Recenziu si budete môcť prečítať na budúci týždeň. Terezka z Fringie, ktorú ste mali možnosť vidieť a fotiť na Foto Slovakii, mi pomohla zistiť, ktorý portrétny objektív Olympus je najlepší. Nechcel som porovnávať optickú kvalitu, ale skôr to, z ktorého objektívu sa mi najviac páčia fotografie. Viem, že všetky tri, ktoré som otestoval, sú výborné. Žiadnemu niet čo vyčítať, každý je skvelou kúpou. Skôr išlo o to, ako na fotografiu vplýva ohnisková dĺžka a svetelnosť. Ani som sa nepotreboval rozhodovať, ktorý si kúpiť, pretože mám všetky tri. Úlohou bolo lepšie ich spoznať, aby som vedel, ktorý mám kedy použiť. Možno to ale niekomu pomôže pri výbere jedného z nich.
Trojicu objektívov, ktoré so otestoval v rovnakej situácii tvorili M.Zuiko 45/1,2 PRO, M.Zuiko 75/1,8 MSC a M.Zuiko 40-150/2,8 PRO. Všetky sú vynikajúce! Krátko si ich predstavme.
Olympus M.Zuiko 45/1,2 PRO je portrétny špecialista. Uhlom záberu je ekvivalentom plnoformátového objektívu 90 mm, hĺbka ostrosti zodpovedá plnoformátovej clone f/2,4. Objektív má optimalizovaný bokeh a pri detailnejších záberoch to na fotografiách vidno. Je to možno môj najobľúbenejší objektív. Veľkým plusom je jeho svetelnosť.
Olympus M.Zuiko 75/1,8 MSC nie je v rade PRO, ale aj tak je to asi najostrejší objektív Olympusu. Len nie je utesnený a nemá klikací prstenec zaostrovania a funkčné tlačidlo. Je ekvivalentom plnoformátového objektívu 150 mm s clonou f/3,6. Pre niektoré situácie je pridlhý. Odmení sa vám ale lookom, u ktorého by ste skôr hádali plnoformátový systém. Ak vám je ľúto, že máte malý snímač s veľkou hĺbkou ostrosti, u tohto objektívu vám to nebude. Naviac je kompaktný a nepôsobí monštruózne ani na menších fotoaparátoch. Veľmi rád ho používam v kombinácii so strieborným Olympusom PEN-F. Ťažko sa hľadá elegantnejšia zostava.
Olympus M.Zuiko 40-150/2,8 nie je typický portrétny objektív. Je to univerzálny svetelný teleobjektív. Ekvivalent plnoformátového objektívu 80-300 mm s clonou 5,6. Svetelnosť je samozrejme F2,8. Tento objektív považujem za najuniverzálnejší zo všetkých Olympus objektívov, doháňa ho len M.Zuiko 12-100/4 IS PRO. Ten ale na portréty nie je až tak dobrý. Teleobjektívy sú na fotenie portrétov vhodné, pretože poskytujú malú hĺbku ostrosti a úzky uhol záberu umožňuje kontrolovať pozadie. Poskytujú plochú/stlačenú perspektívu.
Objektívy v praxi
Vo štvrtkový podvečer sme si dohodli fotenie v okolí Dómu sv. Martina. Je to moje obľúbené miesto. Počasie bolo zamračené, každú chvíľu sme čakali dážď. Silne fúkalo. Pri zamračenom počasí je svetlo difúzne mäkké, nepotrebujete odrazku, alebo blesk. Na druhú stranu sa ale nevyhráte so svetlami a tieňmi. Takéto počasie je ideálne, ak nemáte žiadne príslušenstvo pre prácu so svetlom. Fotografie sa ľahko upravujú, pretože nemusíte riešiť veľký dynamický rozsah.
Na začiatku fotenia som urobil trojicu záberov celej postavy, polocelku a detailu. Na fotografiách si môžete všimnúť vplyv ohniskovej dĺžky objektívov na uhol záberu, čo ovplyvňuje to, čo zachytíte z pozadia.
Širší uhol záberu 45-ky viac odhaľuje prostredie, v ktorom fotografujete. Perspektíva je o niečo širšia, aj pri fotení detailu. Zábery majú väčší priestorový charakter. Telezoom po vyzoomovaní vie veľmi účinne rozostriť pozadie, napriek horšej svetelnosti. Perspektíva je plochá, vytvára plány. Fotografovaná osoba pôsobí ako umiestnená pred kulisami. 75-ka je charakterom medzi obidvomi objektívmi. Na rozdiel od telezoomu je obraz priestorovejší. Stále ale máte dobre pod kontrolou pozadie. Niekomu ale môžu detailné zábery pripadať ploché.
Postava
Olympus M.Zuiko 40-150/2,8 PRO (150 mm).
Polocelok
Olympus M.Zuiko 40-150/2,8 PRO (150 mm).
Detail
Olympus M.Zuiko 40-150/2,8 PRO (150 mm).
Záver
Ešteže si nemusím vyberať a mám všetky tri objektívy k dispozícii. M.Zuiko 40-150/2,8 PRO ukázal, že na dlhších ohniskách výborné zastúpi aj špecializované portrétne objektívy. Zoom je pritom praktický pre pohodlné komponovanie bez nutnosti presunu. Vďaka mierke zväčšenia 1:2 je vhodný aj na fotenie detailných portrétov.
M.Zuiko 75/1,8 MSC je cenovo najdostupnejší a pomerne často sa objavuje aj v ponuke objektívov z druhej ruky. Opticky je bezchybný, užívateľovi poskytuje “plnoformátový look” aj pri fotení celej postavy. Nevýhodou je väčší odstup od fotografovanej osoby, ak fotografujete v stiesnených podmienkach.
M.Zuiko 45/1,2 PRO je portrétny špecialista s optimalizovaným bokehom. Exceluje pri snímaní polocelku a detailu. Tam nemá konkurenciu. Vďaka najlepšej svetelnosti a najširšiemu, ale nie širokému uhlu záberu, je vhodný aj do interiéru.
Ja som jednoznačného víťaza nenašiel. Páči sa mi plochá perspektíva telezoomu, ostrosť a “plnoformátový look” 75-ky i optimalizovaný bokeh 45-ky.
Na záver by som chcel poďakovať Terezke zo spoločnosti Fringia, za to že mi ochotne pózovala.