Hore

Sila vášho objektívu IV – ultrazoom?

V nedávnych tipoch redakcie som písal o vlastnostiach objektívov, ktoré majú najväčší vplyv na kvalitu fotografií. Ostrosť objektívu je dôležitá, ale nemá na fotografiu taký významný vplyv ako iné jeho vlastnosti.

Za vlastnosti, ktoré najväčšej miere ovplyvňujú fotografiu, som označil bokeh a zvládnutie protisvetla. Dôležitá je aj kvalita konštrukcie objektívu. Dnes sa pozrieme na ďalšiu vlastnosti, ktorá má markantný vplyv na spôsob použitia objektívu a na výsledný obraz, ktorý môžete objektívom zachytiť - rozsah ohnísk objektívu.

Predpokladám, že nie je potrebné vysvetľovať, aký je rozdiel medzi objektívom s jednou ohniskovou vzdialenosťou („pevné sklo") a objektívom s premenlivou ohniskovou vzdialenosťou. Veľmi jednoducho iba zopakujem, že pri objektíve s jedným ohniskom nemôžete meniť uhol záberu z jedného miesta. Pre priblíženie alebo vzdialenie sa od objektu musíte použiť nohy - svoje vlastné, prípadne iný prepravný prostriedok. V prípade objektívu s premenlivou ohniskovou vzdialenosťou môžete uhol záberu meniť pohodlne z jedného miesta pomocou premenlivej optickej sústavy. Tá je schopná v určitom rozsahu pozorovaný objekt buď „priblížiť alebo vzdialiť". V skutočnosti mení objektív uhol snímania. Rozsah tohto uhlu sa nazýva rozsah objektívu. Udáva sa v mm, ktorými sa tradične označuje ohnisko - vzdialenosť predného členu objektívu od roviny filmu (senzora). Platí úmera - čím kratšie ohnisko, tým väčší uhol záberu (širší pohľad) fotoaparátu.

Aby sme mali predstavu o číslach, ako príklad nám poslúži zorný uhol ľudského oka, ktorý zodpovedá približne objektívu s ohniskom 50mm. Takéto objektívy voláme štandardné. Objektívy s kratším ohniskom - širokouhlé a objektívy s dlhším ohniskom - teleobjektívy. Širokouhlé objektívy ďalej delíme na širokouhlé (približne 24-40mm) a extrémne širokouhlé (menej ako 24mm). Podobne môžeme rozdeliť teleobjektívy na kratšie teleobjektívy (približne 75-100mm), stredné (približne 100-300mm) a extrémne teleobjektívy (viac ako 300mm).

No a aby to nebolo všetko také jednoduché, je treba napísať, že tieto údaje platia pre ohniská objektívov kinofilmových fotoaparátov alebo na DSLR so senzorom s veľkosťou kinofilmového políčka. Pri použití na zrkadlovkách s menším senzorom je potrebné ohnisko prepočítať orezovým (tzv. crop) faktorom. Niektorí ho nazývajú aj násobiaci faktor. U APS-C zrkadloviek značiek Nikon, Sony, Pentax a Samsung je tento faktor 1,5x, u Canon APS-C zrkadloviek je to 1,6x. Osobitnú kategóriu tvorí 4/3 a micro 4/3 systém Panasonic a Olympus s crop faktorom 2x.

Znamená to, že u zrkadloviek s crop faktorom 1,5x bude mať 50mm objektív uhol záberu ako 75mm a u zrkadloviek s crop faktorom 2x bude zobrazovať uhol záberu dokonca ako 100mm objektív.

Pre veľkú rôznorodosť vo veľkosti snímačov je situácia pri kompaktoch ešte komplikovanejšia. Preto sa v tomto prípade väčšinou uvádza aj druhý údaj rozsahu objektívu po prepočte na kinofilm.

Nasledujúce údaje a fakty sa budú vzťahovať na rozsah ohnísk po prepočte na kinofilm, čiže po zohľadnení crop faktora.

Ultrazoomy

Ultrazoom je zaužívané pomenovanie pre objektív s extrémnym rozsahom ohnísk. Marketingovo sa často neuvádza ani najširšie a najdlhšie ohnisko, ale násobok - t.j. koľkonásobný je zoom. V prípade zoomu 24-240, ide napríklad o 10-násobný zoom, keďže maximálne ohnisko je 10 násobne väčšie oko minimálne. Pozor, násobok v žiadnom prípade neudáva, aký je objektív široký alebo dlhý. 10-násobný zoom je aj 35-350mm a aj 50-500mm. Preto pri výbere ultrazoomu nikdy neberte do úvahy iba údaj o násobnosti zoomu. 10-násobný zoom 24-240 je všestranný, dá sa využiť na portrétovanie či krajinu, no zoom 50-500 už viac na portrét a divú prírodu, prípadne šport. Na širokouhlé zábery krajiny je však 50mm veľa.

Sila objektívu však nespočíva v jeho maximálnom rozsahu. Aj vlastnosti, o ktorých sme písali prednedávnom - bokeh, odolnosť voči protisvetlu sú viazané skôr na menší rozsah zoomu. Výhoda ultrazoomu je v jeho univerzálnosti, rýchlosti použitia a ekonómii používania.

Prináša variabilitu a pohodlie. S ultrazoomom si vystačíte prakticky v každej fotografickej situácii. Či už je to fotografovanie na dovolenkách, oslavách alebo serióznejšia práca v krajinkárskej fotografii, portrétovaní aj fotografovaní s teleobjektívom. Ak neplánujete svoje fotografie vystavovať vo veľkých formátoch alebo nefotíte za znížených svetelných podmienok, s ultrazoomom si vystačíte.

Ultrazoom s najväčším rozsahom ohnísk v súčasnosti (máj 2009) Tamron AF 18-270 3,5-6,3. Rozsah ohnísk po prepočte na kinofilm je neuveriteľných 27-405mm!

Ultrazoom je veľmi všestranný, ale ani jednu oblasť fotografie nezvládne dokonale. Neumožňujú mu to jednoduché fyzikálne zákony, pre extrémny rozsah ohniska sa dostáva na hranice. Nie je možné dosiahnuť, aby mal objektív dobré optické vlastnosti v celom extrémnom rozsahu ultrazoomu. Platí pravidlo, že čím menší je rozsah zoomu, tým jednoduchšie je v celom jeho rozsahu zachovať dobré optické vlastnosti.

Niekedy možete natrafiť na ultrazoom s dobrými optickými vlastnosťami, ak nie v celom rozsahu, tak aspoň na širokom konci. Väčšinou však ide o drahšie prístroje so značkovými objektívmi (napr. niektoré objektívy Leica, Carl Zeiss).

Z našich skúseností môžeme smelo odporúčať zoomy s rozsahom cca. 5x strednej a vyššej cenovej kategórie. Výborným príkladom môže byť napríklad Nikkor AF-S 16-85 3,5-5,6 VR pre digitálne zrkadlovky s crop faktorom alebo AF-S 24-120 3,5-5,6 VR pre FF zrkadlovky. Tieto objektívy, aj keď nie sú typickými ultrazoomami, majú slušný rozsah a optickou kvalitou je na výbornej úrovni.


Výhody ultrazoomov Nevýhody ultrazoomov
Pohodlie - snímam iba jedným objektívom, nemusím skladať  a nasadzovať objektív zakaždým, keď chcem meniť uhol záberu, pohodlná práca s filtrami. Zvyčajne sú opticky menej kvalitné ako objektívy s menším rozsahom zoomu. Sprostredkujú menej detailov, nie sú tak ostré.
Čistota vo vnútri fotoaparátu - keďže neskladám objektív z bajonetu, prach má oveľa menšiu šancu dostať sa do vnútra aparátu a na senzor. Zvyčajne sú náchylnejšie na protisvetlo. Pri fotografovaní do protisvetla často dochádza k strate kontrastu, k odleskom na množstve optických členov - majú zložitejšiu konštrukciu optiky.

Ekonómia používania - ak používam filtre, pre celý rozsah

ohnísk mi stačí jeden priemer, pri viacerých objektívoch

s rôznymi priemermi musím zakúpiť viacero filtrov, prípadne riešiť redukcie na rôzne priemery a filtre prehadzovať (pohodlie). Cena - ultrazoomy sa dajú kúpiť za zaujímavé ceny, nákupom ultrazoomu jednorázovo riešim objektív pre všetky príležitosti

Majú rušivejší bokeh, čo súvisí s väčším počtom optických členov a so zvyčajne slabšou svetelnosťou ultrazoomov. Pozadie sa nedá izolovať tak efektívne a efektne, ako pri svetelnejších objektívoch s menším rozsahom.
Pružnosť - s možnosťou rýchlo zmeniť ohnisko objektívu a uhol snímania som schopný zachytiť aj menej predvídané udalosti. Spôsobujú zlenivenie fotografa. :) Stačí stáť a zoomovať. Často fotograf nepríde na inú - kreatívnejšiu kompozíciu, lebo nie je nútený prechádzať priestorom.

No a na záver trochu humoru. Ako som už spomínal, rozsah objektívu je dôležitým marketingovým ťahom, na ktorý potenciálni kupci reagujú -  wow, 15-násobný ultrazoom!

Niekedy však aj reklama na rozsah zoomu vie byť vtipná. Zvlášť, keď ide o tak malý aparát. :) 


Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
duroslav
2009-05-20 14:37:53
na tom obrázku, nie je to náhodou javelin? :-)))
 
pe3k
2009-05-20 22:03:31
to najlepsie nakoniec :))
 
mago
2009-05-25 08:33:31
nebolo to tu uz? alebo je do deja-vu?
 
tomatito
ocenenie redakciou 2009-05-25 20:05:22
no s tou reklamou na konci pridam nieco aj ja co som odfotil tuto v UK v metre na bilboarde..tiez podobna haluska pre nevedomych :D
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované