Prvého predstaviteľa tejto triedy Canon uviedol v roku 2003 - model 300D (6MP), ktorý bol prvou zrkadlovkou pod 1000$. Mal síce viacero obmedzení, z ktorých mnohé boli neskôr prekonané ,,hacknutým" firmvérom, zvyšné hardvérové problémy (krátka životnosť niektorých plastových dielov a pomalý štart) eliminoval mimoriadne úspešný Canon 350D (8MP) v roku 2005. Canon 400D (10MP) priniesol v roku 2006 lepší AF (prebraný z Canon 30D). V roku 2008 Canon 450D (12MP) predstavil po prvýkrát v tomto rade LiveView, zväčšený bol aj hľadáčik a začali sa používať SD karty. Na to, že sa jednalo o najnižší entry level, fotoaparát poskytoval až príliš vysoký štandard, čo spravilo miesto pre novú nižšiu triedu. Tá bola predstavená v tom istom roku modelom EOS 1000D, ktorý bol kombináciou funkcií 350D, 400D a 450D. Video bolo novinkou pri Canon 500D v roku 2009.
Čo teda môže ešte priniesť 550D? Noviniek je niekoľko:
- 63 zónový 2-farebný systém merania expozície iFCL
- 18 MP senzor bez medzier medzi mikrošošovkami
- full HD Video 1080p (1920x1080 pri 30fps)
- displej s pomerom strán 3:2 s vyšším rozlíšením (720x480) a lepšou antireflexnou úpravou
- podpora SDXC kariet (väčšia kapacita do budúcnosti a vyššia rýchlosť)
- nové tlačidlo pre LiveView a video
Senzor
CMOS senzor s rozlíšením 18 megapixelov je podobný tomu z vyššieho modelu 7D. Oproti predchádzajúcemu modelu boli vylepšené mikrošošovky a nový senzor nemá medzi nimi žiadnu medzeru (zlepšenie využitia svetla dopadajúceho na senzor). Aj napriek nárastu rozlíšenia sa úroveň šumu pri vyšších ISO znížila a prekreslenie detailov sa zlepšilo.
Procesor
Procesor DiGIC 4 je rovnaký ako pri EOS 500D, ale došlo k optimalizáciám, čo umožnilo plnohodnotné snímanie full HD videa pri 30fps (500D zvládalo len 20fps) a 720p pri 60fps (500D malo 30fps). Došlo tiež k zrýchleniu sériového snímania z 3.4 na 3.7 fps. Žiaľ interná pamäť sa zväčšenia nedočkala a vyššie rozlíšenie si vybralo daň v podobe menšieho počtu záberov v sekvencii pred spomalením snímania kvôli zápisu na kartu (pri 500D to bolo 9 záberov RAW a pri 550D je to už len 6 záberov v RAW).
LiveView
LiveView má 3 režimy zaostrovania (rýchly, detekcia kontrastu a detekcia tvárí).
Použitie rýchleho zaostrovania s použitím zaostrovacích senzorov vyžaduje sklopenie zrkadla a spôsobí na moment stratu obrazu na LCD. Tento spôsob zaostrovania je najrýchlejší. Zaostrenie pomocou kontrastu príde vhod pri práci na statíve, ak nie je požadované miesto zaostrenia pokryté žiadnym zaostrovacím bodom. Face Detection rozpoznáva v obraze tváre a umožňuje zaostriť na vybranú z nich pomocou detekcie kontrastu (užitočné v prípade, že vám objekt nepózuje staticky a klasická detekcia kontrastu by mohla zaostriť na pozadie).
Video
Aj keď ide o fotoaparát, možnosti videa sú veľmi slušné. Na otočnom ovládači je poloha vyhradená pre videorežim a nové tlačidlo pre spustenie a zastavenie nahrávania poskytujú intuitívnejšie ovládanie, ako je tomu pri vyšších modeloch, kde je video len prídavná funkcia (5D mark2, 1D mark IV). Počas nahrávania videa je možné aktivovať zaostrovanie, a používať automatické, alebo manuálne nastavenie expozičných parametrov (poloautomatické režimy, nie sú k dispozícii). Pri automatike je možné počas nahrávania aktivovať zamknutie expozície. Kvalita videa z veľkého senzora zrkadlovky prekoná bežne predávané videokamery. FullHD video 1080p (1920x1080) je možné snímať pri 30(NTSC), 25(PAL), a 24 fps, HD video 720p (1280x720) a VGA (640x480) umožňuje snímať frekvenciou 60(NTSC), alebo 50(PAL) fps.
Pri VGA rozlíšení je možnosť nahrávať aj výrez zo stredu čipu, čo pri použití teleobjektívu poskytne dosah vhodný aj pre paparazzi kameramanov. Škoda, že možnosť nahrávať výrez nie je aj pri niektorom z HD rozlíšení.
Ergonómia a design
Fotoaparát je malý a ľahký. Ak si k nemu kúpite lepší popruh (ten štandardne dodávaný je dosť nepohodlný) nie je problém mať ho na krku celý deň. Dlhšie držanie úzkeho gripu nie je veľmi pohodlné (do menších rúk však sedí).
Rozmery zostali totožné s predchádzajúcim modelom, hmotnosť sa zvýšila o 10g. Rozmiestnenie tlačidiel oproti predchádzajúcemu modelu zostalo identické, zmenil sa dizajn tlačidiel. Pribudlo len tlačidlo pre aktivovanie LiveView (slúži tiež pre štart/zastavenie nahrávania vo video režime). Jeho umiestnenie je diskutabilné, pre video režim a pre fotografovanie cez LiveView je jeho poloha vhodná, ale pri fotografovaní cez hľadáčik som veľmi často omylom aktivoval LiveView, keď som chcel upraviť kompenzáciu expozície. LCD display si zachoval uhlopriečku 3", ale zmenil sa pomer strán z 4:3 na 3:2.
Mechanická konštrukcia je rovnaká ako u predchádzajúceho modelu - plastové telo a grip dostali pogumovaný povrch.
Na prednej strane je najdominantnejším prvkom EF bajonet, na ktorý je možné pripojiť všetky objektívy určené pre Canon EOS systém - objektívy Canon EF, EF-S, TS-E, MP-E, ako aj objektívy iných výrobcov, ako Tamron, Tokina, Sigma, Zeiss a ďalšie, určené pre Canon EF bajonet. Vedľa bajonetu na objektív sa nachádzajú 3 tlačidlá: otvorenie blesku, zámok pre uvoľnenie objektívu a pod ním malé tlačidlo pre náhľad hĺbky ostrosti. Na opačnej strane je spúšť a pod ňou sa na úchope nachádza senzor pre infračervené diaľkové ovládanie. Malá lampička medzi spúšťou a bajonetom slúži na vizuálnu indikáciu činnosti samospúšte.
Na vrchnej strane je výklopný interný blesk a pätica pre externý blesk. Ďalej tu nájdeme otočný volič režimov, hlavný vypínač, tlačidlo pre voľbu ISO a otočné „koliesko" pre nastavenie parametrov (funkcia druhého kolieska sa aktivuje zatlačením tlačidla Av+/- na zadnej strane).
Na zadnej strane nájdeme ovládacie prvky pre výber AF režimu, vyváženia bielej, režimu snímania, AEL, ovládanie menu a LiveView.
LCD displej
Nový 3" LCD má väčšie rozlíšenie (720x480 bodov v marketingovom slovníku 1.036.800 sub-pixelov) a pomer strán 3:2, ktoré zodpovedá pomeru strán fotiek. Zobrazenie fotografie s pomerom strán 3:2 má na novom LCD o 40.6% viac pixelov ako na predchádzajúcom s rozlíšením 640x480. Lepšia antireflexná úprava bola dosiahnutá eliminovaním vzduchovej vrstvy medzi LCD a ochranným sklom, čo zlepšilo čitateľnosť pri slnečnom svetle. Aj keď ide o drobné zmeny, pri priamom porovnaní v rovnakých podmienkach sú výhody nového LCD viditeľné a vítané.
Hľadáčik
Hľadáčik má zväčšenie 0.54x a 98% pokrytie a patrí k najlepším v tejto triede. „Eyepoint" 19mm je ale trocha nepohodlný a aby ste videli celý obraz, je potrebné oko priložiť úplne k fotoaparátu (ak máte okuliare, je potrebné si ich zložiť). Ak plánujete častejšie používať manuálne zaostrovanie, pouvažujte skôr nad niektorým fotoaparátom z vyššej triedy, ktorý má väčší a svetelnejší hľadáčik s pentaprism hranolom. Pri práci na statíve je možné presne zaostriť cez LiveView.
Autofocus
Autofokus má 9 zaostrovacích bodov, z toho jeden stredový, krížový so zvýšenou presnosťou pri objektívoch so svetelnosťou F2.8 a lepšou. Výber zaostrovacích bodov je realizovaný točením kruhového voliča po zatlačení tlačidla pre výber AF bodu. Nie je to také rýchle a pohodlné ako 8-smerový joystick na vyšších modeloch, ale je to kompromis za menšie rozmery. Na výber sú 3 spôsoby automatického zaostrovania (one shot - jednorazové zaostrenie, AI SERVO - zaostrenie a sledovanie objektu, AF SERVO - stále sledovanie objektu).
V tejto triede nie je možnosť doladiť autofokus v prípade nepresného zaostrovania niektorého objektívu, takéto nastavenie musíte zveriť autorizovanému servisu. Pri fotografovaní s objektívom Canon EF 100-400 som nebol s výsledkami AF úplne spokojný, a tak som musel zaostrovať manuálne, alebo pomocou detekcie kontrastu cez LiveView. Pri krajinkárskej fotografii to nebol problém, ale pri športe by to bolo nemysliteľné.
S testovaným objektívom Canon EF-S 15-85/3.5-5.6 IS USM bolo zaostrovanie bezproblémové. Vyskúšal som použiť aj na zaostrovanie náročné svetelné objektívy s malou hĺbkou ostrosti. Aj keď odpad (nepresne zaostrené zábery) bol väčší, zopár dobrých záberov sa podarilo.
V režime LiveView sú k dispozícii 3 režimy zaostrovania. Autofokus sa v tomto režime aktivuje pomocou čiastočného zatlačenia spúšte. Quick mode používa po sklopení zrkadla štandardné zaostrovacie senzory a počas jeho činnosti sa stratí obraz na zadnom LCD. Druhý režim používa detekciu kontrastu na hlavnom senzore. Ako zaostrovaciu oblasť je možné vybrať ktorúkoľvek časť obrazu. Zaostrenie môže trvať niekoľko sekúnd (zvyčajne 2-5). Treťou možnosťou je zaostrnie na tvár rozpoznanú v obraze. Ak je na scéne viacero tvárí, je možné medzi nimi vybrať.
Batéria
Nová Li-Ion batéria LP-E8 (7.2V 1120mAh) má len o necelé 4% vyššiu kapacitu, ktorá poskytuje o 10% viac fotografií (440 fotografií pri 23°C a 50% použití blesku), než batéria LP-E5 v modeloch 1000D, 450D a 500D. Pre nových užívateľov je vyššia kapacita vítaná, ale ak uvažujete o upgrade, staršie batérie v novom fotoaparáte nevyužijete.
Software
V balení nájdete CD/DVD (manuály, video-prezentácie objektívov, SW). SW je k dispozícii pre Windows a Mac OS X (žiaľ pre Linux nie).
Na pribalených CD nájdete nasledovné programy:
- Digital Photo Professional - prezeranie a editovanie RAW a JPG
- EOS Utility - ovládanie fotoaparátu cez USB - http://www.ephoto.sk/tip-redakcie/fotografovanie-cez-usb/
- Picture Style Editor
- Zoom Browser EX - organizácia fotografií
- PhotoStich - skladanie panorám
- Original Data Security Tool - overenie pravosti fotografií
Obrazová kvalita
Senzor je podobný ako v EOS 7D (možno, že aj rovnaký, len pre 7D sú pravdepodobne vyberané vytriedené kusy na zaáklade nejakých kritérií). Veľké rozlíšenie na APS-C senzore kladie obrovské nároky na kvalitnú optiku a prekreslenie detailov nie je pri 100% zväčšení také dobré ako pri väčších senzoroch s menšou hustotou bodov. V porovnaní s inými APS-C fotoaparátmi s menším rozlíšením ale dokáže rozlíšiť jemnejšie štruktúry. Aj napriek obrovskému rozlíšeniu som bol príjemne prekvapený veľmi prijateľnou úrovňou šumu. Aj ISO 1600 je bez problémov použiteľné aj na väčšie výtlačky. Pri ISO 3200 je už šum výraznejší, ale fotografia je stále použiteľná (s výrezmi pri tejto citlivosti ale už radšej veľmi nerátajte).
Z RAW-u sa dajú často ešte zachrániť detaily v prepaloch (ale farby "vytiahnuté" z preexponovaných oblastí nemusia byť správne):
Objektív Canon EF-S 15-85 3.5-5.6 IS USM
Na test sme dostali aj tento objektív vyššej strednej triedy určený výhradne pre Canon zrkadlovky s APS-C senzormi. Nahrádza starší model EF-S 17-85/4-5.6 IS USM, ktorý svojim rozlíšením postačoval pre staršie modely, ale pri novších fotoaparátoch už nepodával dostatočne presvedčivý výkon. Nový objektív prekonáva starší model vo všetkých smeroch - väčší rozsah, lepšia ostrosť, menšie chromatické chyby, menšie geometrické skreslenie a lepšia svetelnosť na krátkom ohnisku. Rozšírenie rozsahu ohniskových vzdialeností na širokom konci uvíta väčšina používateľov a pre mnohých dostatočne pokryje potrebu širokouhlého objektívu.
Mechanické spracovanie objektívu je z kvalitných plastov. Chod transfokátora aj zaostrovacieho prstenca je hladký. Predný optický člen sa pri zaostrovaní neotáča, takže použitie polarizačných a prechodových filtrov (72mm) nepredstavuje problém. Mechanické prevedenie má jednu nepríjemnosť, ktorá ma pri používaní dosť iritovala. Dĺžka objektívu nie je konštantná a smerom k dlhším ohniskám sa predlžuje. Ťažké optické členy spôsobujú, že objektív sa pri sklopení dole samovoľne vysunie z rozsahu 24-50mm na cca 60mm a naopak pri namierení objektívu hore sa neudrží na ohniskách 22-60mm a stiahne sa na cca 20mm. Ak po fotografovaní kontrolujete záber a pozriete na displej, zmení sa ohnisko a pri opakovaní musíte znova nastavovať ohniskovú vzdialenosť. V tejto triede objektívov je to bežná vlastnosť, ale bez nej by som mal z objektívu oveľa lepší pocit.
Zbežne som otestoval objektív aj v IR spektre na Canon 300D modifikovanom pre IR fotografiu. Kresba bola prijateľná a na fotografiách neboli hot-spoty ani dark-spoty.
Ostrosť
Ostrosť je veľmi dobrá, ale pravá strana testovaného objektívu vykazovala na väčšine záberov mierne nižšiu ostrosť, ktorá bola pravdepodobne spôsobená miernym decenteringom (rovina ostrosti bola na pravej strane bližšie k fotoaparátu).
Chromatické chyby
Sú postrehnuteľné pri detailnom pohľade pri okrajoch fotografie na krátkom a aj tele rozsahu, pri stredných ohniskách (24-70mm) sú chromatické chyby nízke a nepredstavujú problém.
Geometrické skreslenie
Na 15mm ohnisku je badateľné slabšie súdkovité skreslenie a pri zvyšku rozsahu je mierne poduškovité skreslenie.
Kontrast, farby a protisvetlo
Na zoom objektív s pomerne veľkým rozsahom je prenos farieb a kontrastu dobrý, približujúci sa „L" objektívom. Slnečná clona nie je štandardné príslušenstvo, treba ho dokúpiť. Odolnosť na protisvetlo je veľmi dobrá a aj pri priamom osvetlení predného optického člena je kontrast prijateľný.
Galéria Canon EF-S 15-85 3.5-5.6 IS USM
Odporúčané objektívy
V diskusiách sa často objavujú otázky, aký objektív by ste odporučili pre fotoaparát XY. Napíšem zopár tipov na overené objektívy (rozumná hmotnosť aj primeraná cena). Mnohým začiatočníkom sa ceny objektívov zdajú byť príliš vysoké, ale dobrý objektív si udrží svoju cenu oveľa dlhšie ako telo fotoaparátu. Ak kúpite dobrý objektív teraz, ušetríte peniaze, ktoré by ste stratili pri neskoršom upgrade a predaji slabšieho "skla" (ak sa ho podarí predať). Ponuka objektívov Canon, aj alternatívnych výrobcov je veľmi široká a kvalita objektívov nie vždy zodpovedá ich cene.
* Takto označené objektívy sú použiteľné len na APS-C zrkadlovkách (ak v budúcnosti prejdete na 5D, 1D, 1Ds, alebo dokúpite filmový fotoaparát, tento objektív na týchto fotoaparátoch nebudete môcť použiť).
Základný objektív
*Canon EF-S 17-55/2.8 IS USM - výborný svetelný základný objektív.
*Canon EF-S 15-85/3.5-5.6 IS USM - širší rozsah, dobrá optická kvalita.
*Tamron 17-50/2.8 VC - svetelný základný objektív vhodný na interiérovú reportáž.
Canon EF 24-105/4L IS USM - veľký rozsah, kvalitná konštrukcia, opticky dobrý, možnosť využitia na fullframe.
Ultra-širokouhlý objektív
*Canon EF-S 10-22/3.5-4.5 USM - praktický rozsah, malé geometrické skreslenie, výborný kontrast a farby.
*Tokina 11-16/2.8 - opticky výborný, menší rozsah, dobrá svetelnosť.
*Samyang 8/3.5 fisheye - rybie oko, manuálny objektív pre príležitostné použitie, ale za výbornú cenu.
Tokina 10-17 fisheye - jediné zoom rybie oko, využiteľné na všetkých Canon zrkadlovkách.
ZOO, portréty, exteriérový šport
Canon 70-200/4L (IS) USM - kvalitný teleobjektív s menšími rozmermi a hmotnosťou, vhodne dopĺňajúci základný objektív.
Canon 70-200/2.8L IS USM II - to najlepšie, čo môžete v tomto rozsahu kúpiť, ale treba rátať s vyššou hmotnosťou a cenou.
Tamrom 70-200/2.8 - kvalitný teleobjektív s dobrou svetelnosťou, prijateľnou cenou ale vyššou hmotnosťou. Vhodný do ZOO a na portréty, použitie pre šport môže byť pre pomalší autofokus limitujúce.
Interiérový šport (tu by som skôr odporúčal telo 7D, 5D mark II, alebo 1D)
K 550D sú cenou a rozmermi vhodné nasledovné možnosti:
Canon 35/2 - základný objektív (na APS-C) s dobrou svetelnosťou a dobrou optickou kvalitou.
Canon 50/1.4 USM - krátke tele s dobrou svetelnosťou.
Canon 85/1.8 USM - krátke tele s dobrou svetelnosťou a výborným pomerom cena/výkon.
Canon 100/2 USM - krátke tele s dobrou svetelnosťou a výborným pomerom cena/výkon.
Canon 135/2L USM - krátke tele s dobrou svetelnosťou a výbornou optickou kvalitou.
Makro/portrét/šport na kratšie vzdialenosti
*Canon EF-S 60/2.8 USM - kvety a menej plachý hmyz, dobrá cena.
Canon EF 100/2.8 USM - univerzálny makro objektív, výborný pomer cena/výkon.
Canon EF 100/2.8L IS USM - stabilizovaný makro objektív, utesnený - super kvalita, ale aj cena.
Tamron 90/2.8 - pomalší autofocus (pri makre sa lepšie ostrí manuálne).
Sigma 105/2.8 - pomalší autofocus (pri makre sa lepšie ostrí manuálne).
Sigma 150/2.8 HSM - väčší odstup - vhodné na fotografovanie plachého hmyzu.
Fotografovanie zvierat vo voľnej prírode, ZOO, exteriérový šport
Sigma 100-300/4 EX HSM - celkom dobrá svetelnosť, opticky dobrý.
Canon 300/4L IS USM - optický stabilizátor, krátka minimálna zaostrovacia vzdialenosť, rýchle zaostrovanie.
Canon 400/5.6L USM - žiaľ nemá stabilizátor, takže statív, alebo v lepšom svetle aspoň monopod, alebo bean bag je nutnosť.
V tejto kategórii sú aj oveľa vhodnejšie objektívy, ale ich cena aj hmotnosť je niekoľkonásobne vyššia, a skôr by som ich odporúčal k fotoaparátom vyššej triedy.
Galéria Canon EF35L
Galéria Canon EF70-200 4L IS
Galéria Canon EF 100-400 L
Galéria Canon EF 100 macro
Galéria Canon EF 135 L
Záver
Klady:
- veľké rozlíšenie
- nízky šum a dostatok detailov aj pri vyššej citlivosti ISO
- kompaktné rozmery
- aj napriek malým rozmerom má rozumné a rýchle ovládanie
- výborný LCD display
Zápory:
- plytší grip (nepohodlný pre väčšie ruky)
- asistenčné svetlo pre AF len formou zábleskov interného blesku
Jedná sa o fotoaparát určený pre amatérov a foto-nadšencov s obmedzenejším rozpočtom. Má svoje obmedzenia, ale kvalita obrazu, ktorú je schopný za svoju cenu dosiahnuť, je vynikajúca (asi najlepšia vo svojej triede). Obrovské rozlíšenie, veľmi dobrá kvalita obrazu aj pri vyšších citlivostiach a crop faktor z neho robia spolu s vhodne vybraným objektívom takmer ideálny low-cost fotoaparát aj pre technický náročnejšie fotografické disciplíny (napr. fotografovanie zvierat v prírode). Ak máte ambície na fotografovanie športu a rozpočet vám to dovolí (alebo vám nevyhovujú menšie rozmery tela), obzrite sa radšej po vyspelejšom EOS 7D.
Canon EOS 550D si môžete zakúpiť v ephotoshope.