Fujifilm stavil na APS-C formát. A samozrejme na retro a filmové profily. Väčšine užívateľov vôbec nevadí, že to nie je plný formát. Ale priznajme si to, každý niekedy chce plnoformátový vzhľad fotografií. APS-C od Fuji ma faktor orezu 1,5x. Neznamená to len 1,5x menší uhol záberu pri danej ohniskovej dĺžke, ale aj 1,5x väčšiu hĺbku ostrosti. Ak sa chcete vyrovnať plnému formátu s malou hĺbkou ostrosti, jedinou cestou sú svetelnejšie objektívy. Veľmi populárny je objektív Fujinon XF 56/1,2 R. Uhlom záberu a minimálnou hĺbkou ostrosti je ekvivalentom k plnoformátovému 85 mm F1,8. To je u plného formátu amatérsky portrétny objektív. Teraz tu máme novinku, ktorá posúva možnosti APS-C ďalej. Nový objektív Fujinon XF 50 mm F1.0 R je uhlom záberu a minimálnou hĺbkou ostrosti ekvivalentom k plnoformátovému objektívu 76 mm F1,5. To sa dostávame do profi kategórie, blízko objektívu 85 mm F1,4. Je to prvý objektív na svete pre bezzrkadlovky s AF a svetelnosťou F1,0.
Špecifikácia
Fujinon XF 50 mm F1.0 R WR je portrétny objektív pre fotoaparáty Fujifilm radu X. Parametrovo blízky populárnemu objektívu Fujinon XF 56 mm F1,2 R WR a často je a bude s ním porovnávaný. Majú podobný uhol záberu a rozdiel vo svetelnosti nie je ani 1/3 EV. Fyzicky je medzi nimi ale veľký rozdiel. Je až neuveriteľné, ako malé zlepšenie svetelnosti vplýva na veľkosť a hmotnosť.
Zaujímavosťou je, že predný člen je konkávny. Je to zvláštny pocit, keď čistíte šošovku ako misku. Fujifilm oproti 56-ke zmenil rozsah rotácie zaostrovacieho prstenca. U 56-ky je to 740°, u 50-ky je to len 120°. XF50mmF1.0 má zaostrovací prstenec, ktorý je osemkrát presnejší, ako ktorýkoľvek predchádzajúci objektív XF. Novinka má naviac 9-lamelovú clonu.
Konštrukcia objektívu je kovová a písmena WR v označení naznačujú utesnenie proti prachu a vode.
Porovnanie parametrov Fujinon XF 56 mm F1,2 R WR a Fujinon XF 50 mm F1.0 R WR:
|
Fujinon XF 56 mm F1,2 R WR |
Fujinon XF 50 mm F1,0 R WR |
ohnisková dĺžka |
56 mm (135EQ=85 mm) |
50 mm (135EQ=76 mm) |
uhol záberu |
28,5° |
31,7° |
svetelnosť |
F1,2 |
F1,0 |
optická sústava |
12 prvkov v 9 skupinách (1 asferický, 2 ED) |
11 prvkov v 8 skupinách (1 asferický, 2 ED) |
konštrukcia clony |
7-lamelová s kruhovým otvorom |
9-lamelová s kruhovým otvorom |
rozsah clony |
f/1,2-f/16 |
f/1,0-f/16 |
minimálna zaostrovacia vzdialenosť |
0,7 m |
0,7 m |
priemer filtra |
62 mm |
77 mm |
hmotnosť |
405 g |
845 g |
rozmery |
73,2 x 69,7 mm |
103,5 x 87 mm |
Neviem z akých dôvodov, nie je tento objektív na slovenských, ale ani na globálnych stránkach Fujifilmu. Nájdete ho len na špecializovaných stránkach https://fujifilm-x.com/sk-sk/products/lenses/xf50mmf1-r-wr/
Objektív v praxi
Objektív je riadne bacuľatý, ale veľkosť je stále v norme. Musí byť ale nasadený na profesionálnom tele, najlepšie aj s gripom. Rýchlosť zaostrovania je porovnateľná s Fujinon XF 56/1,2 R WR. Aj keď je optika celkovo väčšia a ťažšia, rýchlosť zaostrovania tým netrpí, pretože motorček posúva ľahšie zadné skupiny.
Čo pocítite, je 2x väčšia hmotnosť (405g vs. 845g). Veľmi by som prijal, keby mal clonový prstenec zámok alebo tuhší chod. Ťažký objektív musíte podopierať ľavou rukou a pri tom si nechtiac často prestavíte clonu.
Vysoká svetelnosť má význam nielen pri fotení s malou hĺbkou ostrosti, ale aj pri fotení za zlých svetelných podmienok. Už Fujinon XF 56/1,2 R WR je nadpriemerne svetelný. Proti nemu je novinka svetelnejšia nepatrne, o necelú 1/3 EV. Ale ak ju porovnáme napr. s XF 50/2 R, tak tu je rozdiel vo svetelnosti 2EV. To už je veľký rozdiel. Môže to rozhodovať napríklad o tom, či so svadby donesiete použiteľné zábery pri ISO 6400, alebo odpad pri ISO 25 600. Pri fotení pohybu to pri zhodnej citlivosti môže znamenať rozdiel v časoch napr. 1/250 (pri f/2,0) a 1/1000 (pri f/1,0).
Príbehy fotografov:
https://fujifilm-x.com/sk-sk/stories/peak-kurako-yalan-x-xf50mmf1-0-r-wr/
https://fujifilm-x.com/sk-sk/stories/peak-doruk-seymen-x-xf50mmf1-0-r-wr/
https://fujifilm-x.com/sk-sk/stories/peak-knut-koivisto-x-xf50mmf1-0-r-wr/
Obrazová kvalita
Fujifilm používa softvérovú korekciu niektorých chýb objektívov priamo v RAW. Ťažko sa tak dozvieme, aká je chromatická chyba, vinetácia a sférické skreslenie. Posudzovať tak môžeme kresbu a bokeh. Všetkých isto zaujíma, ako si vedie v porovnaní s Fujinon XF 56 mm F1,2 R WR a Fujinon XF 90 mm F2 R WR.
Samozrejme som na “plnú dieru” fotil aj vtedy, kedy by som inak priclonil. To kvôli hľadaniu limitov použitia. Rovnako to robím vždy. Nebojte sa, v galérii nájdete série fotiek, odclonených aj mierne priclonených.
Charakter kresby bude vyhovovať tým, čo chcú analógovejší vzhľad. Kresba je mierne mäkšia, ale nemožno tu hovoriť o neostrosti. Skôr akoby ste fotili cez jemný filmársky difúzny filter. Objektív má jedinečný charakter, ktorý nemusí oceniť každý. Kto chce detailné póry, vrásky, ostro vykreslené chlpy a vlasy, bude musieť fotografie viac doostriť, alebo zvýšiť mikrokontrast pomocou Clarity, alebo ešte lepšie Texture. Pri fotení detailného portrétu na f/1,0 je hĺbka ostrosti veľmi malá a ľahko zle zaostríte. Stačí 1 až 2 milimetre a ste mimo. Ani pri presnom zaostrení nie je objektív tak ostrý, ako 56-ka a 90-ka.
Fujinon XF 50 mm F1,0 R WR, f/1,0. Hranová ostrosť je o máličko horšia ako u 56-ky. Kto ju vyžaduje, musí použiť ľahký sharpening naviac.
Pre porovnanie Fujinon XF 56 mm F1,2 R WR pri f/1,2.
Fujinon XF 90/2 R WR má v mieste zaostrenia väčšiu hĺbku ostrosti. Hrozí tu menšie riziko zlého zaostrenia.
Skúmať, ako je objektív ostrý na stredných a vyšších hodnotách clony, nemá príliš význam. Nikto si ho nekúpi kvôli fotografovaniu motívov s veľkou hĺbkou ostrosti. Pár záberov takéhoto typu som ale urobil. Objektív vie byť aj pekne ostrý aj odclonený, ak zväčšite vzdialenosť. Prekvapujúco sú pekne ostré aj najkrajnejšie rohy. Po priclonení nie je čo riešiť.
Tento motív by ste na F/1,0 určite nefotili. Je ale prekvapujúce, že aj v rohoch je slušná kresba. Stred obrazu je výborný.
Vďaka 9-lamelovej clone a o niečo lepšej svetelnosti i inej optickej sústave, poskytuje 50-ka o niečo krajší a hladší bokeh, ako 56-ka. Napomáha mu aj to, že pre rovnaký záber musíte byť o kúsok bližšie. Bokehové krúžky smerom ku krajom menia tvar na “mačacie oči”. Ťažšie sa bokeh porovnáva s 90-kou. Tá má už citeľne horšiu svetelnosť, ale je takmer dvojnásobne dlhšia, uhol záberu je takmer polovičný. Za istých situácií vie lepšie rozostriť pozadie.
Bokehové krúžky smerom ku krajom menia tvar na “mačacie oči”.
Záver
Fujinon XF 50 mm F1,0 R WR je ukážkou schopnosti Fujifilmu vyrobiť objektív s vysokou svetelnosťou. Schopnosťou rozostriť pozadie sa vyrovná plnoformátovým profesionálnym zostavám a stiera tak rozdiel medzi FF a APS-C. Väčšina potenciálnych kupcov si bude klásť otázku, či stojí za to si priplatiť 600€, oproti XF 56 mm F1,2 R WR a nosiť objektív dvojnásobnej hmotnosti.
Novinka má lepší bokeh, ale aj 56-ka má krásny bokeh. Svetelnosť je lepšia o necelú 1/3 EV, čo je len nepatrná výhoda pri fotení za zlých svetelných podmienok. Kto je šporovlivý a počúva hlas rozumu, dá prednosť lacnejšiemu objektívu. 56-ka je naviac ostrejšia, aspoň pri porovnaní objektívov, ktoré som testoval. Kto chce maximum pre Fujifilm X, z hľadiska bokehu a svetelnosti, priplatí si na Fujinon XF 50 mm F1,0 R WR. Za 600€ naviac toho dostane relatívne málo. Bohužiaľ platí, že od určitej svetelnosti stojí jej zlepšenie viac, ako je praktická hodnota zlepšenia. Objektív sa ostrosťou nevyrovná ani Fujinonu XF 90/2 R WR, ktorý je mojim osobným portrétovým favoritom u Fujifilmu. Či inklinujete k ohnisku 50, 56 alebo 90, je na vás. Pre niekoho je 90-ka už príliš dlhá.
Fujinon XF 50 mm F1,0 R WR má niečo do seba.
Fujinon XF 50 mm F1,0 R WR je najsvetelnejší AF objektív pre Fujifilm X fotoaparáty a žiaden iný výrobca APS-C fotoaparátov nemá v portfóliu ekvivalentný AF objektív. Cena je vysoká, ale stále prijateľná pre profesionálneho fotografa. Väčšie rozmery a vyššia hmotnosť nie sú až tak hrozné, ak nie ste priaznivcom “štamprlíkov” so svetelnosťou F2. Ak hľadáte na fotografiách ostrosť, poskytnú ju 56-ka a 90-ka, ak jedinečný charakter a krajší bokeh, tak 50-ka. Je to objektív pre fotografov, ktorí vedia čo chcú a nie pre tých, ktorí viac čítajú porovnávacie recenzie a menej sa venujú samotnému foteniu.
Záverom chcem poďakovať Ekaterine, Petrovi a Katke a ujovi Tiborovi z Obchodu v múzeu, že mi ochotne zapózovali.