Hore

Olympus CSC: fotoaparáty do ulice

V zlatej ére filmovej fotografie bol snom každého street fotografa fotoaparát Leica M. Nenápadný, tichý, spoľahlivý, robustný, so skvelými objektívmi. Kto nemal na Leicu, mohol si vybrať z z množstva iných hľadáčikových fotoaparátov. U nás bola napríklad populárna cenovo dostupná Minolta Hi-Matic. S príchodom digitálnych fotoaparátov táto kategória fotoaparátov prakticky vymizla a niekoľko rokov tu po nej zostalo vákuum. Niektoré z kompaktov sa javili ako vhodné aj pre street fotografiu, ale prekážkou bolo pomalé zaostrovanie a malá citlivosť snímača.

Zlom nastal s predstavením novej kategórie digitálnych fotoaparátov, pre ktoré sa vžilo hneď niekoľko názvov: mirrorless, EVIL, bezzrkadlovka, CSC. Označenie sa ustálilo na skratke CSC (compact system camera). Koncepcia týchto fotoaparátov čerpá z histórie. Viac sme o nich písali v našej fotoškole. Odkazy nájdete na konci článku.

Street fotografia a fotografia v mestskom prostredí

Street fotografia je samostatným fotografickým žánrom, ktorý ale môžeme začleniť do veľkej rodiny žánrov prirodzene previazaných rovnakým prostredím - mestom a jeho ulicami. Street fotografia sa zameriava na život v uliciach. Hlavným hrdinom fotografií je človek v mestskom prostredí. Pravoverní street fotografi dávajú prednosť širokouhlým objektívom a bezprostrednému kontaktu. Chcú byť uprostred diania.

Pri fotografii v mestskom prostredí ide skôr o prostredie, atmosféru mesta, ktorú dotvárajú aj ľudia. Tí ale zohrávajú úlohu komparzu hlavného herca, samotného mesta. Hľadať deliacu čiaru medzi týmito dvoma žánrami je nemožné a niektoré fotografie môžeme zaradiť do obidvoch žánrov.


Svetoznáma fotografia Henri Cartier-Bressona, priekopníka “fotografie ulice”. 
Zdroj: Magnumphotos.com

Požiadavky na fotoaparát

Pokiaľ pre fotografiu v mestskom prostredí je vhodný akýkoľvek fotoaparát, Street fotografia kladie na fototechniku špecifickejšie nároky. Nesúvisí to až tak s technickými vlastnosťami, ako skôr s požiadavkou na nenápadnosť, ktorá je dôležitá pri kontakte s neznámymi ľuďmi. Fotoaparát by mal byť čo najmenej nápadný. Ak naviac vyzerá jednoducho a zastarale, nebude fotograf pôsobiť ako profesionál. Veľká zrkadlovka naháňa ľuďom strach, že budú fotografovaní za komerčným účelom, napr. do novín. Nenápadný fotograf s nenápadným fotoaparátom pôsobí skôr ako čudák zbláznený do fotografovania. Historické vyznenie fotoaparátu, dané jeho dizajnom pôsobi dokonca ako sprostredkovateľ. V ľuďoch prebúdza emócie, spomienky na minulosť. Sú otvorenejší, zhovorčivejší a prístupnejší fotografovaniu. Dizajn a veľkosť fotoaparátu teda zohráva v Street fotografii významnú úlohu. Nenápadný fotoaparát naviac nepriťahuje tak pozornosť zlodejov.


CSC fotoaparáty sú menej nápadné ako zrkadlovky.

Venujme sa teraz technickým požiadavkám na fototechniku. Najobľúbenejším ohniskom Street fotografov je 35 mm (v prepočte na kinofilm). Využiteľné sú aj širšie ohniská a z druhej strany mierne dlhší základný objektív. Širokouhlé objektívy sú obľúbené z viacerých dôvodov. Fotograf s nimi musí isť bližšie k fotografovanej osobe (ám), tak sa dostane priamo do deja a sprostredkuje bezprostredný zážitok divákovi. Širokouhlý objektív naviac zaberá širšie okolie, čo je dôležité pre zachytenie osôb v prostredí. Širokouhlé objektívy majú väčšiu hĺbku ostrosti, ktorá je výhodou ak fotograf nezaostrí presne. Street fotografia je o okamihu, je to vlastne reportáž a väčšinou nemožno záber opakovať, kvôli zlému zaostreniu. Ďalšou významnou požiadavkou na techniku je preto presnosť a vysoká rýchlosť zaostrovania, rovnako aj rýchlosť odozvy spúšte.



V “streetke” sa použivajú najmä širokouhlé objektívy pre ich bezprostrednosť. 
A akosi k nej patrí aj čiernobiele prevedenie.

Urbanistická (mestská) fotografia je oproti Streetke menej adrenalinová, ale hravejšia. Využíva sa širšia škála ohnísk a objektívov. Fotograf objavuje dušu a atmosféru mesta. Hľadá netradičné pohľady, konfrontuje medzi sebou rôzne objekty v rôznom čase a svetle. Hľadá štruktúry, grafiku, symboly. Podľa potreby používa aj statív.



Mestská fotografia využíva aj farby, je hravá a objavná.

Art programy

Art programy zabudované v každom fotoaparáte PEN sú priam šité na mieru fotografovaniu v mestskom prostredí. Neraz som sa o tom presvedčil pri prechádzkach Bratislavou. Začiatočníkom ponúkajú predvizualizáciu toho, ako bude fotografia vyzerať a odbremeňujú ich od ďalšieho spracovania fotografie v počítači. Pokročilejším fotografom prinášajú inšpiráciu a uvoľnenosť pri fotografovaní.




Olympus “Street zostava”

Pre Street fotografiu je najlepšou voľbou najvyšší model PEN E-P3. Z modelovej rady PEN je najviac retro. Street fotografi nefotia cez displej, takže odporúčam dokúpiť EVF hľadáčik. Rovnako retro ale so zabudovaným hľadáčikom je top CSC Olympus OM-D E-M5. Obidva fotoaparáty majú jednu vychytávku, ktorú im majitelia iných značiek môžu závidieť. Týka sa detekcie tváre. Tú síce majú aj iné fotoaparáty, ale Olympusy ponúkajú aj detekciu oka. Tá je obzvlášť dôležitá pri práci s malou hĺbkou ostrosti. Dokonca si môžete vybrať, či sa má zaostrovať na bližšie oko alebo vzdialenejšie.

Už so setovým objektívom M.ZUIKO DIGITAL 14-42mm f/3.5-5.6 II R sa môžete vydať do ulíc. Najnovšia generácia PEN-ov s ním dokáže veľmi rýchlo zaostrovať. Ak obľubujete dramatickejšiu perspektívu a nehodláte sa vzdať pohodlia zoomu, odporúčam objektív M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18mm f/4.0-5.6. Olympus má v portfóliu niekoľko objektívov s pevnou ohniskovou dĺžkou. Oproti transfokátorom ponúkajú lepšiu svetelnosť a vyššiu obrazovú kvalitu. Štyri z nich určite zaujmú aj street fotografov. Prvým je širokouhlý objektív M.ZUIKO DIGITAL ED 12mm f2.0, ktorého zorný uhol zodpovedá 24 mm objektívu na kinofilmovom fotoaparáte. Ďalšie dva objektívy majú rovnakú ohniskovú dĺžku 17 mm, majú ale rozdielnu optickú konštrukciu. Pri prepočte na kinofilm majú takmer ideálnych “stríťackých” 34 mm. M.ZUIKO DIGITAL 17mm f/2.8 je kompaktný objektív typu Pancake a je ideálny pre začiatočníkov, ktorých poteší priaznivou cenou. M.ZUIKO DIGITAL 17mm f/1.8 je určený najnáročnejším fotografom. Ponúka vysokú svetelnosť a perfektné mechanické spracovanie. Na street fotografiu objektív č. 1. Posledný z objektívov je skôr špecialista na portréty. M.ZUIKO DIGITAL 45mm f/1.8 je ekvivalentom 90 mm objektívu kinofilmového formátu. Vďaka dlhšiemu ohnisku a výbornej svetelnosti umožňuje potlačiť pozadie jeho rozostrením.

Olympus “Urban zostava”

Výber fotoaparátu pre fotografovanie v meste nie je ničím obmedzený a je len na vás, ktorý CSC zvolíte. Ak vás to ale silne tiahne aj k Street fotografii, tak dajte prednosť modelom uvedeným v predchádzajúcej časti. Obrazová kvalita je v celom spektre radu PEN vyrovnaná a tak záleží len na vašich požiadavkách z hľadiska ergonómie ovládania a obsahu vašej peňaženky. Ako som písal, fotografovanie v mestskom prostredí je pestrý žáner zachytávajúci rozmanité motívy, pri ktorých uplatníte prakticky ktorýkoľvek objektív. Vybral som niekoľko univerzálnejších. Prvým je samozrejme setový M.ZUIKO DIGITAL 14-42mm f/3.5-5.6 II R. Ako základ poslúži dobre, chýba mu ale zaujímavejšie podanie perspektívy, ktoré ponúkajú širokouhlé objektívy a teleobjektívy. V stiesnených uličkách, pri fotení budov a ich interiérov oceníte širokouhlosť objektívu M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18mm f/4.0-5.6. Pre snímanie detailov architektúry ale aj ľudí v mestskom prostredí, sa hodí telezoom M.ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm f/4.0-5.6 R. Ak chcete len jeden, čo najuniverzálnejší objektív, je ním M.ZUIKO DIGITAL ED 14-150mm f/4.0-5.6, nahradzujúci hneď niekoľko objektívov s celkovým rozsahom 28 až 300 mm (135EQ). Pre tých, čo radi snímajú aj video je zaujímavou alternatívou k setovému objektívu M.ZUIKO DIGITAL ED 12-50mm f/3.5-6.3 EZ s motorickým ovládaním transfokácie. Pri fotografovaní detailov, ale aj portrétovaní využijete malú hĺbku ostrosti, ktorú poskytujú objektívy M.ZUIKO DIGITAL 45mm f/1.8 a M.ZUIKO DIGITAL ED 60mm f/2.8 MACRO.


Superširokouhlý objektív poskytuje fotografovi dramatickú perspektívu a veľkú hĺbku ostrosti.


Objektívy s veľkou svetelnosťou umožňuju kreatívnejšie pracovať s hĺbkou ostrosti.


Dobrá svetelnosť a stredná ohnisková dĺžka. Niekedy môže byť aj hlavný objekt zámerne neostrý.


Pri fotografovaní detailov využijete makroobjektív alebo objektívy s dlhším ohniskom.


Teleobjektív umožnil urobiť výrez zo scény a priblížil párik kráčajúci známou bratislavskou uličkou.

Záver

Street fotografia vyžaduje od fotografa guráž a schopnosť komunikovať s ľuďmi. Po prekonaní počiatočných zábran sa vám ale odmení intenzívnymi zážitkami a neopakovateľnými fotografiami. Fotografovaniu mestského prostredia sa venoval takmer každý, napr. aj na dovolenke. Je ale rozdiel, či mesto budete len “cvakať”, alebo budete ponímať fotografovanie intenzívnejšie a premyslenejšie. CSC fotoaparáty Olympus majú všetky predpoklady v uliciach miest uspieť vďaka kompaktnosti, nenápadnosti, rýchlosti i dobrej ponuke objektívov.

Foto: Karol Srnec a Luboš Drahoš (b.a.f.o.a.r.t.)

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
panpriatel
2013-02-14 08:10:14
mnišky s čumilom ma prijemne prekvapili.
karol čo bafo ste fotili?
 
panpriatel
2013-02-14 08:10:30
fotil karol alebo bafo?
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-02-14 08:53:35
príspevok od: panpriatel
fotil karol alebo bafo?
Mnisky su moje dielo.
 
mishik
2013-02-14 09:26:58
posledná foto v galérii je very good. + tá s holubom na námestí
 
kozakm
2013-02-14 09:41:14
"CSC fotoaparáty sú menej nápadné ako zrkadlovky." Panasonic GH3 by mohl vyprávět

Mimochodem, z ukázkových fotografií asi u dvou mohlo aspoň trochu záležet na nenápadnosti, zbytek šel nafotit klidně velkoformátovou kamerou.
 
b.a.f.o.a.r.t.
2013-02-14 09:59:28
príspevok od: mishik
posledná foto v galérii je very good. + tá s holubom na námestí
inac keby si vedel kolko to stalo euracof dat vypratat na obed hlavne namestie a zohnat cviceneho holuba
 
slavmiro
2013-02-14 10:35:30
príspevok od: b.a.f.o.a.r.t.
inac keby si vedel kolko to stalo euracof dat vypratat na obed hlavne namestie a zohnat cviceneho holuba
a kolko by este stalo v PP zvratit ten prepal?
 
Paulie
2013-02-14 10:57:00
príspevok od: slavmiro
a kolko by este stalo v PP zvratit ten prepal?
Stálo by to presne tolko, ako jeho vytvorenie v PP.
 
Rachotilko
2013-02-14 11:29:43
Prekvapuje ma, že ste neodporučili street objektív par excellence: Panasonic 20mm f/1.7. Prípadne jeho širšieho bráška, 14mm f/2.5. Oproti Olympusovému pancaku poskytujú výrazne lepšiu optickú kvalitu.
 
b.a.f.o.a.r.t.
2013-02-14 11:52:50
príspevok od: slavmiro
a kolko by este stalo v PP zvratit ten prepal?
ja poznam len SPP
 
slavmiro
2013-02-14 11:56:07
príspevok od: b.a.f.o.a.r.t.
ja poznam len SPP
Q: si stastny privatizer/privatizacny poradca/akcionar/majitel kurzovych strat USD/EUR?
 
b.a.f.o.a.r.t.
2013-02-14 12:06:51
príspevok od: slavmiro
Q: si stastny privatizer/privatizacny poradca/akcionar/majitel kurzovych strat USD/EUR?
som chudobny predavac ale vela pocuvam
 
bobo222
2013-02-14 18:03:50
príspevok od: Rachotilko
Prekvapuje ma, že ste neodporučili street objektív par excellence: Panasonic 20mm f/1.7. Prípadne jeho širšieho bráška, 14mm f/2.5. Oproti Olympusovému pancaku poskytujú výrazne lepšiu optickú kvalitu.
Súhlas, 20/1,7 som mal a je to skvelé sklo. Aj keď pár mm naviac proti 17/2,8, ale obrazovo odskok obrovsky. Samozrejme nová 17/1,8 je tiež skvelá ale ten pancake na street má svoje čaro.
 
b.a.f.o.a.r.t.
2013-02-14 20:03:23
príspevok od: bobo222
Súhlas, 20/1,7 som mal a je to skvelé sklo. Aj keď pár mm naviac proti 17/2,8, ale obrazovo odskok obrovsky. Samozrejme nová 17/1,8 je tiež skvelá ale ten pancake na street má svoje čaro.
17ka 1,8 je fajn ale kedze uz som sa namotal na 12 f2 neviem ci budem pouzivat toto sklo
 
haplo602
2013-02-15 11:13:55
najnenapadnejsi fotak je ten ktory sa netvari ze foti ked foti zdvihnut fotak k oku a cvaknut pritahuje pozornost. cim vacsi fotak tym viac.

z vlastnych zazitkov (len zopar, street nerobim) mozem povedat ze hocijaky fotak ktory nemusite prilozit ku oku kvoli kompozicii (ci uz s WLF alebo s vyklopnym displejom) je najlepsia volba.
 
pxls.jpg
2013-02-15 21:20:04
príspevok od: Rachotilko
Prekvapuje ma, že ste neodporučili street objektív par excellence: Panasonic 20mm f/1.7. Prípadne jeho širšieho bráška, 14mm f/2.5. Oproti Olympusovému pancaku poskytujú výrazne lepšiu optickú kvalitu.
asi si nepochopil, ze je to PR clanok pre Olympus. preco inak by to bolo cele len o olympuse a nie vseobecne o mirrorlessoch? vsetky odporucane objektivy su takisto len olympus. 100% plateny clanok. myslim, ze ich tu zacina byt uz dost vela...

btw fotka japonca cupiaceho pri cumilovi je fotena podla exifu olympusom e-5, cize zrkadlovkou. tie co exif nemaju asi nie su fotene olympusom vobec
 
pxls.jpg
2013-02-15 21:22:18
príspevok od: kozakm
"CSC fotoaparáty sú menej nápadné ako zrkadlovky." Panasonic GH3 by mohl vyprávět

Mimochodem, z ukázkových fotografií asi u dvou mohlo aspoň trochu záležet na nenápadnosti, zbytek šel nafotit klidně velkoformátovou kamerou.
btw fotka japonca cupiaceho pri cumilovi je fotena podla exifu olympusom e-5. jedna je fotena OM-D co moc maly fotak nie je a tie fotky co exif nemaju su fotene asi aj D90kou...
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované