Tieto rána ale i večery sú charakterizované častými hmlami. Teplota sa drží od 0-10 stupňov Celzia a počasie nás skôr odrádza od toho, aby sme vzali fotoaparát a vyrazili na lov záberov. Napriek tomu vám radím, ignorujte svoje pocity. Nielen pocity zimy a na kožu lezúcu vlhkosť, ale aj pocity, že v tejto sivej hmle sa aj tak nedá nič odfotiť. Opak je totiž pravdou. Práve vďaka hmle sa vám môžu podariť fotografie, ktoré normálne nevyhotovíte.
Čistota
Hmla, podobne ako sneh, totiž čistí prostredie. Kým sneh milosrdne zakryje všetku špinu a aj najbližšie rozorvané okolie, ktoré na fotkách môže rušiť, hmla nám prikrýva vzdialené veci. Buď kompletne zastrie pohľad na škaredé pozadie, alebo ho zmäkčí tak, že je bez detailov a veľmi v obraze neruší.
Pri normálnom svetle by sme za Starým mostom videli kus Apollo mosta ako aj vysokú budovu J&T.
Tu by sme v pozadí pri normálnom počasí videli most s ufom a budovu Auparku s jeho vežou.
Priestorovosť
Pri troche šťastia môžeme dostať do fotografií tajomno. Je to spôsobené tým, že zrazu prídeme o známe predmety v pozadí a blízke predmety sa pomaly strácajú s pribúdajúcou vzdialenosťou. Vzniká tak dojem väčšieho priestoru. Most, ktorý pri bežnom počasí končí na druhej strane Petržalky zrazu naberá na rozmeroch a stráca sa v nekonečnej vzdialenosti.
Túto priestorovosť zvýšime, keď do obrazu zahrnieme ubiehajúce línie alebo plány. Plánovitosť dosiahnete, keď do obrazu zahrniete prvky, ktoré sú k vám podstatne bližšie ako objekty v pozadí. Odskok vo vzdialenosti sa prejaví zosvetlením zadných plánov.
Ubiehajúce línie mostov zvyšujú dojem priestorovosti a diaľky.
Čím väčšia je vzdialenosť medzi jednotlivými plánmi, tým efektnejšie zjemnenie hmlou dosiahnete.
Môžeme postupovať aj tak, že žiadny objekt nie je vynikajúco ostrý a prekreslený a necháme ho iba trochu cítiť v okolitej hmle.
Monochromatickosť
No a na záver srdcovka. :) Hmla veľmi potláča farby, čo môže niekedy viesť k veľmi zaujímavým efektom aj vo farebnej fotografii, vo väčšine prípadov však preferujem čiernobielu s nepatrným teplým tónovaním. Dosiahnem tak ešte čistejšie fotografie s menším počtom rušivých elementov. Niekedy totiž aj farba môže rušiť pri všímaní si grafických prvkov v obraze. Vy si vyberte, či pôjdete svoje „hmlovky“ fotiť vo farbe, alebo v čiernobielej. Ja som vybral to druhé a čo vy?
Niekoľko rád na záver
Nezabudnite na statív a teplé oblečenie. Nenechajte sa oklamať relatívne kladnou teplotou ovzdušia, hmla pocit zimy znásobuje. Čiapka a rukavice vám pomôžu ostať v teple a plne sa sústrediť na váš objekt. Pre ľahšie a optimistickejšie fotografie použite korekciu expozície do plusu. V niektorých prípadoch si hmla vyžaduje preexpozíciu až o dva-tri expozičné stupne oproti fotoaparátom nameranej hodnote.
Dobré svetlo!
Technické informácie: celá galéria bola nafotená fotoaparátom Olympus EPL-2 s objektívom Olympus Digital 14-42 1:3,5-5,6 II, ktorý momentálne testujeme. Recenziu tohto podareného fotoaparátu prinesieme čoskoro.