Hore

Dôležité parametre digitálnych senzorov

Veľkosť čipu, crop faktor

Všeobecne platí, že čím máme väčší čip, tým kvalitnejšiu fotografiu môžeme dostať. Väčšia plocha čipu predstavuje väčšiu zbernú plochu svetla. To znamená, že nemusíme využívať rôzne zosilňovače signálu či extrémne dlhú expozičnú dobu, čím sa eliminujú rôzne nežiaduce prvky, ako je temný prúd, prejavy šumu atď. Na väčšom snímači tiež dokážeme dosiahnuť vyššie rozlíšenie bez toho, aby to negatívne zasiahlo citlivosť snímača a kvalitu fotografií. Samozrejme čím je snímač väčší, tým nákladnejšia je jeho výroba, čo sa prejaví i na výslednej cene fotoaparátu.

Podobne ako v analógovej fotografii tak i v digitálnej môžeme rozlíšiť digitálne snímače v rôznych formátoch – veľkostiach. Základný formát je tzv. full frame s rozmermi 36 x 24 mm, teda senzor s veľkosťou kinofilmového políčka. K nemu sa vzťahujú veľkosti ostatných formátov ako i parameter ktorý nazývame crop faktor  (o crop faktore si ešte niečo povieme). Full frame snímače využívajú predovšetkým profesionálne zrkadlovky vysokých cenových tried.

Formáty snímačov.(Zdroj: http://www.dpreview.com/forums/thread/3862989) 

V amatérskych zrkadlovkách sa používajú menšie snímače tzv. APS-C (značka Canon, 22,3 x 14,9 mm) či DX (značka Nikon, 23,6 x 15,7 mm). Tu sa dostáva k slovu už spomínaný crop faktor. Je to číslo, ktoré udáva, koľkokrát je uhlopriečka full frame senzora väčšia ako uhlopriečka uvažovaného snímača. Konkrétne APS-C snímač má crop faktor 1,6 a DX 1,5. V praxi charakterizuje to, že ak budeme snímať nejakú scénu s objektívom s rovnakou ohniskovou vzdialenosťou na full frame čip a  menší čip, tak obraz na menšom čipe bude zväčšený (orezaný) oproti obrazu na full frame čipe. Crop faktor udáva práve násobok tohto zväčšenia, alebo tiež ohniskovej vzdialenosti, ktorú by musel mať objektív pri snímaní na full frame čip, aby sme dostali rovnako zväčšený obraz. Pre lepšiu predstavu, ak odfotíme nejaký objekt na snímač DX (crop faktor 1,5) s objektívom 50 mm, tak dostaneme tak isto zväčšenú snímku, akú by sme dostali na full frame senzor, ale pri použití objektívu 75 mm. So zväčšujúcim sa crop faktorom stúpa i hĺbka ostrosti, takže pre portrétnu fotografiu sú vhodné predovšetkým veľké snímače. Súčasne tiež s rastúcim crop faktorom na fotkách viacej vynikajú rôzne chyby optických členov, klesá ich citlivosť nakoľko sa zmenšuje plocha schopná zachytávať svetlo  a rastú požiadavky na presnosť zaostrenia. Pre tých, čo sa chcú zamerať na fotografiu s dlhými ohniskami je v záujme kvality fotiek  radšej…

Ak chcete pokračovať v čítaní tohto článku, aktivujte si eKonto Classic alebo ekonto PLUS.


Ak už máte niektoré z eKont aktivované, pre odomknutie článku musíte byť prihlásený. Ak sa Vám článok neodomkne, skúste aktualizovať okno prehliadača (napríklad stlačením F5, alebo Aktualizovať v okne prehliadača).

ePhoto.sk vám chce ponúknuť ešte lepší obsah, viac kvalitných článkov a ďalšie užívateľské vylepšenia. Okrem prístupu k spoplatnenému obsahu fotoškoly získate viac priestoru pre svoje fotografie, benefity a zľavy u vybraných partnerov a množstvo ďalších výhod. eKonto PLUS vám navyše ponúka aj hosting a prístup k atraktívnym témam pre ľahké a intuitívne vytvorenie vlastnej webstránky. To všetko už od 1,17€ na mesiac vrátane DPH.

Príjemné čítanie vám želá tím ePhoto.sk


Platbu je možné realizovať prostredníctvom SMS (len SR), PayPAL a prevodom z bankového účtu. Pri platbach SMS a PayPal prebehne aktivácia účtu v priebehu niekoľkých minút po potvrdení platby. O aktivácii budete informovaní SMS alebo emailom (podľa typu platby). Pri platbe prevodom môže aktivácia trvať 1-2 dni. O aktivácii vášho konta budete informovaní emailom. Do aktivácie vami vybraného ekonta, môžete využívať vybrané funkcie v režime Basic. Pri konte Classic môžete realizovať upgrade na dlhšie obdobie alebo na eKonto PLUS do 30 dní od jeho aktivácie.

Aktivovať eKonto        Registrovať

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
francesco
2015-12-15 11:59:50
podľa druhého obrázku je snímač 1/3" väčší ako 1/2"
 
JohnNewton
2015-12-15 13:42:09
Trochu ma pobavila "romantika klasického spracovania" . V dnešnom ponímaní to je použiť 10 ročný film, dať vyvolať v labe a naskenovať . S romantikou a ani s logikou to už asi nemá čo robiť
 
kubizmus
externý redaktor 2015-12-15 14:47:05
príspevok od: JohnNewton
Trochu ma pobavila "romantika klasického spracovania" . V dnešnom ponímaní to je použiť 10 ročný film, dať vyvolať v labe a naskenovať . S romantikou a ani s logikou to už asi nemá čo robiť
No, mal som skor na mysli vyvolavanie filmu v tanku atd ... ale som rad, ze som pobavil
 
kubizmus
externý redaktor 2015-12-15 14:51:53
príspevok od: francesco
podľa druhého obrázku je snímač 1/3" väčší ako 1/2"
Dakujem za pripomienku, dufam, ze kazdy pochopi, ze tie udaje o velkosti snimaca maju byt prehodene. Obrazky, vacsinou cerpam z internetu, niekedy sa stane, ze pri ich mnozstve na jeden clanok resp. seriu mi nejaky detail unikne.
 
MagickVamp
2015-12-16 13:26:42
Mozes ten vzorec na vypocet optimalneho rozlisenia este trochu rozviest, lebo inak to musim hladat niekde inde, kde je to podrobnejsie vysvetlene. (Stale mi nie je celkom jasne ako si dostal tych 3,5Mpx) Rad by som si to vypocital pre rozne typy fotakov. Respektive Ake optimalne rozlisenie by teda podla toho vzorca co si tam zadal, by mal mat FF (napriklad D810) ak na neho davas 50mm objektiv (si vyber aky). Kolko je optimalne rozlisenie pre DX a APSC a kolko napriklad pre jednopalcovy snimac napriklad Sony RX100 IV? Ako ten vzorec zohladi prave kvalitnejsiu elektroniku a technologiu (Nikon D7100 napriklad voci NIkon D80 zvlada vyssie ISO lepsie ako keby sme porovnavali D7100 s dnesnymi FF fotakmi a to ma oproti D80 dva krat tak velke rozlisenie) ? Da sa to vobec takto presne vypocitat napriklad prave pre RX100 IV bez nejakych testov, len z udajov udavanych vyrobcom?
 
kubizmus
externý redaktor 2015-12-16 20:13:38
príspevok od: MagickVamp
Mozes ten vzorec na vypocet optimalneho rozlisenia este trochu rozviest, lebo inak to musim hladat niekde inde, kde je to podrobnejsie vysvetlene. (Stale mi nie je celkom jasne ako si dostal tych 3,5Mpx) Rad by som si to vypocital pre rozne typy fotakov. Respektive Ake optimalne rozlisenie by teda podla toho vzorca co si tam zadal, by mal mat FF (napriklad D810) ak na neho davas 50mm objektiv (si vyber aky). Kolko je optimalne rozlisenie pre DX a APSC a kolko napriklad pre jednopalcovy snimac napriklad Sony RX100 IV? Ako ten vzorec zohladi prave kvalitnejsiu elektroniku a technologiu (Nikon D7100 napriklad voci NIkon D80 zvlada vyssie ISO lepsie ako keby sme porovnavali D7100 s dnesnymi FF fotakmi a to ma oproti D80 dva krat tak velke rozlisenie) ? Da sa to vobec takto presne vypocitat napriklad prave pre RX100 IV bez nejakych testov, len z udajov udavanych vyrobcom?
Tesi ma, ze ta zaujala prave tato cast clanku, nakolko som prave k nej cakal najvacsiu diskusiu, no nestalo sa, tak asi nabuduce budem musiet pisat putavejsie

K veci: Obavam sa, ze podobny pojem by si nenasiel v lieterature, hoci je to mozne, lebo som to nekontroloval. No ja som ho z literatury necerpal. Zaviedol som ho specialne do tohto clanku predovsetkym preto, aby som zdoraznil realne vyuzitie velkeho rozlisenia snimaca. Potreboval som nejak znazornit, kedy je rozlisenie cipu este uzitocne a kedy uz ide iba o obchodnicky trik bez realneho prinosu pre fotografa. Hodnota ktora vyjde nie je samozrejme presna hodnota a vsetko mimo nej je nepouzitelne Ako pisem v clanku v skutocnosti moze byt este nizsia, no v praxi je v pohode ked je rozlisenie fotoaparatu pokojne o zopar mega vyssie. Poskytuje akysi orientacny odrazovy bod ktory nam povie, ze ak ta hodnota vyjde povedzme 3,5 Mpix, tak este tych 5 mega je v pohode, no 10 Mpix uz asi bude trocha mimo ... Ako som zdoraznoval, plati to najmä pre kompakty a fotomobili, kedze v tychto zariadeniach sa pouzivaju extremne male snimace s extremne velkym rozlisenim v pomere k velkosti. Vo vacsine clankov sa pise tiez ze vela megapixelov je v podstate nanic a viacej nam to berie ako dava, ale nikde som nenasiel, ze by niekto zadefinoval orientacne aka hodnota sa da povazovat za dobru a aka uz je nanic. To je teda zmysel uzitocneho rozlisenia.

Myslim, ze som tuto problematiku popisal v clanku dostatocne, ale na to tu je diskusia aby sme sa pytali, ked niecomu nerozumieme, takze rad este raz, snad lepsie vysvetlim Tento koncept vychadza z toho, ze to ake velke detaily vieme zobrazit limituje optika. Predposledny obrazok zobrazuje difrakcne obrazce, ktore vznikaju pri prechode svetla sosovkou. Preto sa bodovy svetelny zdroj nezobrazi na jeden pixel ale viac. Ked su dva body uhlovo blizko, mozu az splinut do jedneho a je jedno ake ma nas cip rozlisenie, ziadnym dogotalnym zoomovanim ich uz neoddelime. Takze priklad sa pocital tak, ze som si najskor urcil, aky je minimalny uhol, ktory dokaze dany objektiv rozlisit. To zavisi na jeho priemere (vstupna pupila) ak npoznas priemer svojho objektivu, mozes skusit napisat jeho vyrobcovi, urcite ti tuto informaciu poskytne, pripadne ho odhadnut. V priklade som pouzil priemer 5 mm. Dosadenim do vzorca psí= 140/D som teda dostal tento minimalny uhol, v tomto pripade 28 oblukovych sekund (treba si uvedomit ze stupen tvori 3600 sekund). Potom bolo nutne urcit ake zorne pole pokryva kombinacia pouziteho objektivu s danym cipom s kropom 6 a f=18 mm. To je asi jasne, treti obrazok zvrchu ukazuje zorne pole pre fullframe a rozne ohniska objektivov, no a pre cip s kropom 6 to bude 6-krat mensie zorne pole. Ked si zadefinujeme uzitocne rozlisenie ako take, ze jeden pixel zabera zorne pole rovne rozliseniu objektivu (pri minimalnom uhle medzi dvoma bodmi este objektivom zachytime medzi nimi medzierku, ktora vyjde cca na 1 pixel), tak pocet pixelov vo vodorovnom riadku snimaca urcime tak ze zorne pole fotoaparatu vydelime tym najmensim uhlom ktory rozlisi objektiv, v tomto pripade to bolo 16,7 stupnov /28 sekund, teda 60120/28=2147 pixelov. Ked uvazime, ze cip ma fomat 4/3, tak dostaneme pre zvislu os 1610 pixelov a teda ich prenasobenim dostaneme 3,5 Mpix zhruba.

Snad som to vysvetlil dostatocne obsirne

PS pre APS-C ci fullframe a vacsie cipy tieto hodnoty vychadzaju nerealne velke, to znamena ze pri pouzivanych velkych rozmeroch cipu nas nemusi zatial velmi trapit to ze by mali neumerne vela pixelov tu je to ozaj skor na vlastnych skusenostiach a istom kompromise a zvazeni co budeme fotit a ake velke fotky budeme robit. Pomoct nam tu moze zasa vypocet rozlisenia pre kvalitne vytlacenu fotografiu.

PPS Ano, ta elektronika vo fotoaparatoch ako aj metody eliminacie sumov rozhodne pokrocili, ale tu sa zvazuje hlavne objektivny pohlad na vec a na limity objektivu nema elektronika vplyv, lebo tie sa nedobehnu ani elektronickym doostrenim ... jedine ze by sme fotili na kratkych vlnovych dlzkach v UV oblasti Ale z vlastnej skusenosti viem, ze jedna znama ma jeden z najnovsich tych smradfonov, ci jak sa to vola, paradny 14 megapixelovy fotak a fotila nas s tym vecer a obraz bol naozaj hrozny, ze lepsi by mozno spravil nejaky 2 megapixelovy fotak zo zaciatku ery digitalnych fotoaparatov
 
JohnNewton
2015-12-16 21:30:26
Ale pozitívom je, že výrobcovia objektívov tiež museli pohnúť zadkom a pár kúskov už dnes spoľahlivo sekunduje snímačom s rozlíšením 30 a viac Mpx. Nakoniec pri inom snímači a vhodnom objektíve sa už za 900 € dá kvalitatívne dosiahnuť na technický vrchol. (samozrejme pri nízkom ISO)
http://uloz.to/xNfPToxv/sigma-dp0-quattro2-17-tif
A nechcem byť zlým prorokom, ale ono sa to pomaly presúva z papieru na 4K TV prehliadanie a 8K už tiež nie je ďaleko. Tam si už so 16 MPx nevystačíme. Skrátka to skladovanie papierových foto má tiež svoje limity.
 
kubizmus
externý redaktor 2015-12-16 22:18:53
príspevok od: JohnNewton
Ale pozitívom je, že výrobcovia objektívov tiež museli pohnúť zadkom a pár kúskov už dnes spoľahlivo sekunduje snímačom s rozlíšením 30 a viac Mpx. Nakoniec pri inom snímači a vhodnom objektíve sa už za 900 € dá kvalitatívne dosiahnuť na technický vrchol. (samozrejme pri nízkom ISO)
http://uloz.to/xNfPToxv/sigma-dp0-quattro2-17-tif
A nechcem byť zlým prorokom, ale ono sa to pomaly presúva z papieru na 4K TV prehliadanie a 8K už tiež nie je ďaleko. Tam si už so 16 MPx nevystačíme. Skrátka to skladovanie papierových foto má tiež svoje limity.
No, co sa tyka kvality to urcite ale v clanku som pokryl idealny objektiv, cize taky ktory netrpi vobec ziadnymi vadami, taky kvalitny aky este nikto nevyrobil, ktory limituje iba spominana difrakcia

Dalsia vec je, ze to co pises je pravda aj nepravda, stale velmi zavisi od toho aky velky cip mas... Napr. o stredoformate pri ohnisku 400 mm alebo aj ovela mensom by tych 16 Mpix asi fakt nestacilo Ale pri cipe velkosti sosovice uz by to bolo fakt mnoho a je jedno jaky skvely objektiv by si pouzil.
 
MagickVamp
2015-12-17 10:31:24
príspevok od: kubizmus
Tesi ma, ze ta zaujala prave tato cast clanku, nakolko som prave k nej cakal najvacsiu diskusiu, no nestalo sa, tak asi nabuduce budem musiet pisat putavejsie

K veci: Obavam sa, ze podobny pojem by si nenasiel v lieterature, hoci je to mozne, lebo som to nekontroloval. No ja som ho z literatury necerpal. Zaviedol som ho specialne do tohto clanku predovsetkym preto, aby som zdoraznil realne vyuzitie velkeho rozlisenia snimaca. Potreboval som nejak znazornit, kedy je rozlisenie cipu este uzitocne a kedy uz ide iba o obchodnicky trik bez realneho prinosu pre fotografa. Hodnota ktora vyjde nie je samozrejme presna hodnota a vsetko mimo nej je nepouzitelne Ako pisem v clanku v skutocnosti moze byt este nizsia, no v praxi je v pohode ked je rozlisenie fotoaparatu pokojne o zopar mega vyssie. Poskytuje akysi orientacny odrazovy bod ktory nam povie, ze ak ta hodnota vyjde povedzme 3,5 Mpix, tak este tych 5 mega je v pohode, no 10 Mpix uz asi bude trocha mimo ... Ako som zdoraznoval, plati to najmä pre kompakty a fotomobili, kedze v tychto zariadeniach sa pouzivaju extremne male snimace s extremne velkym rozlisenim v pomere k velkosti. Vo vacsine clankov sa pise tiez ze vela megapixelov je v podstate nanic a viacej nam to berie ako dava, ale nikde som nenasiel, ze by niekto zadefinoval orientacne aka hodnota sa da povazovat za dobru a aka uz je nanic. To je teda zmysel uzitocneho rozlisenia.

Myslim, ze som tuto problematiku popisal v clanku dostatocne, ale na to tu je diskusia aby sme sa pytali, ked niecomu nerozumieme, takze rad este raz, snad lepsie vysvetlim Tento koncept vychadza z toho, ze to ake velke detaily vieme zobrazit limituje optika. Predposledny obrazok zobrazuje difrakcne obrazce, ktore vznikaju pri prechode svetla sosovkou. Preto sa bodovy svetelny zdroj nezobrazi na jeden pixel ale viac. Ked su dva body uhlovo blizko, mozu az splinut do jedneho a je jedno ake ma nas cip rozlisenie, ziadnym dogotalnym zoomovanim ich uz neoddelime. Takze priklad sa pocital tak, ze som si najskor urcil, aky je minimalny uhol, ktory dokaze dany objektiv rozlisit. To zavisi na jeho priemere (vstupna pupila) ak npoznas priemer svojho objektivu, mozes skusit napisat jeho vyrobcovi, urcite ti tuto informaciu poskytne, pripadne ho odhadnut. V priklade som pouzil priemer 5 mm. Dosadenim do vzorca psí= 140/D som teda dostal tento minimalny uhol, v tomto pripade 28 oblukovych sekund (treba si uvedomit ze stupen tvori 3600 sekund). Potom bolo nutne urcit ake zorne pole pokryva kombinacia pouziteho objektivu s danym cipom s kropom 6 a f=18 mm. To je asi jasne, treti obrazok zvrchu ukazuje zorne pole pre fullframe a rozne ohniska objektivov, no a pre cip s kropom 6 to bude 6-krat mensie zorne pole. Ked si zadefinujeme uzitocne rozlisenie ako take, ze jeden pixel zabera zorne pole rovne rozliseniu objektivu (pri minimalnom uhle medzi dvoma bodmi este objektivom zachytime medzi nimi medzierku, ktora vyjde cca na 1 pixel), tak pocet pixelov vo vodorovnom riadku snimaca urcime tak ze zorne pole fotoaparatu vydelime tym najmensim uhlom ktory rozlisi objektiv, v tomto pripade to bolo 16,7 stupnov /28 sekund, teda 60120/28=2147 pixelov. Ked uvazime, ze cip ma fomat 4/3, tak dostaneme pre zvislu os 1610 pixelov a teda ich prenasobenim dostaneme 3,5 Mpix zhruba.

Snad som to vysvetlil dostatocne obsirne

PS pre APS-C ci fullframe a vacsie cipy tieto hodnoty vychadzaju nerealne velke, to znamena ze pri pouzivanych velkych rozmeroch cipu nas nemusi zatial velmi trapit to ze by mali neumerne vela pixelov tu je to ozaj skor na vlastnych skusenostiach a istom kompromise a zvazeni co budeme fotit a ake velke fotky budeme robit. Pomoct nam tu moze zasa vypocet rozlisenia pre kvalitne vytlacenu fotografiu.

PPS Ano, ta elektronika vo fotoaparatoch ako aj metody eliminacie sumov rozhodne pokrocili, ale tu sa zvazuje hlavne objektivny pohlad na vec a na limity objektivu nema elektronika vplyv, lebo tie sa nedobehnu ani elektronickym doostrenim ... jedine ze by sme fotili na kratkych vlnovych dlzkach v UV oblasti Ale z vlastnej skusenosti viem, ze jedna znama ma jeden z najnovsich tych smradfonov, ci jak sa to vola, paradny 14 megapixelovy fotak a fotila nas s tym vecer a obraz bol naozaj hrozny, ze lepsi by mozno spravil nejaky 2 megapixelovy fotak zo zaciatku ery digitalnych fotoaparatov
Putave to je akurat, ze vela predstavivosti to chce, mozno by bolo lepsie keby si to spravil na konkretnom fotaku a objektive, to by skor rozprudilo debatu.

1.- jj ysvetlil si to snad uz ok, tak som si povedal ze si skusim vypoet pre FF s 50mm objektivom, nasiel som si tu velkost vstupnej pupili, asi jedina vec co sa v tom vzorci komplikovane hlada. (EF 50mm f/1.4 USM, showing its large maximum aperture; at f/1.4 and 50 mm, the entrance pupil diameter is 35.7 mm.) D=35,7 a psi je tak 3,922. F=ohnisko je 50mm a k tomu na FF prislucha uhol 47 stupnov. 47*3600/3,922 je 43 141 pixlov, pomer stran je 2 ku 3, tak druha strana by mohla byt teda 28 761 pixlov? No a efektivne rozlisenie vychadza 1240 Mpxilov

Ano pisal si ze to pri FF zrovna dobre nefunguje, ale co je to za vzorec ktory sa neda aplykovat na vsetky typy snimacov? Ale mozno som daco spackal, tak skus na to pozriet prosim.
 
MagickVamp
2015-12-17 10:39:04
Teda 43 141 som bral za dlhsiu stranu, ak by to mala byt kratsia strana tak by to bolo az 2791 Mpx
 
kubizmus
externý redaktor 2015-12-17 11:05:18
príspevok od: MagickVamp
Putave to je akurat, ze vela predstavivosti to chce, mozno by bolo lepsie keby si to spravil na konkretnom fotaku a objektive, to by skor rozprudilo debatu.

1.- jj ysvetlil si to snad uz ok, tak som si povedal ze si skusim vypoet pre FF s 50mm objektivom, nasiel som si tu velkost vstupnej pupili, asi jedina vec co sa v tom vzorci komplikovane hlada. (EF 50mm f/1.4 USM, showing its large maximum aperture; at f/1.4 and 50 mm, the entrance pupil diameter is 35.7 mm.) D=35,7 a psi je tak 3,922. F=ohnisko je 50mm a k tomu na FF prislucha uhol 47 stupnov. 47*3600/3,922 je 43 141 pixlov, pomer stran je 2 ku 3, tak druha strana by mohla byt teda 28 761 pixlov? No a efektivne rozlisenie vychadza 1240 Mpxilov

Ano pisal si ze to pri FF zrovna dobre nefunguje, ale co je to za vzorec ktory sa neda aplykovat na vsetky typy snimacov? Ale mozno som daco spackal, tak skus na to pozriet prosim.
Ahoj, super, vyslo ti to pravdepodobne dobre, lebo postup je ok Nemyslim si ze vzorec sa neda aplikovat na vsetky typy snimacov. Samozrejme sa da a podla uvahy vyssie hovori, ze problem velkeho mnozstva megapixelov, ktore by neplnili uzitocnu ulohu sa FF a vacsich snimacov netyka. Ked si zoberies velke snimace na odbornych vedeckych pristrojoch tak maju aj niekolko gigapixelov, takze to je v poriadku. Ak si clanok pozorne cital, tak si si urcite povsimol, ze pri snimacoch APS-C a vacsich odporucam riadit sa skor ucelom za akym chcem tieto pouzivat, teda uzitocne rozlisenie urcovat podla velkosti tlacenych fotografii, ktore by som chcel produkovat. Niekomu, kto chce fotit na A4 trebars urcite netreba cip s rozlisenim 30 Mpix trebars.
 
JuloJ
2015-12-17 11:15:05
Co sa realne udeje pri exponovani, ked na fotaku s 25MPx senzorom v nastaveniach znizim velkost fotiek napriklad az na minimum, povedzme na druhu odmocninu - teda 5MPx.
Fotak spravi klasicky 25MPx fotku, ktoru nasledne iba zmensi alebo nebodaj "inteligentne" zisti, ze na 1 vysledny pixel moze pouzit az 4 susedne senzory a moze teda znizit ISO resp. cas expozicie?
 
MagickVamp
2015-12-17 11:48:07
príspevok od: kubizmus
Ahoj, super, vyslo ti to pravdepodobne dobre, lebo postup je ok Nemyslim si ze vzorec sa neda aplikovat na vsetky typy snimacov. Samozrejme sa da a podla uvahy vyssie hovori, ze problem velkeho mnozstva megapixelov, ktore by neplnili uzitocnu ulohu sa FF a vacsich snimacov netyka. Ked si zoberies velke snimace na odbornych vedeckych pristrojoch tak maju aj niekolko gigapixelov, takze to je v poriadku. Ak si clanok pozorne cital, tak si si urcite povsimol, ze pri snimacoch APS-C a vacsich odporucam riadit sa skor ucelom za akym chcem tieto pouzivat, teda uzitocne rozlisenie urcovat podla velkosti tlacenych fotografii, ktore by som chcel produkovat. Niekomu, kto chce fotit na A4 trebars urcite netreba cip s rozlisenim 30 Mpix trebars.
njn, len pravdivost vzorca casto preveruju prave extremy kde je najviac vidno ci ma hlavu a patu alebo nie. Nechcem tvrdit ze je uplne zly, ale nezohladnuje zrejme velmi vela faktorov a tak je az prislis vseobecny, snad az nic nehovoriaci. Mozno cim mensi snimac tym viac sa to blizi realu a pre mini snimace tak moze sluzit ako nejaka pomocka, ale kedze nezohladnuje ani technologiu tak aj to len v istom case. V kazdom pripade ma zaujima tato tematika, kedze ak vezmem nejaky konkretny kvalitny objektiv, viac megapixlovy snimac (ale rovnaky typ) dokaze z neho vytrieskat vzdy o nieco viac detailov. Ked vysiel Nikon D800 tak bolo malo objektivov co dokazali efektivne vyuzit to stado megapixlov. Ja nie som fanusik vela megapixlov a tiez to bol z mojho pohladu len marketingovy trik, ale doba postupila, pribudlo vela kvalitnych objektivov a 36Mpx mi uz neprislo tak vela, nedavno prisiel Canon s 51Mpx zrejme ako konkurent D810, naco sa vzniesla kritika a vysmech hlavne inych znaciek ze na FF je 51Mpx uz vela a ze Canon prestrelil. No a Dxomark ukazal ze s dobrym sklom dosiahne ostrost az 45 Mpx uz davno.....Ano tych skiel je zase malo, ale je to zas len docasne. A tak je otazne kde je ta skutocna hranica efektivneho poctu MPx a ked na nu narazime, tak sa zas tak mozu zmenit technologie ze ju zas prekoname. Mpx nie su dolezite len pre tlac, ale je to aj o tom aky velky vyeraz mozem spravit, kolko detailov dokazem z foto dostat, obcas tak supluje istym sposobom aj samotny zoom.
 
MagickVamp
2015-12-17 13:18:18
príspevok od: JuloJ
Co sa realne udeje pri exponovani, ked na fotaku s 25MPx senzorom v nastaveniach znizim velkost fotiek napriklad az na minimum, povedzme na druhu odmocninu - teda 5MPx.
Fotak spravi klasicky 25MPx fotku, ktoru nasledne iba zmensi alebo nebodaj "inteligentne" zisti, ze na 1 vysledny pixel moze pouzit az 4 susedne senzory a moze teda znizit ISO resp. cas expozicie?
Toto aj mna zaujima, obcas sa tak zadivam na mobil a rozmyslam ci bude to ISO potom lepsie. Ale tiez rozmyslam aj nad cropom vo fotakoch, myslim ze prave D810 a zarucene viem ze aj 5D maju moznost cropu, kde nasledne sa aj znizi rozlisenie, tak ci sa to prejavi nasledne aj kvalitou vystupu na vyssom ISO a ak ano, tak ci len nepatrne, alebo ci sa to potom bude rovnat tak kvalitnemu vystupu akoby mala potom napriklad D810 od vyroby nie 36Mpx ale 15mpx?
 
kubizmus
externý redaktor 2015-12-17 16:41:24
príspevok od: MagickVamp
njn, len pravdivost vzorca casto preveruju prave extremy kde je najviac vidno ci ma hlavu a patu alebo nie. Nechcem tvrdit ze je uplne zly, ale nezohladnuje zrejme velmi vela faktorov a tak je az prislis vseobecny, snad az nic nehovoriaci. Mozno cim mensi snimac tym viac sa to blizi realu a pre mini snimace tak moze sluzit ako nejaka pomocka, ale kedze nezohladnuje ani technologiu tak aj to len v istom case. V kazdom pripade ma zaujima tato tematika, kedze ak vezmem nejaky konkretny kvalitny objektiv, viac megapixlovy snimac (ale rovnaky typ) dokaze z neho vytrieskat vzdy o nieco viac detailov. Ked vysiel Nikon D800 tak bolo malo objektivov co dokazali efektivne vyuzit to stado megapixlov. Ja nie som fanusik vela megapixlov a tiez to bol z mojho pohladu len marketingovy trik, ale doba postupila, pribudlo vela kvalitnych objektivov a 36Mpx mi uz neprislo tak vela, nedavno prisiel Canon s 51Mpx zrejme ako konkurent D810, naco sa vzniesla kritika a vysmech hlavne inych znaciek ze na FF je 51Mpx uz vela a ze Canon prestrelil. No a Dxomark ukazal ze s dobrym sklom dosiahne ostrost az 45 Mpx uz davno.....Ano tych skiel je zase malo, ale je to zas len docasne. A tak je otazne kde je ta skutocna hranica efektivneho poctu MPx a ked na nu narazime, tak sa zas tak mozu zmenit technologie ze ju zas prekoname. Mpx nie su dolezite len pre tlac, ale je to aj o tom aky velky vyeraz mozem spravit, kolko detailov dokazem z foto dostat, obcas tak supluje istym sposobom aj samotny zoom.
Ach jo, mam pocit ze ja pisem o voze a ty o koze V kazdom pripade cim mas nizsi pocet pixelov, tym mas citlivejsi snimac a cez to nejde vlak. Cim ich mas vsak menej tym je pixelova struktura vyraznejsia. Cim ich mas viac tak tym viac detailov mozes rozlisit. Takze pridavanim pixelov mozes rozlisit stale mensie detaily az narazis na fyzikalnu prekazku a to je difrakcia, cize dalej ta to uz nepusti. Dalsim pridavanim pixelov uz iba prichadzas o citlivos a nema to ziadny pozitivny dosledok. FF snimace su oproti napr. fotomobilom tak velke ze sa na ne teoreticky zmesti velmi velke mnozstvo pixelov. Raz mozno budu aj take objemne snimace vyrabane. Ten ako nazyvas vzorec ti povie ake velke rozlisenie ma este vyznam a ake je uz zbytocne mrhanie kvalitou. Neexistuje ziadny vzorec ktory ti presne povie jaky fotak si mas kupit. Asi si nepochopil podstatu tej state. Su to vsetko len urcite voditka ktore ti mozu pomoct. Ja som ten "vzorec" nedeklaroval ako vzorec podla ktoreho kupujte fotaky. Bol tu uvedeny len pre ilustraciu. Ak totiz sa uz takto bavime, tak sa ta spytam, preco sa v praxi nepouzivaju gigapixelove snimace na amaterskych zrkadlovkach? No jednak je to drahe a jednak by nemali vyuzitie, lebo bezny clovek sa s takymi dlhymi ohnikami, kde by sa dali vyuzit nestretava ...

Inac este raz zdoraznujem, ze pocitam to vzdy pre IDEALNY objektiv. To znamena objektiv ktory sa neda vyrobit. Najlepsie kusky na trhu sa iba priblizuju idealnemu objektivu limitne, ale nikdy take nebudu, takze aby sme si rozumeli.

Co sa tyka orezov, tak prave na to je zamerana tato cast... skus si clanok precitat este raz a vsimnes si, ze sa prave touto problematikou dost podrobne zaoberam, a je tam aj obrazok k tomu.

Na zaver: volba idealneho rozlisenia je otazkou kompromisu, medzi kvalitou - dostatocnou citlivostou a rozlisenim. Uvedeny "vzorec" hovori kedy to rozlisenie snimaca uz je mimo ramec pouzitelnosti a na to treba mysliet. Ak si vyberas zrkadlovku, musis vediet na co ju chces pouzivat, ake objektivy budes pouzivat a tiez co chces robit s fotkami. Preto si clovek ktory chce fotit bilboardy nekupi kompakt ale stredoformat s velkym snimacom. Ale to ti nepovie ziadny vzorec...
 
kubizmus
externý redaktor 2015-12-17 16:46:38
príspevok od: JuloJ
Co sa realne udeje pri exponovani, ked na fotaku s 25MPx senzorom v nastaveniach znizim velkost fotiek napriklad az na minimum, povedzme na druhu odmocninu - teda 5MPx.
Fotak spravi klasicky 25MPx fotku, ktoru nasledne iba zmensi alebo nebodaj "inteligentne" zisti, ze na 1 vysledny pixel moze pouzit az 4 susedne senzory a moze teda znizit ISO resp. cas expozicie?
Totot co pises sa vyuziva v CCD kamerach a nazyva sa to binning, to znamena, ze zo 4 pixelov sa spravi akoby jeden, teda ich signal sa scita resp. 3*3 teda z deviatich ... Citlivost snimaca sa tak zvysi To co robi fotak vsak neviem. Je mozne ze to robia aj fotoaparaty, ale skor predpokladam, ze sa to prejavi len kompresiou, nakolko menej rozmerne snimky zaberaju i mensi priestor v pamati. Je to podla mna nieco podobne ako ked len zmensis velkost fotky v pocitaci, tiez sa ti nezjasni.
 
MagickVamp
2015-12-17 17:34:18
príspevok od: kubizmus
Ach jo, mam pocit ze ja pisem o voze a ty o koze V kazdom pripade cim mas nizsi pocet pixelov, tym mas citlivejsi snimac a cez to nejde vlak. Cim ich mas vsak menej tym je pixelova struktura vyraznejsia. Cim ich mas viac tak tym viac detailov mozes rozlisit. Takze pridavanim pixelov mozes rozlisit stale mensie detaily az narazis na fyzikalnu prekazku a to je difrakcia, cize dalej ta to uz nepusti. Dalsim pridavanim pixelov uz iba prichadzas o citlivos a nema to ziadny pozitivny dosledok. FF snimace su oproti napr. fotomobilom tak velke ze sa na ne teoreticky zmesti velmi velke mnozstvo pixelov. Raz mozno budu aj take objemne snimace vyrabane. Ten ako nazyvas vzorec ti povie ake velke rozlisenie ma este vyznam a ake je uz zbytocne mrhanie kvalitou. Neexistuje ziadny vzorec ktory ti presne povie jaky fotak si mas kupit. Asi si nepochopil podstatu tej state. Su to vsetko len urcite voditka ktore ti mozu pomoct. Ja som ten "vzorec" nedeklaroval ako vzorec podla ktoreho kupujte fotaky. Bol tu uvedeny len pre ilustraciu. Ak totiz sa uz takto bavime, tak sa ta spytam, preco sa v praxi nepouzivaju gigapixelove snimace na amaterskych zrkadlovkach? No jednak je to drahe a jednak by nemali vyuzitie, lebo bezny clovek sa s takymi dlhymi ohnikami, kde by sa dali vyuzit nestretava ...

Inac este raz zdoraznujem, ze pocitam to vzdy pre IDEALNY objektiv. To znamena objektiv ktory sa neda vyrobit. Najlepsie kusky na trhu sa iba priblizuju idealnemu objektivu limitne, ale nikdy take nebudu, takze aby sme si rozumeli.

Co sa tyka orezov, tak prave na to je zamerana tato cast... skus si clanok precitat este raz a vsimnes si, ze sa prave touto problematikou dost podrobne zaoberam, a je tam aj obrazok k tomu.

Na zaver: volba idealneho rozlisenia je otazkou kompromisu, medzi kvalitou - dostatocnou citlivostou a rozlisenim. Uvedeny "vzorec" hovori kedy to rozlisenie snimaca uz je mimo ramec pouzitelnosti a na to treba mysliet. Ak si vyberas zrkadlovku, musis vediet na co ju chces pouzivat, ake objektivy budes pouzivat a tiez co chces robit s fotkami. Preto si clovek ktory chce fotit bilboardy nekupi kompakt ale stredoformat s velkym snimacom. Ale to ti nepovie ziadny vzorec...
Ja si myslim ze o tom istom rozpravame, suhlasim s tym co si teraz napisal, nikde opak netvrdim. To bolo len konstatovabie.
 
MagickVamp
2015-12-17 17:40:41
príspevok od: kubizmus
Totot co pises sa vyuziva v CCD kamerach a nazyva sa to binning, to znamena, ze zo 4 pixelov sa spravi akoby jeden, teda ich signal sa scita resp. 3*3 teda z deviatich ... Citlivost snimaca sa tak zvysi To co robi fotak vsak neviem. Je mozne ze to robia aj fotoaparaty, ale skor predpokladam, ze sa to prejavi len kompresiou, nakolko menej rozmerne snimky zaberaju i mensi priestor v pamati. Je to podla mna nieco podobne ako ked len zmensis velkost fotky v pocitaci, tiez sa ti nezjasni.
V pripade mobilov moze ist len o kompresiu ale v pripade fotakov ktorym zmenis crop? Tam urcite nie je cielom zmensit rozlisenie, ale je to nutnost. Osobne si myslim ze v tomto pripade ale tiez ten binning fungovat nebude, ale potvrdene to nemam.
 
kubizmus
externý redaktor 2015-12-17 17:43:28
príspevok od: MagickVamp
Ja si myslim ze o tom istom rozpravame, suhlasim s tym co si teraz napisal, nikde opak netvrdim. To bolo len konstatovabie.
Inac ohladom toho mensieho poctu pixelov vid moja odpoved na komentar JuloJ
 
kubizmus
externý redaktor 2015-12-17 17:46:38
príspevok od: MagickVamp
V pripade mobilov moze ist len o kompresiu ale v pripade fotakov ktorym zmenis crop? Tam urcite nie je cielom zmensit rozlisenie, ale je to nutnost. Osobne si myslim ze v tomto pripade ale tiez ten binning fungovat nebude, ale potvrdene to nemam.
Tak ak ide o crop tak je to jasne tam tiez nemozno hla uvazovat nad vyssou citlivostou Inac pokial ide o binnong, tak ten sa hojne vyuziva, sam mam s nim skusenost, hoci pri CCD kamere, ale esxpozicna doba sa moze znizit
 
williams
2016-01-19 10:17:53
príspevok od: MagickVamp
Mozes ten vzorec na vypocet optimalneho rozlisenia este trochu rozviest, lebo inak to musim hladat niekde inde, kde je to podrobnejsie vysvetlene. (Stale mi nie je celkom jasne ako si dostal tych 3,5Mpx) Rad by som si to vypocital pre rozne typy fotakov. Respektive Ake optimalne rozlisenie by teda podla toho vzorca co si tam zadal, by mal mat FF (napriklad D810) ak na neho davas 50mm objektiv (si vyber aky). Kolko je optimalne rozlisenie pre DX a APSC a kolko napriklad pre jednopalcovy snimac napriklad Sony RX100 IV? Ako ten vzorec zohladi prave kvalitnejsiu elektroniku a technologiu (Nikon D7100 napriklad voci NIkon D80 zvlada vyssie ISO lepsie ako keby sme porovnavali D7100 s dnesnymi FF fotakmi a to ma oproti D80 dva krat tak velke rozlisenie) ? Da sa to vobec takto presne vypocitat napriklad prave pre RX100 IV bez nejakych testov, len z udajov udavanych vyrobcom?
Ak môžem. Z optiky je daný zjednodušený vzťah na rozlíšenie objektívu, ktoré závisí od jeho priemeru, vzorec autor uviedol. Potom už len treba podľa ohniskovej vzdialenosti daného objektívu prepočítať cez trigonometrickú funkciu tg alfa = protiľahlá ku prilahlej, teda
rozlíšenie = tg(28")decimálne x ohnisková vzd.
a to čo výjde je najmenšia možna vzd. dvoch bodov vedľa seba, ktoré su zlepené. Avšak, aby sme v realite (na snímači) rozlíšili dve paralelné čiary ako oddelené, tak toto číslo podelíme dvoma.
A ak dĺžku vodorovnej strany nami zvoleného snímača podelíme tou vzdialenosťou, dostávame potrebný počet bodov (na využitie potenciálu konkrétneho objektívu).
Ak tento počet bodov vynásobíme pomerom strán snímača, teda napr. 3/4, dostávame počet bodov na zvislej strane snímača. Celkový počet potrebných bodov na snímači získame vynásobením vodorovných x zvislých bodov.
Ospravedlňujem sa, ak som sa niekoho týmto jednoduchým vysvetlením dotkol, nechcem zbytočne spamovať.

Šum - to sú tie jednotlivé pixely, ktoré rôznou intenzitou reagujú na rovnaké množstvo a farbu svetla, s optickým rozlíšením to nesúvisí, ale kazí to výsledný obraz oveľa intenzívnejšie. Modernejšie snímače majú zrejme lepšiu citlivosť, preto ich odchýlky susedných pixelov nie sú tak pestrofarebné.


 
williams
2016-01-19 10:22:45
Myslím si, že v článku je chyba crop faktor 6, neznamená, že zorný uhol sa 6x zmenší, nie je to lineárna závislosť, hlavne, keď sa jedná o väčšie uhly, to nie je zanedbateľné, ale zrejme autor to pojal ako približný výpočet

Jedno je pre mňa záhadou. Na mobile (všeobecne malých čipoch) prechod kontrastnej hrany v obrázku poteší, lebo tvorí podstatne menší počet pixelov ako na FX zrkadlovke s veľkými sklami...
Kedy sa táto silná stránka fotoaparátov v mobiloch v tak malom počte pixelov potrebných na prechodoch hrán v obraze uplatní na FX alebo APSC sklách?
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia