Hore

Carl Zeiss SAL 16-35/2,8

Jednou z výhod môjho tohtoročného výletu so SONY do Londýna bola aj možnosť zapožičať si SONY CARL ZEISS 16-35 f2.8. Ide o jedinečný objektív, ktorý by som určite rád vlastnil vo svojej zbierke.

Prvé zoznamovacie fotografie som absolvoval ešte v Bratislave, aby sme sa spoločne potom mohli kamarátiť skoro 3 mesiace. Hneď na začiatok podotýkam, že to bude dlhé a smutné lúčenie. Myslím, že sme si super sadli a skamarátili sa. Pôvodne to mal byť len jeden spoločný výlet do Londýna, no SONY sa rozhodlo, že ho možem poriadne potestovať.

V prvom rade ma zaujala minimálna zaostrovacia vzdialenosť a to okolo 30cm. S tak širokým sklom na full frame a tak krátkou zaostrovaciou vzdialenosťou sa dajú vystrájať výborné kúsky. Ďale som samozrejme menil ohniskové vzdialenosti a skúšal rôzne clonové čísla.

Výsledok je jednoducho parádny. Eurovea Budova - Clona f16, 1/100, ISO 200 a fotka je ostrá od stredu po rohy bez straty akejkolvek kvality. A bavíme sa o praktickom fotení z ruky, ked proste človek niekam ide. Pri použití statívu by samozrejme výsledna kvalita bola ešte o niekoľko percent vyššia.

Nebudem písať žiadne technicke parametre, či skladbu objektívu, alebo kolko antireflexných vrstiev má a podobne. To  si ľahko nájdete v špecifikácii na stránkach Sony. Budem sa snažiť priniesť zrozumiteľný a uživateľský článok pre všetkých, teda hlavne Soňákov. Už po prvej obhliadke je videť vynikajúce spracovanie, krásne vonkajšie spracovanie, robusnosť, či kovovú slnečnú clonu. Proste človeku je hneď na prvý pohľad jasné, že objektív čo to znesie.

Nie že by som to priamo skúšal, alebo mal potrebu to nejako testovať, ale je to poctivo urobený objektív.

Po poťažkani v ruke je tiež jasné, že sa nejedná o žiadny plasťáčik, ale aj cena sa samozrejme od toho odvíja. Poslednou vecou je priemer filtra 77mm, ktorý naznačuje oveľa väčšiu plochu na priepustnosť svetla.

V Londýne sa osvedčil výborne.  Od fotenia architektúry, mesta, či ľudí. Objektív kreslí vynikajúco. S fotkami som bol veľmi spokojný a kvalitou nadšený. V partnerskom vzťahu s alphou 900 je to vynikajúci pár.  Proste je to jedna z vlajkových lodí Sony.

Londýn je mesto kde je teda čo fotiť. Samozrejme sa na to pozerá inak človek ktorý denno denne prechadza ulicami na okolí, ale pre turistu je to výborne miesto. Aj ja som teda toho nacvakal v Londone požehnane, od starych budov a ulíc, cez metro, samozrejme symboly mesta ako Buckhingham palace, London bridge a podobne časti Londýna.

Možno sa teraz pousmejete, ale je veľa ludi čo sa fotia sami, alebo keď je pár, tak sa vám zrovna nikto na okolí nepozdáva aby ste mu šupli objektív do ruky a statív asi každý vždy nenosí pri sebe. A vtedy prichádza na radu  tá známa fotka, keď človek natiahne ruku a odfotí sám seba, alebo viacerých. Na toto je samozrejme treba sklo zo širokým ohniskom. Aj ja mám veľa takých fotiek a vždy sa na nich dobre pobavím, majú re mňa hlavne dokumentárny charakter, ako nejaký fotografický. Tým že ZEISS zaostruje od 30cm tak netreba ani veľmi naťahovať ruky a tak vznikajú veselé fotografie:)

Nočný Londýn ma samozrejme svoje čaro, ale bez statívu sa človek musí uskromniť. Vyššie ISO, nižšie clonové číslo a zákonite aj kratší expozičný čas. Samozrejme sa ulice veľmi cvakať takto nedajú, ale rôzne obchody, či bufety a rušný nočný život sa dá zachytiť veľmi dobre.

Začiatkom leta, keď sa počasie trošku umúdrilo a teplo bolo už pravidelne, sa konal v rámci ePhota workshop s Martinom Vrabkom. I na tejto akcii som mal zo sebou ZEISS. Osvedčil sa zase excellentne. Fotenie dievčat ale i „behind the scene“ prebehlo vyborne a fotky su technicky veľmi dobre. Samozrejme nasvietenie a rady odborného inštruktora zohrali na fotke svoju rolu, no o to viacej ma potešil dokonalý obrazový výstup.

O tyždeň-dva neskôr, navnadený a poučený Martinovými radami a tipmi som vylákal Lenku a potom jej sesterku Verču, aby mi trošku zapózovali. Jeden stredne veľký softboxx, dva externe blesky, pole paradne mraky a mohlo sa fotiť.

Jednou z posledných skúšok boli majstrovstva sveta v MotoCrose, kde bolo zo širokáču iba minimum odpadu. S Alfou 700, či 900 ostrí výborne a hlavne veľmi rýchlo. Nakoľko sa objektív nevysúva a všetky členy sa pohybujú vo vnútri, tak je velmi dobrým sklom aj na fotenie takýchto „špinavých“ športov.

Záver si istotne urobíte sami, ale môj je taký, že toto je objektív na celý život. Či už spracovaním, kvalitou, alebo celkovou univerzálnosťou použitia. Dúfam, že budem v neďalekej budúcnosti štastným majiteľom tohoto “macka”.

Špecifikácia:

Typ objektívu: Vario-Sonnar T* ZA 16-35 mm F2,8
 35 mm ekvivalentová ohnisková vzdialenosť v kombinácii s fotoaparátom so snímačom APS-C: 24-53 mm
Skupiny - prvky objektívu: 13-17 
Uhol zobrazenia pri pripojení fotoaparátu s 35 mm kinofilmom, stupne: 107-63
Uhol zobrazenia pri pripojení fotoaparátu s formátom APS-C, stupne: 83-44
Kryty clony: 9
Kruhová clona: áno
Min. clona: 22
Min. ohnisková vzdialenosť (najkratšia vzdialenosť od obrazového snímača po objekt snímania, m: 0,28  
Max. zväčšenie:  0,24
Priemer filtra, mm: 77
Rozmery, mm: 83 x 114
Hmotnosť, g: 900  

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
janF
2011-07-28 10:19:21
Mate chybu v nazve ....Zeis -> Zeiss, inak len skoda ze sony ma na AF Zeiss monopol, alebo?
 
Cako
ocenenie redakciou 2011-07-28 10:26:36
chcelo by to original fotky, takto o kvalite neviem vobec nic... Neviem preco niekde do recenzie date original, tu zas nie.. skoda...
 
afkaa.i
2011-07-28 10:39:32
príspevok od: janF
Mate chybu v nazve ....Zeis -> Zeiss, inak len skoda ze sony ma na AF Zeiss monopol, alebo?
Sony nema ziaden monopol, skor ako jedini poskytli Zeiss-u moznost implementovat AF modul do objektivov pre ich system.
 
dusant
2011-07-28 11:12:29
Ešte opraviť v texte priemer filtra zo 77cm na 77mm a bude to OK.
 
PavolDelej
2011-07-28 12:16:01
pekne sklo
 
1970
2011-07-28 17:22:25
Celkom suhlasim s clankom, je to solidny objektiv, ale aby nahodou niekto nenadobudol dojem, ze je to uplne perfektny objektiv, treba spomenut aj chyby... a pre mna najneprijemnejsou je chovanie v protisvetle, kde napriek ospevovanym T* coatings objektiv produkuje pri ostrejsom svetle nechutne prasiatka - ba az prasce
 
Stratený Stano
ocenenie redakciou 2011-07-28 21:59:14
Na môj vkus veľmi tendenčný článok. Priveľa chvály, chýba objektívne zhodnotenie... Nič na svete nie je dokonalé, ešteže člen 1970 popísal niečo o tom čo mal urobiť autor článku...
 
DILE
2011-07-29 00:20:43
chcem sa spytat, maju obj. Sony nejake ultramotorceky? myslim ako Canon ma USM a podobne.
 
quaq
2011-07-29 08:47:57
"že toto je objektív na celý život" - poprosím prehodnotiť o 5 rokov, ďakujem
 
1970
2011-07-29 11:04:42
príspevok od: DILE
chcem sa spytat, maju obj. Sony nejake ultramotorceky? myslim ako Canon ma USM a podobne.
Ano Sony objektivy vyssej triedy pouzivaju SSM - the SuperSonic AF Motor
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2011-07-29 14:20:04
príspevok od: janF
Mate chybu v nazve ....Zeis -> Zeiss, inak len skoda ze sony ma na AF Zeiss monopol, alebo?
diky opravene bohužiaľ ten monopol je o tom že N an i C nikdy nezveejní špec. svojho AF a bajonetu..
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2011-07-29 14:20:54
príspevok od: 1970
Celkom suhlasim s clankom, je to solidny objektiv, ale aby nahodou niekto nenadobudol dojem, ze je to uplne perfektny objektiv, treba spomenut aj chyby... a pre mna najneprijemnejsou je chovanie v protisvetle, kde napriek ospevovanym T* coatings objektiv produkuje pri ostrejsom svetle nechutne prasiatka - ba az prasce
v porovnaní s 24-70 je tento Sonak rozpravka čo sa tyka protisvetla
 
1970
2011-07-29 15:21:35
príspevok od: Jozef Peniak
v porovnaní s 24-70 je tento Sonak rozpravka čo sa tyka protisvetla
Oj to mas teda pravdu... Ono, nie je to take tragicke, da sa s tym aj naucit zit... Len ma to trochu mrzi, ked napr. Sigmy za menej ako 1/4 ceny tohoto objektivu maju problem vyrieseny ovela lepsie... Kdepak asi udelali soudruzi z NDR chybu??
 
Bubak
2011-07-29 16:58:18
príspevok od: 1970
Oj to mas teda pravdu... Ono, nie je to take tragicke, da sa s tym aj naucit zit... Len ma to trochu mrzi, ked napr. Sigmy za menej ako 1/4 ceny tohoto objektivu maju problem vyrieseny ovela lepsie... Kdepak asi udelali soudruzi z NDR chybu??
U 10-20? Tam je to celkom fajn... ak teda sme pri FF sklách, tak KM 17-35 za je posledný člen strašná, Géčková F3.5 je asi v celku fajn, tú som dosť nesledoval lebo ma dajak celá nezaujala (ani ostrosťou...) Ako je na tom pevná 20 F2.8 od Sony,resp. Minolty? Tá by tuším v protisvetle mala byť fajn pokiaľ si správne spomínam... CZ nie je tragický, alee tak asi vždy budeme pri širokáčoch na toto nadávať... inak je to skvelé sklo, naozaj podľa opisu (inak tá recenzia nič moc... no čo už ) sklo na dlhodobé používanie, naozaj nenahnevá...proste najlepšie čo sa dá kúpiť a Sony až tak nepotrebuje robiť evolúciu. Ja by som určite kúpil ak by som naň mal...takto drepím inde.
 
luxy
2011-07-29 21:15:47
príspevok od: Jozef Peniak
diky opravene bohužiaľ ten monopol je o tom že N an i C nikdy nezveejní špec. svojho AF a bajonetu..
Nerozumiem celkom tomu.... Potom sigma tamron tokina a dalsi ako vedia vyrobit af na nikon/canon. A ako na zeissoch funguje nastavenie clony pri canone, bo ovladanie na objektive nevidim.
 
TTL
2011-07-29 22:26:47
príspevok od: luxy
Nerozumiem celkom tomu.... Potom sigma tamron tokina a dalsi ako vedia vyrobit af na nikon/canon. A ako na zeissoch funguje nastavenie clony pri canone, bo ovladanie na objektive nevidim.
Zeiss robia/robili AF objektivy pre Contax aj Rollei, ale ze s tymito aj so Sony maju partnerstvo, takze AF modly pre nich asi riesi vyrobca systemu. Zeiss predsalen robi viac optiku nez motory. Asi im to nestoji za to, riesit AF protokoly na tych par objektivov co predaju, hlavne ked ludia kupuju Zeissy aj MF.
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2011-07-30 06:57:11
príspevok od: luxy
Nerozumiem celkom tomu.... Potom sigma tamron tokina a dalsi ako vedia vyrobit af na nikon/canon. A ako na zeissoch funguje nastavenie clony pri canone, bo ovladanie na objektive nevidim.
ale ved to nikde na 100% nefunguje... Zeiss nebude vyrabat polofunkčne veci...
 
dodo_bb
2011-07-31 13:10:38
príspevok od: Jozef Peniak
diky opravene bohužiaľ ten monopol je o tom že N an i C nikdy nezveejní špec. svojho AF a bajonetu..
Nie som si istý, či je to pravda - videl som nejaký Zeiss s bajonetom NIKON, tuším 85 mm. Skôr to je tým, že NIKON robí tak dobré objektívy a tak širokú paletu, že niet prečo dumať nad inou značkou. Na rozdiel od SONY, ktorá vlastné podobnej kvality nemá (asi, neviem, SONY nejak nesledujem). Okrem niekoľkých ZEISS-manov by to nikto nekupoval Dokonca neviem, či ten Zeiss nebol len MF, bez AF za cenu vyššiu ako origoš NIKON...
 
luxy
2011-07-31 13:57:00
príspevok od: dodo_bb
Nie som si istý, či je to pravda - videl som nejaký Zeiss s bajonetom NIKON, tuším 85 mm. Skôr to je tým, že NIKON robí tak dobré objektívy a tak širokú paletu, že niet prečo dumať nad inou značkou. Na rozdiel od SONY, ktorá vlastné podobnej kvality nemá (asi, neviem, SONY nejak nesledujem). Okrem niekoľkých ZEISS-manov by to nikto nekupoval Dokonca neviem, či ten Zeiss nebol len MF, bez AF za cenu vyššiu ako origoš NIKON...
Sony asi ma G-ckove objektivy Ale je pravda, ze top maju vsetky logo Zeiss

K tym cenam http://www.fotovideoshop.sk/shop/cid/341/category/zeiss-dslr-objektivy.xhtml
 
Bubak
2011-07-31 21:55:25
príspevok od: luxy
Sony asi ma G-ckove objektivy Ale je pravda, ze top maju vsetky logo Zeiss

K tym cenam http://www.fotovideoshop.sk/shop/cid/341/category/zeiss-dslr-objektivy.xhtml
Vývoj bajometu Sony treba brať komplexne, Sony zdedili označenie G po Minolte,kde boli tieto sklá už koncom 80. rokov a pevné telkáče so zlepšenou elektronikou HS mali krásny zlatý štítok s nápisom ich ohniska a AF (napríklad pevné 200,300 prípadne veľmi veľmi podarená 80-200 F2.8 HS APO G ), Minolta ich právom aj označovala práve za zlaté objektívy, teda najvyššia trieda. V 2006, keď Sony prebralo Minoltu využilo svoje konexie (predtým, napr. Sony DSC-R1) s CZ a vydalo spolu s A100 i vlastné unikátne sklá (hlavne pevnú 135 F1.8), pevná 85 F1.4 od CZ nahradila zasa mimochodom veľmi dobrú Géčkovú Minoltu. Nové Géčka od Sony vychádzajú z návrhu inžinierov z Japonska (70-300 G, 70-400 G, všetky ostatné Géčka sú prevzaté od Minolty, teda predávali sa aj pod nich menom, napríklad 70-200 F2.8 SSM či pevná 300 SSM), teda ex. KM, CZ sa konštrukčne vychádzajú z Nemecka. Posledným Géčkovým počinom Sony bola 70-400, posledným CZ bola pevná 24 F2. Sony má teda, stručne povedané a spočítané, dva vysoké a odlišné štandarty skiel a každé z nich sú skvelé.
 
Bubak
2011-07-31 21:59:23
Teda, i pevná 500 F4 SSM G by mala ísť z Japonska tiež, ale tak tú beriem že ani nie je, keďže nebola vydaná a kto vie či vôbec aj bude...aj tak, to sú sklá ktoré sa robia na objednávku. Boli také dohady zo SA (drby,drby naše milované ) že CZ mal vydať so Sony pevnú 200 SSM CZ, tak možno že by sa mal Nikoník báť.
 
dodo_bb
2011-07-31 22:15:27
príspevok od: Bubak
Teda, i pevná 500 F4 SSM G by mala ísť z Japonska tiež, ale tak tú beriem že ani nie je, keďže nebola vydaná a kto vie či vôbec aj bude...aj tak, to sú sklá ktoré sa robia na objednávku. Boli také dohady zo SA (drby,drby naše milované ) že CZ mal vydať so Sony pevnú 200 SSM CZ, tak možno že by sa mal Nikoník báť.
No som zvedavý na tú dvestovku. Možno šmarím NIKON 200/f2 aj s telom do koša a kúpim si toho Karola Cajza a adaptér na moju SONY NEX5
 
Bubak
2011-07-31 22:42:04
príspevok od: dodo_bb
No som zvedavý na tú dvestovku. Možno šmarím NIKON 200/f2 aj s telom do koša a kúpim si toho Karola Cajza a adaptér na moju SONY NEX5
Samozrejme, tiež F2.... nooo uvidíme, minimálne to Sony a Minolte vždy chýbalo, i keď tam mala naozaj veľmi dobrú F2.8. I keď kvality všetkých tých skiel sú neskutočné. Ale ako si správne spomenul, je to paradoxné, ale tu sa práve prejavuje ten fakt že ten najstarší AF bajomet Minolta AF, resp. teda s motorom SAM či SSM, sa zdá byť až sakramentsky kompatibilný vo všetkých oblastiach, kamkódery, NEXy, DSLR (SLT), Sony spojilo všetko dohromady (skvelú kvalitu svojích skiel a možnosť ich doslova napchať všade, hlavne teda do videa), spravilo to príjemné s užitočným a dalo to jednoducho do všetkých oblastí, unifikácia ako sa patrí. Zo SAR (teda použil som SA, teda Sony Alfa Drbny ) dokonca vychádzal taký drb (zámerne tomu hovorím drb lebo je to drb) že Sony chce dať i adaptér ktorý by umožňoval fázovú dedekciu pre NEXy, teda adaptér s priepustným zrkadlom a možno že aj zaostrovacím motorom (i keď to je skôr moje stroché drbňa želanie ) teda padlo tam niečo v takom zmysle, že Sony plánuje spraviť kameru ktorá by sa dala podľa možností poskladať. A znie to zaujímavo, veď cena príslušenstva, a zarábať sa dá. Je toho veľa... Sony si vybralo novátorskú cestu Minolty a má to z čoho platiť, takže sa nerozpadne a neskončí tak zle ako ona. Tak nech sa činí!
 
dodo_bb
2011-07-31 23:07:34
príspevok od: Bubak
Samozrejme, tiež F2.... nooo uvidíme, minimálne to Sony a Minolte vždy chýbalo, i keď tam mala naozaj veľmi dobrú F2.8. I keď kvality všetkých tých skiel sú neskutočné. Ale ako si správne spomenul, je to paradoxné, ale tu sa práve prejavuje ten fakt že ten najstarší AF bajomet Minolta AF, resp. teda s motorom SAM či SSM, sa zdá byť až sakramentsky kompatibilný vo všetkých oblastiach, kamkódery, NEXy, DSLR (SLT), Sony spojilo všetko dohromady (skvelú kvalitu svojích skiel a možnosť ich doslova napchať všade, hlavne teda do videa), spravilo to príjemné s užitočným a dalo to jednoducho do všetkých oblastí, unifikácia ako sa patrí. Zo SAR (teda použil som SA, teda Sony Alfa Drbny ) dokonca vychádzal taký drb (zámerne tomu hovorím drb lebo je to drb) že Sony chce dať i adaptér ktorý by umožňoval fázovú dedekciu pre NEXy, teda adaptér s priepustným zrkadlom a možno že aj zaostrovacím motorom (i keď to je skôr moje stroché drbňa želanie ) teda padlo tam niečo v takom zmysle, že Sony plánuje spraviť kameru ktorá by sa dala podľa možností poskladať. A znie to zaujímavo, veď cena príslušenstva, a zarábať sa dá. Je toho veľa... Sony si vybralo novátorskú cestu Minolty a má to z čoho platiť, takže sa nerozpadne a neskončí tak zle ako ona. Tak nech sa činí!
Prepáč, to som myslel ako žart. Som nikoňák, NEX5 som si kúpil len na špeciálne použitie a asi do nej dokúpim maximálne náhradnú baterku. Ale v rámci jej použitia môžem povedať, že ma výstupy z toho fototrpaslíka veľmi príjemne prekvapili...
 
Bubak
2011-08-01 14:36:48
príspevok od: dodo_bb
Prepáč, to som myslel ako žart. Som nikoňák, NEX5 som si kúpil len na špeciálne použitie a asi do nej dokúpim maximálne náhradnú baterku. Ale v rámci jej použitia môžem povedať, že ma výstupy z toho fototrpaslíka veľmi príjemne prekvapili...
Neboj sa, ja som tak tú iróniu a žartík cítil. Takže som aj tak reagoval... svojsky. I mne sa to ako Minoťákovi naozaj oplatí, pretože mať tak kompatibilný systém je naozaj vždy vhod. Viac možností využitia, viac možností na realizáciu. I pri NEXe 5...a tak teda nemusí to byť práve nejaký telkáč, stačí niečo širokouhlé a zo statívu ( napríklad aj tento CZ 16-35) a poznať to nebude vôbec. Inak výstupy to má naozaj skvelé, ten APS-C CMOS snímač z A550/500 sa nezaprie.
 
sunajn
2011-08-24 09:55:42
No, bola chvála do neba, ale nie recenzia! Ale aj tak dobre.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia