Určite poznáte tie scény z akčných filmov, kde hlavný hrdina prináša kufrík plný peňazí, väčšinou milión. Roztrasený, očakávajúci komplikácie, ktoré sa samozrejme dostavia, veď tak je to v scénari. Tak som sa teraz cítil ja. Môj kufrík neobsahoval milión v drobných neoznačených bankovkách, ale sakramentsky drahý fotoaparát, ktorého cena sa takmer rovná miliónu v našej starej mene. Nie je to žiadna sranda mať v ruke fotoaparát v cene slušne vybaveného automobilu strednej triedy. Čo ak sa mi vyšmykne, niekto do mňa strčí, niekto ma prepadne... Katastrofické scenáre sa mi preháňajú hlavou a mám chuť pripnúť kufrík policajnými želiezkami k zápästiu, zvažujem podanie inzerátu: “Hľadám dve urastené gorily pre osobnú ochranu”. Prekonávam však obavy, otváram kufrík...
Tak trochu iná recenzia
Táto recenzia bude iná, než zvyknem písať. Tento fotoaparát sa tak líši od všetkého, čo bežne recenzujem tak, že musím voliť iný prístup. Nebudem tu rozpitvávať technické parametre fotoaparátu, ktorý drvivá väčšina z vás nikdy neuvidí na vlastné oči, nieto aby si ho vyskúšala v praxi. Sústredím sa skôr na pocity a nechám za mňa hovoriť výsledné fotografie. Skutočne zhodnotiť tento fotoaparát dokáže len profesionál s dlhoročnou praxou, ktorým ja nie som.
Recenzia bude mať tri fázy: 1. fáza - hromženie nad technikou, 2. fáza - ochkanie nad fotografiami, 3. fáza - zamyslenie sa nad tým, čo je dôležité a o návrate ku koreňom fotografie.
1. Fáza - hromženie nad technikou
Testovaná zostava pozostávala s fotoaparátu Phase ONE 645DF, objektívu Schneider Kreuznach LS 80/2,8 a digitálnej steny Phase ONE P65+.
Phase ONE 645DF
Telo fotoaparátu nezaprie svôj pôvod u značky Mamyia. Dizajn je elegantný a moderný. Vďaka zabudovanej rukoväti sa dobre drží v ruke, aj keď len samotné telo váži 1030 g. Fotoaparát sa zapína pootočením prstenca okolo spúšte, v ktorej je závit pre pripojenie káblovej spúšte. Expozičné údaje a nastavenia sa zobrazujú na stavovom displeji a v hľadáčiku. U takéhoto fotoaparátu neprekvapí, že pohľad do hľadáčika poteší každé fotografické oko. Je obrovský, jasný a čistý.
Napájanie zabezpečuje 6 AA batérii. Závierka je testovaná na 300 000 cyklov.
Systém umožňuje používať objektívy Phase One (Schneider Kreuznach), Mamyia AF/AFD a Hasselblad V. Pomocou redukcie je možné použiť aj objektívy určené pre Pentacon Six. Expozícia je nastaviteľná v rozsahu 1/4000 s až 60 minút, pričom synchronizácia s bleskom je až do 1/1600 s (pri použití objektívov so vstavanou listovou závierkou), štandardne 1/125 s. Okrem štandardného ateliéroveho PC kontaktu podporuje fotoaparát aj TTL blesky.
Vďaka výmennej zadnej časti je možné používať rôzne snímacie prvky a v budúcnosti tak upgradovať na novší dokonalejší snímací prvok.
Zastrovanie
Automatické zaostrovanie využíva fázovú detekciu. Pri manuálnom zaostrovaní s funkciou potvrdenia zaostrenia. 3 zaostrovacie senzory sú sústredené v strede. Na prístroj takýchto kvalit sa mi zdá pokrytie obrazu AF bodmi nedostatočné. Veď pri častej práci zo statívu je to veľmi nepraktické. Manuálne zaostrovanie ma tiež svoje obmedzenia, rovnako ako na iných digitálnych zrkadlovkach. Matnica je proste určená najmä pre automatické zaostrovanie. Chýba fresnelka aj zaostrovací klin. Matnica je vymeniteľná, ale praktickejšie by bolo fotoaparát osadiť veľkoplošným automatickým zaostrovaním s dostatočným počtom senzorov a aj živým náhľadom pre prácu s pripojeným externým monitorom alebo počítačom.
Meranie expozície
Meranie expozície zodpovedá skôr fotaparátom spred 30 rokov a nie dnešnému štandardu. Bohužiaľ sa nedá orientovať podľa obrazu na displeji. Pre istotu treba snímať viac záberov s odstupňovanou expozíciou. Pre presné výsledky je potrebné použiť meranie pomocou 18% šedej tabuľky alebo externý expozimeter. Chvála snímaču s veľkým dynamickým rozsahom, ktorý toleruje aj veľké expozičné chyby!
Náhľady fotografii dokazujú nepresné meranie expozície a aj vyváženia bielej.
WB
Vyvaženie bielej je ďalšou slabinou tohto fotoaparátu. Takmer každý záber má iné farebné podanie. Ak chcete mať konzistentné výsledky odporúčam nastaviť WB napevno, predvolenú hodnotu alebo namerať WB pomocou šedej tabuľky. Ešteže pri formáte RAW nie je problém vyváženie bielej odladiť v počítači.
Srdce zadnej steny v plnej kráse.
Phase ONE P65+
Dostávame sa k srdcu testovanej zostavy. Výmenná digitálna zadná stena P65+ má podľa DXOMark najlepší senzor na trhu (dynamický rozsah 13EV). Phase One tak predbehli Nikon D3x. Rozlíšenie je neuveriteľných 60Mpix (8984x6732 bodov). Senzor je vyrobený technológiou CCD a citlivosť je nastaviteľná v rozsahu 50-3200 ASA. Vyššia citlivosť je k dispozícii len v režime Sensor+, kedy sa rozlíšenie zníži na 15 Mpix, zároveň sa zvýši snímkova frekvencia z 1 na 1,4 obr./s.
V ponuke Phase One nájdete ešte niekoľko digitálnych zadných stien, ale len u tejto nie je potrebné prepočítavať ohniskovú dĺžku objektívu. Snímač využíva plochu 53,9x40,4 mm. Interný buffer má kapacitu 1,3 GB RAM.
Zadná stena je veľmi elegantná, ale to je tak všetko. Nebyť výnimočného senzora, nebolo by čo chváliť. Ovládanie aj displej sú podpriemerné.
Displej
2,2” uhlopriečka a rozlíšenie 230 000 bodov je podpriemer aj pre kompakty. Obraz je naviac ťažko pozorovateľný na slnku, farby sú nereálne presaturované a posterizované, škála zobraziteľných jasov malá. Najlepšie je pripojiť fotoaparát priamo k počítaču a okamžite kontrolovať nasnímané zábery.
Schneider Kreuznach LS 80/2,8
Objektív z dielne známeho výrobcu má ohniskovú dĺžku 80 mm (135EQ = 50 mm) pri svetelnosti F2,8. Optická sústava sa skladá zo šiestich prvkov v piatich skupinách. Clona je ovládaná z fotoaparátu. Zaostrovanie je automatické alebo manuálne. Prepína sa prstencom na objektíve. Na vrchnej strane je stupnica zaostrenia.
Konštrukcia objektívu je jednoduchá, ale optická kvalita excelentná. Bez problémov vykreslí všetky detaily aj na 60,5 Mpix snímači. Ostrosť vynikajúca s nepatrnou stratou kresby v najkrajnejších rohoch, pozorovateľná len pri veľmi podrobnom skúmaní. Optické chyby takmer nepozorovateľné. Určite jeden z najlepších objektívov, ktoré som testoval.
Prakticky sa jedná o základný objektív, vzhľadom na svetelnosť F2,8 to nie je objektív, ktorý by dokázal pri portréte výrazne rozostriť pozadie. To ho predurčuje skôr na ateliérovú fotografiu, krajinku, architektúru a zátišia.
Praktické fotografovanie
Prvé fotenie som si skutočne užil. S kamarátom Stanom sme sa vybrali do neďalekého Rakúska. Ľužné lesy boli doslova pokryté kobercom snežienok. Slniečko hrialo, vtáčiky štebotali.
Aj keď je fotoaparát veľký a ťažký, nemal som s držaním problémy. Očakával som, že bez statívu budem mať plnú kartu odpadu. Opak je ale pravdou. Sklápanie zrkadla je hlučné ale vynikajúco tlmené, jeho chod v rukách necítite. Výsledkom sú ostré fotografie plné neuveriteľných detailov aj pri fotografovaní z ruky. Pred fotografovaním je potrebné zapnúť zvlášť fotoaparát a zvlášť zadnú stenu. Prístroj sa zapína otočným prstencom, podobne ako u zrkadloviek Nikon, je však neprakticky pootočený a preto je zapínanie/vypínanie menej ergonomické.
Pohľad do hľadáčika bol fantastický, ale pohľad na displej bol veľkým sklamaním, rovnako aj nastavovanie digitálnej steny. Nezostávalo mi nič iné, ako čakať, kým sa dostanem k počítaču a na monitore uvidím, čo som v skutočnosti nafotil.
Veľký dynamický rozsah som testoval na nočných záberov Bratislavy. Skúsil som snímať v štandardnom režime a aj režime Sensor+. Okrem rozlíšenia boli zábery takmer identické. Výhoda režimu Sensor+ spočíva najmä v možnosti nastavenia vyššieho ISO, čo som pri práci zo statívu nepotreboval. Po každej niekoľkosekundovej expozícii následovalo rovnako dlhé potlačenie šumu. Phase One to nazýva XPose+ technológia. Činnosť tejto funkcie je zobrazovaná na displeji vo forme odpočítavania. Táto technológia by mala umožniť snímať až hodinové expozície prakticky bez šumu.
Testovanie som ukončil portrétom v exteriéri. Opäť som nemal problém fotografovať z ruky. Samozrejme nepresnosť expozície a vyváženia bielej sa odrazila na nepresných pleťových farbách. Pri tomto fotení by som uvítal aj iný objektív, s dlhším ohniskom, "záklaďak" nie je na portréty to pravé.
2. fáza - ochkanie nad fotografiami
Kvalita obrazu
Spracovanie takto veľkých súborov vyžaduje výkonný počítač s nadpriemernou operačnou pamäťou a dostatočne veľkým diskovým priestorom. K zostave je dodávaný program Capture ONE a otestoval som samozrejme aj vyvolávanie v Adobe Lightroom 3.
U nočných záberov som bol zvedavý na šum a porovnanie s fotografiami z Nikonu D3x. Fotografie som najprv vyvolával v Lightroome. Aké bolo moje prekvapenie, keď som na fotografiach objavil náhodne umiestnené farebné pixely. Jasný dôkaz použitej CCD technológie. V programe Capture One však po nich nebolo ani pamiatky. Adobe Camera RAW zjavne nevyužíva naplno informácie zo snímača, o tom svedčí aj to, že profil je len v beta verzii. Zato potešilo to, že vo funkcii korekcie objektívu už táto zostava bola.
Ale vráťme sa k nočným záberom. Ťažko popísať charakter fotografií, ale ten CCD v nich cítiť a v tomto porovnaní u mňa Nikon D3x o chĺpok víťazí, aj keď má takmer “len” tretinové rozlišenie. To platí ale len pre nočné zábery.
Prostredie RAW konvertora Capture ONE 6.2.
Denné a ateliérové zábery majú ale špičkovú kvalitu, ku ktorej sa len ťažko hľadá konkurencia. Dynamický rozsah je fantastický a len vďaka nemu neputovalo viacero fotografii do koša. Najnovšia verzia programu Capture One 6.2 sa ukázala ako to najlepšie pre spracovanie fotografií z tohto prístroja. Aj vďaka nemu dokáže odpustiť fotoaparátu nepresné meranie vyváženia bielej.
Množstvo najjemnejších detailov je neuveriteľné. Vzhľadom na veľkosť súborov pridávam do galérie menej fotografii, než je u mňa zvykom.
3. fáza - zamyslenie sa nad tým, čo je dôležité a o návrate ku koreňom fotografie
Je až podivuhodné, ako takto drahý fotoaparát, môže byť v mnohých veciach až amatérsky navrhnutý. Niektoré prvky by naštvali aj majiteľa najlacnejšej amatérskej zrkadlovky. Miesto toho aby vám poskytoval najvyšší komfort, núti vás vrátiť sa k starým postupom, kedy ste pre jednu fotografiu museli vyvinúť veľa úsilia. Meranie expozície hala-bala. Vyváženie bielej tiež. Displej ako z lacného kompaktu.
Pri jeho použití sa bude fotograf musieť vrátiť ku koreňom fotografie a mnohé z technických vychytáviek radšej ignorovať.
Ľutujem, že sa mi tento prístroj dostal do ruky. Nech odteraz dostanem do rúk akýkoľvek fotoaparát, bude to len slabý odvar, čo sa týka obrazovej kvality. Tomuto fotoaparátu razom všetko odpustíte, keď uvidíte fotografie. Neuveriteľné množstvo najjemnejších detailov v spojení s obrovským dynamickým rozsahom vás dostanú do kolien. Bezkompromisná kvalita. Snáď len pri nočných záberoch stráca snímač niečo zo svojej super výkonnosti.
Pri 100% zväčšení by som potreboval 15 svojich 27” iMacov, aby som videl celú fotografiu. Rozlíšenie 8984 x 6735 bodov umožňuje tlač fotografie veľkosti 76x57 cm pri hustote 300 DPI. V praxi sa ale používa na veľkoformátových fotografiách polovična hustota, čo znamená bezkompromisnú tlač fotografii širokých 1,5 m a viac.
Testovaný objektív nemal s vykreslením takto veľkého snímača najmenšie problémy. Jednoducho excelentný. Konštrukcia zrkadla je tiež obdivuhodná a umožňuje fotografovať aj bez použitia statívu, čo som u takto koncipovaného fotoaparátu takmer neočakával.
Je zrejmé, že tento prístroj je určený pre profesionálnych fotografov, ktorí si za jednu zákazku vypýtajú tisícky eur a zvládajú esenciálne príncipy fotografie, bez podporných barličiek automatík. Zákazníkovi ale dokážu odovzadať fotografie v najvyššej možnej kvalite.
Viac informácii nájdete na http://www.phaseone.com.
Produktové a atelierové foto: Matúš Lago
Ďakujeme za zapožičanie spoločnosti K-FOTO s.r.o.
Poznámka: Z technických dôvodov sú fotografie v galérii viac skomprimované. Aj tak je ich veľkosť okolo 20 MB, pričom originálne JPG súbory majú aj cez 40 MB.