Photokina, konajúca sa každé dva roky v Kolíne, je najväčšou európskou výstavou fototechniky. 16. - 21. septembra v 7 halách vystavovalo svoje produkty okolo 1000 vystavovateľov. Ani niekoľko dní nepostačuje na to, aby ste si všetky expozície dobre pozreli. Sústrediť sa treba na to, čo vás skutočne zaujíma, aj keď škoda by bola niečo nové prehliadnúť.
Zhrňme si, čo najzaujímavejšieho bolo na Photokine k videniu.
Nikon
Spoločnosť Nikon predstavila noviny už pred Photokinou. Najväčší záujem bol samozrejme o dve nové Full Frame zrkadlovky, Nikony D810 a D750. Nikon pripravil pre návštevníkov množstvo prednášok, známych fotografov demonštrujúcich kvalitu a funkcionalitu produktov tejto značky.
Veľkým ineraktívným lákadlom bolo pódium so štyrmi stanovišťami, kde ste sa mohli odfotiť, pridať k fotografii niektoré z hesiel začínajúcich na známe I am...., odoslať na email, alebo ako MMS a zároveň poslať cez rieku fotografii, premietaných na strop, až na hlavnú obrazovku. Snahu Nikonu, presadiť sa na trhu s videom demonštroval robot, ktorý nájde využitie pri nakrúcani videoklipov alebo pri prenosoch zo športových súťaží.
Interaktívny stánok z ktorého ste mophli odoslať svoju fotografiu.
Z prednášky o budúcnosti fotografie.
Robot Nikon.
Canon
Canon svoj stánok poňal ako veľkú kruhovú arénu. Silne demonštrujúc svoje technológie v oblasti fotografie a videa. Hviezdou bol dlhoočakávaný EOS 7D Mark II, profesionálna APS-C zrkadlovka, zameraná na vysoký výkon pre také žánre, akými sú šport, či wildlife. Veľký záujem bol aj o nový kompakt PowerShot G7 X.
Ústredným motívom stánku bol gladiátorsky futbal, drsný šport z Florencie. Návštevníci si ukážky mohli pozrieť aj naživo.
Vyvýšené pódium s “kanónmi” od Canonu.
canon2.jpg
Canon EF 24-105mm f/3.5-5.6 IS STM
Canon EF 400mm f/4 DO IS II USM
Ricoh
Veľké logo Pentax nájdete len ťažko, odkedy táto značka prešla pod krídla Ricohu. Hlavným magnetom stánku bola nová APS-C zrkadlovka K-S1. Viac než na parametre bol bola pozornosť návštevníkov upriamovaná na 60 rôznych farebných variant. Malý CSC fotoaparát Q-S1 ich ponúka 40. Pentax 645Z sa tak trochu kršil v kúte. Pentax, akoby nemieril na náročnejších fotografov, ale skôr demonštroval hravosť. Japonský turisti si budú mať z čoho vyberať, ale môj dojem zo stánku bol veľmi rozpačitý. Súčasné smerovanie sa mi nepáči.
Pentax K-S1 v 60-tich farebných kombináciach.
Panasonic
Stánok Panasonicu sa niesol v duchu 4K videa. Je to trend na najbližšie obdobie. Panasonic je ale jeho priekopníkom. Spája s ním aj 8K fotografiu, čo nie je nič iné, ako fotografia z políčka videa. Všetky predstavené novinky príjemne prekvapili. CSC fotoaparát Lumix GM5 je aktuálne najmenším CSC so vstavaným hľadáčikom. Ešte zaujímavejší je ale pokročilý kompakt Lumix LX100 s Micro 4/3 snímačom a vysokosvetelným transfokátorom Leica. Pre mňa je práve LX100 jeným z vrcholov Photokiny. Prekvapením je SmartCamera CM1. Toto chytré zariadenie využíva kvality 1” snímača s rozlíšením 20 Mpx a beží na Androide 4.4. K prednostiam patrí 4,7” F-HD displej, 28 mm objektív Leica, 4-jadrový procesor, LTE a 4K video. Na test sa už veľmi teším.
Svetová premiéra Panasonic SmartCamera CM1.
Ferdinand Wolf vyzdvihol prenosti Micro 4/3 CSC pri snímaní zo vzduchu. So svojím dronom doslova priletel na pódium.
Flexibilitu fotoaparátov Panasonic si mohli návštevnici vyskúšať aj na flexibilnej modelke.
Panasonic SmarCamera CM1
Olympus
Stánok Olympusu bol rozdelený na tri hlavné časti, venované jednotlivým produktovám radom (PEN, OM-D a Stylus). Tie spájal centrálny priestor so zrkadlovou skulptúrou (PLAYGROUND). K časti venovanej OM-D patril aj fotoateliér. O tom, čo Olympus predstaví sa šepkalo už dlho dopredu. Strieborný OM-D E-M1 je ešte viac retro, ako jeho čierny braček. Asi hlavným lákadlom bol nový profesionálny telezoom M.Zuiko 40-150/2,8 PRO MSC. Zaostrovanie je veľmi svižné a ďaleko predčí obdobný objektív predstavený spolu so Samsungom NX1.
Populárny Olympus OM-D E-M1 v striebornom prevedení.
Nový profesionálny telezoom, 40-150/2,8 PRO pôsobí vo väčších rukách pomerne malý.
Pohľad na časť stánku Olympus.
Olympus M.Zuiko Digital 40-150/2,8 PRO MSC
Sony
Aj stánok Sony patril k tým najveľkolepejším. Chýbali ale výraznejšie novinky. Aj tie, ktoré Sony pripravilo, sa hľadali ťažko. Z SLT fotoaparátov bol najvyhľadávanejší model A77 Mark II. Veľká časť expozície bola venovaná videu. Nedávno predstavený objektív Sony SELP 28-135/4G, vyzerá naživo interesantne a pri pohľade naň už tak nešokuje jeho vysoká cena.
K zaujímavejším častiam expozície môžeme zaradiť tú, kde sa predvádzal Lens-Style fotoaparát ILCE-QX1. Fotiť cez smartphon s profesionálnym zoomom 70-200/4G, nie je tak úplne bežné.
Ani v stánku Sony nechýbala modelka, na ktorej ste si mohli otestovať niektorý z fotoaparátov a objektívov Sony.
Sony FE 24-240mm F3.5-6.3 OSS, FE 28mm F2, Distagon T* FE 35mm F1.4 ZA, FE 90mm F2.8 Macro G OSS
Fujifilm
Jedna z najväčších tlačeníc, bola okolo striebornej X-T1 a nového profesionálneho telezoomu XF50-140/2,8R. Veľkú časť priestoru bola venovaná instantnej fotografii a tlači. Pod sklom výkladu bola aj maketa pripravovaného supertelezoomu 70-400 mm. Okrem hviezdných modelov X30, X-T1 silver a X100T, bol veľký priestor venovaný instantnej fotografii a tlači.
Na stánku Fujifilm ste si mohli vypočuť asi najväčšiu hviezdu Photokiny, nezameniteľného Zacka Ariasa, známeho z mnohých naúčných videi.
Hviezda stánku Fujifilm, Zack Arias.
Veľká časť expozície Fujifilm bola venovaná instantnej fotografii.
Fujifilm XF50-140/2,8 R LM OIS WR
http://fujifilm-x.com/photokina2014/en/
P.S. Pred odchodom som dostal úlohu zistiť, či je strieborná farba na X-T1 pekná. Áno je, aj keď je trochu netradičná s prímesou grafitu. Treba vidieť naživo.
Samsung predstavil svoj najvyšší model NX1 s veľkou pompou na tlačovej konferencii. Bude ním konkurovať najmä Olympusu OM-D E-M1 a Fujifilmu X-T1. Stánok Samsungu bol obrovský a NX1 v ňom bolo dostatok, tak aby ste nemuseli čakať v rade. Pravidelne bol model predstavovaný na prednáškach. Na vyskúšanie bol aj nový profesionálny telezoom 50-105/2,8. Na viacerých stanovištiach boli neustále k dispozícii modelky. NX1 vyzerá veľmi pekne, ako aj objektív 50-150/2,8 S.
Svetová premiéra Samsungu NX1.
Najviac modeliek bolo v stánku Samsung.
Leica
Ak nikde vládol duch fotografie, tak to bolo v stánku firmy Leica. Samotná technika bola pomerne skromne prezentovaná na ostrovčekoch označených veľkými písmenami, toho ktorého systému. Za Leicu viac hovorili fotografie. Výstava v stánku Leica patrí k povinnej zástavke každého fotografa. Tohto roku sa niesla najmä v znamení hudobníkov, pred i za kamerou. Beatles zneli aj z reproduktorov. Fotografov zastupovali také spevácke hviezdy, akými sú Bryan Adams, alebo Jamie Cullum. Práve výstava Bryana Adamsa “WOUNDED: THE LEGACY OF WAR”, zobrazujúca britských vojnových veteránov, patrila k najemotívnejším a najobdivovanejším. Farby Slovenska úspešne hájil Martin Kollar.
Na Photokine slavila Leica 60. výročie systému M a to najmä modelom M Edition 60. Tento fotoaparát, aj keď je digitálny, nemá zabudovaný displej. Analógovú cestu zastupovala Leica M-A.
Prednášky a rozhovory sa niesli v komornom duchu.
Výstava Leica Gallery mala najvyššiu úroveň.
Sigma, Tamron, Tokina, Zeiss, Hasselblad...
Zeiss sa prezentoval vo veľkom a predstavil nielen výmenné objektívy, ale aj produkty iných značiek, ktoré sú osadené objektívom Zeiss. Veľký truhlík s umelými rastlinami a diorámou hôr slúžil na otestovanie vlastností objektívov.
Sigma prezentoval najmä svoje objektívy, prakticky rozdelené podľa bajonetov. Tamron sa zameral najmä na objektívy 150-600 a 16-300. Značka Hasselblad sa tak trochu strácala v pavióne venovanom najmä štúdiovemu vybaveniu. Návštevníci si mohli vyskúšať fotenie najnovšim Hasselbladom H5D s CMOS snímačom. Ako objekt fotenia si mohli vybrať medzi modelkami a motorkou Northon. Objektívy Tokina boli predstavené na menšom priestore spolu s filtrami a inými produktami konzorcia, pod ktoré Tokina patrí.
China Town
Ani neviem ako inak by som nazval spodnú časť jednej z hál? Tu sa sústredili firmy z Ázie, v drvivej väčšine z Číny, zopár z Kórei. Aj z naších obchodov poznáme značky Yongnuo, Aputure, či Triopo. V kontexte s ostatnými sú to celosvetovo známe značky. Názvy väčšiny značiek som nikdy nepočul. Statívy pestrých farieb, blesky, odpaľovače, vybavenie do ateliéru, príslušenstvo pre video. Neuveriteľné množstvo príslušenstva. Neviem, akej kvality, ale za pár rokov tieto firmy prevalcujú väčšinu renomovaných výrobcov príslušenstva. “Čínskemu” pavilónu sa ale návštevníci vyhýbali. Neznáme značky nepriťahovali pozornosť a svoj podiel má na tom aj strach z nekvality inak pekných produktov.
Záver
Napriek množstvu noviniek, nepriniesla Photokina žiadne veľké prekvapenie. Len potvrdila už nastolené trendy. Chýbalo však niečo radikálne, čo by návštevníkom a širokej fotografickej obci, vyrazilo dych. Niektoré značky len prezentovali svoje portfólio a nepredstavili žiaden výstavný magnet.
U fotoaparátov bol veľký záujem o zrkadlovky a aj o CSC fotoaparáty. Kompakty sú na výraznom ústupe a situáciu zachraňujú len pokročilé modely, najmä tie z väčšími snímačmi. Napredujú akčné kamery. Trendom je zdokumentovať všetky svoje aktivity a najlepšie aj v štýle selfie. Nechýbali drony, ale aj riešenia pre 360°fotografiu a 3D.
Tento rok môžeme nazvať aj rokom 4K videa. Najsilnejšie ho v rámci fotoaparátov propagovali Panasonic a Samsung. Video bolo na Photokine všade. Nechýbali RED a Black Magic. Neúrekom bolo príslušenstva pre video. Ponuka statívov a brašní pre fotoaparáty bola proti tomu omnoho chudobnejšia.
Zdá sa, že Photokina stráca na pompéznosti a aj výrobcovia sa už nesnažia načasovať svoje novinky presne na termín jej konania. Oproti predchádzajúcemu ročníku bolo výstavná plocha menšia. Osobne mi chýbali menší výrobcovia príslušenstva, doplňujúci svojím sortimentom ponuku zavedených veľkých značiek.
Ďakujeme spoločnosti Nikon, vďaka ktorej sme sa mohli zúčastniť tohto podujatia.