Už pred časom sme písali o novom high end kompakte LX3 z dielne spol. Panasonic, ktorý nás zaujal strohým a klasickým dizajnom a vlastnosťami, ktoré v nás, street fotografoch, vzbudili veľké očakávania.
A dočkali sme sa, produkčná vzorka novej LX3-ky sa dostala do redakcie Ephoto,
kde bola podrobená užívateľskému testu hlavne vo vzťahu k street fotografii.
Pre fotografov v uliciach bol totiž tento prístroj vyrobený. Podarilo sa mu presvedčiť nás že je to pravda?
Dizajn a ergonómia
Dizajn je stále o subjektívnom cítení. Mne sa tento fotoaparát veľmi páči. Ostré hrany a štýl priehľadových aparátov z minulého storočia má nielen svoje čaro, ale zároveň aj praktický význam. Hlavne pre street a dokumentárnych fotografov. V uliciach totiž fotograf nepúta pozornosť tak, ako keby pracoval s hypermoderne vyzerajúcou zrkadlovkou.
Okolie sa teda necíti byť ohrozené fotografom v štýle paparazzi. Na druhej strane sa niekomu môže zdať fotoaparát veľmi malý. Hlavne chlapi s väčšími rukami môžu byť zaskočení veľkosťou ovládacích prvkov a ich pomerne tesnému zoskupeniu na pravej zadnej strane.
Odporúčam si fotoaparát vyskúšať pred kúpou, aby ste zistili, či vám sadne do ruky. Aj keď mám pomerne veľké ruky, na tento štýl som si rýchlo zvykol. Mal som síce v prvom momente zmiešané pocity z týchto, skôr útlych rozmerov, no už po niekoľkých hodinách s LX3 som sa s tým fotoaparátom cítil veľmi komfortne.
Určite k tomu prispelo aj to, že tento streetový imidž v uliciach naozaj fungoval. Fotil som napríklad malého chlapca hrajúceho sa pri fontáne a obďaleč stáli jeho rodičia . Ale retro vyzerajúci štýlový foťáčik a široký úsmev ich úplne odzbrojili. Dodnes si však pamätám jednu reakciu rodičov, keď som ich dieťa pri tej istej fontáne fotil 1D mark II a veľkým bielym objektívom 28-300 L. Ich obavy kde sa ich dieťa objaví, pre aký bulvár fotím a čo mám za tému, a vôbec, prečo bez dovolenia fotím ich dieťa...
Ku komfortu a bezpečnosti používania prispieva aj zväčšený grip pre úchop pravej ruky, ktorý poskytne dobrú oporu pri fotografovaní ale aj pri nosení v jednej ruke.
Ako som už viackrát spomínal, páči sa mi na fotoaparátoch určených pre takýto typ fotografie manuálne ovládanie najčastejšie využívaných funkcií ako je ISO, korekcia expozície, prípadne vyváženie bielej.
Pre tieto nastavenia však u LX3 musíte do menu a niektoré z nich sú vnorené dosť hlboko - ISO piate v poradí a WB šieste.
Našťastie LX3 disponuje aj quick menu (dlhšie zatlačenie joistickom), kde sú tieto hodnoty rýchlejšie prístupné. Na druhej strane vás však zdržiava dlhšie zatlačenie a podržanie.
Najlepším riešením je naprogramovať najčastejšie používanú funkciu na Fn tlačidlo pod joistickom. Na toto tlačidlo však môžete naprogramovať len jednu funkciu. Nedá mi nespomenúť snáď jediného konkurenta tohto vynikajúceho kompaktu, ktorý má korekciu expozície, ISO a režimy fotografovania vyvedené na manuálne ovládané kotúče a výber ostriacich bodov na osobitné tlačidlo. V tomto sa zatiaľ LX3 na Géčkovu radu od Canonu nechytá.
Na druhej strane veľmi oceňujem joistick, ktorý sa osvedčil ako veľmi rýchly prostriedok na nastavenie clony a času v polomanuálnom a manuálnom režime. Je to rýchlejšie ako som očakával a to som rozmaznaný ovládaním profi zrkadiel. Manuálne ovládanie pomeru strán fotografovania (k dispozícii je 4:3, 3:2 a 16:9) na obruči objektívu je ďalšia „vychytávka" LX3.
Zvlášť pochváliť by som chcel aj LCD, ktorý je teraz veľký 3" a zobrazuje vaše zábery pomocou 460 000 bodov. Je to najlepší displej, s akým som sa pri kompakte stretol.
Ako posledné v tejto kapitole spomeniem možnosti rozšírenia systému LX3. Panasonic pre svoju hviezdu medzi kompaktmi pripravil viac druhov príslušenstva.
Najzaujímavejším je určite širokouhlý konvertor, ktorý rozšíri obzor na ohnisko 18mm v prepočte na kinofilm! Reportážni fotografi obľubujúci 24mm ohnisko privítajú možnosť šetriť batérie a prirodzene komponovať pri fotografovaní pomocou externého hľadáčika á la Leica. S ním vyzerá LX3 ako naozajstný klasik. Ak k tomu pridáte štýlové kožené puzdro, budete vyzerať ako Bresson. :)
Z ďalšieho príslušenstva spomeniem adaptér, pomocou ktorého namontujete na fotoaparát nielen konvertor ale aj filtre s priemerom 46mm. Panasonic ich ponúka tri: polarizačný, neutrálny šedý a ochranný. Samozrejme, môžete použiť akékoľvek filtre aj iných značiek s priemerom závitu 46mm.
Celkovo môžem hodnotiť dizajn ako vynikajúci, štýlový a účelový. Ergonómiu ako veľmi dobrú s malou výčitkou absencie manuálnej kontroly alebo aspoň priamych tlačidiel pre zmenu ISO, WB.
Výkon malého vstavaného blesku môžete zvýšiť akýmkoľvek systémovým bleskom Panasonic s TTL meraním.
Ak chcete menší externý blesk, čoskoro bude predstavený nový Panasonic so smerným číslom GN22 a veľkosťou bude prispôsobený menšiemu telu aparátu.
V praxi
LX3 nie je extrémne rýchly fotoaparát! Patrí do kategórie fotoaparátov, ktoré vás ani veľmi nezdržia, no nedostane ani cenu prvenstva za rýchlosť. Čo ma trochu prekvapilo je skôr jeho priemerný až slabší štart. Fotoaparátu trvá takmer tri sekundy, kým nabehne a je schopný fotografovať. Je to viac ako dvojnásobok u jeho najväčšieho konkurenta.
Ostrenie a oneskorenie spúšte je už na dobrej až priemernej úrovni s hodnotami zaostrenia 0,5 - 0,6s pri širokouhlom nastavení objektívu a 0,7-0,9s pri teleobjektíve, čo u LX3 znamená 60mm v prepočte na kinofilm. Pri aktivovaní niektorých funkcií, akou je napríklad stabilizátor obrazu sa tieto časy málinko predlžujú.
Kontinuálne snímanie v najvyššej frekvencii vás milo prekvapí. LX3 urobí 2,5 obrázkov za sekundu, a to aj pri snímaní do RAW formátu, čo je na kompakt slušný výkon. Háčik je v tom, že po necelých dvoch sekundách si potrebuje vydýchnuť a počas 2 sekúnd uložiť nafotené zábery. Ste tak schopní pri tejto frekvencii urobiť iba 4 snímky v jednom kuse (v najvyššej kvalite).
Pri frekvencii 1,9 snímka za sekundu vás bude v počte vyhotovených záberov limitovať iba kapacita použitej karty. To je celkom dobrá novinka, keďže od 1,9 nie je ďaleko k 2,5. Pri akčnom fotení preto odporúčam zvoliť kontinuálne snímanie s pomalšou frekvenciou. Predídete tak tomu, že v najnevhodnejšej chvíli si fotoaparát na dve sekundy oddýchne.
Ak vám stačí 3Mp rozlíšenie, pri kontinuálnom snímaní môžete spustiť paľbu vo frekvencii 8obr./s!
Objektív končí na „dlhom konci" skôr pri normálnom štandardnom ohnisku 60mm a nemá teleobjektív. Zaujímavejší je teda jeho široký koniec. 24mm je ozajstných 24! V praxi to znamená, že zachytíte zorný uhol takmer 74º (diagonála cca 84º) a nezáleží na tom, či snímate v pomere strán 16:9, 3:2 alebo 4:3. 24mm je stále 24mm!
Čo je na tomto objektíve najzaujímavejšie je jeho svetelnosť. S clonou f2 na širokom konci objektívu a f2,8 na druhom konci je to momentálne najsvetelnejší objektív použitý v kompakte! Spolu s výborným optickým stabilizátorom obrazu tak umožňuje zachytiť svetlo a vyhotoviť ostrú fotografiu aj v znížených svetelných podmienkach. A stabilizátor naozaj funguje. Často vyfotíte relatívne ostrú fotografiu s expozíciou 1/5 sekundy! Pri svetelnosti F2 teda môžete bez obáv fotografovať aj v nie veľmi osvetlených interiéroch.
Samostatná kapitola je fotografovanie v noci. Z operačného hľadiska ma trochu prekvapila dĺžka spracovania obrazu. Ak je expozícia fotoaparátu napríklad 10 sekúnd, fotoaparát ukladá a spracováva fotku ešte ďalších 10s. Dokopy mu to teda trvá 20s.
expozícia 5s | expozícia 2,5s |
Nočné fotografie sa dajú fotografovať bez problémov, keďže fotoaparát je vybavený závierkou s rýchlosťami 1/2000s až 60s! Na najnižšej citlivosti tak vyfotografujete aj veľmi slabo osvetlené nočné scény. Chce to len trochu trpezlivosti.
Naopak, 1/2000s pri veľmi jasnom počasí v kombinácii s clonou F2 niekedy nestačí. Zišla by sa 1/4000s.
Správanie sa LX3-ky v teréne by som hodnotil ako výborné, keby bol prístroj rýchlejší. Patrilo by sa to, keďže je zameraný pre reportážnych či street fotografov. Takto dostáva hodnotenie veľmi dobrý. Dúfam, že jeho nasledovník (LX4?) bude ešte o kúsok rýchlejší v štarte a málinko v zaostrovaní.
Na druhej strane treba ale povedať, že kým fotograf nevyužíval hyperfokálne predostrenie, určite nebol ani s priehľadovými diaľkomermi rýchlejší.
Tip: A posledný tip pre reportážnych alebo street fotografov, ktorý vyrieši ich dilemu o rýchlosti aparátu: Vzhľadom na veľkú hĺbku ostrosti u kompaktných digitálnych fotoaparátov je manuálne predostrenie oveľa jednoduchšie, ako bolo u kinofilmu. Ak chcete, aby vás aparát vôbec nezdržiaval, stačí si v uliciach prednastaviť manuálne zaostrenie
na povedzme 2m, a všetky postavy vo vzdialenosti 1m-10m budú ostré. A to aj pri maximálnych clonách!
Takto vyriešite všetky problémy so zaostrovaním, aké môžete mať.
Pozor, vyššie uvedené platí skôr pre širšie ohniská s extrémne veľkou hĺbkou ostrosti.
aj pri clone f2 a predostrení je hĺbka ostrosti dostatočná, ostrenie vás tak nebude zdržiavať vôbec |
Obrazová kvalita
Keď som si zaumienil, že vyskúšam LX3, zmocnil sa ma tak trochu pocit obavy i očakávania. Parametre fotoaparátu naznačujú, že by to mohol byť fotoaparát, na ktorý mnoho fotografov čakalo.
Poznáte už takmer legendárny problém Panasonic kompaktov so spracovaním obrazu, však? :-) Aj keď parametrami vynikajúce fotoaparáty, pri vyšších citlivostiach bol ich obraz buď zašumený, keď fotograf vypol redukciu šumu, alebo bol zbavený detailov, ak bola redukcia šumu aktivovaná.
Taktiež dynamický rozsah senzora vedel pokročilých fotografov odradiť od kúpy aj lepšieho kompaktu. To boli aj dva hlavné dôvody, prečo už LX2 neskončil v mojom vrecku.
Hneď na začiatku musím povedať, že som veľmi rád, že Panasonic vypočul prosby mnohých po menej agresívnom odstraňovaní šumu. Výsledkom je to, že aj pri vysokých citlivostiach je stále zachovaná obrysová ostrosť, hrany a v určitej miere aj jemné detaily. Nevznikajú nepríjemné zhluky alebo rozmazané machuľky v obraze, aké bolo vidieť u jeho predchodcov, aspoň nie pri citlivostiach do ISO400. Aj ISO 800 je použiteľné a pri snímaní v čiernobielom režime je prijateľné aj ISO1600.
ISO80 | ISO100 |
ISO200 | ISO400 |
ISO800 | ISO1600 |
ISO3200 | ISO80 jpg z RAW |
ISO200 jpg z RAW | ISO800 jpg z RAW |
Môže sa vám síce zdať, že v hladkých plochách je viac šumu ako u LX2, no ja vám vravím - je to naozaj lepšie, ako rozmazať všetok šum a s ním aj jemné detaily! Miera šumu je pritom menšia ako u LX2, len je aj menej drastickým spôsobom potláčaná.
Porovnajte si našu štúdiovú scénu. Množstvo a kvalita detailov u LX3 je jednoznačne lepšia a rozdiel je viditeľný na prvý pohľad.
ISO400, Lumix LX3 | ISO400, Lumix LX2 |
Taktiež veľmi ľahko rozoznáte aj obrovský pokrok v prekreslení tieňov a svetiel. Panasonic teda neklame, keď hovorí v reklamných materiáloch o veľkom dynamickom rozsahu.
Osobne mi je veľmi sympatické, že namiesto zvyšovania počtu pixelov sa firma sústredila na vylepšenie spracovania obrazu. V určitom zmysle slova však môžeme hovoriť aj o zlepšení v oblasti rozlíšenia. LX3 oproti svojmu predchodcovi obraz pri pomere strán 3:2 a 4:3 neorezáva takým výrazným spôsobom, keďže má senzor s pomerom strán 3:2. Jeho predchodca LX2 má senzor s pomerom strán 16:9 a teda pri pomere strán 4:3 už obraz orezáva na 7,5 Mp. LX3 pri pomere strán 4:3 disponuje rozlíšením 10Mp. Pri najpoužívanejšom formáte 3:2 má LX3 rozlíšenie 9,5 Mp oproti 8,5Mp u LX2.
Samozrejme, kvalitnejšiemu spracovaniu obrazu by mal zodpovedať
aj kvalitný objektív. Ten, ktorý je vstavaný do tohto prístroja tomu zodpovedá s prehľadom. Je ostrý od okraja po okraj a aj úplne odclonený sa môže pochváliť vynikajúcou kresbou.
Nie je úplne bez chýb, ako hovorí jeden popis na reklamnom plagáte - distortion free and aberation free (bez skreslenia a bez aberácie). To by sme sa pri malých rozmeroch objektívu aj dosť čudovali. Aberácia (fialové a iné farebné kontúry na hranách pri vysokom kontraste) aj skreslenie objektívu je badateľné, ale iba ak vyvoláte fotografiu z RAW formátu a nie sú badateľné na JPG.
A čo z toho vyplýva? Že firmvér (softvér vo fotoaparáte) tieto chyby odstraňuje už pri fotografovaní a ukladaní obrázka do formátu JPG. Nie, nepozerajte krivo, robia to aj najlepšie zrkadlovky tradičných výrobcov fotoaparátov! Je opäť len chvályhodné, že to Panasonic implementoval aj do tohto modelu.
JPG fotografia | JPG z RAW formátu; je vidieť fialové kontúry na kontrastných hranách |
na lepšie porovnanie; procesor aparátu odvádza naozaj veľmi dobrú prácu |
Objektív musím pochváliť aj keď vyhodnocujem jeho správanie sa v protisvetle.
Neobjavuje sa výrazné zníženie kontrastu a ani veľa odleskov na povrchu šošoviek v objektíve. Túto výbornú vlastnosť opäť pripisujem rozhodnutiu urobiť skôr menej rozsahový a kvalitnejší objektív, ako ultrazoom s diskutabilným výkonom práve v protisvetle alebo v nedostatočne osvetlenom priestore.
plošné aj priame protisvetlo je zvládnuté veľmi dobre |
PS: myslím si, že kým niekto neobjaví prevratný spôsob v technológii, sme na hranici využitia malých snímačov u kompaktov. Pre ďalšie výrazné zlepšenie si budeme musieť počkať buď na túto technológiu alebo na to, že výrobcovia začnú implementovať aj do kompaktov väčšie snímače. Prosíme, Panasonic! :)
Plusy:
+ výborné rozlíšenie
+ vylepšený procesor na spracovanie obrazu
+ zvýšený dynamický rozsah
+ RAW formát
+ výborný objektív so skvelou svetelnosťou, kresbou a správaním v protisvetle
+ imidžový ale aj užitočný retro dizajn
+ možnosť rozšírenia systému o predsádky, externý hľadáčik a blesk
+ 24mm širokouhlý objektív pri každom pomere strán
+ výborný displej so živým náhľadom
+ kvalitné čierno-biele snímanie
+ vzhľadom na výbavu cena
+ plnohodnotný RAW editor pribalený k fotoaparátu (Silky Pix)
Dopĺňam ďalšie benefity a vlastnosti, ktoré som netestoval, keďže pre street fotografiu nie sú dôležité, ale pre bežného užívateľa majú význam v podobe komfortnejšieho a kvalitnejšieho prezerania obrázkov na HDTV - HD výstup, nahrávania videa v HD kvalite, plne automatizovaného inteligentného režimu iA pre jednoduchšie ale kvalitné fotografovanie.
Mínusy:
- pomalší štart a reakcie
- pre chlapov s veľkými rukami môže byť príliš útly
- niektoré často používané funkcie ďalej v menu
- 60mm na dlhom konci môže byť pre niekoho málo
- vyváženie bielej pod umenlým osvetlením by mohlo byť lepšie
Záver
Nakoniec môžem s potešením konštatovať, že Panasonic urobil v LX3 rázny pokrok v porovnaní s predchodcami tohto aparátu. Je to fotoaparát predovšetkým pre tých, ktorí radi využívajú širokouhlé ohnisko. Môžu to byť milovníci krajinnej fotografie, ale hlavne dokumentaristi, street fotografi a reportážni fotografi, ktorí sú radi uprostred deja a zachytávajú dynamické situácie okolo.
Vďaka kombinácii širokouhlého svetelného objektívu a strednej až vyššej citlivosti ISO už nemusíte mať strach zo street fotografie s kompaktom.
Nový Panasonic síce šumí pri vyšších citlivostiach, ale zrno je prirodzenejšie a jeho odstraňovanie je menej agresívne. Výsledkom je obraz s väčším množstvom detailov.
No a predsa zrno k dokumentárnej a street fotografii predsa patrí! :)
Galéria
min. ohnisko | max. ohnisko | perfektná kresba objektívu leica |
ISO200 |