Hore

Ešte raz o sRGB a Adobe RGB a JPG

Fotografujete do formátu JPG? A máte nastavený farebný priestor sRGB alebo Adobe RGB? Že ani neviete? Pritom vám to môže ľahko skomplikovať život fotografa.

Farebným priestorom sme sa vo Fotoškole venovali niekoľkokrát. Patrí k základným znalostiam fotografa, poznať rozdiel a uplatnenie. Priznajme si, nie každý má teóriu naštudovanú a tak sa stane, že niečo sa prejaví až potom, čo už to nie je možné zmeniť. Ukážeme si dva príklady, kedy začiatočník fotiaci do formátu JPG, vedome alebo nevedome použije ten či onen farebný priestor.

Najprv si však v krátkosti zopakujeme niečo o farebných priestoroch. Fotoaparáty sú schopné zachytiť len určitú paletu farieb zo všetkých odtieňov, ktoré dokážeme okom rozoznať. Rovnako aj monitory sú schopné zobraziť a tlačiarne vytlačiť tiež len určitú časť farieb zo spektra viditeľných farieb. Aby sa predišlo “bordelu” v snímaní, zobrazovaní a tlači, stanovili sa normy a spôsob, ako zabezpečiť čo najvernejšiu reprodukciu farieb. Týmto sa zaoberá colormanagement. Je to dosť komplikované a je dobré, ak o tom fotograf niečo vie. Ale priznajme si, koľkí z fotografov skutočne zvládajú colormanagement. Často sa k jeho štúdiu dostanú až vtedy, keď sa stretnú s problémami pri zobrazovaní a tlači fotografií.

V digitálnej fotografii používame farebný model RGB, kedy každú farbu dokážeme namixovať z troch základných farieb (R-červená, G- zelená, B-modrá). Teoretická paleta farebných odtieňov je širšia, ako dokážeme zaznamenať a reprodukovať. Preto používame menšie normované farebné priestory. Vo fotografii sú to tri najpoužívanejšie. ProPhoto RGB, Adobe RGB a sRGB. ProPhoto RGB je najširší priestor, ktorý ale nedokážeme kompletne zobraziť na monitoroch, ani vytlačiť. Používame ho pri spracovaní fotografií, keďže obsahuje najširšiu škálu farieb a neskôr ho prevedieme do niektorého z menších ale univerzálnejších priestorov. Ten dokonca presahuje paletu viditeľných farieb. Adobe RGB je priestor, ktorý používame pre profesionálnu tlač. Aby sme videli všetky farby, potrebujeme kvalitný grafický monitor, schopný priestor Adobe RGB zobraziť. Aj pre tlač potrebujeme profesionálne zariadenie, tlačiareň s širším gamutom farieb. sRGB je najmenší s nami používaných farebných priestorov. Je to amatérsky štandard. sRGB priestor dokáže zobraziť väčšina bežných monitorov a s tlačou na amatérskych tlačiarňach tiež nie je problém.


CIE 1931 - priestor všetkých viditeľných farieb.

Pri fotení s nastaveným profilom sRGB nedokážete verne zaznamenať farby mimo gamutu tohto profilu, ktoré ale dokážete zaznamenať s profilom Adobe RGB. Krásne je to vidieť na schéme. CIE 1931 je farebný priestor, ktorý popisuje farby viditeľného spektra, čiže farby ktoré väčšina z nás vidí. Trojuholníky vyznačujú časť priestoru CIE, ktoré sú súčasťou zavedených profilov. Najširší ProPhoto RGB nás pri snímaní do JPG priamo vo fotoaparáte nezaujíma. Nemôžeme ho nasatviť.  Pozornosť venujte priestorom Adobe RGB a sRGB. Ani jeden zďaleka nepokrýva všetky odtiene farieb, ktoré môžeme vidieť. Adobe RGB však výrazne predstihuje sRGB v možnosti zaznamenať výrazné zelené odtiene a príbuzné odtiene smerom k modrej a žltej. To je dôležitá informácia najmä pre fotografov krajiniek a prírody. Tí by mali zvážiť, či sa nenaučiť základy colormanagementu a nevyužívať priestor Adobe RGB a tlač na profesionálnych zariadeniach. Možno vám to ale nikdy chýbať nebude a budete spokojní aj s tým, čo do JPG zachytíte s nastaveným sRGB profilom.


Ak používate sRGB profil, nemusí byť najmä zelená a modrá farba tak živá, ako v skutočnosti. Tu je lepšie použiť profil Adobe RGB, ak chcete fotografie tlačiť vo výstavnej kvalite. Väčšina amatérov rozdiel ani nezaznamená, pokiaľ mu nedáte na porovnanie výsledok s jedným a druhým nastavením.

Tak to sme si zopakovali teóriu a poďme na naše dva príklady:

Pokročilejšie fotoaparáty umožňujú snímať do formátov RAW a JPG. V prípade snímania do formátu RAW riešime farebné priestory až v počítači. Vo fotoaparáte nás zaujímajú len pri snímaní do formátu JPG (prípadne TIFF). Štandardne je vo fotoaparátoch nastavený profil sRGB, aby sa predišlo komplikáciám, ktoré Adobe RGB spôsobuje.

Fotil som do JPG s profilom sRGB

Ak fotíte s nastaveným priestorom sRGB, máte život digitálneho fotografa oveľa jednoduchší. JPG sRGB fotografie nie sú plným využitím potenciálu fotoaparátu z hľadiska zaznamenania farieb, ale nemáte s nimi žiadne starosti. Nemusíte ovládať colormanagement, ani prevod medzi profilmi. Je jedno, kde budete fotografie pozerať alebo tlačiť.

To, že s fotografiami JPG s profilom sRGB nemusíte nič robiť, neznamená že budete bez starostí. Vždy bude záležať na kvalite monitora a tlačiarne, či vaše fotky budú aj na obrazovke a papieri také, aké ste ich zaznamenali.



Fotil som do JPG s profilom Adobe RGB

Prepnúť na profil Adobe RGB môže fotograf náhodou, pri skúšaní funkcií fotoaparátu, alebo zámerne na základe toho, že sa dočítal, že Adobe RGB je lepší. Áno, Adobe RGB dokáže zaznamenať viac odtieňov farieb, to je lepšie, aj keď nie vždy fotíme scénu s tak širokou škálou farieb. Ak nič neviete o colormanagemente, môžete sa pri Adobe RGB stretnúť s problémami. Najčastejšie s tým, že v editore vidíte fotografie inak, ako v internetovom prehliadači.

Zobrazenie na monitore

Ak fotografiu s profilom Adobe RGB prehliadate v programe (editor, internetový prehliadač, prieskumník…), ktorý nemá podporu colormanagementu, bude sa zobrazovať nesprávne. Farby budú oproti skutočnosti šedivé, menej saturované. Často sa stáva, že editor správnu farbu podporuje a zobrazí fotku správne, ale po jej nahraní na internet je zobrazená nesprávne, pretože prehliadač správu farieb nepodporuje. Riešením tohto problému je previesť fotografiu z priestoru Adobe RGB do sRGB. To robte vždy, keď chcete fotografiu publikovať na internete, alebo niekomu poslať a to aj vtedy, keď vy máte všetko OK. Väčšina užívateľov internetu má s korektným zobrazením Adobe RGB problémy.

Ak ste amatér, je veľmi pravdepodobné, že váš monitor nedokáže zobraziť všetky odtiene farieb, ktoré Adobe RGB môže obsahovať. Obyčajné monitory zobrazia približne paletu odtieňov priestoru sRGB. Je to veľký problém? Nie je. Bolo by super mať kvalitný monitor s Adobe RGB gamutom, ale nie každý si ho môže dovoliť. Dokonca ani veľmi slušný 5K displej na nových iMacoch nedokáže zobraziť kompletný priestor Adobe RGB. O to, aby ste aj na monitore s menším gamutom videli fotografie s Adobe RGB čo najvernejšie, sa stará colormangement. Operačný systém Mac OS ho ma zabudovaný a novšie Windows tiež. Z tohto pohľadu sa o nič nemusíte starať a nič nastavovať.

Tlač

Adobe RGB využijete pri reprodukcii farieb na profesionálnych tlačiarňach. Z tých “domácich” sú to atramentové alebo pigmentové tlačiarne s rozšírenými zásobníkmi. Bežné kancelárske tlačiarne využívajú pri tlači štyri atramenty (CMYK), profesionálne fototlačiarne k 4 základným farbám pridávajú ďalšie, aby boli schopné vytlačiť práve farby zo širšieho gamutu Adobe RGB. Profesionálne viac zásobníkové tlačiarne nájdete v tlačových štúdiách. Pred ich návštevou sa pre istotu informujte, či sú schopný tlačiť Adobe RGB.


Fotokiosk v nákupnom centre bude rád, ak ho nakŕmite JPG fotografiami s profilom sRGB. Rovnako aj digitálny minilab a lacná domáca multifunkčná tlačiareň.


Plný potenciál profesionálnej tlačiarne využijete ak budete fotografovať s profilom Adobe RGB.

Ak máte bežnú domácu tlačiareň, typicky je to väčšinou nejaká multifunkčná, fotografie nemusíte z Adobe RGB prevádzať na sRGB. O to sa postará colormanagement ovládačov tlačiarne. Musíte však počítať s tým, že vytlačená fotografia nemusí plne zodpovedať tej na monitore. Tlačiareň nemusí byť schopná vytlačiť všetky farebné odtiene, ktoré sRGB priestor môže obsahovať. Colormanagement sa však postará o maximum, aby sa výtlačok čo najviac priblížil originálu (v rámci možností tlačiarne a papiera).

Previesť fotografiu s Adobe RGB do sRGB odporúčam, ak budete fotografie tlačiť v minilabe. Dnes sú rozšírené aj samoobslužné kiosky, tiež odporúčam sRGB. Rovnako aj keď budete posielať fotky na tlač cez internet, typicky pri tlači fotoknihy, kalendára a rôznych reklamných predmetov (hrnček, podložka pod myš atď.).

Ak máte fotografiu s profilom sRGB, prevod do Adobe RGB v nej farby nezmení. Zostanú rovnaké, žiadne farebné odtiene nepribudnú. Určitými úpravami saturácie môžete farby zmeniť natoľko, aby využili širší gamut, ale je to len také “vymýšľanie” farieb, ktoré na fotke pôvodne neboli a nemusia korešpondovať so skutočnosťou.


Prevod do sRGB

Každý, kto chce využívať širší gamut priestoru Adobe RGB, by mal vedieť previesť fotografiu do univerzálnejšieho sRGB priestoru. Zíde sa to aj tým, ktorí do Adobe RGB nafotili omylom. A samozrejme je to základná znalosť pre tých čo fotia do RAW.

Univerzálny návod na prevod nie je, záleží od programu, ktorý používate. Ak pre správu a editáciu fotografií používate programy ako Lightroom, Capture One, Zoner Photo Studio, nastavíte profil sRGB pri exportovaní fotografií. Exportné moduly umožňujú nastaviť formát, veľkosť, farebný priestor, prípadne ďalšie parametre.


Dokonca aj jednoduchá aplikácia Fotky, ktorá je súčasťou Mac OS, ponúka export s možnosťou výberu farebného profilu.


Exportný modul programu Adobe Lightroom CC, tu nastavíte požadovaný formát, rozlíšenie, farebný priestor. Podobne je to aj u iných porovnateľných programoch.

Odkedy Adobe prešlo na Cloud, používa Photoshop aj veľa amatérov, aj keď je to profesionálny fotoeditor. Na konverziu z jedného profilu na druhý slúži funkcia Edit/Convert to profile… Pre prevod do sRGB vyberte priestor RGB a zo zoznamu profilov vyberte sRGB.

Je aj ďalší spôsob ako previesť fotku vo Photoshope do sRGB, ktorý je vhodnejší ak chcete pracovať s priestorom Adobe RGB, ale do sRGB previesť fotku len preto, aby ste ju publikovali na internete, poslali emailom, alebo dali tlačiť napr. v minilabe. V takomto prípade choďte do menu File/Export - Save to Web. Vyberte formát JPG, nastavte kompresiu podľa požadovanej kvality. Majte aktívne zaškrtnuté “Convert to sRGB”. Ak potrebujete, môžete nastaviť aj rozlíšenie fotky “Image Size”. Veľmi podobne funguje aj funkcia Export As…, ktorú nájdete tiež v menu File/Export. Všimnite si, že u obidvoch exportných funkciách je možnosť “Embed Color Profile”. Ak je zaškrtnutá, k fotografii sa farebný priestor pripojí, v opačnom prípade bude bez profilu. Väčšina prehliadačov automaticky funguje tak, akoby bol pripojený profil sRGB.


Adobe Photoshop CC, ale aj staršie verzie majú špeciálnu funkciu pre prácu s farebnými priestormi. V menu Edit nájdete funkciu pre prevod profilov “Convert to profile…”.


Druhým spôsobom, ako previesť Adobe RGB do sRGB, v Photoshope, je použiť funkciu exportu (Export as… alebo Save to Web). Nájdete ich v menu File/Export.

Ak budete export v Photoshope používať často, odporúčam v menu File/Export/Export Preferences… nastaviť požadovaný formát JPG, kvalitu a prevod do sRGB.  Potom budete mať v menu File/Export položku Quick Export to JPG. Zdatnejší užívatelia Photoshopu ju môžu zaradiť do Akcie.


Zhrnutie

Ak sa nechcete venovať colormanagementu a prevodom profilov, nastavte si vo fotoaparáte sRGB. Ak už ste fotografie nafotili s priestorom Adobe RGB, preveďte ich do sRGB.

Ak chcete využiť výhody širšieho priestoru Adobe RGB, musíte ovládať aspoň základy colormanagementu, teda to, kedy môžete použiť Adobe RGB a kedy musíte fotky previesť do sRGB. V skratke, Adobe RGB je vhodný na úpravu a následnú tlač na profesionálnych tlačiarňach s rozšíreným farebným gamutom. sRGB voľte pri publikovaní na internete, distribúcií fotografií, ktoré sa budú prezerať na bežných monitoroch (vrátane TV, projektorov, chytrých zariadení, fotorámikov) a keď sa fotografie budú tlačiť na domácich tlačiarňach, v minilabe, či cez internet (napr. fotoknihy, kalendáre, darčekové predmety).

Keď budete mať najmenšie pochybnosti, či s Adobe RGB nebudú problémy, preveďte fotky do sRGB.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
z80
2017-09-25 08:52:26
Ma vobec zmysel nastavovat AdobeRGB na fotaku ?
Predpokladam, ze kazdy kto chce seriozne pracovat s farebnou vernostou, foti do raw a jpeg priamo z fotaku pouzije maximalne niekde na FB, kde treba aj tak sRGB..
 
pa10
2017-09-25 16:03:38
príspevok od: z80
Ma vobec zmysel nastavovat AdobeRGB na fotaku ?
Predpokladam, ze kazdy kto chce seriozne pracovat s farebnou vernostou, foti do raw a jpeg priamo z fotaku pouzije maximalne niekde na FB, kde treba aj tak sRGB..
Pre vacsinu ludi urcite nie, ale niekedy to zmysel ma. Mozno to v 99% pripadov v JPEG a AdobeRGB priamo z pristroja potrebovat nebudes, no ta volba je vo fotoaparate prave pre to zvysne 1%. Napriklad ked cas rozhoduje o tom, ci zaber este bude alebo uz nebude zaujimavy.
 
z80
2017-09-25 16:28:55
príspevok od: pa10
Pre vacsinu ludi urcite nie, ale niekedy to zmysel ma. Mozno to v 99% pripadov v JPEG a AdobeRGB priamo z pristroja potrebovat nebudes, no ta volba je vo fotoaparate prave pre to zvysne 1%. Napriklad ked cas rozhoduje o tom, ci zaber este bude alebo uz nebude zaujimavy.
Ale na tie pripady mam predsa RAW. Dnesna diskova kapacita je dost lacna, nema zmysel skladovat jpeg a nemat k nemu aj raw.
 
pa10
2017-09-26 09:34:53
príspevok od: z80
Ale na tie pripady mam predsa RAW. Dnesna diskova kapacita je dost lacna, nema zmysel skladovat jpeg a nemat k nemu aj raw.
Nie, RAW mas na dalsie spracovanie v pocitaci, RAW je polotovar, az JPEG je vysledny produkt. A pochopitelne, o polotovar zakaznik nema zaujem. Pisal som ze su pripady, kedy cas rozhoduje o tom, ci bude este zaber zaujimavy. To su najma reportazne fotografie. Nafotis, vyberies dobre zabery a posles, idealne rovno z fotoaparatu. A ak bola poziadavka na AdobeRGB, tak prave toto bolo to 1%, kedy mala tato moznost v menu vyznam.
 
z80
2017-09-26 13:05:08
príspevok od: pa10
Nie, RAW mas na dalsie spracovanie v pocitaci, RAW je polotovar, az JPEG je vysledny produkt. A pochopitelne, o polotovar zakaznik nema zaujem. Pisal som ze su pripady, kedy cas rozhoduje o tom, ci bude este zaber zaujimavy. To su najma reportazne fotografie. Nafotis, vyberies dobre zabery a posles, idealne rovno z fotoaparatu. A ak bola poziadavka na AdobeRGB, tak prave toto bolo to 1%, kedy mala tato moznost v menu vyznam.
Este raz, pokial mam jpeg tak mam aj raw. Ja za peniaze nafotim, ale vsetky moje fotky mam ulozene jpeg + raw, okrem tych fotenych v "praveku", ked som mal fotak, ktory raw nepodporoval.
Ak by som poslal fotku zakaznikovi a je jedno ci priamo jpeg z fotaku alebo spracovany raw, tak si urcite ponecham aj raw, ak by zakaznik vyzadoval dalsie upravy.
Takze ostava naozaj jedina situacia, kde treba pouzit Adobe RGB priamo vo fotaku, ked treba poskytnut fotky tak rychlo, ze nie je cas na spracovanie v pocitaci a zaroven zakaznik planuje pouzit tie fotky napriklad na tlac, ktora vyzaduje vstup v AdobeRGB.
 
Marcel Rebro
2017-09-26 15:42:49
príspevok od: z80
Este raz, pokial mam jpeg tak mam aj raw. Ja za peniaze nafotim, ale vsetky moje fotky mam ulozene jpeg + raw, okrem tych fotenych v "praveku", ked som mal fotak, ktory raw nepodporoval.
Ak by som poslal fotku zakaznikovi a je jedno ci priamo jpeg z fotaku alebo spracovany raw, tak si urcite ponecham aj raw, ak by zakaznik vyzadoval dalsie upravy.
Takze ostava naozaj jedina situacia, kde treba pouzit Adobe RGB priamo vo fotaku, ked treba poskytnut fotky tak rychlo, ze nie je cas na spracovanie v pocitaci a zaroven zakaznik planuje pouzit tie fotky napriklad na tlac, ktora vyzaduje vstup v AdobeRGB.
No ešte je tu jedna teoretická situácia. Kúpiš si nový foťák, ktorý tvoj RAW konvertor zatiaľ nepodporuje. Viem že k foťáku dostaneš fabrický, ale to neznamená že si ho aj nainštaluješ. Mne sa to konkrétne stalo. Ale AdobeRGB som nepotreboval, len som musel v PS zabojovať s JPEGmi z TG5.
 
z80
2017-09-26 17:23:01
príspevok od: Marcel Rebro
No ešte je tu jedna teoretická situácia. Kúpiš si nový foťák, ktorý tvoj RAW konvertor zatiaľ nepodporuje. Viem že k foťáku dostaneš fabrický, ale to neznamená že si ho aj nainštaluješ. Mne sa to konkrétne stalo. Ale AdobeRGB som nepotreboval, len som musel v PS zabojovať s JPEGmi z TG5.
OK, ale predpokladam, ze aj v tejto situacii fotis okrem jpeg aj do raw, lebo predpokladas, ze Lightroom (alebo iny oblubeny konvertor) bude raz ten fotak podporovat.
 
Marcel Rebro
2017-09-26 17:26:06
príspevok od: z80
OK, ale predpokladam, ze aj v tejto situacii fotis okrem jpeg aj do raw, lebo predpokladas, ze Lightroom (alebo iny oblubeny konvertor) bude raz ten fotak podporovat.
Jasne. Vždy fotím do JPG + RAW. Pri importe do PC JPG mažem. Používam ich len keď mám potrebu niečo instantne upraviť na android tablete / smartfóne.
 
pa10
2017-09-29 02:32:03
príspevok od: z80
Este raz, pokial mam jpeg tak mam aj raw. Ja za peniaze nafotim, ale vsetky moje fotky mam ulozene jpeg + raw, okrem tych fotenych v "praveku", ked som mal fotak, ktory raw nepodporoval.
Ak by som poslal fotku zakaznikovi a je jedno ci priamo jpeg z fotaku alebo spracovany raw, tak si urcite ponecham aj raw, ak by zakaznik vyzadoval dalsie upravy.
Takze ostava naozaj jedina situacia, kde treba pouzit Adobe RGB priamo vo fotaku, ked treba poskytnut fotky tak rychlo, ze nie je cas na spracovanie v pocitaci a zaroven zakaznik planuje pouzit tie fotky napriklad na tlac, ktora vyzaduje vstup v AdobeRGB.
Presne. Takze sme prisli na to, ze aj ked tu moznost takmer nikto nepouzije, existuju situacie, kedy sa zide. A to je to 1%. Zvysnych 99% bude cisty RAW, RAW+JPEG alebo standardny JPEG v automatike, v zavislosti od toho, kto a s akymi ambiciami drzi fotoaparat.
 
jozef84
2021-03-11 08:40:42
príspevok od: z80
Ma vobec zmysel nastavovat AdobeRGB na fotaku ?
Predpokladam, ze kazdy kto chce seriozne pracovat s farebnou vernostou, foti do raw a jpeg priamo z fotaku pouzije maximalne niekde na FB, kde treba aj tak sRGB..
Myslím, že adobe RGB je použiteľné iba pri tlači na profesionálnych tlačiarňach. Inak to veľký význam nemá. Myslím, že aj to 1% bude radšej, keď aj tých 99% uvidí ich fotky na svojich monitoroch nezašedivelé.
 
vladokarban@gmail.com
2021-03-14 11:23:52
Dnes mobili Samsungy a Mac uz dost davno pouzivaju far.priestor P3 a netreba len tlačiť, už na mobile je omnoho širší gamut ako sRGB. Mnoho ludi tie farby nevie rozonať, lebo ich k tomu nikdo nevedie.Treba sa to učiť, a fotiť len tak do sRGB, to je len taka sranda,ten širší priestor je vzdy zaujimavejší z hľadiska farieb.
Mne pekná fotka so zlými farbami nikdy neda to úplné super, občas to chýbať nebude. To sú len výnimky.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia