Tak ako minulý rok, aj tento rok sa mi podarilo dostať akreditáciu na fotenie jedno (z pohľadu fotografa) z najatraktívnejších podujatí motošportu v našom regióne - 6-hodinové vytrvalostné preteky Invicta Epilog na Masarykovom okruhu v Brne. Atraktívne je najmä preto, že sa jazdí od obeda až do neskorého večera, za úplnej tmy a ponúka tak nevšedné pohľady na automobilové preteky.
Tento rok mi nevyšlo svetlo tak ako ten minulý - v piatok počas kvalifikácie zamračené, v sobotu sa zamračilo akurát pred západom slnka, keď bolo svetlo najlepšie. Na druhej strane som sa vďaka tomu viac zameral na experimentovanie s dlhými expozíciami a tentoraz som ani nezutekal z trate pred príchodom úplnej tmy a mohol som si tak vyskúšať prácu s bleskom. Galériu bude teda viac experimentálna ako býva pri bežných fotoreportoch pri podobných podujatiach :)
K samotným pretekom nemám viac čo dodať, snáď len to, že sa tento rok zišla pestrejšia zbierka superšportov, okrem tradičnej hviezdy zelenej Pagani Zonda (ktorá opäť preteky nedokončila) sa po trati preháňali aj Mercedesy AMG GT3, jedno Lamborghini Gallardo, Ferarri 458 GT, niekoľko Ferarri 430 GT, Porsche GT3 a veľa ďalších, takže bolo skutočne na čo pozerať. Tak ako aj minulý rok boli súčasťou podujatia preteky Czech drift series, teda preteky v jazde šmykom, avšak tentokrát s menšou účasťou.
No a teraz už samotné fotky.
Piatok - kvalifikácia
F5, 1/250sec, ISO 200. Pod piatkovou jednoliatou šedou oblohou to nebolo úplne ono, tak som skúsil experimentovanie s dlhšími časmi
F22, 1/3sec, ISO 100.
F16, 1/6sec, ISO 100
Po skončení kvalifikácie na preteky v driftovaní sa na trať vydali superšporty. Z piatkovej kvalifikácie som však vzhľadom na horšie svetlo a tým pádom dvíhanie ISO vo foťáku veľa fotiek za svetla neurobil, v podstate som sa pohyboval len v jednom sektore trate. Pár rozpálených brzdových kotúčov sa mi ale podarilo zachytiť.
F2.8, 1/50sec, ISO 800
F4, 1/60sec, ISO 100. Pri ostrení na jasné body - svetlá, pestré farby auta sa dá fotiť aj s nižším ISO, no treba počítať s tmavým okolím auta a následným zosvetľovaním v počítači.
S príchodom tmy som sa presunul do paddocku, kde som chcel pofotiť výjazdy áut z boxov a tu už to bez blesku nešlo. Väčšinou som fotil s bleskom na druhú lamelu a dlhším časom uzávierky. Pri kratších časoch a normálnom blýskaní vzniknú skôr statické a ploché fotky, nastavením na dlhší čas a bleskom na druhú lamelu som sa snažil dosiahnuť efekt pohybujúceho sa auta a zároveň zamrazenia pre prekreslenie detailov.
F4, 1/10sec, ISO 250
F4, 1/10sec, ISO 250
Nasledoval presun do prvej zákruty za štartom, kde som si chcel vyskúšať fotenie s bleskom cez rádiové odpaľovanie. Celkom som bol prekvapený dosahom lacných čínskych odpaľovačov, bez problémov mi blesk odpálili aj na 50metrov. Bohužiaľ to neboli TTL odpaľovače, takže kým som manuálne nastavil tú správnu hodnotu, pekne som sa nabehal.
F2.8, 1/160sec, ISO 1000
Odpad bol pri tomto type fotenia veľmi vysoký, odhadujem, že použiteľných bolo tak 5 zo 100 fotografií, no z niektorých "nepodarkov", resp. "umeleckých záberov" vznikli opäť zaujímavé experimenty.
F2.8, 1/10sec, ISO 1000
Sobota - preteky
V sobotu sa počasie výrazne zlepšilo, takže aspoň cez deň svietilo slnko, dokonca aj oblačnosť bola celkom zaujímavá, takže bolo opäť na čo pozerať. Na trať som prišiel už počas pretekov v driftovaní, kde sa mimoriadne darilo Slovákom, v najvyššej kategórii obsadili prvé dve miesta.
F11, 1/160sec, ISO 100
F2.8, 1/2500sec, ISO 100. Víťazné gesto známeho slovenského driftera Romana Kolesára, ktorý v Brne vyhral vo svojej kategórii
F4, 1/800sec, ISO 100. Davy divákov nadšene tlieskali víťazom.
Po pretekoch v driftovaní som sa opäť presunul do boxov, kde som chcel nafotiť prípravy jazdcov na 6-hodinový závod a zároveň využiť jesenné slnko, ktoré už pomaly klesalo nad obzor a vytváralo zaujímavé tiene.
F4, 1/200sec, ISO 100.
F4, 1/800sec, ISO 100
F2.8, 1/4000sec, ISO 100
Samotné vytrvalostné preteky začali o 14.00, tentokrát som vynechal prechádzku po štartovom rošte, na ktorý organizátori pustili divákov a keďže sa ich nazbierali stovky, bolo by takmer nemožné spraviť aspoň jeden poriadny záber.
Preteky začali ešte za veľmi priaznivých svetelných podmienok, predsalen októbrové svetlo je oveľa mäkšie ako letné aj relatívne skoro popoludní.
F4, 1/3200sec, ISO 200. Snažil som sa aj o detailné zábery tvárí jazdcov, no bola to tiež podobná lotéria ako v prípade nočného fotenia
F2.8, 1/1250sec, ISO 200
F18, 1/40sec, ISO 100.
F4, 1/400sec, ISO 100. Hviezdou tohto víkendu, teda aspoň pre mňa, bolo toto žlto-červené Ferarri 430 GT, ktoré chŕlilo oheň skoro neustále
F4, 1/4000sec, ISO 100
Nakoniec sa však zatiahlo aj v sobotu, asi hodinu pred západom slnka, takže to najlepšie svetlo som aj tak nevyužil. O to skôr však autá rozsvietili svetlá a tak som mohol skúsiť opať niekoľko experimentálnych záberov.
F22, 1/4sec, ISO 100.
F22, 1/4sec, ISO 100.
Po západe slnka sa tma postupne prehlbovala a z áut ostali viditeľné viacmenej len svetlá a obrysy.
F2.8, 1/4000sec, ISO 400
F2.8, 1/2500sec, ISO 400
F2.8, 1/640sec, ISO 800
F2.8, 1/640sec, ISO 800
V sobotu mi počas tmy prestalo fungovať rádiové odpaľovanie - lacné čínske odpaľovače si vybrali svoju daň :) , tak som musel blýskať autá len naplocho s bleskom na foťáku. Týmto spôsobom som však osvetlil predovšetkým ich reflexné prvky - rôzne nálepky sponzorov, čo tiež nakoniec vyzeralo celkom zaujímavo, hlavne v kombinácii s modrými plameňmi z výfukov.
F2.8, 1/10sec, ISO 800
Nakoniec som zakotvil v jednej zákrute v tej najviac pokrútenej časti trate a už som len bez blesku skúšal zachytiť ohne z výfukov aút.
F2.8, 1/60sec, ISO 500
Záver
Tento ročník bol z môjho pohľadu zaujímavejší ako ten minulý, nočné fotenie má svoje neopakovateľné čaro. Dúfam, že sa mi budúci rok podarí prísť opäť, snáď už aj s lepšou technikou. Tento fotoreport bol nafotený s Nikonom D5000, objektívy Sigma 70-200 f2.8, Tamron 17-50 f2.8, bleskom Nikon SB 700 a rádiovými odpaľovačmi Aputure Trigmaster (za cca 40eur).
Tento rok mi nevyšlo svetlo tak ako ten minulý - v piatok počas kvalifikácie zamračené, v sobotu sa zamračilo akurát pred západom slnka, keď bolo svetlo najlepšie. Na druhej strane som sa vďaka tomu viac zameral na experimentovanie s dlhými expozíciami a tentoraz som ani nezutekal z trate pred príchodom úplnej tmy a mohol som si tak vyskúšať prácu s bleskom. Galériu bude teda viac experimentálna ako býva pri bežných fotoreportoch pri podobných podujatiach :)
K samotným pretekom nemám viac čo dodať, snáď len to, že sa tento rok zišla pestrejšia zbierka superšportov, okrem tradičnej hviezdy zelenej Pagani Zonda (ktorá opäť preteky nedokončila) sa po trati preháňali aj Mercedesy AMG GT3, jedno Lamborghini Gallardo, Ferarri 458 GT, niekoľko Ferarri 430 GT, Porsche GT3 a veľa ďalších, takže bolo skutočne na čo pozerať. Tak ako aj minulý rok boli súčasťou podujatia preteky Czech drift series, teda preteky v jazde šmykom, avšak tentokrát s menšou účasťou.
No a teraz už samotné fotky.
Piatok - kvalifikácia
F5, 1/250sec, ISO 200. Pod piatkovou jednoliatou šedou oblohou to nebolo úplne ono, tak som skúsil experimentovanie s dlhšími časmi
F22, 1/3sec, ISO 100.
F16, 1/6sec, ISO 100
Po skončení kvalifikácie na preteky v driftovaní sa na trať vydali superšporty. Z piatkovej kvalifikácie som však vzhľadom na horšie svetlo a tým pádom dvíhanie ISO vo foťáku veľa fotiek za svetla neurobil, v podstate som sa pohyboval len v jednom sektore trate. Pár rozpálených brzdových kotúčov sa mi ale podarilo zachytiť.
F2.8, 1/50sec, ISO 800
F4, 1/60sec, ISO 100. Pri ostrení na jasné body - svetlá, pestré farby auta sa dá fotiť aj s nižším ISO, no treba počítať s tmavým okolím auta a následným zosvetľovaním v počítači.
S príchodom tmy som sa presunul do paddocku, kde som chcel pofotiť výjazdy áut z boxov a tu už to bez blesku nešlo. Väčšinou som fotil s bleskom na druhú lamelu a dlhším časom uzávierky. Pri kratších časoch a normálnom blýskaní vzniknú skôr statické a ploché fotky, nastavením na dlhší čas a bleskom na druhú lamelu som sa snažil dosiahnuť efekt pohybujúceho sa auta a zároveň zamrazenia pre prekreslenie detailov.
F4, 1/10sec, ISO 250
F4, 1/10sec, ISO 250
Nasledoval presun do prvej zákruty za štartom, kde som si chcel vyskúšať fotenie s bleskom cez rádiové odpaľovanie. Celkom som bol prekvapený dosahom lacných čínskych odpaľovačov, bez problémov mi blesk odpálili aj na 50metrov. Bohužiaľ to neboli TTL odpaľovače, takže kým som manuálne nastavil tú správnu hodnotu, pekne som sa nabehal.
F2.8, 1/160sec, ISO 1000
Odpad bol pri tomto type fotenia veľmi vysoký, odhadujem, že použiteľných bolo tak 5 zo 100 fotografií, no z niektorých "nepodarkov", resp. "umeleckých záberov" vznikli opäť zaujímavé experimenty.
F2.8, 1/10sec, ISO 1000
Sobota - preteky
V sobotu sa počasie výrazne zlepšilo, takže aspoň cez deň svietilo slnko, dokonca aj oblačnosť bola celkom zaujímavá, takže bolo opäť na čo pozerať. Na trať som prišiel už počas pretekov v driftovaní, kde sa mimoriadne darilo Slovákom, v najvyššej kategórii obsadili prvé dve miesta.
F11, 1/160sec, ISO 100
F2.8, 1/2500sec, ISO 100. Víťazné gesto známeho slovenského driftera Romana Kolesára, ktorý v Brne vyhral vo svojej kategórii
F4, 1/800sec, ISO 100. Davy divákov nadšene tlieskali víťazom.
Po pretekoch v driftovaní som sa opäť presunul do boxov, kde som chcel nafotiť prípravy jazdcov na 6-hodinový závod a zároveň využiť jesenné slnko, ktoré už pomaly klesalo nad obzor a vytváralo zaujímavé tiene.
F4, 1/200sec, ISO 100.
F4, 1/800sec, ISO 100
F2.8, 1/4000sec, ISO 100
Samotné vytrvalostné preteky začali o 14.00, tentokrát som vynechal prechádzku po štartovom rošte, na ktorý organizátori pustili divákov a keďže sa ich nazbierali stovky, bolo by takmer nemožné spraviť aspoň jeden poriadny záber.
Preteky začali ešte za veľmi priaznivých svetelných podmienok, predsalen októbrové svetlo je oveľa mäkšie ako letné aj relatívne skoro popoludní.
F4, 1/3200sec, ISO 200. Snažil som sa aj o detailné zábery tvárí jazdcov, no bola to tiež podobná lotéria ako v prípade nočného fotenia
F2.8, 1/1250sec, ISO 200
F18, 1/40sec, ISO 100.
F4, 1/400sec, ISO 100. Hviezdou tohto víkendu, teda aspoň pre mňa, bolo toto žlto-červené Ferarri 430 GT, ktoré chŕlilo oheň skoro neustále
F4, 1/4000sec, ISO 100
Nakoniec sa však zatiahlo aj v sobotu, asi hodinu pred západom slnka, takže to najlepšie svetlo som aj tak nevyužil. O to skôr však autá rozsvietili svetlá a tak som mohol skúsiť opať niekoľko experimentálnych záberov.
F22, 1/4sec, ISO 100.
F22, 1/4sec, ISO 100.
Po západe slnka sa tma postupne prehlbovala a z áut ostali viditeľné viacmenej len svetlá a obrysy.
F2.8, 1/4000sec, ISO 400
F2.8, 1/2500sec, ISO 400
F2.8, 1/640sec, ISO 800
F2.8, 1/640sec, ISO 800
V sobotu mi počas tmy prestalo fungovať rádiové odpaľovanie - lacné čínske odpaľovače si vybrali svoju daň :) , tak som musel blýskať autá len naplocho s bleskom na foťáku. Týmto spôsobom som však osvetlil predovšetkým ich reflexné prvky - rôzne nálepky sponzorov, čo tiež nakoniec vyzeralo celkom zaujímavo, hlavne v kombinácii s modrými plameňmi z výfukov.
F2.8, 1/10sec, ISO 800
Nakoniec som zakotvil v jednej zákrute v tej najviac pokrútenej časti trate a už som len bez blesku skúšal zachytiť ohne z výfukov aút.
F2.8, 1/60sec, ISO 500
Záver
Tento ročník bol z môjho pohľadu zaujímavejší ako ten minulý, nočné fotenie má svoje neopakovateľné čaro. Dúfam, že sa mi budúci rok podarí prísť opäť, snáď už aj s lepšou technikou. Tento fotoreport bol nafotený s Nikonom D5000, objektívy Sigma 70-200 f2.8, Tamron 17-50 f2.8, bleskom Nikon SB 700 a rádiovými odpaľovačmi Aputure Trigmaster (za cca 40eur).