Viacerí z nás si v tomto počasí pomyslíme, že je lepšie sedieť doma pri horúcom čaji a s nohami v deke. Určite, aj takto strávené chvíle majú svoje čaro a zmysel. Na zahodenie nie je ani dobrý televízny program a ešte lepšie kvalitná kniha, či večer strávený pri spoločenskej hre s rodinou...
Ak ste však zanietení fotografi, alebo je vám už dlho vysedávať doma, máme pre vás niekoľko tipov na fotografovanie zimnej krajiny.
Nezabúdajte na kvalitné oblečenie, ktoré vám bez problémov umožní aj dlhší pobyt v snehu. :)
O tom, ako chrániť seba a svoju fotovýbavu, sme už písali v predchádzajúcom článku Fototechnika verzus zima a o fotografovaní ľadových krýh pri teplote okolo bodu mrazu zas v článku Variácie krýh.
Existuje však oveľa viac objektov, ktorými môžeme byť uchvátení a ktoré sú hodné zachytenia na film či senzor nášho aparátu. Prebuďme sa teda zo zimného spánku a poďme za dobrodružstvami zimnej fotografie.
Nádherná krajina!
To je to, čo sa nám vyderie cez pery, keď sa pred nami otvorí nádherná zasnežená časť našej zemegule. A je to tak, najobľúbenejším námetom pre fotografovanie v zime býva krajinný celok či panoráma.
Nebojte sa obrátiť svoj fotoaparát aj do svetla. Ozvláštnite tým celú scénu, tiene budú smerovať dynamicky priamo k vám. Takéto fotografovanie vyžaduje výraznú korekciu (niekedy až +2 až +3 EV) expozície a kvalitný objektív, aby vám na povrchoch šošoviek nevznikalo veľa odrazov a odleskov. (foto: shutterstock)
Ak fotografujete zasneženú krajinu, môžete zaregistrovať niekoľko ťažkostí, ktoré vám budú znepríjemňovať proces k dosiahnutiu farebne atraktívnej a správne exponovanej fotografie.
V prvom rade ide o expozíciu. Všetky systémy merania svetla vo fotoaparátoch sú kalibrované na určitú jasnosť obrazu či scény. Vzájomným konsenzom došlo k tomu, že to bude jas tzv. „stredne šedej" alebo 18% šedej farby. Tá je teraz určená ako štandard pre meranie expozície. Je to z toho dôvodu, že väčšina fotografovaných scén má po spriemerovaní svetiel a tieňov túto hodnotu. Aby fotoaparáty boli čo najspoľahlivejšie, akúkoľvek scénu merajú a vzťahujú na stredne šedú a podľa nej určujú expozíciu. Robia to dovtedy, až kým im „nepovieme", že toto nie je štandardná scéna. A zasnežená krajina určite nie je. Biely sneh odráža množstvo svetla, ktoré je niekedy niekoľkonásobne väčšie ako to, ktoré odráža stredne šedá plocha.
Fotoaparát nevie, čo fotografuje a snaží sa exponovať na stredne šedú.
Fotografia je bez kontrastu, tmavá a s nesprávne vyváženou bielou.
Fotoaparát nevie, čo fotografujeme a tak nám aj túto scénu exponuje na stredne šedú a my máme na fotografii namiesto žiarivého snehu sivé alebo sivomodré kopy a svahy. Obloha nám vychádza tmavá až čierna. Ak je zamračené, výsledok je ešte horší a niekedy môžeme mať dojem, že fotografujeme piesok namiesto snehu.
Návod na vyjasnenie snehu a farieb je pritom jednoduchý. Musíme povedať fotoaparátu, čo fotografujeme. A ako?
Ak sa nám nechce riešiť vysokú teóriu či zaoberať expozíciou a máme vo fotoaparáte motívové programy, zvolíme práve program sneh a fotoaparát už vie čo má robiť. Aj keď výsledok nemusí byť vždy 100%, určite sa zlepší oproti tomu, ktorý dosiahnete iba pomocou klasickej automatiky alebo poloautomatiky. Fotoaparát dostane signál, že to, čo fotografuje nie je štandardná scéna a prispôsobí expozíciu (do plusu). Ak nemáte vo fotoaparáte motívový program sneh, skúste použiť iný režim, ktorý vyžaduje podobnú korekciu. Fungovať môže aj režim more alebo pláž. Na nich sa tiež stretávame s nadmerným svetelným žiarením a vyžaduje sa podobná korekcia. Pozor, neaktivujte tieto režimy, ak máte do činenia iba s malou zasneženou plochou, tam sa korekcie expozície nevyžadujú alebo sa vyžadujú do mínusových hodnôt.
Tí pozornejší už iste postrehli, že fotoaparáty nie sú šamanské medicíny a nerobia zázraky, len logicky korigujú expozíciu. Ak to teda môžu robiť oni, môžeme to urobiť aj my a dokonca oveľa presnejšie.
Skorigovaná expozícia a vyváženie bielej.
Druhou cestou ako správne exponovať je teda jednoduché použitie korekcií expozície pri polomanuálnych režimoch. Pri veľkej zasneženej ploche to budú korekcie do plusových hodnôt (predlžovanie času expozície alebo zväčšovanie clony) a pri malej snehovej ploche zas korekcie do mínusu. Prečo?
Veľká tmavá plocha lesa spôsobila, že došlo k vypáleniu svetiel - snehu a oblohy.
Vyžadovala sa korekcia do mínusu. Takto zničený obrázok už nedokážeme zachrániť ani v počítači.
Ak máme na fotografii napríklad tmavý ihličnatý les z ktorého čnie zasnežený vrchol hory, je pravdepodobne, že skončí preexponovaný (prepálený). Fotoaparát totiž zameria celú scénu a veľká plocha tmavozeleného lesa ho pomýli, keďže zaberá väčšinu obrazu. Exponuje viac na ňu a zosvetlí ju ako aj celú scénu. Zasnežený vrchol tak skončí úplne bez detailov. Pri korekciách teda rozmýšľajte akú časť z fotografovanej scény zaberá sneh a ako tmavá (svetlá) je celá fotografovaná scéna. Pri scénach celkom pokrytých snehom sa uplatní korekcia +1EV až +2EV (EV = Exposure Value = expozičné stupne), za určitých svetelných podmienok, napríklad v protisvetle aj +3EV až +4EV!
Pri čiastočne zasneženej scéne so svetlými ostatnými časťami scény sa korekcia bude pohybovať okolo +1EV a pri tmavej scéne s malou zasneženou časťou sa dostaneme do mínusových hodnôt. Ak sa nám naskytne spomínaný príklad veľkej plochy tmavozeleného lesa so zasneženým končiarom, hodnota korekcie môže byť až -2EV až -3EV, aby sme zachránili zasnežený štít pred výpalom.
No a nakoniec môžete použiť manuálny režim, kde si sami zvolíte čas a clonu a máte tak plnú kontrolu nad expozíciou. Správnosť nastavení si môžete kontrolovať na stupnici, ktorá ukazuje expozíciu. Opäť platí to, čo pri polomanuálnych režimoch. Nastavujte hodnoty podľa predchádzajúcich rád o korekciách. Na stupnici vám fotoaparát ukáže, kde sa s danou kombináciou clony a času nachádzate, či ste oproti stredne šedej v pluse alebo v mínuse a o koľko stôp.
Na túto fotografiu mi mínusové korekcie nestačili. Bolo potrebné aktivovať manuálny režim a nastaviť čas
a clonu tak, aby som bol v mínusovej expozícii viac ako 3EV! Podexpozíciu si vyžaduje scéna pre nasvietený
kostolík, ktorý by pri automatickej expozícii skončil ako biely fľak.
Aparát mýli obrovská tmavá plocha lesa.
Všetky tieto cvičenia sú v dnešnej dobre o to jednoduchšie, že si môžete priamo na displeji ihneď skontrolovať výsledok. Displej však pri vysokej hladine osvetlenia nemusí byť veľmi čitateľný a tak sa nespoliehajte iba na voľné posúdenie expozície okom. Prepaly na snehu totiž získate späť len výnimočne. Vyvolajte si teda na LCD monitor aparátu histogram, ktorý vám ukáže, kde sa so svetlými časťami fotografie nachádzate. Ak grafické znázornenie svetiel (pravá časť krivky) nepresahuje pravú zvislicu grafu alebo sa jej nedotýka vysokým stĺpcom hodnoty, máte svetlá zachytené správne. Ak sa pravá časť krivky dotýka pravej zvislice vysokou hodnotou, na fotografii máte veľa svetiel, ktoré už neobsahujú informácie a potrebujete korigovať expozíciu do mínusu.
Filtre
Na krajinu v zime môžete používať filtre, ale musíte počítať s určitými obmedzeniami. Polarizačný filter vám pomôže s nechcenými odleskami na snehu a ľade, no môže spôsobiť také stmavenie modrej oblohy, že bude pôsobiť veľmi tmavo až čierno. Pri slnečnom počasí totiž dochádza k vyrovnávaniu kontrastu medzi zemou a oblohou. Často je dokonca obloha tmavšia, ako snežná pláň a tak aj bez polarizačného filtra obloha vychádza dosť tmavá.
Pozor, vyhnite sa používanie polarizačného filtra ak fotografujete jednotlivé zábery, ktoré plánujete neskôr spájať v počítači. „Polarizácia oblohy" nikdy nie je rovnomerná a budete mať problém so zložením fotografií do panorámy.
ND filtre (Neutrálne šedé filtre) majú jednu funkciu - obmedziť množstvo svetla, ktoré prechádza cez objektív do fotoaparátu. Tieto filtre sú veľmi užitočné pri fotografovaní pohybu, ktorý chceme rozmazať dlhším časom závierky. Napríklad tieto detaily cencúľov vyniknú, ak je okolo nich voda rozostrená vlastným pohybom. Tú však bolo možné takto zneostriť len použitím niekoľkosekundovej expozície. Bez ND filtra by to počas riadneho denného svetla nebolo možné.
Neutrálny filter vám umožní fotografovať aj počas dňa pomalšími časmi závierky a rozmazať pohyb.
ND filtre nájdu bohaté využitie aj v situáciách, kde chcete využiť malú hĺbku ostrosti. Napríklad pri fotografovaní portrétu alebo detailu, ktorý chcete odpichnúť od pozadia. Malú hĺbku ostrosti dosiahnete odclonením objektívu (malé clonové číslo). Zvlášť v zime, keď je okolo veľa svetla však nastáva problém, že narazíme na hranicu závierky. Ani 1/4000 či 1/8000 sekundy nestačí na to, aby bol objekt správne exponovaný, svetla je jednoducho príliš veľa a fotografia by skončila preexponovaná (vypálená). Použitím ND filtra môžeme závierku predĺžiť aj niekoľkonásobne podľa toho, aký silný filter použijeme.
Existuje niekoľko ND filtrov, z ktorých každý ma iný účinok. Čím je číslo označenia väčšie, tým je filter tmavší a tým viac svetla pohlcuje. Použitím ND filtra teda znížime množstvo svetla dopadajúceho do fotoaparátu a môžeme teda použiť aj maximálnu clonu (najnižšie clonové číslo) bez toho, aby sme sa dostali za limit závierky fotoaparátu.
ND prechodové filtre sú využiteľné v akomkoľvek ročnom období a teda aj v zime. Poslúžia všade tam, kde je potrebné vyrovnať kontrast medzi dvoma príliš rozdielne svetlými časťami fotografovanej scény. Pozor, môžete ich použiť aj opačne, ako ste zvyknutí - tmavšou časťou dole, aby ste znížili intenzitu odrazu svetla od snehu. Je to vhodné napríklad vysoko na horách, kde vychádza obloha oproti snehu príliš tmavá (za slnečného počasia) a vy chcete vyrovnaný kontrast.
Neutrálny prechodový filter sa vám zíde aj pri dramatizovaní zatiahnutej oblohy.
Modrý filter využijete, ak chcete zvýrazniť chlad, zimnú atmosféru a pomôže vám aj pri zamračenom počasí evokovať jasnejšie a chladnejšie počasie po zapadnutí slnka. Tento viete ľahko nahradiť aj dodatočnou úpravou v počítači.
S ostatnými filtrami je potrebné byť opatrný, tabakový filter nad poludňajšou zimnou krajinou je nielen gýčom ale aj nezmyslom. Snažme sa používať filtre v prvom rade na to, aby nám zvýraznili existujúcu náladu, farebnosť, nie aby nám vytvorili úplne iný svet. Teda aspoň kým nechcete fotografiu nazvať experimentom.
Modrá a žltooranžová spolu ladia. (foto:shutterstock)
Ak chcete predsa len pestrejšie zimné fotografie so zaujímavou farebnosťou, je potrebné si privstať alebo fotografovať večer.
Vychádzajúce či zapadajúce slnko pridá do modrého svetla odrazeného z oblohy zlatý nádych. Tie časti, ktoré sú teda exponované slnkom, budú krásne teplé, no tam, kde slnečné svetlo nedopadá, budú chladné zimné. Pôsobí to esteticky, veď modrá so žlto-oranžovou sú doplnkové farby a ladia perfektne.
Ľadové zákutia
Zima je tajomná. Jedine počas nej sa v prírode nachádza voda v dvoch alebo aj v troch skupenstvách naraz. Vždy ma fascinovali zamrznuté jazerá a ešte viac zamrznuté potoky či horské bystriny. Je to práve úžas z toho, ako sa tekutina pod vplyvom zimy fixuje do kryštálovej mriežky a stáva sa z nej pevná hmota. Priehľadný ľad iskrí a hrá farbami prostredia, v ktorom sa nachádza. Zvyčajne však odráža modrú oblohu.
Ak je zamračené a chcete ľad dostať modrý bez veľkých úprav v počítači, stačí si nastaviť vyváženie bielej na žiarovku. Všetko bude zachytené v sýtych modrých farbách, ktoré stačí potom v počítači málinko upraviť pre dosiahnutie perfektného výsledku.
Červený filter v tomto prípade núdzovo nahradil ND filter.
Ak chcete počas denného svetla zachytiť pohyb vody mystickým spôsobom, ktorý evokuje jej vyparovanie, plazenie sa, budete potrebovať už spomínané ND filtre, ktoré vám pomôžu predĺžiť dobu expozície až niekoľkonásobne. Pri tejto fotografii som nemal pri sebe ND filtre a tak som použil tmavočervený filter, ktorý mám pre snímanie na čiernobiely film. Snímal som do čiernobieleho režimu a RAW formátu. V skutočnosti je farebný účinok filtra dramatický a má dopad aj na podanie poltónov a prekreslenie všetkých detailov u digitálnych fotoaparátov. Jeho použitie je omnoho zložitejšie ako u filmu, keďže na RGB filter senzora už dopadá iba červené svetlo. Záporne sa to prejaví na rozlíšení a podaní poltónov, no bez neho by som nedosiahol čas potrebný na dokonalé rozostrenie pohybu vody. Takže ak máte v pláne (aj keď nemáte) fotovýlet v blízkosti tečúcej vody, nezabudnite si vziať aj ND filtre.
Vločky a mráz
Fotografie vločiek sú veľmi atraktívne, pre kvalitné fotografie však potrebujete špeciálne makroobjektívy, ktoré dokážu fotografovať naozaj zblízka. Nestačí tradičné makro 1:1, to by sme snehovou vločkou 0,5cm nevyplnili ani štvrtinu obrazu. Lepšie je použiť špeciálny makro objektív, napríklad Canon MP-E 65 f2,8 macro s mierkou zobrazenia 4:1. S týmto objektívom vyplníte vločkou celé obrazové pole.
Foto: Matej Žiak
Nezúfajte však ani ostatní, ktorí nemáte tento drahý objektív. Medzikrúžkami sa aj s normálnym makroobjektívom priblížite na dostatočnú blízkosť. Medzikrúžky sú pritom omnoho menšia investícia, ako špeciálny makroobjektív.
Grafika
Zimné obdobie zjednodušuje krajinu. Sneh zahladí trávu, rozdielne povrchy a všetko zaobalí do jednofarebnej (alebo skôr bezfarebnej) pokrývky. Je to vynikajúca príležitosť vyťažiť z tohto minima maximum! Využil ho aj Karol Bartoš z Košíc, ktorý s fotografiou „Pod Kráľovou hoľou" zvíťazil v súťaži Foto Slovakia 2009.
Karol Bartoš: „Pod Kráľovou hoľ
Dôležité pri grafickom stvárnení zimy je, aby sme úplne nevybielili sneh natoľko, že by ostal bez kresby. Aj keď má byť takmer čisto biely, nejaký ten poltón by mal obsahovať. No a ešte jeden tip. Grafické stvárnenie zimnej krajiny si niekedy vyslovene žiada o čiernobiele prevedenie.
Čiernobiela zima vie byť naozaj tajomná, zvlášť, keď sa vám podarí zachytiť aj hmlu. |
Ak chcete, aby zimná krajina pôsobila naozaj chladne, môžete máličko tónovať fotografiu do chladného tónu modrej, azúrovej alebo modrozelenej.
Naopak, ak chcete aby zimná krajina pôsobila milo a útulnejšie, môžete tónovať veľmi jemne do žltej alebo sépie. Saturácia však musí byť takmer nebadateľná, aby fotografia nepôsobila ako farebná ale ako keby bola zväčšená na „teplý" fotografický papier.
Ďalšie námety na stvárnenie zimnej grafiky.
Nabudúce budeme pokračovať troma skupenstvami vody, ktoré je možné zachytiť naraz iba v zime. Veľa zdaru pri lovení zimných záberov!