Hore

Kritické okienko - 3 x 3 tipy pre lepšiu fotografiu (XI)

Na to, aby ste sa zo svojej alebo aj cudzej fotografie poučili, nepotrebujete jej dvojstranový rozbor!

Práve preto vám teraz prinášame 3x3 tipy pre lepšiu fotografiu - tri fotky, tri praktickéé tipy lektorov Akadémie Kreatívnej fotografie, čo a ako zlepšiť. Prečítate za minútku a okamžite sa môžete pustiť do fotenia ešte lepších záberov :) Tentokrát od Kataríny Ďurove, člena tímu AKF.

Autor fotografie: zitamphoto

Názov fotografie: Jasmine

Pozrieme sa, ako urobiť fotografiu s názvom “Jasmine” ešte zaujímavejšiu.

Protisvetlo je jedno z najzaujímavejších typov svetla pre portrét, fotograf sa však musí naučiť, ako s ním pracovať. Inak hrozí poriadna podexpozícia v tvári fotografovanej osoby - ako v tomto prípade. Fotografiu je potrebné naexponovať tak, aby bola tonálne správna tvár, bez ohľadu na preexponované pozadie.

Rozumiem, že autor chcel pri tejto fotke nechať v obraze celý rám postele, ale v tomto prípade celkom zbytočne. Rám postele nie je vôbec podstatný, tak isto ako rámy obrazov. Hlavná je na fotografii žena, okolie je doplnok. Ako druhý tip odporúčam jednoznačne fotografiu orezať.

Aby sme iba nekritizovali, ale aj pochválili, táto fotografia je príjemná momentka s veľmi fajn atmosférou. Ak sa fotka oreže a preexponuje, zdôrazní sa kontúra tela vytvorená svetlom a celková pozornosť bude viac na hlavnom objekte. Žena má veľmi príjemný výraz tváre aj pozíciu, je v zábere romantika, zmyselnosť ale aj závan príjemného rána vo dvojici.

Autor fotografie: martin9113

Názov fotografie: Lucia

Na prvý pohľad pôsobí táto fotografia Lucie veľmi príjemne. Autor si zvolil nezvyčajnú, odvážnejšiu kompozíciu, ktorá ide trochu proti klasickým pravidlám, a to je dobre. Veľká škoda je však to, že to nie je dotiahnuté - najhoršia je odrezaná ľavá noha na úkor zbytočne veľkého priestoru nad hlavou. Každopádne, tonalita a zvolená hĺbka ostrosti na fotke sú veľmi fajn.

Keďže ide o fotografiu štylizovanú, nie momentku, je dobré dať si pozor na detaily - v tomto prípade pôsobí prameň vlasov v tvári veľmi rušivo.

Pozornosť oka diváka pritiahne aj konárik v popredí, ktorí ruší inak jednoliatu štruktúru cesty - nie je problém ho z fotografie odstrániť postprocesom.

Celkovo je však fotka príjemným jesenným portrétom.

Autor fotografie: Kamil Škvarka

Názov fotografie: Svadobná

Pozrieme sa aj na túto jesennú svadobnú fotografiu.

Svetlo v pozadí. Je jasné, prečo si autor umiestnil pár do tieňa - slnko nesvieti do očí, v tvári nie sú nepríjemné tiene zo svetelného kontrastu. Avšak v takomto prípade fotka bude pôsobiť veľmi fádne, neživo. Naše vnímanie je nastavené na svetlejšie časti fotky - kde je svetlo, je aj pozornosť. V tomto prípade je svetlo v pozadí a tak sa vytvára nesúlad vo vnímaní - vieme, že by sme sa mali pozerať na pár, ale naše oko bude viac priťahovať osvetlené pozadie.

Svetlo v popredí. Pár v tieni je výrazne podexponovaný. Z bielych šiat sú šedé, ženíchov oblek je takmer jednoliata čierna. V tvárach je svetlo takmer úplne ploché, chýba život v očiach. V takomto prípade je potrebné použiť korekciu expozície (aspoň plus 1 EV), odporúčam na oživenie skúsiť odrazku alebo výplňový blesk. Fotka bude neporovnateľne zaujímavejšia.

Výrazy. Táto fotografia pôsobí ako “ukradnutá”. Zdá sa, akoby sa pár pozeral a hlavne usmieval na iného fotografa, ktorý ma fotenie “pod palcom” a toto je len záber urobený pomimo. Pri takejto štylizovanej fotografii je oveľa lepšie počkať, až sa pár pozrie do objektívu, prípadne na seba.

Dobré svetlo a krásny deň prajem.

Pokiaľ aj vy chcete, aby sa na vašu fotku pozrel niekto z lektorov AKF a dal vám tri praktické rady, čo na nej zlepšiť, je to možné! Stačí ak pošlete svoje tri fotografie na adresu 3tipy@akf.sk a my z nich vyberieme zábery do ďalšieho článku 3x3 tipy :).

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Tibor78
2016-11-09 07:15:39
Pri druhej fotke by som upozornil este na spackany blur efekt, ktory je pritomny aj na strome v popredi.Tam nema co robit, kedze sa evidentne nachadza v rovine ostrosti.
K tretej fotke by som nepovedal, ze objekty sa musia pozerat iba na seba, alebo do objektivu...Kludne mozu pozerat aj mimo, i ked az takto ako na fotke by sa usmievat nemuseli.Takto to naozaj posobi akoby pozovali pre ineho....
 
Paladin25
2016-11-09 08:02:02
príspevok od: Tibor78
Pri druhej fotke by som upozornil este na spackany blur efekt, ktory je pritomny aj na strome v popredi.Tam nema co robit, kedze sa evidentne nachadza v rovine ostrosti.
K tretej fotke by som nepovedal, ze objekty sa musia pozerat iba na seba, alebo do objektivu...Kludne mozu pozerat aj mimo, i ked az takto ako na fotke by sa usmievat nemuseli.Takto to naozaj posobi akoby pozovali pre ineho....
Len sa mi diví že ten blur nespomenuli už priamo v kritike... tiež mi to udrelo do očí...
 
vd
2016-11-09 10:04:36
príspevok od: Tibor78
Pri druhej fotke by som upozornil este na spackany blur efekt, ktory je pritomny aj na strome v popredi.Tam nema co robit, kedze sa evidentne nachadza v rovine ostrosti.
K tretej fotke by som nepovedal, ze objekty sa musia pozerat iba na seba, alebo do objektivu...Kludne mozu pozerat aj mimo, i ked az takto ako na fotke by sa usmievat nemuseli.Takto to naozaj posobi akoby pozovali pre ineho....
presne tak, ten blur je horší ako zlý..
 
inkubbus
2016-11-09 10:47:05
príspevok od: Tibor78
Pri druhej fotke by som upozornil este na spackany blur efekt, ktory je pritomny aj na strome v popredi.Tam nema co robit, kedze sa evidentne nachadza v rovine ostrosti.
K tretej fotke by som nepovedal, ze objekty sa musia pozerat iba na seba, alebo do objektivu...Kludne mozu pozerat aj mimo, i ked az takto ako na fotke by sa usmievat nemuseli.Takto to naozaj posobi akoby pozovali pre ineho....
"Pri druhej fotke by som upozornil este na spackany blur efekt, ktory je pritomny aj na strome v popredi.Tam nema co robit, kedze sa evidentne nachadza v rovine ostrosti."


to bolo prvé čo mi padlo do oka, pritom kritik práve vyzdvihuje dobre zvolenú hĺbku ostrosti.
 
martin9113
2016-11-09 11:23:47
kua a zase ja

 
Ros
2016-11-09 11:41:16
..ospravedlniť kompozičný masaker na fotke Lucia slovami "odvážna kompozícia" je u mňa diletantstvo.
Porušenie pravidiel má tiež svoje pravidlá a nemôže byť svojvoľné a interpretované ako subjetívny pocit.
 
vojko
2016-11-09 12:17:38
"Odrezaná ľavá noha" na druhej fotke ?????.
 
acton
2016-11-09 12:37:53
príspevok od: vojko
"Odrezaná ľavá noha" na druhej fotke ?????.
A co? Neni vidno? Cim sa pozeras na tu fotku? Zadkom?
 
acton
2016-11-09 12:41:08
príspevok od: Ros
..ospravedlniť kompozičný masaker na fotke Lucia slovami "odvážna kompozícia" je u mňa diletantstvo.
Porušenie pravidiel má tiež svoje pravidlá a nemôže byť svojvoľné a interpretované ako subjetívny pocit.
Porusit pravidla vyzaduje dobre ovladat existujuce pravidla.
 
helmiczka
2016-11-09 12:43:04
príspevok od: vojko
"Odrezaná ľavá noha" na druhej fotke ?????.
Z anatomickeho hladiska sa sice jedna o pravu nohu, ale myslim, ze to je skutocne len detail Z nasho pohladu je ta odrezana noha na lavej strane na fotografii.
 
julo kotus
2016-11-09 13:05:48
Umelý blur je naozaj zlý, čudujem sa, že to autor kritiky nevidí. Fotka bola fotená APSC foťákom s 50mm objektívom na F5, to znamená, že takéto pozadie evokujúce nejakú 105-ku F1,4 na FF je nereálne. Bez ohľadu na tieto údaje je vidieť veľké chyby v snahe rozostriť pozadie.
 
Ros
2016-11-09 13:13:58
príspevok od: acton
Porusit pravidla vyzaduje dobre ovladat existujuce pravidla.
...ja sa domnievam že v skutočnosti neovláda ani existujúce pravidlá, inak by ho nenapadlo bezúčelne fotografický objekt natlačiť na prvú stranu a zvyšok dve tretiny obrázku ostali vizuálne hluché a tým počítačovým tunningom ešte zvýrazniť tú skutočnosť že nekorešponduje s objektom.
Takáto vizuálna predstava je scestná , to čo si dovolili niektorí portrétisti v BW fotografii kompozične voľnú plochu vyplniť svetlom a vyvážiť tak kompozíciu ,tu vôbec nefunguje.
 
velecky
2016-11-09 13:42:28
príspevok od: Tibor78
Pri druhej fotke by som upozornil este na spackany blur efekt, ktory je pritomny aj na strome v popredi.Tam nema co robit, kedze sa evidentne nachadza v rovine ostrosti.
K tretej fotke by som nepovedal, ze objekty sa musia pozerat iba na seba, alebo do objektivu...Kludne mozu pozerat aj mimo, i ked az takto ako na fotke by sa usmievat nemuseli.Takto to naozaj posobi akoby pozovali pre ineho....
však aj pózovali pre iného, preto pozerajú jemu do objektívu a a on má pozadie pekne tmavé, tieň
 
Guma
2016-11-09 17:06:39
Super, bolo by fajn v takomto duchu dalej pokracovat..urcite moze posunut dalej a aj ja by som dal fotku
Vdaka
 
JohnNewton
2016-11-09 17:19:12
príspevok od: helmiczka
Z anatomickeho hladiska sa sice jedna o pravu nohu, ale myslim, ze to je skutocne len detail Z nasho pohladu je ta odrezana noha na lavej strane na fotografii.
Ja ani neviem či to je pod kolenom noha alebo protéza (to je ale problém oblečenia a polohy)
 
vojko
2016-11-09 18:26:00
príspevok od: acton
A co? Neni vidno? Cim sa pozeras na tu fotku? Zadkom?
Nie ste trošku drzý? Odrezanú má pravú nohu.
 
blahoslav J B Art
2016-11-09 18:34:42
príspevok od: vojko
Nie ste trošku drzý? Odrezanú má pravú nohu.
... ako sa hovori, ak ma niekto 'obe nohy lave' ... lahko sa potkne, spadne a roztrhne si nohavice na kolenach
 
vojko
2016-11-09 18:40:21
príspevok od: helmiczka
Z anatomickeho hladiska sa sice jedna o pravu nohu, ale myslim, ze to je skutocne len detail Z nasho pohladu je ta odrezana noha na lavej strane na fotografii.
Mám 53 rokov a v živote som sa nestretol s tým, aby niekto označoval končatiny, oči, uši, prsia človeka podľa toho, ako sa na neho díva. Také základné veci by ten, čo posudzuje kvalitu fotiek, mohol vedieť.
 
Marcel Rebro
2016-11-10 09:35:03
príspevok od: julo kotus
Umelý blur je naozaj zlý, čudujem sa, že to autor kritiky nevidí. Fotka bola fotená APSC foťákom s 50mm objektívom na F5, to znamená, že takéto pozadie evokujúce nejakú 105-ku F1,4 na FF je nereálne. Bez ohľadu na tieto údaje je vidieť veľké chyby v snahe rozostriť pozadie.
Možno kritik kritikoval na smartfóne a tak mu unikli nejaké tie maličkosti. Hlavne že si všimol rušivú vetvičku. Bez nej by bola fotka ťip ťop.
 
nehemah
2016-11-10 14:57:42
súhlasím, tá druhá fotka a jej "kritika" je riadne faux pas ...
 
acton
2016-11-10 20:07:06
príspevok od: vojko
Nie ste trošku drzý? Odrezanú má pravú nohu.
Hej, prehnal som to omluvam sa.
 
vojko
 
acton
2016-11-11 09:05:54
Skor mi pripada, ze vy sa pozerate na tu druhu fotografiu cez mobil, je zmrvena na vsetkych frontoch, to sialene rozostrenie, vypalene pozadie urezana noha... skor by som povedal nic pozitivne na tej fotografii, ale opat ... sme na ephote.
 
stefi43
2016-11-14 14:02:18
AKF ? Radšej si zahryznem do jazyka ( prsta )
 
fair_play
2016-11-14 14:51:30
Pri tychto clankoch je najlepsia kritika kritiky. Kazdy z nas by to urcite zhodnotil inak.
Prve dve fotky nemomentujem ale cudujem sa fotke ktoru tam ma Kamil. Robi vyborne fotky a tak trochu nechapem preco je na kritike prave tato, ktora nie je az tak dobra
 
2016-11-14 14:55:41
príspevok od: fair_play
Pri tychto clankoch je najlepsia kritika kritiky. Kazdy z nas by to urcite zhodnotil inak.
Prve dve fotky nemomentujem ale cudujem sa fotke ktoru tam ma Kamil. Robi vyborne fotky a tak trochu nechapem preco je na kritike prave tato, ktora nie je az tak dobra
to sa opytaj Kamila preco taku poslal, asi si vybornu fotografiu este nevidel...
 
fair_play
2016-11-15 18:39:47
príspevok od:
to sa opytaj Kamila preco taku poslal, asi si vybornu fotografiu este nevidel...
mozno mas pravdu, asi som nevidel. Ukaz nejake svoje.
 
2016-11-15 19:06:23
príspevok od: fair_play
mozno mas pravdu, asi som nevidel. Ukaz nejake svoje.
klasika....
 
Mgr. art.  Zdenko Dendis
2018-05-11 11:01:41
Na prvej fotografii mi vadí hlavne odrezané nohy a čudujem sa, že to v článku nebolo spomenuté. Na druhej fotografii je to zase neprirodzené rozostrenie pozadia. Dosť závažná chyba. Ja viem, že nákup vysokosvetleného objektívu s dlhým ohniskom je drahá záležitosť, ale riešiť to takto?! To, že má modelka kučeravé vlasy a pramienky jej vlasov by mohli byť využité lepšie je druhoradé.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované