Hore

Portrétne objektívy pre Olympus Micro 4/3

Takmer niet fotografa, ktorý by nefotil aj portréty, a tak je len prirodzené, že záujem o dobrý portrétny objektív je veľký. Olympus má v portfóliu hneď niekoľko kandidátov. Málokto má možnosť vyskúšať, nieto ešte si kúpiť všetky. My sme vyskúšali hneď tri objektívy. Snáď vám naše porovnanie pomôže rozhodnúť sa, pretože len málokde uvidíte výstup z týchto troch objektívov vedľa seba. Naviac z najvyššieho modelu PEN E-P5. Napokon ste to vy, so svojimi špecifickými požiadavkami, kto napokon rozhodne o výbere.


Olympus M.Zuiko Digital 45/1,8 MSC

Najlacnejším z trojice je kratší svetelný teleobjektív. Má najnižšiu cenu, zoženiete ho už okolo 299€. Konštrukcia je kvalitná, obrazová kvalita výborná. Podobne ako iné svetelné objektívy trpí pri odclonení sférickou chromatickou chybou. Tá sa ale prejavuje len v niektorých prípadoch. Uhlom záberu zodpovedá 90 mm kinofilmovému objektívu.

Verdikt: Cenovo dostupný portrétny objektív solídnej konštrukcie. Poteší nielen tých, čo majú hlbšie do vrecka, ale aj náročnejších fotografov. Výborný pomer cena/výkon.


Špecifikácia objektívu

  • Ohnisková vzdialenosť: 45 mm
  • Ohnisková vzdialenosť ekv. na 35 mm fotoaparáte: 90 mm
  • Konštrukcia objektívu: 9 členov / 8 skupin, E-HR členy: 2
  • Vnútorný zaostrovací mechanizmus
  • Uhol záberu: 27°
  • Nakratšia zaostrovacia vzdialenosť: 0.5 m
  • Maximálne zväčšenie 0.11x (Micro Four Thirds) / 0.22x (35mm formát)
  • Počet lamiel clony: 7, kruhová clona
  • Maximálna clona: 1:1.8
  • Minimálna clona: 1:22
  • Priemer filtra: 37 mm
  • Rozmery: Ø 56 mm x 46 mm
  • Hmotnosť: 116 g

Oficiálne stránky výrobcu.


Olympus M.Zuiko Digital ED 60/2,8 MSC

Makroobjektív s dobrou svetelnosťou je tiež vhodný pre portrétnu fotografiu. O tom sme sa presvedčili aj v našej recenzii. Objektív tak dostáva univerzálne využitie. Cenovo je uprostred a zohnať ho môžete už okolo 499€. Nemá tak krásne bokeh ako 75/1,8, ale zato umožňuje snímať aj detailnejšie zábery.

Verdikt: V prvom rade je to výborný makroobjektív, ktorý nájde uplatnenie aj v portrétnej fotografii. Bokehom je na tom podobne ako Olympus M.Zuiko Digital 45/1,8 MSC. Má síce dlhšiu ohniskovú vzdialenosť, ale aj horšiu svetelnosť. Pokiaľ nepotrebujete svetelnosť f/1.8 kvôli nedostatku svetla, spoľahlivo nahradí objektív Olympus M.Zuiko Digital 45/1,8 MSC.


Špecifikácia objektívu

  • Ohnisková vzdialenosť: 60 mm
  • Ohnisková vzdialenosť ekv. na 35 mm fotoaparáte: 120 mm
  • Konštrukcia objektívu: 13 členov / 10 skupin, E-HR členy: 2, HR členy: 1
  • Vnútorný zaostrovací mechanizmus
  • Uhol záberu: 20°
  • Nakratšia zaostrovacia vzdialenosť: 0.19 m
  • Maximálne zväčšenie 1x (Micro Four Thirds) / 2x (35mm formát)
  • Počet lamiel clony: 7, kruhová clona
  • Maximálna clona: 1:2.8
  • Minimálna clona: 1:22
  • Priemer filtra: 46 mm
  • Rozmery: Ø 56 mm x 82 mm
  • Hmotnosť: 185 g

Oficiálne stránky výrobcu.


Olympus M.Zuiko Digital ED 75/1,8 MSC

Špecialista na portréty je naprosto výnimočným objektívom, ktorý celému systému Micro 4/3 dáva nový rozmer. Z testovaných objektívov je najťažší, pri relatívne malých rozmeroch váži 305 g. Dovoľuje fotografovi snímať fotografie s nádherným bokehom, ktorý zaskočí aj majiteľov fullframových zrkadloviek. Pri fotografovaní treba počítať s väčším odstupom, keďže sa jedná o celkom slušný teleobjektív (135EQ = 150 mm).

Rovnako ako Olympus M.Zuiko Digital 45/1,8 MSC trpí sférickou chormatickou chybou. O klasickej chromatickej chybe či vinetácii sa u tohto objektívu nemusíme baviť. Výborná je ostrosť aj pri clone f/1.8 a to je u svetelného objektívu dôležité, aby ste maximálne využili svetelnosť a schopnosť rozostriť pozadie. Vynikajúca kvalita je ale vykúpená vyššou cenou, ktorá sa pohybuje od cca 899€.

Verdikt: Objektív snov s nádherným bokehom a vynikajúcou optickou kvalitou. Vyrovnáva hendikep menšieho 4/3 snímača a naplno odhaľuje potenciál fotoaparátov PEN a OM-D. Ak chcete to najlepšie, toto je víťaz.


Špecifikácia objektívu

  • Ohnisková vzdialenosť: 75 mm
  • Ohnisková vzdialenosť ekv. na 35 mm fotoaparáte: 150 mm
  • Konštrukcia objektívu: 10 členov / 9 skupin, ED členy: 3, HR členy: 2
  • Vnútorný zaostrovací mechanizmus
  • Uhol záberu: 16°
  • Nakratšia zaostrovacia vzdialenosť: 0.84 m
  • Maximálne zväčšenie 0.1x (Micro Four Thirds) / 0.2x (35mm formát)
  • Počet lamiel clony: 9, kruhová clona
  • Maximálna clona: 1:1.8
  • Minimálna clona: 1:22
  • Priemer filtra: 58 mm
  • Rozmery: Ø 64 mm x 69 mm
  • Hmotnosť: 305 g


Oficiálne stránky výrobcu.


Záver

Každý z vás má iné požiadavky na objektívy z hľadiska obrazového výstupu a samozrejme aj ceny. Každý z odskúšaných objektívov je kvalitný. Z tohto hľadiska nemôžete urobiť pri ich kúpe chybu. Aj najlacnejší 45/1,8 je už pre fotografa účinným nástrojom pre prácu s malou hĺbkou ostrosti. Tú ponúka aj makroobjektív, ktorý k tomu naviac pridáva funkciu makrosnímania, tým sa stáva univerzálnejším. Skutočným portrétnym špecialistom je 75/1,8, ktorý smelo môžeme ovenčiť titulom “bokeh monster”, za ktorý ale zaplatíte najviac.

Z hľadiska rýchlosti zaostrovania sú za dobrých svetelných podmienok všetky tri objektívy prakticky rovnako rýchle. Nedosahujú rýchlosť setového objektívu 14-42, ale rozdiel nie je veľký. Celkovo hodnotím rýchlosť zaostrovania ako nadpriemernú, v porovnaní s portrétnymi objektívmi, ktoré som testoval alebo ich vlastním. Olympus M.Zuiko Digital 45/1,8 MSC je v rýchlosti ostrenia víťazom, pretože je najrýchlejší v zlých svetelných podmienkach, kedy si musí fotoaparát prisvietiť.

Viac fotografií z týchto objektívov nájdete čoskoro v recenzii na Olympus PEN E-P5.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
bonifacko
2013-08-30 06:48:45
Než som trochu vbehol do micro 4/3 technologie, som si myslel, že tie skla, kedže su male, budu aj lacne.
 
om1ci
2013-08-30 07:14:43
Vďaka za ukážky, tak ako si písal takto pokope porovnať všetky 3 obj. A dokonca konečne aj krajší model, aj keď ešte stále ten jeden zarastený tam straší...
 
Spyros
2013-08-30 07:44:29
Pre mna je 45/1.8 uplne najlepsi objektiv cena/vykon aky som kedy drzal v ruke.
 
bonifacko
2013-08-30 07:46:34
Karol, toto sklo neotestuješ?
http://www.digimarket.sk/fotoaparat/olympus-e-p5-leica.php
prevzate z https://www.facebook.com/Digimarket.sk
" LEICA DG SUMMILUX 25mm F1.4 ASPH. je znova dostupná a podľa najnovších testov si veľmi dobre rozumie s Olympusom E-P5, tak sme ich spojili"
 
rickshow
2013-08-30 08:27:22
45/1.8 mám a som s ním veľmi spokojný.
 
bobo222
2013-08-30 08:58:39
Osobne považujem 45/1,8 za lepší portreťák ako 60/2,8 (ktorý je samozrejme prioritne určený na iné veci), ale to môže byť aj tým, že 45-ku mám starostlivo vybratú z viac kusov a je to moje najobľúbenejšie sklo.
Inak chýba mi tam ešte portreťák 60/2,8 od sigmy, podľa testov (ten som v ruke ešte nemal) to vypadá tiež veľmi ostro. z tejto série som skúšal 30/2,8 a ostrosť bola skvelá (ale to nie je primárne portrétne sklo), takže ak to udržia aj pri tej 60-ke tak to bude veľmi zaujímavá a hlavne LACNÁ alternatíva....
 
bobo222
2013-08-30 09:01:10
príspevok od: om1ci
Vďaka za ukážky, tak ako si písal takto pokope porovnať všetky 3 obj. A dokonca konečne aj krajší model, aj keď ešte stále ten jeden zarastený tam straší...
Súhlas, dosť bolo severského bradáča!!!!
 
marcus_labeo
2013-08-30 10:54:34
Aj ja kvitujem výmenu "modela" za modelku.
Inak nie som si istý, či sklo s f2,8 na 4/3 čipe je možné označiť za portrétne, to je ekvivalentných f5,6 na fullframe, resp. cca. 3,7 na APSC a objektívy s takou svetelnosťou by asi nik za portrétne neoznačil.
 
bobo222
2013-08-30 11:06:00
príspevok od: marcus_labeo
Aj ja kvitujem výmenu "modela" za modelku.
Inak nie som si istý, či sklo s f2,8 na 4/3 čipe je možné označiť za portrétne, to je ekvivalentných f5,6 na fullframe, resp. cca. 3,7 na APSC a objektívy s takou svetelnosťou by asi nik za portrétne neoznačil.
A tuším Nikon robí nejaký 85/3,5 na APS-C. Len neviem, či je to primárne portréťák...
P.S. Ale samozrejme 2,8 na 4/3 čipe už je dosť. Fotil som s tou sigmou 30/2,8 a je to dobré a ostré sklíčko, ale nejaké brutálne rozmazané pozadie sa moc nekonalo, samozrejme ak pozadie nebolo v "diaľkach". U tej 60-ky to bude samozrejme o čosi lepšie vďaka ohniskovej vzdialenosti.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-08-30 11:06:23
príspevok od: marcus_labeo
Aj ja kvitujem výmenu "modela" za modelku.
Inak nie som si istý, či sklo s f2,8 na 4/3 čipe je možné označiť za portrétne, to je ekvivalentných f5,6 na fullframe, resp. cca. 3,7 na APSC a objektívy s takou svetelnosťou by asi nik za portrétne neoznačil.
Tak to si iny gulas navaril! Portretny objektiv je o podani perspektivy a v druhom rade o moznosti rozostrit pozadie. Odporucam ostatnym riadit sa vlastnym zrakom a nie tvojou zvlastne vyvodenou svetelnostnou skomoleninou
 
marcus_labeo
2013-08-30 11:16:26
príspevok od: Karol Srnec
Tak to si iny gulas navaril! Portretny objektiv je o podani perspektivy a v druhom rade o moznosti rozostrit pozadie. Odporucam ostatnym riadit sa vlastnym zrakom a nie tvojou zvlastne vyvodenou svetelnostnou skomoleninou
Tú "skomoleninu" vymysleli na dpreview a nazývajú to "ekvivalentnou svetelnosťou", čo samozrejme nie je nová fyzikálna veličina, ale slúži na predstavu, aké rozostrenie pozadia daný objektív kombinácii so senzorom umožní (je zrejmé, že f2,8 na fullframe bude iná káva, ako f2,8 na 4/3). Takže prípadné reklamácie adresovať tam.
 
bonifacko
2013-08-30 11:21:45
príspevok od: marcus_labeo
Tú "skomoleninu" vymysleli na dpreview a nazývajú to "ekvivalentnou svetelnosťou", čo samozrejme nie je nová fyzikálna veličina, ale slúži na predstavu, aké rozostrenie pozadia daný objektív kombinácii so senzorom umožní (je zrejmé, že f2,8 na fullframe bude iná káva, ako f2,8 na 4/3). Takže prípadné reklamácie adresovať tam.
Svetelnost sa neprepočítava na FF. Ale ved vieme, že hlbka ostrosti je zavisla od velkosti senzoru, takže toto asi nebude technika prioritne na fotenie sobášov.
 
marcus_labeo
2013-08-30 11:38:22
príspevok od: Karol Srnec
Tak to si iny gulas navaril! Portretny objektiv je o podani perspektivy a v druhom rade o moznosti rozostrit pozadie. Odporucam ostatnym riadit sa vlastnym zrakom a nie tvojou zvlastne vyvodenou svetelnostnou skomoleninou
Cit. dpreview: "Equivalent aperture gives an idea of how much control over depth-of-field the camera will offer, by relating the aperture ranges back to the 135 film standard. This gives an idea of the depth of field control offered by the lenses when the sensor size is taken into account."
 
bonifacko
2013-08-30 11:53:27
Všetky portreťaky micro 4/3 by museli byť tak od f 1,4. Len kto by to potom kupoval?
 
blahoslav J B Art
2013-08-30 12:02:48
príspevok od: marcus_labeo
Cit. dpreview: "Equivalent aperture gives an idea of how much control over depth-of-field the camera will offer, by relating the aperture ranges back to the 135 film standard. This gives an idea of the depth of field control offered by the lenses when the sensor size is taken into account."
aj na dpreview pisu 'the 135 film standard', aj Karol to pri 75mm objektive pise '(135EQ = 150 mm)'
to je nejaky standard pre portrety ? doteraz som sa stretol len s eqivalentom 35mm film pri prepocitavani ohniskovej vzdialenosti
dakujem
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2013-08-30 12:28:47
príspevok od: blahoslav J B Art
aj na dpreview pisu 'the 135 film standard', aj Karol to pri 75mm objektive pise '(135EQ = 150 mm)'
to je nejaky standard pre portrety ? doteraz som sa stretol len s eqivalentom 35mm film pri prepocitavani ohniskovej vzdialenosti
dakujem
135mm film je 35mm film navinutý v kazete - takej tej plechovej - normálny 35mm film proste čo sme naň fotili

http://en.wikipedia.org/wiki/135_film
 
blahoslav J B Art
2013-08-30 12:50:57
príspevok od: Jozef Peniak
135mm film je 35mm film navinutý v kazete - takej tej plechovej - normálny 35mm film proste čo sme naň fotili

http://en.wikipedia.org/wiki/135_film
ta jednotka ma matie, 135mm = 35mm, nieco ma na tom znepokojuje, ale to bude asi mojim Monkovskym syndromom
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2013-08-30 14:22:34
135 film (bez mm - prvý raz som sa sekol tie milimetre tam nemajú čo robiť) je 35mm film navinutý v plechovej svetlotesnej kazete. Ide vlastne o to isté. Osobne používam radšej spojenie 35mm ekvivalent

lebo 35mm film sa môže predávať aj na metráž - pre foto aj filmovú tvorbu, na wiki je to pekne vysvetlene.
 
Paulie
2013-08-30 23:01:31
príspevok od: marcus_labeo
Tú "skomoleninu" vymysleli na dpreview a nazývajú to "ekvivalentnou svetelnosťou", čo samozrejme nie je nová fyzikálna veličina, ale slúži na predstavu, aké rozostrenie pozadia daný objektív kombinácii so senzorom umožní (je zrejmé, že f2,8 na fullframe bude iná káva, ako f2,8 na 4/3). Takže prípadné reklamácie adresovať tam.
Svetelnosť sa nemení, ani DOF. Mení sa výrez zo scény pri dodržaní rovnakej vzdialenosti od objektu.
 
marek zelina
2013-08-31 08:34:09
príspevok od: Paulie
Svetelnosť sa nemení, ani DOF. Mení sa výrez zo scény pri dodržaní rovnakej vzdialenosti od objektu.
svetelnost sa nemeni,..no dof sa meni,.. krasne to vidno napr pri pouziti na apsc das 35mm f1,8 a na ff das 50mm f1,8 (tym padom mas podobne skla) a cvaknes predmet v rovnakej vzdialenosti od teba,..tak hadaj kde bude vyraznejsi resp vacsi bokeh
 
pekelnikivan
2013-08-31 20:29:12
kurva treba fotit pardon ----
 
Marcel Rebro
2013-08-31 21:01:40
príspevok od: pekelnikivan
kurva treba fotit pardon ----
kurva se neříká ... ale máš pravdu
 
wayne
2013-08-31 21:58:55
príspevok od: bonifacko
Všetky portreťaky micro 4/3 by museli byť tak od f 1,4. Len kto by to potom kupoval?
Oni su vlastne od f/0.95

http://www.amazon.com/Voigtlander-Nokton-Manual-Focus-Micro/dp/B0046EC1OE
 
wayne
2013-08-31 22:07:36
Pripadne

http://www.stevehuffphoto.com/2013/08/28/the-voigtlander-42-5-f0-95-micro-43-lens-review/
 
Paulie
2013-08-31 23:39:13
príspevok od: marek zelina
svetelnost sa nemeni,..no dof sa meni,.. krasne to vidno napr pri pouziti na apsc das 35mm f1,8 a na ff das 50mm f1,8 (tym padom mas podobne skla) a cvaknes predmet v rovnakej vzdialenosti od teba,..tak hadaj kde bude vyraznejsi resp vacsi bokeh
Splietaš hrušky s krumpoláma.
 
marek zelina
2013-09-01 14:17:29
príspevok od: Paulie
Splietaš hrušky s krumpoláma.
nastuduj / vyskusaj a potom sa vyjadruj,..uz tu bol aj o tom clanok
 
b.a.f.o.a.r.t.
2013-09-01 17:28:35
pekne si pofocil
 
paoravec
2013-09-01 22:40:38
TAk , su topekne peniaze. A takymto lacnejsim sposobom by to neslo ?
 
Paulie
2013-09-01 22:47:54
príspevok od: marek zelina
nastuduj / vyskusaj a potom sa vyjadruj,..uz tu bol aj o tom clanok
detto
 
tomas2009
2015-05-16 03:11:58
A co tak 42,5 od panasonic a leica myslim nocticron, ved to je lepsie ako tuto co pisete, bolo by dobre ho otestovat , hmm 1,8 svetelnost vs 1,2?... Ty brdooo...ufff
 
blahoslav J B Art
2015-05-16 09:54:30
príspevok od: tomas2009
A co tak 42,5 od panasonic a leica myslim nocticron, ved to je lepsie ako tuto co pisete, bolo by dobre ho otestovat , hmm 1,8 svetelnost vs 1,2?... Ty brdooo...ufff
v case vydania tohto clanku este tento objektiv nebol na trhu
www.ephoto.sk/fototechnika/novinky-tlacove-spravy/panasonic-uvede-na-trh-nove-objektivy--leica/
ale momentalne vedie poradie
http://www.dxomark.com/Reviews/Best-lenses-for-the-Olympus-OM-D-EM-10-Standard-and-Short-telephoto-primes-and-zooms/Best-prime-lenses-for-the-Olympus-OM-D-EM-10
 
Tomik94
2021-08-01 14:34:50
Zdravím, kúpil som bazárový Olympus 45/1,8 a pri zaostrovaní sa mi niekedy zatvára a otvára clona a cvaká pri tom. V čom je problém prosím vás? Môže sa clona časom pokaziť? Používam Olympus OMD EM10 Mark II. Neviem či ho mám vrátiť alebo si ho nechať. Ďakujem za rady.
 
bonifacko
2021-08-01 18:24:43
príspevok od: Tomik94
Zdravím, kúpil som bazárový Olympus 45/1,8 a pri zaostrovaní sa mi niekedy zatvára a otvára clona a cvaká pri tom. V čom je problém prosím vás? Môže sa clona časom pokaziť? Používam Olympus OMD EM10 Mark II. Neviem či ho mám vrátiť alebo si ho nechať. Ďakujem za rady.
Vyskušať ho na inom tele. Tiež mam Olympus OMD EM10 Mark II a to sklo z 2.ruky.
 
Tomik94
2021-08-02 15:13:50
príspevok od: bonifacko
Vyskušať ho na inom tele. Tiež mam Olympus OMD EM10 Mark II a to sklo z 2.ruky.
Na dpreview.com som našiel radu, že treba vypnúť redukciu blikania (flicker reduction). Funguje to
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované