Najlepší Micro 4/3 fotoaparát! Toto mi napadlo keď som po prvý krát uvidel špecifikáciu novinky. Retro dizajn je už len čerešničkou na torte. Teraz po krátkom dvojtýždňovom flirte s novou retro „päťkou“ môžem povedať, že prvý dojem ma neklamal. Ale nepredbiehajme. Poďme pekne poporiadku. Keďže všetko už bolo raz vymyslené (a ťažko niečo lepšie vymyslíme), nový model stavia na tvaroch starej klasickej kinofilmovej zrkadlovky Olympus OM. Okrem tohto je ale všetko po novom...
Dizajn a koncepcia.
Prevedením materiálov a samotnou funkcionalitou Olympus v tomto modeli ukazuje, že nejde o „budgetový“ model. Je to jednoznačne luxusný Micro 4/3 prístroj. Napriek malým rozmerom sa pohodlne drží a je prekvapivo ťažký. Už na prvý pohľad je podstatne menší ako najmenšie digitálne zrkadlovky. O objektívoch ani nehovoriac, tie sú približne o tretinu až polovicu menšie od tých, ktoré používame na zrkadlovkách. Vyrába sa v strieborno čiernom a celo čiernom prevedení, je pretesnený voči poveternostným vplyvom, má možnosť pridania batériového držiaka alebo len gripu pre lepšie držanie v horizontálnej polohe. Nechýbajú sane na externý blesk a ani HDMI výstup. Teda všetko, čo by ste od poriadneho profesionálneho prístroja čakali. Zadnej strane dominuje 3 palcový 610 000 bodový výklopný dotykový OLED displej pre lepšie fotenie z netradičných uhlov pohľadu. Displej je celkom dobre použiteľný aj na slnku.
Pri silnom slnečnom svetle však skôr oceníte dobrý hľadáčik s 1,44 mil. pixelov. Má pomerne rýchlu obnovovaciu frekvenciu, takže cezeň môžete fotiť aj akčnejšie scény. Expozičné údaje a ďalšie informácie, ktoré chcete mať zobrazené v hľadáčiku si môžete užívateľsky nastaviť. Napríklad mriežka, histogram, digitálna vodováha a pod. Napriek malým vonkajším rozmerom je subjektívne dosť veľký (zväčšenie 0,58x), pre lepšie porovnanie môžem uviesť, že má podobnú veľkosť ako optické hľadáčiky lepších amatérskych zrkadloviek (Canon 60D alebo Nikon D90). Samozrejme len s tým rozdielom, že je elektronický.
Škoda len, že som hneď na druhý deň stratil očnicu (v Banskej Štiavnici na výlete, hľadanie bolo márne). Preto aj produktové fotografie sú už bez nej. Očnica trošku trčí dosť do priestoru a pravdepodobne som ju nechtiac stiahol, keď sa oprela o remeň tašky. Niečo podobné som pár krát urobil aj na Canon EOS 1D MkII, potom som si už radšej očnicu prilepil lepiacou páskou...
Malé rozmery sú aj o kompromisoch
Aby som novinku len nechválil, malé rozmery majú aj svoje limity. Tie sa potom prejavia menšími a blízko umiestnenými tlačidlami, ktoré sú tak na hrane komfortného používania, najmä ak máte väčšie ruky. Ja by som pokojne strpel o 0,5-1cm rozmernejší prístroj, na ktorom by boli komfortnejšie rozložené tlačidlá. Prípadne by som akceptoval aj absenciu výklopného displeja, ak by to pomohlo ovládaniu. Mám priemerné horehronské ruky a ovládanie takto malých tlačidiel nie je komfortné. Medzi zvláštnu vlastnosť patrí jemné hučanie prístroja (asi stabilizátor). Všimnete si to ale len vo veľmi tichých priestoroch v interiéri.
Stručný prehľad zaujímavých parametrov:
- Nový 16.1-megapixel Live MOS Sensor a TruePic™ VI spracovanie obrazu.
- Prvý stabilizátor na svete ktorý stabilizuje obraz v piatich osiach.
- Najrýchlejší AF na svete spomedzi CSC fotoaparátov s podporou 3D trackingu.
- Sekvenčné snímanie 9 obrázkov za sekundu.
- Obnovovacia frekvencia nového hľadáčika (refresh rate) 120 obrázkov za sekundu.
- 3“ výklopný displej OLED a nové video efektové filtre.
- Dva druhy prídavých gripov.
- Dva otočné voliče (rovnako ako na profi DSLR).
- Vodeodolné a prachuodolné telo podobne ako Olympus E-5. Ide o prvý utesnený Micro 4/3 fotoaparát na trhu.
- Vylepšené Full HD video vo formáte AVCHD H.245.
- Hmotnosť 425g aj s batériou.
- Rozmery 122 x 89 x 43 mm
Obrazová kvalita
Nový Olympus nás presviedča, že ničím nezaostáva za APS-C zrkadlovkami. Dynamický rozsah a ani ISO nie je problémom pre nový 16 Mpx Live MOS senzor. Odšumovanie je pomerne silné, preto som ho mal pri fotení do JPEG buď vypnuté, alebo nastavené na nižšej hodnote. Obrazový procesor Olympusu neodstraňuje automaticky aberáciu pri fotení do JPEG, tak ako to robí napríklad Nikon, takže túto drobnosť nájdete na fotografiách pri detailnom skúmaní. Samozrejme len pri použití niektorých objektívov. To je však asi jediná chyba, ktorú môžete nájsť na fotkách z OM-D. Inak im nie je čo vytýkať, JPEG je pekne doostrený, jemne odšumený a pekne farebne podaný. Fary sú živé a prirodzené, automatické vyváženie bielej farby funguje veľmi dobre. Automatiku vyváženia bielej môžete užívateľsky nastaviť tak, aby ponechávala jemne teplejšie fotografie. Túto možnosť som mal počas celého skúšania zapnutú, pretože preferujem teplejšie farby. Fotím najmä ľudí, na ktorých pleť sa to veľmi hodí. Olympus mimochodom nemá problém s podaním pleťových tónov, a ani jemných farebných prechodov žltej či oranžovej.
Ako vidíte na týchto dvoch obrázkoch, fotiť do RAW sa oplatí. Zachránite prepálené miesta a vytiahnete kresbu z tieňov. Upravený obrázok (ten vpravo) je aj mierne doostrený (upozornenie: v originále má vyše 7MB).
Pri fotení do RAW je obraz bez doostrovania pomerne mäkký (podobne ako pri niektorých konkurenčných modeloch iných značiek) a preto pri vyvolávaní v Adobe Lightroom je dobré počítať s trochu silnejším doostrením, či už pri exporte alebo pred ním. Na najnižšom ISO 200 je pri podrobnom skúmaní vidieť jemný šum, ktorý rastie (veľmi nebadane) do ISO 800, na vyšších citlivostiach už treba počítať s viditeľnejším šumom a podľa toho aj spracovávať obraz. Ako vidíte na obrázkoch, RAW z novinky má veľmi dobrý dynamický rozsah vo svetlách aj v tieňoch. Všetky ukážkové fotografie v galérii sú vyvolané bez korekcií chýb objektívov a bez doostrovania.
Praktické (pouličné) skúsenosti s AF
Malé fotoaparáty si už nejakým spôsobom zosobňujú právo alebo skôr zameranie na fotenie street fotky. Nikoho s nimi nevyplašíte a vyzeráte ako bežný amatérsky či dovolenkový fotograf, ktorý si fotí pre radosť. Keď na niekoho vytiahnete EOS 5D MkII + 24-70 s nasadenou slnečnou clonou len tak na ulici, prípadne na nejakej mestskej kultúrnej akcii okamžite si pomyslí, že jeho fotku zneužijete a navyše vám za ňu bohato zaplatia, takže sa vyplaší a objekt vášho záujmu začne pekne zisťovať odkiaľ ste a prečo si ho fotíte. Ak nebodaj odfotíte aj deti, okamžite ste zaradený do podozrivého súdka typu redaktor časopisu „Starý pedofil“ :) Malé fotoaparáty pomáhajú, lebo značne eliminujú tieto ľudské obavy. Ľahšie niekomu vysvetlíte, že vám ide len o umelecké či amatérske fotografovanie, keď nemáte fotoaparát väčší ako sa patrí na amatéra.
Hlavne potichu a rýchlo
Ak nefotíte rovno street ale klasickú reportáž, oceníte tichší chod uzávierky pri fotení svadby alebo koncertu. Keďže nový Olympus má podobne ako posledne predstavené PENy bleskový AF, netreba sa obávať spomalených reakcií. Kontinuálne ostrenie som používal minimálne, pretože ma príliš nepresvedčilo, podobne ako priorita tváre či tracking zaostreného bodu. Sú to pekné funkcie pre amatérov, ale pre náročnejšie použitie sa mi najlepšie osvedčil jednorázový AF, ktorý mi úplne vyhovuje na to čo fotím.
AF funguje výborne aj v slabšom svetle, keď musíte používať ISO 3200 alebo 6400. Pomocné prisvietenie som okrem vyskúšania na začiatku už prakticky nepoužíval, aby som nevyrušoval fotografovaných silným svetlom diódy.
Grip alebo „Negrip“ ?
U mňa je odpoveď jednoznačná "negrip"! :-) Hneď to vysvetlím. K novinke máte možnosť pridať hneď dva držiaky. Prvý v tvare L, zlepší uchopenie prístroja pri fotení na šírku pretože prsty si máte o čo oprieť. Druhý je vhodný pre fotenie na výšku a do neho už dáte aj ďalšiu batériu.
Fotoaparát sa však vďaka malým rozmerom bez gripov dobre prenáša a na krku netlačí, pretože má ešte únosnú hmotnosť (spolu s 12-50mm kitovým objektívom). Dosah na všetky ovládacie prvky (hlavne zadné koliesko) mi príde lepší bez gripov, prípadne len s jedným „L“ gripom, ktorý zlepšuje fotenie v horizontálnej polohe. Ak pridáte tento prvý grip, dostanete statívovú skrutku priamo na os objektívu, čo je pre mňa dosť podstatný detail. Bez gripu je mierne posunutá do strany.
Všetky gripy sú poriadne utesnené, vrátane kontaktov a dvierok batérií.
Druhý, vertikálny grip je dobrý ak idete na plánované fotenie portrétov, prípadne ste vo vrtuľníku a nemáte čas (a ani voľné ruky) meniť batérie. Čiže vtedy, keď chcete mať úplnú istotu, že sa vám stroj počas celého dňa nevybije...
Univerzál do nepohody
Kitový objektív 12-50mm F3,5-6,3, ktorý sa bude dodávať spolu s novým Olympusom OM-D je zaujímavým a veľmi praktickým hybridom. Sprvoti sa mi ovládal trochu chaoticky, no po pár dňoch s ním som už zabudol na prvých pár hodín, keď som robil všetko naopak. V prvom rade treba povedať, že objektív pokrýva rozsah ohnísk od 24 do 100mm, je utesnený voči nepohode počasia a má poctivé prevedenie. Pri zaostrovaní ani pri zoomovaní sa nič nevysúva ani neotáča, čo je v tomto rozsahu unikátna konštrukcia.
Na tubuse je okrem štandardného zoom krúžku aj zaostrovací prstenec pre manuálne zaostrovanie či doostrovanie, funkčné tlačidlo a makro tlačidlo. Zoom prstenec má tri funkčné polohy. V prvej, keď je krúžok najbližšie k bajonetu, je zoomovanie mechanické, v druhej (tej strednej polohe) je zoomovanie elektronické, čo sa hodí pri natáčaní videa. V tretej polohe, do ktorej krúžok posuniete stlačením tlačidla makro, je možné fotiť makro zábery bez zoomovania na najdlhšom ohnisku.
Opticky je objektív kompromisom medzi konštrukciou, rozsahom a optickou kvalitou. Najmä v rohoch prekvapí chromatickou chybou. Má však dobrý prenos kontrastu a peknú kresbu v strede obrazu. Nerobí mu problémy ani protisvetlo. Po priclonení na F7,1 a F8 je veľmi príjemný na fotenie krajiny a podobných motívov, kde potrebujeme väčšiu hĺbku ostrosti. V slabo osvetlených interiéroch si s ním zafotíte, ale len na najkratšom 12mm ohnisku, kvôli slabšej svetelnosti F3,5-6,3.
Plusy
+ použiteľný obraz aj na vyšších ISO 1600 a 3200
+ vyvážená prirodzená farebnosť, živé farby
+ okamžitý spoľahlivý AF (najrýchlejší v segmente)
+ dobrý hľadáčik
+ výklopný displej
+ robustné prevedenie
+ možnosti pridania až dvoch gripov
+ utesnený setový objektív a telo
+ malé rozmery
+ malé objektívy vhodné na cesty
+ široká ponuka objektívov
Mínusy
- kontinuálne zaostrovanie sa často „mýli“
- niekomu môžu vadiť malé rozmery tlačidiel, ktoré sú nahusto pri sebe
- šumenie elektroniky počuteľné v tichom prostredí
- so setovým objektívom už nie je oveľa menší od amatérskej zrkadlovky
- trošku vyššia spotreba / nižšia výdrž batérie ako pri zrkadlovke
- vyššia cena tela (kompenzujú to zas dostupné pevné ohniská)
Pre Micro 4/3 systém začala vyrábať objektívy už aj Sigma. Nedávno predstavila 19mm a 30mm objektív so svetelnosťou F2,8.a tichým HSM ostrením a malým kompaktným dizajnom.
Systém a jeho možnosti
Tak ako pri každom systéme aj v prípade Olympusu je dôležitá ponuka objektívov. A tá je v prípade Olympus Micro 4/3 príjemne široká. Na novinku samozrejme nasadíte aj objektívy Panasonic alebo aj najnovšie dve pevné ohniská od Sigmy. Je len otázkou času kedy začne aj Sigma vyrábať viacej objektívov pre tento systém. Skôr či neskôr sa podľa môjho názoru k Sigme pridá aj Tamron a možno aj Tokina. Upozorniť treba len na zatiaľ trochu absentujúci vysokokvalitný telezoom. Tie ktoré sú v ponuke nie sú samozrejme zlé, ale verím, že sa čoskoro dočkáme lepších. Počas testovania som mal možnosť vyskúšať a zvyknúť si na viaceré objektívy. Ponúkam vám krátky prehľad tých, ktoré ma najviac oslovili na novom 16Mpx senzore.
Olympus M.Zuiko 12mm f/2 ED
Krásne spravený kovový tubus, manuálne zaostrovanie mechanického typu, perfektná kresba, dobrá svetelnosť F2 a parádny retro dizajn. Keby na ňom bolo logo Leica nikto by nič nenamietal (našťastie pre naše peňaženky to ale nie je Leica). Je to luxusný objektív za vyššiu cenu. Veľmi dobrý je na fotenie všetkého akčného a to najmä pri slabšom svetle v interiéroch, kde zaostruje bleskovo. Vďaka jeho ostrosti nový Live MOS senzor ukáže čo dokáže. Použiteľný je aj na F2, no pre super kresbu je dobré pricloniť ho na F4 až 5,6.
Panasonic Lumix G 14mm f/2.5 ASPH
Výborný 28mm objektív (po prepočte) na reportáž v interiéri. Svetelnosť F2,5 vám dovolí oproti seťákom používať o 1 EV nižšie ISO. Napríklad namiesto ISO 3200 môžete dať „pohoďácke“ ISO 1600. Pri takto krátkom ohnisku nie sú časy ako 1/60s žiaden problém. Tento model je veľmi ostrý už od plnej diery, čo sa zíde pri fotení krajiny alebo architektúry.
Olympus M.ZUIKO DIGITAL 17mm f2,8
Tento objektív je len pre milovníkov 35mm objektívov. Prečo? Okrem ohniska a malých rozmerov je trošku nudný, hneď vysvetlím prečo. Má dobrú kresbu v strede, no k rohom nepomáha ani priclonenie. Navyše má svetelnosť len F2,8. Na enviromentálne portréty ale môže výbrone poslúžiť. Pokiaľ neviete žiť bez 35-ky je to dobrá voľba.
Sigma 19mm F2,8
Síce neohúri ohniskom ani svetelnosťou, má však celkom pekný kontrastný a ostrý obraz už plne odclonený, po priclonení na F4 je výborný. Jednoducho takúto ostrosť zo zoomu nedostanete. A svetelnosť F2,8 je predsa len niečo iné ako F3,5 pri setovom zoome. Príjemná je aj cena cca 170,- Eur
Panasonic Lumix G 20mm f/1.7 ASPH
Pekný, trošku širší základný objektív (po prepočte 40mm), je príjemne ostrý už od plnej diery, pomôže mu však priclonenie na F2,8 až F4, obraz dostane viacej kontrastu najmä pri fotení na veľmi krátke zaostrovacie vzdialenosti. Primeraná cena aj obrazový výkon. Osobne by som mu dal prednosť pred 17mm F2,8 variantom.
Sigma 30mm F2,8
Tento objektív je podobný príbeh ako pri 19mm Sigme. Pekný, ostrý 60mm objektív (po prepočte na kinofilmový štandard). 30mm objektív by ale mal väčší zmysel a aj predajný úspech, ak by bol s funkciou Macro.
Olympus M.ZUIKO DIGITAL 45mm f/1.8
45mm objektív so svetelnosťou F1,8 musí byť po čase bestseller. Má výborný obraz, super cenu, je malý a ľahký. Aj keď je jeho tubus vyrobený z plastu, na atraktivite mu to nič neuberá. Manuálne ostrenie funguje elektronickým prevodom, AF je bleskový a to aj v slabom svetle. Dovolí vám plne využiť potenciál nového 16Mpx senzora už aj na clone F1,8-F2,2. Kto chce fotiť pekné portréty s Micro 4/3 tento objektív musí mať! Slnečná clona (voliteľná) pridá do obrazu viacej kontrastu a odstráni problém s bočným protisvetlom, ktorý majú všetky svetelné objektívy.
Olympus M.Zuiko Digital 9-18mm f/4-5.6 ED
Dobrý, malý širokáč, bohužiaľ nie je najlacnejší. Je ostrý aj kontrastný, nerobí mu problémy ani protisvetlo či bočné svetlo. Na novom 16Mpx senzore má plne odclonený o trochu mäkšie okraje obrazu, čo sa priclonením na F5,6-6,3 stráca. Na obrázkoch som nenašiel takmer žiadnu aberáciu ani nepríjemné skreslenie (na takýto extrémny širokáč samozrejme). Vzhľadom na cenu, hmotnosť, rozsah a rozmery mu nechýba nič k dokonalosti. Investícia do neho teda rozhodne nie sú vyhodené peniaze.
Olympsu M.Zuiko 14-42 mm II R
Síce malý, navonok možno trochu plastový (ale žiadny "bakelitový" pocit), cenovo dostupný, pritom pekne urobený s vynikajúcim obrazom a rýchlym tichým ostrením. Obrazový výstup je takmer rovnaký ako pri pevných ohniskách. Obrazovo najlepší základný zoom na Micro 4/3 fotoaparáty, viacej k tomuto modelu neviem povedať:-)
Olympus M.Zuiko Digital 14-150mm F4-5,6
Širokorozsahový zoom je vhodný nielen na cesty, ale aj ako náhrada teleobjektívu. Fotoaparát ale už pri tomto objektíve naráža na limity optiky. Pre dobré výsledky v ploche obrazu treba pricloniť aspoň na F7,1-F8 (napríklad pri krajine). Ostrosťou však aj tak neoslní, je to jednoducho kompromis typu všetko v jednom ktorý sa hodí na cesty.
Olympus M.ZUIKO Digital ED 40-150mm f/4-5.6
Cenovo dostupný, decentne materiálovo spracovaný, telezoom v rozsahu 80-300mm (po prepočte na kinofilmový štandard). V redakcii sme ho mali už dávnejšie, no zatiaľ len v predprodukčnej verzii, pričom z tohto kusu boli obrazové výsledky najmä vzhľadom k cene celkom slušné. Podľa prvých ohlasov užívateľov podukčných kusov je to dobrý cestovateľský zoom teleobjektív, hoci kvalitu pevných ohnísk určite nedosahuje.
Záver - luxus len na dovolenku?
Ťažko povedať, ale nové OM-D by som určite nezaškatuľkoval len do dovolenkových alebo amatérskych prístrojov. Seriózny street fotograf alebo dokumentarista, ktorý potrebuje malý spoľahlivý aparát, si ťažko môže predstaviť lepší nástroj na svoju diskrétnu prácu. Rýchlosť AF je excelentná, čo je pre tento druh práce základným parametrom. Konkurenčné prístroje iných značiek zaostrujú pomalšie, takže nový Olympus má poriadne navrch čo do reálnej použiteľnosti.
V spojení s cenovo dostupnými pevnými ohniskami (14mm - 20mm - 45mm) je tento model dobrý aj ako pracovný nástroj. A to aj pre tých, čo chcú ostrý obraz od stredu až k rohom. Navyše tieto pevné objektívy sú ako sa hovorí, za babku.
Kitový zoom 12-50mm sa zas hodí na všetko možné, od makra až po architektúru, navyše je utesnený do nepohody. Nemusíte sa báť s ním fotiť v daždi. Treba sa zmieriť z trošku horšou kresbou v rohoch a miernou chromatickou aberáciou. Nechápte ma zle, je to nadpriemerný setový objektív obrazom, konštrukciou aj funkčnosťou, no 14-42mm skladací „seťák“ je na tom opticky lepšie. Kvalita výstupu v JPEG až zvádza k používaniu RAW iba ako zálohy, keby niečo... Počas testovania OM-D som prišiel na to, že jeho jedinou chybou je to, že už predošlé PENy tretej generácie sú tak vydarené (čo sa týka ovládania a AF napríklad), že OM-D má už v tomto smere len málo čo ponúknuť. Jednoducho už podľa mňa nie je možné urobiť komfortnejšie ovládateľný takto malý prístroj.
Novinka na rozdiel od PEN-ov ale ponúka o triedu lepší obraz a integrovaný hľadáčik, čo môže veľa záujemcov o takýto malý super prístroj presvedčiť. Zaváži možnosť prídavných gripov alebo aj obyčajná nostalgia. Pretože ak niekto mal kinofilmový Olympus OM tak OM-D uprednostní pred PEN radou.
Fotografie na stiahnutie vo formáte RAW [176MB]
Najlepšiemu Micro 4/3 fotoaparátu sme udelili TIP redakcie.
Pri fotení do RAW je obraz bez doostrovania pomerne mäkký (podobne ako pri niektorých konkurenčných modeloch iných značiek) a preto pri vyvolávaní v Adobe Lightroom je dobré počítať s trochu silnejším doostrením, či už pri exporte alebo pred ním. Na najnižšom ISO 200 je pri podrobnom skúmaní vidieť jemný šum, ktorý rastie (veľmi nebadane) do ISO 800, na vyšších citlivostiach už treba počítať s viditeľnejším šumom a podľa toho aj spracovávať obraz