Som veľkým nadšencom štýlu strobist a pri každej možnej a aj nemožnej situácii sa snažím zapojiť niektoré zo svojich 11-tich bleskov do "práce". Teraz si z vás polovica povzdychne a povie si načo? Iní si povedia, že s jedným poriadnym batériovým svetlom dokážem to isté. Áno, určite máte všetci pravdu, ale ak by to tak bolo, tak dnes niekto ako Joe McNally vôbec neexistuje. Je to jeden z fotografov, ktorých obdivujem a jeho práca je mi častokrát vzorom. Jeho kniha Hot Shoe Diaries je taká malá biblia a pomôcka pri kreatívnom fotení s bleskami.
Minulý týždeň mala naša malá krstná dcéra jeden rok a preto sa moja manželka rozhodla jej upiecť tortu. Hneď ráno ma zobudil tichý motor nášho domáceho robota a i keď stál sumu, ktorá má tri cifry, tak nepracuje tak, aby živiteľ rodiny mohol spať do obeda. Po rannom privítaní, rozlepení očí, zmapovaní kuchynskej linky a použitého riadu som predpokladal, že sa u nás rozbehla výroba aspoň pre Tesco.
V zlomku sekundy mi ale v hlave vznikol nápad na fotografiu, ktorá by celé toto dianie zachytila. Tu ale vždy prichádza ten zlomový bod. Nápad je, technika tiež, len sa prinútiť k tomu to urobiť. Ako to už však býva v mojom prípade, nerobím veci jednoducho. Mám predsa doma nejaké blesky, tak prečo niečo neskúsiť. Viac ako 7 som v dnešnej konštatácií zo šuplíkov a batohov nedostal, tak to bude musieť byť dostatočný počet. Všetky dostupné modely si pomaly pripravujem a v každom kontrolujem batérie. V kuchyni si v prvom rade určím miesto, odkiaľ budem fotografovať. Podľa toho umiestňujem blesky tak, aby každý jeden bol viditeľný na výslednej fotografii. Hneď pri rozkladaní jednotlivých bleskov som si spomenul na fotografiu už zo spomínanej knihy, kde je sám Joe McNally odfotený v kuchyni a scéna je dotvorená niekoľkými externými bleskami.
Ďalší krokom už je len nastavenie fotoaparátu a blesku, ktorý musí fungovať ako master, aby ovládal všetky ostatné slave blesky. SONY má systém externých bleskov veľmi dobre prepracovaný, a preto práca v TTL móde funguje výborne. Už pri prvej expozícii je fotografia viac- menej výborná, nutné sú len malé korekcie ako sila bleskov -1EV. Fotoaparát je nastavený na A, čo je v mojom prípade priorita clony s hodnotami F8, ISO 100. Čas teda vypočítava aparát sám a jeho hodnota je 1/100 sec. Pre túto fotografiu som si vybral full framový model s polopriepustným zrkadlom Sony SLT-A99 a k nemu 16mm objektív, so svetelnosťou f/2.8, typu rybie oko. Jeho ultraširokouhlý záber mi dovolí zachytiť celú miestnosť a kuchyňa na fotografii pôsobí väčším dojmom. Uisťujem vás však, že je to bežná paneláková kuchyňa petržalského bytu.
V konečnom štádiu poprosím príležitostnú pekárku, aby sa na pár záberov stala mojou modelkou a svoje dielo doťahujem do konca. Vzápätí ešte pred uprataním a zbalením veškerej techniky kontrolujem fotografiu v počítači, aby ma neskôr niečo nemrzelo, že som to nepostrehol na displeji fotoaparátu. A tak je na svete jedna z ďalších mojich strobist fotografií. Venovanie patrí Eme a poďakovanie Lenke.
Fotografia bez bleskov, zhodnotenie, či má fotka potenciál.
Fotografia s bleskami, kontrola funkčnosti bleskov. Nefunkčný model na pravej strane linky - chybné nastavenie.
Prvá fotografia je mierne preexponovaná, nutná korekcia výkonu bleskov.
Fotografia z iného uhla. Skúška iného uhla nie je pozitívna, nakoľko nedáva vyniknúť okoliu a na fotografii je veľa rušivých elementov a v podstate chýba hlavný bod i keď osoba na fotografii nechýba.
Finálna fotografia, s ktorou som spokojný. Na fotografií je dominantná postava, všetky blesky fungujú správne a ich výkon je dostatočný, expozícia je upravená, v pozadí je viditeľné prostredie, v ktorom sa Lenka nachádza.