Hneď na začiatku si niečo ujasníme. Nikon Df je krásny fotoaparát, ktorý ma špičkový obrazový výstup, určite jeden z najlepších na svete. Spoľahlivo rozbúcha srdce každého fotografa. Snaží sa však v sebe spojiť staré s novým, ale trochu nedotiahnutým spôsobom. Prináša mnoho nádherných konštrukčných riešení, ale pre iné by ste jeho návrhárov poslali spáchať seppuku (obradná samovražda japonských samurajov). Je tak odlišný, že nezapadá do žiadnej kategórie. Je to prvá pravá digitálna zrkadlovka s klasickým ovládaním maximálne sa priblížujúcim mechanickým filmovým fotoaparátom. Niektorí sú z toho nadšení, iní nechápu k čomu je to dobré. Nestretol som však nikoho, komu by sa fotoaparát nepáčil.
Môj sen
Túto časť môžete kľudne preskočiť. Pojednáva o tom, ako si retro fotoaparát Nikon predstavujem ja. Keď som sa pred časom dozvedel, že Nikon chystá nový digitálny fotoaparát, zatiaľ pod označením FM, roztočili sa kolieska v mojom mozgu naplno. Toto bola jediná vstupná informácia, nič bližšieho nebolo známe. Bude to zrkadlovka alebo CSC? Koľko bude mať Mpx, ako veľký snímač. Pred mojou mysľou bol tak nepokreslený list papieru, na ktorý som mohol vyfantazírovať čokoľvek. FM bola jediná nápoveda. Bude to retro.
Nikon FM3a, posledná mechanická filmová zrkadlovka tejto značky bola tiež inšpiráciou pre dizajn Nikonu Df.
Dodnes neviem Nikonu odpustiť, že nemá v ponuke CSC fotoaparát aspoň s APS-C snímačom. Fanúšikovia Nikonu, medzi ktorých patrím, tak musia upierať zrak na fotoaparáty cudzích značiek. A tie toho v poslednom čase predviedli veľa. Fujifilm s novými modelmi pre menej aj viac náročných, Olympus s PEN E-P5 a OM-D E-M1, Sony s A7/A7r priťahujú našu pozornosť ako magnet. Tak nejak som dúfal, že nový fotoaparát Nikon bude CSC/Mirrorless, najlepšie so zachovaním F-bajonetu. Uspokojil by som sa aj s APS-C snímačom. CSC fotoaparát v dizajne legendárnej FM2, ale nabitý najmodernejšími technológiami. Práve FM2 dokazuje, že fotoaparát s väčším snímacím prvkom nemusí byť veľký. Stačí pripočítať pár milimetrov na displej a zväčšiť rukovať, aby sa mal kam dať akumulátor. K tomu kvalitný elektronický hľadáčik, hybridný AF, dotykový výklopný displej a WiFi. Vznikol by malý, ale dobre ovládateľný fotoaparát s nezameniteľným dizajnom, na ktorom by som uplatnil všetky svoje profesionálne objektívy. Svojou predstavou som určite nenadchol tých, ktorí chcú odstrániť všetko nepotrebné a ponechať len to, čo je pre fotografovanie nutné. Ale je to moja predstava a nenechám si do nej kafrať. A možno v budúcnosti sa dočkám aj ja.
Hlavné rysy
Na chvíľu si prácu recenzenta uľahčím a využijem to, čo už je napísané. Informácie pochádzajú priamo zo stránok nikon.sk.
Tento fotoaparát sa pýši telom v retro štýle a rovnakým 16,2-megapixlovým snímačom formátu FX ako vlajková loď spoločnosti Nikon, fotoaparát D4, a zároveň svojou formou a funkciami vyjadruje vášeň k fotografii. Fotografie s bohatými detailmi s jemným stupňovaním odtieňov sú dosiahnuteľné v akomkoľvek svetle vďaka širokému dynamickému rozsahu a citlivosti ISO rozšíriteľnej na neuveriteľnú hodnotu ISO 204 800 (ekvivalent). S vysokocitlivým systémom automatického zaostrovania, bezchybným meraním a vysokou rýchlosťou fotoaparát Nikon Df síce vyzerá ako klasický filmový fotoaparát Nikon formátu 35 mm, je však plný najnovších technológií.
16,2-megapixlový snímač CMOS formátu FX (fullframe): Fotoaparát Df je vybavený rovnakým obrazovým snímačom ako fotoaparát D4, vlajková loď spoločnosti Nikon, a ponúka snímky s vynikajúcimi detailmi s jemným stupňovaním odtieňov.
Jeden z najlepších snímačov na svete robí tento fotoaparát výnimočným nielen retrodizajnom.
Ikonický dizajn Nikon: Fotoaparát Df sa pýši vzhľadom inšpirovaným klasickými filmovými fotoaparátmi Nikon formátu 35 mm a technológiou z najnovších profesionálnych digitálnych jednookých zrkadloviek od spoločnosti Nikon a je vyhradený čisto fotografii.
Prenosný formát FX: Zažite kreatívne vzrušenie z fotografie formátu FX bez ohľadu na to, kam idete, vďaka kompaktnému telu, ktoré váži približne 710 g.
Fenomenálny výkon pri slabom svetle: S citlivosťou ISO 100 – 12 800, ktorá je rozšíriteľná až na hodnotu ISO 204 800 (ekvivalent), fotoaparát Df poskytuje veľmi detailné snímky s minimálnym šumom aj pri snímaní v náročných svetelných podmienkach.
Rýchlosť a vysoký výkon: Fotoaparát sa pýši časom spustenia približne 0,14 sekundy a oneskorením expozície 0,052 sekundy. Rýchle sériové snímanie je možné až rýchlosťou 5,5 snímky za sekundu vo formáte FX aj DX.
EXPEED 3: Rýchly a výkonný obrazový procesor od spoločnosti Nikon zaručuje pozoruhodne brilantné snímky s vynikajúcou reprodukciou farieb a vynikajúcim stupňovaním odtieňov dokonca aj pri snímaní s vysokou citlivosťou ISO.
Procesor EXPEED 3.
Vysokocitlivé automatické zaostrovanie s 39-bodovým systémom automatického zaostrovania Nikon Multi-CAM 4800: Poskytuje rýchle a presné pokrytie celého obrazového poľa. Automatické zaostrovanie má citlivosť až –1 EV a je kompatibilné s clonou až f/8. Štyri režimy činnosti AF vrátane automatického zaostrovania s funkciou trojrozmerného sledovania zaručujú ostré výsledky, či už sa objekt nachádza mimo stredu, alebo sa pohybuje rýchlo, prípadne celkom nepredvídateľne. Okrem toho má systém automatického zaostrovania s detekciou kontrastu pri snímaní v režime živého náhľadu zlepšené ovládanie, presnosť a rýchlosť.
Elegantné mechanické voliče: Pohodlie sa spája s ovládaním prostredníctvom vrúbkovaných mechanických voličov, vďaka ktorým je ovládanie jednoduché a bezpečné. Voliče umožňujú nezávisle nastaviť citlivosť ISO, korekciu expozície, expozičný režim a režim spúšte, čo poskytuje prístup k všetkým parametrom relevantným pre statické snímky bez potreby používať ponuku fotoaparátu.
Kompatibilita s objektívmi NIKKOR bez AI: Jedinečná sklopná spojovacia páčka expozimetra umožňuje na fotoaparát Nikon Df nasadiť aj klasické objektívy NIKKOR bez AI. Pri snímaní s objektívom bez AI v režime A (Časová automatika) alebo M (Manuálny) je možné meranie pri otvorenej clone (ekvivalent objektívov AI) prostredníctvom jednoduchých nastavení fotoaparátu.
Vysokovýkonný optický hľadáčik: Hľadáčik so sklenenou pentaprizmou poskytuje približne 100-percentné pokrytie obrazového poľa a 0,7-násobné zväčšenie, ako aj režim orezania na formát DX s označením v hľadáčiku.
Renomovaná konštrukčná kvalita Nikon: Fotoaparát je skonštruovaný tak, aby odolával náročným podmienkam. Pýši sa odolnou a súčasne ľahkou vrchnou, spodnou a zadnou časťou krytu zo zliatiny horčíka a tesnením proti vplyvom počasia na rovnakej úrovni ako digitálna jednooká zrkadlovka Nikon D800, vďaka čomu je odolnejší voči vlhkosti a prachu.
Odolná jednotka uzávierky: Mimoriadne presná jednotka uzávierky bola testovaná na 150 000 cyklov. Najkratší čas uzávierky je 1/4 000 s a synchronizácia blesku až do 1/200 s.
Veľký 8-centimetrový (3,2-palcový) monitor LCD s 921 000 bodmi so širokým pozorovacím uhlom a vystuženým sklom. Pri prehrávaní zaručuje jasné a ostré snímky s reprodukciou širokej škály farieb.
Tichý režim spúšte: Dokonale sa hodí na diskrétne fotografovanie, pretože pri sériovom snímaní je výrazne zredukovaný hluk návratu zrkadla fotoaparátu.
Dvojosový elektronický virtuálny horizont: Pomocou monitora LCD možno skontrolovať informácie o naklonení doľava alebo doprava (vodorovnom sklone) a o zdvihnutí alebo sklonení (sklone dopredu alebo dozadu) a pomocou hľadáčika informácie o naklonení doľava alebo doprava.
Systém detekcie motívu: Obrazový snímač fotoaparátu a jeho 2 016-pixlový snímač RGB poskytujú systému detekcie motívu presné údaje, čím sa optimalizujú hodnoty expozície, automatického zaostrovania a vyváženia bielej farby bezprostredne pred aktivovaním uzávierky, čo zaručuje ostré snímky.
Samočistiaca jednotka snímača: Znižuje usadzovanie prachu pred obrazovým snímačom.
Meranie bodového vyváženia bielej farby: Umožňuje vysokopresné manuálne nastavenie vyváženia bielej farby tak, že vám dáva možnosť rýchlo priradiť bodové vyváženie bielej farby konkrétnej oblasti obrazového poľa, ktorú vyberiete počas snímania v režime živého náhľadu. Definovaný cieľ možno premiestňovať pomocou multifunkčného voliča, čo vám umožňuje rýchlo získať aktuálne údaje aj pre vzdialené objekty bez použitia sivej karty.
Režim orezania: formát DX. Režim orezania na formát DX sa môže automaticky zapnúť po nasadení objektívu formátu DX. Pri snímaní v režime živého náhľadu vám fotoaparát Nikon Df pomáha s kompozíciou snímky prostredníctvom voliteľnej pomocnej mriežky s pomermi strán snímky 1:1 alebo 16:9.
Optimálne detaily vo vysokokontrastných podmienkach: Dva režimy vám pomôžu zachytiť detaily v silnom svetle alebo protisvetle. Režim HDR (Vysokodynamický rozsah) je ideálny pre statické objekty a Aktívna funkcia D-Lighting je ideálna pre fotografie objektov v pohybe. Oba režimy umožňujú vybrať úroveň intenzity.
Kreatívne nástroje priamo vo fotoaparáte: Pomocou nastavení Picture Control môžete pred zaznamenaním jemne doladiť parametre, ako sú ostrosť, sýtosť a odtieň. Pomocou rozsiahlej ponuky úprav fotografií získate prístup k veľkému počtu nástrojov a efektov.
Dizajn šetriaci energiu: Dosahuje približne 1 400 záberov (keď sa používa batéria EN-EL14a, v režime jednotlivých snímok).
Pamäťové médiá: Kompatibilita s pamäťovými kartami SDXC kompatibilnými s normou UHS-I a kartami Eye-Fi.
Systém kreatívneho osvetlenia Nikon: Fotoaparát je plne kompatibilný so špičkovým systémom kreatívneho osvetlenia od spoločnosti Nikon, ktorý zahŕňa množstvo univerzálnych bleskov pre tvorivé fotografovanie s bleskom nasadeným na fotoaparáte alebo mimo neho.
Technické parametre
Typ: Digitálna jednooká zrkadlovka.
Bajonet objektívu: Bajonet Nikon F (so spojením a kontaktmi na automatické zaostrovanie).
Efektívny obrazový uhol: Formát Nikon FX (Full Frame).
Efektívny počet pixlov: 16,2 milióna.
Obrazový snímač: 36,0 × 23,9 mm snímač CMOS.
Médiá: Pamäťové karty SD (Secure Digital), pamäťové karty SDHC a SDXC kompatibilné s normou UHS-I.
Typ uzávierky: Elektronicky ovládaná štrbinová uzávierka s vertikálnym chodom.
Rozsah (ISO 100, objektív f/1,4, 20 °C): Maticové meranie expozície alebo meranie expozície so zdôrazneným stredom: 0 – 20 EV. Bodové meranie expozície: 2 – 20 EV.
Citlivosť ISO (odporúčaný expozičný index): ISO 100 – 12 800 s krokom 1/3 EV. Možno nastaviť aj približne na 0,3, 0,7 alebo 1 EV (ekvivalent hodnoty ISO 50) pod hodnotu ISO 100 alebo približne na 0,3, 0,7, 1, 2, 3 alebo 4 EV (ekvivalent hodnoty ISO 204 800) nad hodnotu ISO 12 800, k dispozícii je automatické nastavenie citlivosti ISO.
Monitor: 8-centimetrový/3,2-palcový monitor TFT LCD z nízkoteplotného polykryštalického kremíka s približne 921 000 bodmi (VGA), pozorovacím uhlom približne 170°, približne 100-percentným pokrytím obrazového poľa a reguláciou jasu.
Batéria: Jedna nabíjateľná lítium-iónová batéria EN-EL14a.
Je tak odlišný
Dosiaľ žiadna digitálna zrkadlovka nebola v takejto miere inšpirovaná mechanickými fotoaparátmi.
Na testovanie sme obdržali čierný model v sete s objektívom AF-S 50/1,8G Special edition. Krabica, komplet čierna, má netradičný výrazne podlhovastý tvar. V bočnom svetle sa na krabici objavuje schematický nákres fotoaparátu. Čierne sú všetky vnútorné prepážky. Tlačené návody, jeden v slovenčine a druhý v češtine sú hrubé a jeden z nich si u takto prevratného modelu určite zoberiem na preštudovanie.
K fotoaparátu je dodávaný špeciálny látkový čierny popruh s bielymi vyšitými iniciálmi. Ja by som si ale na eBay našiel nejaký parádny kožený. Ďalej v krabici nájdete aj nezvyklú krytku hľadáčika.
Na ergonómiu ovládania sú rozporuplné názory ale nestretol som nikoho, komu by sa naživo fotoaparát nepáčil.
K fotoaparátu najviac pasujú staršie AF objektívy, napr. Nikon AF 135/2D DC.
Dizajn
Tí, ktorí poznajú históriu fotoaparátov Nikon, na prvý pohľad spoznajú, kde návrhári hľadali inšpiráciu. Skosený hranol odkazuje na legendárne mechanické zrkadlovky, akými sú NIkon FM2, F3 a pod. Do testu k nám prišiel čierny fotoaparát.
Osobne som očakával, že fotoaparát bude menší a štíhlejší (hlavne štíhlejší). Je tak troch nafúknutý. Veľkosťou sa takmer vyrovná Nikonom D600/D610. Mechanické vyhotovenie je prvotriedné, rovnako aj povrchová úprava. Prístroj je pomerne ľahký a preto niektorým pripadá plastový. Trochu tomu napomáha aj plastový nástrek kovového tela. Časť fotoaparátu má textúru umelej kože a snáď sa dočkáme aj nejakých limitovaných vyhotovení. V ponuke je aj strieborný s čiernymi prvkami. Ktorý je krajší, to nechám nech si každý rozhodne sám. Mne sa páčia obidva.
Na výber je strieborné a čierné vyhotovenie.
Kovové telo je naviac pretesnené, čo ho radí do poloprofesionálnej kategórie. Precízne sú vyhotovené krytky konektorov a aj kryt priestoru pre akumulátor a pamäťovú kartu.
Kompletné pretesnenie radí fotoaparát do poloprofesionálnej kategórie.
Telo je vyhotovené z kovu.
Ergonómia držania a ovládania
Pri pohľad zhora len malý stavový displej naznačuje, že sa jedná o moderný fotoaparát.
Myslím, že každému je zrejmé, že tento fotoaparát sa drží a ovláda úplne inak, ako sme u DSLR Nikon (ale aj iných značiek) boli zvyknutí. Retro dizajnu padol za obeť výrazný ergonomicky tvarovaný grip, tak typický pre moderné zrkadlovky. Pri predstavovaní nových zrkadloviek novinárom často počúvam, ako konštruktéri ladili veľkosť, tvar, materiál, či sklon ovládacích prvkov. Ak jemné zmeny v uhle sklopenia rollerov prispievajú k inuitívnejšiemu ovládaniu. U tohto fotoaparátu to nečakajte. Ergonómia je kompromisná aj keď niektoré riešenia podmienené retro dizajnom sú šikovnejšie a praktickejšie ako u súčasne koncipovaných fotoaparátov.
Začnem držaním fotoaparátu. Grip je malý a fotoaprát sa drží vyslovene zle. Nemám rád popruhy a pri držaní jednou rukou preto oceňujem istotu, ktorú mi dáva výrazný grip môjho Nikonu D800E. Vadí mi to ale? Vlastne ani nie, Df-ko by s výrazným gripom vyzeralo smiešne. Pri pohľade na spodnú časť fotoaparátu je mi jasné, že s pripojením externého gripu, ktorý by ergonómiu držania zlepšil, sa nepočíta.
Na dnešnú dobu netradičné ovládanie mi nerobilo problémy. Kedysi som fotografoval manuálnymi zrkadlovkami, takže je to návrat k starým časom. Do veľkej miery mechanické ovládanie má svoje výhody aj nevýhody. Najprv k nevýhodám. Už dlho sa takýto spôsob ovládania u zrkadloviek nepoužíva. Pre mnohých je neznámy a my skúsenejší si musíme opätovne zvykať. Ešteže nás niektorých čiastočne odchovali retro CSC fotoaparáty. To, že sa moderné digitálne zrkadlovky ovládajú tak, ako sa ovládajú a majú určitý tvar, má svoj praktický význam. Je to dôsledok evolúcie a automatizácie. Z tohto pohľadu je Nikon Df krokom späť. Ale krokom chceným a účelným. Je to návrat k riešeniam a hodnotám zo zlatej éry filmovej fotografie. Spomalenie v dnešnom uponáhľanom svete. Pridanie duševnej hodnoty komerčnému produktu, akým sa fotoaparát stal.
Pri pohľade na zadnú stranu fotoaparátu nás nečaká žiadne prekvapenie. Vyzerá ako ktorýkoľvek iný Nikon vyššej triedy. Z môjho pohľadu je to škoda. Tvar a dizajn ovládacích prvkov sa určite mohol inšpirovať filmovými zrkadlovkami Nikon. Napríklad tlačidlá mohli byť strieborné, vyrobené z kovu, rovnako aj prepínač režimov merania.
Predná časť
Pozrime sa na fotoaparát spredu. Tu už konštruktéri viac využili retro prvky. V prvom rade je to hranatá silueta tak typická pre mechanické filmové zrkadlovky, napr. Nikon FM2. Tlačidlá sú decentne lemované striebornými prstencami. Nešlo to tak aj vzadu? Najviac zaujme netradične vertikálne umiestnený predný roller, ktorý sa neovláda zrovna najlepšie.
Pri bajonete, zľava, je dvojica tlačidiel Fn a DOF. Na pravej strane je poistka objektívu a pod ňou prepínač AF/MF s tlačidlom nastavenia AF. Vyššie je tlačidlo bracketingu a IR prijímač. Vpredu nájdete aj PC kontakt pre pripojenie externých bleskov.
Vrchná časť
Mechanických tradicionalistov odkojených na vývojke a ustalovači poteší horná časť fotoaparátu plná koliesok, s ktorými môžu otáčať do aleluja. Ale kto nechce, môže časť funkcií ovládať tak, ako je to u moderne koncipovaných DSLR. Pozrime sa na všetky tie ovládače bližšie. Najprv ale mrkneme očkom na stavový displej. Ten je malý a zobrazuje informácie len o čase, clone, stave batérie a počítadlo zostávajúcich záberov. Displej je podsvietený bielym LED svetlom. Fotoaparát sa zapína a vypína prepínačom zo “starej školy”, ktorý obopína kovovú spúšť s závitom pre upevnenie mechanickej diaľkovej spúšte. Mechanická spúšť v dnešnej dobe? Neviem, či je to najšťastnejšie riešenie? Na prepínači ON/OFF chýba výstupok vďaka ktorému by sa dal prepínať jedným prstom. Po pravej strane je malý prepínač expozičných programov PSAM. Ak chcete zmeniť program, musíte ovládač nadvihnúť a potom otočiť. Nestane sa vám preto, že by sa expozičný program nechtiac zmenil, napr. pri vyberaní fotoaparátu z brašne. Chytro odpozerané riešenie. Volič expozičných časov je otočný s poistkou uprostred. Do fotoaparátu pribudol režim T, ktorý spríjemňuje prácu pri fotografovaní s dlhými časmi. Po prvom stlačení spúšte (aj diaľkovej) sa uzávierka otvorí, pri druhom zavrie. Modro sfarbená značka 1/3 STEP je určená na to, aby ste čas mohli nastaviť rollerom, tak ako je to u iných zrkadloviek. Pod voličom časov je praktický prepínač režimov snímania (jednotlivé a sériové zábey, samospúšť, predsklopenie zrkadla a tichý režim).
Prehupsnime sa cez hranol, na ktorom sú sánky pre blesk. Dvojica otočných voličov slúži na nastavenie citlivosti ISO a korekciu expozície. Korekcia expozície tvorí vrchné poschodie “torty”. Blokovaná je poistkou uprostred. Spodné poschodie patrí citlivosti a má samostatnú poistku v rohu fotoaparátu. Zatiaľ čo korekcia sa nastavuje ľahko, na nastavenie citlivosti potrebujete dve ruky alebo dlhší tréning.
Mechanické ovládanie zo starej školy má výhodu v tom, že pri pohľade aj na vypnutý fotoaparát vidíte, čo máte nastavené. Až na clonu, pokiaľ nemáte nasadený manuálny objektív. Niektorí sa tomu potešia, iným to príde schizofrenické. Nikon má na Coolpixe 7800 zaujímavú signalizáciu korekcie expozície. Ak nie je na nule, svieti malá oranžová diódka. Zišla by sa aj tu. Celkovo mechanickejšie ovládanie až tak neoceníte, ak budete s fotoaparátom používať najnovšie AF-S objektívy. Karta sa obráti, ak sa začnete hrať so staršími manuálnymi objektívmi. Vtedy začne mať koncepcia prístroja väčší zmysel a význam.
Zadná časť, boky a spodok
Zadná časť je najpodobnejšia ostatným zrkadlovkám Nikon. Okruhlý okulár je vybavený dioptrickou korekciou. Po jeho ľavej strane sú tlačidla Play a Delete. Po pravej pamäť expozície a zaostrenia (AE-L, AF-L) a tlačidlo automatického zaostrovania AF-ON. V rohu je už tradičný roller.
Po ľavej strane displeja je pätica tlačidiel, zhora Menu, WB, QUAL, režim blesku a tlačidlo “i” pre rýcjhle nastavenie niektorých parametrov (napr. redukcia šumu, farebný profil, naprogramovanie funkčných tlačidiel...). Po pravej strane displeja je hore prepínač merania expozície. Pod ním smerový volič s potvrdzovacím tlačidlom OK. Funkciu smerového voliča je možné zablokovať. Pod voličom je dvojica tlačidiel LV (živý náhľad) a “info” pre zapnutie zobrazenia expozičných parametrov na zadnom displeji.
Celá zadná stena akoby k dizajnu fotoaparátu nepatrila.
Krytky konektorov sú vyhotovené precízne.
Dobre sú vyriešené kryty pre konektory umiestnené na boku fotoaparátu. Nájdeme tam konektor microUSB, HDMI a pripojenie GPS, WiFi alebo diaľkového ovládania. Prekvapujúce je u zrkadlovky umiestnenie slotu pre pamäťovú kartu zospodu pri akumulátore. Prístup ku karte z boku je praktickejšie pri práci so statívom. Dvierka majú kovový zámok, s ktorým sa horšie manipuluje.
Zámok krytky priestoru pre batériu a kartu je kvalitný a štýlový, ale ťažšie sa s ním manipuluje.
Menu
Tak ako je klasická zadná časť fotoaparátu tak je klasické aj menu. Pre dlhoročných užívateľov je to dobre, ale mňa by potešila nejaká dizajnová zmena. Napr. zmena farebnosti a ikoniek, ktorá by korešpondovala s dizajnom fotoaparátu. Aj zobrazenie informácií na displeji po stlačení tlačidla “i” by mohlo byť štýlové.
Menu aké poznáte z ostatných zrkadloviek Nikon.
Nastavenia pre manuálne objektívy bez CPU.
Zobrazenie informácií na displeji.
Fotoaparát v praxi
Rád vymením trochu pohodlia za štýl. A tak je tomu aj u tohto fotoaparátu. Tam, kde by som inak nadával, nerobím si teraz ťažkú hlavu. Vadí mi len prepínač ON/OFF. Som zvyknutý fotoaparát vypínať a zapínať kedy sa mi zachce. Asi budem musieť pochytiť canoňácky zvyk nechávať fotoaparát v pohotovostnom režime. Najčastejšie fotografujem v režime predvoľby clony (A). Tá sa štandardne nastavuje predným, nie príliš ergonomickým, rollerom. Myslím, že to bolo jasné aj konštruktérom a tak do menu pridali možnosť v režime A prehodiť nastavenie na zadný roller. Problém vyriešený.
Prepínanie expozičných programov malým kolieskom, ktoré treba povytiahnúť, sa mi páči. Nestane sa, že si nechtiac nastavíte iný režim. Výborný je prepínač režimov závierky (sériové zábery, samospúšť...). Volič expozičných časov som prakticky nepoužil a mal som ho trvale nastavený na modrú značku 1/3 STEP, kedy sa čas nastavuje rollerom ako u ostatných DSLR. Pochvaľujem si aj nastavenie korekcie expozície. Nastavenie ISO je pre prsty krkolomné. Niekedy som ho radšej nastavil dvomi rukami.
Fotoaparát nemá vstavaný blesk, čo je úplne pochopiteľné. Vyzeral by s ním smiešne. Má snaď FM2-ka vstavaný blesk? Ale zišiel by sa ako riadiaca jednotka pre ovládanie externých bleskov. Fotoaparát podporuje high speed synchronizáciu so systémovým bleskom.
Priamym pohľadom vždy uvidíte, ako je nastavená citlivosť ISO a korekcia expozície. Čas uvidíte v režimoch S a M, clonu však vôbec.
Malý stavový displej je skôr symbolický, než praktický. Práve preto sa nastavovanie sústreďuje na zadný displej, podobne ako u amatérskych DSLR. V menu je možné aktivovať zobrazenie expozičné nastavenia na displeji s tým, že sa vypne po namačknutí spúšte. Na jednej strane je to dobré, na druhej nedotiahnuté. Po priložení oka ku okuláru by sa mal displej sám vypnúť, aby neoslňoval. Týmto by sa najlepšie obišiel problém s malým nedostatočným stavovým displejom.
Dobre je skonštruovaná závierka a systém sklápania zrkadla. Žiadne “kopanie” ani rachot. Rýchlosť 5,5 obr./s. je plne dostatočná aj na akčné fotografovanie, buffer sa len tak ľahko nezaplní, takže fotoaparát nezdržiava pri ukladaní fotografií na kartu.
Fotoaparát je celkovo veľmi rýchly. Vhodný je preto aj pre akčnú reportáž, street foto a iné žánre, ktoré vyžadujú od fotografa pohotovosť a rýchle reakcie. Aj keď je ergonómia ovládania nie práve ideálna, vyslovene hrubé nedostatky nemá. Po pár dňoch vám ani nepríde divné, že fotoaparát zapínate dvomi prstami. Nastavenie ISO, alebo výmena karty a akumulátora je v rukaviciach obtiažna.
V šedivom zimnom počasí sa prejavil tendencia k podexpozícii, kedykoľvek keď som mal v zábere kus oblohy.
Ocenil som možnosť nastavenia samospúšte na 2, 5, 10 a 20 sekúnd. Pri nočnom fotografovaní bez diaľkovej spúšte využijete funkciu sériovej samospúšte až 9 záberov za sebou s nastavením intervalu medzi jednotlivými zábermi.
Hľadáčik poskytuje 100% pokrytie fotografovanej scény. Porovnával som ho s tým v Nikone D610 a povedal by som, že sú rovnaké. Matnica je vybavená LCD vrstvou, ktorá umožňuje zvýrazňovať AF body a zobraziť kompozičnú mriežku. V stavovom riadku si môžete nastaviť aj zobrazenie ISO.
V Df-ku je použitá batéria EN-EL14a, ktorá sa používa v amatérskych zrkadlovkách. Aj keď je menšia, menšiu kapacitu obzvlášť nepociťujete. Na jedno nabitie nie je problém nasnímať 700 záberov.
Zaostrovanie
U tohto modelu beriem AF prísnejšie, než u ostatných vybavených tým istým AF modulom. Čo sa dá odpustiť amatérskemu fotoaparátu, nedá sa odpustiť u tohto “špeciálu”.
Dodnes spomínam na testovanie Nikonu D4 a jeho zaostrovanie s dvojitým turbom. Df-ko má ale AF z Nikonu D600/D610. Počet bodov je viac než dostatočný, ale nesmeli by sa krčiť uprostred hľadáčika. Ako fotograf to beriem ako veľké mínus. Zaobídem sa bez mnohých pomôcok, ale u AF zrkadlovky je automatické zaostrovanie základnou funkciou. U fotoaparátu tohto typu sa predpokladá použitie svetelných objektívov s malou hĺbkou ostrosti, kde milimetre rozhodujú o tom, či si fotku ponecháte, alebo poputuje do koša. Obzvlášť citlivé je to u portrétov, kde sa zaostruje na oko. Inokedy si vystačím len so stredovým senzorom, ale pri portrétovaní sa pri prekomponovaní množia chyby v zaostrení. Zaostrovacie senzory (stačí ich aj o polovicu menej), by mali byť rozvrhnuté tak, aby som mohol zaostrovať na oko, pri portrétovaní, len s minimálnou prekompozíciou. Vo veľmi ťažkých svetelných podmienkach má AF problém so zaostrovaním, ak zvolíte niektorý z nekrížových senzorov s menšou citlivosťou, fotoaparátu chýba prisvetľovacia dióda. Inak je AF rýchly a spoľahlivý.
Fotoaparát má aj jemné doladenie AF a aj nastavenie sledovania objektu s blokáciou (s obľubou vypínam). Výborne je pripravený pre manuálne objektívy. Do pamäte môžete dať až 9 objektívov bez CPU.
Kvalita fotografií
Táto časť je asi úplne zbytočná. Nenájde sa snáď nikto, kto by výsledok netušil vopred. So svetelnými objektívmi som si pripadal ako nočný dravec. Bez statívu, bez blesku, fotil som z ruky akoby bolo poludnie. Podobne ako všetky Nikony vyrobené v posledných rokoch, má aj tento veľký dynamický rozsah. Pracovať s RAW-om je preto radosť. Farebným podaním fotografie nevybáčajú z toho, čo som u Nikonu zvyknutý. Kvalita obrazového výstupu je jedna z najlepších na svete a podľa mňa ja rovnakým magnetom pri rozhodovaní, ako manuálne koncipovaný retro dizajn.
Šum
Na DxOMark sa stal fotoaparát víťazom v najnižšom šume, kde prekonal aj Nikon D4, pre menší dynamický rozsah 13,1EV, ale skončil celkovo na 10 mieste. Na nikonrumors.com trefne foťák nazvali “Lord of Darkness”.
Šum sa na fotografiach začína prejavovať od ISO 400. Do ISO 1600 je jeho úroveň nízka a budu sa ním zaoberať asi len krajinkári. Tam, kde iné fotoaparáty väčšinou končia, Df-ko sa len zahrieva. Oproti ISO 1600 sa pri ISO 3200 zvýši miera šumu len málo. Akýmsi pomyselným zlomom je ISO 6400. Na zväčšenine šum takmer nezaregistrujete, ale pri 100% zväčšení na monitore už šum výraznejšie registrujete. ISO 12 800 by som sa nebál použiť ani na svadbe. Mojim stropom tolerancie šumu je ISO 25 600. Aj z takejto fotografie urobíte slušný zväčšeninu výstavného formátu. Tu by ste vytlačili aj s fotografie snímanej na ISO 51 200, tu ale už vidno farebný šum vo väčšej miere. Do tieňov sa vkráda purpurový nádych. ISO 102 400 je stále použiteľné, napr. pre paparazzi. Maximálna hodnota ISO 204 800 je už nepoužiteľná. Šum prevláda nad obrazovou informáciou, celá fotografia má silné purpurové zafarbenie.
Video
Tak video budete hľadať márne. Kedysi to bolo bežné, že DSLR video nemajú, ale nie dnes. Ak ho nemá profesionálna zrkadlovka určená pre fotografa, pochopím to. Nikon Df je fotoaparát, ktorý budú vo väčšej miere používať umelecky založený ľudia, pre ktorých neexistujú pevné hranice medzi žánrami. Video im asi bude chýbať. S takýmto snímačom a svetelnými objektívmi by bol Nikon Df kráľom filmov z nočného mesta.
Nikon AF-S 50/1,8G Special edition
Tento objektív bol prijatý kontroverzne. Dôvod je jednoduchý, je to len dizajnovo prepracovaný záklaďák, tak aby sa hodil k retrodizajnu Df-ka. Väčšina by očakávala kovovú konštrukciu, akú má napr. Nikon AF 105/2,8 DC. Odhliadnúc od určitého dizajnersko-konštrukčného sklamania, je to vynikajúci objektív. Redizajn mu pristane a k fotoaparátu sa určite hodí viac, ako zlatom vyšperkovaná pôvodná verzia.
Oproti “originálu” je na objektíve zmenené vrúbkovanie zaostrovacieho prstenca a priestor okolo okienka stupnice zaostrenej vzdialenosti. Okolo objektívu je vrúbkovaný strieborný prstenec, ktorého funkcia je ozdobná a dizajnovo odkazuje na staršie objektívy Nikkor. Bajonet je kovový, lemovaný gumeným tesnením. Automatické zaostrovanie zabezpečuje ultrazvukový motorček. Predná časť sa pri zaostrovaní neotáča. Priemer filtrovej obruby je 58 mm. Objektív je dodávaný aj s bajonetovou slnečnou clonou a mäkkým puzdrom.
Nikon Df a ostatné FX Nikony
Nikon Df má v triede Full Frame fotoaparátov Nikon jedinečné miesto. Z niektorých prebral konštrukčné prvky, ale nepodobá sa ani jednému. S jedným môžeme porovnávať obrazovú kvalitu, s iným automatické zaostrovanie, ale so žiadnym dizajn a ergonómiu.
Parametrovo je v mnohom podobný Nikonom D600/D610, so srdcom trasplantovaným z top modelu D4. Po tomto srdci prahnú mnohí fotografi. Aké by to bolo super mať ho v klone Nikonu D800! Df-ko ale nie je nástupcom Nikonu D700. Možno sa ho ani nedočkáme. Určite si Df-ko niektorí ako náhradu D700 kúpia. Odlišná ergonómia sa najviac prejaví, ak bude niekto používať DF-ko spolu s inou zrkadlovkou Nikon. To si bude len ťažko zvykať a každý deň bude mať problém preorientovávať sa v ovládani tak odlišných fotoaparátov. Nikon Df sa hodí za prvú FF zrkadlovku, hodí sa aj zámožnému Nikonistovi, ktorý si týmto tak odlišným fotoaparátom urobí radosť.
Nikon Df nie je typický pracovný fotoaparát. V mnohých žánroch sa uplatní aj profesionálne, ale chýba mu univerzálnosť modernejšie strihnutých zrkadloviek.
Príslušenstvo
Fotoaparáty v retroštýle si priam pýtajú, aby ste ich skrášlili vhodnými doplnkami. Nikon ponúka tuhé škrupinové puzdra a popruhy v dvoch farbách. Určite sa čoskoro objavia doplnky tretích výrobcov. Z modernejších doplnkov si k fotoaparátu môžete dokúpiť WiFi modul, GPS a nové diaľkové ovládanie, nie tak dávno predstavené Nikonom.
Ak sa vám priložený textilný popruh zdá fádny a obyčajný, Nikon má pre vás tento luxusný a štýlový.
Klasická drôtená mechanická spúšť.
Plusy a mínusy
+ dizajn
+ spracovanie
+ obrazová kvalita
+ hľadáčik
+ režim T
+ kovové pretesnené telo
+ uzávierka testovaná na 150 000 cyklov
+ ISO 50 - 204 800
+ viacnásobná expozícia, intervalometer
+ virtuálny horizont
+ jemno doladenie AF
+ HSS synchronizácia
- absencia Wifi
- nemá dotykový displej
- len 1/4000 s a X-sync 1/200 s.
- pokrytie AF
- prístup ku karte je zospodu
- ťažšie odomykanie a zamykanie priestoru pre akumulátor
- prepínač ON/OFF
- predný roller
- absencia videa
- nemá prisvetlenie AF
Záver
Nikon Df tvorí kategóriu sám o sebe. Mechanické ovládanie príde samozrejmé pre starých harcovníkov, väčšina sa s takýmto ovládaním nestretla a preferuje ovládanie moderne koncipovaných zrkadloviek. Maximálne využitie nájde u fotografov vlastniacich staré manuálne objektívy. S tými novými vyzerá trochu divne :-)
Kitový objektív AF-S 50/1,8G Special edition je len dizajnovo prepracovaný známy záklaďák. Okrem dizajnu, ktorý sa hodí k Df-ku neprináša nič nové. Inak je to ale vynikajúci objektív. Myslím, že redizajnovanie bolo napokon dobré rozhodnutie. Viac by potešil nový objektív kombinujúci staré s novým. Napr. prepracovaná “palacinka” Nikkor 45/2,8P s pridaným AF (kľudne aj cez prevodovku). Uvidíme, možno Nikon predstaví celý nový rad objektívov dizajnovaných pre Df-ko. Ale to je len môj dohad.
Najmanuálnejší je Nikon Df nielen v ovládaní ale aj v podpore objektívov. Je to zrkadlovka s najlepšou podporou manuálnych objektívov a že ich Nikon za 80-rokov ale vyrobil pekných pár miliónov. Chýba už len matnica s deleným klinom a fresnelkou.
Nikon Df je výnimočný fotoaparát. Nie je lacný a nevyhovie každému. Donekonečna môžeme diskutovať o tom, čo je na ňom dobré a čo nie. Vzhľadom na cenu sú niektoré parametre podpriemerné. Väčšinu nedostatkov mu odpustíte keď s ním budete fotografovať. Je to iné ako s ostatnými zrkadlovkami. Máte pocit akejsi výnimočnosti. Návratu k tradíciám fotografie. Pri fotografovaní mimovoľne spomalíte a začnete si ho viac vychutnávať. Nikon Df nie je pracovný fotoaparát, ale life style doplnok vašej osobnosti. V cene je započítaný aj predplatený obdiv tých, ktorí vás uvidia s ním fotografovať. Ale ani to nemusíte, stačí, že ho budete mať zavesený na krku, alebo položený v kaviarni na stole. Ako fotograf sa môžete rozhodnúť na koľko využijete manuálne nastavenia alebo zvolíte ovládanie rollermi (až na korekciu expozície a ISO).
Obrazový výstup je famózný a rovnaký nájdete len u Nikonu D4 za dvojnásobnú cenu. Pre mňa osobne je rozlíšenie 16 Mpx spojené s veľmi nízkou úrovňou šumu, optimom pre každodenné použitie v dobrých aj zlých svetelných podmienkach. S fotoaparátom je radosť fotografovať, aj keď má svoje muchy. Mať vyšší plat alebo štedrého dobrodinca, ihneď by som ho začlenil do svojej výbavy a užíval si výlety do prírody a prechádzky mestom. V danej cenovej relácii fotoaparát obsahuje veľa kompromisných prvkov (uzávierka, zaostrovanie, starší procesor, nedotiahnutý retro dizajn, absencia videa). To, že fotoaparát vyzerá staro neznamená, že nemôže mať WiFi, GPS, alebo dotykový displej. Nedá mi inak, ale Nikon Df odo mňa dostáva “len” Tip redakcie za fotoaparát, ktorý poteší nielen tým čo dokáže, ale aj aký je. Za to, že dnešnej uponáhľanej dobe, zaťahuje ručnú brzdu a núti nás spomaliť a život (a fotenie) si viac vychutnávať. TOP redakcie dúfam získa jeho nástupca.