Fotoaparáty FujiFilm radu X patria k tomu naj v kategórii CSC a nie je tomu inak aj u objektívov. Firma sa zatiaľ vyhýba výrobe lacnejších modelov pre najširšie vrstvy a orientuje sa skôr na pokročilých a profesionálnych fotografov. Inak tomu nie je aj u makro objektívu FUJINON XF60F2,4 R.
Väčšine výrobcov CSC fotoaparátov trvá niekoľko rokov od zahájenia ich výroby, kým predstavia s nimi kompatibilný makro objektív. Nie však FujiFilmu. Makro objektív sa v ponuke objavil prakticky ihneď s uvedením prvého CSC fotoaparátu X-Pro1. My sme mali možnosť ho vyskúšať s fotoaparátom X-E1.
Objektív je kompaktný, ale pocitovo pomerne ťažký aj keď má len 215 g. Na materiáloch sa nešetrilo. Dizajnom nevybočuje z radu XF objektívov. Čierna povrchová úprava vyzerá kvalitne a asi sa len tak ľahko neošúcha. Prstence clony a manuálneho zaostrovania sú vrúbkované.
Objektív ma ohniskovú dĺžku 60 mm, čo je ekvivalent 91 mm kinofilmového objektívu. Svetelnosť je mierne nadpriemerná, na makro objektív a má hodnotu f/2,4. Maximálne clonové číslo je f/22. Ako napovedá prívlastok Macro za názvom objektívu, umožňuje objektív ostriť na krátke vzdialenosti s mierkou zväčšenia až 1:2. Minimálna zaostrovacia vzdialenosť je 26,7 cm od roviny snímača.
Schéma optickej sústavy.
Zdroj: FujiFilm
MTF krivy.
Zdroj: FujiFilm Tutoriál o MTF krivkách nájdete tu.
V optickej sústave (10 členov v 8 skupinách) sú použité šošovky povrchovo upravené vrstvou Super EBC, jeden člen je asférický a jeden s nízkou disperziou. Tubus objektívu je kovový. Clonový prstenec umožňuje nastaviť clonu s krokovaním po 1/3. Clonový otvor je kruhový pri všetkých clonách pre maximálne estetický bokeh. Clona je tvorená deviatimi lamelami.
Pri zaostrovaní sa predná časť vysúva, ale neotáča. Priemer filtra je neštandardných ø39 mm. K objektívu je dodávana účinná kovová slnečná clona. Kovový je samozrejme aj bajonet typu X-mount.
1 - slnečná clona, 2 - fixačné výčnelky, 3 - prstenec zaostrovania, 4 - prstenec clony, 5 - kontakty na bajonete. Zdroj: FujiFilm
Optická sústava obsahuje aj jeden asférický člen.
Zdroj: FujiFilm
Super EBC antireflexné vrstvy zabezpečujú lepšiu priepustnosť svetla.
Zdroj: FujiFilm
ED člen eliminuje chromatickú chybu.
Zdroj: FujiFilm
Praktické použitie
Počas testovania FujiFilm uvoľnil nový firmvér pre fotoaparát X-E1, ktorý by mal vylepšiť spoluprácu s objektívmi. Mne sa to však nepotvrdilo a rýchlosť zaostrovania je skôr podpriemerná. Okrem objektívu 18-55 je to asi najväčšia bolesť celého systému X. Automatické zaostrovanie sa zhoršuje so skracujúcou sa zaostrovacou vzdialenosťou. Pri fotografovaní čerstvých automobilových stôp v snehu sa mi stalo, že fotoaparát vôbec nedokázal zaostriť. X-E1 má problém zaostrovať pri nedostatku kontrastu. Niekedy bezmocne preostruje sem-tam a vtedy nezostáva nič iné, ako prepnúť na manuálne zaostrovanie.
Zväčšenie je dostatočné aj pre fotografovanie drobných detailov. Ostrosť je veľmi dobrá aj pri clone f/2,4.
XF60 nie je typický makro objektív. Mierka zväčšenia je 1:2, pričom štandardom je 1:1. Nepociťoval som to ako nedostatok. Pri faktore orezu 1,5x (daného snímačom veľkosti APS-C), je v porovnaní s kinofilmom mierka zväčšenia približne 1:1.33. Nie je to ale ani typický portréťak. Tie pri rovnakej ohniskovej dĺžke mávajú o niečo lepšiu svetelnosť, napr. f/1,8. Objektív tak rozumne balancuje medzi makrom a portrétom. Zväčšenie je pre makro dostatočné a využijete ho aj pri detailných portrétoch, kde “pravé” portréťaky nestíhajú pre príliš dlhú minimálku. Svetelnosť f/2,4 umožňuje fotografovať z ruky aj pri horších svetelných podmienkach bez nutnosti dramaticky zvyšovať citlivosť ISO, aj keď fotoaparáty FujFilm si z hľadiska šumu vedú nadpriemerne dobre, ak nie najlepšie medzi všetkými CSC fotoaparátmi. Rovnako výhodná je svetelnosť z hľadiska práce s hĺbkou ostrosti.
Vynikajúca odolnosť proti vzniku reflexov.
Vynikajúca je odolnosť objektívu na vznik reflexov. Super EBC antireflexné vrstvy odvádzajú perfektnú prácu. Pri fotografovaní v ateliéri so zdrojom svetla priamo v obraze som sa nestretol so žiadnymi reflexami, pritom keď som to skúšal s mojím Nikonom, mal som prasiatka ako zo sci-fi filmu.
Ostrosť je výborná aj pri plne otvorenej clone, kedy objektív nepatrne vinetuje. Po priclonení vinetácia prakticky zmizne. Chromatickú chybu by ste hľadali márne.
Nasnímal som pre vás sériu portrétov, na ktorých môžete posúdiť maximálnu mieru rozostrenia a kvalitu bokehu, z rôznej vzdialenosti, pri maximálne otvorenej clone f/2,4.
Plusy a mínusy
+ kvalita spracovania
+ optická kvalita
+ účinná clona
- rýchlosť zaostrovania
- neštandardný priemer filtra
Záver
Objektív FUJINON XF60mmF2.4 R Macro je po optickej aj mechanickej stránke rozhodne nadpriemerný. Pri rozumnej cene je veľmi zaujímavou kombináciou portrétneho objektívu s makro objektívom. Uplatnenie nájde aj pri fotografovaní krajiny, architektúry, mestských scenérií. Pomalé zaostrovanie prakticky nedovoľuje použiť ho pri fotografovaní akčnejších žánrov a za určitých podmienok vie fotografa rozčúliť aj pri statických objektoch. Tu ale treba viniť aj fotoaparát, ktorý zaostrovanie vyhodnocuje.
PDF prospekt objektívov a príslušenstva
http://fujifilm-x.com/x-pro1/en/gallery/sample-images/index.html