Hore

Phase ONE 645DF P65+

Určite poznáte tie scény z akčných filmov, kde hlavný hrdina prináša kufrík plný peňazí, väčšinou milión. Roztrasený, očakávajúci komplikácie, ktoré sa samozrejme dostavia, veď tak je to v scénari. Tak som sa teraz cítil ja. Môj kufrík neobsahoval milión v drobných neoznačených bankovkách, ale sakramentsky drahý fotoaparát, ktorého cena sa takmer rovná miliónu v našej starej mene. Nie je to žiadna sranda mať v ruke fotoaparát v cene slušne vybaveného automobilu strednej triedy. Čo ak sa mi vyšmykne, niekto do mňa strčí, niekto ma prepadne... Katastrofické scenáre sa mi preháňajú hlavou a mám chuť pripnúť kufrík policajnými želiezkami k zápästiu, zvažujem podanie inzerátu: “Hľadám dve urastené gorily pre osobnú ochranu”. Prekonávam však obavy, otváram kufrík...

 

Tak trochu iná recenzia

Táto recenzia bude iná, než zvyknem písať. Tento fotoaparát sa tak líši od všetkého, čo bežne recenzujem tak, že musím voliť iný prístup. Nebudem tu rozpitvávať technické parametre fotoaparátu, ktorý drvivá väčšina z vás nikdy neuvidí na vlastné oči, nieto aby si ho vyskúšala v praxi. Sústredím sa skôr na pocity a nechám za mňa hovoriť výsledné fotografie. Skutočne zhodnotiť tento fotoaparát dokáže len profesionál s dlhoročnou praxou, ktorým ja nie som.

Recenzia bude mať tri fázy: 1. fáza - hromženie nad technikou, 2. fáza - ochkanie nad fotografiami, 3. fáza - zamyslenie sa nad tým, čo je dôležité a o návrate ku koreňom fotografie.

 

1. Fáza - hromženie nad technikou

 

Testovaná zostava pozostávala s fotoaparátu Phase ONE 645DF, objektívu Schneider Kreuznach LS 80/2,8 a digitálnej steny Phase ONE P65+.

 

Phase ONE 645DF

Telo fotoaparátu nezaprie svôj pôvod u značky Mamyia. Dizajn je elegantný a moderný. Vďaka zabudovanej rukoväti sa dobre drží v ruke, aj keď len samotné telo váži 1030 g. Fotoaparát sa zapína pootočením prstenca okolo spúšte, v ktorej je závit pre pripojenie káblovej spúšte. Expozičné údaje a nastavenia sa zobrazujú na stavovom displeji a v hľadáčiku. U takéhoto fotoaparátu neprekvapí, že pohľad do hľadáčika poteší každé fotografické oko. Je obrovský, jasný a čistý.

Napájanie zabezpečuje 6 AA batérii. Závierka je testovaná na 300 000 cyklov.

 

 

Systém umožňuje používať objektívy Phase One (Schneider Kreuznach), Mamyia AF/AFD a Hasselblad V. Pomocou redukcie je možné použiť aj objektívy určené pre Pentacon Six. Expozícia je nastaviteľná v rozsahu 1/4000 s až 60 minút, pričom synchronizácia s bleskom je až do 1/1600 s (pri použití objektívov so vstavanou listovou závierkou), štandardne 1/125 s. Okrem štandardného ateliéroveho PC kontaktu podporuje fotoaparát aj TTL blesky.

Vďaka výmennej zadnej časti je možné používať rôzne snímacie prvky a v budúcnosti tak upgradovať na novší dokonalejší snímací prvok.

 

Zastrovanie

Automatické zaostrovanie využíva fázovú detekciu. Pri manuálnom zaostrovaní s funkciou potvrdenia zaostrenia. 3 zaostrovacie senzory sú sústredené v strede. Na prístroj takýchto kvalit sa mi zdá pokrytie obrazu AF bodmi nedostatočné. Veď pri častej práci zo statívu je to veľmi nepraktické. Manuálne zaostrovanie ma tiež svoje obmedzenia, rovnako ako na iných digitálnych zrkadlovkach. Matnica je proste určená najmä pre automatické zaostrovanie. Chýba fresnelka aj zaostrovací klin. Matnica je vymeniteľná, ale praktickejšie by bolo fotoaparát osadiť veľkoplošným automatickým zaostrovaním s dostatočným počtom senzorov a aj živým náhľadom pre prácu s pripojeným externým monitorom alebo počítačom.

 

Meranie expozície

Meranie expozície zodpovedá skôr fotaparátom spred 30 rokov a nie dnešnému štandardu. Bohužiaľ sa nedá orientovať podľa obrazu na displeji. Pre istotu treba snímať viac záberov s odstupňovanou expozíciou. Pre presné výsledky je potrebné použiť meranie pomocou 18% šedej tabuľky alebo externý expozimeter. Chvála snímaču s veľkým dynamickým rozsahom, ktorý toleruje aj veľké expozičné chyby!

 

Náhľady fotografii dokazujú nepresné meranie expozície a aj vyváženia bielej.

 

WB

Vyvaženie bielej je ďalšou slabinou tohto fotoaparátu. Takmer každý záber má iné farebné podanie. Ak chcete mať konzistentné výsledky odporúčam nastaviť WB napevno, predvolenú hodnotu alebo namerať WB pomocou šedej tabuľky. Ešteže pri formáte RAW nie je problém vyváženie bielej odladiť v počítači.

Srdce zadnej steny v plnej kráse.

 

Phase ONE P65+

Dostávame sa k srdcu testovanej zostavy. Výmenná digitálna zadná stena P65+ má podľa DXOMark najlepší senzor na trhu (dynamický rozsah 13EV). Phase One tak predbehli Nikon D3x. Rozlíšenie je neuveriteľných 60Mpix (8984x6732 bodov). Senzor je vyrobený technológiou CCD a citlivosť je nastaviteľná v rozsahu 50-3200 ASA. Vyššia citlivosť je k dispozícii len v režime Sensor+, kedy sa rozlíšenie zníži na 15 Mpix, zároveň sa zvýši snímkova frekvencia z 1 na 1,4 obr./s.

V ponuke Phase One nájdete ešte niekoľko digitálnych zadných stien, ale len u tejto nie je potrebné prepočítavať ohniskovú dĺžku objektívu. Snímač využíva plochu 53,9x40,4 mm. Interný buffer má kapacitu 1,3 GB RAM.

 

Zadná stena je veľmi elegantná, ale to je tak všetko. Nebyť výnimočného senzora, nebolo by čo chváliť. Ovládanie aj displej sú podpriemerné.

 

 

Displej

2,2” uhlopriečka a rozlíšenie 230 000 bodov je podpriemer aj pre kompakty. Obraz je naviac ťažko pozorovateľný na slnku, farby sú nereálne presaturované a posterizované, škála zobraziteľných jasov malá. Najlepšie je pripojiť fotoaparát priamo k počítaču a okamžite kontrolovať nasnímané zábery.

 

 

Schneider Kreuznach LS 80/2,8

Objektív z dielne známeho výrobcu má ohniskovú dĺžku 80 mm (135EQ = 50 mm) pri svetelnosti F2,8. Optická sústava sa skladá zo šiestich prvkov v piatich skupinách. Clona je ovládaná z fotoaparátu. Zaostrovanie je automatické alebo manuálne. Prepína sa prstencom na objektíve. Na vrchnej strane je stupnica zaostrenia.

Konštrukcia objektívu je jednoduchá, ale optická kvalita excelentná. Bez problémov vykreslí všetky detaily aj na 60,5 Mpix snímači. Ostrosť vynikajúca s nepatrnou stratou kresby v najkrajnejších rohoch, pozorovateľná len pri veľmi podrobnom skúmaní. Optické chyby takmer nepozorovateľné. Určite jeden z najlepších objektívov, ktoré som testoval.

Prakticky sa jedná o základný objektív, vzhľadom na svetelnosť F2,8 to nie je objektív, ktorý by dokázal pri portréte výrazne rozostriť pozadie. To ho predurčuje skôr na ateliérovú fotografiu, krajinku, architektúru a zátišia.

 

Praktické fotografovanie

Prvé fotenie som si skutočne užil. S kamarátom Stanom sme sa vybrali do neďalekého Rakúska. Ľužné lesy boli doslova pokryté kobercom snežienok. Slniečko hrialo, vtáčiky štebotali.

Aj keď je fotoaparát veľký a ťažký, nemal som s držaním problémy. Očakával som, že bez statívu budem mať plnú kartu odpadu. Opak je ale pravdou. Sklápanie zrkadla je hlučné ale vynikajúco tlmené, jeho chod v rukách necítite. Výsledkom sú ostré fotografie plné neuveriteľných detailov aj pri fotografovaní z ruky. Pred fotografovaním je potrebné zapnúť zvlášť fotoaparát a zvlášť zadnú stenu. Prístroj sa zapína otočným prstencom, podobne ako u zrkadloviek Nikon, je však neprakticky pootočený a preto je zapínanie/vypínanie menej ergonomické.

Pohľad do hľadáčika bol fantastický, ale pohľad na displej bol veľkým sklamaním, rovnako aj nastavovanie digitálnej steny. Nezostávalo mi nič iné, ako čakať, kým sa dostanem k počítaču a na monitore uvidím, čo som v skutočnosti nafotil.

 

Veľký dynamický rozsah som testoval na nočných záberov Bratislavy. Skúsil som snímať v štandardnom režime a aj režime Sensor+. Okrem rozlíšenia boli zábery takmer identické. Výhoda režimu Sensor+ spočíva najmä v možnosti nastavenia vyššieho ISO, čo som pri práci zo statívu nepotreboval. Po každej niekoľkosekundovej expozícii následovalo rovnako dlhé potlačenie šumu. Phase One to nazýva XPose+ technológia. Činnosť tejto funkcie je zobrazovaná na displeji vo forme odpočítavania. Táto technológia by mala umožniť snímať až hodinové expozície prakticky bez šumu.

 

Testovanie som ukončil portrétom v exteriéri. Opäť som nemal problém fotografovať z ruky. Samozrejme nepresnosť expozície a vyváženia bielej sa odrazila na nepresných pleťových farbách. Pri tomto fotení by som uvítal aj iný objektív, s dlhším ohniskom, "záklaďak" nie je na portréty to pravé.

 

2. fáza - ochkanie nad fotografiami

Kvalita obrazu

Spracovanie takto veľkých súborov vyžaduje výkonný počítač s nadpriemernou operačnou pamäťou a dostatočne veľkým diskovým priestorom. K zostave je dodávaný program Capture ONE a otestoval som samozrejme aj vyvolávanie v Adobe Lightroom 3.

 

U nočných záberov som bol zvedavý na šum a porovnanie s fotografiami z Nikonu D3x. Fotografie som najprv vyvolával v Lightroome. Aké bolo moje prekvapenie, keď som na fotografiach objavil náhodne umiestnené farebné pixely. Jasný dôkaz použitej CCD technológie. V programe Capture One však po nich nebolo ani pamiatky. Adobe Camera RAW zjavne nevyužíva naplno informácie zo snímača, o tom svedčí aj to, že profil je len v beta verzii. Zato potešilo to, že vo funkcii korekcie objektívu už táto zostava bola.

Ale vráťme sa k nočným záberom. Ťažko popísať charakter fotografií, ale ten CCD v nich cítiť a v tomto porovnaní u mňa Nikon D3x o chĺpok víťazí, aj keď má takmer “len” tretinové rozlišenie. To platí ale len pre nočné zábery.

 

Prostredie RAW konvertora Capture ONE 6.2.

 

Denné a ateliérové zábery majú ale špičkovú kvalitu, ku ktorej sa len ťažko hľadá konkurencia. Dynamický rozsah je fantastický a len vďaka nemu neputovalo viacero fotografii do koša. Najnovšia verzia programu Capture One 6.2 sa ukázala ako to najlepšie pre spracovanie fotografií z tohto prístroja. Aj vďaka nemu dokáže odpustiť fotoaparátu nepresné meranie vyváženia bielej.

 

Množstvo najjemnejších detailov je neuveriteľné. Vzhľadom na veľkosť súborov pridávam do galérie menej fotografii, než je u mňa zvykom.

 

3. fáza - zamyslenie sa nad tým, čo je dôležité a o návrate ku koreňom fotografie

 

Je až podivuhodné, ako takto drahý fotoaparát, môže byť v mnohých veciach až amatérsky navrhnutý. Niektoré prvky by naštvali aj majiteľa najlacnejšej amatérskej zrkadlovky. Miesto toho aby vám poskytoval najvyšší komfort, núti vás vrátiť sa k starým postupom, kedy ste pre jednu fotografiu museli vyvinúť veľa úsilia. Meranie expozície hala-bala. Vyváženie bielej tiež. Displej ako z lacného kompaktu.

Pri jeho použití sa bude fotograf musieť vrátiť ku koreňom fotografie a mnohé z technických vychytáviek radšej ignorovať.

Ľutujem, že sa mi tento prístroj dostal do ruky. Nech odteraz dostanem do rúk akýkoľvek fotoaparát, bude to len slabý odvar, čo sa týka obrazovej kvality. Tomuto fotoaparátu razom všetko odpustíte, keď uvidíte fotografie. Neuveriteľné množstvo najjemnejších detailov v spojení s obrovským dynamickým rozsahom vás dostanú do kolien. Bezkompromisná kvalita. Snáď len pri nočných záberoch stráca snímač niečo zo svojej super výkonnosti.

Pri 100% zväčšení by som potreboval 15 svojich 27” iMacov, aby som videl celú fotografiu. Rozlíšenie 8984 x 6735 bodov umožňuje tlač fotografie veľkosti 76x57 cm pri hustote 300 DPI. V praxi sa ale používa na veľkoformátových fotografiách polovična hustota, čo znamená bezkompromisnú tlač fotografii širokých 1,5 m a viac.

Testovaný objektív nemal s vykreslením takto veľkého snímača najmenšie problémy. Jednoducho excelentný. Konštrukcia zrkadla je tiež obdivuhodná a umožňuje fotografovať aj bez použitia statívu, čo som u takto koncipovaného fotoaparátu takmer neočakával.

Je zrejmé, že tento prístroj je určený pre profesionálnych fotografov, ktorí si za jednu zákazku vypýtajú tisícky eur a zvládajú esenciálne príncipy fotografie, bez podporných barličiek automatík. Zákazníkovi ale dokážu odovzadať fotografie v najvyššej možnej kvalite.

 

Viac informácii nájdete na http://www.phaseone.com.

 

Produktové a atelierové foto: Matúš Lago
Ďakujeme za zapožičanie spoločnosti K-FOTO s.r.o.

Poznámka: Z technických dôvodov sú fotografie v galérii viac skomprimované. Aj tak je ich veľkosť okolo 20 MB, pričom originálne JPG súbory majú aj cez 40 MB.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
j.a.r.o.
2011-05-13 09:15:03
Dobrá "mašinka". Dík za recenziu!
 
tomasGalajda
2011-05-13 09:15:57
ja by som sa to bál asi aj zapnúť....tak klobúk dolu pred takýmto testom...fotky sú ...neodvážim sa to hodnotiť...ale určite by som chcel vidieť na vlastné oči nejakú v plnom rozlíšení.
 
kozakm
2011-05-13 09:33:03
príspevok od: tomasGalajda
ja by som sa to bál asi aj zapnúť....tak klobúk dolu pred takýmto testom...fotky sú ...neodvážim sa to hodnotiť...ale určite by som chcel vidieť na vlastné oči nejakú v plnom rozlíšení.
Proč se nepodíváš na ty pod článkem?

Jinak mě překvapilo, jak to na ISO 100 poměrně šumí... (třeba úplně poslední fotka)
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2011-05-13 09:38:48
príspevok od: kozakm
Proč se nepodíváš na ty pod článkem?

Jinak mě překvapilo, jak to na ISO 100 poměrně šumí... (třeba úplně poslední fotka)
Šum je trochu zvýraznený vyššou kompresiou, sme technicky obmedzený max. veľkosťou 20MB, pričom práve takáto fotografia má originálne v JPG dvakrát viac. To, že sa jedná o CCD ale trochu vidno.
 
kozakm
2011-05-13 09:56:27
príspevok od: Karol Srnec
Šum je trochu zvýraznený vyššou kompresiou, sme technicky obmedzený max. veľkosťou 20MB, pričom práve takáto fotografia má originálne v JPG dvakrát viac. To, že sa jedná o CCD ale trochu vidno.
Je to možné. Každopádně ale detailů tam je habakuk, to zas jo

A ještě jedna věc se mi moc nelíbí - poměrně silná aberace objektivu mimo hloubku ostrosti.
 
DEVOTEE
ocenenie redakciou 2011-05-13 09:58:26
zaujimave priblizenie beznemu uzivatelovi v mojom pripade by som milion investoval asi inde... ak by som ho mal
 
Filip Bucher
2011-05-13 10:14:10
príspevok od: Karol Srnec
Šum je trochu zvýraznený vyššou kompresiou, sme technicky obmedzený max. veľkosťou 20MB, pričom práve takáto fotografia má originálne v JPG dvakrát viac. To, že sa jedná o CCD ale trochu vidno.
bolo by mozne sem pridat napriklad stvrtinovy vyrez napr z tej poslednej aby sa zachovala mala kompresia a bolo videt detaily? lebo ako clanok pise drviva vedsina sa k tomuto pristroju nedostane tak ason nech mozme objektivne zhodnotit
 
Filip Bucher
2011-05-13 10:14:39
dufam ze sa pochopime
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2011-05-13 10:36:33
príspevok od: Filip Bucher
dufam ze sa pochopime
Pridal som dva vyrezy (Photoshop JPG kompresia 11).
 
haplo602
2011-05-13 10:40:40
Karol, nabuduce ked sa ti dostane zase stredoformat do ruky tak sa ozvi ...

Inac co sa tyka clony f2.8, pri danom zvacseni dostanes rovnaku DOF ako 1.8 pri 35mm. Tieto S/K objektivy su jedna z veci kvoli ktorym je Mamiya AFDIII a vyssie skvely fotak. Proste nekompromisna kvalita.

Inac tieto hracky su urcene na stativ a do studia spolocne s kvalitnym expozimetrom. AF/AE u nich je len na doplnok ked clovek nema az tak vela casu

Ku tym korenom fotografie, je to vsetko o vyslednej kvalite obrazu. Ci uz ma fotak technicke vychytavky alebo nie, vysledny obraz je to co zavazi najviac. A P65+ ma kvality obrazu na rozdavanie.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2011-05-13 11:04:24
príspevok od: haplo602
Karol, nabuduce ked sa ti dostane zase stredoformat do ruky tak sa ozvi ...

Inac co sa tyka clony f2.8, pri danom zvacseni dostanes rovnaku DOF ako 1.8 pri 35mm. Tieto S/K objektivy su jedna z veci kvoli ktorym je Mamiya AFDIII a vyssie skvely fotak. Proste nekompromisna kvalita.

Inac tieto hracky su urcene na stativ a do studia spolocne s kvalitnym expozimetrom. AF/AE u nich je len na doplnok ked clovek nema az tak vela casu

Ku tym korenom fotografie, je to vsetko o vyslednej kvalite obrazu. Ci uz ma fotak technicke vychytavky alebo nie, vysledny obraz je to co zavazi najviac. A P65+ ma kvality obrazu na rozdavanie.
Mne je len luto, nevyuziteho potencialu. Ukazalo sa, ze sa s nim da fotit aj z ruky, byt pohotovy. Zamrzia potom nedostatky, ktore by v takto drahom aparate jednoducho nemali byt. V sedmickovom bavoraku s kozenym interierom vykladanym lestenym orechom by si asi nechcel mat obycajne radio s dvomi chraplavymi reprakmi. Na jazdu to nema vplyv, ale spokojny s tym nebudes.
 
Filip Bucher
2011-05-13 11:21:14
príspevok od: Karol Srnec
Mne je len luto, nevyuziteho potencialu. Ukazalo sa, ze sa s nim da fotit aj z ruky, byt pohotovy. Zamrzia potom nedostatky, ktore by v takto drahom aparate jednoducho nemali byt. V sedmickovom bavoraku s kozenym interierom vykladanym lestenym orechom by si asi nechcel mat obycajne radio s dvomi chraplavymi reprakmi. Na jazdu to nema vplyv, ale spokojny s tym nebudes.
mno tazko povedat, ludia su vseliaky minuly tyzden dosiel do mercedesu zakaznik a pita sa predajcu ze by chcel E-cko ale bez koze... moja prva otazka bola take sa aj vyraba?
 
Ferdo
2011-05-13 11:35:49
Ten Mercedes E-class bez koze nie je take az taky nezvycajny.. normalna vec, vyraba sa to Skor pri S-class by som sa cudoval nad autom bez koze.

Ale k veci.. ako celok ma tento pristroj az tak nezaujal. Neviem objektivne zhodnotit jeho kvality ale na to co fotim by to bolo nevyhovujuce. Nevedel by som vyuzit jeho potencial.

No viem si to predstavit v atelieri, alebo exterieroch pri reklamnej, modnej, produktovej fotografii s dokonale nasvietenou scenou atd.., proste velke veci, velka vyprava a pre velkych zakaznikov.
 
lubco
2011-05-13 11:59:28
mne osobne by to bolo jedno, nech nemá tie automatiky. Ale synchronizácia s bleskom 1/1600s - to je vec . Len aby ešte na Slovensku tak dobre platili aby sa dal finančne utiahnuť aj takýto stroj.
 
haplo602
2011-05-13 12:40:43
príspevok od: Karol Srnec
Mne je len luto, nevyuziteho potencialu. Ukazalo sa, ze sa s nim da fotit aj z ruky, byt pohotovy. Zamrzia potom nedostatky, ktore by v takto drahom aparate jednoducho nemali byt. V sedmickovom bavoraku s kozenym interierom vykladanym lestenym orechom by si asi nechcel mat obycajne radio s dvomi chraplavymi reprakmi. Na jazdu to nema vplyv, ale spokojny s tym nebudes.
nespravna analogia to bmw nieje stavane na maximalnu rychlost ale na komfort/rychlost. zober si F1 monopost. nema autoradio a nikomu nechyba, takisto nema kopu inych veci co by si v beznom aute cakal. lebo to je auto postavene na jediny ucel. podobne to je aj s 645DF. vsetko je podriadene jednemu ucelu - maximalna obrazova kvalita.

inac P65+ aj 645DF su pomerne stare pristroje. skus porovnat BW vystup s 645DF a Achromat+ voci BW vystupu s D3x. proste cielova skupina a vlastnosti su ine ako 35mm fotaky.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2011-05-13 12:48:00
príspevok od: haplo602
nespravna analogia to bmw nieje stavane na maximalnu rychlost ale na komfort/rychlost. zober si F1 monopost. nema autoradio a nikomu nechyba, takisto nema kopu inych veci co by si v beznom aute cakal. lebo to je auto postavene na jediny ucel. podobne to je aj s 645DF. vsetko je podriadene jednemu ucelu - maximalna obrazova kvalita.

inac P65+ aj 645DF su pomerne stare pristroje. skus porovnat BW vystup s 645DF a Achromat+ voci BW vystupu s D3x. proste cielova skupina a vlastnosti su ine ako 35mm fotaky.
Nesuhlasim. Ked sa raz konstrukteri rozhodli tieto prvky pouzit, tak to mali dotiahnut do konca. Inac sa nemuseli trapit s vyvojom AF objektivov, modernych tiel a vsakovakej elektroniky. Stacilo nahodit zadnu stenu na staru Mamyiu RB/RZ. Potom by som to vobec neriesil.
Nikto mi nevyrati, ze taketo veci sa nedaju dobre urobit. Vie to dne aj najlacnejsie amaterska zrkadlovka. Ked to moze byt dobre, tak nech to je a nie ze budeme hovorit, ved ja sa bez toho zaobidem, nejak si to ponastavujem, vypnem co mozem a budem fotit po starom. Klasika neznamena vzdy len overene hodnoty, niekedy to znamena aj zastaralost.
 
haplo602
2011-05-13 12:57:02
príspevok od: Karol Srnec
Nesuhlasim. Ked sa raz konstrukteri rozhodli tieto prvky pouzit, tak to mali dotiahnut do konca. Inac sa nemuseli trapit s vyvojom AF objektivov, modernych tiel a vsakovakej elektroniky. Stacilo nahodit zadnu stenu na staru Mamyiu RB/RZ. Potom by som to vobec neriesil.
Nikto mi nevyrati, ze taketo veci sa nedaju dobre urobit. Vie to dne aj najlacnejsie amaterska zrkadlovka. Ked to moze byt dobre, tak nech to je a nie ze budeme hovorit, ved ja sa bez toho zaobidem, nejak si to ponastavujem, vypnem co mozem a budem fotit po starom. Klasika neznamena vzdy len overene hodnoty, niekedy to znamena aj zastaralost.
pozri sa na nikon D700 vs D300. rovnaky AF system. preco nemohli do D700 spravit rozmietnenei ekvivalentne D300 co sa tyka pokrytia snimacieho pola? rovnaka situacia. proste dali do D700 AF modul z D300 a netrapili sa s optimalizaciou/vyvojom (to iste F6 vs D2).

uplne najlepsia analogia je video v Nikon DSLR.

proste AF nieje poziadavkou cielovej skupiny 645DF. ked je tak fajn, ale netrapi. z jednoducheho dovodu, AF motor - sterdoformaty proste musia posuvat omnoho viac skla ako ekvivalentne 35mm ohniska.
 
bear
2011-05-13 14:07:24
príspevok od: Karol Srnec
Mne je len luto, nevyuziteho potencialu. Ukazalo sa, ze sa s nim da fotit aj z ruky, byt pohotovy. Zamrzia potom nedostatky, ktore by v takto drahom aparate jednoducho nemali byt. V sedmickovom bavoraku s kozenym interierom vykladanym lestenym orechom by si asi nechcel mat obycajne radio s dvomi chraplavymi reprakmi. Na jazdu to nema vplyv, ale spokojny s tym nebudes.
podobne dojmy som cital v recenzii leica m9, jpg z toho vraj idu mizerne. Jednoducho na fotaky vyrabane v takych malych seriach je nerentabilne investovat obrovske peniaze do vyvoja af/ae/DSP. Ak by to spravili cena by bola astronomicka. Canon aj nikon robia af moduly/procesory v milionovych seriach, tam si mozu dovolit investovat do vyvoja a v lacnejsich modeloch pouziju starsiu generaciu, alebo vypnu/obmedzia niektore funkcie.
 
DjLuke9
2011-05-13 14:07:27
Tie chyby su jasne a Karol ma pravdu... jendoducho to su veci co funguju bezne v najlacnejsich zrkadlovkahc a su podla mna standartom tak by mal byt tento standart pouzity aj pri tomto F1...

 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2011-05-13 14:43:29
príspevok od: Ferdo
Ten Mercedes E-class bez koze nie je take az taky nezvycajny.. normalna vec, vyraba sa to Skor pri S-class by som sa cudoval nad autom bez koze.

Ale k veci.. ako celok ma tento pristroj az tak nezaujal. Neviem objektivne zhodnotit jeho kvality ale na to co fotim by to bolo nevyhovujuce. Nevedel by som vyuzit jeho potencial.

No viem si to predstavit v atelieri, alebo exterieroch pri reklamnej, modnej, produktovej fotografii s dokonale nasvietenou scenou atd.., proste velke veci, velka vyprava a pre velkych zakaznikov.
asi tak, u nás je mizivé percento kliento v ktorý by ocenili takýto výstup. občas je aj obyč FF "pridrahý" pre niektorých a nie ešte toto vlastnit
 
MartinH
2011-05-13 15:01:59
toto ciste foto porno!
 
tomatito
ocenenie redakciou 2011-05-13 15:44:16
super..taketo recenzie ocenujem

co tak Leica S2 ..?

Ta ma tiez peckovu kvalitu vystupu
 
tomexx
2011-05-13 17:15:41
príspevok od: tomatito
super..taketo recenzie ocenujem

co tak Leica S2 ..?

Ta ma tiez peckovu kvalitu vystupu
Alebo nejaky ten Hasselblad na porovnanie
 
Crazy41
2011-05-13 18:22:56
krasny dynamicky rozsah,ako vysite na krajinu
 
FeroHorecny
2011-05-13 19:28:46
no, ked ho raz budeme mat, mozno za 10 rokov, tak bude vyzerat lepsie, kompaktnejsie a stale seriozne a bude relativne lacny
 
panpriatel
2011-05-13 20:58:25
"Mozno za 10 rokov" cakanie sa da krasne skratit fotenim so stredoformatoymi filmovymi masinkami.
A za tych 10 rokov toho uzasneho rozlisenia, manualneho ostrenia, merania so spotmetrom,koketovania s velkym formatom a zvykania si na svoj oblubeny material sa vam budu nevyhody tohoto strojceka zdat ako malichernosti.
Ale pozor, hrozi ze sa vam nebude chciet prejst na ziadnu phase one stenu.
 
panpriatel
2011-05-13 21:00:37
príspevok od: Karol Srnec
Nesuhlasim. Ked sa raz konstrukteri rozhodli tieto prvky pouzit, tak to mali dotiahnut do konca. Inac sa nemuseli trapit s vyvojom AF objektivov, modernych tiel a vsakovakej elektroniky. Stacilo nahodit zadnu stenu na staru Mamyiu RB/RZ. Potom by som to vobec neriesil.
Nikto mi nevyrati, ze taketo veci sa nedaju dobre urobit. Vie to dne aj najlacnejsie amaterska zrkadlovka. Ked to moze byt dobre, tak nech to je a nie ze budeme hovorit, ved ja sa bez toho zaobidem, nejak si to ponastavujem, vypnem co mozem a budem fotit po starom. Klasika neznamena vzdy len overene hodnoty, niekedy to znamena aj zastaralost.
Da sa takato stena s tym uzasnym rozlisenim a tak dalej hodit na spominanu mamyiu alebo je tam dajaky hacik?
Lebo ak da tak uz vam zacinam rozumiet a dokonca mam pocit ze konstruovat takto nedotiahnuty fotak je podivnost...
Tiez by sa teda asi hodilo rozdelit recenziu na 2 polovice, recenzia steny a recenzia fotaku ked sa teda uz aj zapinaju oddelene...
 
Misoo79
2011-05-13 21:23:36
Ja sa čudujem ako je možné, že nikon ani canon doteraz neprišli s ničím, v čom by sa mohli presadiť aj v tejto kategórii.
 
Misoo79
2011-05-13 21:26:43
príspevok od: Misoo79
Ja sa čudujem ako je možné, že nikon ani canon doteraz neprišli s ničím, v čom by sa mohli presadiť aj v tejto kategórii.
* s čím by sa mohli presadiť...
 
TTL
2011-05-13 21:47:14
Inak ohladom AF bodov natlacenych uprostred: to je fyzikalny problem. Cim dalej od centra obrazu, tym viac su svetelne luce rozptylene, fazova detekcia uplne prestava fungovat a neda sa to nejako vyladit.

Preto maju aj FF fotaky AF body natlacene dost doprostred - vid rovnaky AF modul u D3 a D300, nedal sa roztiahnut. na cele FF pole.

U MF je to este vyraznejsie, vid Leica S2, Pentax 645 - fotaky ktore su na pomery MF dost high-tech, ale tiez maju body uprostred.

Nepodarne AE a WB su uz vacsie trapasy, hold zjavne vyrobcom MF chybaju skusenosti s kompaktami DSLR sa v podstate tiez len nedavno dotiahli na kompakty v slusnej WB.
 
spidercek
2011-05-13 23:21:23
Dik za recenziu. Fotak krasny, snimky uzasne. Kamarat ho pouziva ale myslim ze vonku s nim fotil asi tri krat. Vacsinou iba studio. Ale ja by som ho neodmietol ani na nosenie von a verim ze by som si aj na jeho nedostatky zvykol
 
kigor
2011-05-13 23:26:04
príspevok od: haplo602
nespravna analogia to bmw nieje stavane na maximalnu rychlost ale na komfort/rychlost. zober si F1 monopost. nema autoradio a nikomu nechyba, takisto nema kopu inych veci co by si v beznom aute cakal. lebo to je auto postavene na jediny ucel. podobne to je aj s 645DF. vsetko je podriadene jednemu ucelu - maximalna obrazova kvalita.

inac P65+ aj 645DF su pomerne stare pristroje. skus porovnat BW vystup s 645DF a Achromat+ voci BW vystupu s D3x. proste cielova skupina a vlastnosti su ine ako 35mm fotaky.
P65+ je aktuálny stroj. Máš asi na mysli nové modely triedy IQ140/160/180. Tie sa začínajú predávať ešte len v týchto chvíľach. A P65+ napr. aj voči IQ140 ponúka väčší snímač. 645DF je tiež aktuálny model. Pôvodne sa k stenám dodával 645AF.
 
qwak
2011-05-13 23:46:14
príspevok od: Karol Srnec
Nesuhlasim. Ked sa raz konstrukteri rozhodli tieto prvky pouzit, tak to mali dotiahnut do konca. Inac sa nemuseli trapit s vyvojom AF objektivov, modernych tiel a vsakovakej elektroniky. Stacilo nahodit zadnu stenu na staru Mamyiu RB/RZ. Potom by som to vobec neriesil.
Nikto mi nevyrati, ze taketo veci sa nedaju dobre urobit. Vie to dne aj najlacnejsie amaterska zrkadlovka. Ked to moze byt dobre, tak nech to je a nie ze budeme hovorit, ved ja sa bez toho zaobidem, nejak si to ponastavujem, vypnem co mozem a budem fotit po starom. Klasika neznamena vzdy len overene hodnoty, niekedy to znamena aj zastaralost.
Tiez si myslim ze nieco takto high endove by mohlo byt nejako tak viac slusnejsie- teraz to vyzera ze to tazi len so skveleho snimaca a objektivu...asi to dost suvisi s tym ze zrejme nemaju vela konkurencie- snaha neni nutna, staci ze snimac a objektiv robia svoje . V principe viac netreba- na fotenie staci par funkcii ked je clovek majster remesla ale naozaj je zarazajuce ze sadnete do bmw(alebo snad uz aj dajake lambordžíny) a az na to ze ste v cieli prvy (ale len ked viete ako na to) sa vozite ako v skodovke
 
kigor
2011-05-13 23:53:34
príspevok od: bear
podobne dojmy som cital v recenzii leica m9, jpg z toho vraj idu mizerne. Jednoducho na fotaky vyrabane v takych malych seriach je nerentabilne investovat obrovske peniaze do vyvoja af/ae/DSP. Ak by to spravili cena by bola astronomicka. Canon aj nikon robia af moduly/procesory v milionovych seriach, tam si mozu dovolit investovat do vyvoja a v lacnejsich modeloch pouziju starsiu generaciu, alebo vypnu/obmedzia niektore funkcie.
co sa tyka kvality jpg musim s tebou suhlasit, z Leica-y M9 a aj starsej M8 idu slabe. Farebne posunute, presytene, prekontrastovane. ALE....RAW ide z tychto strojov nekompromisny. Na mojej staruckej M8 mam napriek tomu nastavene fotenie do RAW+JPG, avsak JPG mam nastaveny na BW s pridanym kontrastom a ostrostou. A to uz je ina kava. V pripade BW je JPG defacto okamzite schopny ist do tlace. Jednym slovom nadhera.
A pri strojoch ako PhaseOne, Mamyia, Hasselblad ani fotenie do JPG mozne nie je.
 
kigor
2011-05-14 00:13:06
príspevok od: tomatito
super..taketo recenzie ocenujem

co tak Leica S2 ..?

Ta ma tiez peckovu kvalitu vystupu
vynasnazim sa ziskat Leica S2 na recenziu, ked pride M9 tak aj tu. igor z k-foto
 
Minoslav
2011-05-14 03:36:33
smejem sa nad tym LCD displejom. Fakt, stroj za milion a displej ako na kalkulacke...
ale inak je to urcite masina s velkym M. Len skoda ze sa onho clovek viac boji ako o svoj zivot...
 
haplo602
2011-05-14 13:19:25
príspevok od: kigor
P65+ je aktuálny stroj. Máš asi na mysli nové modely triedy IQ140/160/180. Tie sa začínajú predávať ešte len v týchto chvíľach. A P65+ napr. aj voči IQ140 ponúka väčší snímač. 645DF je tiež aktuálny model. Pôvodne sa k stenám dodával 645AF.
P65+ uz existuje nejaky piatok. 645DF je len prebalena mamca AFDIII ktora uz tiez nieje najmladsia.
 
haplo602
2011-05-14 13:23:18
príspevok od: panpriatel
Da sa takato stena s tym uzasnym rozlisenim a tak dalej hodit na spominanu mamyiu alebo je tam dajaky hacik?
Lebo ak da tak uz vam zacinam rozumiet a dokonca mam pocit ze konstruovat takto nedotiahnuty fotak je podivnost...
Tiez by sa teda asi hodilo rozdelit recenziu na 2 polovice, recenzia steny a recenzia fotaku ked sa teda uz aj zapinaju oddelene...
tieto zadne steny su v podstate univerzalne. staci dokupit prislusny mounting kit a mozes tu istu pouzivat na Hasselbladoch, Mamiyach, Rollei a takisto velkoformatove fotaky ...
 
Kaiman81
2011-05-14 22:31:13
Heh,niekto "okopíroval" Mamiyu 645 AF ? )
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2011-05-15 19:41:26
príspevok od: Karol Srnec
Mne je len luto, nevyuziteho potencialu. Ukazalo sa, ze sa s nim da fotit aj z ruky, byt pohotovy. Zamrzia potom nedostatky, ktore by v takto drahom aparate jednoducho nemali byt. V sedmickovom bavoraku s kozenym interierom vykladanym lestenym orechom by si asi nechcel mat obycajne radio s dvomi chraplavymi reprakmi. Na jazdu to nema vplyv, ale spokojny s tym nebudes.
no ja neviem mne sa zdá že asi všetky stredoformáty sú hrozné čo s a komfortu týka, a konkurencia tam nie je veľká...., mala by sa stým fotit len inscenovaná a modna fotografia na ktoru je dsoť času a penazí, na nejake cvakanie čo tu všetci na ephoto robíme nám prebohate stačí nejkaý FF alebo APS-C prístroj. Ale ked budem velký fotograf isto si kupim apson H3D alebo nieco podobne.

Som fotil pol hodinu s H2D a skoro som to hodil o zem, a to bolo v atase, stačilo že modelka nebola profi a ja som bol bambavý Na hocake bežne fotenie uplne stačí 5D alebo D700 a pod.
 
panpriatel
2011-05-16 11:15:35
príspevok od: Jozef Peniak
no ja neviem mne sa zdá že asi všetky stredoformáty sú hrozné čo s a komfortu týka, a konkurencia tam nie je veľká...., mala by sa stým fotit len inscenovaná a modna fotografia na ktoru je dsoť času a penazí, na nejake cvakanie čo tu všetci na ephoto robíme nám prebohate stačí nejkaý FF alebo APS-C prístroj. Ale ked budem velký fotograf isto si kupim apson H3D alebo nieco podobne.

Som fotil pol hodinu s H2D a skoro som to hodil o zem, a to bolo v atase, stačilo že modelka nebola profi a ja som bol bambavý Na hocake bežne fotenie uplne stačí 5D alebo D700 a pod.
Nie pre kazdeho je bezne fotenie v style "hrame sa na fotoreporterov".
A dokonca na serveri ako ephoto su aj ludia ktory fotia napriklad krajinu alebo zatisia alebo ine pomale zanre. Fotografia nieje len o chytani vsetkoho co sa hybe na pamatovu kartu.
btw. fotil si na "vsetky stredoformaty"?
Fotim casto na kino a tesim sa s jeho vyhod a ked mam chut si len tak cvakat tak to kludne zaplatim.
Ale ked fotim na sf tak to je o niecom inom... Ten priestor, ta kvalita.
Som ale rad ze taketo fotaky aho phaseone alebo tie steny na mamiye stoja tolko kolko stoja a ze si to radsej kazdy 2x rozmysli ci si ich kupi. Tento fakt nahrava firmam ktore sa zaoberaju vyrobou filmovejo materialu. (aspon si to tak predstavujem :0)) Pretoze ked si teda dakto chce vyskusat fotit na sf tak si skor zozenie stary pentax alebo mamiyu alebo pentacon a hrst filmov k tomu. A nieje to krasne moct si pofotit na strebro?
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2011-05-16 16:02:25
príspevok od: panpriatel
Nie pre kazdeho je bezne fotenie v style "hrame sa na fotoreporterov".
A dokonca na serveri ako ephoto su aj ludia ktory fotia napriklad krajinu alebo zatisia alebo ine pomale zanre. Fotografia nieje len o chytani vsetkoho co sa hybe na pamatovu kartu.
btw. fotil si na "vsetky stredoformaty"?
Fotim casto na kino a tesim sa s jeho vyhod a ked mam chut si len tak cvakat tak to kludne zaplatim.
Ale ked fotim na sf tak to je o niecom inom... Ten priestor, ta kvalita.
Som ale rad ze taketo fotaky aho phaseone alebo tie steny na mamiye stoja tolko kolko stoja a ze si to radsej kazdy 2x rozmysli ci si ich kupi. Tento fakt nahrava firmam ktore sa zaoberaju vyrobou filmovejo materialu. (aspon si to tak predstavujem :0)) Pretoze ked si teda dakto chce vyskusat fotit na sf tak si skor zozenie stary pentax alebo mamiyu alebo pentacon a hrst filmov k tomu. A nieje to krasne moct si pofotit na strebro?
v komore je to parada, z PS mi uz drboce,

No vsetky nie ale zatiaľ nefotil som s Phase one, a Sinarom digitálnym este ale vsetko je to o tom istom co sa týka ovládania a práce - Je to na premyslenú inscenovanú robotu čo tu na Ephoto robí tak 1% užívateľov. a chce to cvik lebo inak je to utrpenie. Film mám na svoje hranie aj ja, ale na robotu jedine digitál. Ja zas vôbec nie som rád že tie digi stredoformáty toľko stoja rád by som sa stým naučil robiť aj sprac. obrazu je iné aj možnosti ako ma dslr. Aj ked H2D sa da kupit už za cc 4-5 tisic Eur v bazare stale je to pre mna moc kedže gro platených vecí aj tak budem foti na dslr.
 
panpriatel
2011-05-16 20:05:43
príspevok od: Jozef Peniak
v komore je to parada, z PS mi uz drboce,

No vsetky nie ale zatiaľ nefotil som s Phase one, a Sinarom digitálnym este ale vsetko je to o tom istom co sa týka ovládania a práce - Je to na premyslenú inscenovanú robotu čo tu na Ephoto robí tak 1% užívateľov. a chce to cvik lebo inak je to utrpenie. Film mám na svoje hranie aj ja, ale na robotu jedine digitál. Ja zas vôbec nie som rád že tie digi stredoformáty toľko stoja rád by som sa stým naučil robiť aj sprac. obrazu je iné aj možnosti ako ma dslr. Aj ked H2D sa da kupit už za cc 4-5 tisic Eur v bazare stale je to pre mna moc kedže gro platených vecí aj tak budem foti na dslr.
No to je to o com hovorim, ze nastastie tie pristroje stoja tolko co stoja lebo s toho dovodu je pre teba stale lacnejsia moznost fotit na film ked sa chces hrat zo stredoformatom. Pretoze 6x6 sroj zo zakladnym objektivom zozenies bud za 1/100 alebo 1/10 ceny H2D ako pises. Podla narokov, najlacnesie za 50 a najdrahsie za 500 eur. V tej druhej moznosti aj zo zasobou filmov.
Co sa tyka stredneho formatu a ergonomie... Ok. Na to aby si s tym fotil rychlo a dobre potrebujes trocha skusenosti. Ak by som chcel stredoformat na rychle fotenie tak by som siahol rozhodne po mamiyi 7. Jedine co je trocha blbina je ze ma spotmeter co by teda mne osobne vyhovovalo.
Tak ti prajem menej toho PS a keby sa ti zachcelo tej komory a bol by si v bratislave tak kludne napis.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované