Hore

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 75mm 1:1.8

Základné predstavenie

Väčšina pevných objektívov pre micro4/3 fotoapráty je skôr menšia a aj na malých CSC-čkach vyzerá trošku smiešne. Tento objektív má veľkosť akurát. Skvele sa hodí k PEN-om aj OM-D-čkam. Relatívne veľký predný člen dáva tušiť vysokú svetelnosť. Konštrukcia je kovová a precízna. Jediným pohyblivým prvkom je prstenec manuálneho zaostrovania. Dizajnom a spracovaním objektív odkazuje na poctivé manuálne kúsky spred x desiatok rokov.


Objektív je skonštruovaný pre micro4/3 fotoapráty (Olympus, Panasonic). Je osadený MCS (Movie and Still Compatible) zaostrovacím motorčekom. Ohnisková dĺžka je 75 mm, čo pri krope 2x zodpovedá 150 mm objektívu navrhnutého pre kinofilm. Svetelnosť je F/1,8. Objektív je teda typickým predstaviteľom dlhších portrétnych objektívov.

Optickú konštrukciu tvorí 10 šošoviek v 9 skupinách (3 ED členy, 2 HR členy). Povrch šošoviek je potiahnutý ZERO antireflexnou úpravou.

Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť je 84 cm, pomer zväčšenia 1:5. Priemer filtrovej obruby je 58 mm.


ZERO (Zuiko Extra-low Reflection Optical) coating je spôsob antireflexnej úpravy optických členov, eliminujúcej vznik ghostingu a reflexov vo vlnových dĺžkach medzi 450 až 650nm, najmä pri fotografovaní v protisvetle. Technológia povrstvenia je prevzatá z mikroskopov.





Objektív sa ponúka v dvoch prevedeniach. Striebornom a polomatne čiernom.

Oficiálne stránky Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 75mm 1:1.8

Objektív v praxi

Zaostrovanie

Objektív je osadený rýchlym a tichým motorčekom MSC (Movie and Still Compatible). Za dobrých svetelných podmienok je rýchlosť zaostrovania veľmi dobrá a porovnateľná so zrkadlovkami. V interiéri, pri umelom osvetlení, rýchlosť zaostrovania pomerne výrazne klesne. To je dané vyhodnocovaním zaostrovania vo fotoaparáte.

Ostrosť

Ostrosť tohto objektívu je špičková. Milujem objektívy, kde kvôli ostrosti nemusím pricloniť a využijem tak maximálnu svetelnosť a maximálne rozostrenie pozadia. M.Zuiko 75/1,8 k ním patrí.


Pri clone f/1,8 je ostrosť výborná, v extrémnych rohoch len mierne horšia. Vyrovnanú ostrosť v celej ploche dostanete po priclonení na f/2,8. Maximálnu ostrosť ponúka objektív pri f/4. Od f/6,3 začnína ostrosť klesať. Objektív je použiteľný do clony f/16. Potom sa naplno prejaví difrakcia, obraz je akoby mierne zahmlený.


Fotografia snímaná s clonou f/1,8.


100% výrez zo stredu.


100% výrez z ľavého horného rohu.


Fotografia snímaná s clonou f/4.


100% výrez zo stredu.


100% výrez z ľavého horného rohu.

Objektív prešiel testom portálu SLR Gear, ako jeden z najostrejších objektívov, ktoré testovali. Vynikajúco ho hodnotia aj užívatelia, za obrazovú kvalitu obdržal maximum 10 bodov.


Výsledky testu portálu SLR Gear.com sú vynikajúce.

Bokeh

Práve tento objektív prináša do micro4/3 systému bokeh, aký poznáme z digitálnych zrkadloviek s väčším snímačom. Z fotografií by len málokto hádal, že sú nafotené CSC fotoaparátom s micro4/3 snímačom. Objektív má špecifický priebeh hĺbky ostrosti, aký nájdete len výnimočne. Pri fotografovaní portrétov a detailov potrebuje fotograf dostatočnú hĺbku ostrosti, ale zároveň chce aj rozostrené pozadie. Pri fotografovaní s Full Frame zrkadlovkou a portrétnym objektívom nemôžem fotografovať s maximálnou clonou, pretože by hĺbka ostrosti bola veľmi malá. Musím preto aspoň trochu pricloniť, čím strácam maximálne rozostrené pozadie. U testovaného objektívu je priebeh hĺbky ostrosti iný. V rovine zaostrovania je hĺbka ostrosti dostatočná aj pri f/1,8. Nemusím sa obávať, že ostrý budem mať len koniec mihalnice. Pritom miera rozostrenia pozadia je maximálna. Podobne sa správa Nikon AF 300/4G, ktorý som používal na makrofotografiu, ale to je úplne iný typ objektívu.



Vinetácia

Vinetácia je veľmi malá, na tento typ objektívu až prekvapivo. Ani pri f/1,8 nepôsobí rušivo. Od f/4 sa ňou nemusíte vôbec zaoberať.


Fotografia zatiahnutej oblohy je snímaná pri f/1,8. Vinnetácia je takmer nepozorovateľná.

Chromatická aberácia

Aberácia je pozorovateľná pri odclonenom objektíve. Je pomerne malá, vzhľadom na svetelnosť objektívu. Už pri miernom priclonení výrazne klesá a od f/3,5 ju na fotografiách nenájdete.


Fialové obrysy okolo konárov (vľavo) pri f/1,8 sú v RAW konvertore ľahko odstrániteľné. Lightroom 5/Lens Correction/Color - Remove Chromatic Aberration.


Ak by som túto fotku nafotil mojím Nikon AF-S 85/1,4G, mala by polovica fotografie fialové obrysy a polovica zelené. Asférická chromatická chyba je pre vysokosvetelné objektivy charakteristická a nájdete ju aj u tých najdrahších.

Protisvetlo

Objektív sa pýší ZERO coating vrstvami, tie nazabránia závoju pri fotení v extrémnom protisvetle, ale prenos kontrastu je stále veľmi dobrý. Vznik odrazov na šošovkách je minimálny. Škvrny na fotkách vznikajú najmä odrazom svetla na snímači.


Sférické skreslenie

U krátkych teleobjektívov býva sférické skreslenie minimálne. Nie inak je tomu aj u tohto objektívu, je dokonca blízko nuly.

Príslušenstvo


Metalická slnečná clona LH-61F je za príplatok.


Rovnako aj nasadzovacia metalická krytka LC-61.

Špecifikácia

Ohnisková vzdialenosť

  • Ohnisková vzdialenosť: 75 mm
  • Ohnisková vzdialenosť ekv. na 35 mm fotoaparátu: 150 mm

Konštrukcia objektívu

  • Optická sústava: 10 členov / 9 skupin
  • ED členy: 3
  • HR členy: 2
  • Iné: Zero coating

Mechanizmus objektívu

  • Vnútorný zaostrovací mechanizmus
  • Uhol záberu: 16°
  • Nejkratšia zaostrovacia vzdialenosť: 0.84 m
  • Maximálne obrazové zväčšenie: 0.1x (Micro Four Thirds) / 0.2x (35mm formát)
  • Zaostrovanie: MSC

Clona

  • Počet lamiel clony: 9
  • Kruhová clona pre prirodzene podanie rozostrených časti obrazu
  • Maximálna clona: 1:1.8
  • Minimálna clona: 1:22

Rozmery a hmotnosť

  • Priemer filtra: 58 mm
  • Rozmery: 64 mm Ø, 69 mm
  • Hmotnosť: 305 g

Plusy a mínusy

+  konštrukcia
obrazová kvalita
čierne a strieborné prevedenie
+  priemer filtra 58 mm
+  široký zaostrovací prstenec

cena
v cene nie je slnečná clona
-  pomalšie zaostrovanie za ťažších svetelných podmienok (dané fotoaparátom)


Záver

Za tie roky, čo fotografujem, som vlastnil alebo vyskúšal desiatky objektívov. Lepších i horších. K niektorým som si vytvoril výnimočný vzťah. Sadli môjmu štýlu fotografovania. Vedel som, že sa na ne môžem spoľahnúť. Práca s nimi mi prináša radosť. Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 75/1.8 je jedným z tých výnimočných objektívov. Vo svojej podstate je veľmi jednoduchý. Krátky svetelný teleobjektív. Žiaden transfokátor, žiadne prepínače. Tak ako je konštrukčne jednoduchý, tak je opticky výnimočný. Viem, že sa môžem spoľahnúť na presnosť zaostrovania a aj na to, že aj pri clone f1,8 bude obraz ostrý. Mnoho výborných a drahých objektívov treba aspoň trochu pricloniť, aby podávali špičkový výkon. Nie však tento. Samozrejme aj tu sa kresba s rastúcim clonovým číslom zlepšuje, ale už pri f/1,8 je výborná. A k tomu ten nádherný bokeh, ktorý by ste u fotografií z micro4/3 systému neočakávali.

Výborne sú korigované chyby objektívov. Sférické skreslenie je prakticky nulové, vinetácia zanedbateľná a chromatická chyba malá, ľahko odstrániteľná v RAW konvertore. K úplnej dokonalosti chýba rýchlejšie zaostrovanie za ťažších svetelných podmienok a prepínanie AF/MF posunutím zaostrovacieho prstenca, podobne ako to má napr. M.Zuiko 12/2ED MSC.

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 75/1.8 je čistokrvný portrétny objektív, ktorý nájde svoje uplatnenie aj v iných fotografických žánroch, akými sú krajina, architektúra, detaily, zátišia, príroda...

Objektív nie je lacný, ale každý cent, ktorý zaň dáte sa vám vráti späť.

Tento produkt si môžete zakúpiť aj v ephotoshop.sk a podporiť tak svoj obľúbený portál ePhoto.sk. Neprehliadnite akciové ponuky!

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
MartinMM
2013-11-12 06:57:43
"Ohnisková dĺžka je 75 mm, čo pri krope 2x zodpovedá 135 mm " nejako mi to nesedi ??? nie je 75x2 150mm? Inak dobry clanok.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-11-12 07:08:08
príspevok od: MartinMM
"Ohnisková dĺžka je 75 mm, čo pri krope 2x zodpovedá 135 mm " nejako mi to nesedi ??? nie je 75x2 150mm? Inak dobry clanok.
Dik za upozornenie.
 
Marcel Rebro
2013-11-12 08:06:25
Vcera mi dorazil ... skvely kus skla!
 
stano66
2013-11-12 08:40:35
parádna kresba. a tuším je o kúsok menší a ľahší ako môj 70-200/2,8
 
kigor
2013-11-12 09:53:29
Alebo "ako sa Karol vybláznil".
Musím povedať, že to čo dal Karol do galérie, je výber tých môjmu oku najviac lahodiacich fotografií za poslednú dobu. Nádhera.
Odolával som mu kvôli cene a užšiemu zameraniu, ale vidím, že minimálne v tom zameraní som sa mýlil. Chvíľku som sa s ním mal možnosť hrať a …...
 
calven
2013-11-12 10:00:23
príspevok od: kigor
Alebo "ako sa Karol vybláznil".
Musím povedať, že to čo dal Karol do galérie, je výber tých môjmu oku najviac lahodiacich fotografií za poslednú dobu. Nádhera.
Odolával som mu kvôli cene a užšiemu zameraniu, ale vidím, že minimálne v tom zameraní som sa mýlil. Chvíľku som sa s ním mal možnosť hrať a …...
Nabudúce tu daj ešte väčšie fotky, aby sa to pozeralo ešte nepohodlnejšie... To je fakt taký problém zmenšiť ich na nejakú normálnu veľkosť?
 
milo1
2013-11-12 11:10:43
Skvelé fotky Karol,radosť pozerať,nepostrehol som cenu.
 
rumpeak
2013-11-12 11:11:00
konečně po dlouhé době nějaký zajímavý výrobek od Olympusu. V článku jsem cenu nějak přehlédl, ale vzhledem ke kovovému tělu (a možná i 9 lamelové cloně) si o něj může lympus říct více, než Nikon za 85mm f1,8, který je sice o něco delší, ale zase má plastové tělo. Pokdu je cena někde koelm 15 ÷ 16 tis. Kč, je nastavena správně
 
Marcel Rebro
2013-11-12 11:18:55
príspevok od: rumpeak
konečně po dlouhé době nějaký zajímavý výrobek od Olympusu. V článku jsem cenu nějak přehlédl, ale vzhledem ke kovovému tělu (a možná i 9 lamelové cloně) si o něj může lympus říct více, než Nikon za 85mm f1,8, který je sice o něco delší, ale zase má plastové tělo. Pokdu je cena někde koelm 15 ÷ 16 tis. Kč, je nastavena správně
O 15-16 tis mozes snivat

http://objektivy.heureka.cz/olympus-75mm-f-1_8-m-zuiko-digital/
 
kigor
2013-11-12 11:53:07
príspevok od: calven
Nabudúce tu daj ešte väčšie fotky, aby sa to pozeralo ešte nepohodlnejšie... To je fakt taký problém zmenšiť ich na nejakú normálnu veľkosť?
Ospravedlňujem sa, nemám s tým skúsenosť, konto classic mám aktívne od včera. A mne ich na notebooku s retina rozlíšením ukázalo takmer celé.
Nabudúce si dám na toto určite pozor.
 
rumpeak
2013-11-12 12:04:07
príspevok od: Marcel Rebro
O 15-16 tis mozes snivat

http://objektivy.heureka.cz/olympus-75mm-f-1_8-m-zuiko-digital/
No dejme tomu. Já osobně bych volil místo nového OM-D nebo jak se to nové olympusí tělo jmenuje D600 a vystačil bych si s kratším portrétním objektivem, tedy 85mm f1,8 od Nikonu, čímž bych ušetřil asi 15 tisíc Kč, ale někomu tahle kombinace vyhovoat může.
 
haplo602
2013-11-12 13:34:37
príspevok od: kigor
Ospravedlňujem sa, nemám s tým skúsenosť, konto classic mám aktívne od včera. A mne ich na notebooku s retina rozlíšením ukázalo takmer celé.
Nabudúce si dám na toto určite pozor.
nepamtam si ze by macbook mal 4k+ display ... takze ti mohlo zobrazit tak 1/4 az 1/3 ak ti to nahodo safari nezmensuje aby sa vosiel na obrazovku automaticky ....
 
polal
2013-11-12 15:56:24
V technickom clanku o objektive su fotky v plnom rozliseni namieste. Ak by dal zmensene, zas by niekto pisal aby poslal v plnom rozliseni.

Riesenim je spravny html kod, ktory ich zobrazi podla lubovole programatora.
 
haplo602
2013-11-12 17:04:02
príspevok od: polal
V technickom clanku o objektive su fotky v plnom rozliseni namieste. Ak by dal zmensene, zas by niekto pisal aby poslal v plnom rozliseni.

Riesenim je spravny html kod, ktory ich zobrazi podla lubovole programatora.
riesenim je dat prislusne vyrezy v plnom rozliseni ...
 
bobo222
2013-11-12 21:26:12
príspevok od: rumpeak
No dejme tomu. Já osobně bych volil místo nového OM-D nebo jak se to nové olympusí tělo jmenuje D600 a vystačil bych si s kratším portrétním objektivem, tedy 85mm f1,8 od Nikonu, čímž bych ušetřil asi 15 tisíc Kč, ale někomu tahle kombinace vyhovoat může.
Ono staré OMD E-5 je za 999 euro aj s dvomi sklami (z toho jedno slušné 45/1,8) pri tej istej obrazovej kvalite.
Nové predražené OMD-E1 má IMHO význam pre tých pár majiteľov SHG skiel zo starého 4/3 systému.
P.S. Elektronickú olejničku D600 by som tiež nebral. Radšej pritlačiť na D610....
 
rumpeak
2013-11-12 21:53:58
príspevok od: bobo222
Ono staré OMD E-5 je za 999 euro aj s dvomi sklami (z toho jedno slušné 45/1,8) pri tej istej obrazovej kvalite.
Nové predražené OMD-E1 má IMHO význam pre tých pár majiteľov SHG skiel zo starého 4/3 systému.
P.S. Elektronickú olejničku D600 by som tiež nebral. Radšej pritlačiť na D610....
Aha, v portfoliu Olympusu se moc nevyznám - jednou už jsem se Olympusem zklamal (E620 byl i n asvoji dobu dost šrot). Jinak ten D600 měl s olejem problém u prvních kusů, ty které teď koupíš za 36 000 Kč je naprosto v pohodě, stějně jako D610. Nikon si už ale pod jménem D600 tento model díky katastrofální olejové pověsti dovolit prodávat nemohl.
 
kigor
2013-11-12 22:27:12
príspevok od: haplo602
nepamtam si ze by macbook mal 4k+ display ... takze ti mohlo zobrazit tak 1/4 az 1/3 ak ti to nahodo safari nezmensuje aby sa vosiel na obrazovku automaticky ....
Macbook retina v 15" má 2880x1800 bodov. Nie je to 4K, to máš pravdu, ale je to blízko.
Ospravedlnil som sa, ale asi to je málo. Idem do kúta kľaknúť na polienko.
 
total empty
2013-11-13 00:35:29
Marketink-dobré telo mirolles za 500 euri a squlé objektívy k nemu za 1000 euro a viac.
Zaujímalo by ma, či skla od Oliho su fakt 100% kontatibilne z Lumixami triedy G.
 
total empty
2013-11-13 00:39:19
príspevok od: kigor
Macbook retina v 15" má 2880x1800 bodov. Nie je to 4K, to máš pravdu, ale je to blízko.
Ospravedlnil som sa, ale asi to je málo. Idem do kúta kľaknúť na polienko.
Štandard je pár rokov full HD na PC a 1600x1200 na bukoch.Pre väčšinu. A ešte bude nejaký ten rok. Věd si nebudem kupovať nové veci každé dva roky.
Fakt na výškustačí max. 1000pix, lebo pri rolovaní sa stráca poita fotky.
 
kigor
2013-11-14 13:46:59
príspevok od: total empty
Marketink-dobré telo mirolles za 500 euri a squlé objektívy k nemu za 1000 euro a viac.
Zaujímalo by ma, či skla od Oliho su fakt 100% kontatibilne z Lumixami triedy G.
Sú. Vyskúšal som krížom-krážom takmer všetky sklíčka.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované