Druhá generácia priniesla najmä vylepšené video a definitívne potvrdila perspektívu systému OM-D. Doteraz je to dobrý fotoaparát, ale už začínal byť zastaralý. Fanúšikovia chceli najnovší 20 Mpx snímač a 4K video. Viacerí čakanie nevydržali a kúpili si najvyšší model E-M1 Mark II. Konečne tu však máme tretiu generáciu, ktorá prináša toho viac ako sme čakali, ale zároveň neprináša nič, čo by sme nepoznali.
Charakteristika
Olympus OM-D E-M5 Mark III je bezzrkadlovka strednej triedy, určená predovšetkým pokročilejším amatérom. Poslúži výborne ako backup fotoaparát majiteľom vyšších modelov a zároveň ju dokáže ovládať aj začiatočník. Fotoaparát sa vyznačuje nadštandardnou funkčnou výbavou, vysokou rýchlosťou a kvalitným spracovaním. Pre mňa bol dôverne známy od prvého okamihu. E-M1 Mark II je mojim hlavným fotoaparátom a a tak mám pocit, akoby som si ku VW Golf kúpil VW Polo s rovnakým motorom, podobným dizajnom, rovnakou palubovkou, ale menší rozmermi. V rakúskych Alpách, kde som fotoaparát prvýkrát skúšal, som mal od začiatku dôverný pocit, akoby som s ním fotil mesiace.
https://www.ephoto.sk/fotoscena/fotoreporty/s-olympusom-om-d-e-m5-mark-iii-v-kitzbuheli/
Dizajn a ergonómia
Dizajn fotoaparátu vychádza z filmových zrkadloviek OM. Podobnosť je až zarážajúca. Vďaka retrodizajnu sú Olympusy sympatické, nemajú moderný, ale nezaujímavý vzhľad, aký nachádzame napr. u Canonov EOS radu M, alebo Nikonov Z. Pritom ovládanie je moderné, ergonómia nepadla za obeť vzhľadu. Moderné ovládanie umožňuje do fotoaparátu integrovať množstvo špeciálnych funkcií. V tom sa líši od fotoaparátov Fujifilm, ktorých ovládanie je v duchu starej školy. Fanúšikovia Fujiilmu to milujú, ale bráni to v integrácii niektorých dobrých funkcií.
Olympus OM-D E-M5 Mark III je teda inšpirovaný zrkadlovkami, hľadáčik je umiestnený nad osou objektívu. Je to menší fotoaparát, ktorý potvrdzuje smerovanie Micro 4/3 systému ponúkať menšie a ľahšie, ale dobre vybavené fotoaparáty. Oproti predchodcovi je grip mierne zväčšený, stále však zostáva pomerne plytký. Ergonómia držania sa dá výrazne vylepšiť prídavným gripom ECG-5.
Keďže je fotoaparát určený predovšetkým náročnejším amatérom, je ergonómia ovládania veľmi dobrá. Z ovládacích prvkov chýba snáď len joystick. Menu je tradične olympusovské s veľkým množstvom nastavení. Niekomu príde neprehľadné, ale je to dané práve veľkým množstvom funkcií a nastavení. Škoda, že chýba funkcia rýchleho vytvárania vlastného podmenu ako u E-M1X.
Dizajn fotoaparátu je inšpirovaný filmovými zrkadlovkami OM.
Okrem striebornej farby sa fotoaparát ponúka aj v nenápadnejšej čiernej.
Špecifikácia
- 20 mpx LiveMOS Micro 4/3 bez AA filra
- TruePic VIII procesor
- SSWF (antiprachový filter) s 5x účinnejšou antistatickou úpravou (ako v E-M1X)
- 5-osá IBIS stabilizácia s účinnosťou 5,5 EV, Dual IS s účinnosťou až 6,5 EV
- odolné telo z kompozitného plastu, utesnené proti prachu a vode, odolné proti mrazu
- 121 kontrastných aj fázových bodov (všetky krížové), Ultra Fast AF systém z E-M1X
- sériové zábery 10 obr./s. s kontinuálnym zaostrovaním, 30 obr./s. s aretáciou zaostrovania, buffer 150 záberov vo formáte RAW
- Pro Capture – funkcia predsnímania, až 14 záberov pred domačknutím spúšte
- rozmiestnenie ovládacích prvkov ako u E-M1 Mark II
- uzávierka 60 s. - 1/8000 s., B. tichá el. uzávierka až 1/32 000 s.
- slot na SD kartu UHS-II
- batéria BLS-50
- 50/80 mpx v režime High Res Shot zo statívu
- nová optika OLED EVF hľadáčika (ako v E-M1X) so zväčšením 0,69x
- 3" otočný displej s dotykovým ovládaním, 1 037 000 bodov
- USB nabíjanie priamo vo fotoaparáte, aj z powerbanky
- 4K a C4K Video, Flat režim pre vyšší dynamický rozsah
- vysokorýchlostné video - 120 obr./s. vo Full HD rozlíšení
- expozičný režim B – samostatne na kruhovom voliči pre rýchly prístup, Bulb, Live Time a Live Composite
- užívateľský režim C na kruhovom voliči
- samostatné tlačidlo ISO
- WiFi, Bluetooth
- Hmotnosť: 366 g (Telo)
- Rozmery: 125,3 x 85,2 x 49,7 mm
Mark II vs. Mark III
Pre niekoho bude sklamaním, že sú pri konštrukcii tela teraz použité plasty. Mne osobne to nevadí, nie sú to recyklované PET fľaše, ale moderné kompozitné plasty s lepšími vlastnosťami, aké má kov. Veľkou prednosťou plastov je pružnosť a nižšia hmotnosť. Jediné, o čo fotoaparát prišiel, je tak atraktívnejší image kovovej konštrukcie. Utesnenie novinky je však na vyššej úrovni. Je to teda fotoaparát do nepohody.
Plusy oproti Mark II
- nový snímač s vyšším rozlíšením, lepším dynamickým rozsahom a nižším šumom
- hľadáčik má novú optickú konštrukciu a miesto šedivého LCD je osadený kontrastným OLED displejom
- vylepšené ovládanie
- starší model nemá duálnu stabilizáciu, účinnosť je 5 EV, novinka má 5,5EV (duálna IS 6,5EV)
- zaostrovanie využíva 121 bodov fázovej detekcie, proti 81 bodom s detekciou kontrastu
- pokročilé nastavenie kontinuálneho zaostrovania
- LSF JPG - JPG s najnižšou kompresiou
- targeting pad
- AF limitér
- pridaný užívateľský program a samostatný režim dlhočasových programov
- podpora starších objektívov Zuiko Digital
- účinnejšie odstraňovanie prachu zo snímača
- lepšie utesnenie tela
- najkratší čas el. uzávierky 1/32000 s. proti 1/16 000 s.
- 10 obr./s. proti 9 obr./s, plus 30 obr./s. bez kontinuálneho zaostrovania, Pro Capture
- buffer má niekoľkonásobne väčšiu kapacitu
- novinka má video v 4K/C4K rozlíšení a spomalené video 120 obr./s. vo Full HD rozlíšení
- okrem WiFi je tu aj Bluetooth
- Auto Antishock
- nižšia hmotnosť
Mínusy oproti Mark II
- iný grip bez bat. spodku
- plastové telo
- nepodporuje tethering
- nemožnosť pripojiť slúchadlá
- chýba PC kontakt, ktorý však asi nikomu nebude chýbať
Pri pohľade spredu si možno všimnúť, že Mark III (vpravo) má tučnejší grip, výraznejšiu textúru polepu a že zmizol PC konektor pre pripojenie štúdiových bleskov. Očká pre upevnenie popruhu sú umiestnené o niečo nižšie.
Najväčší rozdiel je pri pohľade zhora. Na Mark III (vpravo) sa presunul volič programov napravo a pribudli na ňom režimy B a C. Na opierke palca pribudlo tlačidlo ISO. Tlačidlá sú teraz na ľavej strane, ako u vyššieho modelu E-M1 Mark II.
Rozloženie ovládacích prvkov je prakticky rovnaké. Vpravo Mark III.
Mark II ma dvojdielny grip. V odnímateľnej spodnej časti je priestor pre ďalšiu batériu.
|
OM-D E-M5 Mark II |
OM-D E-M5 Mark III |
Snímač |
MFT CMOS 16 Mpx |
MFT CMOS 20 Mpx |
Procesor |
TruePic VII |
TruePic VIII |
Konštrukcia tela |
kovové |
kompozitný plast |
Utesnenie |
áno |
áno |
Citlivosť |
ISO 200 - 25 600 (100 - 25 600) |
ISO 200 - 25 600 (64 - 25 600) |
Stabilizácia obrazu |
5-osá IBIS, až 5EV |
5-osá IBIS, Dual IS až 6,5 EV |
Automatické zaostrovanie |
81-bodové s detekciou kontrastu |
121-bodové s fázovou detekciou a detekciou kontrastu |
LCD |
3” dotykový otočný, 1 037 000 px |
3” dotykový otočný, 1 040 000 px |
Hľadáčik |
EVF TFT 2 360 000 px |
EVF OLED 2 360 000 px |
Uzávierka |
60 s. - 1/8000 s. + B, (el. 1/16 000 s.) |
60 s. - 1/8000 s. + B, (el. 1/32 000 s.) |
X-Sync |
1/250 s. |
1/250 s. |
Sériové zábery |
10 obr./s. (16 RAW v sérii) |
10 obr./s., 30 obr./s. (150 RAW v sérii |
Video |
Full HD |
4K/C4K/Full HD |
Konektivita |
audio in, HDMI, USB 2.0, audio out s prídavným gripom, PC |
audio in, HDMI, vysokorýchlostný USB, zdierka pre DO |
Bezdrôtová konektivita |
WiFi |
WiFi, Blue Tooth |
Napájanie |
batéria BLN-1 |
batéria BLS-50 |
Pamäťová karta |
SDHC, SDXC |
SDHC, SDXC, UHS-I, UHS-II) |
Hmotnosť |
469 g s bat. |
414 g s bat. |
Rozmery |
124 x 85 x 45 mm |
125 x 85 x 50 mm |
Vychytávky |
- možnosť pripojiť battery pack |
- možnosť nabíjania cez USB |
Snímač a procesor
Použitý snímač dôverne poznáme z E-M1 Mark II. Je to 20,1 Mpx CMOS veľkosti Micro 4/3 bez AA filtra. Novinkou je najúčinnejší systém ultrazvukového čistenia snímača, až 5x účinnejšia antistatická úprava oproti E-M1X. Snímač je stabilizovaný.
Procesor je typu TruePic VIII. Teoreticky by sa teda parametre mali vyrovnať E-M1 Mark II. Aby si tieto modely príliš nekonkurovali, sú niektoré parametre E-M5 Mark III slabšie.
Stabilizácia
Olympus je líder v stabilizácii obrazu, o čom som sa neraz presvedčil. E-M5 Mark III má stabilizovaný snímač, účinnosť je až 5,5 EV. V spojení s vybranými objektívmi s optickou stabilizáciou je účinnosť až 6,5 EV, vyrovná sa tak modelu E-M1 Mark II, s ktorým bežne fotím z ruky časom až 3 sekundy. Je to veľmi oslobodzujúce a naviac to zvyšuje kreativitu. Kompenzuje to do určitej miery aj menšiu veľkosť snímača s vyšším šumom pri vyšších citlivostiach. Neraz sa mi stalo, že som mal fotky z Micro 4/3 Olympusu technicky kvalitnejšie ako z FF, pretože som nemusel použiť vyššiu citlivosť. Samozrejme neplatí to pri fotení pohybu, tam veľký snímač ukáže svoje prednosti.
Vďaka účinnej stabilizácii sa zaobídete bez statívu aj za takýchto svetelných podmienok bez toho, aby ste museli použiť vyššiu citlivosť ako ISO 200.
Hľadáčik a displej
Elektronický hľadáčik má rovnaké rozlíšenie ako u predchodcu. Má ale kvalitnejší displej typu OLED s lepším kontrastom, jasom a gamutom. Vylepšená je aj optika hľadáčika s minimálnym skreslením, prebraná z modelu E-M1X. Odstup oka od okuláru hľadáčika sa zväčšil na 27 mm, čo poteší tých, ktorí nosia okuliare.
Displej s uhlopriečkou 3" má rozlíšenie 1 037 000 bodov. Je dotykový a otočný okolo kĺbu. Je možné ho natočiť aj do režimu selfie.
Expozičné režimy
Začnem tými amatérskymi, fotoaparát ponúka 22 scénických režimov. Teraz sú o graficky názornejšie, ako u modelov OM-D E-M10 Mark III a PEN E-PL9. Rozdelené sú do skupín podľa žánrov.
Olympusy ponúkajú štandardne množstvo obrazových efektov (Art), tu je ich 16, u niektorých sa dá pridať efekt rámiku, vinetácie, hviezdičkový efekt, rozostrenie, či softfocus efekt. Niektoré efekty majú viacero variantov.
Skúsení fotografi využijú pokročilé režimy P/A/S/M. Na voliči pribudol režim C, ktorému môže užívateľ priradiť vlastné komplexné nastavenie fotoaparátu. U predchodcu to šlo len cez funkčné tlačidlo. Užívateľský program je len jeden, ale vďaka aj za to. Ďalším novým režimom je režim B, kam za z režimu M presunuli Bulb/Time, Live Bulb/Live Time a Live Composite. Ja tieto programy používam pomerne často, tak ma ich odčlenenie do samostatného programu potešilo.
Zaostrovanie
Príjemne ma prekvapilo, že Olympus použil snímač z modelu E-M1 Mark II. Teraz má konečne aj nižší model zaostrovanie s fázovou detekciou, ktoré mi tak chýba u inak skvostného PEN-F, ktorý ma tiež 20 Mpx snímač, ale bez zaostrovacích bodov s fázovou detekciou. Nejde tu len o rýchlejšie, presnejšie a citlivejšie zaostrovanie. Niektorí si neuvedomujú, že toto je ďalší model, na ktorom vám budú zaostrovať staršie objektívy Zuiko Digital! Keď vidím, za aké nízke ceny sa niektoré skvelé objektívy predávajú, bude to jedno z veľkých lákadiel.
Kontinuálne zaostrovanie používa 3D algoritmus z E-M1X a tak predčí aj to z E-M1 Mark II. Fotoaparát má okrem detekcie tváre aj čoraz populárnejšiu detekciu očí. To ale u Olympusu nie je novinkou. Novinkou, oproti predchodcovi, je funkcia Targeting pad, kedy displej funguje ako touchpad, keď máte hľadáčik priložený k oku.
AF využíva 121 bodov s fázovou detekciou.
Zaostrovanie vychádzajúce z modelu E-M1X umožňuje úspešne fotografovať aj pohyb, čo inak býva slabosťou bezzrkadloviek.
Sériové snímanie
V režime sériových záberov zvláda fotoaparát 10 obr./s. so sledovaním pohybu a až 30 obr./s. bez kontinuálneho zaostrovania. Vysokú frekvenciu môžete naplno využiť vďaka nadštandardne veľkému bufferu s kapacitou 150 súborov vo formáte RAW.
Spracovanie obrazu, efekty
Olympus má už tradične príkladnú funkcionalitu, čo sa týka spracovania obrazu vo formáte JPG. Obrazové profily sú dobre prispôsobiteľné. Ani u tohto modelu nechýba Color creator, ktorým sa dajú farebné fotografie tónovať. Efektových filtrov je 16, niektoré majú niekoľko variantov. Väčšina sa dá použiť aj vo videu.
https://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/digitalna-fotografia/olympus-colour-creator-a-farby-jesene/
Vychytávky
Medzi vychytávkami nechýba nič, čo poznáme z iných Olympusov. Podrobnejšie som sa im venoval v recenziách ostatných modelov i v samostatných článkoch, preto sa im teraz nebudem podrobnejšie venovať. To ale neznamená, že vychytávky nie sú dôležité. Práve naopak. Fotoaparáty Olympus sú vďaka ním ústretovejšie pre začiatočníkov a skúsení fotografi môžu byť s nimi kreatívnejší. Live Time, Live Bulb, Live Composite, Focus bracketing, Focus stacking a Pro capture sú výborne použiteľné a výrazne zvyšujú úžitkovú hodnotu aj nového modelu. Predstavme si ich aspoň stručne.
Live Time, Live Bulb - funkcie určené pre snímanie s dlhými časmi s pomocou prírastkového živého náhľadu.
Live Composite - funkcia pre kompozičné snímanie, kde sa do základného záberu pridávajú svetlá. Funkcia je vhodná pre fotenie svetelných stôp áut, maľovanie svetlom, fotenie ohňostrojov a startrails.
Focus Bracketing/Focus Stacking - snímanie série fotografií s posunom zaostrovania, využiteľný napr. pri makrofotografii. Fotoaparát dokáže zábery s veľkou hĺbkou ostrosti aj sám poskladať.
Pro Capture - prediktívne snímanie do buffera pri namačknutej spúšti, pri jej úplnom stlačení je v pamäti už 14 záberov nasnímaných pred jej úplným stlačením. Funkcia umožňuje snímať deje, kde neviete v správny okamih stlačiť spúšť.
https://www.ephoto.sk/fotoscena/fotoreporty/procapture-v-praxi/
https://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/fotograficky-experiment/olympus-live-bulb-a-live-time/
https://www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/fotoaparaty/olympus-om-d-live-time/
https://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/fotograficky-experiment/time-stack-s-olympusom/
Obrazová kvalita
Obrazová kvalita nie je žiadnym prekvapením. Vlastnosti použitého snímača poznáme, ponúka to najlepšie, čo u Micro 4/3 snímača môžete čakať. Olympus OM-D E-M1 Mark II, ktorý má ten istý snímač vedie rebríček Micro 4/3 fotoaparátov na dxomark.com. Dá sa očakávať, že E-M5 Mark III si povedie veľmi podobne, novší firmvér by mu dokonca mohol pridať pár bodíkov pri hodnotení úrovne šumu.
Z hľadiska dynamického rozsahu patrí Olympus k priemeru. RAW-y ale obsahujú dostatok informácií, aby ste mohli pracovať s tieňmi aj svetlami, bez toho aby ste reptali. Pokiaľ budete presne exponovať, s dynamickým rozsahom budete mať problémy len zriedka.
Šumom sa treba zaoberať od ISO 1600. Stále je jemný, ale pri 100% zväčšení je už viditeľný. Pri tlači formátu 70x50 cm ho ale prakticky nevidno. Pri ISO 3200 je šum výraznejší, najmä v tieňoch. Fotku formátu 70x50 cm stále vytlačíte v dobrej kvalite, v tieňoch ale už bude šum vidno. ISO 6400 je hranicou použiteľnosti pre náročnejších fotografov. Tlač je možná stále do formátu 70x50 cm, ale šum neprehliadnete už ani vo svetlách. ISO 12 800 je núdzovo použiteľné pre tlač fotografií malého formátu a publikovanie na webe. ISO 25600 je už prakticky nepoužiteľné.
Porovnal som šum s E-M1 Mark II a ak tú sú rozdiely, tak sú zanedbateľné. Novinka má o chlp nižší šum pri ISO 3200 a 6400.
E-M5 Mark III poskytuje najlepšiu kvalitu vo formáte JPG zo všetkých Olympusov, pretože má LSF JPG s najnižšou kompresiou. Túto možnosť zatiaľ ponúkal len E-M1X.
Video
Fotoaparát sa nepasuje do úlohy profesionálnej kamery. Oproti predchodcovi je tu ale veľký pokrok. S Full HD poskočil na 4K a dokonca C4K s pomerom strán 17:9. Nechýba profil Flat s väčším dynamickým rozsahom a možnosť úpravy videa pomocou LUT tabuľky. Log tu ale nenájdete. Chýba mi nejaký cinematickejší profil, niečo ako Eterna u Fujifilmu. Na druhú stranu možno vo videu použiť Color cretor a väčšinu efektov.
Najvyššiu kvalitu dosahuje video v C4K rozlíšení 24p (237 Mbps). 4K video je vo frekvenciách 30p, 25p, 24p (102 Mbps). Z HDMI možno nahrávať video YCbCr 4:2:2, ale len 8-bitové. C4K aj 4K video je bez orezu, využíva sa celá šírka snímača.
Vo videu môžete použiť všetky pokročilé expozičné režimy. Tlačidlo Record je umiestnené dosť nešťastne, ale v menu môžete nastaviť nahrávanie pomocou spúšte, čo je najpohodlnejšie. Plne otočný displej je vo videu výhodou. Využijú ho aj vlogeri.
Pamätám si, ako zaostroval prvý model, ktorý sa snažil čo najrýchlejšie preostriť z jedného objektu na druhý, za prítomnosti nepríjemného wobblingu. E-M5 Mark II bol prvý Olympus, ktorý mal plynulé preostrovanie. Mark III je na tom ešte lepšie, aj vďaka novšiemu zaostrovaniu a novým algoritmom. Ak potrebujete preostriť z jedného objektu na druhý, najlepšie je použiť dotykové ovládanie. Preostrenie je pekne plynulé, akoby ste mali asistenta kamery.
Fotoaparát má audio vstup, klasický 3,5 mm konektor. Podporuje zvukové rekordéry PCM, ovládané cez USB rozhranie. Audio výstup pre slúchadlá chýba. Predchodca ho mal na prídavnom gripe. Tu máte len možnosť pripojiť slúchadlá k rekordéru, napr. Olympus LS-100 a LS-P4. Konektor pre mikrofón je umiestnený dosť nešťastne a blokuje otáčaniu displeja. Ja by som ho umiestnil na prednú stranu, tam kde má predchodca PC konektor.
Videom prístroj uspokojí aj náročných amatérov, ktorým spoľahlivo nahradí rodinnú videokameru. Nie je problém dosiahnuť cinematický look. Menej skúsených tvorcov poteší jednoduchosť používania, za ktorou stojí veľmi účinná stabilizácia a algoritmus zaostrovania. Daňou za menšie rozmery je kolidovanie kábla mikrofónu s otočným displejom. Možno je načase, nielen u Olympusu, začať využívať Bluetooth aj na prepojenie s mikrofónom a slúchadlami, alebo využívať konektory na sánkach pre blesk na audio prenos.
Grip ECG-5
Olympus OM-D E-M5 Mark II prekvapil jedinečným dvojdielnym gripom. Jeden diel tvorila rukoväť pre lepši úchop, so spúšťou a rollerom. Skutočne výrazne zlepšovala držanie. Druhý diel bol batériový. Bolo len na užívateľovi, či používal len rukoväť alebo aj batériový spodok. K Olympus OM-D E-M5 Mark III je tiež veľmi vydarená rukoväť ECG-5 s ovládacími prvkami, ktorá poteší majiteľov väčších rúk a aj tých, čo používajú rozmernejšie a ťažšie objektívy. Nový grip sa k fotoaparátu hodí a po pripojení vyzerá viac ako neoddeliteľná súčasť prístroja, je na ňom rovnaký polep. Oddeliteľný batériový spodok Olympus k tomuto fotoaparátu a gripu neponúka. Zrejme sa spolieha na dobíjanie z USB.
Olympus OM-D E-M5 Mark III a konkurencia
Hlavným konkurentom je samozrejme nový Panasonic Lumix DC-G90. Pre obidva fotoaparáty platí to isté, konečne dohnali ostatné modely. Fotoaparáty sa líšia v drobnostiach. Výhodou Olympusu je zaostrovanie s fázovou detekciou, väčší počet AF bodov, účinnejšia stabilizácia, rýchlejšie sériové snímanie, retrodizajn, ako aj menšie rozmery a nižšia hmotnosť. Plusom je aj utesnenie. Panasonic kontruje lepšou ergonómiou, ktorej možno dopomôcť plnohodnotným vertikálnym battery gripom. Ten sa hodí, pretože výdrž batérie je slabšia. Náročnejší filmári ocenia V-log. Je to súboj štýlu proti účelnosti. Panasonic má naviac priaznivejšiu cenu.
Olympus OM-D E-M5 Mark III sa púšťa do boja s APS-C bezrkadlovkami Sony A6XXX. Nové modely šesťtisícového radu boli predstavené len nedávno. Tohto roku sú to hneď tri modely A6400, A6100 a A6600, všetky s 24 Mpx APS-C CMOS snímačom. Ten má neodškriepiteľne nižší šum pri vyšších citlivostiach. Len model A6600 má stabilizovaný snímač. U všetkých modelov je displej len výklopný, nie otočný a Sony má pomerne obmedzené dotykové ovládanie a neprehľadné menu. Najkratší expozičný čas je 1/4000 s. pri mechanickej uzávierke, všetky modely však zvládajú 11 obr./s. Paradoxne najvyšší model nemá Bluetooth, zato má skvelú výdrž batérie. Pochvaľované je zaostrovanie s detekciou tváre a očí a to aj u zvierat. Olympus kontruje bohatou funkčnou výbavou, rýchlejšou uzávierkou, plne otočným displejom a skvelým portfóliom objektívov, ku ktorému môžeme pripočítať aj tie od Panasonicu. Všetky APS-C Sony majú hľadáčik na kraji, to je pre niekoho výhodou a pre niekoho nevýhodou.
U Canonu by mal byť hlavnou konkurenciou model EOS M5, ten ale nebol príliš konkurencie schopný ani v roku 2016, kedy bol predstavený. Kým príde jeho nástupca, úlohu konkurenta bude hrať novinka EOS M6 Mark II. Tá sa môže pochváliť novým 33 Mpx CMOS APS-C snímačom, ale bez stabilizácie. Displej je len výklopný a fotoaparát nemá zabudovaný EVF hľadáčik, ktorý možno ale dokúpiť (náklady naviac). Mechanická uzávierka má tiež najkratší čas len 1/4000 s. Sériové snímanie poskytuje až 14 obr./s. Plusom je osvedčená Dual Pixel CMOS technológia zaostrovania. Prístroju nechýba WiFi + BT, nabíjanie cez USB a 4K video. Funkčne je ale menej vybavený a nie je utesnený. Pre niekoho je veľkým mínusom výrazne menšie portfólio objektívov.
Nikon má pekný nový model Z50, ale bez stabilizácie snímača, dokonca nemá ani čistenie snímača. Potrvá roky, kým Nikon bude mať dostatočne široké portfólio natívnych APS-C objektívov. To ale tým, čo im stačí jeden-dva objektívy, nemusí vadiť. Plusom je osvedčený 20 Mpx CMOS.
Plusy a mínusy
+ aktuálne najlepší Micro 4/3 snímač
+ fázová detekcia s podporou starších objektívov Zuiko Digital
+ špičková stabilizácia obrazu
+ 10 obr./s, s AF-C
+ vylepšená protiprachová ochrana snímača
+ lepšia ergonómia držania s možnosťou pripojenia gripu
+ LSF JPG
+ vylepšené ovládanie
+ nabíjanie cez USB, aj z powerbanky
+ WiFi + Bluetooth
+ 4K/C4K video, Full HD až 120 obr./s.
+ Flat profil
+ množstvo scénických režimov a obrazových efektov
+ otočný výklopný displej
+ vylepšená optika hľadáčika, OLED
+ zväčšená kapacita buffera
+ Focus bracketing a Focus stacking, Live Time, Live Bulb, Live Composite, Pro Capture, Hi-Res Shot
+ nižšia hmotnosť
- 2,36 Mpx hľadáčik
- nenašiel sa priestor pre joystick
- fotoaparát len dorovnáva súčasnú úroveň technológií, neprináša nič nové
- nemožnosť pripojiť batériový grip
- 4K len 30p
Záver
Olympus si konečne splnil povinnosť a predstavil až príliš dlho očakávaného nástupcu, dnes už legendárneho modelu OM-D E-M5 Mark II. Ten stále dobre poslúži aj náročnejším užívateľom, ale čoraz citeľnejšie u neho chýbali najnovšie technológie. Novinka si berie veľa z modelu OM-D E-M1 Mark II a pridáva pár prvkov z OM-D E-M1X. Zároveň je tu aj pár prvkov z nižšieho modelu OM-D E-M10 Mark III. Je to fotoaparát, ktorý je v mnohom takmer profesionálny, ale zároveň má aj amatérske prvky, ktoré potešia začiatočníkov.
Sám rád používam limitovaný OM-D E-M5 Mark II. Novinka splnila väčšinu mojich prianí: 20 Mpx snímač s fázovou detekciou, účinnejší stabilizátor, väčší buffer, celkové zvýšenie rýchlosti, 4K video, C program na voliči programov, nabíjanie cez USB (aj z powerbanky), Bluetooth. Fotoaparát má naviac lepšiu ergonómiu držania, ktorú možno zlepšiť doplnkovým gripom s ovládacími prvkami.
A teraz k mínusom. Ku gripu už nepripojíte batériový spodok. Spolu s jediným slotom pre kartu ho to radí do amatérskej triedy i keď parametrovo sa v mnohom vyrovná profesionálnym modelom. Chápem to, príliš by konkuroval vyššiemu modelu OM-D E-M1 Mark II. Ten mám a tak mi osobne tieto veci nechýbajú. Čo mi chýba je hľadáčik s vyšším rozlíšením, aspoň 3,6 Mpx a joystick. Hľadáčiky s rozlíšením 2,36 Mpx by sa mali začať poberať do dôchodku. Niežeby bol hľadáčik zlý, ale mohol by byť lepší. Potešil by nejaký WOW prvok, niečo, čo sme tu doteraz u Olympusu nemali. Napríklad ten lepší hľadáčik, alebo nejaká špeciálna funkcia. Z ostatných fanúšikov Olympusu by som si želal aj nový setový objektív, akým je napr. vydarený Panasonic 12-60.
OM-D E-M5 Mark II bol prvý Olympus, u ktorého bol dôraz kladený aj na video. Mark III posúva videoschopnosti o triedu vyššie. Nemá ale ambície byť profesionálnou kamerou. Obrazová kvalita videa je veľmi dobrá, ale chýbajú tu niektoré profesionálne funkcie ako LOG gama, či výstup pre slúchadlá.
Olympus s modelom OM-D E-M5 Mark III dobehol dobu, aby pár rokov obstál v konkurencii, dal mu niektoré technológie, funkcie a parametre z vyšších modelov. Je nadpriemerne funkčne vybavený. Je to predovšetkým prístroj pre náročných amatérov. Majiteľom vyšších modelov dobre poslúži ako backup fotoaparát. Začiatočníci ocenia prvky zo základného modelu OM-D E-M10 Mark III. Je to ideálny model pre switcherov, ktorí chcú prejsť zo zrkadlovky typu Canon EOS 80D/Nikon D7200 na malú ľahkú bezzrkadlovku, rýchlu a vybavenú, naviac odolnú.