RØDE Stereo VideoMic Pro Rycote

V redakcii sme mali možnosť otestovať ďalší z videomikrofónov RØDE. RØDE VideoMic Pro+, ktorý sme testovali ako prvý, nám dobre slúži ako príslušenstvo, pri testovaní videa vo fotoaparátoch.

Druhý mikrofón nezaprie blízku príbuznosť, na prvý pohľad sa však výrazne odlišuje tvarom. RØDE VideoMic Pro+ má valcovitý tvar, tak typický pre smerové mikrofóny (shotgun). RØDE Stereo VideoMic Pro má guľový tvar. Pod molitanom sa ukrýva klietka s dvojicou kondenzorových mikrofónov v stereo usporiadaní XY.

Rovnako ako RØDE VideoMic Pro+ je aj RØDE Stereo VideoMic Pro napájaný 9V batériou (výdrž okolo 100 hodín). Je k nej však oveľa lepší prístup. Rovnako tu máme odpružený protiotrasový systém Rycote® Lyre®, High Pass filter a možnosť nastavenia citlivosti mikrofónu. Proti otrasový systém je odolný a zabraňuje prenášaniu otrasov, ktoré by sa vo zvukovej stope mohli prejaviť. Oceníte to, ak sa s kamerou pohybujete.

Štandardne mikrofón sníma frekvencie v rozsahu 40Hz - 20kHz, zapnutý High Pass filter oreže nahrávanie frekvencií pod 75Hz. Používa sa to v prostredí, kde by nízke frekvencie pôsobili rušivo, odfiltruje sa tým napr. hluk klimatizácie.

Nastavenie citlivosti mikrofónu je užitočné pri rôznej intenzite zvuku. -10dB využijete pri nahrávaní v hlučnom prostredí, napríklad na koncerte. Zvýšenie citlivosti o +20dB využijete v tichšom prostredí, napríklad pri nahrávaní rozhovoru. Nastavenie citlivosti je užitočné najmä v spojení s fotoaparátmi, kde predzosilňovač nemá dostatočný výkon. Lepší zisk zaručuje aj menšiu úroveň šumu.

• Rycote® Lyre® odpruženie
  • Kamerový mikrofón s broadcastovou nahrávacou kvalitou
  • Nová výberová dvojica 1⁄2” kondenzátorových kapsulí v XY stereo konfigurácii
  • Vylepšená pena protiveternej ochrany
  • Veľmi ľahká a kompaktná konštrukcia
  • Hlavný vypínač a ovládanie EQ na mikrofóne
  • Dvojkrokový High Pass Filter (flat, 75Hz)
  • Frekvenčný rozsah: 40Hz - 20kHz
  • Citlivosť: -38.0dB re 1 Volt/Pascal (12.60mV @ 94 dB SPL) +/- 2 dB @ 1kHz
  • Výstupná impedancia: 200Ω
  • Tri pozície kontroly úrovne (-10dB, 0, +20dB)
  • Napájané 9V batériou – viac ako 100 hodín prevádzky (alkalická batéria)
  • Nový, kevlarom vystužený opletený kábel
  • Kamerová pätica s 3/8 "závitom pre ľahkú montáž na kamerovej tyči a mikrofónny stojan
  • 10 rokov predĺžená záruka po registrácii mikrofónu
  • Rozmery: 134mm x 80mm x 115mm
  • Hmotnosť: 116g

Mikrofón v praxi

Shotgun RØDE VideoMic Pro+ sníma zvuk spredu, pričom obmedzuje snímanie zvuku zo strán a zozadu. Zvuk je monofónny. RØDE Stereo VideoMic Pro má stereozvuk a zachytáva zvuk aj zo strán. Vzhľadom na charakteristiku je mikrofón vhodný pre zachytenie celkovej (priestorovej) zvukovej atmosféry, podobne ako obrazovú zložku zachytáva širokouhlý objektív. Pri zapnutí zvýšenia úrovne o +20dB veľmi dobre zvláda aj zachytenie dialógov. To sa hodí, ak potrebujete zachytiť napr. vystúpenie pouličného umelca. Pri tom sa však výrazne môžu zachytiť aj ruchy po stranách mikrofónu. Dobre je eliminovaný zvuk zozadu, všimol som si to pri porovnaní zvuku zo vstavaným mikrofónom. U neho som v slúchadlách počul ako dýcham, či ako mi šuští kapucňa zimnej bundy.

Uvedomil som si aj, aký dôležitý je odposluch cez slúchadlá. Vďaka nemu som ocenil možnosť nastavenia úrovne zosilnenia. Pri nastavení na nulu tvorili ruchy mesta akurátnu zvukovú atmosféru. Po prepnutí na +20dB sú výraznejšie zachytené zvuky zo vzdialenejšieho okolia. Obzvlášť to platí pre dialógy. Je až prekvapujúce, ako vzdialené rozhovory počuť, pripadal som si ako agent-špión. Mikrofón som testoval na Olympuse OM-D E-M1 Mark II. Tento najvyšší model má možnosť nastavenia úrovne mikrofónu, čo spolu s možnosťami samotného mikrofónu umožňuje plynulejšie nastavenie úrovne nahrávania zvuku. Vo videu môžete počuť a porovnať zvuk so vstavaného mikrofónu a z testovaného mikrofónu s nastavením zisku na 0 a +20dB. Audio test mikrofónu nájdete na stránke http://foto-video-mikrofony.cz/stereo-videomic-pro-rycote.

RØDE Stereo VideoMic Pro dopĺňa smerový mikrofón RØDE VideoMic Pro+. Stereo mikrofón je vhodnejší do mesta a prírody, lepšie zachytáva celkovú zvukovú atmosféru. Dokáže dobre zachytiť aj dialógy, hodí sa preto aj na rôzne vystúpenia. Smerový mikrofón RØDE VideoMic Pro+ je vhodnejší pre detailnejšie zábery, kedy je dôležité zachytiť zvuk toho, čo sa deje pred objektívom a eliminovať zvuky zo strán. Obidva mikrofóny sa dopĺňajú.

Aj RØDE Stereo VideoMic Pro je mikrofón, ktorý poskytuje kvalitný zvukový záznam v brodecast kvalite. Nie je to mikrofón pre HiFi nahrávky, napr. skúšky kapely. Na to sú určené zvukové rekordéry, napr. Zoom H6 alebo Olympus LS-100. Aj keď má fotoaparát, na ktorom som mikrofón testoval, možnosť nastavenia úrovne nahrávania zvuku, je možnosť nastavenia úrovne priamo na mikrofóne veľmi užitočná, rovnako aj filter frekvencií. Všeobecne odporúčam mikrofón s týmito možnosťami, najmä pri použití s fotoaparátmi, ktoré možnosť nastavenia zvuku nemajú.

Bližšie informácie: : http://foto-video-mikrofony.cz/