Hore

Hranie sa s anamorphickým formátom

V niektorých článkoch som spomínal, že sa nechávam pri fotografovaní inšpirovať rôznymi formami umenia. Napríklad filmom, komixom či orientálnymi maľbami. Práve film ma inšpiroval k experimentu s formátom fotografie. Pomer strán 16:9 sa už udomácnil vo fotografii a niektorí ho uprednostňujú pred štandardnými formátmi 4:3 a 3:2. Je to najmä preto, že obrazovky počítačov a televízorov sú širokouhlé a  fotografie vo formáte 16:9 lepšie využijú celú plochu obrazovky. Mňa však zaujal tento formát skôr z hľadiska kompozície. Fotografovi dáva možnosť dynamickejšie komponovať, tým je ale z kompozičného hľadiska náročnejší. Kompozície sú neobvyklejšie. Ja som si však už zvykol a svoje fotografie bežne orezávam do panoramatického formátu 16:9. Lenže aj 16:9 je pre mňa už málo. Zatúžil som po dramatickejšom formáte známom z kín, tzv. anamorphickom s pomerom strán 2,35:1. Pravý anamorphický film vzniká s použitím špeciálnych objektívov, mňa však uspokojí samotný pomer strán. Ďalej sa teda budeme baviť o “falošnom anamorphickom formáte”.

Aj filmy o Indiana Jonesovi sú pre mňa inšpiráciou. Kompozície použité kameramanom môžem využiť aj ja.Zdroj: blue-ray.com

Príprava

Takýto pomer strán neponúka žiaden fotoaparát. Fotografie budem musieť orezať v počítači. Nemôžem však fotografovať “naslepo”, to by sa mi len ťažko komponovalo. Musel som sa nad týmto problémom trochu zamyslieť. Hľadáčik zrkadlovky nijako neupravím, ale s displejom by to išlo a to bez poškodenia fotoaparátu. Objednal som si preto kryt LCD displeja BM-12, pre Nikon D800E a pomocou hrotu kružidla a pravítka som naň vyznačil dve línie. Pri ich vytyčovaní som si pomohol papierovou šablónou, ktorú som si navrhol v počítači a vytlačil. V núdzi si vystačíte aj vymedzením formátu nalepením lepiacej pásky.

Nikon D800E a aj iné modely tejto značky majú funkciu zobrazenia pomocnej mriežky v hľadáčiku. Jej horizontálne čiary takmer presne vytyčujú anamorphický formát. Pomocná mriežka v Live View režime má ale čiary rozložené inak, a preto sa nedá použiť. Tu pomôže upravená krytka displeja.

Ak chcete pokračovať v čítaní tohto článku, aktivujte si eKonto Classic alebo ekonto PLUS.


Ak už máte niektoré z eKont aktivované, pre odomknutie článku musíte byť prihlásený. Ak sa Vám článok neodomkne, skúste aktualizovať okno prehliadača (napríklad stlačením F5, alebo Aktualizovať v okne prehliadača).

ePhoto.sk vám chce ponúknuť ešte lepší obsah, viac kvalitných článkov a ďalšie užívateľské vylepšenia. Okrem prístupu k spoplatnenému obsahu fotoškoly získate viac priestoru pre svoje fotografie, benefity a zľavy u vybraných partnerov a množstvo ďalších výhod. eKonto PLUS vám navyše ponúka aj hosting a prístup k atraktívnym témam pre ľahké a intuitívne vytvorenie vlastnej webstránky. To všetko už od 1,17€ na mesiac vrátane DPH.

Príjemné čítanie vám želá tím ePhoto.sk


Platbu je možné realizovať prostredníctvom SMS (len SR), PayPAL a prevodom z bankového účtu. Pri platbach SMS a PayPal prebehne aktivácia účtu v priebehu niekoľkých minút po potvrdení platby. O aktivácii budete informovaní SMS alebo emailom (podľa typu platby). Pri platbe prevodom môže aktivácia trvať 1-2 dni. O aktivácii vášho konta budete informovaní emailom. Do aktivácie vami vybraného ekonta, môžete využívať vybrané funkcie v režime Basic. Pri konte Classic môžete realizovať upgrade na dlhšie obdobie alebo na eKonto PLUS do 30 dní od jeho aktivácie.

Aktivovať eKonto        Registrovať

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
MarosB
2013-06-05 07:50:03
Zaujimavy clanok aj styl fotenia urcite si to skusim

a musim povedat ze ta fotka macky ma uplne dostala
 
Nikonak7
2013-06-05 07:50:18
zas raz niečo inšpiratívne... pekné fotky, super práca!
 
blasi
2013-06-05 08:02:35
u mna tiez fotka macky zarezonovala najviac. fajn vec
 
kozakm
2013-06-05 08:34:32
A proč nezkusit rovnou 5:1? Nebo 28:1, ať je ještě větší sranda?
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-06-05 08:42:01
príspevok od: kozakm
A proč nezkusit rovnou 5:1? Nebo 28:1, ať je ještě větší sranda?
To je len pre profikov, ja si na to netrufam. Rad si to ale pridem pozriet na tvojej stranke.
 
mirosz
2013-06-05 09:06:08
Cicvor jednoznacne najlepsi.
 
vd
2013-06-05 09:17:00
zaujimavy format. ja som zhruba tento format pouzil pri nahladoch v galerii na mojej webstranke - s rozdielom ze su komponovane na vysku
 
roadrebel66
2013-06-05 09:17:06
Super článok, záber má takto pekný širokánsky vzhľad a to sa mi páči. Prikladám zopár mojich pokusov o takéto fotky.
 
mrnousik
2013-06-05 09:18:36
jeeejda, toto sa mi paci, dik za clanok
 
zino
2013-06-05 09:28:16
Fajn článok a skvelé fotografie v galérii!
 
Daniel Urban
2013-06-05 09:48:06
Fajn článok. Tá mačka je úžasná
 
wayne
2013-06-05 10:25:59
K tomu ukazkovemu videu, velmi ma potesil vyber autora, kanal http://www.youtube.com/user/FenchelJanisch mam v odberoch
 
ZuzannaH
2013-06-05 10:30:56
za vyskusanie to rozhodne stoji... dakujem za inspiraciu
 
Majo77
2013-06-05 10:57:04
vďaka za nápad na ten displej , a tou mačkou si uchvátil asi každého
 
Jozef Macák
2013-06-05 11:22:14
fajn clanok, pripajam sa k obdivovatelom tvojej macky
 
kozakm
2013-06-05 11:31:17
príspevok od: Karol Srnec
To je len pre profikov, ja si na to netrufam. Rad si to ale pridem pozriet na tvojej stranke.
Abys nebyl zklamanej, když tam nic takového nenajdeš.
 
Milstar
2013-06-05 11:52:01
Dobrá inšpirácia. Fotky sú super, úplne iný priestor.
 
Patrik Stedrak
externý redaktor 2013-06-05 12:41:52
dobry napad...naviac dostupny pre kazdeho...vdaka za inspiraciu
 
slavofoto
2013-06-05 12:46:06
Len podla mna je zle zvoleny termin, "anamprphic" ktory je zle prebraty uz z videa a znamena nieco uplne ine .. v podstate sa jedna o "cinemascope" format zauzivany filmovy pomer stran, ale toto s anamorfom nema nic spolocne ... to by muselo byt snimane anamorfickym hranolom ...ako to bolo pri snimani na 35 mm material, kde sa touto optickou "premenou" ziskavala moznost snimania sirokouhle na klasicku kameru a na klasicky 35 mm format .. tu sa jedna len o cinemascope / movie format ..
 
DEVOTEE
ocenenie redakciou 2013-06-05 13:34:35
prave vcera som dokoncil jedno videjko kde ma bez ohladu na dnesny clanok zaujal takyto široky formát:

http://www.youtube.com/watch?v=tozNq1nW7_w&list=HL1370414637&feature=mh_l
 
total empty
2013-06-05 14:12:51
príspevok od: DEVOTEE
prave vcera som dokoncil jedno videjko kde ma bez ohladu na dnesny clanok zaujal takyto široky formát:

http://www.youtube.com/watch?v=tozNq1nW7_w&list=HL1370414637&feature=mh_l
Maš to nejak deformované,dá sa to spraviť aj bez toho, len sa musíš naučiť používať vrstvy pri spracovaní videa,je to to isté ako z obrazkamy vo fotošope, a hlavne png obrázky vo vrstvách.
 
DEVOTEE
ocenenie redakciou 2013-06-05 14:19:45
príspevok od: total empty
Maš to nejak deformované,dá sa to spraviť aj bez toho, len sa musíš naučiť používať vrstvy pri spracovaní videa,je to to isté ako z obrazkamy vo fotošope, a hlavne png obrázky vo vrstvách.
jasne ze da, video vzniklo cisto amatersky.... taky ten pokus, vobec netusim ake formaty a nastavenia sa použivaju aby to bolo po exporte tip top, slo hmi hlavne o zachytenie danej situacie a aby som priblizil divakom aj iny pohlad ako fotografia prim dokumente "bača". Rad sa priučim aj tomuto remeslu.... samozrejme to berem okrajovo a neprezivam moju "video-tvorbu" važne ... no clovek nikdy nevie..
 
total empty
2013-06-05 14:33:01
príspevok od: DEVOTEE
jasne ze da, video vzniklo cisto amatersky.... taky ten pokus, vobec netusim ake formaty a nastavenia sa použivaju aby to bolo po exporte tip top, slo hmi hlavne o zachytenie danej situacie a aby som priblizil divakom aj iny pohlad ako fotografia prim dokumente "bača". Rad sa priučim aj tomuto remeslu.... samozrejme to berem okrajovo a neprezivam moju "video-tvorbu" važne ... no clovek nikdy nevie..
Daš si urobiť video klasicky 16:9, do druhých vrstiev ti stačí dať clipart-png obrázok čierneho obdlžníka hore a dole a prispôsobíš ich veľkosť na pomer 21:9 napr. Z video môžeš posunúť v okne tak hore-dole aby bolo vidno to čo chceš,alebo osekalo to čo chceš,môžeš ho transformovať -odporúčam proporcionálne,ale pozor aby ti pri zmenšení nevznikli na kraji vertikálne čierne čiary. Je toho spústa čo môžeš robiť. Pri ukladaní videa daj pomer všade 16:9, pri exporte tiež a nemalo by dôjsť k deformáciam, v tvojom prípade vertikálne stlačenie.
Zvuk si daj stereo lebo jutub 5.1 nebere.
 
total empty
2013-06-05 14:40:38
príspevok od: DEVOTEE
jasne ze da, video vzniklo cisto amatersky.... taky ten pokus, vobec netusim ake formaty a nastavenia sa použivaju aby to bolo po exporte tip top, slo hmi hlavne o zachytenie danej situacie a aby som priblizil divakom aj iny pohlad ako fotografia prim dokumente "bača". Rad sa priučim aj tomuto remeslu.... samozrejme to berem okrajovo a neprezivam moju "video-tvorbu" važne ... no clovek nikdy nevie..
Tu máš mojú ukážku hrania z vrstvamy,žiadné video len čisto fotky.Robil som to pomaly osem hodín,ako aj z vytvorením hudby,zvukov a synchronizácie. Bolo tam okolo 10 video vrstiev a asi tri audio vrstvy.
http://youtu.be/SUEzRlRDSsQ
 
total empty
2013-06-05 15:44:24
Ďakujem všetkým hlupákom za minúsky,pokiaľ neviete o čom hovorím,tak si trhnite.
 
inkubbus
2013-06-05 16:08:11
príspevok od: total empty
Tu máš mojú ukážku hrania z vrstvamy,žiadné video len čisto fotky.Robil som to pomaly osem hodín,ako aj z vytvorením hudby,zvukov a synchronizácie. Bolo tam okolo 10 video vrstiev a asi tri audio vrstvy.
http://youtu.be/SUEzRlRDSsQ
čím viac efektov a fontov, tým viac profi? som si tak v polovici vieda hovoril, že ešte jeden nový prechodový efekt, tak to vypnem. ale donútil som sa to pozrieť dokonca.

 
total empty
2013-06-05 16:16:25
príspevok od: inkubbus
čím viac efektov a fontov, tým viac profi? som si tak v polovici vieda hovoril, že ešte jeden nový prechodový efekt, tak to vypnem. ale donútil som sa to pozrieť dokonca.

Nie, všetko má svoj význam, je to príbeh. Treba sa nad tým zamyslieť a počúvať zvuky. Alebo pozrieť trebars film hviazdná odysea 2010 -(2).
 
inkubbus
2013-06-05 16:17:53
otváraš mi nové obzory. nabudúce aj ja skúsim vypovedať príbeh pomocou rôznych fotnov vo videu.
 
lipsum
2013-06-05 16:23:44
príspevok od: kozakm
A proč nezkusit rovnou 5:1? Nebo 28:1, ať je ještě větší sranda?
pri pomere stran, ktore ako je spominane sa viaze ku kompozicii, sa osobne insipirujem hudbou, kvinta(3:2) kvarta(4:3) oktava(2:1) atd... inu zlomky su fajn pythagorejc a sarlatanstvo okolo cisiel tiez
 
kozakm
2013-06-05 16:27:04
príspevok od: inkubbus
čím viac efektov a fontov, tým viac profi? som si tak v polovici vieda hovoril, že ešte jeden nový prechodový efekt, tak to vypnem. ale donútil som sa to pozrieť dokonca.

Já bych to zkrátil: je to zvěrstvo, vydržel jsem 15 s
 
vladislav
2013-06-05 16:28:42
Diky za inspiraciu a super clanok
 
Marcel Rebro
2013-06-05 16:31:25
príspevok od: total empty
Ďakujem všetkým hlupákom za minúsky,pokiaľ neviete o čom hovorím,tak si trhnite.
Clanok som nedocital, video som nedopozeral ... ale mam kontrolnu/ne otazku/ky :
- ak dam palec dole som hlupak?
- ak dam palec hore som inteleguan?

.... len aby som vedel kam sa zaskatulovat, kym sa vypalcujem a trhnem sa
 
Marcel Rebro
2013-06-05 16:33:39
príspevok od: kozakm
Já bych to zkrátil: je to zvěrstvo, vydržel jsem 15 s
masochista
 
total empty
2013-06-05 17:03:11
príspevok od: Marcel Rebro
Clanok som nedocital, video som nedopozeral ... ale mam kontrolnu/ne otazku/ky :
- ak dam palec dole som hlupak?
- ak dam palec hore som inteleguan?

.... len aby som vedel kam sa zaskatulovat, kym sa vypalcujem a trhnem sa
Keď hovorím dačo zlé,tak mi povedz čo konkrétne.Lebo to čo som napísal je pravda,ako o videu a zatým si stojím. Keď mi dakto dá minúsku,tak asi som niečo zle napísal,tak rád sa dozviem čo.
Oni dávaju minúsky len tak,aby niekoho dehonestovali,nieje to prvýkrát a nie len u mňa.
Minuskujte si koľko chtete,ale za svojím komentom si stojím,a neprekrúcaj to inak a neber to ak čierné a bielé. Vždy je možnosť sa vyjadriť,ak niečo nieje v poriadku a nie niekoho odpisovať.
 
total empty
2013-06-05 17:04:23
príspevok od: kozakm
Já bych to zkrátil: je to zvěrstvo, vydržel jsem 15 s
Nerozumieš tomu,nieje všetko len o krásnych kvetinkách a motýľoch, pre pochopenie to musíš vidieť celé, možno to pochopíš...
 
total empty
2013-06-05 17:05:34
príspevok od: inkubbus
otváraš mi nové obzory. nabudúce aj ja skúsim vypovedať príbeh pomocou rôznych fotnov vo videu.
Neviem, či u teba je možné nejaké obzori otvoriť,možno po asimilácií.
 
atariak
2013-06-05 18:00:52
príspevok od: total empty
Nie, všetko má svoj význam, je to príbeh. Treba sa nad tým zamyslieť a počúvať zvuky. Alebo pozrieť trebars film hviazdná odysea 2010 -(2).
myslis Vesmirna Odysea 2001 od Stanleyho?
 
total empty
2013-06-05 18:31:40
príspevok od: atariak
myslis Vesmirna Odysea 2001 od Stanleyho?
Nie,on to len sfilmoval,od Arthur C. Clarke- on napísal 4 diely, 2001 je prvý natočený v 1968,druhý diel vesmírna odysea 2010-The Year we make Contact, ktorý bol natočený v 1984 roku. V súčasnosti sa natáča tretí diel, Knihy ,ako tie štyry diely sa nedajú kúpiť už veľmy dlho,konkretne hneď od smrti Arthura C. Clarka. A ešte ma trochu inšpiroval fi lm Horizont udalosti. To je asi všetko.

http://youtu.be/_BYY5U7L3B8
 
Cako
ocenenie redakciou 2013-06-05 19:48:23
takýto formát mám najradšej, teda osobne nie až tak široký... ale mám rád keď moje fotografie vyzerajú ako stopnuté scény z filmov ako mi raz niekto napísal do komentov pod fotku---
 
JohnNewton
2013-06-05 20:55:46
príspevok od: Marcel Rebro
Clanok som nedocital, video som nedopozeral ... ale mam kontrolnu/ne otazku/ky :
- ak dam palec dole som hlupak?
- ak dam palec hore som inteleguan?

.... len aby som vedel kam sa zaskatulovat, kym sa vypalcujem a trhnem sa
Je to jedno, palec je najdôležitejší prst ruky , hlavne oň neprísť
 
maco02
2013-06-05 21:19:03
Pekný článok
 
rbr69
2013-06-06 08:24:11
vyborny clanok na jeden hlt, plne suhlasim s "Niektorí namietnú, že širší formát sa dá dosiahnuť vyskladaním panorámy z viacerých záberov, čím sa naviac zvýši rozlíšenie. Tým sa ale vylúči klasický spôsob fotenia. Niektoré motívy nemôžete fotiť na viackrát." napriek tomu, ze som krajinkar a nic mi skoro neutecie
 
werdza
2013-06-06 11:07:42
Tiež sa pripájam k obdivovateľom mačky. A formát o trošku vyšší, ako zobrazovaný formát titulnej fotografie na Facebooku.
 
Luboss7
2013-06-07 11:20:58
Zaujímavý článok a pekné fotky, len neviem či je dobre použité slovíčko anamorfický. Čo viem tak anamorfický znamená, že sa širokouhlé filmy točili na klasický 35 mm kinofilm, len v kamere bol optický člen, ktorý obraz "zrazil" na šírku a v premietačke sa obraz znovu roztiahol na normálnu šírku - takto sa dal dosiahnuť širší záber s použitím 35 mm filmu a asi aj bežnej kamery (+ samozrejme príslušnej optiky). Okrem toho sa točili širokouhlé filmy aj na 70 mm pás, kde bol obraz zachytený bez skreslenia, ale to bolo určite drahšie a tiež premietačky na tento formát boli málokde.
 
matoxxx
2013-06-28 11:32:04
Tiež sa mi to páči,na mojom malom monitore to ale nie je ono.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia