Hore

Meranie expozície

Ak chceme dosiahnuť  technicky dobrú fotografiu, musíme fotografovanú scénu nafotiť tak, aby sme na fotografii zachytili detaily vo svetlých miestach aj v tieňoch. Aby to bolo možné, je potrebné stanoviť správnu expozíciu. Znamená to správne nastaviť clonu, expozičný čas a ISO citlivosť.

Tieto tri veličiny tvoria tzv. expozičný trojuholník. Určiť jednotlivé veličiny expozície môžeme buď metódou pokus - omyl, alebo to necháme na automatiku fotoaparátu, prípadne použijeme k ich určeniu pomôcku - expozimeter, lightmeter alebo flashmeter. Sú to zariadenia na meranie svetla vo fotografovanej scéne.

Dopadajúce verzus odrazené

Existujú  dve základné metódy merania svetla na scéne. Merať môžeme svetlo ešte predtým ako dopadne na objekt (dopadajúce svetlo), alebo svetlo, ktoré sa od fotografovaného objektu už odrazilo (odrazené svetlo). Obidve metódy nám umožňujú uskutočniť správnu expozíciu ak vieme správne interpretovať údaje z lightmetra.

Stredne šedý štandard

Všetky lightmetre, či už ručné alebo zabudované vo fotoaparáte, sú prispôsobené na meranie svetla a jeho interpretovanie jednotným spôsobom. Lightmeter predpokladá, že všetky objekty majú priemernú odrážavosť, teda že sú naturálne šedé. Známejší výraz je stredne šedá. Je to z dôvodu, že táto farba spadá do stredu zóny medzi čistou bielou a čiernou a štatisticky najviac scén má priemernú odrážavosť práve stredne šedej plochy.

Používanie štandardu stredne šedej umožňuje lightmetru pri meraní dopadajúceho svetla dosiahnuť presné hodnoty správnej expozície na scéne so stredne šedým objektom v priemerných svetelných podmienkach. Samozrejme  lightmetre nevidia scénu tak ako fotograf. Merajú iba intenzitu svetla na scéne. Sú perfektné pokiaľ fotografujete stredne šedého muža : ) v stredne šedom obleku počas priemerne osvetleného dňa, ale v ostatných situáciách už nie sú tak presné na stanovenie správnej expozície. Niekedy má totiž fotografovaná scéna alebo objekt inú odrážavosť ako stredne šedá plocha.

Metóda merania odrazeného svetla (reflected light)

V dnešnej dobre drvivá väčšina fotoaparátov má zabudovaný expozimeter, ktorý meria na scéne odrazené svetlo. Vo väčšine prípadov je to spôsobom TTL (Through The Lens), čo je meranie svetla prechádzajúceho cez objektív fotoaparátu. Výhodou TTL merania je fakt, že účinok všetkých filtrov nasadených na objektíve je už započítaný v hodnote nameranej expozimetrom.

Moderné fotoaparáty majú možnosť voľby spôsobu vyhodnocovania svetla pri meraní expozície. Najčastejšími sú:

Preferencia stredu (center weighted), pri ktorej objektu v strede je priradená vyššia váha ako okolitému prostrediu.

Bodové meranie (spot metering), pri ktorom sa meria expozícia iba na veľmi malom výreze scény. Pri zabudovaných expozimetroch je to od 1-5% veľkosti hľadáčika. Pri vstavaných expozimetroch záleží aj od nasadeného objektívu. Ručné expozimetre majú veľkosť meranej oblasti 1-5°.

Čiastočné meranie (Partial metering), používa sa väčšia oblasť ako pri bodovom meraní. Je braná do úvahy 10-15%-ná časť hľadáčika.

Viaczónové meranie (Multi-zone, matrix, evaluative, honeycomb, segment metering). Scéna je rozdelená do zón, na ktorých sa meria expozícia. Rozdelená môže byť na niekoľko, alebo až viac než tisíc zón. Následne je vypočítaná najvhodnejšia expozícia podľa nastavení od výrobcu. Máloktorý výrobca prezradí ako tento výpočet prebieha. Využíva sa veľa faktorov, ako napríklad zvolené zaostrovacie body, vzdialenosť k subjektu, hĺbka ostrosti (DOF) a mnohé iné. Táto expozícia ešte býva porovnaná s vopred uloženými vzorovými expozíciami vo fotoaparáte (napríklad vo fotoaparátoch Nikon)

Sofistikované moderné expozimetre dokážu určiť správnu expozíciu na 90% ,ale môžu byť oklamané.

Odrazené svetlo je ovplyvnené „odrážavosťou" predmetov na scéne. Zvyčajne sú na scéne predmety z rôznou „odrážavosťou" alebo farbou, čo dokáže expozimeter zmiasť. Napríklad pri fotografovaní osoby na zasneženej lúke, odraz od snehu prevládne a spôsobí podexpozíciu postavy.

Pri meraní metódou merania odrazeného svetla, získame rozličné údaje z expozimetra, napríklad pri fotografovaní bielej mačky a čiernej mačky za totožných svetelných podmienok. Ak odmeráme expozíciu presne z mačky (napríklad bodovým meraním), v konečnom dôsledku odfotíme obe mačky ako stredne šedé. To isté platí pre čerstvo napadaný sneh a hromadu čierneho uhlia. Takisto aj pri fotografovaní červeného a zeleného jablka dostaneme jablká v rovnakom tóne, aj keď v realite neodrážajú  vôbec podobné množstvo svetla.

Presnosť takéhoto merania sa dá zlepšiť používaním substitučnej metódy. Namiesto merania expozície scény použijeme na meranie expozície stredne šedú (18%) tabuľku. O jej používaní sa dočítate TU. Nie je to však vždy praktické. V prípade, že ju nemáme, môžeme použiť aj dlaň ruky. Ruku držíme smerom k fotoaparátu tak, aby nám prsty nevytvárali tiene. Kaukazská pleť potrebuje pridať o 1 stopu. Hnedá pokožka takmer perfektne nahradí šedú tabuľku a tmavá pokožka potrebuje 1 stopu menej. Samozrejme treba si zistiť pre koho je aká kompenzácia najvhodnejšia.

Metóda merania dopadajúceho svetla (incident light)

Lepšou alternatívou merania svetla vo viacerých svetelných podmienkach je použitie metódy merania dopadajúceho svetla. Ručné expozimetre pri meraní dopadajúceho svetla merajú intenzitu svetla, ktoré len na fotografovaný predmet dopadne. Zvyčajne sa meria z miesta fotografovaného subjektu. Keďže toto svetlo ešte nebolo ovplyvnené farbou a odrážavosťou fotografovaného subjektu, expozimeter odmeria jeho intenzitu oveľa presnejšie. Vo väčšine fotografických situácii odmeraním dopadajúceho svetla dostaneme extrémne presnú expozíciu. Pri nej sa správne zobrazia tóny a farby. Samozrejme nesmieme zabudnúť pri takomto meraní pripočítať resp. odpočítať hodnotu nasadených filtrov. Filtre totiž uberajú na intenzite svetla, ktoré naozaj dopadne na senzor (film) a ovplyvňuje expozíciu.

Metóda priemerovania tieňov a jasov

Expozimetre merajú stredne šedú, čo znamená že správna hodnota by mala byť medzi meraním na najtmavšom mieste scény a na najsvetlejšom mieste scény. Ak máme na najsvetlejšom mieste odmerané 1/250 pri f/5.6 a 1/15 pri f/5.6 na najtmavšom mieste, môžeme fotiť na 1/60 pri f/5.6

Braketing (Bracketing)

Je to metóda „na istotu". Pri fotení sa scéna nafotí aj s podexpozíciou a preexpozíciou. Moderné fotoaparáty dokážu snímky exponovať automaticky. Veľkosť posunu expozície je nastaviteľná v menu fotoaparátov. Táto metóda nie je použiteľná pri rýchlo sa meniacej scéne a nearanžovanej fotografii, kde máme na záber iba jeden pokus. Netreba sa preto priveľmi spoliehať na túto metódu. Dobre použiteľná je však pri fotografovaní neživých vecí a statických scén.

Viac o bracketingu sa dozviete nabudúce. Taktiež sa budeme zaoberať podrobne spôsobmi merania svetla v jednotlivých situáciách, s akými sa pri fotografovaní stretávate.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
paldixy
2009-11-12 10:23:21
Tiež používam bracketing na fotografovanie statických objektov a scén.Je výhodný.Článok ma zaujal.
 
trizzo
2009-11-12 10:38:10
príspevok od: paldixy
Tiež používam bracketing na fotografovanie statických objektov a scén.Je výhodný.Článok ma zaujal.
Pouzivas bracketing napr. aj pri krajinkareskej fotke? Neskusal som to, len sa pytam.
 
julo kotus
2009-11-12 11:03:23
Bracketing má práve pri krajinárskej fotografii veľký význam. Čoskoro prinesieme aj článok o bracketingu a poňom aj praktické ukážky. V princípe sa bracketing využíva pri fotografovaní nehybných scén a teda krajina, architektúra, zátišie...
 
Daniel.U
2009-11-12 11:51:40
mna by zaujimali nazory na flashmeter pri digitalnej technike. Ma to vyznam kupit alebo nie? Skusam jeden stary obycajny a na jeden blik mam na sto percent nameranu scenu.
 
duroslav
2009-11-12 12:00:29
Zonerpress nedávno vydal k tejto téme celkom užitočnú knihu

http://www.zonerpress.cz/kniha/pro-grafiky-a-fotografy/perfektni-expozice
 
Miro Bartánus
2009-11-12 12:35:12
OK, množstvo dopadajúceho svetla na tvár modelu odmeriam super presne. Ale ako je to pri fotení krajiniek, ako odmeriam dopadajúce svetlo?
 
Daniel.U
2009-11-12 12:39:30
príspevok od: Miro Bartánus
OK, množstvo dopadajúceho svetla na tvár modelu odmeriam super presne. Ale ako je to pri fotení krajiniek, ako odmeriam dopadajúce svetlo?
podrzis expozimeter vodorovne len musis byt v tych istych svetelnych podmienkach. Ked fotis vzdialenu krajinu, staci odmerat tam kde si len ako hovorim nesmie byt nad tebou oblak, nesmies byt v tieni ani nijako ovplyvneny. Ked je vonku ako teraz, tak je to jednoduche
 
julo kotus
2009-11-12 13:01:28
príspevok od: Miro Bartánus
OK, množstvo dopadajúceho svetla na tvár modelu odmeriam super presne. Ale ako je to pri fotení krajiniek, ako odmeriam dopadajúce svetlo?
Pri fotografovaní krajiniek sa to nedá samozrejme, musel by si obiehať celú fotografovanú scénu, čo niekedy znamená niekoľko km. :) Ak však je scéna rovnomerne nasvietená vrátane Teba, dá sa to tak, ako povedal Daniel.U. Ak je scéna nerovnomerne, je dobré použiť bodové meranie fotoaparátu a premerať viacero miest, hlavne najsvetlejšie a najtmavšie miesta. Expozíciu potom upraviť medzi. To už ale meráme odrazené svetlo.
 
Floyd
2009-11-12 14:14:25
príspevok od: julo kotus
Bracketing má práve pri krajinárskej fotografii veľký význam. Čoskoro prinesieme aj článok o bracketingu a poňom aj praktické ukážky. V princípe sa bracketing využíva pri fotografovaní nehybných scén a teda krajina, architektúra, zátišie...
Nie je bracketing pri snímaní do RAW zbytočnosťou...?! Navyše pri snímaní statických scén je predsa čas na nastavenie správnej expozície...
 
zajo
2009-11-12 14:28:02
príspevok od: Floyd
Nie je bracketing pri snímaní do RAW zbytočnosťou...?! Navyše pri snímaní statických scén je predsa čas na nastavenie správnej expozície...
no ako zbytocnost by som to urcite nepovazoval, to ze z RAWu vytiahnes 1 EV neznamena, ze ten obraz bude taky kvalitny ako keby to bolo naexponovane presne.

Cas na nastavenie sice mas, ale jedine naco ten cas vyuzijes je prave bracketing, akurat trosku inteligentnejsi - tj. odfotim, nevyslo, zmenim kompenzaciu odfotim, pozriem zmenim atd.. Bracketingom to urobis hned a najlepsiu vyberies v pocitaci, nie na nekvalitnom LCD fotoaparatu..
 
julo kotus
2009-11-12 14:55:11
príspevok od: Floyd
Nie je bracketing pri snímaní do RAW zbytočnosťou...?! Navyše pri snímaní statických scén je predsa čas na nastavenie správnej expozície...
Keď máš nasvietenú krajinu slnkom a časti pod mrakom alebo v hlbokom tieni, ani RAW nestačí. Ak to chceš mať tip top, tak bracketing a HDR alebo sendvič sú niekedy nevyhnutnosťou. Nejde o stanovenie expozície ale o dynamický rozsah senzora.
 
velecky
2009-11-12 18:32:07
Kaukazská pleť - to je indoeurópska (biela) rasa? Hnedá pokožka je aká? Mongoloidná (žltohnedá) rasa? Tmavá - to je negroidná (čierna) rasa? A keď ste písali, že kaukazská pleť potrebuje o jednu stopu pridať - to ste mysleli pricloniť z nameraných napr. z 5,6 na 8?
 
paldixy
2009-11-12 19:40:38
príspevok od: trizzo
Pouzivas bracketing napr. aj pri krajinkareskej fotke? Neskusal som to, len sa pytam.
Zatiaľ len pri fotografovaní makro huby s objektívom ZUIKO 35/3,5 Macro a 50/2 Macro.
 
masto
2009-11-12 21:00:27
Pri krajinkách a fotení modernými digi. foťákmi s kvalitným LCD a diagnostikou shadow/highlight a histogram sa mi zdá externý expozimeter, nie práve najlepšia investícia :)s pochybnou praktickosťou. Odfotím prvý snímok pri integrálom meraní (prípadne bodové resp. stredové -záleží na objekte), skontrolujem histogram prepal a podexponovanie. Na základe výsledku skorigujem expozíciu, prípadne zvolím filter. Dám ďalší snímok a všetko zopakujem a tretí je už zvyčajne OK (časti už ten druhý). Samozrejme stále je tu ešte RAW, kde mám možnosť korigovať +-1 EV.Ak nemám na snímke prepálené alebo podexponované miesta (čo zabráni diagnostika na mieste) tak to stačí a aj na prípadné úpravy v PC na prekladanie vrstiev alebo slabšie HDR. Bracketing je dobrý no ak je potrebné zrovnomerniť snímok filtrom tak ti nepomôže.
 
spam82
2009-11-13 12:20:22
príspevok od: masto
Pri krajinkách a fotení modernými digi. foťákmi s kvalitným LCD a diagnostikou shadow/highlight a histogram sa mi zdá externý expozimeter, nie práve najlepšia investícia :)s pochybnou praktickosťou. Odfotím prvý snímok pri integrálom meraní (prípadne bodové resp. stredové -záleží na objekte), skontrolujem histogram prepal a podexponovanie. Na základe výsledku skorigujem expozíciu, prípadne zvolím filter. Dám ďalší snímok a všetko zopakujem a tretí je už zvyčajne OK (časti už ten druhý). Samozrejme stále je tu ešte RAW, kde mám možnosť korigovať +-1 EV.Ak nemám na snímke prepálené alebo podexponované miesta (čo zabráni diagnostika na mieste) tak to stačí a aj na prípadné úpravy v PC na prekladanie vrstiev alebo slabšie HDR. Bracketing je dobrý no ak je potrebné zrovnomerniť snímok filtrom tak ti nepomôže.
viac menej suhlas :o) este tak ´flashmeter´, ale inak? externy expozimeter? mam rad ´expozicnu pruznost´
 
uomo
2011-05-23 09:01:47
Co to znamena stopa? pridat - ubrat "STOPU" Dakujem
 
PaliSemir
2013-03-02 17:28:40
Pozdravujem. neviete mi niekto prosim poradit, kde by som vedel z netu stiahnut manual k obsluhe rucneho expozimetra METRA. budem Vam vdacny za kazde info.
 
Daniel.U
2013-03-03 12:06:57
príspevok od: PaliSemir
Pozdravujem. neviete mi niekto prosim poradit, kde by som vedel z netu stiahnut manual k obsluhe rucneho expozimetra METRA. budem Vam vdacny za kazde info.
princip takychto expozimetrov je rovnaky. Nemyslim, ze by bol navod nevyhnutny. Pokial ho nepotrebujes z recesnych alebo zberatelskych dovodov.
 
Habatka
2013-07-06 17:31:05
IR foto
Na D 700 nie je možné s nasadeným IR filtrom skalibrovať 18 % šedú tabulku ,ani na bielu plochu sa to nechytá,Iso som skúšal od 400 až 6400, matricové meranie aj bodové meranie,zakrytý hladáčik, bez IR to skalibruje na 100%,mám Cokin 007,v podstate má takú istú vlnovú dĺžku ako Hoya IR ,
 
Jozef Krajčo
externý redaktor 2013-07-06 17:49:45
príspevok od: Habatka
IR foto
Na D 700 nie je možné s nasadeným IR filtrom skalibrovať 18 % šedú tabulku ,ani na bielu plochu sa to nechytá,Iso som skúšal od 400 až 6400, matricové meranie aj bodové meranie,zakrytý hladáčik, bez IR to skalibruje na 100%,mám Cokin 007,v podstate má takú istú vlnovú dĺžku ako Hoya IR ,
Co znamena nie je mozne skalibrovat? Predpokladam, ze sa mysli situacia, kedy fotoaparat nezaostri s nasadenym IR filtrom? Treba vypnut automaticke ostrenie a skusit manualne.
 
Habatka
2013-07-06 19:02:21
objektív som mal prepnutý na manuálne ostrenie...
 
Habatka
2013-07-06 19:04:57
...a fotoaparát bol tak isto v manuálnom režime,...
 
650913
2017-03-10 09:59:28
Pozdravujem všetkých.Potrebujem poradiť aký spôsob merania použiť pri fotení letoviek dravých vtákov napr.bodové meranie alebo niektoré iné.používam canon 6D a canon ef400 usm ale aj canon 600D.Vďaka.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2017-03-10 10:20:08
príspevok od: 650913
Pozdravujem všetkých.Potrebujem poradiť aký spôsob merania použiť pri fotení letoviek dravých vtákov napr.bodové meranie alebo niektoré iné.používam canon 6D a canon ef400 usm ale aj canon 600D.Vďaka.
Bodové meranie neikedy až príliš ovplyvňuje expozíciu. Ja osporúčam v protisvetle radšej pracovať s korekciou expozície.
 
landov
2017-03-10 11:03:09
príspevok od: 650913
Pozdravujem všetkých.Potrebujem poradiť aký spôsob merania použiť pri fotení letoviek dravých vtákov napr.bodové meranie alebo niektoré iné.používam canon 6D a canon ef400 usm ale aj canon 600D.Vďaka.
Na D500 sa mi na letovky najviac osvedcilo bodove meranie. Korekcia expozicie je tiez moznost, ale pozor na prepaly.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia