Hore

Panasonic Leica DG Summilux 12mm f/1.4 ASPH.

Svetelný, širokouhlý objektív kvalitnej konštrukcie pre Micro 4/3 fotoaparáty. Uplatnenie nájde najmä v reportážnej fotografii.

Panasonic už roky spolupracuje s firmou Leica. Výsledkom sú objektívy v kompaktoch, ultrazoomoch a pre Micro 4/3 fotoaparáty. Práve pre ne je určený Panasonic Leica DG Summilux 12mm f/1.4 ASPH., ktorý dopĺňa rad svetelných prime objektívov.

Špecifikácia

Prime objektív pre Micro 4/3 fotoaparáty s ohniskovou dĺžkou 12 mm (plnoformátový ekvivalent 24 mm) sa vyznačuje vysoko svetelnosťou F1,4. Uhol záberu je 84°. Určený je pre najnáročnejších fotografov. Konštrukcia je kovová, vrátane bajonetu a clony. Odolný je voči striekajúcej vode a prachu. Optická konštrukcia pozostáva z 15 prvkov v 12 skupinách (2 asférické šošovky, 1 šošovka s mimoriadne nízkym rozptylom (ED), 2 šošovky s ultramimoriadne nízkym rozptylom (UED)). Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť je 20 cm od roviny snímača. Mierka zväčšenia je 0,1x. Priemer filtrovej obruby je 62 mm. Pri rozmeroch φ70x70 mm má objektív hmotnosť 335 g. Zaostrovanie je optimalizované aj pre video.

Oficiálne stránky Panasonic Leica DG Summilux 12mm f/1.4 ASPH

Objektív v praxi

Objektív je o niečo väčší ako fullframová 50-ka so svetelnosťou F2,8. Ale hmotnosť je väčšia, v ruke pocítite poctivú konštrukciu. Trochu netradične je na objektíve prstenec ovládania clony, pre Fuji bežný, no pri M4/3 objektívoch to bežné nie je. Na boku nájdete malý prepínač AF/MF. K objektívu je aj slnečná clona, ale pomerne plytká, nie je vyrezávaná ako sme u širokáčov zvyknutí. Účinnosť bude preto menšia, prednosť dostala kompaktnosť. Zaostrovací prsteň je dostatočne široký, chod je “nekonečný”. Zaostrovanie je vnútorné, predný člen sa pri zaostrovaní neotáča. Rýchlosť zaostrovania je veľmi dobrá. Na Devínskom ríbezláku, pri reportážnom fotení, som so zaostrovaním nemal žiadne problémy.


Na Devínskom ríbezláku sa objektív osvedčil pri reportážnom fotení i pri fotení detailov.

Clonový prstenec je odstupňovaný po 1/3 EV. Ak nastavíte prstenec na “A”, môžete ovládať clonu dnes zaužívanejším spôsobom, a to z tela fotoaparátu. Upozornenie! Clonový prstenec nefunguje na fotoaparátoch Olympus, aj keď je nastavený na nejakej konkrétnej clone, clona sa ovláda len z tela fotoaparátu.

Ak ste mali v ruke Olymus M.Zuiko 12/2 MSC, bude vám Leica pripadať o dosť väčšia a ťažšia. Rovnako aj “štamprlíky” so svetelnosťou F1,8. Pri rozmeroch φ70x70 mm sa však nejedná o zvlášť veľký objektív, najmä v porovnaní s podobnými objektívmi pre fotoaparáty s väčšími snímačmi.

Optická kvalita

Pevný objektív od Leicy, každý očakáva takmer dokonalosť. Aj keď je to objektív skonštruovaný pre Micro 4/3 fotoaparáty Panasonic (a samozrejme všetky kompatibilné). Lightroom hlási zabudovanú korekciu chýb objektívu, ale minimálne vinetáciu nekoriguje. Začnem preto práve ňou. Pri plne otvorenej clone je pomerne výrazná, už po priclonení na f/2 ju silne redukujete. Chromatická chyba sa prejavuje fialovým lemovaním len na hranách, medzi výrazne kontrastnými plochami, a aj to len v rohoch obrazu. Objavuje sa aj veľmi malé difúzovanie svetla do tmavších plôch.

Objektív je citlivejší na reflexy, ako nedávno testovaný transfokátor od Leicy. Pri slnku priamo v zábere, alebo kúsok za rámom obrazu, sa objaví "šnúra" reflexov.


Pri otvorenej clone je vinetácia pomerne výrazná, po miernom priclonení rýchlo ustupuje.


Slabú fialovú chromatickú chybu nájdete v rohoch, na rozmedzí svetlých a tmavých plôch.


So slnkom priamo v zábere sa objavia aj výrazné reflexy.

Poďme na ostrosť. Plne odclonený objektív je možné pochváliť za veľmi dobrú ostrosť v strede obrazu. Smerom do rohov sa kresba zhoršuje. Najlepšie výsledky podáva objektív v rozsahu f/2,8-f/5,6. Prekvapilo ma, ako skoro sa prejaví difrakcia. U Micro 4/3 sytému sa začína prejavovať difrakcia od f/8, ale s dobrým objektívom môžete cloniť aj viac. U testovaného sa mi to však nevyplatilo. Na f/10 sú fotografie viditeľne mäkšie.


Ak potrebujete veľkú hĺbku ostrosti, cloňte do f/8. Potom sa začne výraznejšie prejavovať difrakcia.

Dostávame sa k výhode/nevýhode Micro 4/3 systému. Hĺbka ostrosti je oproti plnému formátu, pri rovnakom uhle záberu a rovnakej clone, dvojnásobná. Testovaný objektív je tak DOF ekvivalentom 24 mm plnoformátového objektívu so svetelnosťou F2,8. Ak túžite po čo najrozostrenejšom pozadí, je to nevýhoda. Výraznejšieho rozostrenia dosiahnete len pri snímaní detailov zo vzdialenosti max. pár desiatok centimetrov. Na druhú stranu nemusíte toľko cloniť, ak chcete dosiahnuť veľkú hĺbku ostrosti. Využijete tak lepšie svetelnosť objektívu, čím dosahujete kratšie časy, alebo nemusíte tak dvíhať citlivosť. Pri plne otvorenej clone a minimálnej zaostrovacej vzdialenosti vie byť bokeh pekne krémový. S rastúcou vzdialenosťou sa schopnosť výraznejšie rozostriť pozadie rýchlo vytráca. To je potom lepšie používať vyššiu hĺbku ostrosti.


Zblízka môžete využiť aj malú hĺbku ostrosti, samozrejme pri otvorenej clone.


Stačí kúsok podstúpiť a schopnosť rozostriť pozadie sa vytráca.

Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 20 cm, mierka zväčšenia 0,1x (35EQ = 0,2x). Schopnosť fotiť drobné detaily je skôr priemerná. Niektoré objektívy pre Micro 4/3 s ohniskovou dĺžkou 12 mm majú mierku zväčšenia až 0,3x (35EQ = 0,6x).


Pri fotení detailov je bokeh veľmi pekný.

Záver

Objektív týchto parametrov je predurčený na reportáž a to aj za horších svetelných podmienok. Tu sa testovaný objektív cíti ako doma. Výborná svetelnosť F1,4 je ešte využiteľnejšia v spojení s najnovšou generáciou Micro 4/3 fotoaparátov, ktoré majú výkonnú stabilizáciu obrazu riešenú pohybom snímača. Ak hľadáte reportážny objektív, budete s týmto spokojní. Dupľovane, keď je tak kvalitne spracovaný a utesnený.

Širokouhlý objektív je využiteľný aj pri fotení architektúry a krajiny. Vysokú svetelnosť tu nevyužijete. Najdôležitejšia je ostrosť pri stredných clonových číslach. A tu mi chýba žiletková ostrosť od rohu po roh, ktorú by som u prime objektívu Leica za takmer 1400€ čakal. Panasonic Leica DG Summilux 12mm f/1.4 ASPH. je navrhnutý ako reportážny objektív s ostrým stredom a najlepšou kvalitou pri nižších clonových číslach. Konštrukčná kvalita zaručuje vysokú odolnosť aj pri intenzívnom používaní a to aj za zlých poveternostných podmienok, alebo v znečistenom prostredí. Ako reportážny objektív si zaslúži TOP redakcie. K plnému počtu bodov chýba lepšia odolnosť proti vzniku reflexov a najmä skorý začiatok difrakcie, ktorý pocítite pri fotení krajiny a architektúry. Pri týchto žánroch by som zvolil skôr niektorý z profi transfokátorov Panasonic Lumix G 12-35/2,8 Asph. Power OIS alebo Olympus M.Zuiko 12-40/2,8 PRO.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Johnnny
2017-07-25 07:16:45
Zacinam mat dojem, ze to s tymi cenami fakt prehanaju. Tie Olympusy su aspon pekne
 
Marcel Rebro
2017-07-25 08:45:05
Mám toto sklíčko pár mesiacov. Používam ho na dokument / reportáž - v kombinácii s E-M1 MkII. Nemám k nemu výhrady. Nahradilo v mojej brašni Oly 12/2. Ten je skvelý a výrazne menší, ale 1EV navyše môže v horších svetelných podmienkach rozhodovať o fotke.
 
krispin.pucinko
2017-07-25 10:16:34
príspevok od: Marcel Rebro
Mám toto sklíčko pár mesiacov. Používam ho na dokument / reportáž - v kombinácii s E-M1 MkII. Nemám k nemu výhrady. Nahradilo v mojej brašni Oly 12/2. Ten je skvelý a výrazne menší, ale 1EV navyše môže v horších svetelných podmienkach rozhodovať o fotke.
viete trosku blizsie porovnat Oly 12/2 s tymto PL 12/1,4 kedze redakcia to akosi odignorovala? okrem zrejmych rozmerov a svetelnosti je aj nejaky zasadny rozdiel v obrazovej kvalite?
 
Marcel Rebro
2017-07-25 13:26:06
príspevok od: krispin.pucinko
viete trosku blizsie porovnat Oly 12/2 s tymto PL 12/1,4 kedze redakcia to akosi odignorovala? okrem zrejmych rozmerov a svetelnosti je aj nejaky zasadny rozdiel v obrazovej kvalite?
V tomto ti žiaľ nepomôžem. Obrazová kvalita ma pri žánroch čo fotím až tak veľmi nezaujíma. Pre mňa je často podstatné, že sa mi fotku vôbec podarí zrealizovať v publikovateľnej podobe. A tam môže byť práve tá svetelnosť rozhodujúca.
 
marcus_labeo
2017-07-25 15:34:04
príspevok od: Marcel Rebro
Mám toto sklíčko pár mesiacov. Používam ho na dokument / reportáž - v kombinácii s E-M1 MkII. Nemám k nemu výhrady. Nahradilo v mojej brašni Oly 12/2. Ten je skvelý a výrazne menší, ale 1EV navyše môže v horších svetelných podmienkach rozhodovať o fotke.
Fajn fotky, druhý Dušan Hanák a Obrazy starého sveta. Kde to je?
 
Marcel Rebro
2017-07-25 15:56:00
príspevok od: marcus_labeo
Fajn fotky, druhý Dušan Hanák a Obrazy starého sveta. Kde to je?
 
Willi
2017-07-26 09:47:40
Slušný objektív, ale príplatok za oranžové číslo je podľa mňa neakceptovateľný.
 
fatality
2017-07-26 10:38:17
príspevok od: Marcel Rebro
cb super..len na mnohych uz (pre mna) prilis vela vinetacie..
 
seifi
2017-07-26 10:46:01
príspevok od: Willi
Slušný objektív, ale príplatok za oranžové číslo je podľa mňa neakceptovateľný.
na paladixe je za 900
 
Willi
2017-07-26 11:21:00
Nový sa dá zohnať za nejakých 970€ ale aj to je podľa mňa stále strašne premrštená suma na to, že sa ten objektív v podstate spolieha na korekcie v kamere + podľa recenzií to vyzerá, že kontrola kvality tiež nie je nič moc.
Ja som nad týmto objektívom pre G80 aj rozmýšľal , ale potom som si za 164€ kúpil Sigmu 19mm F2.8 DN na môj Sony A6500 a výsledky sú lepšie ako vrozky s týmto 12mm Summiluxom, ktoré som si pozeral (akurát treba ísť na f/4). Viem, že je odveci porovnávať to, ale aj tak...
 
marcus_labeo
2017-07-26 14:54:43
Mať vysokosvetelný širokáč, ako jedno z hlavných použití by som videl nočnú či astrofotografiu. Je síce fajn pokúšať sa dosiahnuť malú hĺbku ostrosti so širokáčom, ale s M4/3 to nikdy nebude nejaké extra mazanie. A ak mám cloniť, tak nepotrebujem tak drahé sklo a stačí mi Oly 12mm f2 za polovicu ceny. Takže logickejšie využitie tej svetelnosti sa mi javí skôr nočná fotografia. To mi trošku chýba v galérii.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované