Hore

Čo priniesla dnešná doba...

Keď som čítal Julovu recenziu na Nikon D3x, zaujal ma jeden parameter - „NEF (RAW formát Nikonu) má 50Mb!" Tak som si trošku zaspomínal.

Pred 20-timi rokmi už boli počítače. :)

Neboli mp3, avi, digi foťáky a pozor, ani mobily!

Čo sa týka počítačov, tak neexistovala ani CD mechanika. Boli iba diskety o veľkosti 5¼-" HD s kapacitou 1,2MB!!! Dnes máme USB kľúče už bežne s kapacitou 8, 16, 32 alebo už 64GB.


1,2 MB verzus 64 GB!

 

Odolnejšie diskety boli 3,5" s kapacitou 1,44MB. Bol s nimi však problém, že keď ste použili káblový prenos (strčili ste disketu do kabelky) a išli električkou :), tak ste mohli ľahko prísť o uložené dáta. Aj slabé elektromagnetické pole, ktoré sa nachádzalo okolo silných elektromotorov, dokázalo informácie na takej diskete poškodiť.

Neexistoval ani internet a preniesť údaje elektronickou cestou bolo dosť zložité. Boli len pevné linky a cez modemy, ktoré bolo ťažké nakonfigurovať, s rýchlosťou prenosu okolo 36 kb/s (neskôr max. 56kb/s), to bolo skôr utrpenie ako pasia. Súbory väčšie ako 1MB bolo zakázané posielať, lebo taký 3MB súbor by aj tak neprešiel, padlo by spojenie.

... a nebol ani MS Office.

 


Macintosh SE FDHD s HD 20Mb a RAM 1Mb - prvý počítač pod 1000$ (1990)

 

Pred tými 20timi rokmi bol frajer vlastne aj ten čo mal HDD. Operačný systém sa spustil z dvoch 5¼ diskiet natiahnutý do operačnej pamäte. RAM-ka sa pohybovala medzi 1 až 2MB. Dnes čísla ostali, len M sa zmenilo na G. Hard disky boli o veľkosti 10 až 20MB (cena takého disku bola okolo 13tis Sk). A tu som sa chcel dostať. Veď na ten disk by nezmestila ani jedna NEF fotka!!! Dnes už dostanete HDD s kapacitou označenou písmenkom T, čiže Terabajt čo je 1000x1000 MB viac teda milión krát viac ako pred 20-timi rokmi.

 

Pri tých 50MB na jednu fotku som si pomyslel, že na moju 8GB kartu, by som nafotil o polovicu menej ako z môjho súčasného foťáku. No výrobcovia nezaspali. Vynašli SDXC s kapacitou od 32GB do 2TB s prenosovou rýchlosťou 104 MB za sekundu. Výrobcovia foťákov, tak môžu pokojne zvyšovať megapixely, len my budeme musieť zvyšovať svoje záložné kapacity s pribúdajúcim počtom nafotených fotiek.

 

 

Julo Kotus:

 

Je to však pre bežných užívateľov potrebné? Nárast megapixelov sledujeme všade, aj u kompaktov, ktoré na malom senzore a so slabším objektívom nemajú šancu tieto pixely zužitkovať. Výsledkom je menej kvalitný, zašumený obraz alebo vyhladený od šumu ale aj od detailov! Aj u zrkadloviek pre začiatočníkov je situácia podobná.

 

Môžete operovať tým, že predsa nemusíte fotografovať na plné rozlíšenie. To je síce pravda, ale malé pixely ostávajú. Šum pri vyšších citlivostiach ostáva. Malé pixely totiž zachytávajú menej svetla a signál z nich je potrebné zosilňovať. Vzniká pri tom viac šumu, ako pri senzoroch s menším počtom pixelov, ktoré sú väčšie a zachytia viac svetla.  Pričom znížením rozlíšenia neriešia spoločnosti malú veľkosť pixelov.
 
Oveľa viac by pomohlo, keby sa firmy namiesto nezmyselného naháňania za megapixelmi zamerali skôr na dynamický rozsah a citlivosť snímačov za zníženého osvetlenia. Predstavte si kompakt pri súčasnej technológii snímačov a firmvéru, ktorý by mal 4-5 Mpx! Jeho obraz by bol lepší, ako je obraz 15Mp kompaktov. Určite pri horších svetelných podmienkach, ktoré nás často stretávajú. A nemuseli by ste každoročne meniť kapacitu úložných diskov.

 

Podobnú vec nedávno urobil Nikon, keď pri predstavení D3 a D700 nešiel po najvyššom rozlíšení, ale po dobrom dynamickom rozsahu a po vynikajúco zvládnutej vysokej citlivosti ISO. Prístrojmi tak môžete smelo fotografovať až na citlivosti ISO 3200 a na menšie aplikácie aj 6400 a viac.

 

Prosíme, nezvyšujte megapixely u kompaktných aparátov a amatérskych zrkadlovkách!!!

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
TTFun
2009-04-23 12:21:52
Suhlasim, dnes keby som mal kupit zrkadlovku, najpravdepodobnejsie by to bol N D700.
 
Corvus
2009-04-23 12:37:27
megapixle predavaju. uviest kompakt s 5mpx je obchodna samovrazda. je to smutne, ale mozu za to vyrobcovia ktori tieto ciselka tak mohutne propaguju.
 
wayne
2009-04-23 12:37:38
Fujifilm F200EXR je polo-krokom k znizovaniu MPx, tu marketing jasne ukazuje smer a je na zakaznikoch aby marketingu ukazali co si o tom celom myslia, samozrejme stale bude vela ludi ktorych vela MPx tesi....
 
Ferdo
2009-04-23 12:38:06
Pekny clanok, ...ja len, ze ISO 3200, nie 3600 ;)
 
julo kotus
2009-04-23 12:50:07
príspevok od: Ferdo
Pekny clanok, ...ja len, ze ISO 3200, nie 3600 ;)
preklep opravený :)
 
duroslav
2009-04-23 13:10:03
Pred 20 rokmi nielen 5,25´ a 3,5´ diskety vládli svetu ale ešte kde tu tam sa objavila aj 8´. A to nehovorím o tom, že veľa ľudí používalo ešte magnetofónové kazety na ukladanie dát :-)
Modemy s rýchlosťami 33,6kbd prípadne 56kbd sa objavili až tak zhruba v polovici 90. rokov alebo neskôr. Pamätám, ako som sa voľakedy pripájal na BBS-ky cez 9,6kbd modem a aký som bol neskutočne šťastný keď sa mi podarilo odniekiaľ stiahnuť súbor o veľkosti 200kB bez spadnutia spojenia :-)
 
jake
2009-04-23 14:17:44
dobry nazor, zhodou okolnosti vcera som mal v ruke D3x versus D700 a na velke prekvapenie vsetkych zucastnenych som ako prve trosku zrovnopravnil podmienky a testovalo - superilo sa pri ISO 2500 (boli to Nikon dni v Ostrave) a cuduj sa svete, D700 jasnejsi a lespi obraz vratane detailov!!! Samozrejme pri ISO 200 by bola situacia ina ale len pri velkom grafickom monitore. Pri prepixelovani na rozlisenie bezneho monitora ci obrazovky rozdiel nepoznate, hoci D3x ma svoje prednosti - otazka vsak vyuzitelne alebo nie? Kedze som si chcel kupit tento aparat tak som si ho checkol z kazdej strany. Vysledok? nie som studiovy fotograf a pri halovych sportoch a reportoch co fotim je D700 podstatne lepsia volba tak radsej poradim dokupit fest drahe a fest dobre sklo typu 200/f2 alebo 300/f2,8. To vysoke ISO ma prekvapuje cim dalej tym viac, najprv mi vadilo ze mam len 12,3 MPx ale dnes ma nadchyna kvalita fotiek. Jules ma pravdu, treba riesit DR a nizky sum pre extremnych ISO ako len navalit kyble MPx - vsak to ani sucastna zobrazovacia technika neni schopna ukazat
 
Luigi™
2009-04-23 20:27:25
20 rokov... a porovnajme Macintosh SE FDHD s novým Macom Pro s intelom Core 2 Xeon :)
 
jozef1
2009-04-23 20:32:48
príspevok od: Corvus
megapixle predavaju. uviest kompakt s 5mpx je obchodna samovrazda. je to smutne, ale mozu za to vyrobcovia ktori tieto ciselka tak mohutne propaguju.
je to pravda, robim v obchode a ked ludia chcu fotak, tak prve na co sa pitaju su megapixely. A potom este aby mal co najvacsi zoom.
 
dmiro
2009-04-23 22:27:36
mas pravdu len tam som si nebol isty v cislach, neviem ci ti prve modemy nemali dokanca len 4,8kbs. A uspechbol ked si sa uz konecne pripojil :)
 
Ronn
2009-04-23 22:49:51
na toto vsetko si pamatam, s prvym pocitacom som sa stretol na zakladnej skole. Bolo to PMD, neskor Didaktik M a na strednej postupne 286,386,486 (na ktorom uz bezal win95). Potom si kamarat kupil Intel Pentium 2 a po desiatich rokoch od stretnutia s prvym pc som si kupil vlastny :) Clovek si aj pri tomto uvedomi ako starne :D

Co sa tyka fotakov sa divim ze vela ludi nevie co vlastne pixely resp. Mpx znamenaju. Kazdy sa hrnie za najvyssimi cislami a pritom 99% uzivatelom bohate staci 6Mpx. Uz pri nastupe 5mpx fotakov v mobiloch sa mi pretacali panenky a nechapal som preco to tlacia na tak male senzory.
 
dmiro
2009-04-23 23:14:53
príspevok od: jake
dobry nazor, zhodou okolnosti vcera som mal v ruke D3x versus D700 a na velke prekvapenie vsetkych zucastnenych som ako prve trosku zrovnopravnil podmienky a testovalo - superilo sa pri ISO 2500 (boli to Nikon dni v Ostrave) a cuduj sa svete, D700 jasnejsi a lespi obraz vratane detailov!!! Samozrejme pri ISO 200 by bola situacia ina ale len pri velkom grafickom monitore. Pri prepixelovani na rozlisenie bezneho monitora ci obrazovky rozdiel nepoznate, hoci D3x ma svoje prednosti - otazka vsak vyuzitelne alebo nie? Kedze som si chcel kupit tento aparat tak som si ho checkol z kazdej strany. Vysledok? nie som studiovy fotograf a pri halovych sportoch a reportoch co fotim je D700 podstatne lepsia volba tak radsej poradim dokupit fest drahe a fest dobre sklo typu 200/f2 alebo 300/f2,8. To vysoke ISO ma prekvapuje cim dalej tym viac, najprv mi vadilo ze mam len 12,3 MPx ale dnes ma nadchyna kvalita fotiek. Jules ma pravdu, treba riesit DR a nizky sum pre extremnych ISO ako len navalit kyble MPx - vsak to ani sucastna zobrazovacia technika neni schopna ukazat
zrkadlovku som si kupil preto, lebo som chcem robit tehnicky kvalitne fotky. no ak pri ISO vyssom ako 400 ma fotku posiatu zrnom, tak z toho nadseny nie som. Dufam aj ja, ze honba za megapixelmi konci pri 25 pre profesionalov 15 pre amaterov a 8 by som dal na kompakty :), aspon na kratky cas, kym nevylepsia sum, DR...
od 50D som ocakaval, ze si lepsie poradi s tym sumom. No, asi na buduce.
PS: Tesim sa na FullFrame zrkadlovku s cenou okolo 1000Eur bez sumu do ISO 1600.(nemam na mysli second hand). Stihnu to do troch rokov? :)
 
duroslav
2009-04-24 07:54:31
príspevok od: dmiro
mas pravdu len tam som si nebol isty v cislach, neviem ci ti prve modemy nemali dokanca len 4,8kbs. A uspechbol ked si sa uz konecne pripojil :)
Neviem presne, na akých rýchlostiach frčali prvé modemy, ale v 80. rokoch boli populárne ešte akustické couplery, do ktorých sa vkladalo normálne telefónne sluchátko. Tie bežali na rýchlostiach 1,2 až 2,4.
Pri tej rýchlosti by trvalo preniesť jeden 50MB NEF súbor 2-4 dni :-)
 
IO-NR
2009-04-24 08:36:51
Ja skor typujem do 5 rokov,...EOS 5D MkIV, alebo Nikon D900....resp. nieco na podobny sposob (mozno vzniknu lacnejsie, plastovejsie varianty, aby doplnili dieru medzi poloprofi APSC a lacnejsimi profi FF, kde je slusna cenova fuga) Rozhodne sa na to tesim....
 
jake
2009-04-25 08:36:17
zrkadlovak FF do 1000,- eur nebude! Myslim, ze vzdy pride take vylepsenie, ktore cenu udrzi v hraniciach okolo 2000,- minimum a tvrde profi vzdy nad 4000,. Myslim ale ale taketo rozhodnutia firiem canon a nikon su spravne, pre profesionalnu fotografiu je potrebne dramatickejsie vylepsenie alebo menej casto menit modely plus pokrocit s kvalitnou optikou.
 
attila.farkas
2009-04-25 21:00:07
hm... :) ja som si spomenul na stryka Gatesa, ktory niekedy v ere atari a comodore v nejakom interview na otazku, ako si predstavuje buducnost PC, ci sa nebude zvysovat kapacita RAM povedal nieco v zmysle, ze urcite nie, lebo nikdy v historii ludstva nebude vyvinuty program ktory by potreboval viac ako 640kb

co uz
 
bartkovjak
2009-05-02 12:33:26
príspevok od: TTFun
Suhlasim, dnes keby som mal kupit zrkadlovku, najpravdepodobnejsie by to bol N D700.
Vsetko je to super , aj mne sa paci nikon D 700 ale ma to vstko jednu chybu , naco tam je to vysoke iso ved ked to nafotim amaterskym fotakom a v postprocesingu to upravim vo photoshope pomocou Noise ninja pluginu tak je to to isté.
 
e1BA
2009-05-04 02:12:54
príspevok od: bartkovjak
Vsetko je to super , aj mne sa paci nikon D 700 ale ma to vstko jednu chybu , naco tam je to vysoke iso ved ked to nafotim amaterskym fotakom a v postprocesingu to upravim vo photoshope pomocou Noise ninja pluginu tak je to to isté.
Ver tomu že nie. ;)
 
Manny357
2009-05-26 08:53:52
Najprv vyrobcovia dlhodobo krmia nevedomich uzivatelov ze cim viac MPx tym lepsie a clovek ktory nie je fotograf ale chce fotit a ma si vybrat medzi dvoma kompaktmi jeden ma 10 MPx druhy 15MPx, tak samozrejme ze ten 15MPxovy je lepsi.. Pravdou je ze niekedy som rad ze si mozem dovolit vyrezat polovicu fotografie... Ale ked si predstavym ze by som mal zrkadlo z FF, naslapany procak a vsetko mozne a senzor by mal 8MPx tak by som asi zavidel sam sebe ze ake delo mam :D... Dovolim si povedat, ze tento clanok by mal byt ponaucenim pre vyrobcov... smutne je ze radsej predaju srot ako by priniesli medzi ludi kvalitu...
 
yuriks
2009-06-04 14:31:02
moja kolegyna bola v cine a si odtial doniesla 120 GB USB kluc v prepocte na nase asi 200 SK tj 6-7 eur. a ze im ukazoval predajca aj vyse 200 GB a viac.... cinania su blazni...
 
Adrique
2009-07-16 19:29:58
príspevok od: yuriks
moja kolegyna bola v cine a si odtial doniesla 120 GB USB kluc v prepocte na nase asi 200 SK tj 6-7 eur. a ze im ukazoval predajca aj vyse 200 GB a viac.... cinania su blazni...
no...tie zázračné kapacity sú len fiktívne, kolegynka bude rada, ak na klúč zmestí 4GB... V súčasnosti (júl 2009) je najväčší USB disk 128 GB, je drahý jak sviňa (vyše 500 USD) a vyrába sa len na objednávku. Robí to Kingston.
 
Adrique
2009-07-16 19:32:34
príspevok od: Manny357
Najprv vyrobcovia dlhodobo krmia nevedomich uzivatelov ze cim viac MPx tym lepsie a clovek ktory nie je fotograf ale chce fotit a ma si vybrat medzi dvoma kompaktmi jeden ma 10 MPx druhy 15MPx, tak samozrejme ze ten 15MPxovy je lepsi.. Pravdou je ze niekedy som rad ze si mozem dovolit vyrezat polovicu fotografie... Ale ked si predstavym ze by som mal zrkadlo z FF, naslapany procak a vsetko mozne a senzor by mal 8MPx tak by som asi zavidel sam sebe ze ake delo mam :D... Dovolim si povedat, ze tento clanok by mal byt ponaucenim pre vyrobcov... smutne je ze radsej predaju srot ako by priniesli medzi ludi kvalitu...
Čoo??? To už robia ja 15 MPix kompakty? :-0 Práve som chcel napísať, že sa mi zdá, že počet pixelov v kompaktoch za na chvíľu zastavil na 10-12 miliónov...
 
ado22
2009-08-03 22:31:24
musím priznať že iba hoci začínam fotiť mal som skúsenosť ktorou som sa zasmial skoro na celú dedinu. Ja s mojím staručkým olympusom ktorý ešte aj stále používam a nedám naň dopustiť c745 3.2 MPx verzus nový kompakt rozlišenie 9 Mpix 3x menšia optika ako u staručkého oplympusu. Porovnal som si fotky a môj staurčký cca 6 rokov starý olypus ktorý bere karty max 128MB spravil fotky lepšie ako s kompkatu
spolužiaci len krútili hlavou :)
 
pcleader21
2009-08-06 20:30:15
c745-kou som fotil 5 rokov a napriek tomu ze teraz mam nikon D60 coz je podstatny rozdiel, tento maly olympus, ktory uz vtedy prekonal svoju dobu, ma miesto v mojom srdci a vysla z jeho 3,2 MPX nejedna dobra fotka...a to som ani nefotil na plnom rozliseni... Autor tohoto clanku ma svatu pravdu.... fotil som 5 rokov na 3,2 MPX na 64MB kartu... a zvyknuty na 36 obrazkove policka, necitil som sa nijak obmedzeny....
 
noiseless
2009-08-06 20:37:21
mam presne ten isty fotak , stale nim fotim a som nadmieru spokojny. Ma sice len 3,2 Mpx ale fotky robi uzasne .... je to strasne kvalitny a super fotak ... som spokojny ... bude mi za nim luto ked budem kupovat noveho nikona . Po prazdninach planujem kupit nikon D80 nejaky bazarovy ... ale tento olympus mi ostane vzdy ako zalozny fotak ... nepustim ho z ruky nikdy :)
 
Jozi Mačutek
2012-06-04 16:50:27
kompakt za 70€ - 15mpx
Nikon D700 - 12MPX
no čo je lepšie ?? ja mam staršiu 8800 nikon a ma 8mpix a foti ovela lepšie jak sestrin 10mpix prdiak .
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia