Hore

Fotostĺpček 8/2024

Krátke, ale skvelé bolo fotografovanie so skupinou Fringia. Námetom ich nového projektu je historická osobnosť v podobe Žofie Bosniakovej.

Žofia Bosniaková

So skupinou Fringiou, ktorú ste mohli vidieť a fotografovať na podujatí Foto Slovakia 2023, sme nafotili ďalšiu výnimočnú ženu našej histórie. Táto dáma je dcéra fiľakovského kapitána, významného muža, vojaka a štátnika baróna Tomáša a jeho manželky Márie. Už od detstva jej bola vštepovaná viera v Boha a láska k blížnym, ktoré ju sprevádzali po celý život. Samozrejme v mladosti sa oboznámila s vedením hospodárstva, vystupovaním a jazykmi - ovládala latinčinu, slovenčinu a maďarčinu. Rodáčka zo Šurianskeho hradu sa v aristokratickej spoločnosti objavila prvýkrát ako 15-ročná, na svadbe budúceho palatína Mikuláša Esterházyho s Kristínou Nyári v Sučanoch, v roku 1624. Môžeme predpokladať, že mladá dáma prítomných upútala nie len dobrým vychovaním a kultivovaným spôsobmi, ale aj vzhľadom a krásou. Na tejto svadbe okrem arcibiskupa Petra Pázmáňa, Jána Telegdyho, mnohých šľachticov a vysokých hodnostárov stretla aj mladého a ambiciózneho, 18-ročného Františka Vešeléniho... V tom čase ešte ani jeden netuší, ako si navzájom zmenia život.

A po historických informáciách teraz tie technické fotografické. Fotografoval som so Sony A7R V s objektívom FE 85/1,4 GM. Občas som použil prisvietenie pomocou 40W svetla Zhiyun. Viacerí určite spoznali, že sme fotografovali v bratislavskom sade J. Kráľa.
















Modelka: HERIETT models

Slavín mobilom

Pôvodne som sa vybral na prechádzku do Horského parku. Nenašiel som tam však nič fotogenické a tak som pokračoval až na Slavín. Cestou som objavil nové pohľady na Bratislavu, mal som pri sebe len telefón, no ja som potreboval silný teleobjektív. Aspoň som si urobil obrazovú poznámku. Na Slavíne sa však môj iPhone 12 Pro Max uplatnil dobre.














Overené i neoverené správy

  • 21. februára Sigma predstaví objektívy 15mm F1.4 DG DN Diagonal Fisheye a 500mm F5.6 DG DN OS S. Rybie oko s tak vysokou svetelnosťou bude isto veľké, uplatní sa pri fotografovaní nočnej oblohy.



  • Canon R5 Mark II by vraj mohol byť predstavený v apríli.
  • Jedna z najnovších fám hovorí, že by Canon mal pracovať na objektíve RF 28-70/2 Mark II, ktorý by mal byť menší a ľahší, ako aktuálny model predstavený v roku 2022.
  • Spoločnosť Fujifilm by vraj v roku 2024, po dlhšej pauze, mohla predstaviť nový začiatočnícky model fotoaparátu.
  • Predstavenie Sony A7S Mark IV sa očakávalo ešte tento rok, vyzerá to tak, že sa dočkáme až v prvej polovici roka 2025.
  • S istotou 21. februára Sony predstaví objektív FE 24/50/2,8 G. Jeho cena by mala byť 1299€.
  • Cloudová služba Sony PlayMemories sa definitívne vypne 29. februára.
  • Viltrox plánuje predstaviť 4 nové objektívy 40/2,5 a 56/1,7 s bajonetmi Sony E, Nikon Z a Fujifilm X. Viltrox 16/2,8 bude len s bajonetom Nikon Z. A posledným objektívom, ktorého prvé zábery už unikli na internet, je Viltrox 135/1,8 zo série LAB.
  • Editor fotografií Darkroom oslavuje 9. narodeniny. Najnovšia verzia funguje aj s Apple Vision Pro.
  • Canon si nechal patentovať trojvrstvý vysokorýchlostný snímač.
  • Z Fujifilm X Summit Tokyo 2024 bude streamované predstavenie nového kompaktu X100 VI. V našich končinách začiatok vychádza na 6.30 h.



Novinky

Voigtlander NOKTON 50mm f/1 Aspherical

Tento základný objektív s veľmi veľkou svetelnosťou j určený pre fotoaparáty Sony s bajonetom E. Prvý člen objektívu využíva šošovku GA (brúsená asférická šošovka) vyrobenú vo vlastnej réžii, optická sústava sa skladá z 9 prvkov v 7 skupinách. Clona je 12-lamelová, priemer filtra je 67 mm. Zaostrovanie je manuálne.

Inšpirácia

Fotoaparát, ktorý navždy zmení fotografiu

Sony A9 III je prvý fotoaparát s globálnou uzávierkou. V tejto recenzii Sony a9 III Lee Morris z Fstoppers rozoberá, ako tento fotoaparát navždy zmení toto odvetvie. Výborne vysvetľuje výhody globálnej uzávierky.


Tipy a triky

Ako vytvárať nadčasové čiernobiele fotografie

Poďte s Williamom Patinom na kempovanie do Fiordlandu a ukáže vám, ako vytvoriť čiernobielu úpravu vašich krajiniek.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
robertondrejovic
2024-02-19 06:45:06
Fotky Slavínu mobilom. To mobil má takýto výstup ? No asi už prichádza čas aby som prestal pohŕdať fotkami z mobilu. Kvalitný fotomobil je asi drahý ,ale aj tak je to len zlomok ceny zo systémovej fotovýbavy. Ja mám len najjednoduchší mobil , trend vývoja nesledujem ,ale vidím že výrobcov systémových fotoaparátov čakajú ťažké časy.
 
matpi
2024-02-19 09:33:40
príspevok od: robertondrejovic
Fotky Slavínu mobilom. To mobil má takýto výstup ? No asi už prichádza čas aby som prestal pohŕdať fotkami z mobilu. Kvalitný fotomobil je asi drahý ,ale aj tak je to len zlomok ceny zo systémovej fotovýbavy. Ja mám len najjednoduchší mobil , trend vývoja nesledujem ,ale vidím že výrobcov systémových fotoaparátov čakajú ťažké časy.
Za vyborneho svetla, ak fotis motivy, kde treba velku hlbku ostrosti, resp. ostrost od okraja po okraj a ak fotis iba na web, tak ano, mobil vacsinou staci.
 
matpi
2024-02-19 09:36:43
Sympaticka modelka. Na fotkach spredu sa podoba na herecku Leu Seydoux.
 
jozef84
2024-02-19 09:49:49
príspevok od: robertondrejovic
Fotky Slavínu mobilom. To mobil má takýto výstup ? No asi už prichádza čas aby som prestal pohŕdať fotkami z mobilu. Kvalitný fotomobil je asi drahý ,ale aj tak je to len zlomok ceny zo systémovej fotovýbavy. Ja mám len najjednoduchší mobil , trend vývoja nesledujem ,ale vidím že výrobcov systémových fotoaparátov čakajú ťažké časy.
Súhlasím. A občas ma prekvapí, čo z toho vylezie. Pekná práca s perspektívou a kompozíciou u fotiek na Slavíne.
 
Paladin25
2024-02-19 10:24:50
Áno tiež súhlasím že dobrý fotomobil v rukách fotografa dnes dokáže odviesť dobrú robotu. Fotky Slavína sú výborné! A portérty sa mi páčia tiež (ale tam som rád že sa už nefotilo mobilom)
 
marianr
2024-02-19 10:56:49
Vždy keď vidím tieto portréty, hovorím si, načase vyskúšať konečne Pentax.

https://www.pentaxfriends.eu/gallery/displayimage.php?album=lastup&cat=0&pid=32202#top_display_media
 
robertondrejovic
2024-02-19 11:31:20
príspevok od: Paladin25
Áno tiež súhlasím že dobrý fotomobil v rukách fotografa dnes dokáže odviesť dobrú robotu. Fotky Slavína sú výborné! A portérty sa mi páčia tiež (ale tam som rád že sa už nefotilo mobilom)
Ak bude mať mobil hoci aj zhodný a nedajbože aj lepší technický výstup ako fotoaparát ak chcem byť pánom hĺbky ostrosti, tak vždy a inak to ani nepôjde foťák s FF čipom. Pravda ak chcem prirodzený bokeh a nie dielo umelej inteligencie. Alebo budem pre istotu radšej ticho ? Kto vie čo umelá inteligencia v budúcnosti dokáže. A to vôbec nie som jej fanúšik, skôr naopak pretože umelá inteligencia postupne potláča až úplne zabije inteligenciu prirodzenú. Vždy to samozrejme neplatí v prípade napríklad automatickej práčky je vítaná.
 
fatality
2024-02-19 12:02:55
príspevok od: robertondrejovic
Fotky Slavínu mobilom. To mobil má takýto výstup ? No asi už prichádza čas aby som prestal pohŕdať fotkami z mobilu. Kvalitný fotomobil je asi drahý ,ale aj tak je to len zlomok ceny zo systémovej fotovýbavy. Ja mám len najjednoduchší mobil , trend vývoja nesledujem ,ale vidím že výrobcov systémových fotoaparátov čakajú ťažké časy.
Dnes uz mobily, aj lacnejsie (cca 300€) dosahuju vyborne vysledky..a vobec nie len za dobreho svetla, ale aj pri zlych svet. podmienkach (cca 2/3" snimac + f1.6-1.7 + opticka stabilizacia + bracketing viacerych expozicii, presne ako pri fotaku, dokaze divy)..
a je len na nas, co nam taketo kombo nahradi..
beznym spotrebitelom - cvakacom, vsetko..
foto nadsencom - fotaky ako rx100, g7x, mozno 3/4..
a pre fotografov to je minimalne dobry fotozapisnik, fotak ktory maju stale vo vacku,
pre zabery, ako napriklad tie z tohto fotostlpceka..
lebo fotenie/fotka nieje len o dobrej technike (ci v tele fotaku alebo mobilu), ale o aj o moznosti rychlo menit parametre, kreativne sa s nimi hrat, o ergonomii, modularnych moznostiach a moznosti
dosiahnut SPICKOVU, nie len vybornu kvalitu..
otazka vsak je, kto vsetko toto okrem profi a poloprofi fotografov potrebuje ?
a predaje fotakov vs. mobilov hodne napovedia
 
Paladin25
2024-02-19 12:03:50
príspevok od: robertondrejovic
Ak bude mať mobil hoci aj zhodný a nedajbože aj lepší technický výstup ako fotoaparát ak chcem byť pánom hĺbky ostrosti, tak vždy a inak to ani nepôjde foťák s FF čipom. Pravda ak chcem prirodzený bokeh a nie dielo umelej inteligencie. Alebo budem pre istotu radšej ticho ? Kto vie čo umelá inteligencia v budúcnosti dokáže. A to vôbec nie som jej fanúšik, skôr naopak pretože umelá inteligencia postupne potláča až úplne zabije inteligenciu prirodzenú. Vždy to samozrejme neplatí v prípade napríklad automatickej práčky je vítaná.
Nerozumiem prečo by si mal byť pre istotu ticho?
 
Paladin25
2024-02-19 12:04:31
príspevok od: marianr
Vždy keď vidím tieto portréty, hovorím si, načase vyskúšať konečne Pentax.

https://www.pentaxfriends.eu/gallery/displayimage.php?album=lastup&cat=0&pid=32202#top_display_media
Prečo?
 
bobo222
2024-02-19 12:19:40
Tá modelka sa mi vo farbe páči viac. Vašu architektúru BW beriem s nadšením, ale u žiarivej krásnej tvári mi farba sedí viac.
Len môj skromný názor.
 
fatality
2024-02-19 12:40:19
btw. obliect random a absolutne nepodobnu modelku do (snad vernych) historickych siat a tvrdit, ze sme "fotili vynimocnu zenu nasej historie..Zofiu Bosniakovu" je dost odvazne aj ked su portrety pekne
 
robertondrejovic
2024-02-19 12:56:22
príspevok od: Paladin25
Nerozumiem prečo by si mal byť pre istotu ticho?
Asi mesiac alebo dva dozadu tu bola zmienka o programe ktorý dokáže na základe umelej inteligencie simulovať rozostrenie pozadia veľmi blízkeho toho ako to dokáže objektív. Teraz sa mi to javí ako úplný nezmysel , nedokážem si predstaviť ako si program vymyslí napríklad rozostrené bodové svetlá na pozadí .Ale už začínam pochybovať ,preto som napísal či by lepšie nebolo byť o tejto veci ticho.
 
gytheio
2024-02-19 13:31:31
príspevok od: fatality
Dnes uz mobily, aj lacnejsie (cca 300€) dosahuju vyborne vysledky..a vobec nie len za dobreho svetla, ale aj pri zlych svet. podmienkach (cca 2/3" snimac + f1.6-1.7 + opticka stabilizacia + bracketing viacerych expozicii, presne ako pri fotaku, dokaze divy)..
a je len na nas, co nam taketo kombo nahradi..
beznym spotrebitelom - cvakacom, vsetko..
foto nadsencom - fotaky ako rx100, g7x, mozno 3/4..
a pre fotografov to je minimalne dobry fotozapisnik, fotak ktory maju stale vo vacku,
pre zabery, ako napriklad tie z tohto fotostlpceka..
lebo fotenie/fotka nieje len o dobrej technike (ci v tele fotaku alebo mobilu), ale o aj o moznosti rychlo menit parametre, kreativne sa s nimi hrat, o ergonomii, modularnych moznostiach a moznosti
dosiahnut SPICKOVU, nie len vybornu kvalitu..
otazka vsak je, kto vsetko toto okrem profi a poloprofi fotografov potrebuje ?
a predaje fotakov vs. mobilov hodne napovedia
Zase tu splietate dve na tri, ukaz mi vybornu fotografiu z mobilu za zhorsenych svetelnych podmienok. Ja ti ukazem, fotil som to da sa povedat pre fotoaparat dobrych svetelnych podmienok, ale pre mobil nepouzitelne. Podotykam, ze vzdy fotim v rezime pro-manualne alebo nocna fotografia.
Mobil alebo aj GoPro su za zlych svetelnych podmienok nepouzitelne. Samozrejme su ludia pre ktorych je to kvalitna fotografia.
 
Paladin25
2024-02-19 15:04:56
príspevok od: robertondrejovic
Asi mesiac alebo dva dozadu tu bola zmienka o programe ktorý dokáže na základe umelej inteligencie simulovať rozostrenie pozadia veľmi blízkeho toho ako to dokáže objektív. Teraz sa mi to javí ako úplný nezmysel , nedokážem si predstaviť ako si program vymyslí napríklad rozostrené bodové svetlá na pozadí .Ale už začínam pochybovať ,preto som napísal či by lepšie nebolo byť o tejto veci ticho.
Áno už rozumiem no sme len na začiatku toho všetkého. Ten program si nevymyslí ako rozostrie bodové svetlá na pozadí on to vypočíta a nasimuluje.
 
jozef84
2024-02-19 19:20:59
príspevok od: Paladin25
Áno už rozumiem no sme len na začiatku toho všetkého. Ten program si nevymyslí ako rozostrie bodové svetlá na pozadí on to vypočíta a nasimuluje.
Aj za tým programom alebo AI je človek, ktorý tomu dal dáta, kritériá a postup. Takže ak sa človek pomýli, môže sa pomýliť aj program, alebo AI. A v tom je aj kus nebezpečenstva a možnosť zneužitia.
 
Paladin25
2024-02-19 19:26:54
príspevok od: jozef84
Aj za tým programom alebo AI je človek, ktorý tomu dal dáta, kritériá a postup. Takže ak sa človek pomýli, môže sa pomýliť aj program, alebo AI. A v tom je aj kus nebezpečenstva a možnosť zneužitia.
Áno ale tak to máš zo všetkým. Zneužiť sa dá dnes všetko.
 
jozef84
2024-02-19 19:29:44
príspevok od: Paladin25
Áno ale tak to máš zo všetkým. Zneužiť sa dá dnes všetko.
Máš pravdu. A dá sa to urobiť veľmi sofistikovane, bez toho aby si si to uvedomil. že si bol zneužitý.
 
gytheio
2024-02-20 09:18:09
príspevok od: jozef84
Máš pravdu. A dá sa to urobiť veľmi sofistikovane, bez toho aby si si to uvedomil. že si bol zneužitý.
v celej historii ephota tu nebol nikto kto by to tu tak nechutne zneuzival ako vy dvaja
 
jozef84
2024-02-20 10:20:12
príspevok od: gytheio
v celej historii ephota tu nebol nikto kto by to tu tak nechutne zneuzival ako vy dvaja
Čo máš konkrétne na mysli?
 
quapor
2024-02-21 14:02:01
LAOWA 10MM 2.8 AF
https://phillipreeve.net/blog/review-laowa-10mm-2-8-af-the-beginning-of-a-new-era/

https://youtu.be/1knZNqe9VoM?si=d7V1qDxkBdkg2rq1
 
roka222
2024-02-21 16:53:58
príspevok od: quapor
LAOWA 10MM 2.8 AF
https://phillipreeve.net/blog/review-laowa-10mm-2-8-af-the-beginning-of-a-new-era/

https://youtu.be/1knZNqe9VoM?si=d7V1qDxkBdkg2rq1
https://opticallimits.com/nikon/laowa-af-10mm-f-28-zero-d-review/
 
jozef84
2024-02-21 18:03:09
príspevok od: roka222
https://opticallimits.com/nikon/laowa-af-10mm-f-28-zero-d-review/
Laowa to veru vie. 77mm filter, 10mm ohnisko, krásna hviezdička, slušné optické vlastnosti, veľkosť a váha a hlavne malá predná šošovka, ktorá nie je taká háklivá ako na iných ultraširokáčoch.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia