Firma Fujifilm používa vo svojich fotoaparátoch vlastný snímač X-Trans CMOS, ktorý má inú štruktúru rozloženia farebných svetlocitlivých prvkov ako ostatné CMOS snímače. Tento snímač je jedným z dôvodov úspechu fotoaparátov tejto značky. Ich užívateľom ale robí vrásky na čele spracovanie obrazu v počítači. Na internete sa vedú siahodlhé debaty o tom, z ktorého RAW konvertoru je lepší obrazový výstup. Z ktorého sú zábery ostrejšie a farebne bližšie originálnemu spracovaniu JPG priamo vo fotoaparáte?
Najviac sa slabá podpora vyčítala firme Adobe a ich modulu Adobe Camera Raw. Na poslednej verzii Adobe popracovalo a spracovanie RAW-ov z Fujiniek sa zlepšilo. Obzvlášť potešili DNG profily zodpovedajúce tým, ktoré sú vo fotoaparátoch. Každý fotograf upravuje farby podľa seba a tak mi absencia týchto profilov až tak nevadila. Skôr ma trápil problém, ktorý som si pracovne nazval “vodovkový efekt”.
“Vodovkový efekt”
Či som fotografoval do JPG, alebo do RAW, na fotografiách sa objavovalo “rozpíjanie farieb”, najmä zelenej, ktoré mierne narušovalo ostrosť.
Originálny JPG priamo z fotoaparátu.
100% výrez z predchádzajúceho obrázku.
Rozpíjanie vidno, aj keď fotografujete čiernobielo. Okolo listov vidno na tmavšom pozadí svetlejšie línie. Opäť 100% výrez z originálneho JPG súboru.
Všimnite si efektu moiré, na žalúziách. Uvidíme, ako si s ním poradia jednotlivé testované programy.
Rozhodol som sa preto otestovať niekoľko RAW konvertorov, ako sa s problémom vodovkového efektu a moiré vysporiadajú. Ak si chcete vyskúšať to, čo ja, môžete si tiež nainštalovať trial verzie testovanch programov. Originálne RAW súbory, ktoré som použil, si môžete stiahnuť tu.
RAW konvertory
Stiahol som si trial verzie najznámejších RAW konvertorov. Hneď na začiatku som mohol vylúčiť z testu programy DXO Optics Pro 9 a Corel Aftershot, ktoré fotoaparáty Fujifilm nepodporujú. Najmä u druhého je to škoda, pretože je k dispozícii aj pre Linux, kde je o dobré fotoeditory núdza. Netestoval som Apple Aperture, pretože tento program končí a jeho čiastočnej náhrady sa dočkáme až v novom Mac OS X Yosemity.
Fotografie som neupravoval, len som ich importoval a ihneď vyexportoval.
Silkypix Developer Studio 6
V štandarde je k fotoaparátom Fujifilm dodávaný softvér Raw file converter EX od Silkypix. Jeho nevýhodou je, že nepodporuje RAWy z iných fotoaparátov, ako Fujifilm. Lepšie je preto siahnuť po univerzálnom programe. Prvý, ktorý som otestoval je práve z dielne Silkypixu.
V slušivom tmavošedom kabáte sa ukrýva pokročilý RAW konvertor, bez podpory práce s knižnicami. Funkčná výbava je veľmi dobrá, ako aj podpora fotoaparátov Fujifilm. Program podporuje obrazové profily, je ich k dispozícii dostatok ale používajú iné označenie, ako je zaužívané vo fotoaparátoch. Slušne potláča efekt moiré. S vodovkovým efektom si vie poradiť len priemerne.
Pracovná plocha programu Silkypix Developer Studio 6.
Moiré nie je tak výrazné ako u Iridientu, ale Lightroom a Capture One zvládajú jeho potlačenie oveľa lepšie.
Výsledok potlačenia vodovkového efektu je len priemerný.
Silkypix Developer Studio je univerzálny RAW konvertor bez väčšej podpory správy fotografii. Funkcii úprav je dostatok, veľmi dobrá je podpora obrazových profilov fotoaparátov Fujifilm. Svojimi výsledkami sa zaraďuje skôr na chvost poľa súťažiacich programov, pretože v ničom nevyniká. Potlačenie vodovkového efektu aj moiré je len priemerné.
Adobe Lightroom 5
Tento program dúfam nemusím nikomu bližšie predstavovať. Je to najpopulárnejší program pre správu, editáciu a publikovanie fotografii. Jeho silnými stránkami sú intuitívne ovládanie, práca s knižnicami a široká podpora fotoaparátov. V aktuálnej verzii podporuje dokonca farebné profily fotoaparátov Fujifilm a v porovnaní s originálnymi JPG súbormi, si z hľadiska vernosti farieb, vedie výborne.
Chýba mu podpora objektívov vo funkcii Lens Correction. S vodovkovým efektom si bez ďalších úprav nedokáže poradiť. Čiastočne pomôže nastavenia doostrenia. Iné programy si tu ale vedú lepšie. Najlepšie ale zvláda problémy s moiré.
Pracovná plocha programu Lightroom 5, modul Develop.
Moiré je potlačené veľmi dobre.
Najhorší výsledok v teste, ktorý ale zodpovedá originálnemu JPG súboru, ako ho vyprodukujú fotoaparáty Fujifilm s X-Trans CMOS senzorom.
Lightroom 5 má najlepšiu podporú obrazových profilov Fujifilm, na druhú stranu ale úplne absentuje korekcia chýb objektívov. Vodovkový efekt sa mu nedarí úplne potlačiť. Program sa vie veľmi dobre priblížiť farebnosti originálnych JPG súborov. Vyhovovať bude tým, ktorí majú Fujifilm ako doplnkový fotoaparát, alebo potrebujú rýchlo upravovať množstvo fotografii.V tom je Lightroomm nedostihnuteľný.
Iridient developer
Tento inak neznámy RAW konvertor sa do pozornosti fotografov dostal práve s rastúcou popularitou fotoaparátov Fujifilm. Niektorí ho dokonca označujú za program, ktorý dokáže najlepšie vyvolať fotografie z Fujiniek. Z funkčného hľadiska je to vyslovene len RAW konvertor bez organizačných a publikačných možností. Vyvolávanie RAW-ov ale zvláda veľmi dobre.
Bez úprav sa programu darí veľmi dobre potlačiť vodovkový efekt. K dispozícii je základný profil, ak prepnete na iný, zmenu spozorujete práve na znovuobjavení sa vodovkového efektu.
Štandardne program fotografie pomerne silno doostruje pomocou hybridného doostrovania. Verím, že mnohí budú preferovať práve vyššiu ostrosť. Či už máte doostrovanie aktívne, alebo vypnuté, Iridient má problémy s moiré efektom. Na druhú stranu ale poteší korekcia objektívov.
Pracovná plocha programu Iridient developer.
Moiré je výrazné.
Aj vďaka silnejšiemu doostrovaniu je vodovkový efekt najlepšie potlačený.
Iridient developer je jednoduchý program s výbornou funkcionalitou vyvolávanie RAW súborov. S vodovkovým efektom si poradí veľmi dobre. V štandarde pomerne silno fotografie doostruje, ale bez rušivého zvýraznenia hrán. Nepoteší len zvýraznenie moiré.
Capture One 8
Príchod tohto programu mi narušil môj pracovný harmonogram. Už som mal otestované výsledky verzie 8, keď prišiel jej nástupca. Capture One 8 má bohatú funkcionalitu, konkurujúci Lightroomu. Nie je to len RAW konvertor ale veľmi dobre si poradí aj so správou fotografii. Nie je až tak ľahko ovládateľný a v Lightroome prácu urobíte rýchlejšie.
Program ponúka len základný profil, ale veľmi dobrý. Potlačenie vodovkového efektu je o máličko horšie ako u Iridientu, fotografie ale nie sú tak preostrené. S moiré si pritom poradí rovnako dobre ako Lightroom. Nechýbajú profily objektívov pre korekciu skreslenia. Výsledok je výborný.
V tmavom kabáte sa predstavuje pracovná plocha programu Capture One 8.
Efekt moiré je potlačený rovnako dobre ako u Lightroomu 5.
Po jemnom doostrení by sa výsledok vyroval programu Iridient.
Capture One 8 ponúka bohatú funkcionalitu. Výborne potláča vodovkový efekt i moiré. Subjektívne sa mi najviac páči farebnosť, aj keď nezodpovedá obrazovým profilom Fujifilm. Štandardné úpravy sú najoptimálnejšie nastavené zo všetkých testovaných programov. Kto by sa chcel viac priblížiť ostrosti Iridientu, musí fotografie mierne doostriť.
Záver
V mojom teste zvíťazil Capture One 8. Fotografie z RAW súborov nasnímaných fotoaparátmi Fujifilm (X-Trans CMOS snímač) vyvoláva najlepšie. Naviac fotografie nielen upravuje ale pomôže aj s ich organizáciou. Prekvapením je takmer neznámy Iridient Developer, jednoduchý program, ktorý si s Fujifilmovými RAW-mi poradí veľmi dobre. Výsledok poteší najmä tých, ktorý majú radi väčšiu ostrosť. Ak dávate prednosť filmovému vzhľadu, doostrovanie vypnite. Lightroom 5, aj keď sa zdá, že patrí skôr medzi porazených, v skutočnosti najvernejšie pripodobuje výsledky tomu, čo sa deje priamo vo fotoaparátoch Fujifilm. Dvorný úpravca Silkypix sa funkčne podobá Iridientu, RAW-y ale tak dobre vyvolávať nedokáže.
Z každého testovaného programu sa dajú dosiahnuť lepšie výsledky, než tu prezentujem. Mojím cieľom bolo ale zistiť, ktorý program to zvláda najlepšie v štandarde a teda bez práce naviac.