Hore
Fórum » Ako fotografovať?
 

Fotenie Hviezd/nočnej oblohy NIKONom

majkta3
majkta3 2012-10-19 22:55:41+02
ahojte , niesom este dako vymakany v nocnom foteni , foteni hviezd a moja otazka je jednoducha mam Nikon D60 objektiv 18-200 ... ake odporučite nastavenia . ak by ste mi mohli dako laicky napisat ze ako sa presne nastavuje ten expozičny cas ktory sa mi nedari nastavit na minuty dako ... dakujem pekne
 
JohnNewton
2013-01-28 16:18:30+01
príspevok od: quintes
Ak to môžem zhrnúť, Z mojich skúseností...

Podmienky: mesačný nov, miesto s nízkym svetelným bordelom, niekde v horách, medzi kopcami

Technika nastavenie: clona čo najmenej, manuál ostrenie nastaviť na nekonečno (pri určitých objektívoch 1mm späť), iso max 1600,zapnúť odsumovanie pri vysokých iso, predsklopenie zrkadla, bulb režim stačí, ak nemáte diaľkové, keďže už aj pri 17mm ohnisku nad 33s na apsc vidieť posun hviezd...

Ak chcete startrail, ja dávam iso 200 a čas aj polhodinu, bez odšumovania samozrejme, viac foto a pospájať, hodia sa tzv. dark framy ktoré cez pc odstránia hot pixely... Zabudol som na niečo?
Predsklopenie nie je treba riešiť, zakryť objektív rukou, stlačiť spúšť a potom odokryť ako v roku páne 1910
 
POKY
2013-01-28 16:26:54+01
príspevok od: JohnNewton
Podľa mňa tam máš chybu, 15-30 minút musí spôsobiť celkom dlhú dráhu hviezd (15-30 sec) ja až až
Pri nízkom ohnisku ako napr 35 mi ani pri niekoľkých minútach nevznikne pohyb. Pridám keď budem môcť pár foto na ukážku.
 
JohnNewton
2013-01-28 16:28:22+01
príspevok od: Trevor
Odznelo tu, že fotiť pri mesačnom svite, ISO čo najmenšie atď...Blbosti...Najlepšie sa fotí keď je nov, hviezdy vtedy vidno najlepšie, odporúčam vychytať aj čo najchladnejšie počsie, vzduch sa Ti tak nebude vlnieť a hviezdy budú jasnejšie a ostrejšie...Taktiež nájsť miesto bez svetla, najlepšie niekde na horách. ISO nastaviť čo najvyššie! Samozrejme pokiaľ Ti to aparát dovolí, nech to nešumí...Väčšina APS-C maximálne 1600...Samozrejme závisí aj od clony a času. Clonu otvoriť čo to dá a čas podľa toho, čo chcem...Pokiaľ chcem "bodky" tak kľudne do 30-40 sek., pokiaľ chcem skladať startrails, tak samozrejme čo najdlhší, nech môžem dať ISO čo najmenšie kvôli kvalite...Ak niečo napíš mi správu.
Tak,tak, pri mínus 15 aj čip menej šumí
 
JohnNewton
2013-01-28 16:34:01+01
príspevok od: POKY
Pri nízkom ohnisku ako napr 35 mi ani pri niekoľkých minútach nevznikne pohyb. Pridám keď budem môcť pár foto na ukážku.
Si mal povedať, že bývaš na stacionárnej družici Na tých 30 min. som fakt zvedavý
 
wolfino
2013-01-28 16:35:15+01
zaujima ma ci mate nejaky sposob na pocitanie dlzky expozicie alebo to davate len teda odhadom pripadne skusanim.... viem ze podmienky su rozne aj mesacny svit nieje stale rovnaky, moje pokusi zatial koncili na 8min dalej som nesiel a s vysletkom som nejak extra spokojny nebol stale som spravil nejaku chybu,
 
MateoPphoto
2013-01-28 16:51:03+01
a čo filtre ?
 
MateoPphoto
2013-01-28 16:56:06+01
použvate aj filtre či len UV ak ?
 
quintes
2013-01-28 16:57:56+01
príspevok od: JohnNewton
Predsklopenie nie je treba riešiť, zakryť objektív rukou, stlačiť spúšť a potom odokryť ako v roku páne 1910
sorry, nie kazdy tu ma camera obscura....
 
quintes
2013-01-28 16:59:13+01
príspevok od: MateoPphoto
a čo filtre ?
Myslis nieco ako baader filter???? To je skor na dlhsiu expoziciu, s pouzitim napr. paralaktickej montaze...
 
phototomas
2013-01-28 17:28:27+01
Na margo toho čo tu odznelo na tému dlhých expozícii a Startrails .V hre viac ako čas a ISO, na dobrý pohyb nestačí len to ako dlho budeš mať exponované ale hlavne to kde je sever. Všetky hviezdy sa roztáčajú od severky. Teda čím ďalej od severky tým väčší pohyb. Na pekný startrails so severkou v strede je treba 15 a viac minút.

V tvojom prípade je to však úplne o niečom inom. D60 je totiž ešte CCD. Ten je na takéto expozície úplne zabitý lebo sa prehriava a pri časoch od 5 minút hore ti začnú červenať rohy , čím dlhšia expozícia tým horšie. V tomto prípade platí druhá alternatíva a tou sú viaceré 30 sekundové expozície, v krátkom, max 5 sekundovom odstúpení od seba. Inak sa ti trails rozpadnú na kopu pomlčiek . Tieto následne v ps zlúčiš dokopy. Určite si nenastavuj odšumeni dlhej expozície lebo budeš čakať rovnako dlho ako si fotil dokým ti to foťák odšumí a rozdiel je minimálny. Na to treba nik Define 2.0

Na startrails používam ISO 100-200, F4 a od 15 minút do 40 minút

Držím palec

www.ephoto.sk/galeria/blog-obrazok/741/b1e1213fd0bc15f547a3ba2dc383ff77981c263d/

www.ephoto.sk/galeria/blog-obrazok/741/6bfdd976ebebeae44544ca3182ba4e6f5bbcb1d3/


www.ephoto.sk/fotogaleria/hodnotit-fotografiu/326852/startrails/?a=
 
phototomas
2013-01-28 17:46:20+01
príspevok od: JohnNewton
Si mal povedať, že bývaš na stacionárnej družici Na tých 30 min. som fakt zvedavý
pohyb vznikne vždy okrem severky. To aký máš nasadený objektív neovplyvňuje rotáciu našej matičky zeme
 
phototomas
2013-01-28 17:46:56+01
príspevok od: JohnNewton
Si mal povedať, že bývaš na stacionárnej družici Na tých 30 min. som fakt zvedavý
sorry to nebolo pre teba ale pre POKY-ho
 
MateoPphoto
2013-01-28 20:47:52+01
príspevok od: quintes
Myslis nieco ako baader filter???? To je skor na dlhsiu expoziciu, s pouzitim napr. paralaktickej montaze...
Aha takže mi stači len UV filter ? či ani ten netreba v tomto pripade ?
 
Krakonos
2013-01-28 20:59:26+01
Celkom dobrá stránka, ktorá sa venuje foteniu objektov na oblohe je tu: http://foto.astronomy.cz/
Ja mám také skúsenosti, že aj pri 30 s expozícii badať posun hviezd.
 
brancin
2013-01-28 21:29:35+01
Neviem ci tu uz niekto spomenul soft Startrails ak nie tu je link. Vyborna vec na pospajanie viacerych zaberov, tak dostanes pekne stopy hviezd na oblohe a nemusis sa "trapit" s dlhou expoziciou. Ta ma vsak svoje krasne caro pri cakani na vysledok.

http://www.startrails.de/html/software.html
 
quintes
2013-01-29 00:09:52+01
príspevok od: MateoPphoto
Aha takže mi stači len UV filter ? či ani ten netreba v tomto pripade ?
Daj do gogela baader filter, naštuduj, potom ťa taká volovina ako uv filter pri nočnej foto ani nenapadne..
 
POKY
2013-01-29 07:28:27+01
Bol som prekvapený keď po takej dlhej dobe nevznikol žiadny pohyb, pardón keď si zomňa strielate, ale načo by som si vymýšľal....
 
phototomas
2013-01-29 10:49:54+01
príspevok od: POKY
Bol som prekvapený keď po takej dlhej dobe nevznikol žiadny pohyb, pardón keď si zomňa strielate, ale načo by som si vymýšľal....
nikto si nestriela. Len neexistujú hviezdy bez pohybu. Teda v podstate sa voči ním otáča naša matička zem. V osi zeme je na severe Severka. Pri fotení startrails je to jediná hviezda ktorá sa v tomto ponímaní nehýbe. Všetky ostatné hviezdy budú za sebou nechávať trails. Ako som už písal vyžšie - čím ďalej od sevrky, tým väčší pohyb.

Ak máš na zábere bodky bez pohybu, môžu to byť mŕtve pixely
 
POKY
2013-01-29 15:58:51+01
príspevok od: phototomas
nikto si nestriela. Len neexistujú hviezdy bez pohybu. Teda v podstate sa voči ním otáča naša matička zem. V osi zeme je na severe Severka. Pri fotení startrails je to jediná hviezda ktorá sa v tomto ponímaní nehýbe. Všetky ostatné hviezdy budú za sebou nechávať trails. Ako som už písal vyžšie - čím ďalej od sevrky, tým väčší pohyb.

Ak máš na zábere bodky bez pohybu, môžu to byť mŕtve pixely
Nehádam sa, pridám tú fotku, čas som napísal a môžete potom okomentovať. Fascinuje ma táto sféra a určite sa jej budem venovať viac, no teraz pri týchto mráčikoch to bohužial nejde O tých mŕtvych pixeloch by som sa rád dozvedel viac ak mi to vieš dobre vysvetliť a chce sa ti.
 
riske
externý redaktor 2013-01-29 18:37:32+01
príspevok od: majkta3
ahojte , niesom este dako vymakany v nocnom foteni , foteni hviezd a moja otazka je jednoducha mam Nikon D60 objektiv 18-200 ... ake odporučite nastavenia . ak by ste mi mohli dako laicky napisat ze ako sa presne nastavuje ten expozičny cas ktory sa mi nedari nastavit na minuty dako ... dakujem pekne
Na expozičný čas existuje pekný vzorec:

maximálny čas = 1000 / ohnisková vzdialenosť objektívu

(Pozor na crop factor, 50 mm na APS-C je v skutočnosti 75 mm)

Takže ak chcem fotiť na 18 mm => 1000/(18*1,5)=37
Ak teda chcem fotku zo statívu, aby na nej nebol vidieť pohyb hviezd čas expozície nesmie byť vačší ako 37 sekúnd.

ISO daj 1600 ak by si dal menej bude šumieť rovnako (pri tak dlhých časoch a CCD to bude zašumené aj pri ISO 400, ale vyhni sa ISO "Hi" to už je fakt katastrofa)
Inak na vonkajšej teplote skoro vobec nezáleží skúšal som fotoaparát chladiť v mrazničke a šum stále rovnaký (teda rovnako zlý).

No a clona čo najmenšia.

Veľmi doležitá vec je OSTRENIE. Zaostri na autofocusom na mesiac, alebo Jupiter, potom ho vypni a objektívu sa už nedotýkaj. Je to kľúčová vec!

Vlastne sa dá povedať, že čas musí byť čo najvačší (správna expozícia je často v desiatkach minút a prepáliť fotku je skoro sci-fi).
Hlavne odporúčam najprv širokoúhlu fotku mliečnej dráhy. Keďže máš d60, nezoženieš naň intervalometer. Zostáva ti jedine bezdrotová spúšť ML-L3 a stopky (ak nechceš investovať skús samospúšť, tá ťa ale pustí iba na 30s, čo na Mliečnu dráhu na 18mm je síce stále málo, ale už tam je aj niečo vidieť).

Ja som toto vyfotil s Nikonom d40:

18mm f3.5
https://picasaweb.google.com/115230073546957218960/20120524#5746342223130482018

30mm f1.8
https://picasaweb.google.com/115230073546957218960/20130122#5836362193259927330

Veľmi záleží na svetelnom znečistení, takže ďaleko od civilizácie a do hor (v žiadnom prípade nesmie svietiť mesiac)

Inak odporúčam dva skvelé tunajšie články:
www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/astrofotografia/

a web asi najlepšieho českého astrofotografa Martina Myslivca:
http://foto.astronomy.cz/

Ďalšou obroskou kapitolou je samotné spracovanie, ktoré je tiež poriadna výzva.
Každopádne nenechaj sa odradiť prvými neuspechmi a hlavne začni riešiť ako kompenzovať rotáciu zeme (bez toho sa totiž nikam nepohneš)...

Prajem veľa úspechov a hlavne pevné nervy...
 
Strana 2 z 3
 





Inzercia
  • ()
     
  • ()
     
  • ()
     
  • ()
     
  • ()