Co uz len clovek nafilozofuje napriklad pri fotografiach zo svadby, ktore vznikli cisto s komercnych dovodov, alebo fotografiach flory. Tam sa komentare radikalne zuzuju az na paci/nepaci. Chapem, ze nie kazdy je stavany na dlhsie texty a nema kazdy tolko casu (popripade ho nebavi) venovat sa jednej fotke.

Myslel som, ze citatelov zaujme takyto netradicny pohlad na fotografiu z hladiska interpretacie umeleckeho diela a psychologie vnimania. Vo fore casto vznikaju temy, ktore navrhuju ako vyriesit malo komentarov pod fotografiami. Ak vam prinasame v KRITICKOM OKIENKU odbornejsie komentovanie fotografii, tak sa zda, ze maju cas na reakcie k clankom, len negativne naladeni citatelia, a ti co sa dozaduju vo forach po vacsom komentovani akosi nestihaju reagovat

Vazim si kazdu reakciu a hlavne konstruktivna kritika pomaha dalsie clanky zlepsovat k vasej spokojnosti.
prepac, ze som to nedocital do konca, ale zamyslat sa nad kazdym slovom, a subjektivne si vysvetlit vyznam najprv lavej a potom pravej zatvorky, na to nemam Less talk, more ....

je to len vata, ktora mozno nie je pravdiva...ale taky je uz redaktorsky chlebik...
 
spektrum
2013-03-23 15:51:21
príspevok od: Jozef Krajčo

V prvom rade dakujem za nazor.

Rozmyslal som nad nastolenou otazkou (nic si sa nedozvedel?), a neprisiel som na to, co si sa chcel dozvediet...

Pises: „ ja si myslim, ze fotografia ( takmer kazda ) je vizualnym dielom/prejavom, ktore castokrat nepotrebuju slovnu vatu.“
KAZDA fotografia je vizualnym prejavom autora. Pisal som to v clanku. Dakujem, ze stym suhlasis, len tie slova v zatvorke „takmer kazda“ by som tam uz nedaval.

Z hladiska formalnej logiky (FL hovori ako korektne argumentovat) si dalej tvoju reakciu vysvetlujem nasledovne:
Ak fotografia castokrat nepotrebuje slovnu vatu, to znamena, ze existuju fotografie, ktore ju potrebuju. Podla celeho kometaru sudim, ze tato k nim teda nepatri.

Urcite kazdy mame vlastne umelecke citenie. Mne sa naopak fotografia velmi paci, a aj preto vznikol tento clanok.

Nepatrim k ludom, co ich slovny prejav sa maximalne obmedzuje na komentare typu: "krasa", "parada"," super", "si borec"... Ja sa snazim fotografiu, ako sucast umenia, vnimat hlbsie, presne podla vyroku.


UMENIE JE NIEČO, ČO SA NEDÁ PRESNE DEFINOVAŤ. NO AJ NAPRIEK TOMU JE ZÁBAVNÉ SA O TO POKÚSIŤ.
(R.F.)

Vraciam sa k fotografii viac krat, rozmyslam do hlbky, co autor chcel fotografiou povedat. Urcite nie kazda fotografia preto poskytuje rovnako zivnu podu. Co uz len clovek nafilozofuje napriklad pri fotografiach zo svadby, ktore vznikli cisto s komercnych dovodov, alebo fotografiach flory. Tam sa komentare radikalne zuzuju az na paci/nepaci. Chapem, ze nie kazdy je stavany na dlhsie texty a nema kazdy tolko casu (popripade ho nebavi) venovat sa jednej fotke.

Myslel som, ze citatelov zaujme takyto netradicny pohlad na fotografiu z hladiska interpretacie umeleckeho diela a psychologie vnimania. Vo fore casto vznikaju temy, ktore navrhuju ako vyriesit malo komentarov pod fotografiami. Ak vam prinasame v KRITICKOM OKIENKU odbornejsie komentovanie fotografii, tak sa zda, ze maju cas na reakcie k clankom, len negativne naladeni citatelia, a ti co sa dozaduju vo forach po vacsom komentovani akosi nestihaju reagovat

Vazim si kazdu reakciu a hlavne konstruktivna kritika pomaha dalsie clanky zlepsovat k vasej spokojnosti.
Myslím, že to nie je presné, že čas majú len negatívne naladení autori...tí autori to možno vnímajú inak, to nie je o negatívnom naladení v absolútnom slova zmysle...jednoducho tá vizualizácia nemusí zodpovedať ich cíteniu. A preto ak sa jej obhájeniu venuje taký veľký priestor, tak sa ozvú. Dobrá fotka by mala byť uveriteľná, pre mňa smútok vyzerá inak, nemá veľký výstrih, nestavia sa do ostrého svetla, a hlavne býva v očiach. A poháre v pozadí vyzerajú skôr odložené počas nejakej party na okne...teda iná situácia. Preto sa možno zdá komentár prešpekulovaný a pridlhý a práve z vášho hľadiska negatívne komentáre by chceli prispieť k lepším článkom s uveriteľným obsahom. Niekto to vyjadrí humorom, niekto inak...tiež hľadám tú živnú pôdu myšlienok
 
Jozef Krajčo
externý redaktor 2013-03-23 16:45:33
príspevok od: spektrum
Myslím, že to nie je presné, že čas majú len negatívne naladení autori...tí autori to možno vnímajú inak, to nie je o negatívnom naladení v absolútnom slova zmysle...jednoducho tá vizualizácia nemusí zodpovedať ich cíteniu. A preto ak sa jej obhájeniu venuje taký veľký priestor, tak sa ozvú. Dobrá fotka by mala byť uveriteľná, pre mňa smútok vyzerá inak, nemá veľký výstrih, nestavia sa do ostrého svetla, a hlavne býva v očiach. A poháre v pozadí vyzerajú skôr odložené počas nejakej party na okne...teda iná situácia. Preto sa možno zdá komentár prešpekulovaný a pridlhý a práve z vášho hľadiska negatívne komentáre by chceli prispieť k lepším článkom s uveriteľným obsahom. Niekto to vyjadrí humorom, niekto inak...tiež hľadám tú živnú pôdu myšlienok
Ze cas na komentare, maju len negativne ladení uzivatelia bolo myslené s nadsázkou, preto tam bol aj ten zmurkajuci smajlik.

V tom je prave krasne umenie, ze si ho kazdy vyklada po svojom. Tesi ma, ze je viac ludi, co sa tesia myslienkam vznikajucich pri fotografii.
 
soms
2013-03-23 17:49:00
príspevok od: brehulka
No, a takto to vidím ja, pani kolegyňa Dorra sa vo svojej v tvorbe pohybuje konštantne a konzekvente na vlne prítomnej a zároveň podprahovej relatívnosti a ambivalentnosti, zdanlivo s úzkou škálou farebnosti smerujúcou k monochrómu. A táto výborná figurálna kompozícia uchopila neuchopitelné.


Dlho som rozmýšľal nad reakciou k tomuto článku. Vážená pani nakoniec som si uvedomil, že ste to už vlastne vyjadrila Vy,
 
brehulka
2013-03-23 20:58:06
príspevok od: soms
Dlho som rozmýšľal nad reakciou k tomuto článku. Vážená pani nakoniec som si uvedomil, že ste to už vlastne vyjadrila Vy,
Som rada, že i Vy máte rád jasno, bez exhibícií nepochopiteľného pochopenia.

Keď ja sa pozerám na fotečku, napríklad na túto tutok hore, tiež som ovplyvnená emóciami, tiež ma núti premýšľať, myšlienky ma vedú až k samotnej autorke, ktorú som nikdy nevidela, nepoznala atď. Ale priznám sa, že k myšlienkám, typu, či to bolo fotené tilt-shiftom, kto a ako rozostrel pravé plece, nad čiernou černotou a iné podobné, pre mňa chujoviny, ktoré som sa tu dočítala v tomto drobnom článočku, ma fotečka nezaviedla. Autor článku je určite vzdelaný človek, nuž a ja len taká diletantka, ktorá už po mnohé roky rieši dilému, či fotiť aj so širokáčom, či nie.
 
soms
2013-03-23 21:53:43
príspevok od: brehulka
Som rada, že i Vy máte rád jasno, bez exhibícií nepochopiteľného pochopenia.

Keď ja sa pozerám na fotečku, napríklad na túto tutok hore, tiež som ovplyvnená emóciami, tiež ma núti premýšľať, myšlienky ma vedú až k samotnej autorke, ktorú som nikdy nevidela, nepoznala atď. Ale priznám sa, že k myšlienkám, typu, či to bolo fotené tilt-shiftom, kto a ako rozostrel pravé plece, nad čiernou černotou a iné podobné, pre mňa chujoviny, ktoré som sa tu dočítala v tomto drobnom článočku, ma fotečka nezaviedla. Autor článku je určite vzdelaný človek, nuž a ja len taká diletantka, ktorá už po mnohé roky rieši dilému, či fotiť aj so širokáčom, či nie.
Nedá mi, ale vaše slová vety ako keby ste mi kradli z úst. Napíšem to jednoducho. Dorra je silne dobrá autorka. POVIEM TI INAK : vie čo robí, jej vnímanie a podanie je obrazu inšpirujúce. Samotný článok k foto, beriem ako spoveď o duševnej dileme autora. Možno silne slová použijem, ale to je tak ako keby som šejkspíra prepisoval.
 
wildkat
externý redaktor ocenenie redakciou 2013-03-25 14:58:05
Som nesmierne rada ze takyto fotograficky klenot dostal tolko pozornosti a s potesenim som si precitala aj rozpravu. Dorra (Zuzka) je proste umelec!!!!! Vdaka Jozko za rozsiahly rozbor, zaujimave citanie to bolo.
 
Koma
ocenenie redakciou 2013-03-25 17:18:19
Vďaka Jozef za detailný rozbor a priblíženie.....pohľad.....rád som si čitol.
 
SteveS
ocenenie redakciou 2013-03-27 17:22:12
príspevok od: spektrum
Myslím, že to nie je presné, že čas majú len negatívne naladení autori...tí autori to možno vnímajú inak, to nie je o negatívnom naladení v absolútnom slova zmysle...jednoducho tá vizualizácia nemusí zodpovedať ich cíteniu. A preto ak sa jej obhájeniu venuje taký veľký priestor, tak sa ozvú. Dobrá fotka by mala byť uveriteľná, pre mňa smútok vyzerá inak, nemá veľký výstrih, nestavia sa do ostrého svetla, a hlavne býva v očiach. A poháre v pozadí vyzerajú skôr odložené počas nejakej party na okne...teda iná situácia. Preto sa možno zdá komentár prešpekulovaný a pridlhý a práve z vášho hľadiska negatívne komentáre by chceli prispieť k lepším článkom s uveriteľným obsahom. Niekto to vyjadrí humorom, niekto inak...tiež hľadám tú živnú pôdu myšlienok
Ja by som sa Danka trosku autora zastal ale zároveň nechcem oponovať tvojmu vnímaniu fotografie ... tak ako ty len jemne nesúhlasíš s interpetáciou tak ja rovnako súhlasím s tebou ale záropven aj s autprom šalamunske ale vysvetlím to

Mňa na umeni fascinuje práve to, že sa dá vyložit rôznymi spôsobmi tak ako to tu bolo viac krát spomenuté. Mńa osobne napriek tomu zaujíma každý jeden výklad a mám strašne rád to spoznávanie spektra vysvetlení, pohľadov, pocitov a baví ma ich vzájomne ale s toleranciou porovnávať a aj sám seba konfrontovať s ostatnými vysvetleniami.

Autora sa chcem zastat v tom, že som si istý, že on svoj pohľad nechcel nikomu vnútiť a aj to tak napísal. Pri svojom pohľade na vec som tiež hľadal pre seba ten najsprávnejší výraz pre emóciu a náladu ktorá na mńa z tejto dievčiny ide a našiel som slovo "výčitka" čo má následne veľmi blízko aj k slovu smútok. Aj ked ako píšeš, tebe daný moment vyslovene smútok priamo a ako samotný nezobrazuje (s čím aj ja súhlasím), ale každá výčitka ktorú v sebe nesieme prináša a prinesie následne aj smútok a nostalgiu ... a preto sa zastávam aj autprovej interpretacie a neoddeloval by som to tak moc od seba a az tak separovane neslovíčkaril, žeriem to celé komplexne.

A slovo výčitka mi sedí absolútne aj k danej obrazovej situácii ... k tomu čo už tu aj bolo viacerými naznačené a vysvetlené a s čím mnohým sa aj môj prvý dojem okamžite bez akéhokoľvek čítania stotožnil. Poháre pre mna nevyzerajú odložené ledabolo po párty, tri kusy a jeden celkom iný mne pocitovo fantasticky a okamžite evokuje milenecký trojuholník ... dva rovnaké a vypité mi naznačujú milencov, ktorí sa stretávajú lebo sú podobní, rovnakí, súznejú a rozumejú si a splývajú v jednu dušu a jedno telo ... a tretí nevypitý mi naznačuje oficialneho manžela/maželku jedného z toho mileneckého páru. Ten síce má zákonný nárok na partnerku (na víno) a aj moc v manželstve (veľkosť pohára) ale nedostáva sa mu toho hlavného, lásky a užívania si (nevypité víno) .... a tak je nakoneic aj napriek sile a moci ukrátený. A z trojuholníka plynú jasne a samozrejme aj výčitky a tie mi daná scéna po všetkých stránkach skvele znázorňuje, už ani nevraviac že dtto naznačuje "šikmá plocha" ... a ako následok aj ked tomu scéna atmosfericky úplne ešte nezodpovedá, táto výčitka prináša aj spomenutý smútok ... ale v zásade s tebou súhalsím, ty píšeš len že ťa fotka nepresvedčila vyslovene o smútku ... a mne tiež sedí viac slovo výčitka ale to je o tej škále rôznych pocitov a práve tak je to je fajn

Len toľko som chcel a len priateľsky do diskusie ako spätnú väzbu
 
SteveS
ocenenie redakciou 2013-03-27 17:27:10
príspevok od: Jozef Krajčo
Ze cas na komentare, maju len negativne ladení uzivatelia bolo myslené s nadsázkou, preto tam bol aj ten zmurkajuci smajlik.

V tom je prave krasne umenie, ze si ho kazdy vyklada po svojom. Tesi ma, ze je viac ludi, co sa tesia myslienkam vznikajucich pri fotografii.
Ved dúfame že si to myslel len s nadsázkou lebo by sme sa urazili

Rád som si to prečítal a oceńujem tvoju snahu. Vnímam pozitívne, že si si dal toľko námahy a urobil tu to čo všetci začiatočníci (ktorí sami ešte veľmi ťažko fotografiu dokážu analyzovať a pocitovo dešifrovať) od portálu očakávajú a požadujú ale čo sa im tu nedostáva.

A kto nič nerobí nedostane nielen pozitívnu ale ani negatívnu väzbu a tak to, že si takú aj takú dostal, znamená, že sa čosi deje a to je dobre.
 
SteveS
ocenenie redakciou 2013-03-27 17:28:13
príspevok od: DORRA
...ďakujem Jozef za tvoj rozbor...pohľad na fotografiu
Gratulujem k skvelej fotografii ktorá zaujala až tak, že sa jej venuje toľko pozornosti.
 
ratzenberg
2013-04-02 12:22:49
So záujmom som si prečítal článok a s nemenším zaujatím som sa prelúskal aj komentármi. Nedá mi nevyjadriť údiv nad tým, že donekonečna sa na tomto fóre kuviká o nedostatku interpretácií, ale keď sa konečne nejaká objaví, tak samorastlí kritici ozlomkrky vreštia aké je to vatovito od veci. Ale, ruku na srdce, nemá byť interpretácia subjektívna? A nasledujúce komentáre duchaplnou konverzáciou dopĺňajúcou to, čo podľa našej mienky ostalo ešte nevypovedané?
Fotografia i jej interpretácia sú podľa mňa veľmi zaujímavé a vydarené. Páči sa mi, že Jozef sa zaoberal tak pocitovou, alebo ak chcete umeleckou stránkou snímky, ako aj úvahami o technických detailoch. Pravdupovediac, na rozdiel od väčšiny diskutujúcich ja by som si želal ešte obšírnejší rozbor oboch dimenzií. A to najmä preto, lebo môj dojem z diela sa v niektorých momentoch viac či menej odlišuje od Jozefovho výkladu. Vnímam túto fotografiu ako katarziu, ako nádych pred posledným dejstvom. Prípadne ako otvorenie celkom nového príbehu utkaného z nitiek minulosti, ktorých rozpletenie v konečnom dôsledku nevedie k poznaniu predprítomných súvislostí, ale len k ich úplnému rozpadu na nečitateľné fragmenty. Teda ako dovetok k niečomu, čo ešte v mysli rezonuje, ale čo už nemá bezprostredný vplyv na ďalšie rozhodnutie. Pretože tie sklopené oči vidia to, čo my vidieť nemôžeme: alea iacta est. Jozef, teším sa na ďalšie články... a želám pozorné oko pri výbere objektov interpretácie.
 
root27
2013-04-11 12:07:19
ja som nebol schopny ten clanok docitAT ANI DO POLOVICE, uz len prsty do krku a davit ....z toho rozboru
 
jojooff
2013-05-06 13:45:17
príspevok od: vd
najprv som si pozrel fotografiu, potom som si precital ten zbytocne dlhy text a nic nove som sa o fotografii nedozvedel. text je iba vata, zbytocne napenene... ja si myslim, ze fotografia ( takmer kazda ) je vizualnym dielom/prejavom, ktore castokrat nepotrebuju slovnu vatu.
cital som ti myslienky ci naopak ... aspon vidime kolko vela sa da rozpravat.. a skoro nic nepovedat. ja beriem vsetky tie rozbory uvahy a zamyslenia sa nad kazdym detailom diela.. lenze sprotivit si ho tym ze budem hnidopichovat a hladat chybu .. je dost slovenska mentalna slabina.
patrim ale k naturalistom , vsetko vnimam zmyslami ktore mi boli dane.. a nasledne srdcom.. tam sa vsetko vyhodnoti a uz len viem ci mam s toho pocit dobry.. zly alebo..... ziaden
 
jojooff
2013-05-06 13:48:04
príspevok od: brehulka
No, a takto to vidím ja, pani kolegyňa Dorra sa vo svojej v tvorbe pohybuje konštantne a konzekvente na vlne prítomnej a zároveň podprahovej relatívnosti a ambivalentnosti, zdanlivo s úzkou škálou farebnosti smerujúcou k monochrómu. A táto výborná figurálna kompozícia uchopila neuchopitelné.


za prvni tomu nerozumim a za druhe me to urazi... covjece to snad ani neni cesky
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované