Kórejska firma Samyang si za posledné roky urobila veľmi dobre meno svojimi svetelnými objektívmi za nízku cenu, ale aj svojimi objektívmi “rybie oko”. O ich kvalitách toho bolo napísaného už dosť. Pomer výkon/cena je u Samyangu fantastický a ich väčšej sláve bráni len manuálne zaostrovanie. Nás v redakcii zaujímalo, či je tento hendikep niečim, čo sa dá prekonať, alebo bráni plnohodnotnému využitiu.
Nikon AF-S 85/1,4G zadovážite v priemere za 1 550 €, menej svetelnú verziu f/1,8 za 480 €. Za Samyang AE 85/1,4 MC si predajcovia zapýtajú priemerne 280€. Cenový rozdiel rovnako svetelných objektívov je diametrálny. Za cenu Nikonu kúpite 5,5 objektívov Samyang. Cena je teda veľkým argumentom pre kúpu kórejca. A čo kvalita?
Základné parametre
Samyang AE 85/1,4 MC je objektív určená pre full frame aj APS-C zrkadlovky (135EQ=127,5 mm). Nami testovaný kus je s bajonetom Nikon F, naviac s elektronickým prenosom clony. Dizajnovo sa od modelov pre Canon, Pentax a Sony odlišuje.
Svetelnosť je nadštandardných f/1,4. Minimálna clona je f/22. Zaostrovanie je manuálne a vnútorné, takže predná časť objektívu sa pri preostrovaní neotáča. Priemer filtrovej obruby je 72 mm. Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť je 1 m.
Optická sústava sa skladá z 9 elementov v 7 skupinách, jeden člen je asférický. Optické prvky sú potiahnuté viacnásobnými antireflexnými vrstvami UMC. Clona sa skladá z 8 lamiel, ktoré ale netvoria presný kruhový otvor.
Označenie AE znamená Auto Exposure. Starší model nemal elektronický prenos clony, a tak sa clona prestavovala mechanicky, pomocou prstenca. Nový model umožňuje využívať všetky expozičné programy.
www.samyang-lens.co.uk/samyang-85mm-f14-as-if-umc-nikon-ae.html
Priemer filtrovej obruby je 72 mm.
Dizajn a spracovanie
Objektív je o dosť menší oproti Nikonu, prekvapujúca je pomerne veľká hmotnosť (cez 0,5kg). Spracovaniu niet čo vytknúť. Toto je seriózny objektív, žiadna napodobenina snažiaca sa ošáliť menej majetných fotografov. Zaostrovací prstenec je široký, má pomerne tuhý chod, možno až príliš. Predpokladám, že sa pri dlhšom používaní tuhosť zmenší. Z minimálky na nekonečno preostíte pootočením prstenca o 1/3 otáčky. Predný člen je hlbšie zapustený. Priemer filtrovej obruby je 72 mm. Dodávaná krytka je staršieho typu a s nasadenou slnečnou clonou sa s ňou zle manipuluje. Slnečná clona je dodávaná spolu s objektívom. Má bajonetový úchyt a je plastová, pomerne krehká. Bajonet objektívu je kovový. K objektívu je dodávané mäkké puzdro. Celkový dojem z prevedenia objektívu je viac ako dobrý.
Clonový prstenec u moderných zrkadloviek nevyužijete. Chýba mu aretácia.
Označenie objektívu a detail bajonetového úchytu slnečnej clony.
Objektív s nasadenou slnečnou clonou.
Krytka “starého” typu, s ktorou je len oštara.
Manuálne zaostrovanie
Objektív som testoval na Nikone D800E a Nikone D90. D800E má väčší a svetelnejší hľadáčik, vstavaný diaľkomer inštruuje fotografa, ktorým smerom má otáčať prstencom zaostrovania. D90 má hľadáčik menší a tmavší, diaľkomer nemá pomocné ukazatele, ale len potvrdí zaostrenie rozsvietením krúžku.
Kedže som potreboval preveriť hlavne, či dokážem presne zaostriť, fotografoval som s odcloneným objektívom, kde sa pri malej hĺbke ostrosti prejaví aj najmenšia nepresnosť v zaostrovaní. Ani s Nikonom D800E nie je ľahké manuálne zaostrovať. Viac odpadu v dôsledku nepresného zaostrenia som mal pri fotografovaní celej postavy ako pri detaile. Čím bližšie som bol, tým lepšie som videl v hľadáčiku detaily, podľa ktorých som mohol posúdiť zaostrenie. Na D90 to bola doslova katastrofa a odpad prevyšoval niekoľkokrát úspešne zaostrené zábery.
Počet takto zle zaostrených fotografií prevyšuje niekoľkonásobne počet tých ostrých. Najmä ak už nevidíte detaily, podľa ktorých môžete manuálne zaostrovať. Spoliehať sa na diaľkomer fotoaparátu nemôžete.
Na kratšiu vzdialenosť sa zaostruje ľahšie. Mihalnice sú dobrou zaostrovacou pomôckou. Ak sa zaostrovanie podarí, fotografie svojou kvalitou konkurujú tým, ktoré sú nasnímané objektívmi Nikon. Pri clone f/1,4 je kresba mierne mäkšia, ale nie mäkká. Fotografia je bez úprav, mierne doostrenie v editore by ostrosť ešte zlepšilo.
Pri práci musíte sledovať diaľkomer aj zaostrovaný objekt, čo nie je vôbec jednoduché. Treba si uvedomiť, že pri clone f/1,4 je hĺbka ostrosti pár milimetrov. Ak sa pri zaostrovaní pomýlite o 2-3 milimetre, znamená to že fotografiu môžete vyhodiť.
Filmové zrkadlovky s manuálnym zaostrovaním boli osadené matnicami s klinom a fresnelkou. Stačilo nájsť hranu a zaostrili ste naprosto presne. Matnica pre manuálne zaostrovanie sa dá dokúpiť aj na DSLR. Takáto matnica vám s manuálnym zaostrovaní pomôže, ale nie je ideálna pre automatické zaostrovanie a hlavne pre menej svetelné objektívy.
Majitelia drahých FF zrkadloviek sú vo výhode, pretože s veľkým hľadáčikom sa zaostruje pohodlnejšie. Tí ale nemajú až taký problém kúpiť si objektív s automatickým zaostrovaním. Tí, ktorým Samyang vyhovuje cenou a iný objektív si nemôžu dovoliť, vlastnia väčšinou amatérsky fotoaparát, ktorý má malý hľadáčik a manuálne zaostrovanie bude problematické. Pri takejto kombinácii treba počítať s množstvom odpadu, ktoré sa bude zväčšovať so zhoršujúcimi sa svetelnými podmienkami.
S manuálnym Samyangom sa dajú fotografovať len statické portréty. Zabudnite na to, že by ste s ním fotili napr. svadbu. Najlepšie ak použijete statív a živý náhľad s aktivovanou lupou. To je najpresnejší spôsob manuálneho zaostrenia.
Porovnanie veľkosti a dizajnu objektívov Nikon AF-S 85/1,4G a Samyang 85mm f/1.4 AS IF UMC NIKON (AE).
Musím sa priznať, ani AF objektívy Nikon neboli zárukou správne zaostrených záberov. Pri clone f/1,4 alebo f/1,8 je hĺbka ostrosti niekedy len 2 mm, čo pri aj malom prekomponovaní a pohybe fotografovaného objektu znamená vyššie riziko neúspechu. Detailné portréty sa pri plne otvorenej clone väčšinou nefotia, ale pre potreby testovania je nutné preveriť kresbu a presnosť ostrenia práve na najnižších clonových číslach. V praxi, pri používanie o niečo vyšších clonových čísiel sa miera odpadu zníži.
Optická kvalita
Objektív som porovnával s novými Nikonmi AF-S 85 so svetelnosťou f/1,4 a f/1,8. V súboji Korea - Japonsko boli sily vyrovnané u všetkých troch objektívov. Samyang mal dokonca menšiu chromatickú chybu ako Nikon AF-S 85/1,4G. Samyang má studenšie podanie farieb a v porovnaní s Nikonmi má ešte fotoaparát tendenciu zábery mierne podexponovať.
Podobne ako väčšina vysokosvetelných objektívov, trpí aj Samyang sférickou aberáciou, ktorá sa po priclonení výrazne redukuje.
Po priclonení je ostrosť vynikajúca.
Ani v kvalite rozostrenia pozadia objektív za Nikonmi nezaostáva.
Záver
Samyang AE 85/1,4 MC je po optickej stránke výborný objektív za viac než priaznivú cenu. Jeho väčšiemu využitiu bráni nepripravenosť moderných DSLR na manuálne zaostrovanie. Ak ste ale vlastníkom manuálnej filmovej zrkadlovky, je to pre vás objektív, ktorý musíte mať. Ak by Samyang zabudoval do svojich objektívov automatické zaostrovanie, asi by si začali ostatní výrobcovia objektívov trhať od zúfalstva vlasy. A to vlastne platí pre všetky objektívy tejto značky (s výnimkou niektorých teleobjektívov, ktoré sú skôr na smiech).
Tento objektív nemusíte zvažovať po optickej stránke, tá je výborná. Hlavnou otázkou je, či s ním budete vedieť pracovať? Pokročilí fotografi, ktorí túžia po f/1,4 a nie sú ochotní dať za objektív sumu často prevyšujúcu 1000€, fotografujúci aj dynamické scény, by sa mali radšej poobzerať po objektíve s automatickým zaostrovaním. Buď dosporiť alebo zvoliť kompromis v podobe objektívu so svetelnosťou f/1,8. Naše redakčné testy ukázali, že menej svetelný objektív odvedie 95% výkonu svetelnejšieho objektívu za tretinovú cenu. Amatéri, ktorí sú obmedzení rozpočtom tak, že v žiadnom prípade nemôžu zainvestovať do AF objektívu 85/1,4, majú niekoľko možností. Z druhej ruky kúpite AF objektív 85/1,8 za cenu Samyangu 85/1,4. Ekvivalentom k portrétnemu objektívu môže byť aj cenovo dostupný záklaďak alebo makroobjektívy s ohniskom 60 až 105 mm.
Ak vás magicky priťahuje ohnisko 85 mm so svetelnosťou f/1,4 vyskúšajte testovaný Samyang. Fotograf musí sám v praxi zistiť, či dokáže s týmto objektívom pracovať. To neodhalí žiadna recenzia. Ak vám nebude objektív pre jeho manuálne zaostrovanie vyhovovať, predáte ho s nie veľkou stratou. Vždy je dostatok záujemcov, ktorí chcú takýto objektív vlastniť.
Aj keď je toto primárne portrétny objektív, netreba zabúdať, že nájde využitie aj pri fotografovaní detailov, zátiší, architektúry alebo krajiny. Tam vysokú svetelnosť väčšinou nevyužijete, po priclonení má ale tento objektív excelentnú kresbu, ktorej sa žiaden zoom nevyrovná. Objektívy Samyang sú obľúbené pri snímaní videa, táto vylepšená verzia s elektronickým prenosom clony ale stratila výhodu manuálneho ovládania clony svojho predchodcu.
Krytka a slnečná clona sa príliš nevydarili. Výmenou krytky za originál Nikon alebo inú krytku s vnútorným zámkom, si ušetríte kopu nervov.
Definitívne slovo na záver, či by som si tento objektív kúpil ja? Nie, kúpil by som si použitý Nikon AF 85/1,8D aj keď má horší prenos kontrastu (pozor AF nefunguje na modeloch radov 3XXX a 5XXX), alebo by som si dosporil na nový Nikon AF-S 85/1,8G. Absencia AF výrazne obmedzuje využitie tohto inak skvelého objektívu.
Za skvelý pomer výkon/cena si objektív zaslúži ocenenie Tip redakcie. Najvyššie ocenenie objektív od nás nedostane, pretože vzhľadom na manuálne zaostrovanie má menšie využitie.