Vďaka vysokej svetelnosti je objektív výborne použiteľný za zlých svetelných podmienok. Sekundárne sa vysoká svetelnosť využije pri práci s malou hĺbkou ostrosti. Tu však treba povedať, že z hľadiska hĺbky ostrosti výsledky zodpovedajú plnoformátovému objektívu 35 mm pri clone f/2,4. Už aj to však postačuje na slušné rozostrenie pozadia. Objektív je preto využiteľný aj pri portrétoch v prostredí.
Dizajn, konštrukcia a špecifikácia
Objektív je takmer na nerozoznanie od skôr predstavených súrodencov. Vizuálne ho trochu odlišuje len vykrojená clona, ktorá je potrebná u širokouhlejších objektívov. Vykrojenia sú tu preto, aby bola clona maximálne účinná, ale nevinetovala. Ako sa na objektív profesionálnej kategórie patrí, je konštrukcia kovová, objektív je utesnený a mrazuvzdorný. Použité sú najkvalitnejšie optické členy a špičková antireflexná úprava. 9-lamelová clona zabezpečuje príjemné rozostrenie.
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 17mm 1:1.2 PRO je prime objektív, čiže objektív s pevnou ohniskovou dĺžkou. Nájdete na ňom preto len prstenec manuálneho zaostrovania. Ten je široký a jeho pritiahnutím smerom k telu fotoaparátu prepnete zaostrovanie na manuálne. Prstenec je priamo napojený na optickú sústavu. V manuálnom režime sa odkryje stupnica zaostrovania. Na objektíve sa nachádza ešte tlačidlo L-Fn. Štandardne funguje ako zámok zaostrovania, v menu fotoaparátu ho však môžete prestaviť.
Predný člen sa pri zaostrovaní neotáča, čo uľahčuje použitie filtrov. Priemer filtrovej obruby je 62 mm, rovnako ako u ostatných F1,2 objektívov a napr. aj u M.Zuiko 12-40/2,8 PRO.
- Bajonet: M43
- Ohnisková vzdialenosť: 17 mm (EQ=34 mm)
- Uhol záberu: 65°
- Svetelnosť: F1,2
- Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť: 0,2 m
- Mierka zväčšenia: 0,15x (Micro Four Thirds) / 0,30x (35mm formát)
- Optická konštrukcia: 15 členov v 11 skupinách, 1x ED-DSA, 1x SED, 3x ED, 1x Super HR, 1x Aspherical
- Clona: 9-lamelová s kruhovým otvorom
- Priemer filtra: 62 mm
- Rozmery: 87x68,2 mm
- Hmotnosť: 390 g
Objektív v praxi
Objektív som vyskúšal v kombinácii s fotoaparátom OM-D E-M1 Mark II.
Populárny je objektív M.Zuiko 17/1,8 MSC, kompaktný, kovovej konštrukcie a výrazne lacnejší. Verím, že väčšine amatérov poslúži možno lepšie, ako verzia F1,2. Iné je to u profesionálov, ktorí požadujú najvyššiu možnú kvalitu a chcú byť čo najmenej limitovaní technikou. Za to si však dosť priplatia.
Neplánovane som sa dostal k foteniu predvádzacej akcie whisky experta Izzina, ktorá sa odohrávala v zrube s umelým osvetlením, trochu svetla prenikalo aj cez malé okná. Postupne som pri fotení vystriedal všetky tri objektívy so svetelnosťou F1,2. Uvedomil som si, o koľko posunuli možnosti M43 bezzrkadloviek. V ťažkých svetelných podmienkach umožňujú fotiť na nižších citlivostiach ISO, vďaka čomu je šum v norme. Naviac, bez blesku sa zachová prirodzená svetelná atmosféra. Zároveň som si overil aj veľmi dobre pracujúci AF Olympusu OM-D E-M1 Mark II v kombinácii s F1,2 objektívmi. K úplnému šťastiu mi chýba už len 12 mm objektív s vysokou svetelnosťou. Dúfam, že ho má Olympus v pláne.
Rodina profesionálnych objektívov M.Zuiko so svetelnosťou F1,2.
Bol som prekvapený schopnosťou fotiť detaily. U menšieho M/43 snímača to nie je až tak neobvyklé, menší snímač = ľahšie fotenie detailov. Aj tak som však nečakal, ako blízko budem môcť s objektívom ísť. Na šírku nafotíte objekt dlhý 10 cm, čo približne zodpovedá mierke zväčšenia 1:3,3 (plnoformátový ekvivalent).
Pri fotení detailov vie byť bokeh veľmi pekný, príjemne mäkký. Pri priamom porovnaní s menej svetelným M.Zuiko 17/1,8 kvalitatívny rozdiel v bokehu uvidíte, ale nie je tak rozdielny, ako je rozdielna cena objektívov. Priplácate si za lepšiu optickú kvalitu, profesionálne prevedenie a lepšiu svetelnosť využiteľnú v ťažkých svetelných podmienkach.
Vďaka vysokej svetelnosti sa pri fotení detailov pekne vyhráte s malou hĺbkou ostrosti. Nie je to však práve lacné riešenie.
Kvitujem, že priemer filtra je 62 mm, rovnaký ako u ostatných F1,2 objektívov a aj u M.Zuiko 12-40/2,8.
Obrazová kvalita
Testovaný objektív pri plne otvorenej clone vykazoval mierne horšiu kresbu v najkrajnejších rohoch. Stále ale s dostatočným vykreslením detailov. Nie je veľa objektívov, ktoré by mali pri tejto svetelnosti tak dobrú kresbu. Kresba v strede obrazu je vynikajúca a prevyšuje kraje aj po priclonení. Vtedy je to však už jedno, pretože celkovo je kresba výborná. Celkovo sa odporúča u M43 fotoaparátov cloniť do f/8, potom sa začne prejavovať difrakcia. K citeľnejšej strate kresby dochádzalo u testovaného objektívu od clony f/13. Cloniť na maximum f/16 neodporúčam vôbec.
Olympus používa korekciu optických chýb priamo v RAW-e. Posúdiť tak vinetáciu a sférické skreslenie nemôžem, korekcia nejde v Lightroome vypnúť.
Antireflexná úprava ZERO Coating je veľmi dobrá, nie však perfektná. Silný bodový zdroj svetla, smerujúci mierne zboku, dokáže vytvoriť na šošovkách reflexy.
Vďaka vysokej optickej kvalite je objektív vhodný aj na fotografovanie architektúry. Netreba riešiť ostrosť, vinetáciu, ani sférické skreslenie.
Normálne takýto motív nefotím s plne otvorenou clonou, ale pre demonštráciu kvality som to urobil. Aj na clone f/1,2 je kresba v rohoch dobrá.
Reflexy sa objavia pri silnom bodovom zdroji svetla, smerujúceho mierne zboku.
Záver
Každý z PRO objektívov, dupľovane so svetelnosťou F1,2, je výborný. Je to stávka na istotu. Pri Olympuse M.ZUIKO DIGITAL ED 17mm 1:1.2 PRO netreba riešiť kvalitu. Pri rozhodovaní sa vyvstávajú iné otázky. Je zrejmé, že pomerom cena/výkon sa nemôže rovnať M.Zuiko 17/1,8 MSC. Za kvalitu a špičkovú svetelnosť si riadne priplatíte. Objektív je o dosť väčší a ťažší. Svetelnosť je využiteľná predovšetkým z hľadiska fotografovania za zlých svetelných podmienok. Fotograf môže používať kratšie časy, alebo nižšiu citlivosť ISO. V spojení s účinnou stabilizáciou IBIS, vo fotoaparátoch Olympus, posúva nadpriemerná svetelnosť možnosť využitia výrazne ďalej.
Vysoká svetelnosť sa podpisuje aj na schopnosti poskytnúť menšiu hĺbku ostrosti. Nečakajte však zázraky. Crop 2x zdvojnásobuje aj hĺbku ostrosti. Rovnako ako u M.Zuiko 25/1,2 MSC, ani tu sa nedostavuje WOW efekt, aký majú plnoformátové objektívy s touto svetelnosťou. To ale neznamená, že sa nemôžete pekne vyhrať s bokehom. Schopnosť výrazne rozostriť pozadie sa však rýchlo zmenšuje s rastúcou vzdialenosťou od fotografovaného objektu. Na druhú stranu dvojnásobná hĺbka ostrosti oproti plnému formátu sa dosť často zíde. Svetelnosť môžete využiť naplno, aj keď potrebujete o niečo väčšiu hĺbku ostrosti. Všetko má svoje pre a proti.
Praktická je schopnosť objektívu fotiť detaily už zo vzdialenosti 20 cm.
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 17mm 1:1.2 PRO je hlavne určený pre reportážny štýl fotenia v ťažších svetelných podmienkach. Nie tak dávno som výnimočne fotil svadbu a tam by sa mi veru zišiel. Na jednom tele 17/1,2 PRO, na druhom 45/1,2 PRO a mám pokryté širokouhlejšie aj portrétne ohnisko. Objektív má samozrejme oveľa univerzálnejšie využitie všade tam, kde fotografovi vyhovuje ekvivalent 34 mm ohniska. Vďaka utesneniu ho môžete používať pri fotení krajiny za horších poveternostných podmienok, streetky počas dažďa alebo sneženia.