Hore

Ako som vyvolával svoj prvý čb negatívny film

Ahojte ephoťáci!

Fotí tu niekto z Vás na čiernobiely negatívny film? Prípadne by si to niekto z Vás chcel vyskúšať? Ak áno, tento článok je určený presne pre Vás. Dozviete sa v ňom, ako som si vyvolával vlastnoručne v domácich podmienkach čiernobiely negatívny film. Verím, že tento článok bude pre Vás zdrojom prvotných informácii a pomôže Vám, ak sa rozhodnete vyskúšať si to na vlastnej koži.

V texte článku budem pojednávať o vyvolávaní čiernobieleho filmu Fuji Neopan Acros 100 (zvitkový film, existuje aj vo verzii 35mm) v jemnozrnnej vývojke Ilford Microphen. Fuji Neopan Acros 100 je profesionálny čiernobiely film vysokej kvality s veľmi jemným zrnom, vynikajúcou charakteristikou, bohatou gradáciou a výbornou ostrosťou. Vývojku Ilford Microphen som zvolil preto, že sa jedná o jemnozrnnú vývojku a chcel som vyskúšať kombináciu tejto vývojky a tohto filmu. Samozrejme tento film je možné vyvolať aj v inej vývojke. V krátkosti si môžete o niektorých vývojkách prečítať tu: http://www.jinyprostor.cz.tl/V%FDvojky.htm



ČO BUDEME POTREBOVAŤ?

Teraz by sme si mohli povedať, čo všetko budeme potrebovať, aby sme mohli úspešne vyvolať čiernobiely film.

Budeme potrebovať náčinie:
- vyvolávací tank, do ktorého v úplnej tme vložíme film, film sa natáča na cievku, ktorá je súčasťou
tohto tanku, bez tohto tanku a úplnej tmy pri vkladaní filmu nie je možné úspešne film vyvolať (pre
naučenie natáčania filmu na cievku odporúčam si to vyskúšať za svetla s filmom, ktorý nebudete
potrebovať, lebo potom budete robiť tento proces za úplnej tmy a je dobré ho mať v ruke, na začiatok
by som Vám doporučil pozrieť sa na youtube ako sa to robí, napr tu: (toto je pre 35mm film)
http://www.youtube.com/watch?v=NWFbdEyL-ic
- teplomer na kontrolu teploty roztokov potrebných pre vyvolávanie
- stopky na kontrolu času vyvolávania
- nádobky na roztoky potrebné pre vyvolávanie
- niečo na miešanie roztokov pri zarábaní týchto roztokov
- niečo na rozobratie ochrannej kazety filmu (pri 35mm formáte, stredný formát nemá ochrannú kazetu)
- nožnice tie sa tiež môžu zísť
- štipce na uchytenie vyvolaného filmu, spodný štipec s nejakým závažím,, aby nám jemne naplo film

Ďalej budeme potrebovať vodu z vodovodu, destilovanú vodu a chemikálie:
- vývojku tu si zadovážime v obchode, vývojky sú práškové alebo pripravené kvapalné, Microphen je
prášková vývojka, ktorú treba pripraviť podľa návodu rozpustením obsahu v destilovanej vode,
vývojku doporučujem vždy pripravovať v destilovanej vode!!
- prerušovač ten si zadovážime v obchode alebo je možné použiť 2-3 percentný roztok octu alebo
kyseliny citrónovej, ja som si pripravil prerušovač z kuchynského octu zmiešaním 1 dielu octu s
3 dielmi destilovanej vody, čo predstavuje 2 percentný roztok octu, destilovaná voda nie je úplne
potrebná, ja som však robil s destilkou, kyselina citrónová je z hľadiska zápachu lepšia ako ocot
- ustaľovač zadovážime taktiež v obchode, ja som použil ustaľovač Fomafix od firmy Foma, ustaľovač
treba pripraviť podľa návodu na ustaľovači
- zmáčadlo tiež zadovážime v obchode, zmáčadlo treba pripraviť podľa návodu na zmáčadle, použil
som zmáčadlo Fotonal od firmy Foma, ak nemáte takéto zmáčadlo je možné pripraviť jar s vodou
alebo použiť leštidlo do umývačky riadu-neskúšal som
- destilovanú vodu na prípravu roztokov chemikálii, kúpiť na benzínke alebo v tescu, kvalita týchto
destilovaných vôd nemusí byť úplne perfektná, ale aj tak je pre prípravu týchto roztokov násobne
lepšia ako voda z vodovodu, hlavne vývojky je dobré si pripraviť do destilovanej vody!, ja som pripravil
všetky chemikálie do destilovanej vody
- voda z vodovodu väčšinou tečie doma, treba si overiť či akurát netečie hrdza alebo niečo iné ako
voda :-) túto budeme potrebovať hlavne na pranie filmu atď...

Spomenuté chemikálie treba zakúpiť vo foto obchode, kde predávajú aj chemikálie alebo prípadne na
internete, napr.: www.scart.sk, roztoky chemikálii si treba pripraviť v takom objeme, aby po naliatí
do tanku bol film celý ponorený v roztoku, ja som použil pri používanom tanku a vyvolávaní jedného
zvitkového filmu 0,5l každého roztoku.


VÝVOJKA

Neriedená prášková vývojka v destilovanej vode alebo z kvapalného koncentrátu sa nazýva STOCK. Pri vyvolávaní filmu je možné používať STOCK alebo vývojku riediť. Vždy si treba dobre prečítať návod konkrétnej vývojky!! STOCK práškovej vývojky Microphen je možné skladovať na tmavom a chladnom mieste cca 6 mesiacov a je v ňom možné vyvolať až 10 zvitkových filmov (toto však neplatí pri riedení STOCKU s destilovanou vodou). Riedený roztok STOCKU a destilovanej vody v určitom pomere sa nedoporučuje skladovať dlhšie ako 24 hodín. Po 24 hodinách bez vyvolania filmu takýto roztok radšej nepoužívajte a vylejte ho. Na skladovanie sú dobré tmavé nádoby, prípadne nádobu niečím olepiť alebo zabaliť do niečoho, aby na pripravený STOCK nedopadalo svetlo. Ja som na vyvolávanie použil pripravený STOCK riedený v pomere 1:1 s destilovanou vodou a po vyvolaní filmu som vývojku vylial.


PRERUŠOVAČ

Pripravíme si pred vyvolávaním a po použití vylejeme. Ja som zatiaľ použil ako prerušovač iba riedený ocot.


USTAĽOVAČ

Pripravený ustaľovač nám vydrží na ustálenie niekoľkých filmov, treba si prečítať návod ku konkrétnemu ustaľovaču. Skladujeme podobne ako vývojku na chladnom a tmavom mieste.


ZMÁČADLO

Pripravíme pred vyvolávaním a po použití vylejeme. Prípadné skladovanie a opakované používanie nemám zatiaľ zistené. Tieto informácie prípadne doplním neskôr.



PROCES VYVOLÁVANIA

Teraz sa už dostávame k samotnému procesu vyvolávania. Ako už bolo spomenuté vyššie, film musíme natočiť na cievku a vložiť do vyvolávacieho tanku, ktorý potom uzavrieme. PROCES NATÁČANIA A VKLADANIA FILMU DO VYVOLÁVACIEHO TANKU MUSÍME ROBIŤ V ÚPLNEJ TME AŽ DO UZAVRETIA TANKU!!! Keď máme tank dobre uzavretý môžeme s ním ísť na svetlo a pokračovať v procese vyvolávania. Pri vyvolávaní filmu je dôležitá teplota vyvolávania. Štandardná teplota vyvolávania čb filmu je 20 stupňov Celzia. Ak vyvolávame pri inej teplote, treba zmeniť čas vyvolávania podľa návodu na vývojke. Všetky roztoky a hlavne vývojku treba vytemperovať na teplotu 20 stupňov alebo na príslušnú teplotu vyvolávania. Temperovanie môžete robiť napr. ponorením nádob s roztokmi do vody o teplote 20 stupňov a budete udržovať túto teplotu. V prípade potreby doplníte vodu do temperovacej nádoby, aby ste mohli udržať teplotu 20 stupňov. Teplota temperovacej vody sa zas tak veľmi rýchlo nemení pokiaľ je v miestnosti teplota blízka teplote vyvolávania. Bežné bytové teploty sú povedzme 22 resp. 23 stupňov, v lete to môže byť viac. Ja som vyvolával pri bytovej teplote 22,5 stupňov a roztoky som nechal temperovať na túto teplotu na vzduchu bez temperovacej vody. Pri vyvolávaní som adekvátne nárastu teploty oproti 20 stupňom skrátil čas vyvolávania podľa návodu na vývojke. Pri Microphene sa nedoporučuje teplota vyvolávania viac ako 24 stupňov.

V prvej fáze vyvolávania filmu som do vyvolávacieho tanku nalial 0,5l vody z vodovodu, ktorú som si predtým nechal vytemperovať na izbovú teplotu 22,5 stupňov (na túto teplotu som nechal vytemperovať aj všetky ostatné roztoky), dvakrát preklopil tank dole a hore a nechal film v tejto vode stáť 2min. Prednamáčanie filmu podľa niektorých nie je nevyhnutné. Niekto ho robí a niekto nie. Skúsení vyvolávači možno dajú nejaké svoje skúsenosti s týmto procesom. Čas samozrejme treba sledovať na stopkách.

Po 2 minútach som vylial vodu z tanku a nalial rýchlo do tanku vývojku s rovnakou teplotou. Po naliatí vývojky som prvých 40 sekúnd preklápal intenzívne tank hore a dolu a po uplynutí tejto doby som tankom dvakrát klepol o zem, aby sa prípadné vytvorené bublinky vo vývojke dostali na hladinu vývojky nad film. Počas následnej doby vyvolávania som preklápal počas 1 až 3 minúty 5x každých 30 sekúnd a klepol tankom o zem, počas 3 až 8 minúty som preklápal 3x každú minútu a klepol tankom o zem. 8 až 9.30 minútu som už nepreklápal a nechal iba pôsobiť vývojku. Celkový čas pôsobenia vývojky na film bol 9 minút a 30 sekúnd, čo je vyvolávací čas. Vývojku som začal vylievať v 9 minúte. Vývojku je dobré vylievať ešte pred uplynutím celkového času vyvolávania, lebo proces vyvolávania sa nezastaví po vyliatí vývojky, ale až po naliatí prerušovača!!!

Po vyliatí vývojky z tanku som rýchlo nalial do tanku prerušovač o rovnakej teplote a 1 minútu a 30 sekúnd som preklápal tank, aby sa prerušil proces vyvolávania. Po uplynutí tejto doby som vylial do umývadla prerušovač.

Po vyliatí prerušovača som do tanku nalial pripravený ustaľovač a niekoľkokrát preklopil tank a nechal pôsobiť ustaľovač na film 5 minút. Po uplynutí tejto doby som ustaľovač vylial naspäť cez lievik do nádoby, v ktorej som ho mal pripravený, aby som ho mohol použiť na iný film, pretože pripravený ustaľovač dokáže ustáliť viac filmov, kým sa znehodnotí.

Po ustálení filmu som do tanku začal z vodovodu napúšťať vodu cca 22 stupňov a nechal ju asi minútu pretekať cez tank. Potom som odskrutkoval tank a začal vypierať film touto vodou tým, že vodu som napúšťal priamo do stredového stĺpika vyvolávacieho tanku a niekoľkokrát som pritom aj vodu z tanku vylial úplne a napustil úplne novú. Film som touto vodou vypieral 10 minút. Je dobré ak teplota tejto vody sa blíži vyvolávacej teplote. Pri tomto procese teplota už nie je tak dôležitá. Na udržanie teploty je najnáročnejší proces pôsobenia vývojky na film. Pri prerušovaní, ustaľovaní, praní a zmáčaní už teplota nehrá takú veľkú rolu, je však dobré ak je blízka teplote vyvolávania.

Po vypraní filmu som do prázdneho tanku nalial pripravený roztok zmáčadla a niekoľkokrát som za stredový stĺpik tanku vymáčal film pohybom hore a dole v tomto roztoku. Nechal som stiecť zmáčadlo, rozložil cievku, na ktorej je navinutý film, film som zavesil pomocou kolíka na prádlo na šnúru a dole napol druhým kolíkom so závažím. Takto uchytený film som nechal niekoľko hodín vysušiť.

Po vysušení je film pripravený na následné spracovanie v temnej komore, filmovom labe alebo skenovanie a môžete sa pokochať výsledkom svojej práce



SUMARIZÁCIA - návod na vyvolanie Fuji Neopan Acros 100 vo vývojke Ilford Microphen

Pri ISO 80 (ja som exponoval na ISO100)
Vývojka Ilford Microphen, riedenie: 1:1 Stock a destilovaná voda
Teplota: 20 st. (ja som vyvolával pri 22,5 stupňov)
Prvotné preklápanie po naliatí vývojky: 40 sec.
Preklápanie 1-3 minuta: 5 sec každých 30 sec.
Preklápanie 4-10min.: 3 sec po 1 min. (preklápal som 4-8 minútu, musel som skrátiť čas vyvolávania)
Celkový čas vyvolávania: 11min 30sec. (vyvolával som 9min 30sec, kratší čas, lebo teplota vyvolávania bola vyššia cca o 2,5 stupňa)
Prerušiť, ustáliť, vyprať, zmáčať a je to.

Tento návod pochádza od pána Karbusického z časopisu Photolife.

Časy vyvolávania rôznych čiernobielych filmov v rôznych vývojkách môžete nájsť tu: http://www.digitaltruth.com/devchart.php. Na tejto stránke doporučujú kratší čas vyvolávania ako mal pán Karbusický.


Verím, že tento článok pomôže tým, ktorí by si chceli sami doma vyvolať svoj drahocenný čiernobiely negatív. Odmenou za Vašu prácu Vám bude Vaša absolútna kontrola nad procesom vyvolávania a konečným výsledkom. Skúsení vyvolávači majú svoje vlastné skúsenosti a finty ako získať požadovaný výsledný negatív. Ak som niektoré informácie v texte zabudol alebo sú pre Vás nedostačujúce, ospravedlňte mi to, prosím. Je tu možnosť otvorenej diskusie, kde tieto informácie môžu doplniť aj skúsenejší vyvolávači filmov :-). V prípade Vašeho záujmu o tento proces je internet veľkým zdrojom informácii a treba iba hľadať. Na začiatok Vám určite doporučujem nášmu jazyku zrozumiteľnú stránku: www.temnakomora.cz



DOPLNENÉ 08.04.2012 23:15hod

Dnes som vyvolával druhú rolku Acrosu 100, postup vyvolania som upravil nasledovne:

Pri ISO 100
Vývojka Ilford Microphen, riedenie: 1:1 Stock a destilovaná voda
Teplota: 22 st.
Prvotné preklápanie po naliatí vývojky: 30 sec.
Preklápanie 1-3 minuta: 3x každých 30 sec.
Preklápanie 4, 5 a 6min.: 5x
Celkový čas vyvolávania: 7min 30sec. (skrátil som čas vyvolávania oproti prvej rolke, chcel som sa viac priblížiť času uvádzanom na digitaltruth.com)
Prerušene: 1min. 30sec. za neustáleho preklápania
Ustaľovanie: 5min. na začiatku som preklápal 20 sec. a potom iba občasne
Pranie: 10 min. vodou z vodovodu
Zmáčanie filmu: 1min. 30sec.

KONIEC DOPLNENIA



DOPLNENÉ 18.04.2012 23:15hod

Vyskúšal som ešte jeden veľmi kvalitný film Kodak TMAX 100 120, vyvolával som nasledovne:

Pri ISO 100
Vývojka Ilford Microphen, riedenie: 1:1 Stock a destilovaná voda
Teplota: 22 st.
Prvotné preklápanie po naliatí vývojky: 40 sec.
Preklápanie 1 - 4 minuta: 3x každých 30 sec.
Preklápanie 5, 6, 7 a 8min.: 5x
Celkový čas vyvolávania: 8min 30sec.
Prerušene: 1min. 30sec. za neustáleho preklápania
Ustaľovanie: 6min. na začiatku som preklápal 30 sec. a potom iba občasne
Pranie: 10 min. vodou z vodovodu
Zmáčanie filmu: 1min. 30sec.

Fotka stromu v galérii pochádza z tohto filmu, po skenovaní a postprocese.

KONIEC DOPLNENIA


Zaujímavé odkazy:

Fuji Neopan Acros 100 datasheet
http://www.fujifilmusa.com/shared/bin/NeopanAcros100.pdf

ILFORD Perceptol, ID-11 a Microphen
http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/200621612182416.pdf

Viac o procese vyvolania, miešaní, ustaľovaní atď...
http://www.paladix.cz/clanky/jak-dlouho-vyvolavat-film-prerusovat-ustalovat-jak-michat.html

Viac o vyvolávaní filmu časť 1.
http://www.paladix.cz/clanky/10512.html

Viac o vyvolávaní filmu časť 2.
http://www.paladix.cz/clanky/10513.html

Recept na vyvolanie Acrosu 100 v stocku Microphen
http://filmdev.org/recipe/show/5368

Recept na vyvolanie Acrosu 100 v Microphene, riedenie 1:1
http://filmdev.org/recipe/show/6844

Dlhé expozície s Acrosom 100
http://www.shawnhoke.com/2011/09/film-photography-long-exposures-with-fuji-neopan-acros-100/

Dlhé expozície hlavne s Acrosom 100, volaný vo vývojke XTOL
http://www.flickr.com/photos/shawnhoke/sets/72157627596964133/detail/

Zopár fotiek s Acrosom 100
http://flickeflu.com/set/72157601468107899/1

Ešte nejaké tie fotky s Acrosom 100
http://jpfoster.smugmug.com/keyword/fuji%20neopan%20100%20acros/918911711_VVVUQ#!i=918911488&k=pZcds

A čo tak portrét s Acrosom 100?
http://jandak.blog.com/files/2011/02/11.jpg

15 minútová expozícia na Acros 100, môže byť? Určite áno!
http://www.flickr.com/photos/5tons/6357231649/

A ešte trochu pekla na Acrose 100
http://www.flickr.com/photos/methenitis/6510791241/

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
transporti686
2012-04-08 01:17:40
a pri vyvolávaní si môžete pustiť nejaká pokojnú muziku http://www.youtube.com/watch?v=Ndcb4_dYCLY
 
Rastislav
2012-04-08 07:31:52
Toto mi pripomenulo, ako som pred viac ako 20 rokmi vyvolával filmy. Vtedy to boli tuším filmy fomapan.
 
transporti686
2012-04-08 08:39:22
príspevok od: Rastislav
Toto mi pripomenulo, ako som pred viac ako 20 rokmi vyvolával filmy. Vtedy to boli tuším filmy fomapan.
no tiež som si na vlastnej koži pripomenul, ako som cca pred 15 až 20rokmi takto vyvolával 35mm filmy s otcom v kúpelke, fomapan bol v tej dobe bežný
 
Paulie
2012-04-08 09:46:14
Moj prvý vyvolaný film bol Fomapan 100/120 nejak v 95-om. Minule som našiel ešte jeden nerozbalený zvitok v šuflíku expirovaný v 97-om Ešte si pamätám východonemeckú smrť ORWO.
 
transporti686
2012-04-08 10:17:01
príspevok od: Paulie
Moj prvý vyvolaný film bol Fomapan 100/120 nejak v 95-om. Minule som našiel ešte jeden nerozbalený zvitok v šuflíku expirovaný v 97-om Ešte si pamätám východonemeckú smrť ORWO.
Ja si už toho moc nepamätám, ale viem, že som chodil do fotokrúžku a tam sme aj zväčšovali. Fuji Acros 100 som zvolil, lebo na foto fórach sa o ňom hovorí, že niektorí ľudia, čo fotia na film ho ani moc nemusia, podľa nich nemá skoro žiadne zrno že to je ako na fotiť na digitál

toto tento film dokáže, zrno na zväčšeninách sa iba ťažko hľadá a dynamický rozsah filmu je obrovský
http://jandak.blog.com/files/2011/02/11.jpg
 
Martin Školiak
2012-04-08 10:18:08
príspevok od: transporti686
a pri vyvolávaní si môžete pustiť nejaká pokojnú muziku http://www.youtube.com/watch?v=Ndcb4_dYCLY
Dobre si to napísal. Chcel by som ešte upozorniť budúcich vyvolávačov aby si pri vkladaní filmu do tanku v úplnej tme(ja to robím v kúpeľni bez okien) nebrali zo sebou mobilný telefón. Ako naschvál podľa Murphyho zákonov vám v tej chvíli niekto zavolá, telefón zasvieti a film môžete vyhodiť.
 
transporti686
2012-04-08 10:28:13
príspevok od: Martin Školiak
Dobre si to napísal. Chcel by som ešte upozorniť budúcich vyvolávačov aby si pri vkladaní filmu do tanku v úplnej tme(ja to robím v kúpeľni bez okien) nebrali zo sebou mobilný telefón. Ako naschvál podľa Murphyho zákonov vám v tej chvíli niekto zavolá, telefón zasvieti a film môžete vyhodiť.
no jo no tiež som film vkladal v kúpeľni bez okien, našiel som si spôsob, ako úplne utesniť dvere a bolo to v pohode
 
tonytv
2012-04-08 10:31:11
Dobrý článok,len tá cena je trochu už mimo,to by chcelo mať dobrých sponzorov.Doma mam celú čb komoru už 15-20.rokov odpočíva v pokoji,aj tých chemick. výparov som nainhaloval až až........
 
transporti686
2012-04-08 10:52:14
príspevok od: tonytv
Dobrý článok,len tá cena je trochu už mimo,to by chcelo mať dobrých sponzorov.Doma mam celú čb komoru už 15-20.rokov odpočíva v pokoji,aj tých chemick. výparov som nainhaloval až až........
Diky V článku nikde netvrdím, že je to lacné, ale aj to je vec pohľadu Ja som kúpil foťák na stredný formát aj s objektívom za veľmi smiešnu cenu, keď to porovnám z digi, aký by som musel mať. Rolka 120 Acrosu stojí 5EUR a je tam 15záberov-nevravím, že to je lacné, ale určite nebudem cvakať o život. Chemikálie ma vyšli nejakých 13EUR, najdrahšia je vývojka. Microphen stojí nejakých 7-8EUR a dá sa z nej spraviť 10 filmov pri neriedenom stocku. Pri riedení1:1 4 filmy ak sa použije 0,5l vývojky. Ocot mám doma stále. Ustaľovač vydrží dlho a zmáčadlo taktiež. Čiže najdrahší je film, vývojka a treba mať čas. Inou otázkou je čo potom s negatívom, skenovanie nie je lacné, ak má byť kvalitné. Tento článok, ale nemá riešiť cenu fotenia na film, ale ako ten film vyvolať Nechcem tu vyvolávať flame, ale u niektorých užívateľov digitálne fotenie tiež nie je lacné......
 
Rastibor
2012-04-08 21:47:02
príspevok od: transporti686
Diky V článku nikde netvrdím, že je to lacné, ale aj to je vec pohľadu Ja som kúpil foťák na stredný formát aj s objektívom za veľmi smiešnu cenu, keď to porovnám z digi, aký by som musel mať. Rolka 120 Acrosu stojí 5EUR a je tam 15záberov-nevravím, že to je lacné, ale určite nebudem cvakať o život. Chemikálie ma vyšli nejakých 13EUR, najdrahšia je vývojka. Microphen stojí nejakých 7-8EUR a dá sa z nej spraviť 10 filmov pri neriedenom stocku. Pri riedení1:1 4 filmy ak sa použije 0,5l vývojky. Ocot mám doma stále. Ustaľovač vydrží dlho a zmáčadlo taktiež. Čiže najdrahší je film, vývojka a treba mať čas. Inou otázkou je čo potom s negatívom, skenovanie nie je lacné, ak má byť kvalitné. Tento článok, ale nemá riešiť cenu fotenia na film, ale ako ten film vyvolať Nechcem tu vyvolávať flame, ale u niektorých užívateľov digitálne fotenie tiež nie je lacné......
Plne suhlasim, na cb analogovu fotografiu sa teraz uz neda pozerat cez peniaze....pohlad na vyvolanu fotografiu s nejakym casovym odstupom po nasnimani, nuti kazdeho fotografa menit svoj pristup k fotografovaniu a jeho pohlad na fotografovanie ako take...preto sa k tomu niektori vracaju, ini objavuju, lebo je to ine ...a nakoniec nas to posuva dalej.
 
transporti686
2012-04-08 23:52:35
príspevok od: Rastibor
Plne suhlasim, na cb analogovu fotografiu sa teraz uz neda pozerat cez peniaze....pohlad na vyvolanu fotografiu s nejakym casovym odstupom po nasnimani, nuti kazdeho fotografa menit svoj pristup k fotografovaniu a jeho pohlad na fotografovanie ako take...preto sa k tomu niektori vracaju, ini objavuju, lebo je to ine ...a nakoniec nas to posuva dalej.
tak ako všetko na svete má to a to svoje výhody aj nevýhody, je nevyzdvihujem ani jeden spôsob fotografovania, ja som si našiel svoju cestu, ktorá mi dáva možnosť robiť dobré fotky a so skúsenosťami sa stále budú zlepšovať, inou vecou, je aj to, že stredný formát by som si nemohol v digi dovoliť a aj nejaké D800, ktorá ma viac megapixlov je pre mňa hodne drahá, menšie výdavky, pri ktorých môžem stále chodiť fotiť a mať z toho radosť sú pre mňa výhodnejšie, ale to je iba môj pohľad čo sa týka samotného filmu a čo sa mi na ňom páči je aj to, že digitál ako taký je vlastne stále rovnaký, ten výstup je podobný-furt sa rieši nejaký šum, samozrejme následné úprav v PS dávajú veľkú slobodu a možností, ale je aj pravda, že film si môžem vybrať akýkoľvek a výstup ovplyvním už v prvotnej fáze výberu a následné možnosti vyvolávania, niekoľko druhov vývojok atď....proste je to také, že človek môže pritom skúšať a hľadať a iná podstatná vec je, že ten film je hmatateľný a nie sú to iba jednotky a nuly na monitore. Digitálna fotografia určite priniesla veľa možností a niektoré veci by som už asi ani na film fotiť nechcel, ale film svoje uplatnenie stále má a je to len vec, či to človek chce robiť alebo nechce a má k tomu vzťah alebo nemá. Ten kto zažil filmovú éru sa na to díva asi výrazne inak ako niekto, kto prvýkrát držal už digitál. Je to absolútne v poriadku a hlavne by to malo byť o tom dobrom pocite z fotenia a iným veciam, ktoré k tomu patria.
 
transporti686
2012-04-08 23:57:06
Doplnil som do článku postup, ktorým som vyvolával druhú rolku Acrosu 100. Pred nejakou pol hodinou som dovyvolával. Výsledok sa mi zdá lepší ako pri prvom postupe, skrátil som vyvolávací čas, dal som si pozor aj pri exponovaní a písal som si poznámky, takže si to budem môcť vyhodnotiť.
 
arowanaaquarium
2012-04-09 02:07:24
príspevok od: Paulie
Moj prvý vyvolaný film bol Fomapan 100/120 nejak v 95-om. Minule som našiel ešte jeden nerozbalený zvitok v šuflíku expirovaný v 97-om Ešte si pamätám východonemeckú smrť ORWO.
Náhodou...
V 70 - tych rokoch / prirodzene minulého storočia /, bolo ORWO celkom slušný a cenovo dostupný materiál.
Lepší bol len Agfa, alebo Ilford, ale za plat bežného smrtelníka, sa na mnohí pozerali len sklo výkladu.
Všetko záležalo aj na vyvolávacom procese, kto - aké zrno dokázal z negatívu " vydolovať ".
 
transporti686
2012-04-09 09:54:27
A takto vyzerá už vysušený BW negatív. To jedno neexponované políčko som nezvládol, som zabudol na foťáku nastaviť bulb režim a zistil som to až po znáčknutí Skúšal som niekoľko minútové expozície aj viaceré expozičné varianty - takže taká testovačkna, budúca rolka už pôjde naostro. Pri 250 sekundách som pridával +1/2EV čiže 333 sec.
 
niwyiben
2012-04-09 12:59:32
toto by som si niekedy strašne rada vyskúšala uvidíme, hádam bude niekedy v lete priaznivý konštelácia hviezd a ja sa k tomu aj dostanem veľmi zaujímavý a praktický článok
 
transporti686
2012-04-09 13:03:50
príspevok od: niwyiben
toto by som si niekedy strašne rada vyskúšala uvidíme, hádam bude niekedy v lete priaznivý konštelácia hviezd a ja sa k tomu aj dostanem veľmi zaujímavý a praktický článok
ahoj ďakujem, nie je problém, vývojnice-vyvolávacie tanky sa dajú kúpiť dnes použité za babku, chémiu ešte predávajú a ostatné veci sa už dajú nájsť v pohode, kúpelňa sa väčšinou nájde, len treba ten film vložiť v úplnej tme-úplna tma proste musí byť, inak to nejde
 
transporti686
2012-04-09 14:14:05
Odporúčam ešte jeden veľmi dobrý článok, našiel som ho ex-post, ale nevadí.

http://www.paladix.cz/clanky/jak-dlouho-vyvolavat-film-prerusovat-ustalovat-jak-michat.html
 
ErikDuris
2012-04-09 17:24:21
http://www.youtube.com/watch?v=NWFbdEyL-ic&feature=plcp&context=C4b21038VDvjVQa1PpcFOssjiJ5M3TPfkvfKZvTHaotnS1hhrDzLM%3D

http://www.youtube.com/watch?v=w8YNIsnS9ys&feature=plcp&context=C4c207faVDvjVQa1PpcFOssjiJ5M3TPeDcRMyWLvaexg_69uzHOZ0%3D
 
transporti686
2012-04-09 17:42:09
príspevok od: ErikDuris
http://www.youtube.com/watch?v=NWFbdEyL-ic&feature=plcp&context=C4b21038VDvjVQa1PpcFOssjiJ5M3TPfkvfKZvTHaotnS1hhrDzLM%3D

http://www.youtube.com/watch?v=w8YNIsnS9ys&feature=plcp&context=C4c207faVDvjVQa1PpcFOssjiJ5M3TPeDcRMyWLvaexg_69uzHOZ0%3D
Diky, prvý odkaz je tu uvedený v článku, no musím povedať, že tam dosť informácii pre niekoho kto sa rozhodne prvýkrát volať film chýba. Je to dosť v skratke, ale tiež som toto video na začiatku pozeral a iné v angličtine....
 
ErikDuris
2012-04-09 23:48:53
príspevok od: transporti686
Diky, prvý odkaz je tu uvedený v článku, no musím povedať, že tam dosť informácii pre niekoho kto sa rozhodne prvýkrát volať film chýba. Je to dosť v skratke, ale tiež som toto video na začiatku pozeral a iné v angličtine....
Hej hej pekne si to spisal dobry clanok...
 
Corvus
2012-04-10 14:29:05
Across je fajn film hlavne na dlhe expozicie, lebo nema takmer ziadneho schwarzschilda. ale moc by som sa nan neviazal, lebo vo zvitku konci.

a pre majitelov smartfonov odporucam toto: http://www.digitaltruth.com/devchart.php?doc=mobile
lepsi casovac pre fotografov neexistuje.
 
keko
 
transporti686
2012-04-10 20:23:33
príspevok od: Corvus
Across je fajn film hlavne na dlhe expozicie, lebo nema takmer ziadneho schwarzschilda. ale moc by som sa nan neviazal, lebo vo zvitku konci.

a pre majitelov smartfonov odporucam toto: http://www.digitaltruth.com/devchart.php?doc=mobile
lepsi casovac pre fotografov neexistuje.
tak asi budem musieť nakúpiť zásobu do chladničky tak na 10 rokov
 
transporti686
2012-04-10 20:32:50
príspevok od: keko
keko koľko máš acrosov v chladničke?
 
keko
2012-04-10 20:45:59
príspevok od: transporti686
keko koľko máš acrosov v chladničke?
5. Ale doplnim.
 
keko
2012-04-10 20:47:10
A raz ti ukazem TriX.
 
transporti686
2012-04-10 22:06:33
príspevok od: keko
A raz ti ukazem TriX.
ok, nechám si poradiť
 
Corvus
2012-04-10 23:10:55
teda ja fotim vo zvitku len na Tri-x, ale na krajinu by to nebola moja prva volba.. to by som videl skor na Ilford FP4 Plus alebo ak T-film ako Across tak lford Delta 100.

Skoda ze sa uz nerobi Kodak Plus-x. to je pre mna nizkocitlivy film cislo 1.
 
transporti686
2012-04-10 23:20:03
príspevok od: keko
A raz ti ukazem TriX.
čo hovoríš na to? prvé políčko by bolo
 
transporti686
2012-04-10 23:21:15
príspevok od: Corvus
teda ja fotim vo zvitku len na Tri-x, ale na krajinu by to nebola moja prva volba.. to by som videl skor na Ilford FP4 Plus alebo ak T-film ako Across tak lford Delta 100.

Skoda ze sa uz nerobi Kodak Plus-x. to je pre mna nizkocitlivy film cislo 1.
však keď nebude acros, tak sa niečím bude dať nahradiť........
 
Corvus
2012-04-11 07:19:03
kvalitou snad hej, ale nie charakterom a hlavne nepoznam film s tak dobrou reciprocitou, pinholisti za acrosom placu...
 
transporti686
2012-04-11 08:10:13
príspevok od: Corvus
kvalitou snad hej, ale nie charakterom a hlavne nepoznam film s tak dobrou reciprocitou, pinholisti za acrosom placu...
čo narobíš, potom im ostáva iba možnosť čo som uviedol hore, zásoba tak na 10 rokov
 
transporti686
2012-04-11 08:17:49
príspevok od: Corvus
Across je fajn film hlavne na dlhe expozicie, lebo nema takmer ziadneho schwarzschilda. ale moc by som sa nan neviazal, lebo vo zvitku konci.

a pre majitelov smartfonov odporucam toto: http://www.digitaltruth.com/devchart.php?doc=mobile
lepsi casovac pre fotografov neexistuje.
na internete som ale čítal, že zatiaľ iba neopan 400 120ka je out off
 
Corvus
2012-04-11 08:43:23
Neopan 400 je uz davno prec. Acros sa dopredava v 5 kusovych baleniach. a potom slus...
 
transporti686
2012-04-11 08:47:23
príspevok od: Corvus
Neopan 400 je uz davno prec. Acros sa dopredava v 5 kusovych baleniach. a potom slus...
čo už tak budem musieť pouvažovať nad niečím iným prípadne, približuje sa aspoň niečo reciprocitou tomuto negatívu? čo ilford delta 100?
 
Corvus
2012-04-11 09:06:05
príspevok od: transporti686
čo už tak budem musieť pouvažovať nad niečím iným prípadne, približuje sa aspoň niečo reciprocitou tomuto negatívu? čo ilford delta 100?
nic sa Acrosu v reciprocite nepriblizuje.

Acros nepotrebuje ziadnu ziadnu korekciu az do 120 sekund a potom len 1/2 clony.
Deltu 100 uz pri 10s treba exponovat 30s,
Tmax 100 je lepsi, pri 10s len 15s
ale bezkonkurencna je Foma 100, kde pri 10s treba exponovat 80s, co je masaker
 
transporti686
2012-04-11 09:12:50
príspevok od: Corvus
nic sa Acrosu v reciprocite nepriblizuje.

Acros nepotrebuje ziadnu ziadnu korekciu az do 120 sekund a potom len 1/2 clony.
Deltu 100 uz pri 10s treba exponovat 30s,
Tmax 100 je lepsi, pri 10s len 15s
ale bezkonkurencna je Foma 100, kde pri 10s treba exponovat 80s, co je masaker
pozeral som ten Tmax 100 ten vyzerá ešte slušne, aký je ten Tmax?
 
Corvus
2012-04-11 09:22:47
to ti ja nepoviem.. ja sa T-grainovym filmom vyhybam... su moc digitalne
 
transporti686
2012-04-11 09:26:25
príspevok od: Corvus
to ti ja nepoviem.. ja sa T-grainovym filmom vyhybam... su moc digitalne
no nič asi budem teda musieť urobiť miesto v chladničke asi tak na 20 roliek acrosu a pritom budem skúšať iné filmy
 
keko
2012-04-11 09:34:49
príspevok od: transporti686
čo hovoríš na to? prvé políčko by bolo
Hezke.
 
samophoto
2012-04-11 12:11:35
príspevok od: transporti686
no nič asi budem teda musieť urobiť miesto v chladničke asi tak na 20 roliek acrosu a pritom budem skúšať iné filmy

Ohľadne teploty vývojky : POZOR čím vyššia teplota nad 20°C tým pdstatne väčšie zrno na filme , a nezabudni si dať pozor na teplotu pri vyvolávaní druhého filmu po sebe,- trošku zvyčajne stupne teplota vývojky . Meraj teplotu aj pri vyvolávani.
A ešte jedna vec ma napadla - kalibrácia teplomera aspoň 1x za rok pre istotu. Niekde kde používajú kalibrované teplomery v laborke ti to nakalibrujú za pár minút , TEN ZISTENÝ ROZDIEL K MERANEJ TEPLOTE PRIRÁTAŠ ALEBO ODRÁTAŠ tie 2-3 °C . I nový nenakalibrovaný teplomer môže narobiť šarapatu
 
transporti686
2012-04-11 15:43:28
príspevok od: samophoto

Ohľadne teploty vývojky : POZOR čím vyššia teplota nad 20°C tým pdstatne väčšie zrno na filme , a nezabudni si dať pozor na teplotu pri vyvolávaní druhého filmu po sebe,- trošku zvyčajne stupne teplota vývojky . Meraj teplotu aj pri vyvolávani.
A ešte jedna vec ma napadla - kalibrácia teplomera aspoň 1x za rok pre istotu. Niekde kde používajú kalibrované teplomery v laborke ti to nakalibrujú za pár minút , TEN ZISTENÝ ROZDIEL K MERANEJ TEPLOTE PRIRÁTAŠ ALEBO ODRÁTAŠ tie 2-3 °C . I nový nenakalibrovaný teplomer môže narobiť šarapatu
Ahoj, diky. Použil som na meranie teploty pH meter, mám doma asi 3, čo používam pri práci ešte aj dve vodivostné sondy, tieto merače majú vstavané teplotné čidlo na kompenzáciu meraných hodnôt a všetky 3 merali cca rovnako takže predpokladám, že tam veľký rozdiel oproti realite nebude a určite nie 2 alebo tri stupne..........chyba môže nastať vždy, ale predsa len odchýlka 2 stupne už je dosť a tri merače by asi takú chybu nemali. Teplomer ale budem nejaký praktickejší riešiť........
 
samophoto
2012-04-11 20:17:05
príspevok od: transporti686
Ahoj, diky. Použil som na meranie teploty pH meter, mám doma asi 3, čo používam pri práci ešte aj dve vodivostné sondy, tieto merače majú vstavané teplotné čidlo na kompenzáciu meraných hodnôt a všetky 3 merali cca rovnako takže predpokladám, že tam veľký rozdiel oproti realite nebude a určite nie 2 alebo tri stupne..........chyba môže nastať vždy, ale predsa len odchýlka 2 stupne už je dosť a tri merače by asi takú chybu nemali. Teplomer ale budem nejaký praktickejší riešiť........
technika ide míľovými vpred a je očividne dostupnejšia,
ja na meranie tepl. používam ortuťový teplomer , na pH žltý lakmusový papierik ,
to je dnes ako z praveku
 
transporti686
2012-04-11 21:21:28
príspevok od: samophoto
technika ide míľovými vpred a je očividne dostupnejšia,
ja na meranie tepl. používam ortuťový teplomer , na pH žltý lakmusový papierik ,
to je dnes ako z praveku
to je v pohode, ja sa živím prácou v oblasti úpravy vody, takže mám také veci ako pracovný nástroj, inak by som tiež robil asi iba to čo ty a niekedy to aj úplne stačí....
 
transporti686
2012-04-11 21:36:23
Pridám ešte jednu na tento film, samozrejme nejaký ten postproces, ale ten film je chuťovka...... nájsť správny motív a je to tam
 
samophoto
2012-04-11 21:37:57
príspevok od: transporti686
to je v pohode, ja sa živím prácou v oblasti úpravy vody, takže mám také veci ako pracovný nástroj, inak by som tiež robil asi iba to čo ty a niekedy to aj úplne stačí....
mňa živilo dávno niečo podobné , úprava derivátov z ropy
 
keko
2012-04-14 09:54:42
Mna zivi likvidacia destilatov
Zial neplatia mi za to.
 
transporti686
2012-04-14 10:02:47
http://www.flaviaschaller.com/index.html#img/1.jpg
 
transporti686
2012-04-14 10:22:33
http://www.ronnielaydenfineart.com/photography.html
 
transporti686
2012-04-14 10:26:55
http://www.paulcooklin.com/
 
okanom
2012-04-14 17:24:52
super clanok o par dni mi dojde praktica a idem prvykrat vyvolavat tak sa mi to zide
 
transporti686
2012-04-14 21:08:23
príspevok od: okanom
super clanok o par dni mi dojde praktica a idem prvykrat vyvolavat tak sa mi to zide
diky, praktica bol dobrý stroj, tým som začínal fotiť na film....
 
okanom
2012-04-16 09:03:33
príspevok od: transporti686
diky, praktica bol dobrý stroj, tým som začínal fotiť na film....
zohnal som PLC2 a mam Helios ktory pouzivam na digitale s redukciou...tak som zvedavy na moje prve fotky
 
transporti686
2012-04-16 20:14:17
príspevok od: okanom
zohnal som PLC2 a mam Helios ktory pouzivam na digitale s redukciou...tak som zvedavy na moje prve fotky
no bude to iné ako na digitál, ale ak budeš používať negatív a správne exponovať, určite dosť rýchlo budeš schopný dostať z toho zaujímavé obrázky..........
 
transporti686
2012-04-17 11:02:22
Také kratšie video o filme. Nejde ani tak o porovnanie film vs. digi, ale sú tam nejaké ukážky aj z čb filmov

http://www.youtube.com/watch?v=tBuSnc-kDGg
 
transporti686
2012-04-18 23:02:59
Pridávam jednu z Kodaku TMAX 100 120, vyvolané v Ilford Microphen 1:1, skenované u Keka na Noritsu S-4 a postprocesované.
 
transporti686
2012-05-13 10:45:13
Pridávam odkaz na veľmi zaujímavé čb negatívne filmy firmy ADOX

http://www.adox.de/english/ADOX%20Films/Fims.html
 

Inzercia

Newsletter

Chcete byť informovaný o novinkách portálu ePhoto.sk? Prihláste sa k odberu newslettera.