Zatiaľ čo prvý fotoaparát EOS R patrí do strednej triedy a nijako zvlášť nešokuje, Canon RF 28-70/2 L USM rúbe tak vysoko, ako žiaden iný profesionálny plnoformátový zoom základného rozsahu. Rozsah je štandardný, povedal by som, že o niečo menší, na aký sme dnes zvyknutí. Veď začína na 28 mm, štandardom je ale 24 mm. Zato svetelnosť je ohurujúca. Štandard je F2.8, tu je F2, čím sa blíži pevným objektívom so svetelnosťou F1.8. S takýmito parametrami je jasné, že objektív patrí do najvyššej kategórie, čo dokazuje aj červený pásik, poukazujúci na príslušnosť do prémiového radu “L”. Kvalita spracovania je prvotriedna, objektív je samozrejme utesnený. Zaostrovanie zabezpečuje bezhlučný USM motorček. Clona s kruhovým otvorom je tvorená 9-timi lamelami. Optickú sústavu tvorí 19 prvkov v 13 skupinách (1x Ultra-Low Dispersion 4x asférické, 2x Super UD). Predný a zadný člen je vybavený fluórovou vrstvou odpudzujúcou tekutiny a nečistoty. Antireflexné vrstvy sú typu Air Sphere Coating.
Vysoká svetelnosť a optimalizácia, pre plnoformátový snímač s kratšou vzdialenosťou bajonetu od snímača, si vybrala daň na náraste hmotnosti a veľkosti, oproti tomu, na čo sme zvyknutí. Tu rozhodne neplatí, že bezzrkadlovky musia byť automaticky spájané s diétou objektívov. Objektív má hmotnosť neskutočných 1430 gramov. O veľkých rozmeroch svedčí priemer filtra 95 mm.
Dizajn objektívu je podľa mňa veľmi vydarený. Pôsobí moderne, pritom ale klasicky. Za červeným dekoračným pásikom je chytrý prstenec, ktorý majú všetky objektívy RF a dokonca aj jeden z adaptérov. Môžete mu v menu fotoaparátu prideliť nejakú funkciu, mne najviac vyhovovala korekcia expozície. Za ním je prstenec manuálneho zaostrovania s elektronickým prenosom. Najbližšie bajonetu je prstenec transfokácie. Prijal by som ho vpredu, kde by sa ovládal pohodlnejšie a objektív by pekne sadol do dlane. Takto som si pripadal ako blondínka po nalepení gélových nechtov, strachujúca sa o to, že si ich poškodí. Objektív nemá zabudovanú stabilizáciu obrazu, preto je na ňom len jediný prepínač a to AF/MF. Nachádza sa tu aj zámok transfokácie, keďže sa predný tubus pri zoomovaní vysúva. Ja som ho nepoužíval, ani vyššia hmotnosť optiky nespôsobovala samovoľne vysúvanie. Nestalo sa mi ani, aby sa predný tubus vysunul pri vyberaní z brašne.
Filtrová obruba má 95 mm. A to som si myslel, že 82 mm je veľký priemer. Filtre sa budú ťažko zháňať a lacné nebudú. K objektívu je dodávaná plastová tvarovo optimalizovaná clona s poistkou.
- bajonet: RF
- ohnisková dĺžka: 28-70 mm
- svetelnosť: F2 v celom rozsahu
- uhol záberu: 75° – 34°
- konštrukcia objektívu (prvky/skupiny): 19/13
- antireflexné vrstvy: Air Sphere Coating + fluórové vrstvy na prednom a zadnom člene
- počet lamiel clony: 99
- najkratšia zaostrovacia vzdialenosť: 0,39 m 0,28 na americkej stránke
- maximálne zväčšenie: 0,18x
- zaostrovací motorček: USM
https://www.canon.sk/lenses/canon-rf-28-70mm-f-2l-usm-lens/
Objektív v praxi
Objektív som testoval na fotoaparáte EOS R. Chvalabohu som ho mal s prídavným gripom. Aj keď je samotný fotoaparát ľahký, s objektívom, gripom a dvomi batériami vážila zostava cez 2 kg. To sa podpisovalo na rýchlej únave môjho zápästia. Kvôli umiesteniu prstenca transfokátora som musel mať spodok dlane opretý o grip, alebo hranu fotoaparátu, pri fotení na výšku. Stabilnejšie by bolo, ak by som mal objektív pekne položený v dlani.
Zaostrovanie je rýchle a spoľahlivé. Veľmi dobre funguje aj za zlých svetelných podmienok a v protisvetle. Takmer v úplnej tme si fotoaparát pomáhal pomocným prisvetlením, ktoré do veľkej miery tienil rozmerný objektív. Stačilo to ale, aby so zaostrovaním nebol problém.
Parametre predurčujú objektív na využitie v portrétnej a reportážnej fotografii. Na ohnisku 70 mm, pri clone f/2, sa už blíži portrétnemu špeciálu 85/1,8. Takže to nie je len nejaký provizórny portréťak. Obeťou svetelnosti je najširšia ohnisková dĺžka 28 mm, zvyknutí sme na 24 mm. 4 mm sa vám možno zdajú ako nepatrný rozdiel. Pri teleobjektíve by tomu tak bolo, ale tu je to veľký rozdiel v uhle záberu. 28 mm má uhol záberu cca 75°, 24 mm až 84°. V praxi je to veľký rozdiel, pri fotení architektúry a interiérov.
Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť je 39 cm od roviny snímača. To umožňuje fotografovať detaily so zväčšením 0,18x. Na šírku snímača tak nafotíte objekt dlhý približne 20 cm. Na svadobné prstienky budete potrebovať makroobjektív. Pri fotení portrétov však môžete robiť slušné detaily, pravé portrétne objektívy zaostrujú z väčšej vzdialenosti a s menším zväčšením.
Close-up na 70 mm ohnisku. Mierka zväčšenia takmer 1:4.
Optická kvalita
Na ohnisku 28 mm sú rohy výborne ostré, aj pri plne otvorenej clone. Vtedy je v rohoch pomerne silná vinetácia. Tu výrazne potlačíte priclonením na f/3,5 a od f/5,6 sa ňou už nemusíte trápiť. Sférické skreslenie je tu mierne súdkovité.
Na 35 mm platí prakticky to isté. Veľmi dobrá ostrosť v rohoch aj pri plne otvorenej clone, vinetáciu výraznejšie potlačíte priclonením na f/3,5. Sférické skreslenie je tu len veľmi malé.
V ospevovaní ostrosti pokračujeme aj na ohniskovej dĺžke 50 mm. Opäť tu máme vinetáciu v krajných rohoch, ktorá ustupuje od f/3,5. Sférické skreslenie sa tu preklápa do mierne poduškovitého.
Na 70 mm je ostrosť v rohoch tiež nadpriemerne dobrá, vinetácia je menšia, ale stále výrazná. Objektív tu má malé poduškovité skreslenie.
Porovnanie MTF grafov objektívov Canon RF 28-70/2 L USM, EF 24-70/2,8L II USM a EF 24-70/4L IS USM.
V celom rozsahu sa v rohoch prejavuje vinetácia. Na jej potlačenie treba pricloniť na f/3,5m, alebo ju korigovať v počítači.
Pri fotení detailov s otvorenou clonou je obraz mäkší, odporúčam pricloniť aspoň na f/2,8.
Výborne je korigovaná chromatická chyba. Len výnimočne sa objavia nepatrné náznaky fialových obrysov. Špičková je antireflexná úprava. Ak sa vám páčia na fotkách lens flary, budete ich musieť dorábať v Photoshope. Výborný je prenos kontrastu.
Antireflexné vrstvy sú typu Air Sphere Coating sú špičkové.
Bokeh, vzhľadom na dobrú svetelnosť, vie byť aj pekne hladký, aký spájame s pevnými svetelnými objektívmi.
Ukážka bokehu pri fotení detailov.
Záver
Canon RF 28-70/2 L USM je profesionálny nadmieru svetelný zoom štandardného rozsahu, navrhnutý pre nový bezzrkadlovkový systém EOS R. Jeho hodnotenie je u mňa rozdelené na objektívnu a subjektívnu časť. Tá objektívna potvrdzuje špičkovú kvalitu spracovania aj kvalitu optickej sústavy. Objektív si vedie výborne v celom rozsahu ohnísk. Na plnú dieru poskytuje veľmi dobrú ostrosť aj v najkrajnejších rohoch. Väčšia je len vinetácia, ale tá sa spolu s malým sférickým skreslením dá ľahko korigovať v počítači. Na ohnisku 70 mm, pri clone f/2 sa už blíži portrétnemu špeciálu 85/1,8 a vie poskytnúť pekný hladký bokeh.
Teraz k tej subjektívnej časti hodnotenia. Chápem, že sa Canon chcel predviesť pri štarte nového systému a všetkých ohúriť objektívom, ktorý ukazuje na jeho potenciál. Nadpriemerná svetelnosť je super! Umožňuje fotografovať za horších svetelných podmienok a bokeh je blízky svetelným pevným objektívom. Lenže objektív je dosť nepraktický. Začína to najširším ohniskom 28 mm. 24 mm by sa zišlo pri fotení architektúry a krajiny. Viem, že je to reportážny a portrétny objektív, ale aj pri reportáži využijete širší uhol záberu. Prijal by som, aby mal aj svetelnosť F2.8, vďaka čomu by bol menší a ľahší. Pri manipulácii s objektívom mám strach, že my vypadne z ruky. Vysoká hmotnosť spôsobuje skorú únavu. Nepáči sa mi ani umiestnenie prstenca transfokácie blízko bajonetu. Mal by byť vpredu, aby objektív sedel v podpornej dlani a zoom sa ľahko ovládal dvomi prstami zospodu. Prijal by som, keby bol objektív stabilizovaný. Niekto si povie načo, keď je tak svetelný? Stabilizácia posúva možnosti snímania z ruky a je dôležitá pri videu. No a nakoniec je tu cena, tá oficiálna je 3 280€, to je o 1300€ viac ako “zrkadlovkový” EF 24-70/2,8 L USM II. Menej svetelný objektív by bol určite lacnejší.
Testovaný objektív hodnotím ako vynikajúci, dosahuje kvalitu inak vyhradenú pevným sklám. Je dôkazom potenciálu nového systému R a toho, čo konštruktéri Canonu dokážu. Je to špička medzi transfokátormi, ale menej praktická. Od nás získava najvyššie ocenenie TOP redakcie.