Základné predstavenie
Väčšina pevných objektívov pre micro4/3 fotoapráty je skôr menšia a aj na malých CSC-čkach vyzerá trošku smiešne. Tento objektív má veľkosť akurát. Skvele sa hodí k PEN-om aj OM-D-čkam. Relatívne veľký predný člen dáva tušiť vysokú svetelnosť. Konštrukcia je kovová a precízna. Jediným pohyblivým prvkom je prstenec manuálneho zaostrovania. Dizajnom a spracovaním objektív odkazuje na poctivé manuálne kúsky spred x desiatok rokov.
Objektív je skonštruovaný pre micro4/3 fotoapráty (Olympus, Panasonic). Je osadený MCS (Movie and Still Compatible) zaostrovacím motorčekom. Ohnisková dĺžka je 75 mm, čo pri krope 2x zodpovedá 150 mm objektívu navrhnutého pre kinofilm. Svetelnosť je F/1,8. Objektív je teda typickým predstaviteľom dlhších portrétnych objektívov.
Optickú konštrukciu tvorí 10 šošoviek v 9 skupinách (3 ED členy, 2 HR členy). Povrch šošoviek je potiahnutý ZERO antireflexnou úpravou.
Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť je 84 cm, pomer zväčšenia 1:5. Priemer filtrovej obruby je 58 mm.
ZERO (Zuiko Extra-low Reflection Optical) coating je spôsob antireflexnej úpravy optických členov, eliminujúcej vznik ghostingu a reflexov vo vlnových dĺžkach medzi 450 až 650nm, najmä pri fotografovaní v protisvetle. Technológia povrstvenia je prevzatá z mikroskopov.
Objektív sa ponúka v dvoch prevedeniach. Striebornom a polomatne čiernom.
Oficiálne stránky Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 75mm 1:1.8
Objektív v praxi
Zaostrovanie
Objektív je osadený rýchlym a tichým motorčekom MSC (Movie and Still Compatible). Za dobrých svetelných podmienok je rýchlosť zaostrovania veľmi dobrá a porovnateľná so zrkadlovkami. V interiéri, pri umelom osvetlení, rýchlosť zaostrovania pomerne výrazne klesne. To je dané vyhodnocovaním zaostrovania vo fotoaparáte.
Ostrosť
Ostrosť tohto objektívu je špičková. Milujem objektívy, kde kvôli ostrosti nemusím pricloniť a využijem tak maximálnu svetelnosť a maximálne rozostrenie pozadia. M.Zuiko 75/1,8 k ním patrí.
Pri clone f/1,8 je ostrosť výborná, v extrémnych rohoch len mierne horšia. Vyrovnanú ostrosť v celej ploche dostanete po priclonení na f/2,8. Maximálnu ostrosť ponúka objektív pri f/4. Od f/6,3 začnína ostrosť klesať. Objektív je použiteľný do clony f/16. Potom sa naplno prejaví difrakcia, obraz je akoby mierne zahmlený.
Fotografia snímaná s clonou f/1,8.
100% výrez z ľavého horného rohu.
Fotografia snímaná s clonou f/4.
100% výrez z ľavého horného rohu.
Objektív prešiel testom portálu SLR Gear, ako jeden z najostrejších objektívov, ktoré testovali. Vynikajúco ho hodnotia aj užívatelia, za obrazovú kvalitu obdržal maximum 10 bodov.
Výsledky testu portálu SLR Gear.com sú vynikajúce.
Bokeh
Práve tento objektív prináša do micro4/3 systému bokeh, aký poznáme z digitálnych zrkadloviek s väčším snímačom. Z fotografií by len málokto hádal, že sú nafotené CSC fotoaparátom s micro4/3 snímačom. Objektív má špecifický priebeh hĺbky ostrosti, aký nájdete len výnimočne. Pri fotografovaní portrétov a detailov potrebuje fotograf dostatočnú hĺbku ostrosti, ale zároveň chce aj rozostrené pozadie. Pri fotografovaní s Full Frame zrkadlovkou a portrétnym objektívom nemôžem fotografovať s maximálnou clonou, pretože by hĺbka ostrosti bola veľmi malá. Musím preto aspoň trochu pricloniť, čím strácam maximálne rozostrené pozadie. U testovaného objektívu je priebeh hĺbky ostrosti iný. V rovine zaostrovania je hĺbka ostrosti dostatočná aj pri f/1,8. Nemusím sa obávať, že ostrý budem mať len koniec mihalnice. Pritom miera rozostrenia pozadia je maximálna. Podobne sa správa Nikon AF 300/4G, ktorý som používal na makrofotografiu, ale to je úplne iný typ objektívu.
Vinetácia
Vinetácia je veľmi malá, na tento typ objektívu až prekvapivo. Ani pri f/1,8 nepôsobí rušivo. Od f/4 sa ňou nemusíte vôbec zaoberať.
Fotografia zatiahnutej oblohy je snímaná pri f/1,8. Vinnetácia je takmer nepozorovateľná.
Chromatická aberácia
Aberácia je pozorovateľná pri odclonenom objektíve. Je pomerne malá, vzhľadom na svetelnosť objektívu. Už pri miernom priclonení výrazne klesá a od f/3,5 ju na fotografiách nenájdete.
Fialové obrysy okolo konárov (vľavo) pri f/1,8 sú v RAW konvertore ľahko odstrániteľné. Lightroom 5/Lens Correction/Color - Remove Chromatic Aberration.
Ak by som túto fotku nafotil mojím Nikon AF-S 85/1,4G, mala by polovica fotografie fialové obrysy a polovica zelené. Asférická chromatická chyba je pre vysokosvetelné objektivy charakteristická a nájdete ju aj u tých najdrahších.
Protisvetlo
Objektív sa pýší ZERO coating vrstvami, tie nazabránia závoju pri fotení v extrémnom protisvetle, ale prenos kontrastu je stále veľmi dobrý. Vznik odrazov na šošovkách je minimálny. Škvrny na fotkách vznikajú najmä odrazom svetla na snímači.
Sférické skreslenie
U krátkych teleobjektívov býva sférické skreslenie minimálne. Nie inak je tomu aj u tohto objektívu, je dokonca blízko nuly.
Príslušenstvo
Metalická slnečná clona LH-61F je za príplatok.
Rovnako aj nasadzovacia metalická krytka LC-61.
Špecifikácia
Ohnisková vzdialenosť
- Ohnisková vzdialenosť: 75 mm
- Ohnisková vzdialenosť ekv. na 35 mm fotoaparátu: 150 mm
Konštrukcia objektívu
- Optická sústava: 10 členov / 9 skupin
- ED členy: 3
- HR členy: 2
- Iné: Zero coating
Mechanizmus objektívu
- Vnútorný zaostrovací mechanizmus
- Uhol záberu: 16°
- Nejkratšia zaostrovacia vzdialenosť: 0.84 m
- Maximálne obrazové zväčšenie: 0.1x (Micro Four Thirds) / 0.2x (35mm formát)
- Zaostrovanie: MSC
Clona
- Počet lamiel clony: 9
- Kruhová clona pre prirodzene podanie rozostrených časti obrazu
- Maximálna clona: 1:1.8
- Minimálna clona: 1:22
Rozmery a hmotnosť
- Priemer filtra: 58 mm
- Rozmery: 64 mm Ø, 69 mm
- Hmotnosť: 305 g
Plusy a mínusy
+ konštrukcia
+ obrazová kvalita
+ čierne a strieborné prevedenie
+ priemer filtra 58 mm
+ široký zaostrovací prstenec
- cena
- v cene nie je slnečná clona
- pomalšie zaostrovanie za ťažších svetelných podmienok (dané fotoaparátom)
Záver
Za tie roky, čo fotografujem, som vlastnil alebo vyskúšal desiatky objektívov. Lepších i horších. K niektorým som si vytvoril výnimočný vzťah. Sadli môjmu štýlu fotografovania. Vedel som, že sa na ne môžem spoľahnúť. Práca s nimi mi prináša radosť. Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 75/1.8 je jedným z tých výnimočných objektívov. Vo svojej podstate je veľmi jednoduchý. Krátky svetelný teleobjektív. Žiaden transfokátor, žiadne prepínače. Tak ako je konštrukčne jednoduchý, tak je opticky výnimočný. Viem, že sa môžem spoľahnúť na presnosť zaostrovania a aj na to, že aj pri clone f1,8 bude obraz ostrý. Mnoho výborných a drahých objektívov treba aspoň trochu pricloniť, aby podávali špičkový výkon. Nie však tento. Samozrejme aj tu sa kresba s rastúcim clonovým číslom zlepšuje, ale už pri f/1,8 je výborná. A k tomu ten nádherný bokeh, ktorý by ste u fotografií z micro4/3 systému neočakávali.
Výborne sú korigované chyby objektívov. Sférické skreslenie je prakticky nulové, vinetácia zanedbateľná a chromatická chyba malá, ľahko odstrániteľná v RAW konvertore. K úplnej dokonalosti chýba rýchlejšie zaostrovanie za ťažších svetelných podmienok a prepínanie AF/MF posunutím zaostrovacieho prstenca, podobne ako to má napr. M.Zuiko 12/2ED MSC.
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 75/1.8 je čistokrvný portrétny objektív, ktorý nájde svoje uplatnenie aj v iných fotografických žánroch, akými sú krajina, architektúra, detaily, zátišia, príroda...
Objektív nie je lacný, ale každý cent, ktorý zaň dáte sa vám vráti späť.