Hore

Panasonic Lumix L10

Značka Panasonic je všeobecne známa ako výrobca kvalitnej spotrebnej elektroniky. Kompaktné aparáty s týmto menom si už tiež medzi užívateľmi našli množstvo priaznivcov. Inovatívne pokročilé technológie a partnerstvo s fotografickou legendou Leica priniesli značke v tejto kategórii úspech.

 

 

 

 

 

V roku 2006 sa Panasonic odvážil aj na pole, ktoré nie je k nováčikom vôbec prívetivé. Vo svete digitálnych zrkadloviek vládnu už roky stroje tradičných výrobcov a záujemci o kreatívne fotografovanie si vždy dva-krát rozmyslia, kam investujú svoje peniaze.

 

Na výstave PMA v roku 2006 teda odborníci obdivovali vzhľad aj funkčnosť modelu Lumix L1, predajného úspechu sa však tento prístroj nikdy nedočkal. Bolo nutné pozmeniť stratégiu - najprv osloviť začiatočníkov, ktorí si potom po čase kúpia aj pokročilejšie prístroje a objektívy. Aparát, ktorému pripadla táto úloha sa volá Panasonic Lumix L10 a my sa

mu pozrieme „na zúbok".

Dizajn a ergonómia

 

Panasonic vsadil s novým modelom na tradičné tvary digitálnych zrkadloviek. Ak obľubujete netradičné a zaujímavé tvary a uhly, L10-ka vám nebude po chuti, o to viac oceníte rokmi overený dizajn pri práci s týmto prístrojom.

 

Úchop je relatívne pohodlný, celkovo menšie rozmery a subtílnejší grip ocenia najmä ľudia s menšími rukami. Trend zmenšovania tela úplne ovládol triedu jednoduchých zrkadloviek a L10-ka do tejto početnej spoločnosti bez problémov „zapadá".

 

Grip je príjemne pogumovaný a aj tvarovanie na zadnej strane prístroja zvyšuje istotu pri držaní. Ak máte väčšie ruky, budete mať síce pocit, že máte o jeden prst naviac, je to však len otázka zvyku. Na prednej strane nájdeme okrem bajonetu systému 4/3 ešte pomocnú lampu automatického zaostrovania, ktorá slúži zároveň ako indikátor aktivovanej samospúšte. V hornej časti gripu je umiestnený predný otočný volič a nad bajonetom je skrytý výklopný vstavaný blesk.

 

 

 

Panasonic L1 bol takmer plne manuálny prístroj a niekoľko zaujímavých ovládačov si zachovala aj jednoduchšia L10-ka. Takýmto prvkom je napríklad na hornej strane umiestnená páčka na voľbu režimu snímania. Pohľadom veľmi rýchlo skontrolujete aký režim máte zvolený a prípadná zmena je záležitosťou okamihu. Páčka rotuje po obvode otočného voliča režimov, podobne ako páčka hlavného vypínača aparátu.

 

 

 

Smerom ku gripu sa cez tlačidlo „Film Mode" dostávame k spúšti, ktorá sa mi zdala v niektorých momentoch až príliš citlivá. Spomenuté tlačidlo slúži na výber prednastavených štýlov obrazu, ktoré v tomto prípade simulujú štýly rôznych kinofilmov (Standard, Dynamic, Nature, Smooth, Nostalgic, Vibrant, BW Standard, BW Dynamic, BW smooth). K dispozícii sú tiež dva vlastné štýly, v ktorých môžete podľa ľubovôle nastaviť kontrast, ostrosť, saturáciu a redukciu šumu.

 

Ľavá čásť hornej plochy prístroja je takmer bez tlačidiel a ovládačov. Nájdeme tu len malé tlačidlo pre vyklopenie a aktiváciu vstavaného blesku.

 

Zadná strana je na ovládacie prvky najbohatšia. Ich umiestnenie je podobne ako u konkurencie poznačené prítomnosťou 2,5" LCD displeja, všetky ovládače sú však bez problémov dostupné. Trochu dlhšie som si zvykal len na malé tlačidlá

4-smerového ovládača, ktorým sú priradené jednotlivé funkcie. Rýchly výber zaostrovacieho bodu pomocou ľavého tlačidla je pri rýchlej akčnej scéne dosť náročný a pomalý.

 

 

 

Veľa dôležitých funkcií má vlastné tlačidlá vyvedené na povrch (znovu poteší vlastná páčka pre nastavenie režimu ostrenia) a ďalšie sú dostupné cez tlačidlo FUNC, kde okrem parametrov obrázku nájdeme aj nastavenie citlivosti ISO, vyváženia bielej a režimu blesku.

 

Výrazným prvkom na zadnej strane prístroja je aj optický hľadáčik, ktorý je však skôr sklamaním. Až

na poloprofesionálny Olympus E-3 je väčšina zrkadloviek systému 4/3 vybavená hľadáčikom, ktorý je príliš malý a tmavý - pripomínajúci pohľad do tunela. S takýmto hľadáčikom je problém manuálne zaostrovať a celkovo kontrolovať presnosť zaostrenia.

 

Panasonic L10 ani nie je vybavaný tlačidlom pre kontrolu hĺbky ostrosti, táto funkcia by bola v pravde zbytočná. K dispozícii je riešenie v podobe zväčšovacej lupy, ktorá obraz zväčší 1,2x, ale ani táto pomerne drahá súčiastka situáciu plne nerieši. Informácií v hľadáčiku je dostatok, chýba len údaj o nastavenej citlivosti ISO, ktorý je žiadaný aj medzi amatérskymi fotografmi.

 

Nad hľadáčikom má svoje miesto vstavaný blesk. Panasonic opustil výborné 2-polohové riešenie blesku „a la L1" a vybavil nové telo klasickým výklopným bleskom s primeranou silou a vysokým zdvihom. K dispozícii sú aj sánky pre pripojenie externého blesku. My sme mali pri teste k dispozícii značkový blesk Panasonic FL-50, ktorý spolupracoval s telom veľmi dobre a pre záujemcu o seriózne interiérové fotografovanie ho môžem len doporučiť.

 

Aparát spolupracuje s kartami SD/SDHC a odporúčam dokúpiť si k nemu čítačku pamäťových kariet, keďže prístroj samotný podporuje len pomalšie spojenie USB1.1.

 

V porovnaní s modelom L1 dostalo nové telo v rámci úspory hmotnosti a miesta novú batériu, ktorej kapacita postačuje na cca 450 záberov. Toto číslo sa môže dramaticky znížiť pri častom používaní Live View.

 

Batéria je ukrytá pod dvierkami na spodnej strane, kde nájdeme aj závit na statív, ktorý ani nemohol byt z iného materálu, než z kovu.

 

Celkový pocit z tela L-10 je dobrý. Materiály pôsobia síce lacnejším plastovým dojmom, vypracovanie detailov je však

na vysokej úrovni a stavbu teda môžem zhodnotiť len pozitívne.

 

 

V praxi

 

V ovládaní prístroja sme tiež našli veľmi silnú stránku Panasonicu L10. Jeho rýchlostné a reakčné schopnosti už toľko nadšenia neprinášajú. Kým aparát zapnete a urobíte prvý záber, ubehne jedna sekunda. To isté platí aj pri aktivovaní

zo spánku. V súčasnej dobe už takéto časy dosahujú aj niektoré kompakty a ak ste s aparátom kdesi na love, je tu veľká pravdepodobnosť, že vám niektoré zábery ujdú. Odporúčam vypnúť šetrenie energiou, prípadne v ňom nastaviť dlhší čas.

 

Ak je jedna sekunda pri zapnutí aparátu veľa, čo potom poviete na 2 sekundy pri jeho vypnutí? V tomto prípade vám už nič neujde, aparát si vykoná všetky potrebné úkony. Dlhšie časy sú pravdepodobne dôsledkom spomalenia pri automatickej redukcii prachu na snímači. Technológiu SSWF (Super Sonic Wave Filter) zdieľa Panasonic so svojím partnerom v systéme 4/3, firmou Olympus.

 

Pomalá reakcia na stlačenie spúšte nikdy nebola pri zrkadlovkách problémom. L10-ka je však vybavená novým zaostrovacím systémom na báze detekcie kontrastu a tak v režime Live View musíte rátať s asi pol sekundovým omeškaním uzávierky. Systém funguje rovnako ako pri kompaktných fotoaparátoch, pričom kontrast sa meria na hlavnom snímači. Vy tak máte k dispozícii takmer permanentnú kontrolu nad snímanou scénou, možnosť zaostrovať na akúkoľvek oblasť v obraze a naviac je tento spôsob o niečo presnejší, než fázová detekcia u konkurencie. Pri nej máte k dispozícii 3 klasické zaostrovacie body a jej hlavnou devízou je o niečo rýchlejšia reakcia. Je nutné spomenúť, že detekcia kontrastu je k dispozícii len pri použití nových objektívov, so staršímy si budete musieť vystačiť s fázovou detekciou.

 

 

 

 

V režime kontinuálneho snímania zvláda aparát priemerných 3 fps, čo na bežnú akciu postačuje. Pri ukladaní obrázkov do JPEGu vás bude obmedzovať len kapacita vašej pamäťovej karty, ak však zvolíte ukladanie do RAWu, zažijete malé sklamanie. Aparát začne síce pri frekvencii 3 fps, ale po nasnímaní troch obrázkov sa začne proces ukladania snímkov, ktorý trvá asi 5 sekúnd. Ak stále držíte stlačenú spúšť, aparát zaznamená ďalšie 2 obrázky a opäť ukladá. Takýmto tempom veľa z akčnej scény nenafotíte a RAWu by som sa preto pri športovej a reportážnej fotografii vyhol.

 

Prezeranie obrázkov nerobí žiadne problémy, rovnako ako práca s MENU. Celkovo musím ovládanie a pohyb v systéme aparátu opäť vyzdvihnúť. Jednotlivé karty v MENU sú pekne farebne odlíšené a takmer k všetkým dôležitým funkciám a parametrom je rýchly a jednoduchý prístup. Len niektoré z nich, ukryté hlbšie v Užívateľskom MENU by si zaslúžili výhodnejšie pozície, ak ie vlastné tlačidlá. Tých má však Panasonic L10 vzhľadom na svoje zaradenie do triedy až až.

 

 

 

Malú svetelnosť nového setového obejktívu sa snaží nahradiť jeho vstavaný optický stabilizátor Mega O.I.S., známy aj z kompaktov Panasonic. Darí sa mu to celkom úspešne, aj keď v porovnaní s konkurenciou nie je jeho účinnosť tak výrazná.  Dispozícii sú 3 režimy: permanentná stabilizácia, okamžitá stabilizácia pri stlačení spúšte a panning.

 

 

Mega O.I.S. off Mega O.I.S. on

 

 

 

Obrazová kvalita

 

Je veľmi silnou stránkou L10-ky a zároveň aj jej slabinou. Množstvo detailov, ktoré malý 10 Mpx snímač dokáže zachytiť je vskutku výnimočné a pri pohľade na obrázky ma hneď napadlo, že použitý senzor bude pravdepodobne rovnaký aký použil Olympus vo svojej E-3.

 

 

 

 

Detaily si však užijete zväčša len pri snímaní do RAWu, prípadne pri úpravách nastavení vašeho aparátu. JPEGom v základnom nastavení chýba ostrosť a najmä farby. Nikdy som žiadny aparát a jeho procesor nechválil za výrazné snímky v základnom nastavení. Vzhľadom na zaradenie L10-ky do triedy jednoduchých zrkadloviek by však jeho JPEGy mohli pôsobiť trochu sviežejším dojmom.

 

 

 

 

Ďalším veľkým plusom v oblasti obrazovej kvality je možnosť použitia vynikajúcich kompaktných objektívov LEICA. Každý, kto sa aspoň trochu zaujíma o fotografovanie sa s týmto menom už musel stretnúť. Sú s ním spojené prevažne charakteristky ako dokonalý prenos kontrastu, absolútna vyrovnanosť v celej ploche obrazu, výnimočná ostrosť, perfektne zvádnuté protisvetlo a optické vady. Aj vďaka týmto sklám musí Panasonic riešiť menej obrazových problémov než konkurencia.

 

 

 

 

Jeden problém však riešiť musí a to je narastajúci šum pri vyššej citlivosti ISO. Malý Live MOS snímač má svoje fyzikálne hranice a pri danom počte pixelov sa vyšší šum musí prejaviť. Mal som trochu obavy, že Panasonic naň podobne ako v kompaktoch tvrdo zaútočí svojim procesorom, no aj keď je redukcia šumu viditeľná už pri nižších citlivostiach, jej úroveň je v medziach tolerancie.

 

 

ISO 100 ISO 200 ISO 400

 

 

ISO 800 ISO 1600

 

 

 

Dynamic Nature Nostalgic
Smooth Vibrant

 

 

 

BW Standard BW Dynamic BW Smooth

 

 

Nočné snímky nerobia L10-ke výraznejšie problémy. Prípadné „mŕtve pixely" na obrázkoch pri dlhých expozíciách je možné odstrániť priamo v aparáte.

Expozičná automatika môže mať v náročnejších svetelných situáciách problémy podobne ako automatika „bratanca" Olympus. Vtedy je potrebné siahnuť po korekcii expozície, odporúčam teda častejšie kontrolovať histogram nasnímaných záberov.

 

 

Kvalita obrazu - objektívy

 

Zdá sa, že vstup nových spoločností do segmentu digitálnych zrkadloviek nie je vôbec jednoduchou záležitosťou. SONY sa vo svojich začiatkoch obklopila známymi menami ako MINOLTA a Carl Zeiss a Panasonic vsadil na meno LEICA.

Určite výborný ťah, veď objektívy legendárnej nemeckej značky sa preslávili po celom svete.

My sme mali pri teste zrkadlovky Lumix L10 k dispozícii dva setové zoomy, po jednom ultrazoome a svetelnom portreťáku.

 

 

LEICA D Vario-Elmar 14-50mm F3.8-5.6 Mega O.I.S.

 

Nový setový objektív k telu L10. V porovnaní so starším kolegom Vario-Elmarit mu okrem koncovky v mene chýba aj svetelnosť, clonový krúžok a stupnica vzdialenosti zaostrenia. Okrem toho prišiel aj o niekoľko gramov na váhe a milimetrov v rozmeroch.

Slabú svetelnosť sa snaží nahradiť vstavanou optickou stabilizáciou, ktorá síce prináša možnosť udržania dlhších časov, nie však v takej miere ako konkurenčné stabilizačné systémy.

Celkovo podáva objektív výborné výkony, ako sa na Leicu patrí. Nechýba mu ostrosť v celom rozsahu, perfektne zvládnuté protisvetlo a aberácie.

Určite je pre L10-ku vhodnejší partner do setu, než ťažší a väčší Elmarit. Jeho kvality sú jasné, škoda menšej svetelnosti. Konkurencia v tomto smere ponúka o málo lepšie hodnoty.

 

 

28mm ekv., ISO 400 28mm ekv. 100mm ekv.

 

 

 

LEICA D Vario-Elmarit 14-50mm F2.8-3.5 Mega O.I.S.

 

Starší setový objektív k telu Lumix L1. S týmto zaujímavým prístrojom tvoril Elmarit dokonalý pár. Škoda hovoriť o jeho optických kvalitách, je to kus poctivého skla. Škoda, že svetelnosť mierne klesá smerom k dlhému koncu. Na druhej strane poteší clonový krúžok, ktorý poskytuje možnosť okamžitej kontroly nastavenia prípadne zmenu clony.

Tento objektív bol vôbec prvý, ktorý Leica vyrobila pre systém 4/3 a bol zároveň prvým stabilizovaným objektívom Leica.

Vyššia váha a väčšie rozmery objektívu sú vzhľadom na jeho svetelnosť pochopiteľné. Ako setový objektív sa aj svojou cenou k L10 veľmi nehodí. Siahol by som však po ňom určite v prípade, že sa chcem fotografii vážnejšie venovať.

 

 

28mm ekv., F5.6 28mm ekv., F2.8

 

 

28mm ekv. 100mm ekv.

 

 

 

LEICA D Vario-Elmar 14-150mm F3.5-5.6 ASPH. Mega O.I.S.

 

Ako napovedá menné označenie, ide znovu o objektív nižšej kategórie. Neznamená to však, že by opticky alebo konštrukčne výrazne zaostával. V porovnaní s konkurenciou stále ide o exkluzívny výrobok. Jeho výnimočnosť spočíva najmä v extrémnom rozsahu ohniskových vzdialeností (28-300mm po prepočte na kinofilm) a zachovaní kompaktných rozmerov a nízkej váhy.

Keďže jeho ohnisko už zasahuje do oblasti „tele", objektív je vybavený tichým ultrazvukovým motorom pre pohon AF - systémom XSM (Extra Silent Motor). Nemôže chýbať stabilizátor, ktorý sa stará o ostré snímky pri snímaní s dlhým ohniskom, poteší prítomnosť clonového krúžku.

Opticky opäť výborný kus, ktorý by som doporučil záujemcom o fotografovanie prírody. Na túrach ho za jeho váhu a rozmery v kombinácii s výkonom budete milovať.

 

 

28mm ekv., F8 28mm ekv., F3.5

 

 

28mm ekv. 188mm ekv. 300mm ekv.

 

 

 

LEICA D Summilux 25mm F1.4 ASPH.

 

Svetelný základný objektív, vhodný prevažne na portrétovanie. Množstvo špeciálnych optických členov a vrstiev sa stará o dokonalé výsledky. Pri plnom odclonení nepatrí medzi najostrejšie, prejavujú sa vtedy vo vyššej miere aj optické vady (najmä chromatická aberácia). Po priclonení však podáva excelentný výkon.

Clonový krúžok je tu samozrejmosťou, poteší aj možnosť snímania zo vzdialenosti 38cm.

Pokiaľ radi fotografujete portréty, alebo akciu pri slabšom osvetlení, je toto pre vás „must have" sklo.

 

 

F8 F1.4 F2.8

 

 

bokeh F1.4 bokeh F2.8 bokeh F5.6

 

 

 

Záver

 

V čase príchodu na trh na jeseň 2007 mal aparát Panasonic L10 na svojom konte niekoľko technologických prvenstiev a za sebou podporu piatich magických písmen - LEICA. Predajnosť však bola mizerná, za čo mohla predovšetkým neprimerane vysoká cena. Tá bola vysoká najmä v porovnaní s konkurenciou, ktorá za rovnakú sumu vedela ponúknuť prístroje z vyššej kategórie.

 

Práve v tejto dobe sa Panasonic konečne rozhodol výrazne znížiť cenu tela aj setu s objektívom, čo modelu L10 môže priniesť želaný predajný úspech.

 

Aparát s klasickým zrkadlovkovým dizajnom a kvalitnými materiálmi, ktorý priniesol do segmentu automatické zaostrovanie na báze detekcie kontrastu v LV a výklopno-otočný displej si určite presadí svoje právo na existenciu. Vďaka podobnosti s kompaktnými modelmi Panasonic a výraznej podore užívateľa v podobe jednoduchého ovládania a automatických funkcií má výrazný potenciál osloviť práve začínajúcich fotografov.

 

Digitálny systém 4/3 má svoje neoddiskutovatelné výhody v podobe dokonalej spolupráce kvalitnými a kompaktnými objektívmi, má však aj svoje obmedzenia, na ktoré trpí aj Lumix L10. Malý hladáčik a problematické vyššie hodnoty citlivosti ISO vystupujú do popredia najvýraznejšie.

 

Množstvo detailov a optická kvalita objektívov sa postará o dokonalé obrázky, ktorým však je nutné pomôcť zmenou štýlu, či parametrov obrazu, alebo jednoducho snímaním do RAWu.

 

Fotografie, ktoré takto z Panasonicu L10 dostanete, znesú porovnanie s najlepšími výstupmi od konkurencie. Dnes, keď je L10-ka konkurencieschopná aj cenou, sa už nemusíte pri kúpe prvej digitálnej zrkadlovky pozerať na meno a tradície. Panasonic dokazuje, že si svoje miesto v segmente D-SLR zaslúži.

 

 

Zhrnutie:

+ výborné rozlíšenie snímača

+ pohodlnné ovládanie a ergonómia

+ kvalitný LCD displej s možnosťou vzklopenia a rotácie

+ množstvo automatických režimov

+ manuálne páčky pre ovládanie niektorých funkcií na tele

+ detekcia kontrastu v LV

+ pokročilé funkcie detekcie tváre a inteligentné ISO

 

 

- malý a tmavý hľadáčik

- plasticky pôsobiace materiály

- mäkšia kresba pri snímaní do JPEG

- šum a jeho redukcia pri vyššom ISO

- detekcia kontrastu použitelná iba s niektorými objektívmi

- iba 3 AF body

- pomalší AF pri nedostatku svetla

- kapacita bufferu pri kontiuálnom snímaní do RAWu

 

 

 

 

 

 

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
bear
2008-06-23 12:24:13
Zaujimava masinka, asi jediny entry-level, ktoremu nechyba aj zadne koliesko. Co sa plastovych materialov tyka, ak je to kontrukcia ako pri ultrazoome FZ-50, tak to vydrzi dost.
 
oboy
2008-06-23 13:27:34
Materialy sice nic moc, ale celkovo posobi aparat dostatocne odolne. V tomto si Panasonic drzi formu.
 
FOSGATE
2008-06-24 13:36:43
Super video Erik!!! :D:D Musim ta pochvalit a dat tejto recenzii 5 hviezdiciek :))
 
imk_exp
2008-06-25 12:55:47
dobre spracovane video - umocnuje celkovo dobry dojem z recenzie
skoda ze L-10 nie je schopna konkurovat zrkadlovkam profesionalnym
 
bear
2008-06-25 17:27:50
ziadna entry-level zrkadlovka nie je schopna konkurovat profesionalnym zrkadlovkam, mozno este tak starsim modelom profesionalnych pristrojov, ale aj to len v niektorych parametroch.
 
sunajn
2008-06-25 23:45:39
Video môže byť, ale dajak bars tmavé.Slabo vidno aparát.Nezdá sa Vám šraci?
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia