Jednou z výhod môjho tohtoročného výletu so SONY do Londýna bola aj možnosť zapožičať si SONY CARL ZEISS 16-35 f2.8. Ide o jedinečný objektív, ktorý by som určite rád vlastnil vo svojej zbierke.
Prvé zoznamovacie fotografie som absolvoval ešte v Bratislave, aby sme sa spoločne potom mohli kamarátiť skoro 3 mesiace. Hneď na začiatok podotýkam, že to bude dlhé a smutné lúčenie. Myslím, že sme si super sadli a skamarátili sa. Pôvodne to mal byť len jeden spoločný výlet do Londýna, no SONY sa rozhodlo, že ho možem poriadne potestovať.
V prvom rade ma zaujala minimálna zaostrovacia vzdialenosť a to okolo 30cm. S tak širokým sklom na full frame a tak krátkou zaostrovaciou vzdialenosťou sa dajú vystrájať výborné kúsky. Ďale som samozrejme menil ohniskové vzdialenosti a skúšal rôzne clonové čísla.
Výsledok je jednoducho parádny. Eurovea Budova - Clona f16, 1/100, ISO 200 a fotka je ostrá od stredu po rohy bez straty akejkolvek kvality. A bavíme sa o praktickom fotení z ruky, ked proste človek niekam ide. Pri použití statívu by samozrejme výsledna kvalita bola ešte o niekoľko percent vyššia.
Nebudem písať žiadne technicke parametre, či skladbu objektívu, alebo kolko antireflexných vrstiev má a podobne. To si ľahko nájdete v špecifikácii na stránkach Sony. Budem sa snažiť priniesť zrozumiteľný a uživateľský článok pre všetkých, teda hlavne Soňákov. Už po prvej obhliadke je videť vynikajúce spracovanie, krásne vonkajšie spracovanie, robusnosť, či kovovú slnečnú clonu. Proste človeku je hneď na prvý pohľad jasné, že objektív čo to znesie.
Nie že by som to priamo skúšal, alebo mal potrebu to nejako testovať, ale je to poctivo urobený objektív.
Po poťažkani v ruke je tiež jasné, že sa nejedná o žiadny plasťáčik, ale aj cena sa samozrejme od toho odvíja. Poslednou vecou je priemer filtra 77mm, ktorý naznačuje oveľa väčšiu plochu na priepustnosť svetla.
V Londýne sa osvedčil výborne. Od fotenia architektúry, mesta, či ľudí. Objektív kreslí vynikajúco. S fotkami som bol veľmi spokojný a kvalitou nadšený. V partnerskom vzťahu s alphou 900 je to vynikajúci pár. Proste je to jedna z vlajkových lodí Sony.
Londýn je mesto kde je teda čo fotiť. Samozrejme sa na to pozerá inak človek ktorý denno denne prechadza ulicami na okolí, ale pre turistu je to výborne miesto. Aj ja som teda toho nacvakal v Londone požehnane, od starych budov a ulíc, cez metro, samozrejme symboly mesta ako Buckhingham palace, London bridge a podobne časti Londýna.
Možno sa teraz pousmejete, ale je veľa ludi čo sa fotia sami, alebo keď je pár, tak sa vám zrovna nikto na okolí nepozdáva aby ste mu šupli objektív do ruky a statív asi každý vždy nenosí pri sebe. A vtedy prichádza na radu tá známa fotka, keď človek natiahne ruku a odfotí sám seba, alebo viacerých. Na toto je samozrejme treba sklo zo širokým ohniskom. Aj ja mám veľa takých fotiek a vždy sa na nich dobre pobavím, majú re mňa hlavne dokumentárny charakter, ako nejaký fotografický. Tým že ZEISS zaostruje od 30cm tak netreba ani veľmi naťahovať ruky a tak vznikajú veselé fotografie:)
Nočný Londýn ma samozrejme svoje čaro, ale bez statívu sa človek musí uskromniť. Vyššie ISO, nižšie clonové číslo a zákonite aj kratší expozičný čas. Samozrejme sa ulice veľmi cvakať takto nedajú, ale rôzne obchody, či bufety a rušný nočný život sa dá zachytiť veľmi dobre.
Začiatkom leta, keď sa počasie trošku umúdrilo a teplo bolo už pravidelne, sa konal v rámci ePhota workshop s Martinom Vrabkom. I na tejto akcii som mal zo sebou ZEISS. Osvedčil sa zase excellentne. Fotenie dievčat ale i „behind the scene“ prebehlo vyborne a fotky su technicky veľmi dobre. Samozrejme nasvietenie a rady odborného inštruktora zohrali na fotke svoju rolu, no o to viacej ma potešil dokonalý obrazový výstup.
O tyždeň-dva neskôr, navnadený a poučený Martinovými radami a tipmi som vylákal Lenku a potom jej sesterku Verču, aby mi trošku zapózovali. Jeden stredne veľký softboxx, dva externe blesky, pole paradne mraky a mohlo sa fotiť.
Jednou z posledných skúšok boli majstrovstva sveta v MotoCrose, kde bolo zo širokáču iba minimum odpadu. S Alfou 700, či 900 ostrí výborne a hlavne veľmi rýchlo. Nakoľko sa objektív nevysúva a všetky členy sa pohybujú vo vnútri, tak je velmi dobrým sklom aj na fotenie takýchto „špinavých“ športov.
Záver si istotne urobíte sami, ale môj je taký, že toto je objektív na celý život. Či už spracovaním, kvalitou, alebo celkovou univerzálnosťou použitia. Dúfam, že budem v neďalekej budúcnosti štastným majiteľom tohoto “macka”.
Špecifikácia:
Typ objektívu: Vario-Sonnar T* ZA 16-35 mm F2,8
35 mm ekvivalentová ohnisková vzdialenosť v kombinácii s fotoaparátom so snímačom APS-C: 24-53 mm
Skupiny - prvky objektívu: 13-17
Uhol zobrazenia pri pripojení fotoaparátu s 35 mm kinofilmom, stupne: 107-63
Uhol zobrazenia pri pripojení fotoaparátu s formátom APS-C, stupne: 83-44
Kryty clony: 9
Kruhová clona: áno
Min. clona: 22
Min. ohnisková vzdialenosť (najkratšia vzdialenosť od obrazového snímača po objekt snímania, m: 0,28
Max. zväčšenie: 0,24
Priemer filtra, mm: 77
Rozmery, mm: 83 x 114
Hmotnosť, g: 900