Hore

Zima, zima tu je...

Viacerí z nás si v tomto počasí pomyslíme, že je lepšie sedieť doma pri horúcom čaji a s nohami v deke. Určite, aj takto strávené chvíle majú svoje čaro a zmysel. Na zahodenie nie je ani dobrý televízny program a ešte lepšie kvalitná kniha, či večer strávený pri spoločenskej hre s rodinou...

Ak ste však zanietení fotografi, alebo je vám už dlho vysedávať doma, máme pre vás niekoľko tipov na fotografovanie zimnej krajiny.

Nezabúdajte na kvalitné oblečenie, ktoré vám bez problémov umožní aj dlhší pobyt v snehu. :)

O tom, ako chrániť seba a svoju fotovýbavu, sme už písali v predchádzajúcom článku Fototechnika verzus zima a o fotografovaní ľadových krýh pri teplote okolo bodu mrazu zas v článku Variácie krýh.

Existuje však oveľa viac objektov, ktorými môžeme byť uchvátení a ktoré sú hodné zachytenia na film či senzor nášho aparátu. Prebuďme sa teda zo zimného spánku a poďme za dobrodružstvami zimnej fotografie.


Foto: Peter Olekšák

Nádherná krajina!

To je to, čo sa nám vyderie cez pery, keď sa pred nami otvorí nádherná zasnežená časť našej zemegule. A je to tak, najobľúbenejším námetom pre fotografovanie v zime býva krajinný celok či panoráma.

Nebojte sa obrátiť svoj fotoaparát aj do svetla.  Ozvláštnite tým celú scénu, tiene budú smerovať dynamicky priamo k vám. Takéto fotografovanie vyžaduje výraznú korekciu (niekedy až +2 až +3 EV) expozície a kvalitný objektív, aby vám na povrchoch šošoviek nevznikalo veľa odrazov a odleskov. (foto: shutterstock)

Ak fotografujete zasneženú krajinu, môžete zaregistrovať niekoľko ťažkostí, ktoré vám budú znepríjemňovať proces k dosiahnutiu farebne atraktívnej a správne exponovanej fotografie.

V prvom rade ide o expozíciu. Všetky systémy merania svetla vo fotoaparátoch sú kalibrované na určitú jasnosť obrazu či scény. Vzájomným konsenzom došlo k tomu, že to bude jas tzv. „stredne šedej" alebo 18% šedej farby. Tá je teraz určená ako štandard pre meranie expozície. Je to z toho dôvodu, že väčšina fotografovaných scén má po spriemerovaní svetiel a tieňov túto hodnotu. Aby fotoaparáty boli čo najspoľahlivejšie, akúkoľvek scénu merajú a vzťahujú na stredne šedú a podľa nej určujú expozíciu. Robia to dovtedy, až kým im „nepovieme", že toto nie je štandardná scéna. A zasnežená krajina určite nie je. Biely sneh odráža množstvo svetla, ktoré je niekedy niekoľkonásobne väčšie ako to, ktoré odráža stredne šedá plocha.


Fotoaparát nevie, čo fotografuje a snaží sa exponovať na stredne šedú.
Fotografia je bez kontrastu, tmavá a s nesprávne vyváženou bielou.

Fotoaparát nevie, čo fotografujeme a tak nám aj túto scénu exponuje na stredne šedú a my máme na fotografii namiesto žiarivého snehu sivé alebo sivomodré kopy a svahy. Obloha nám vychádza tmavá až čierna. Ak je zamračené, výsledok je ešte horší a niekedy môžeme mať dojem, že fotografujeme piesok namiesto snehu.

Návod na vyjasnenie snehu a farieb je pritom jednoduchý. Musíme povedať fotoaparátu, čo fotografujeme. A ako?

Ak sa nám nechce riešiť vysokú teóriu či zaoberať expozíciou a máme vo fotoaparáte motívové programy, zvolíme práve program sneh a fotoaparát už vie čo má robiť. Aj keď výsledok nemusí byť vždy 100%, určite sa zlepší oproti tomu, ktorý dosiahnete iba pomocou klasickej automatiky alebo poloautomatiky. Fotoaparát dostane signál, že to, čo fotografuje nie je štandardná scéna a prispôsobí expozíciu (do plusu).  Ak nemáte vo fotoaparáte motívový program sneh, skúste použiť iný režim, ktorý vyžaduje podobnú korekciu. Fungovať môže aj režim more alebo pláž. Na nich sa tiež stretávame s nadmerným svetelným žiarením a vyžaduje sa podobná korekcia. Pozor, neaktivujte tieto režimy, ak máte do činenia iba s malou zasneženou plochou, tam sa korekcie expozície nevyžadujú alebo sa vyžadujú do mínusových hodnôt.

Tí pozornejší už iste postrehli, že fotoaparáty nie sú šamanské medicíny a nerobia zázraky, len logicky korigujú expozíciu. Ak to teda môžu robiť oni, môžeme to urobiť aj my a dokonca oveľa presnejšie.

Skorigovaná expozícia a vyváženie bielej.

Druhou cestou ako správne exponovať je teda jednoduché použitie korekcií expozície pri polomanuálnych režimoch. Pri veľkej zasneženej ploche to budú korekcie do plusových hodnôt (predlžovanie času expozície alebo zväčšovanie clony) a pri malej snehovej ploche zas korekcie do mínusu. Prečo?

Veľká tmavá plocha lesa spôsobila, že došlo k vypáleniu svetiel - snehu a oblohy.
Vyžadovala sa korekcia do mínusu. Takto zničený obrázok už nedokážeme zachrániť ani v počítači.

Ak máme na fotografii napríklad tmavý ihličnatý les z ktorého čnie zasnežený vrchol hory, je pravdepodobne, že skončí preexponovaný (prepálený). Fotoaparát totiž zameria celú scénu a veľká plocha tmavozeleného lesa ho pomýli, keďže zaberá väčšinu obrazu. Exponuje viac na ňu a zosvetlí ju ako aj celú scénu. Zasnežený vrchol tak skončí úplne bez detailov. Pri korekciách teda rozmýšľajte akú časť z fotografovanej scény zaberá sneh a ako tmavá (svetlá) je celá fotografovaná scéna. Pri scénach celkom pokrytých snehom sa uplatní korekcia +1EV až +2EV (EV = Exposure Value = expozičné stupne), za určitých svetelných podmienok, napríklad v protisvetle aj +3EV až +4EV!

Pri čiastočne zasneženej scéne so svetlými ostatnými časťami scény sa korekcia bude pohybovať okolo +1EV a pri tmavej scéne s malou zasneženou časťou sa dostaneme do mínusových hodnôt. Ak sa nám naskytne spomínaný príklad veľkej plochy tmavozeleného lesa so zasneženým končiarom, hodnota korekcie môže byť až -2EV až -3EV, aby sme zachránili zasnežený štít pred výpalom.

No a nakoniec môžete použiť manuálny režim, kde si sami zvolíte čas a clonu a máte tak plnú kontrolu nad expozíciou. Správnosť nastavení si môžete kontrolovať na stupnici, ktorá ukazuje expozíciu. Opäť platí to, čo pri polomanuálnych režimoch. Nastavujte hodnoty podľa predchádzajúcich rád o korekciách. Na stupnici vám fotoaparát ukáže, kde sa s danou kombináciou clony a času nachádzate, či ste oproti stredne šedej v pluse alebo v mínuse a o koľko stôp.

Na túto fotografiu mi mínusové korekcie nestačili. Bolo potrebné aktivovať manuálny režim a nastaviť čas
a clonu tak,
aby som bol v mínusovej expozícii viac ako 3EV! Podexpozíciu si vyžaduje scéna pre nasvietený
kostolík,
ktorý by pri automatickej expozícii skončil ako biely fľak.
Aparát mýli obrovská tmavá plocha lesa.

Všetky tieto cvičenia sú v dnešnej dobre o to jednoduchšie, že si môžete priamo na displeji ihneď skontrolovať výsledok. Displej však pri vysokej hladine osvetlenia nemusí byť veľmi čitateľný a tak sa nespoliehajte iba na voľné posúdenie expozície okom. Prepaly na snehu totiž získate späť len výnimočne. Vyvolajte si teda na LCD monitor aparátu histogram, ktorý vám ukáže, kde sa so svetlými časťami fotografie nachádzate. Ak grafické znázornenie svetiel (pravá časť krivky) nepresahuje pravú zvislicu grafu alebo sa jej nedotýka vysokým stĺpcom hodnoty, máte svetlá zachytené správne. Ak sa pravá časť krivky dotýka pravej zvislice vysokou hodnotou, na fotografii máte veľa svetiel, ktoré už neobsahujú informácie a potrebujete korigovať expozíciu do mínusu.

Filtre

Na krajinu v zime môžete používať filtre, ale musíte počítať s určitými obmedzeniami. Polarizačný filter vám pomôže s nechcenými odleskami na snehu a ľade, no môže spôsobiť také stmavenie modrej oblohy, že bude pôsobiť veľmi tmavo až čierno. Pri slnečnom počasí totiž dochádza k vyrovnávaniu kontrastu medzi zemou a oblohou. Často je dokonca obloha tmavšia, ako snežná pláň a tak aj bez polarizačného filtra obloha vychádza dosť tmavá.

Pozor, vyhnite sa používanie polarizačného filtra ak fotografujete jednotlivé zábery, ktoré plánujete neskôr spájať v počítači. „Polarizácia oblohy" nikdy nie je rovnomerná a budete mať problém so zložením fotografií do panorámy.

ND filtre (Neutrálne šedé filtre) majú jednu funkciu - obmedziť množstvo svetla, ktoré prechádza cez objektív do fotoaparátu.  Tieto filtre sú veľmi užitočné pri fotografovaní pohybu, ktorý chceme rozmazať dlhším časom závierky. Napríklad tieto detaily cencúľov vyniknú, ak je okolo nich voda rozostrená vlastným pohybom. Tú však bolo možné takto zneostriť len použitím niekoľkosekundovej expozície. Bez ND filtra by to počas riadneho denného svetla nebolo možné.

Neutrálny filter vám umožní fotografovať aj počas dňa pomalšími časmi závierky a rozmazať pohyb.

ND filtre nájdu bohaté využitie aj v situáciách, kde chcete využiť malú hĺbku ostrosti. Napríklad pri fotografovaní portrétu alebo detailu, ktorý chcete odpichnúť od pozadia. Malú hĺbku ostrosti dosiahnete odclonením objektívu (malé clonové číslo). Zvlášť v zime, keď je okolo veľa svetla však nastáva problém, že narazíme na hranicu závierky. Ani 1/4000 či 1/8000 sekundy nestačí na to, aby bol objekt správne exponovaný, svetla je jednoducho príliš veľa a fotografia by skončila preexponovaná (vypálená). Použitím ND filtra môžeme závierku predĺžiť aj niekoľkonásobne podľa toho, aký silný filter použijeme.

Existuje niekoľko ND filtrov, z ktorých každý ma iný účinok. Čím je číslo označenia väčšie, tým je filter tmavší a tým viac svetla pohlcuje. Použitím ND filtra teda znížime množstvo svetla dopadajúceho do fotoaparátu a môžeme teda použiť aj maximálnu clonu (najnižšie clonové číslo) bez toho, aby sme sa dostali za limit závierky fotoaparátu.

ND prechodové filtre sú využiteľné v akomkoľvek ročnom období a teda aj v zime. Poslúžia všade tam, kde je potrebné vyrovnať kontrast medzi dvoma príliš rozdielne svetlými časťami fotografovanej scény. Pozor, môžete ich použiť aj opačne, ako ste zvyknutí - tmavšou časťou dole, aby ste znížili intenzitu odrazu svetla od snehu. Je to vhodné napríklad vysoko na horách, kde vychádza obloha oproti snehu príliš tmavá (za slnečného počasia) a vy chcete vyrovnaný kontrast.

Neutrálny prechodový filter sa vám zíde aj pri dramatizovaní zatiahnutej oblohy.

Modrý filter využijete, ak chcete zvýrazniť chlad, zimnú atmosféru a pomôže vám aj pri zamračenom počasí evokovať jasnejšie a chladnejšie počasie po zapadnutí slnka. Tento viete ľahko nahradiť aj dodatočnou úpravou v počítači.

S ostatnými filtrami  je potrebné byť opatrný, tabakový filter nad poludňajšou zimnou krajinou je nielen gýčom ale aj nezmyslom. Snažme sa používať filtre v prvom rade na to, aby nám zvýraznili existujúcu náladu, farebnosť, nie aby nám vytvorili úplne iný svet. Teda aspoň kým nechcete fotografiu nazvať experimentom.

Modrá a žltooranžová spolu ladia. (foto:shutterstock)

Ak chcete predsa len pestrejšie zimné fotografie so zaujímavou farebnosťou, je potrebné si privstať alebo fotografovať večer.

(foto:shutterstock)

Vychádzajúce či zapadajúce slnko pridá do modrého svetla odrazeného z oblohy zlatý nádych. Tie časti, ktoré sú teda exponované slnkom, budú krásne teplé, no tam, kde slnečné svetlo nedopadá, budú chladné zimné. Pôsobí to esteticky, veď modrá so žlto-oranžovou sú doplnkové farby a ladia perfektne.

Ľadové zákutia

Zima je tajomná. Jedine počas nej sa v prírode nachádza voda v dvoch alebo aj v troch skupenstvách naraz. Vždy ma fascinovali zamrznuté jazerá a ešte viac zamrznuté potoky či horské bystriny. Je to práve úžas z toho, ako sa tekutina pod vplyvom zimy fixuje do kryštálovej mriežky a stáva sa z nej pevná hmota. Priehľadný ľad iskrí a hrá farbami prostredia, v ktorom sa nachádza. Zvyčajne však odráža modrú oblohu.

Ak je zamračené a chcete ľad dostať modrý bez veľkých úprav v počítači, stačí si nastaviť vyváženie bielej na žiarovku. Všetko bude zachytené v sýtych modrých farbách, ktoré stačí potom v počítači málinko upraviť pre dosiahnutie perfektného výsledku.

Červený filter v tomto prípade núdzovo nahradil ND filter.

Ak chcete počas denného svetla zachytiť pohyb vody mystickým spôsobom, ktorý evokuje jej vyparovanie, plazenie sa, budete potrebovať už spomínané ND filtre, ktoré vám pomôžu predĺžiť dobu expozície až niekoľkonásobne. Pri tejto fotografii som nemal pri sebe ND filtre a tak som použil tmavočervený filter, ktorý mám pre snímanie na čiernobiely film. Snímal som do čiernobieleho režimu a RAW formátu. V skutočnosti je farebný účinok filtra dramatický a má dopad aj na podanie poltónov a prekreslenie všetkých detailov u digitálnych fotoaparátov. Jeho použitie je omnoho zložitejšie ako u filmu, keďže na RGB filter senzora už dopadá iba červené svetlo. Záporne sa to prejaví na rozlíšení a podaní poltónov, no bez neho by som nedosiahol čas potrebný na dokonalé rozostrenie pohybu vody. Takže ak máte v pláne (aj keď nemáte) fotovýlet v blízkosti tečúcej vody, nezabudnite si vziať aj ND filtre.

Vločky a mráz

Fotografie vločiek sú veľmi atraktívne, pre kvalitné fotografie však potrebujete špeciálne makroobjektívy, ktoré dokážu fotografovať naozaj zblízka. Nestačí tradičné makro 1:1, to by sme snehovou vločkou 0,5cm nevyplnili ani štvrtinu obrazu. Lepšie je použiť špeciálny makro objektív, napríklad Canon MP-E 65 f2,8 macro s mierkou zobrazenia 4:1. S týmto objektívom vyplníte vločkou celé obrazové pole.

Foto: Matej Žiak

Nezúfajte však ani ostatní, ktorí nemáte tento drahý objektív. Medzikrúžkami sa aj s normálnym makroobjektívom priblížite na dostatočnú blízkosť. Medzikrúžky sú pritom omnoho menšia investícia, ako špeciálny makroobjektív.

Foto: Matej Žiak

Grafika

Zimné obdobie zjednodušuje krajinu. Sneh zahladí trávu, rozdielne povrchy a všetko zaobalí do jednofarebnej (alebo skôr bezfarebnej) pokrývky. Je to vynikajúca príležitosť vyťažiť z tohto minima maximum! Využil ho aj Karol Bartoš z Košíc, ktorý s fotografiou „Pod Kráľovou hoľou" zvíťazil v súťaži Foto Slovakia 2009.

Karol Bartoš: „Pod Kráľovou hoľ

Dôležité pri grafickom stvárnení zimy je, aby sme úplne nevybielili sneh natoľko, že by ostal bez kresby. Aj keď má byť takmer čisto biely, nejaký ten poltón by mal obsahovať. No a ešte jeden tip. Grafické stvárnenie zimnej krajiny si niekedy vyslovene žiada o čiernobiele prevedenie.

Čiernobiela zima vie byť naozaj tajomná, zvlášť, keď sa vám podarí zachytiť aj hmlu.

Chladné tónov.

Ak chcete, aby zimná krajina pôsobila naozaj chladne, môžete máličko tónovať fotografiu do chladného tónu modrej, azúrovej alebo modrozelenej.

Teplé tónovanie.

Naopak, ak chcete aby zimná krajina pôsobila milo a útulnejšie, môžete tónovať veľmi jemne do žltej alebo sépie. Saturácia však musí byť takmer nebadateľná, aby fotografia nepôsobila ako farebná ale ako keby bola zväčšená na „teplý" fotografický papier.

Ďalšie námety na stvárnenie zimnej grafiky.

Nabudúce budeme pokračovať troma skupenstvami vody, ktoré je možné zachytiť naraz iba v zime. Veľa zdaru pri lovení zimných záberov!

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Radko.com
2010-01-28 14:33:00
Super článok, zaujimavé... dobrá práca, ďakujem Julo
 
zuzuliena
externý redaktor 2010-01-28 14:35:20
dik, zopakovanie korekcie EV mi padlo vhod. A fotka toho kostolika je super, aj ostatne su fajn, ale tato ´je extra super .-)
 
conan7
2010-01-28 15:21:26
Super článok, hlavne tá časť s vysvetlením expozície.ďakujem.
 
Ultra TXF
2010-01-28 16:05:55
Fajn článok ....
 
Anena
2010-01-28 17:35:01
Dobry clanok, vystizny a poucny.
 
julo kotus
2010-01-28 17:55:51
príspevok od: zuzuliena
dik, zopakovanie korekcie EV mi padlo vhod. A fotka toho kostolika je super, aj ostatne su fajn, ale tato ´je extra super .-)
Ďakujem, poďakovanie patrí samozrejme aj všetkým ostatným, ktorí poskytli do článku fotografie. :)
 
gedo
2010-01-28 19:37:43
príjemné spracovanie ,opakovanie je matka múdrosti
 
potter
2010-01-28 20:07:37
ano, ano, opakovanie korekcie prislo pred vikendom vhod :-)
 
maTTo_corp
2010-01-28 21:24:29
....už nech je jar....................
 
seifi
2010-01-28 22:35:23
Fajn článok. Niektoré podobné prípady sú dobré popísané v Škole fotografovania, edícia NG. Nakoľko pomôže v prípadoch ako je fotený kostolík, apod., bodové meranie ? Asi to treba mať všetko odskúšané pre ocenenie rozdielu medzi jednotlivými druhmi merania.
 
maraou
2010-01-28 23:10:51
príspevok od: maTTo_corp
....už nech je jar....................
JAR si kup v drogerce, ja si chcu uzit po dluhe dobe peknu zimu ;)

Velmi pekny clanek.
 
sankiakis
ocenenie redakciou 2010-01-29 09:18:19
Supoer fotoz, nabuduci tyzden idem aj ja konecne do terenu, dufam zeten sneh vydrzi:)
 
juven
2010-01-29 12:38:44
Ďakujem veľmi poučný článok. Je možné použiť aj sivú 18% tabuľku na nastavenie
správnej expozície, aby bol sneh čo najbelší?
 
julo kotus
2010-01-29 17:57:37
áno, je to možné, ak na ňu bude dopadať také isté svetlo, ako na sneh alebo na tú čať scény, ktorá je nasvietená. Naprílad pri scéne s kostolíkom, ktorý je sám nasvietený pod tmavým kopcom by sa to nedalo, lebo už aj ja som bol v tieni a tak teda to, čo by som nameral na tabuľke, by vôbec nebolo relevantné. Ale ak som v krajine, ktorá je rovnomerne nasvietená vrátane šedej tabuľky, dá sa použiť.
 
julo kotus
2010-01-29 18:04:07
príspevok od: seifi
Fajn článok. Niektoré podobné prípady sú dobré popísané v Škole fotografovania, edícia NG. Nakoľko pomôže v prípadoch ako je fotený kostolík, apod., bodové meranie ? Asi to treba mať všetko odskúšané pre ocenenie rozdielu medzi jednotlivými druhmi merania.
bodové meranie pomôže veľmi, stačí zmerať expozíciu bodom na kostolík a trochu skorigovať do plusu, keďže chceme, aby bol vysvietený, no nebude to veľa, možno plus 0,5EV.
 
duroslav
2010-01-29 19:23:46
príspevok od: julo kotus
bodové meranie pomôže veľmi, stačí zmerať expozíciu bodom na kostolík a trochu skorigovať do plusu, keďže chceme, aby bol vysvietený, no nebude to veľa, možno plus 0,5EV.
Možno je to otázka vkusu, ale nie je 0,5 trochu málo?
Podľa rôzných zónových systémov určovania expozície sa osvetlené plochy, ktoré majú ´svietiť´ a budiť dojem, že sú osvetlené, exponujú do plusu tak o 1-2 EV.


 
julo kotus
2010-01-29 19:48:55
Nie je to len otazka vkusu, je to aj praktická otázka, digitál toľko svetla neznesie a ten kostolík až tak nežiari ako žiaria napr, nasvetlejšie miesta v ČB fotografii. Dokonca poľa môjho vkusu žiari ešte stále viac, ako som si to predstavoval, chcel by som ho ešte jemnejší a tajomnejší. 0,5 by bol nejaký prvý nástrel podľa mňa, ďalej by sa videlo. Ak by som taku scenu fotil na film, kľudne by som preexponoval bodový výsledok aj o 1-1,5EV. Ale muselo by to byť naozaj bodové meranie, aj dnes majú viaceré fotoaparáty namiesto bodového parciálne, ktoré nemeria iba 1% obrazu ale povedzme 5 alebo dokonca 10. A to už má vplyv na expozíciu pri tak malom kostolíku aj kúsok okolia.
 
Peter-R
2010-01-30 09:26:15
Super članok,poučny dakujem.
 
bebel
2010-02-01 17:40:49
vdaka za clanok, fotecky, inspiraciu, a vysvetlenie niektorych technickych zalezitosti..
 
Monty
2010-02-01 20:44:58
diky za super clanok. Presiel som z kompaktu na zrkadlovku a taketo clanky su pre mna vyborny zivotabudic.
 
SteveS
ocenenie redakciou 2010-02-04 06:17:24
Výborný článok, tak text ako aj fotografie.
U mna je tiež tvoj kotolík na prvom mieste, aj ked si sem dal naozaj výborné fotografie a každá má čosi do seba z iného uhla a ako z takých z nich ťažko vyberať top. U kostolíka bolo asi naviac šťastím že pri jeho správnej expozícii bolo zhodou okolností celé okolie nasvetlené veľmi tmavo až pred hranicou čitateľnosti, dokonca s tmavomodrým nádychom ako tomu býva pri západe slnka a to tomu dodalo úplne dramaticko-tajomný rozprávkový ráz. Nevedel som sa od nej odtrhnúť ;-)
 
SteveS
ocenenie redakciou 2010-02-04 06:31:19
Našiel som asi aj jednu chybičku, ak to nevnímam (názvoslovím) náhodou nesprávne ja... píšeš že:
´...môžeme teda použiť aj maximálnu clonu (najnižšie clonové číslo)..´

Slovná negácia významu sily(výšky) hodnoty sa používa u expozície ale nie konkrétne u clonového čísla. Teda podexponovať (znižovať expozíciu) = previesť v teréne/či napísať v článku o ´zvyšovaní clony´ ... to by bolo v poriadku.

Ale ak sa zaoberáme len samotnou clonou, myslím ´že použiť maximálnu clonu´ = aj naozaj maximálne zacloniť = aj nahodiť maximálne ´najvyššie clonové číslo´ a nie najnižšie ako bolo uvedené.

Dufam ze v tom nemam chaos a neblamujem sa v terminoch aj ked ja nie som moc teoretik a vyrazy si vysvetlujem po svojom tak ako intuivne ku praxi pasujú :-) Myslim ide naozaj o chybu, aj profik ako ty v rychlosti u rozsiahleho clanku moze zrobit nevedomky preklep ci zlu formulaciu. Pisem to naschval osobitne ze ci uz po oprave chyby ci vysvetleni mi ze to zle chapem mozes tento prispevok kludne zmazat, nema s obsahom clanku nic spolocne.
 
julo kotus
2010-02-04 08:43:57
Nie, nejde o chybu, myslel som presne tak, ako som napísal. Maximálna clona je najmenšie clonové číslo, čiže najviac otvorená clona. F-max často označuje aj svetelnosť objektívu, teda použiť maximálnu clonu v presnom význame znamená použiť práve ju. Samozrejme, keď hovoríš o zaclonení, že si maximálne zaclonil, to by sa dalo chápať, ako že si ju maximálne zatiahol. To sú úskalia tejto terminológie, kde sa všade F-max používa ako svetelnosť objektívu a najväčší otvor clony a F-min ako hodnota najmenšieho otvoru. Pomôckou môže byť fyzické chápanie otvoru a množstva svetla, ktoré clona prepúšťa, Ak je otvor veľký a clona prepúšťa veľa svetla, hovorí o F-max a keď je otvor malý a prepúšťa minimálne svetla, hovoríme o F-min.
 
julo kotus
2010-02-04 08:52:56
No a ešte aby som to dotiahol do konca, omyly vznikajú, lebo Aperture (clona) sa v angličtine chápe ako otvor, diera, ktorá prepúšťa svetlo, preto je logické, že maximálna je najväčšia a prepustí najviac svetla. Problémom je to, že u nás sa vysvetľuje clona ako to, čo zabraňuje svetlu, čo limituje svetlo a tu je potom nutkanie interpretovať ju presne naopak ako je to zaužívané vo svete. :)
 
SteveS
ocenenie redakciou 2010-02-04 10:10:54
Vyčerpávajúcu škálu ešte dopĺňam fotkami kde je v jednej chalúpkovej s mesiacom zima umocnená modrým ´nočným´ nádychom zo skorého rána (´Tam kde rána sú rozprávkové...´) a v druhej vidno možnosť poskladania zaujímavej hĺbky ostrosti do panorámy. Sú v nej skoro ´macro´ detaily kryštálov snehu v popredí a súčasne ostrá krajina aj v pozadí na horizonte (panoráma na výšku ´ Zlato - modrý svet okolo nás...´)
 
SteveS
ocenenie redakciou 2010-02-04 10:15:33
príspevok od: julo kotus
No a ešte aby som to dotiahol do konca, omyly vznikajú, lebo Aperture (clona) sa v angličtine chápe ako otvor, diera, ktorá prepúšťa svetlo, preto je logické, že maximálna je najväčšia a prepustí najviac svetla. Problémom je to, že u nás sa vysvetľuje clona ako to, čo zabraňuje svetlu, čo limituje svetlo a tu je potom nutkanie interpretovať ju presne naopak ako je to zaužívané vo svete. :)
Nuž vidíš, dobre som volil opatrnú formu upozornenia, nakoniec ide o moju nedostatocnu znalost teorie a terminologie :-( Praktik a slabsi teoretik a hlavne, neznalý anglictiny som si to vysvetlil po svojom. Z mojej strany suhlas aby to admin cele okolo temy chyba, netykajuce sa clanku, zmazal. Inac vdaka za vycerpavajucu odpoved, som zase o kus mudrejsi.
 
SteveS
ocenenie redakciou 2010-02-04 10:19:43
Este ze som omylom natiahol dole do prispevku starsiu verziu fotografie panoramy, ktoru mam tu na ephoto prave dnes aj novsiu a o dost lepsie spracovanu. Tak ak sa to da, poprosim ju dole v komente vymenit. V galerii su to dve posledne za sebou a sem som dal omylom predchadzajucu.
 
kralik_j
2010-02-04 10:44:43
Da sa to rozne interpretovat.
Fmax som niekde videl ako udaj objektivu s tou najlepsou(najmenisie clonove cislo) svetelnostou ako mu umoznuje jeho konstrukcne vyhotovenie.
Na druhej strane to nabada ze je to najvyssie clonove cislo a teda ako sa priemer vninkajuceho svetla zuzi.
Su viacere zdroje ako sa to vysvetluje.
maximalna clona by mohla byt chapana i najvyssia clona s jeho najvyssim clon. cislom. To znamena min. svetla na snimac.
Ovorena clona(max.priemer otvoru lamiel clony) by mozno bol v tom texte tiez lepsie. Alebo len nechat to co potom uviedol Julo v zatvorke.
Inak ja som jula spravne pochopil jednak uz tym ako spomenul filtre jedna z vysvetlenim to v zatvorke.
Teda dufam ze mi to este mysli :D
 
julo kotus
2010-02-04 11:01:27
Interpretácia je jedna vec a správnosť chápania druhá. Ak si uvedomíme chápanie vo svete, kde je Aperture otvor, ktorý prepúšťa svetlo, tak je F-max a F-min úplne jasné. Číselné označenie je opačné a je aj kvôli vzájomnej relácii s časom vo vzťahu k expozícii. Ak majú byť úmerné - že so zmenšujúcim sa otvorom clony sa predlžuje čas, tak označenie clony musí byť opačné - číselná hodnota stúpa s tým, ako klesá prepúšťanie svetla, čiže ako sa otvor clony zmenšuje.
No, vidím, že nejbližšie budeme musieť spracovať článok o expozičnom trojuholníku - čas, clona, ISO a ich vzájomné vzťahy a expozičnú hodnotu. :)
 
kralik_j
2010-02-04 11:18:04
hehe, ja tomu dobre rozumiem .. :)
 
julo kotus
2010-02-04 11:29:14
príspevok od: kralik_j
hehe, ja tomu dobre rozumiem .. :)
Nemyslel som Teba konkrétne, ale vo všeobecnosti vnímame ešte nejasnosti v tejto terminológii a číslach. Takže článok sa hodí.
 
kralik_j
2010-02-04 19:07:19
príspevok od: julo kotus
Nemyslel som Teba konkrétne, ale vo všeobecnosti vnímame ešte nejasnosti v tejto terminológii a číslach. Takže článok sa hodí.
i tak si to rad prelistujem
 
JohnNewton
2013-12-13 06:30:02
príspevok od: SteveS
Nuž vidíš, dobre som volil opatrnú formu upozornenia, nakoniec ide o moju nedostatocnu znalost teorie a terminologie :-( Praktik a slabsi teoretik a hlavne, neznalý anglictiny som si to vysvetlil po svojom. Z mojej strany suhlas aby to admin cele okolo temy chyba, netykajuce sa clanku, zmazal. Inac vdaka za vycerpavajucu odpoved, som zase o kus mudrejsi.
Clona je mechanické zariadenie na obmedzenie množstva prechádzajúceho svetla, v slovenčine teda platí, že maximálne zaclonenie = minimálny prechod svetla. V angličtine sa bavíme o otvore a nie o clone. Aby sme sa vyhli týmto rozdielom, mali by sme hovoriť o svetelnosti. Vtedy budú obe terminológie v súlade.
 
SteveS
ocenenie redakciou 2013-12-24 06:29:30
príspevok od: JohnNewton
Clona je mechanické zariadenie na obmedzenie množstva prechádzajúceho svetla, v slovenčine teda platí, že maximálne zaclonenie = minimálny prechod svetla. V angličtine sa bavíme o otvore a nie o clone. Aby sme sa vyhli týmto rozdielom, mali by sme hovoriť o svetelnosti. Vtedy budú obe terminológie v súlade.
Ano, presne tak som to myslel a tak to sedí ... ak sa nezamiena slovo svetelnost so slovkom clona, lebo kazde hovori o comsi celkom inom ... Problém vidím viac menej v nespravne udomácnenom preklade významu značky F aj "clonoveho" cisla ... vo svete a angličtine ak to dobre chápem ako anglicky nehovoriaci človek, znamená F=SVETELNOSŤ a vtedy všetky logicke aj intuitívne vysvetlenia komnverzacie dobre sedia ...ale do slovenčiny sa preniesol nesprávny preklad a uz historicky dlho vnima, ze F=CLONA. Čo zvádza potom k nesporávnym intutívnym vysvetleniam a chybám v ponímaní veci. Lebo clona tiež existuje a je to mechanizmus ktorý je opakom svetelnosti. Mne bolo od zaciatku ako som zacal fotit (uz 35rokov), ci uz v hovorovej reci ći v obchodoch, vzdy interpretovane ze F je "Clona" ...
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované