Hore

Zrkadlovka alebo CSC, včul buď múdry

Digitálny fotofejtón (2)

Úvod článku – keď som ešte nemal CSC

Keď som sa pred troma rokmi vrátil po dlhšom čase k fotografovaniu, niektoré veci ma zľahka prekvapili. (Niečo o tom v mojom fotofejtóne.) Všetko som ale pomerne rýchlo a bez veľkej ujmy vstrebal. Tým som sa pokladal za kompatibilného s fotografickým svetom a pokojne som si fotil. Prirodzeným výberom som sa dopracoval k zrkadlovkám, jednej full frame a jednej APS-C a všetko fungovalo. Registroval som neustále marketingové nájazdy iných systémov, ale moja imunita bola dostatočná.

Image title


Zarobil som si ale na problém tým, že som horolezec. Do hôr chodím s mojimi spolulezcami, čo znamená, že to nie sú fotografické výlety, kde je čas na vybalenie aparatúry, nájdenie vhodného miesta s dobrým výhľadom a na inštaláciu ND filtrov. Každé fotenie zdržuje manšaft, ktorý síce ocení fotky po výprave, ale nemá pochopenie počas akcie.

Keď som chcel dokumentovať naše výpravy, musel som zabojovať s dvoma vecami.

Prvá vec – váha. Zrkadlovka nie je „peříčko“. Pri lezení je každý gram naviac značný handicap a tak full frame nemal šancu. Ale APS-C-čko odvádzalo slušnú a spoľahlivú robotu, ale kilo a pol naviac bolo cítiť.

Druhá vec – rýchlosť. Zvyčajne je pár sekúnd na vytiahnutie fotaparátu, urobenie záberu a založenie späť do batohu. Tak toto zrkadlovka zvláda excelentne, hlavne keď je z vyššej série. Bez toho, aby som oko odtrhol od hladáčika, ovládačmi v zlomku sekundy nastavím všetko. (Lebo taký režim, že AUTO, to nechávame na majiteľov smartfónov.) A ešte treba batoh, ktorý ma otvor na fotoaparát naboku, aby sa dal vytiahnuť bez zloženia batohu z pliec.

Lenže roky pribúdajú, kondícia javí negatívny trend a pod batohom fučím čoraz viac. Niečo by s tým bolo treba urobiť. A tak som začal pozornejšie registrovať, že z fotografických médií na mňa čoraz viac doliezali články typu – „zabudnite na zrkadlovky“, systém, čo posiela DSLR do dôchodku“, profesionálna CSC kamera“. Dokonca moje oči pritiahlo aj video, kde bol týpek, ktorý mal pravú ruku asi o 30 centimetrov dlhšiu, lebo vraj používa ťažkú zrkadlovku. Marketingovým blábolom neverím, ale ruky by som si rád zachoval v rovnakej dĺžke a keď som čítal aj výpovede renomovaných fotografov, ktorí údajne úplne prešli na CSC, začal som robiť prieskum trhu. Stanovil som ale jasné kritéria.

Váha

Tento vrah zrkadlovky musí vážiť aj s objektívom tak polovicu z môjho APS-C-čka, ináč to nestojí za ten čas a peniaze.

Hľadáčik

Dnešní fotografi so smartfónmi a iPadmi to možno nepochopia, ale s narovnanými rukami sa dá robiť veľa vecí, ale nie poriadne fotiť. Navyše na prudkom horskom slnku a snehu je displej na dve veci, pretože nič na ňom nevidno. A dotykový displej milujete len dovtedy, kým nemáte rukavice.

Ovládanie

Všetky podstatné funkcie musia byť na programovateľných funkčných tlačítkach a točítkach, lebo meniť základné parametre cez menu na displeji je nekonečný príbeh a možno sa to dá pri fotení architektúry, ale nie keď váš spolulezec melie z posledného v previslej stene.

Odolnosť

V horách sa zíde, ak prístroj prežije nejaký ten dážď a občas aj neplánovaný úder.

Kvalita záberu

To som asi mal napísať na prvé miesto. Kupovať si nový foťák, ktorý fotí horšie ako ten súčasný, nie je dobrá stratégia.

Kritéria boli jasné a keď som videl tie plné regály vo fotopredajňach, vyzeralo to na celkom triviálnu úlohu. Nebola. Už výber veľkosti snímača odstráni väčšinu kandidátov. Samozrejme čím väčší snímač, tým lepšie a bezzrkadlovky sú dnes aj s full frame a s APS-C snímačmi, čo na prvý pohľad vyvolá predčasné nadšenie. Pravdou je, že telá takých foťákov sú skutočne menšie a ľahšie ako zrkadlovky, pretože nemajú zrkadlo. Akurát fyzika nepustí a dobrý objektív a hlavne zoom na takéto CSC-ka sú skoro rovnako veľké a ťažké ako na zrkadlovky. A na polovicu váhy APS-C-čka sa nedostanete.

So zraneným fotosrdcom a podozrením som musel znížiť nárok na veľkosť snímača. Tu zostala už len jedna možnosť. Senzor s veľkosťou 4/3, menej sa už nedá, to môžem rovno fotiť s telefónom. A s týmto snímačom prakticky nie je čo vyberať. Mohutná marketingová kampaň a široká ponuka vás dovedie k Olympusu.

V portfóliu sú dva modely, ktoré oslovia. OM-D M1 aOM-D M5 Mark II. M1 je podľa výrobcu profesionálny systém, M5 poloprofesionálny. (Neviem, čo znamená CSC profesionálny systém. Stále som si myslel, že profesionálne systémy používajú chlapíci, čo sa tým živia a musia mať to najlepšie. Bol som na nespočetných akciách, dôležitých aj veľmi dôležitých, kde sa pohybovalo a fotilo veľa profesionálov, ale nikdy som im v rukách nevidel iný fotoaparát ako zrkadlovku. Možno sú iní profesionáli a iné akcie, ktoré ešte nepoznám.) Inovovaná M5-ka vo verzii Mark II je funkčne takmer totožná s M1, má novší softvér, výkonnejšiu stabilizáciu a ešte je aj ľahšia. (A získala cenu EISA za najlepší poloprofesionálny CSC fotoaparát 2015/2016.) Takže rýchlo do predajne po M5 a za necelých 2000 Euro je fotoaparát doma. Presne za toľko, ako najvyššia poloprofesionálna APS-C zrkadlovka s odpovedajúcim objektívom.

Jadro článku – keď už mám CSC

Teraz môže nastať hodina pravdy.

Prvý dojem môže byť. Foťák je ľahký a ešte aj pekný, poctivo prevedený, retro dizajn, funkčné tlačidlá a točítka na svojom mieste. Bingo. Prvý pokus o fotky a ajhľa prekvapenie. M5-ka ( na rozdiel od M1) nemá bočný grip a keď chcem pri fotení používať točítka a ešte aj vytiahnem zoom, taký malý foťák neudržím. Našťastie existuje externý grip, tak poďme znova do predajne. 150 Euro a grip je môj. Teraz je to už dobré, akurát s externým gripom je M5-ka ťažšia ako M1 a rovnako drahá. Takže prvá rada – ak OM-D, kupujte rovno M1, pre seriózne fotenie M5 nemá žiadne výhody.

Prelúskanie návodu chvíľu trvá, 160 strán dá zabrať. CSC foťák dokáže veľa vecí, väčšina vymožeností však slúži na úpravu JPG fotiek priamo vo fotoaparáte. Možno sa mýlim, ale kto dá také peniaze za foťák asi fotí do RAW-u a krivky upravuje vo Photoshope a nie na 3 palcovom displeji na fotoaparáte. Na druhej strane JPG funkcie nie sú povinné a software nezavadzia. Dnes je to asi trend a konkurečná nutnosť a aj v mojom smartfóne je 80% vecí, ktoré nepotrebujem. Blbé je, že som za nich zaplatil.

Nastavenie aparátu na môj obraz chvíľu trvá. Na funkčné tlačítka a točítka neviem dostať, to čo by som chcel, aj keď obraciam návod na všetky strany. Vzdávam to. Som zvyknutý na moje zrkadlovky a ideálne by bolo mať všetky druhy foťákov od toho istého výrobcu. Z nejakého dôvodu však slušní výrobcovia zrkadloviek nevyrábajú slušné CSC. (Jedine Sony nie je v klube.)

A poďme fotiť.

Na elektronický hľadáčik (EVF) si treba zvyknúť. Oproti zrkadlovke môžem vidieť v hľadáčiku kopec údajov (napr. histogram), ale keď nastavím aj ten najteplejší tón obrazu ako sa dá, svet cez EFV stále vyzerá ako osvetlený neónkami. Fotenie rýchlych pohybov tiež nie je ideálne, pozitívne je, že práve urobenú fotku si môžem pozrieť priamo v hľadáčiku. Dobre, keď spočítam výhody a nevýhody sme možno v neutrále. Klasik by povedal – EVF uspokojí, ale nenadchne.

Fotenie veľmi dobre. Prístroj ostrí rýchlo, uzávierka má príjemný zvuk, všetko funguje. Zvlášť dobrá je stabilizácia. Foťák stabilizuje snímač, nie objektív a s menším snímačom to asi ide ľahšie. Prispieva určite aj to, že prístroj váži menej.

Nasnímané fotky vložím do počítača a tu už malý snímač stráca svoje výhody. Snímač 4/3 je plochou štyrikrát menší ako full frame a o trocha väčší ako polovica APS-C. To sa nedá oklamať. Zabudnite na veľké fotky s množstvom detailov a tiež zabudnite na dramatické výrezy. Už pri fotení treba myslieť na maximálne využitie plochy a aj keď sa to podarí, z fotky billboard nebude. Naše fotky na billboardy a veľké výstavy síce nikto nechce, ale ten pocit je skvelý, že keby náhodou niekto chcel, som pripravený. Nie však s týmto snímačom. Nekúpil som ho ale na to, aby som súťažil vo World Press Photo, ale ako kompromis do hôr, takže asi je to tak, ako má byť.

Ešte vyskúšajme tie hory. S partiou sme vyrazili do jesenných Dolomitov a ja som prvý krát nemal v batohu ťažkú zrkadlovku, ale o polovicu ľahší CSC. Pozitívne. Fotenie prebehlo dobre, prístroj prežil aj nejaké údery o dolomitské skaly. Dokonca som fotoaparát nemusel mať celý čas v batohu, okrem extrémnych miest sa dal pomocou klipu (Capture Camer Clip – dostať aj e-Photo shope) uniesť aj na popruhu batohu, takže bol naozaj vždy v pohotovosti. Lepšie povedané bol v pohotovosti, keď fungovala batéria, pretože tá veľa nevydrží. Ešteže som mal dve, s tým sa dajú tri, štyri dni prežiť. So zrkadlovkou som zvyčajne utiahol aj týždenný výlet s jednou batériou. A s CSC treba fotiť viac, odpad je väčší, ako pri zrkadlovke.

Výprava dopadla dobre a keď som potom rozoslal fotky spolulezcom, nikto nezistil rozdiel oproti minuloročným fotkám zo zrkadlovky. Iba ja, keďže mám 27 palcový EIZO monitor s vysokým rozlíšením. To som si ale nechal ako svoje tajomstvo, za ľahší batoh to stojí. Všetci sme spokojní.

Záver článku – včul už som múdry

Záver, aspoň pre mňa, je jednoznačný. Kde sa dá, stále nosím zrkadlovky, najlepšie full frame. Tam mám istotu, že som urobil všetko pre čo najlepší výsledok. Kde sa nedá, beriem APS-C a kde sa úplne nedá beriem CSC, ale našťastie viem, aké to znamená obmedzenie.

CSC určite majú veľkú budúcnosť, výrobcovia ich natlačia elektronikou, ktorá prekryje ich nedostatky. Len aby to nedopadlo ako s mobilnými telefónmi. Dlhé roky sme bojovali, aby boli čo najmenšie. Keď konečne boli presne do dlane, prišiel Steve Jobs a všetkých nás presvedčil, že telefón má mať aj kopec iných funkcií a musí tak mať veľký displej. Dnes sú smartfóny čoraz väčšie a keď sa pýtam môjho tínedžerského syna, ako s tou veľkou plackou telefonuje, povedal mi, že on už vlastne ani s telefónom netelefonuje, všetko vybaví cez iné funkcie. Aby sme raz nemali fotoaparáty, ktoré budú mať tisíce funkcií, len fotiť sa snimi nebude dať.

Autor tohto článku nemá aktuálne napísaný žiadny text o sebe

profil autora

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
stamir
2015-10-05 17:39:44
čakal som, že ten Olympus ofrfleš viac !
 
Digital
2015-10-05 21:19:56
príspevok od: stamir
čakal som, že ten Olympus ofrfleš viac !
V podstate je to slušný foťák, ale s malým snímačom zázraky neurobíš.
 
Leopold
2015-10-05 21:59:11
Dobré čítanie !
Také niečo začínam zažívať teraz aj ja, ale neponáhľam sa ...
 
blahoslav J B Art
2015-10-05 22:54:23
príspevok od: Digital
V podstate je to slušný foťák, ale s malým snímačom zázraky neurobíš.
nepises, aky objektiv na nom pouzivas ...
predtym som chodil na vylety s apsc zrkadlovkou s 2 objektivmi a kompaktom ... teraz, ked mam Oly M10, ktory mi nahradil aj zrkadlovku aj kompakt, tak teraz chodim na vylety s tym najlepsim, co doma mam
 
MagickVamp
2015-10-06 10:51:01
Velmi dobre napisane. Vidno ze je to pekne ulezane a autor si vie zachovat nadhlad, aj napriek tomu, ze je uz vlastnik daneho fotaka. Triezvo zhodnotene plusy aj minusy, tak to ma vyzerat.
 
marcus_labeo
2015-10-06 12:53:09
Výborne napísaný článok, palec hore. Takto si predstavujem reálnu pomoc pri dileme DSLR vs. CSC, teda žiadne reklamné kecy a nekritické nadšenie z novej kúpy, ale ani tvrdohlavá obhajoba starého dobrého zrkadla.
Inak asi väčšina z nás uvažujú podobne, ako Ty: ak už meniť DSLR za CSC, tak nech je to podstatne menšie a ľahšie, ale s porovnateľnou kvalitou výstupu, so všetkými tlačítkami a rollermi, s veľkým kvalitným EVF a pokiaľ možno utesnené. To sa človek potom nevyhnutne dostane k topmodelom jednotlivých značiek (E-M1, X-T1, a7) a tam už je to hlavne o cene a objektívoch.
Inak k tomu lozeniu po horách - nie je aj tak najväčšou/najťažšou súčasťou fotovýbavy aj tak statív?
 
marcus_labeo
2015-10-06 13:11:42
príspevok od: blahoslav J B Art
nepises, aky objektiv na nom pouzivas ...
predtym som chodil na vylety s apsc zrkadlovkou s 2 objektivmi a kompaktom ... teraz, ked mam Oly M10, ktory mi nahradil aj zrkadlovku aj kompakt, tak teraz chodim na vylety s tym najlepsim, co doma mam
Len si tipnem: pri horolezcovi nepredpokladám šachovanie s výmenou x pevných skiel, ale praktický zoom a tam je fakticky jediná voľba: 12-40/2,8.
 
blahoslav J B Art
2015-10-06 14:28:53
príspevok od: marcus_labeo
Len si tipnem: pri horolezcovi nepredpokladám šachovanie s výmenou x pevných skiel, ale praktický zoom a tam je fakticky jediná voľba: 12-40/2,8.
napriklad poslednu fotku, ktoru autor pridal, je z Dolomitov a objektiv je M.ZUIKO DIGITAL ED 14‑150mm 1:4.0‑5.6 II
 
Digital
2015-10-06 16:28:38
príspevok od: blahoslav J B Art
nepises, aky objektiv na nom pouzivas ...
predtym som chodil na vylety s apsc zrkadlovkou s 2 objektivmi a kompaktom ... teraz, ked mam Oly M10, ktory mi nahradil aj zrkadlovku aj kompakt, tak teraz chodim na vylety s tym najlepsim, co doma mam
Používam M.Zuiko Digital ED 14‑150mm 1:4.0‑5.6 II. Je to ekvivalent 18-200 na APS-C-ku, asi ideálne do kopcov. Lepší by bol M.Zuiko Digital 12-40mm PRO, ale ten je veľký a ťažký, to môžem zobrať zrkadlovku.
 
Digital
2015-10-06 16:35:47
príspevok od: marcus_labeo
Výborne napísaný článok, palec hore. Takto si predstavujem reálnu pomoc pri dileme DSLR vs. CSC, teda žiadne reklamné kecy a nekritické nadšenie z novej kúpy, ale ani tvrdohlavá obhajoba starého dobrého zrkadla.
Inak asi väčšina z nás uvažujú podobne, ako Ty: ak už meniť DSLR za CSC, tak nech je to podstatne menšie a ľahšie, ale s porovnateľnou kvalitou výstupu, so všetkými tlačítkami a rollermi, s veľkým kvalitným EVF a pokiaľ možno utesnené. To sa človek potom nevyhnutne dostane k topmodelom jednotlivých značiek (E-M1, X-T1, a7) a tam už je to hlavne o cene a objektívoch.
Inak k tomu lozeniu po horách - nie je aj tak najväčšou/najťažšou súčasťou fotovýbavy aj tak statív?
Na fotografickú, alebo normálnu túru sa statív dá zobrať, na lezeckú nie. Veľký a ťažký.
 
Digital
2015-10-06 16:42:19
príspevok od: blahoslav J B Art
nepises, aky objektiv na nom pouzivas ...
predtym som chodil na vylety s apsc zrkadlovkou s 2 objektivmi a kompaktom ... teraz, ked mam Oly M10, ktory mi nahradil aj zrkadlovku aj kompakt, tak teraz chodim na vylety s tym najlepsim, co doma mam
Prepáč, ten ťažký objektív som myslel M.Zuiko Digital ED 40‑150mm 1:2.8 PRO (nie 12-40). Ten by bol dobrý, ale váži skoro 900 gramov.
 
marcus_labeo
2015-10-07 09:22:46
príspevok od: Digital
Prepáč, ten ťažký objektív som myslel M.Zuiko Digital ED 40‑150mm 1:2.8 PRO (nie 12-40). Ten by bol dobrý, ale váži skoro 900 gramov.
Aj som sa čudoval, že sa Ti 12-40ka zdá ťažká, má len 382g, to je úplné "peříčko". Btw. u človeka fotiaceho v horách by som predpokladal skôr široké ohnisko, než dlhé, ten 14-150mm ma celkom prekvapuje.
 
Digital
2015-10-07 09:46:04
príspevok od: marcus_labeo
Aj som sa čudoval, že sa Ti 12-40ka zdá ťažká, má len 382g, to je úplné "peříčko". Btw. u človeka fotiaceho v horách by som predpokladal skôr široké ohnisko, než dlhé, ten 14-150mm ma celkom prekvapuje.
Ideálne (ak Olympus OM-D) by bola zostava M.Zuiko Digital 12-40mm PRO a M.Zuiko Digital ED 40‑150mm 1:2.8 PRO. To by som pokryl všetko, čo potrebujem. Ale to už sme s váhou tam kde zrkadlovka. 14-150 je kompromis.
 
marcus_labeo
2015-10-07 09:52:32
príspevok od: Digital
Ideálne (ak Olympus OM-D) by bola zostava M.Zuiko Digital 12-40mm PRO a M.Zuiko Digital ED 40‑150mm 1:2.8 PRO. To by som pokryl všetko, čo potrebujem. Ale to už sme s váhou tam kde zrkadlovka. 14-150 je kompromis.
Rozumiem. Sám mám na APSC 2 zoomy, jeden 18-35/1,8 a druhý 17-70/2,8-4 a hoci ten prvý je neporovnateľne lepší, z dôvodu nepraktického malého rozsahu a vysokej hmotnosti zostáva v 99% doma a na výlety nosím ten druhý (v extrémnych prípadoch na túru zoberiem len pevnú 15ku, ktorá váži cca. 180g).
 
b.a.f.o.a.r.t.
2015-10-07 13:16:21
príspevok od: Digital
Používam M.Zuiko Digital ED 14‑150mm 1:4.0‑5.6 II. Je to ekvivalent 18-200 na APS-C-ku, asi ideálne do kopcov. Lepší by bol M.Zuiko Digital 12-40mm PRO, ale ten je veľký a ťažký, to môžem zobrať zrkadlovku.
Ten crop prepočet si ako dosiahol ?
 
marcus_labeo
2015-10-07 13:27:27
príspevok od: b.a.f.o.a.r.t.
Ten crop prepočet si ako dosiahol ?
14-150mm x2 (crop faktor M4/3)) = 28-300mm FF ekv. /1,5 (crop faktor APSC) = 18-200mm.
 
b.a.f.o.a.r.t.
2015-10-07 13:39:51
príspevok od: marcus_labeo
14-150mm x2 (crop faktor M4/3)) = 28-300mm FF ekv. /1,5 (crop faktor APSC) = 18-200mm.
Nepríde ti to ako hlúposť?
 
IO-NR
2015-10-07 14:27:11
18-200 x 1,5 = EQ 27-300 ; 14-150 x 2 = EQ 28-300 Takze su celkom podobne, urcite to nie je hlupost...
 
Digital
2015-10-07 14:47:33
príspevok od: IO-NR
18-200 x 1,5 = EQ 27-300 ; 14-150 x 2 = EQ 28-300 Takze su celkom podobne, urcite to nie je hlupost...
Ja to tak. 28-300 na FF, 18-200 na APS-C (Nikon DX) a 14-150 na 4/3 sú takmer totožné zoomy z hľadiska relatívneho ohniska . Bohužiaľ okrem váhy, mám všetky tri, môžem potvrdiť.
 
b.a.f.o.a.r.t.
2015-10-07 14:49:24
príspevok od: Digital
Ja to tak. 28-300 na FF, 18-200 na APS-C (Nikon DX) a 14-150 na 4/3 sú takmer totožné zoomy z hľadiska relatívneho ohniska . Bohužiaľ okrem váhy, mám všetky tri, môžem potvrdiť.
A to Dx sklo prečo preratavaš?trošku som sa stratil
 
PeCh
2015-10-07 15:54:34
príspevok od: marcus_labeo
Výborne napísaný článok, palec hore. Takto si predstavujem reálnu pomoc pri dileme DSLR vs. CSC, teda žiadne reklamné kecy a nekritické nadšenie z novej kúpy, ale ani tvrdohlavá obhajoba starého dobrého zrkadla.
Inak asi väčšina z nás uvažujú podobne, ako Ty: ak už meniť DSLR za CSC, tak nech je to podstatne menšie a ľahšie, ale s porovnateľnou kvalitou výstupu, so všetkými tlačítkami a rollermi, s veľkým kvalitným EVF a pokiaľ možno utesnené. To sa človek potom nevyhnutne dostane k topmodelom jednotlivých značiek (E-M1, X-T1, a7) a tam už je to hlavne o cene a objektívoch.
Inak k tomu lozeniu po horách - nie je aj tak najväčšou/najťažšou súčasťou fotovýbavy aj tak statív?
Inak k tomu lozeniu po horách - nie je aj tak najväčšou/najťažšou súčasťou fotovýbavy aj tak statív?

Ja hovorím, že najťažšou súčasťou fotovýbavy je fotograf. A keď chce šetriť 1 kg na statíve, často je lepšie zhodiť 2 kg z brucha . Oplatí sa to aj mimo fotenia. Sorry za off-topic comment, článok je výborný.
 
marcus_labeo
2015-10-07 16:35:11
príspevok od: PeCh
Inak k tomu lozeniu po horách - nie je aj tak najväčšou/najťažšou súčasťou fotovýbavy aj tak statív?

Ja hovorím, že najťažšou súčasťou fotovýbavy je fotograf. A keď chce šetriť 1 kg na statíve, často je lepšie zhodiť 2 kg z brucha . Oplatí sa to aj mimo fotenia. Sorry za off-topic comment, článok je výborný.
Múdro vravíš. Bohužiaľ pre tých, čo už nemajú 20, je fakt asi jednoduchšie kúpiť si o kilo ľahšiu fotovýbavu než zhodiť 2 kilá z brucha. V dvadsiatich stačilo ísť dvakrát týždenne do posilky, napchávať sa tvarohom a brať B12ky a hneď bolo 5 kíl (svalovej hmoty); stačilo prestať a 5 kíl bolo zase dole. V štyridsiatke ešte tá váha hore ide, dole ale sviňa nechce.
 
jan21
2015-10-07 17:32:52
YES..pekne napísané a záver ....moje dojmy a pocity!!
Ešte trochu popísať to zvykanie na egonómiu a padnuti do dlaní. I ja som mal Oly M1 a M5 a absencia gripu u M5 a svet cez jej kukátko...no je to na dlho si zvyknuť....a radšej som šiel do UZ kombajnu s väčším čipom (možno načas, možno csc prevalcuje ).
 
blahoslav J B Art
2015-10-07 19:05:42
príspevok od: marcus_labeo
Múdro vravíš. Bohužiaľ pre tých, čo už nemajú 20, je fakt asi jednoduchšie kúpiť si o kilo ľahšiu fotovýbavu než zhodiť 2 kilá z brucha. V dvadsiatich stačilo ísť dvakrát týždenne do posilky, napchávať sa tvarohom a brať B12ky a hneď bolo 5 kíl (svalovej hmoty); stačilo prestať a 5 kíl bolo zase dole. V štyridsiatke ešte tá váha hore ide, dole ale sviňa nechce.
ono to nie je az taky problem zhodit, ako potom udrzat ... ale toto funguje
http://www.chudnutie-ako.sk/
nie je to az tak oftopik, Miro zacinal s webom o foteni
 
Roman Point
2015-10-08 06:11:49
príspevok od: b.a.f.o.a.r.t.
A to Dx sklo prečo preratavaš?trošku som sa stratil
Ľudia čo fotia nič nepreratavuju. Odfotia a vidia o koľko sa im bližšie zobrazil objekt fotenia alebo ako širokú časť krajinky zaberajú. Ideálne je keď človek má FF telo a aj aspc. A potom vie že 10mm na FF je fisheye s difrakciou ako sviňa a 10mm na apsc je super krajinkarsky objektív. Neviem načo sa snazis šíriť tú svoju úplne zbytočnu osvetu ohladne toho kto ako nazve objektívy ktoré sú buď na FF alebo apsc. Viem len že to začína ísť dosť nanervy a začínajúci fotograf má vďaka týmto kravinam pomotanu hlavičku.. Treba s tým otravovať niekde kde vychádzajú aj laboratórne testy objektívov a na podobných fórach.. Hups vlastne ani tam sa to nerieši pretože aj tam je to kravina. Keď si chce niekto vybrať objektív na FF tak si vyberie podľa info ktoré sú na nete. Pokiaľ chce niekto objektív na Apsc tak si hodnotu objektívu ktorý videl na FF tele vynásoí crop faktorom 1,5 alebo 1,6 ( Nikon, Canon )

Mám 10-22 na Apsc Canon a viem že ak budem chcieť mať fotky s rovnako širokým záberom na mojom 6D FF snimac tak si musím kúpiť 10*1,6-22*1,6 = EF 16-35 objektív. Myslím si že je to celkom ľahko pochopiteľné.
 
b.a.f.o.a.r.t.
2015-10-08 07:41:42
príspevok od: Roman Point
Ľudia čo fotia nič nepreratavuju. Odfotia a vidia o koľko sa im bližšie zobrazil objekt fotenia alebo ako širokú časť krajinky zaberajú. Ideálne je keď človek má FF telo a aj aspc. A potom vie že 10mm na FF je fisheye s difrakciou ako sviňa a 10mm na apsc je super krajinkarsky objektív. Neviem načo sa snazis šíriť tú svoju úplne zbytočnu osvetu ohladne toho kto ako nazve objektívy ktoré sú buď na FF alebo apsc. Viem len že to začína ísť dosť nanervy a začínajúci fotograf má vďaka týmto kravinam pomotanu hlavičku.. Treba s tým otravovať niekde kde vychádzajú aj laboratórne testy objektívov a na podobných fórach.. Hups vlastne ani tam sa to nerieši pretože aj tam je to kravina. Keď si chce niekto vybrať objektív na FF tak si vyberie podľa info ktoré sú na nete. Pokiaľ chce niekto objektív na Apsc tak si hodnotu objektívu ktorý videl na FF tele vynásoí crop faktorom 1,5 alebo 1,6 ( Nikon, Canon )

Mám 10-22 na Apsc Canon a viem že ak budem chcieť mať fotky s rovnako širokým záberom na mojom 6D FF snimac tak si musím kúpiť 10*1,6-22*1,6 = EF 16-35 objektív. Myslím si že je to celkom ľahko pochopiteľné.
to bola odpoved na moju otazku ??uff ty mas ale dobreho dealera
 
Roman Point
2015-10-08 08:28:17
príspevok od: b.a.f.o.a.r.t.
to bola odpoved na moju otazku ??uff ty mas ale dobreho dealera
Nemám žiadneho dilera ale aspoň vieme ako ty fungujes..
 
b.a.f.o.a.r.t.
2015-10-08 08:35:15
príspevok od: Roman Point
Nemám žiadneho dilera ale aspoň vieme ako ty fungujes..
No nič
 
spektrum
2015-10-08 08:44:20
vcul sme aj my mudrejsi, vdaka
 
DenisBede
2015-10-08 15:47:17
Článok je výborne napísaný. Aká je ale jeho výpovedná hodnota?
Dozvedel som sa, že ak potrebujem o polovicu ľahšiu výbavu, môžem si za rovnakú cenu ako špičkovú APS-C zrkadlovku s univerzálnym objektívom kúpiť CSC fotoaparát s o polovicu menším snímačom... Neoplatilo by sa kúpiť kompakt od Fuji s APS-C snímačom za polovičnú cenu navyše s polovičnou hmotnosťou? Keď ide len o zníženie hmotnosti výbavy? Som si istý, že kolegovia by si nevšimli ani rozdiel medzi fotografiou zo zrkadlovky a tej z pokročilého kompaktu.
To už sa naozaj, ako pripomenul kolega vyššie, oplatí skôr zhodiť 2 kilá
 
Digital
2015-10-08 16:55:23
S Fuji nič nevyriešiš, je to napísané aj v článku. Telo Fuji je ľahšie, lebo nemá zrkadlo, ale keďže má snímač APS-C tak objektívy sú také isté ťažké ako u zrkadloviek. Nikkor 18-200 váži 560 gramov a Fujinon 55-200 váži 580 gramov. takže ak chceš naozaj ušetriť váhu, musíš mať menší snímač. Ale Tvoja otázka je správna v tom zmysle, prečo je foťák s menším snímačom a tým aj menšou kvalitou taký istý drahý ako zrkadlovka. Moja odpoveď je, lebo majú dobrý marketing a my sme to ochotní kúpiť.
 
b.a.f.o.a.r.t.
2015-10-08 17:19:03
príspevok od: Digital
S Fuji nič nevyriešiš, je to napísané aj v článku. Telo Fuji je ľahšie, lebo nemá zrkadlo, ale keďže má snímač APS-C tak objektívy sú také isté ťažké ako u zrkadloviek. Nikkor 18-200 váži 560 gramov a Fujinon 55-200 váži 580 gramov. takže ak chceš naozaj ušetriť váhu, musíš mať menší snímač. Ale Tvoja otázka je správna v tom zmysle, prečo je foťák s menším snímačom a tým aj menšou kvalitou taký istý drahý ako zrkadlovka. Moja odpoveď je, lebo majú dobrý marketing a my sme to ochotní kúpiť.
ale zas si aj poloz otazku ze kolko ludi co si kupi csc s mensim cipom ako apsc ci ff bude tlacit dvojmetrove fotky
 
anton julény
2015-10-08 19:27:08
príspevok od: b.a.f.o.a.r.t.
ale zas si aj poloz otazku ze kolko ludi co si kupi csc s mensim cipom ako apsc ci ff bude tlacit dvojmetrove fotky
ale autor článku neriešil dilemu, aký typ foťáku/systém si kúpiť. logickou úvahou sa dopracoval k vlastníctvu FF, APSC a 4/3.
 
b.a.f.o.a.r.t.
2015-10-08 19:40:30
príspevok od: anton julény
ale autor článku neriešil dilemu, aký typ foťáku/systém si kúpiť. logickou úvahou sa dopracoval k vlastníctvu FF, APSC a 4/3.
ale pise ze s malym snimacom zazraky neurobis na to som reagoval ze 99 percent uzivatelov csc zazrak nepotrebuje bud ho maju ako sekundarny fotoaparat alebo im staci print na A2
 
combat113
2015-10-08 22:25:23
fajn článok, aj pobavil a zatiaľ som APS-C pozitív, ale plánujem FF, myslím že tento problém s váhou a objemom riešia najviac krajinkári z pochopiteľných dôvodov. Aj tak keď fotím sa vydusím, lebo človek podľa situácie musí robiť všelijaké "cviky" pri fotení, aj keď sa mu nechce
 
Digital
2015-10-08 22:27:50
Súhlasím, dokonca si myslím, že 90% užívateľov zrkadloviek tiež nepotrebuje viac ako A2. Šikovnosť výrobcov CSC je v tom, že nazývajú svoje foťáky profesionálne aj keď majú malý snímač a ako také ich aj predávajú (OM-DM1/M5 + 40-150/2,8 vyjde na 2500 Euro)
 
b.a.f.o.a.r.t.
2015-10-09 08:14:19
príspevok od: Digital
Súhlasím, dokonca si myslím, že 90% užívateľov zrkadloviek tiež nepotrebuje viac ako A2. Šikovnosť výrobcov CSC je v tom, že nazývajú svoje foťáky profesionálne aj keď majú malý snímač a ako také ich aj predávajú (OM-DM1/M5 + 40-150/2,8 vyjde na 2500 Euro)
Vieš otazkou je ze co myslia profesionalne?výstupom?prevedenim?materialom? Ked si zoberies nikon 5500 je to amatérska trieda ktorú ale keď nakrmis dobrým sklom tak mas top profi výstup
 
Digital
2015-10-09 11:59:43
príspevok od: b.a.f.o.a.r.t.
Vieš otazkou je ze co myslia profesionalne?výstupom?prevedenim?materialom? Ked si zoberies nikon 5500 je to amatérska trieda ktorú ale keď nakrmis dobrým sklom tak mas top profi výstup
Môže mať dobrý výstup, ale ťažko sa ovláda (všetko cez menu na displeji) a keď ho niekde udrieš je po ňom. Profi foťák je výrobný nástroj, ktorý má všetko, čo profesionál potrebuje a nemá zbytočné veci, ktoré zavadzajú. Keď dáš amatérovi, čo so smartfónom, alebo kompaktom fotí bez problémov do ruky D1, alebo D800, tak nevie urobiť fotku. Ako ja, keby som sadol do formuly F1, tak s ňou nepohnem
 
b.a.f.o.a.r.t.
2015-10-09 12:10:36
príspevok od: Digital
Môže mať dobrý výstup, ale ťažko sa ovláda (všetko cez menu na displeji) a keď ho niekde udrieš je po ňom. Profi foťák je výrobný nástroj, ktorý má všetko, čo profesionál potrebuje a nemá zbytočné veci, ktoré zavadzajú. Keď dáš amatérovi, čo so smartfónom, alebo kompaktom fotí bez problémov do ruky D1, alebo D800, tak nevie urobiť fotku. Ako ja, keby som sadol do formuly F1, tak s ňou nepohnem
Ja poznam ľudí co fotia ajfonom a majú lepšie fotky ako ľudia s d 4
 
dePappa
2015-10-09 12:31:36
príspevok od: b.a.f.o.a.r.t.
Ja poznam ľudí co fotia ajfonom a majú lepšie fotky ako ľudia s d 4
https://www.youtube.com/watch?v=nT6eaBm82bQ
 
vetinari
2015-10-12 15:31:39
krasna debata
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia