Hore

Fotografovanie siluety

Mnohým fotografom sa v začiatkoch  nechtiac „podarí" exponovať  fotografiu siluety. Následne hľadajú odpovede na otázky kde sa stala chyba a ako mala byť daná fotografia správne exponovaná a komponovaná. 

Fotografia siluety však nemusí byť  vždy len nepodareným fotografickým výsledkom pri zle nastavenej expozícii (k tomu dochádza pri fotografovaní proti svetlu). Môže byť aj zámerom autora a jedným zo spôsobov umeleckého vyjadrenia  pocitov, nálady, dramatickosti alebo záhadnosti.

 
Aj v jednom aj v druhom prípade siluety umocňujú náladu fotografií.
V prvom prípade dramatickú 
a tajomnú, v druhom romantickú. Foto: Karol Srnec

Silueta je vo fotografickej terminológií definovaná ako obrys (útvar), ktorý je tmavý oproti svetlejšiemu pozadiu. Tento efekt je možné dosiahnuť umiestnením fotografovaného objektu pred zdroj svetla a nastavením expozície fotoaparátu na najsvetlejšie miesto fotografie, teda na pozadie. Následne bude objekt fotografie podexponovaný a preto bude veľmi tmavý, ak nie až čierny.

Existuje veľa tipov a návodov, ako fotografovať úžasné siluety. My vám poskytneme zopár základných rád, ako začať a zvyšok ostane len na vás a vašej kreativite.

1. Zvoľte si „silný" objekt

Skoro všetky objekty môžu byť fotografované na spôsob siluety. Nie všetky však sú aj vhodné pre tento typ fotografie.  Treba si zvoliť objekt so silným a jasne rozpoznateľným tvarom, ktorý bude zaujímavý aj v dvojrozmernej podobe. Silueta sa nemôže spoliehať na farbu, textúru alebo tóny objektu, preto jej obrys musí byť jednoznačný.


Foto: Karol Srnec

2. Vypnúť blesk

Na tento dôležitý faktor nesmieme zabudnúť! To platí hlavne pri automatických režimoch. Fotoaparát sa bude snažiť exponovať na objekt a preto bude chcieť použiť blesk, čo by zničilo snahu o fotografiu siluety. Snažíme sa, aby na objekt fotografie dopadlo čo najmenej svetla.


Foto: Karol Srnec

3. Správne svetlo

Pri „nasvietení objektu" sa treba uberať opačným spôsobom ako pri klasickej fotografii. Namiesto osvetlenia hlavného objektu potrebujeme, aby pozadie bolo osvetlené viac ako hlavný objekt. Inak povedané, potrebujeme „nasvietiť objekt" z opačnej strany, ako ho fotografujeme. Úžasné svetlo pre takéto fotografovanie ponúka západ alebo východ slnka. Stačí umiestniť objekt pred zapadajúce alebo vychádzajúce slnko.  Samozrejme vhodné je aj iné jasné svetlo umiestnené za objektom. Môže to byť intenzívne svetlo odrazené od svetlej budovy alebo aj svetlo pouličnej lampy. V skratke -  využívame akékoľvek svetlo smerujúce spoza objektu do objektívu.


Využitie zapadajúceho slnka na vytvorenie siluety. Foto: Karol Srnec


Využitie vychádzajúceho slnka a rannej hmly na vytvorenie mäkkých siluet. Foto: Julo Kotus

4. Kompozícia

Najideálnejšia je kompozícia objektu pred rovnomerným, súvisle svetlým pozadím. Takýmto pozadím je napríklad svetlá obloha bez mrakov pri západe slnka. Niekedy je vhodné, aby sme priamo v zábere mali svetlený zdroj, inokedy nie. Záleží aj od kvality optickej konštrukcie objektívu. Niektoré objektívy v protisvetle silne reflektujú a tým klesá ich kontrast.


Odlesky idúce nevhodne cez pás osoby. Foto: Ján Varchola

Po fotografii tak „krochkajú" nepekné prasiatka (zaužívaný názov na nepekné odlesky na šošovkách objektívu). V tomto prípade je možné umiestniť svetelný zdroj za objekt, alebo ho umiestniť mimo fotografie. Pekné a súmerné odlesky, ba niekedy aj strata kontrastu môžu pôsobiť výtvarne a autor ich môže využiť v kompozícii fotografie.


Vhodnejšie umiestnené odlesky. Foto: Ján Varchola


Výtvarné využitie protisvetla a hmly pre vytvorenie atmosféry so zníženým kontrastom. Foto Peter Olekšák

5. Voľba obrysov

Pokiaľ máte na fotografii viac objektov alebo tvarov, ktoré budú vytvárať siluetu, je dobré, aby boli jednotlivé tvary oddelené. Napríklad, ak fotografujeme osobu a strom, nie je dobré, aby sme fotografovanú osobu postavili pred strom, keďže sa tieto dve siluety spoja a vytvoria podivný obraz. Pri niektorých objektoch však spájanie siluet môže pôsobiť aj veľmi kreatívne.

Ľudské siluety v mestách na svetlých plochách pôsobia veľmi efektne, zvlášť v kombinácii s obrovskými budovami, ktoré im tvoria kulisu.


Foto: Julo Kotus

Pri fotografovaní detailu tváre sa u ľudí sa odporúča fotografovanie z profilu, nakoľko budú viditeľné charakteristické črty tváre ako sú nos, ústa, brada .. a tiež oči budú ľahšie rozpoznateľné.


Fotografia profilu, pri ktorej je rozoznteľné čelo, nos, brada a fúzy kovboja. Foto: Julo Kotus

Na druhej strane pri fotografovaní z diaľky môže byť zaujímavá silueta človeka, na ktorej sú rozpoznateľné končatiny, trup...


Foto: Julo Kotus

Kreativite sa medze nekladú a každý si môže vyskúšať rôzne polohy objektov a vybrať siluetu, ktorá sa mu najviac páči.


Silueta malého dievčatka v kontraste k veľkému majáku. 
Impakt umocňuje gesto, ale aj vzdialené kopce za jazerom. Foto: Julo Kotus 

6. Automatický režim

Moderné fotoaparáty majú automatické meranie expozície na takej úrovni, že nám dokážu zabezpečiť výborne exponovaný obrázok takmer za každých okolností. A tu nastáva problém pri fotografovaní siluet. Fotoaparáty sú tak múdre, že sa budú stále snažiť zosvetliť fotografovaný objekt namiesto toho, aby ho podexponovali. Preto je potrebné ich „oklamať".

Väčšina fotoaparátov meria expozíciu v automatickom režime polovičným stlačením spúšte pri zaostrovaní. Preto najprv musíte zacieliť fotoaparát na najsvetlejšie miesto, stlačiť spúšť na polovicu (fotoaparát odmeria expozíciu), podržať spúšť napoly stlačenú a skomponovať obrázok tak, ako ho chceme mať na výslednej fotografii.
U väčšiny fotoaparátov tak získate fotografiu siluety.


Bodové meranie expozície zo stredu fontány spôsobilo, že svetlá boli exponované správne a zozaduneosvetlená postava bola zachytená ako silueta. Keby sme expozíciu stanovili pomocou bodovéhomerania z postavy, tá by bola exponovaná svetlejšie a osvetlené prúdy vody by skončili vypálené.
Foto: Julo Kotus

Podstatou je dosiahnuť, aby si fotoaparát „myslel", že hlavným objektom je svetlé pozadie. Pokiaľ má fotoaparát k dispozícii bodové meranie, alebo meranie na stred, je dobré ho využiť. Ale pozor, opäť  musíte merať expozíciu zo svetlého pozadia. Ak by ste bodovým meraním zmerali expozíciu na fotografovanej siluete, nedosiahli by ste siluetu, ale správne exponovaný objekt s prepáleným (presvetleným) pozadím.

7. Manuálny režim

Pokiaľ technika popísaná vyššie nefunguje pri vašom fotoaparáte, alebo ste nedosiahli uspokojivý výsledok a váš fotoaparát ponúka možnosť manuálnej expozície alebo aspoň expozičnej kompenzácie, treba ju využiť a skúsiť vlastné nastavenia.

Krásou digitálnej fotografie je možnosť takmer neobmedzeného experimentovania s okamžite viditeľným výsledkom.

Jednoduchým začiatkom pre používanie manuálneho módu je pozrieť si clonu a čas, akú nám navrhol fotoaparát pri automatickom režime a odtiaľ začať experimentovať. Ak skrátim čas, alebo viac privriem clonu, výsledný obrázok bude tmavší a naopak, ak otvorím clonu (menšie clonové číslo) alebo predĺžim čas, obrázok zosvetlím. Dobrou možnosťou je aj použitie techniky bracketingu pre získanie viacerých verzií fotografie pri rôznych nastaveniach expozície.

8. Zaostrovanie

Vo väčšine prípadov budete chcieť dosiahnuť čo najostrejší fotografovaný objekt.
Pri použití metódy spomenutej v bode 6. to bude trochu zložitejšie, pretože pri meraní expozície fotoaparát aj zaostruje a tým pádom fotoaparát zaostrí na pozadie.

Na vyriešenie tohto problému existuje viac možností:

  1. Použitie manuálneho zaostrovania pokiaľ to fotoaparát dovoľuje. Musíte zaostriť na objekt manuálne a následne podľa bodu 6. merať expozíciu na svetlom mieste pozadia.
  2. Využitie clony pre zväčšenie hĺbky ostrosti. Pri nastavení menšej clony (väčšie číslo) sa nám hĺbka ostrosti zväčšuje.
  3. Môžete tiež použiť tlačidlo blokovania (zamknutia) expozície. Zmeriate expozíciu zo svetlej časti pozadia a stlačíte tlačidlo (AEL). Tlačidlá stále pridržiavate a presuniete zaostrovací bod na objekt. Stlačením spúšte do polovice aretujete aj automatické ostrenie na objekte. Scénu podľa zámeru dokomponujte a dotlačte tlačidlo spúšte.

Poznámka na zamyslenie

Silueta nemusí byť vždy iba čisto čierny objekt. Je to síce výrazný a silný dojem, ale je tu aj možnosť jemného „nasvietenia objektu" pre vyvolanie dojmu jeho skutočnosti a trojrozmernosti.


Foto: Karol Srnec

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
zuzuliena
externý redaktor 2009-07-27 09:36:09
... wow, skvele fotky, klobuk dolu pani!!!
 
chuzthu
2009-07-27 10:12:31
vdaka za clanokk, mam chut a idem na to, hned dnes!
 
misodk
2009-07-27 11:03:30
fotky naozaj pekne..
 
Danniell
2009-07-27 11:21:11
Zdravim,

Pekny clanok, podla mna naj su bociany.

S autorom fotografii Spisskeho hradu Petrom Oleksakom som sa stretol na inom diskusnom fore, kde hodnotil moje amaterske fotografie hradu, prve fotografie z noveho fotoaparatu a v podstate jedny z vobec mojich prvych fotografii :-).
Moje vystavene fotografie na danom portaly by som uz dnes nevystavil a skoda, ze sa nedaju zmazat a dakujem vtedy za pozitivnu kritiku, ktora ma posunula vpred a snad uz robim lepsie fotky :-). Kde tie fotografie su, neprezradim, pan Oleksak vie :-).
 
flanker
2009-07-28 14:53:42
Tak taketo fotky robia Fotografi. Rozdiel triedy ....
 
leto
2009-07-29 21:53:44
priklánam sa,motivujuce fotky ste sem zavesili,,,
 
Manny357
2009-09-05 17:39:21
Milí Páni, ak by sem zavesili nepodarené škaredé amatérske fotografie ako by ste vnímali tento článok?
 
Lupen
2013-01-14 13:32:55
Krásne fotky.
 
majopo
2013-08-13 15:24:34
Ja tam chybicka v texte ,v bode 8 ,odsek 2. Plati ,ze cim vacsia clona ,tym vacsia hlbka ostrosti ...
 
filipobr
2013-12-11 12:25:52
Ty fotky jsou opravdu krásné. Pár další zajímavých tipů, jak fotit siluety jsme napsali na blogu. http://tipyjakfotit.cz/jak-fotit-siluety/... Fotky máte ale hezčí
 
jiskerka
2013-12-11 14:38:31
príspevok od: majopo
Ja tam chybicka v texte ,v bode 8 ,odsek 2. Plati ,ze cim vacsia clona ,tym vacsia hlbka ostrosti ...
Menšia clona( väčšie clonové číslo), a tým aj väčšia hĺbka ostrosti... nie je tam chyba... Ak chceš pricloniť, teda mať menšiu clonu, musíš nastaviť vyššie clonové číslo... Chápem, aj mne dalo prácu si to vbiť do hlavy.-))))))
 
jiskerka
2013-12-11 14:43:03
Za článok pánovi Srncovi ďakujem, stále ma jeho články posúvajú... Čítala som veľa článkov pre začiatočníkov, aj pre pokročilých, ale Vaše články majú v sebe okrem skvelých fotografií aj kus ľudskosti, ktorá ide z Vás, pán Srnec. Ešte raz ďakujem...
 
Koma
ocenenie redakciou 2013-12-11 14:58:12
príspevok od: jiskerka
Za článok pánovi Srncovi ďakujem, stále ma jeho články posúvajú... Čítala som veľa článkov pre začiatočníkov, aj pre pokročilých, ale Vaše články majú v sebe okrem skvelých fotografií aj kus ľudskosti, ktorá ide z Vás, pán Srnec. Ešte raz ďakujem...
nechcem Vám v tomto konkrétnom prípade oponuvať pani kolegyňa, to bože chráň...ale kukám riadoček pod názov článku...hm, zvláštne..žeby sa Karol premenoval na Peter Chanas? °-)
 
jiskerka
2013-12-11 15:10:12
príspevok od: Koma
nechcem Vám v tomto konkrétnom prípade oponuvať pani kolegyňa, to bože chráň...ale kukám riadoček pod názov článku...hm, zvláštne..žeby sa Karol premenoval na Peter Chanas? °-)
Mea Culpa! ))) Posledné foto ako aj niektoré fotky v článku sú od Karola, absolutne mi nenapadlo, že článok nie je jeho ) A týmto chválím Petra Chanasa, sú bomboví obaja, lebo chápem, čo vysvetlujú, a aj kravičke, že zo mňa urobila vola.-)))))) Mea Culpa!
 
majopo
2014-05-05 20:15:36
Jiskerka to je v pohode ,iba si sa zle vyjadrila Totizto mensia clona vobec automaticky neznamena vacsie clonove cislo a tvoje tvrdenie je relativne ,aj ked netvrdim ,ze je nespravne. Podla portala ephoto ,sme nespravne vyjadrili obaja ,ale ja som myslel ,ze nepisem so zaciatocnikom
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované