Tento rok nám výrobcovia nadelili niekoľko skutočne výnimočných fotoaparátov, ktoré rozbúchali srdce nejedného fotografa. Navrátiť tep do normálu a shchladiť horúcu hlavu, premýšľajúcu o kúpe, pomohli vysoké ceny. Na jednu stranu sa internetom šíria nadšené ohlasy na parametre nových prístrojov, na druhú rovnako hlasno ponosy na vysoké ceny. A to väčšina nekalkuluje s našimi platmi, ale oveľa vyššími, typickými pre vyspelé ekonomiky. U nás by si asi trhali vlasy.
Prečo sú najnovšie fotoaparáty, nástupcovia osvedčených modelov o toľko drahšie? Príčin je niekoľko.
Vyššie náklady
Jednou z hlavných príčin, prečo sú aktuálne vlajkové lode drahšie, sú nové technológie, náročnejšie na výrobu. Hlavne u CSC fotoaparátov sa výrobcovia zamerali na rýchlosť, snažiac sa vyrovnať zrkadlovkám, alebo ich dokonca prekonať. To, že väčšina z extrémnych parametrov využije len málo, nie je teraz podstatné. Dosiahnuť ich však vyžaduje vyššiu rýchlosť procerora a pamätí, väčší buffer a aj zrýchlenie iných súčiastok (uzávierka, hľadáčik). Predstavte si, že máte veľmi slušný notebook, ktorý chcete ešte zrýchliť. Dáte do neho rádovo výkonnejší procesor, lepšiu grafickú kartu, väčšie a rýchlejšie pamäte, možno dokonca zmeníte celú základnú dosku. To nehovorím o drobnostiach, akými sú rýchlejšie rozhrania. Kto si kupoval notebook vie, že upgrade môže jeho cenu poriadne zdvihnúť. A to sa stalo aj vo fotoaparátoch. Sony A6300 má nový snímač s rýchlymi pamäťami a bufferom pre 300 JPG fotografií, Fujifilm X-T2 tiež výrazne zrýchlil procesor, kvôli zaostrovaniu, ale aj kvôli 4K videu. Rovnako je na tom Olympus OM-D E-M1 Mark II, ktorého procesor je dokonca 8-jadrový, vnútorná pamäť sa tiež zvyšovala. Pozrite sa na ceny noviniek Sony A99 II a Canon EOS 5D Mark IV. Tiež o dosť drahšie ako predchodcovia.
Ultrazoom drahší ako poloprofesionálne APS-C zrkadlovky?
Nový Olympus OM-D E-M1 Mark II v mnohom prekonáva aj profesionálne zrkadlovky. Stojí to však peniaze. Vysoká cena sa zákazníkom nepáči, pritom na schopnosti tohto prístroja sú nadšené reakcie.
Zvyšovanie cien sa netýka len fotoaparátov, ktoré sú teraz rýchlejšie, ako kedykoľvek predtým. Určite ste si všimli, ako cenovo poskočili objektívy. Aby stíhali rastúcemu rozlíšeniu snímačov, musia byť kvalitnejšie. Sústavy sú komplikovanejšie, vo väčšej miere sa používajú špeciálne optické členy. Objektívy musia mať vyššiu rozlišovaciu schopnosť, minimum chýb a čoraz väčší dôraz je kladený na ostrosť v rohoch. Najmä kvôli nej sú objektívy väčšie. Komplikovanejšia konštrukcia a viac použitého drahého materiálu sa podpísali na vyšších cenách. Dobre sa počúva, že nový portrétny objektív Nikon AF-S 105/1,4E ED, je prvý objektív tejto značky, ktorý je konštruovaný s dôrazom na najvyššiu ostrosť až do rohov obrazu a to pri otvorenej clone. Horšie sa počúva, koľko si výrobca za tento nesporne fantastický objektív pýta. Nielen u Nikonu stúpajú ceny objektívov, ešte o niečo skôr sme tu mali cenový šok u nových Sony objektívov radu GM. Ostatní výrobcovia nie sú výnimkou.
Tie najlepšie objektívy od Sony sa stávajú cenovo nedostupnými aj pre mnohých profesionálov. Ak majú mať špičkovú optickú kvalitu, aj pri nasadení na fotoaparáty s extra vysokým rozlíšením, musí byť použitá komplikovanejšia optická sústava s drahšími členmi.
Za vyššími cenami sú aj nové technológie. Zabudovanie rádiového ovládania zdvihlo cenu profesionálnych bleskov takmer na dvojnásobok.
Prepad trhu
Roky sme sledovali, ako ceny fototechniky klesajú. Množstvá predaných kusov utešene rástli. Pomaly sme nestíhali sledovať tlačové vyhlásenia Canonu a Nikonu o miliónoch predaných objektívov. Techniky sa predáva stále dosť, ale vrchol je už za nami a niekoľko rokov tu máme pokles. Ten pokles je oproti najlepším rokom až o niekoľko desiatok percent. Kým sa trh stabilizuje, rok-dva to ešte potrvá. Aj neobchodník vie, že čím viac vyrobíte, tým menšiu cenu za kus si môžete účtovať. Náklady sa rozrátajú na väčší počet vyrobených kusov. Menej vyrobených kusov, vyššie náklady na kus = vyššia cena. Oproti roku 2008, ktorý bol čo sa týka predaja najlepší, idú počty predaných kusov neustále dole. Dnes je to necelá tretina.
Kompakty tvorili najvýraznejšiu zložku predajov, u nich je prepad najdramatickejší. Niektoré značky výrazne redukovali portfólio tohto typu fotoaparátov. Uvidíme aké čísla zverejnia agentúry po ukončení roka 2016, ale optimistické asi nebudú. Aj čiastkové informácie naznačujú, že predaje padajú a dno sme ešte nedosiahli. Zdroj: Mayflower.
Zemetrasenie
V apríli 2016 zemetrasenie v japonskej prefektúre Kumamoto poškodilo niektoré fabriky Sony. Najviac to zasiahlo továreň vyrábajúcu snímače. Sony je najväčší výrobca snímačov do digitálnych fotoaparátov, produkuje viac než 3/4 svetovej produkcie. Snímače Sony nájdete vo fotoaparátoch rôznych výrobcov. Niektoré aktuálne modely boli istý čas nedostatkové a odsunulo to aj predstavenie niektorých nových modelov. Až ku koncu jesene sa situácia normalizovala. Na jar Nikon predstavil 3 kompakty nového radu DL. Dostupné budú až v roku 2017. Nebyť zemetrasenia, koľko by sa ich doteraz predalo?
Zemetrasenie spôsobilo pokles predajov aj tam, kde záujem o kúpu bol. A nedostatok vždy dvíha ceny.
Zemetrasenie v Kumamote zasiahlo dve fabriky Sony, ktoré vyrábajú snímače. To výrazne ovplyvnilo aj iné firmy, keďže väčšina používa snímače tejto značky. Produkcia sa normalizovala až začiatkom novembra. Zdroj: petapixel.com
Nikony DL boli predstavené už začiatkom roka, tieto modely zasiahol nedostatok snímačov najvýraznejšie, dodnes sa nepredávajú. Predpoklad zahájenia predaja je začiatkom roku 2017.
Ekonomika
Na tento tenký ľad sa moc púšťať nebudem. Ekonomika je pre mňa priveľmi komplikovaná. Ale aj diletantovi ako ja musí byť jasné, že prepad Eura voči Jenu o -12,7% medziročne, sa na cenách musí prejaviť.
Záver
Určite je za zvyšovaním cien toho viac. Vyzerá to tak, že v najbližšom období sa výraznejšieho poklesu cien nedočkáme. Špičkové produkty sú nákladnejšie na výrobu, pričom sa ich nepredá toľko, ako ich predchodcov. A tak našou jedinou nádejou na lepšie ceny sú akcie typu Cash Back, ktoré tu za chvíľu budú možno po celý rok, bez prestávky.
Najmä profesionálna technika je a bude menej dostupná pre pokročilých amatérov a poloprofesionálov. Fotografi si lepšie premyslia do čoho investujú. U objektívov asi porastie záujem o produkciu značiek Sigma, Tamron, Tokina, Samyang, pokiaľ aj oni nezačnú rúbať privysoko.