Na jar tohto roku Olympus predstavil ľahko modifikovanú verziu svojho populárneho malého fotoaparátu E-420. Pripomínam, že ide stále o zrkadlovku 4/3 systému, pričom veľkosťou a váhou môže zápasiť s prístrojmi micro 4/3 systému.
Oproti obľúbenému predchodcovi ponúka E-450 nový obrazový procesor TruePicIII, ktorý okrem vylepšenia obrazu ponúka aj väčšiu operačnú pamäť či zápis na kartu. Teraz aparát dokáže zachytiť 8 snímkov v RAW (.ORF) formáte vo frekvencii 3,5 obr./s.
Dizajn a ergonómia
Ďalšie vylepšenia Olympusu E-450 oproti predchodcovi sa týkajú LCD displeja, ktorý je teraz čitateľnejší a jasnejší
na dennom svetle. Počet obrazových bodov aj veľkosť displeja ostáva nezmenená, zlepšil sa jas a kontrast obrazu.
Olympus v tomto prípade pre skladnosť a hmotnosť fotoaparátu ostáva radšej pri menšom displeji. Podobná situácia je aj v prípade hľadáčika. Ten je zložený zo zrkadiel, nie z pentagonálneho skleného hranola.
Zrkadlá umožňujú vtesnať hľadáčik do menšieho priestoru. Samozrejme, aj tu musíte platiť daň v podobe menšieho a tmavšieho hľadáčika. Ten dobre poslúži na komponovanie scény, no na spoľahlivé manuálne ostrenie je príliš malý. Hľadáčik zobrazuje približne 95% fotografovanej scény a expozičné údaje sú v ňom zobrazené na pravej strane vedľa obrazu. Je to už tradičné umiestnenie v 400-vkovej rade. Osobne by som radšej privítal tradičnejšie umiestnenie
pod obrazom.
Fotoaparát nemá malý stavový displej a tak si nastavené hodnoty môžete kontrolovať práve v hľadáčiku alebo na veľkom zadnom displeji. Pri stlačení „info" tlačidla sa objavia všetky základné veličiny (aj menej základné) na displeji. Stlačením OK tlačidla ich aktivujete a môžete meniť. Olympus tento spôsob nazval Super Control Panel. Keď si naň zvyknete, môžete meniť nastavenia naozaj rýchlo, aj keď nie až tak rýchlo, ako keby im boli priradené špeciálne tlačidlá.
Teleso aparátu, aj keď je malé, sadne do ruky a ovláda sa celkom pohodlne. Nečakal by som to od fotoaparátu s tak malým, či skôr žiadnym gripom pre istejšie držanie pravou rukou. Na druhej strane je pravdou, že som fotoaparát používal iba s malým setovým objektívom. S veľkým a ťažkým objektívom by už E-450 netvoril také vyvážené kombo ale E-450 na to ani nie je určená.
To, že sa mi fotoaparát dobre ovládal, môže byť spôsobené aj tým, že som zvyknutý pracovať s klasickými filmovými fotoaparátmi bez gripu. V každom prípade si treba uvedomiť, že Olympus s týmto modelom ide vyslovene po imidži malého, skladného a nenápadného fotoaparátu a tomu je prispôsobený celý dizajn prístroja.
Kvalita tela fotoaparátu vás príjemne prekvapí. Myslím si, že E-450 je vyrobený lepšie ako akákoľvek konkurencia v tejto cene. Kvalitné plasty sú vystužené sklenými vláknami. Zdrsnený povrch pôsobí naozaj pekne a všetky ovládacie prvky majú správnu mieru odporu. Nič nie je rozvyklané a celkovo je fotoaparát pevný a kompaktný. Používať ho je radosť.
Zistil som, že fotoaparát sa vďaka svojmu dizajnu a veľkosti hodí na nenápadný dokument či street fotografiu. Nejde pritom iba o dizajn, ale aj o rýchlosť používania a tichý chod aparátu. Tým, že všetko je akési zmenšené, vrátane zrkadlového boxu a zrkadla, jeho chod nespôsobuje taký hluk ako u väčších aparátov.
Celkovo môžem hodnotiť dizajn (subjektívne) ako veľmi vydarený a kvalitu spracovania ako veľmi dobrú. Ergonómia je dobrá, trochu dlhšie som si musel zvykať na prácu s veľkým displejom, keďže nie som zvyknutý na absenciu malého stavového displeja. Keď som si na neho zvykol, fotoaparát sa mi ovládal dobre a rýchlo.
Ak chcete fotografovať často s vynikajúcimi a väčšími objektívmi Olympus Zuiko (napríklad šport, prírodu), lepšou voľbou bude niektorý z modelov s gripom (Olympus E-520, E-600 a E-620). Naopak, tento model sa veľkosťou i dizajnom hodí na dokument, street foto ale aj všade tam, kde je kľúčová ľahká váha a malý objem fototechniky (turistika, bicykel, trekking).
Štýlové kožené puzdro možno dokúpiť v rôznych farbách.
V praxi
Ostrenie a Live View
Prístroj nabieha pružne, ostrí presne a spoľahlivo. Má však iba tri zaostrovacie body v normálnom režime fotenia pomocou fázového TTL zaostrovania. V režime Live View prístroj zaostruje na základe kontrastu na senzore a dokáže zaostriť buď iba s pomocou tohto ostrenia alebo v kombinácii s fázovým zaostrovaním alebo iba pomocou fázového. Najrýchlejšie je samozrejme staré dobré zaostrovanie pomocou troch zaostrovacích bodov. Stredný z nich je najcitlivejší a najspoľahlivejší aj v horších svetelných podmienkach. Pri zhoršených svetelných podmienkach ostreniu pomáha vstavaný blesk, ktorý vyšle sériu krátkych zábleskov na presvetlenie scény.
Pri snímaní Live View pri statických scénach má najväčší význam manuálne ostrenie. To je veľmi pohodlné, keďže si
na displeji môžete až 10-násobne zväčšiť náhľad v ľubovoľnej časti obrazu a delikátne manuálne zaostriť. Keď sme už pri Live View, spomeniem ešte displej. Aj keď nie je vyklápací, umožňuje efektívne snímanie z nadhľadu i podhľadu vďaka širokému pozorovaciemu uhlu.
Režimy snímania
Prístroj ponúka plejádu režimov fotografovania. Vybrať si môžete od úplnej automatiky cez motívové programy, polomanuálne režimy až po manuálny režim. Môžete si taktiež aktivovať tri kreatívne režimy, ktoré bez námahy a počítačovej zručnosti aplikujú zaujímavé efekty na fotografie. Je to režim „pinehole" (dierkový fotoaparát), „soft focus" (mäkký filter) a „pop art" (posunutie farebnosti do POP štýlu). Filtre sú zaujímavé, treba byť len pripravený na to, že ich použitie spomalí fotoaparát, teda ukladanie záberov na kartu, keďže ich aparát ešte upravuje.
Meranie svetla
Milo ma prekvapili možnosti merania svetla. Okrem zónového merania svetla v celej ploche obrazu môžete zvoliť ešte meranie so zvýhodneným stredom a bodové meranie. To je nezvyk na prístroji v tejto cenovej kategórii. Zvlášť, keď si môžete zvoliť až tri druhy bodového merania. Jeden na meranie expozície na stredne šedú, druhý na meranie expozície s prioritou „highlight detail" a tretí s prioritou na „shaddow detail".
Znamená to, že v druhom prípade prístroj exponuje tak, aby v mieste bodového merania boli najvyššie svetlá ale
so zachovanými detailmi a v treťom tak, aby boli v mieste merania hlboké tiene, ale zároveň aby v nich boli zachované detaily. Je to užitočné vo viacerých prípadoch, kde chceme exponovať na hrane a mať istotu, že mi stále zostanú zachované detaily vo svetlách alebo tieňoch. Tlačidlo na aretáciu expozície sa pritom dá konfigurovať mimo iného aj
na tieto spôsoby bodového merania expozície. Môžete teda fotografovať s celozónovým meraním, ktoré vyhovuje
pre väčšinu fotografovaných scén a v kritických situáciách stlačením AE lock tlačidlá aktivovať bodové meranie.
Predsklopenie zrkadla
Aj keď zrkadlo u E-450 nie je veľké a nespôsobuje veľa hluku, jeho sklápanie vyvoláva určité vibrácie (ako každé zrkadlo v zrkadlovke), ktoré môžu pri určitých podmienkach málinko zneostriť fotografie. Preto Olympus implementoval aj
do tohto najmenšieho modelu jeho predsklopenie. Zrkadlo sa zdvihne a až keď sa vibrácie utíšia, prístroj otvorí závierku a urobí expozíciu. Zrkadlo sa potom vráti do pôvodnej polohy. Aj táto funkcia je programovateľná.
Stabilizátor obrazu
Chýba. 400-ková rada ho jednoducho nemá. Je to pre miniaturizáciu či skôr pre priaznivú cenu, ale nemá. Ak teda chcete stabilizáciu obrazu, musíte siahnuť po konkurenčných objektívoch Panasonic s mega o.i.s. stabilizátorom. Vzhľadom na to, že zrkadlo je jemné, sa však netreba obávať neostrých snímok za bežných okolností a pri bežných ohniskách objektívov, ktoré sú predpokladané k tomuto prístroju.
Obrazová kvalita
Ostrosť a šum
S Olympusmi sme mali skúsenosť, že výstup priamo do JPG bol relatívne slabší oproti tomu, čo sa dalo „vydolovať" z RAW formátu. Obrazový procesor TruePicIII však urobil veľký pokrok, ktorý oceňujem práve v tejto vstupnej triede zrkadlových fotoaparátov. Výstup v JPG formáte totiž vykazuje len malý rozdiel v ostrosti a zachovaní detailov oproti RAW formátu. Obraz v komprimovanom súbore je stále veľmi ostrý a plný detailov. Zdá sa mi, že E-450 používa slabší filter na potlačenie šumu a to sa kladne prejavilo na ostrosti obrázkov. Samozrejme, má to svoj dopad na šum, ktorý je cítiť od ISO400 ale dá s s ním v pohode pracovať až do ISO800.
ISO1600 je už pomerne zašumené ale obrázky sa dajú použiť na menšie aplikácie. Páči sa mi, že Olympus sa nehrá
na žiadneho rekordmana a neposkytuje možnosť zvýšiť citlivosť na ISO 3200, 6400 a Hi1... Jednoducho uznáva aj nejaké limity menšieho senzora a neponúka to, kde by nedosiahol adekvátny výsledok. Nemôžem nepriznať, že mi je takýto postoj sympatický.
Dynamický rozsah
Obraz zo senzorov 4/3 formátu býva väčšinou kontrastnejší a nie je to inak ani v prípade E-450. Tým môže dôjsť k prepáleniu najvyšších svetiel. Píšem „môže" lebo aj nemusí. Stačí exponovať na svetlá a pri aktívnej funkcii Shadow Adjustment Technology (SAT) prístroj vytiahne pomerne veľa z tieňov. Získate tak veľkorysejší dynamický rozsah, ako ste boli doteraz zvyknutí pri JPG z Olympusov. Funkciu si aktivujete tak, že tónovú gradáciu v menu ponecháte
na automatiku (prednastavené).
Farby
Jasné, sýte, neutrálneho podania s tendenciou otepliť zelenú. Ak chcete ešte výraznejšie farby (už v neutrálnom nastavení sú pomerne výrazné), stačí zvoliť režim vivid a JPG súborov krajiniek sa už nemusíte v počítači ani dotknúť. Platí to samozrejme pri bežných svetelných podmienkach.
Záver
Olympus E-450 je šikovný malý pracant. Odvedie výbornú prácu pri vašich potulkách mestom či prírodou. Nebojím sa ho odporúčať tým, ktorí potrebujú fotoaparát s malou hmotnosťou a miesta preň taktiež nemajú nazvyš. Sadne teda
do ruky či na krk (ani tam neobťažuje) turistom, cyklistom ale aj tým, ktorí nechcú pútať pozornosť príliš veľkým a drahým aparátom. S malým pancake objektívom Olympus 25 f2,8 tvorí E-450 vydarené kombo.
+ veľkosť a váha
+ výborná ostrosť a úroveň detailov v JPG
+ jasné a sýte farby bez prehnanej saturácie
+ rýchlosť AF
+ predsklápanie zrkadla
+ pokročilé merania svetla (bodové normálne, s prioritou svetiel a s prioritou tieňov)
+ kreatívne filtre (zvlášť pine hole)
+ vynikajúci pomer kvalita / cena
- niekomu môže chýbať grip
- 3 zaostrovacie body
- absencia stabilizátora obrazu
- na ovládanie si treba zvyknúť
Galéria fotografií
Fotografie: Julo Kotus, Majka Kotusová