Najvyšší model CSC fotoaparátu Fujifilm patrí medzi najlepšie CSC fotoaparáty na svete. Pár nedostatkov na ňom však nájdete.
Fujifilm X-T1 som mal tu česť spoznať ako prvý Slovák. V Poľsku som si ho s ďalšími európskymi novinármi vyskúšal naživo, krátko po jeho oficiálnom predstavení. Dozvedel som sa mnoho o tom, prečo Fujifilm takýto typ fotoaparátu predstavil. Nestačila X-Pro1?
X-T1 vznikla z dvoch dôvodov. Prvým je, aby mali fotografi na výber medzi dvomi koncepciami. Prvou je už známa hľadáčiková, druhou “zrkadlovková”, kedy obraz pozorujete zarovno osi objektívu. Druhým dôvodom je mať v portfóliu väčší fotoaparát, ku ktorému sa dá pripojiť grip. Väčšie rozmery, aj keď nie veľké, ocenia fotografi pri použití s plánovanými profesionálnymi objektívmi so svetelnosťou F2,8 a superteleobjektívom.
Aktuálna mapa už vyrábaných a pripravovaných objektívov.
Moje prvé dojmy z Poľska boli viac než kladné. Už vtedy mi bolo jasné, že X-T1 je najvydarenejší fotoaparát od Fujifilm. V ňom všetko to manuálne a retro dostáva najvyšší zmysel. Tam kde inak vydarený Nikon Df rozpačito prešľapuje na polceste, sa Fujifilm X-T1 blíži ku koncovej víťaznej čiare. Nie je však bez chýb. Ale o tom neskôr. Už pár mesiacov používam Olympus OM-D E-M1, ktorý ma k testovanému Fujifilmu asi najbližšie. Preto sa nevyhnem častejšiemu porovnávaniu.
Osobne mi zrkadlovková koncepcia vyhovuje viac ako hľadáčiková. Dizajnovo sa mi však viac páči Fujifilm X-E2. X-T1 chýba kúsok elegancie, je to strohý fotoaparát, ktorého “hranol” by si zaslúžil elegantnejší tvar.
Základná špecifikácia, dizajn
Fujifilm X-T1 je CSC fotoaparát (mirrorless) so snímačom veľkosti APS-C a bajonetom X. Je to prvý CSC fotoaparát od Fuji, ktorý si berie inšpiráciu od zrkadloviek a nie od hľadáčikových fotoaparátov. Hranaté tvary odkazujú na mechanické filmové fotoaparáty, z ktorých je čiastočne prevzaté aj ovládanie. Najmä pri pohľade zhora máte dojem, že sa skutočne pozeráte na starý filmový aparát. To, že Fujifilm doviedlo mechanické ovládanie digitálneho fotoaparátu na samú hranicu dokazuje porovnanie s inými retro fotoaparátmi.
Telo fotoaparátu je z horčíkovej zliatiny.
Telo je vyhotovené z horčikovej zliatiny a pretesnené voči špine a vľhkosti. Zvýšenú odolnosť má aj displej chránený temperovaným sklom. X-T1 je prvý Fijifilm radu X, ktorý umožňuje pripojiť prídavný battery grip, ktorý zlepšuje ergonómiu ovládania a držania.
Fotoaparát je vybavený najnovším snímacím prvkom X Trans II Sensor 16,3 Mpx a procesorom EXR druhej generácie. Rozšírená citlivosť má rozsah ISO 100 - 51 200. Nechýba osvedčené spracovanie obrazu so simuláciou legendárnych filmov Fuji a technológia Lens Modulation Optimiser eliminujúca optické chyby objektívov. Vylepšené video zvláda rozlíšenie Full HD 1920x1080 pri 60fps.
Elektronický hľadáčik typu OLED patrí k najlepším, rozlíšenie je 2,36 milióna bodov, hlavne sa ale pýši veľmi krátkou odozvou 0,005 s.. Práve príliš dlhá odozva prekáža fotografom zvyknutým na zrkadlovky. Na svete nájdete zatiaľ len dva takto rýchle hľadáčiky, druhý je u Olympusu PEN E-M10. Pri hľadáčiku ešte ostaneme. Konštruktéri vychádzajú v ústrety fotografom, ktorí častejšie používajú manuálne zaostrovanie. Hľadáčik má niekoľko režimov zobrazenia, jedným je režim DUAL, ktorý sa funkčne podobá práci s matnicou so vstavaným deleným klinom.
LCD displej je výklopný, s uhlopriečkou 3” a rozlíšením 1,04 mil. bodov. Nie je ale dotykový.
Fotoaparát je vybavený najrýchlejším zaostrovaním medzi svojimi súkmeňovcami s fázovou detekciou a 49 AF bodmi. Štart fotoaparátu je za 0,5 s., odozva spúšte 0,05 s.. V režime sériového snímania zvláda až 8 obr./s. a podporuje vysokorýchlostné karty typu UHS-II.
Cez vstavané Wi-fi je možné fotoaparát ovládať z chytrých zariadení.
Z vychytáviek treba spomenúť vstavanú WiFi (bez NFC), intervalometer, dvojexpozíciu, motion panorámu a advanced filtre (umelecké efekty).
- 16.3-megapixel APS-C CMOS II sensor
- EXR Processor II
- FUJIFILM X-Mount
- 2.36 mil. bodov, 0.77x OLED Electronic Viewfinder (EVF) s oneskorením len 0.005 sec
- štyri režimy displeja: Full, Normal, Dual a Vertical
- Digital Split Image a Focus Highlight Peaking pre pohodlnejšie a presnejšie manuálne zaostrovanie
- výklopný 3" LCD s roulíšením 1 040 000 bodov
- vodeodolný, prachotesný, mrazuvzdorný do -10°C
- štart do 0.5 s.
- krátky zaostrovací čas 0.08 s.
- oneskorenie uzávierky 0.05 s.
- ISO 100 až 51200
- 49 AF bodov
- sériové snímanie až 8 obr./s.
- Wi-Fi
- video 1920x1080 / 60fps
- intervalometer
- Motion Panorama
- viacnásobná expozícia
- Lens Modulation Optimizer
- simulácia filmov
- Advanced filter
- kompatibilita s SD kartami UHS-II
Ergonómia a ovládanie
Jednoduché hranaté línie narušuje len mierne vystupujúci grip s protišmykovou úpravou. Telo je čiastočne polepené imitáciou kože. Zvyšok je nastriekaný matnou čiernou farbou.
Ovládanie mi do určitej miery pripomína moju filmovú Minoltu X-700, s ktorou má takmer zhodné nastavovanie času, clony a ISO. Základ ovládania tvoria otočné voliče na vrchnej strane fotoaparátu v kombinácii s clonovým prstencom na objektíve. Tie sú doplnené modernejšou dvojicou rollerov, krížovým voličom a niekoľkými tlačidlami.
Na prednej časti nájdete roller, funkčné tlačidlo, prepinač režimov zaostrovania, prisvetlovaciu diódu a PC kontakt pre pripojenie k štúdiovým bleskom.
Najviac sa na mechanickú filmovú zrkadlovku ponáša fotoaparát pri pohľade zhora. Vľavo je otočný ovládač nastavenia citlivosti (uprostred s poistkou), pod ním prepínač režimov snímania (už bez poistky). Úplne vpravo je ovládač korekcie expozície. Fotoaparát sa zapína a vypína praktickým otočným voličom okolo spúšte. Pri spúšti sa nachádza tlačidlo RECORD, ktoré je ale ťažšie dostupné. Tých čo radi ovládajú fotoaparát z telefónu alebo tabletu poteší samostatné tlačidlo WiFi.
Detail ľavého voliča ISO a prepínača režimov snímania. Okrem iného tu nájdete aj bracketing, dvojexpozíciu, umelecké efekty a panorámu.
Pod voličom časov je prepínač režimov merania expozície.
Pri pohľade zozadu vidno po ľavej strane hľadáčika tlačidlá DELETE a PLAY. Po pravej strane je tlačidlo AE-L, zadný roller a tlačidlo AF-L. Displej fotoaparátu je výklopný smerom hore a dole. Po jeho pravej strane je krížový volič s tlačidlom MENU/OK uprostred. Nad ním sú tlačidlá Q (rýchly prístup k vybraným funkciam) a FOCUS ASSIST. Pod krížovým voličom je tlačidlo DISP BACK, pre nastavenie zobrazenia informácií na displeji. Nesmiem zabudnúť na hľadáčik, ten má naľavo nastavenie dioptrickej korekcia a vpravo tlačidlo VIEW MODE pre prepínanie režimu hľadáčik/displej. Na spodnej strane gumenej očnice je senzor priblíženia oka.
Pamäťová karta sa vkladá z bočnej strany gripu. Batéria zo spodnej stany. Na spodnej časti sú aj konektory pre pripojenie vertikálneho battery gripu, chránené gumenou záslepkou. Na bočnej strane sú konektory HDMI mini, Micro USB a kombinovaný konektor pre externý mikrofón a diaľkové ovládanie.
Fotoaparát v praxi
Ovládanie
Od vzniku CSC fotoaparátov Fujifilm pozorujeme príklon k manuálnemu/mechanickému ovládaniu. Túto snahu vidíme aj u iných značiek, napr. na modeloch Fujifilm OM-D, alebo Nikone Df. Nikon je na to dosť schizofrenický. Spojiť staré s novým nie je tak jednoduché. Aby ste si Df-ko naplno užili, musíte používať staršie objektívy. To nie je dobré pre plné využitie obrazového potenciálu. Fujifilm X je mladý systém, u ktorého sa od počiatku počítalo s mechanickým spôsobom ovládania. Všetky objektívy sú moderné, navrhnuté pre digitál. Pritom majú clonový prstenec (rad XF), ktorý je pre zmysluplné mechanické ovládanie nutný.
Fujifilm X-T1 je digitálny fotoaparát, ktorý sa najviac priblížil k mechanickej dokonalosti, pritom zostáva moderný a dobre ovládateľný, nabitý najnovšími funkciami.
A teraz k ergonómii. Tá je čiastočne podriadená dizajnu starších mechanických filmových fotoaparátov. Grip je menej výrazný, spúšť nie je ideálne naklonená a ani dva rollery nie sú najergonomickejšie. Ponosy sú na drobné ergonomické nedostatky, ktoré dúfam budú u jeho nástupcu odstránené. Prvým nedostatkom je dvojitý otočný volič ISO a režimov snímania. Vrchný volič ISO má uprostred poistku, ale len pre svoju funkciu. Ak si nedáte pozor, omylom si pri nastavení ISO prestavíte režim záberov, napr. na dvojexpozíciu. Keďže s ISO moc nepracujem, stalo sa mi to len raz. Druhým sú nevýrazne vystupujúce smerové tlačidlá. Tie mi osobne vadia najviac.
Prepínače pod voličmi časov a ISO sú veľmi praktické. Podobné riešenie nájdete aj na iných fotoaparátoch (Canon EOS 50, Minolta Dynax 600 i, Nikon D800...). Pre prístup k najpoužívanejším nastaveniam slúži tlačidlo Q.
Fotoaparát ma až 6 funkčných tlačidiel, ktorým môžete priradiť nejakú funkciu. Nejedno srdce zaplesá. Mne to až tak praktické nepríde. Bez nadpisov si zapamätať 6 funkcií nie je jednoduché. Bohate by postačovali funkčné tlačidlá dve a jednotlivým tlačidlám smerového voliča by mohli byť pridelené funkcie napevno aj s označením. Veľmi neprakticky je umiestnené tlačidlo Record. Niekoľkokrát sa mi stalo, že som ho nestlačil dostatočne a neukončil som nahrávanie.
Pri fotografovaní zo statívu mi prekážalo umiestnenie statívovej skrutky blízko dvierok batériovej šachty. Pri výmene batérie je potrebné dávať dole rýchloupínaciu doštičku. Takéto riešenie je vynútené možnosťou pridať batériový grip. Na ňom už je závit v osi objektívu. Ak nechcete battery grip, môžete využiť praktické originálne Arca Swiss doštičky (jedna s gripom), ktoré majú otvor pre prístup k batérii.
Expozícia
Meranie fotoaparátu je presné a korekciu expozície som musel používať menej ako som zvyknutý. Praktické je prepínanie režimov merania, prstencom pod voličom času. Korekcia expozície má samostatný volič. Škoda, že aktivovanú korekciu nesignalizuje rozsvietenie diódky, podobne ako je tomu u kompaktov Canon PS radu G.
U takéhoto fotoaparátu bude majiteľ často používať pevné objektívy s vysokou svetelnosťou. Pri ich použití za dobrých svetelných podmienok narazí na limit najkratšieho času 1/4000 s.. Potešila by aj možnosť nastaviť citlivosť na ISO 50 a ISO 100 s podporou RAW. Takto nezostáva nič iné, len si k svetelným objektívom dokúpiť aj ND filtre.
Fotografické vychytávky
Dokonalé skryté sú umelecké filtre, ktoré sú na CSC fotoaparátoch tak obľúbené. K Advanced filtrom (tak ich Fujifilm nazýva) sa dostanete pootočením prstenca pod nastavením ISO. Ak si chcete vybrať niektorý efekt musíte ísť do menu (nepochopiteľne v záložke pre nastavenie bracketingu), alebo stlačíte predné funkčné tlačidlo. Druhý spôsob je rýchlejší, ale neviem prečo jednoducho nestačí otočiť jedným z rollerov? V tomto režme sníma fotoaparát výhradne do formátu JPG. Medzi efektami nájdete Toy kameru, miniatúru, HiKay, LowKay, Pop color, Dynamic tone, Soft Focus a niekoľko verzií Partial color.
Ďalším režimom snímania je Sweep panoráma. Stačí stlačiť spúšť a otáčať fotoaparátom v smere šípky. Fotoaparát automaticky poskladá panorámu. Vybrať si môžete z dvoch uhlov záberu a zvoliť môžete ľubovoľný smer skladania. Štandardná panoráma má rozlíšenie slušných 6400x2160 bodov, z toho už sa dá vytlačiť pomerne veľká fotografia. Algoritmus spájania nie je dokonalý, množstvo pohybujúcich sa ľudí vám určite panorámu pokazí. Nesprávne spojenia nájdete aj na iných objektoch.
Zo zaujímavých expozičných režimov treba spomenúť ešte dvojexpozíciu a intervalometer.
Zaostrovanie
Zaostrovacie body pokrývajú takmer celú fotografovanú scénu. Veľka škoda že displej nie je dotykový. Kto niekedy fotil s CSC s dotykovým displejom vie, aké je to rýchle a praktické, vybrať zaostrovací bod dotykom.
Fuji možno pochváliť za manuálne zaostrovanie. Žiadna iná značka ho nemá tak prepracované. Na zadnej strane fotoaparátu je tlačidlo Focus Assist, po jeho stlačení sa spustí jeden z troch asistentov manuálneho zaostrovania. Prvým je klasická lupa. Druhým farebné zvýraznenie zaostrených hrán - focus peaking, ktoré dôverne poznajú kameramani. Focus peaking je výborná vizuálna pomôcka pri snímaní videa. Už roky digitálny fotografi túžia po niečom, čo by nahradilo matnicu z manuálnych fotoaparátov. Fuji ju zdarne napodobuje režimom Digital split image. Uprostred displeja je obdĺžnik rozdelený na 4 horizontálne pruhy. Pokiaľ nie je zaostrené, je obraz v pruhoch vzájomne posunutý. Princíp je rovnaký ako u matnice s deleným klinom. Nájdete si hranu a budete zaostrovať tak, aby bola hrana súvislá.
Focus assist tlačidlo som využíval aj v režime automatického zaostrovania. Po jeho stlačení sa zväčší oblasť, kde zaostril vybraný AF bod. Takto si rýchlo skontrolujete presnosť zaostrenia, napr. pri portrétoch s malou hĺbkou ostrosti. Rovnako praktické je použitie zadného rollera pri kontrole záberov. Funguje ako plynula lupa, či sa pozeráte na displej alebo do hľadáčika. Pri fotení cez hľadáčik si rýchlo zväčšite záber a skontrolujete ostrosť bez toho, aby ste museli oddialiť hľadáčik od oka.
Displej a hľadáčik
Hľadáčik patrí do prvej ligy. Má lepší kontrast ako u Olympusu OM-D E-M1, vidno to najmä na čiernej. Je však menej jasnejší. Praktické je otočenie všetkých informačných prvkov pri fotení na výšku. Okrem histogramu zobrazujú displeje aj vodováhu. Výklopný displej je kvalitný, dobre čitateľný aj na slnku. Medzi displejmi je malý teplotný rozdiel. Na rozdiel od Olympusu OM-D E-M1 sa teplota farieb v hľadáčiku nedá nastaviť.
Rýchlosť
Náročnejším testom prešiel fotoaparát pri fotení skupiny Bagras na bratislavských mestských hradbách. Aj keď fotoaparát ako zrkadlovka vyzerá, predsa len na pravú zrkadlovku nestačí. Problémom je rýchlosť zaostrovania s niektorými objektívmi a veľkosť bufera. To všetko vás trochu zdržuje, práca nie je plynulá a ja som z toho bol nervózny. Minulý rok som len kúsok odtiaľ fotil tých istých rytierov, s Olympusom OM-D E-M1 a v omnoho lepšej pohode. Fotenie napokon dopadlo dobre. Pár fotografií nájdete v galérii. Fotografie dokazujú, že takéto fotenie prístroj zvláda a s výsledkom som spokojný. Len ten pocit pri fotení nie je taký, ako keď podobné akcie fotografujem so zrkadlovkou.
Aj keď sa Fujifilm u tohto modelu chváli svetovými parametrami v rýchlosti, často zostanú nevyužité kvôli objektívom. Niektoré zaostrujú dostatočne rýchlo, ďalšie priemerne a makroobjektív XF 60/2,4 je na hranici použiteľnosti, pritom je inak vynikajúci. Práve rýchlosť zaostrovania vidím ako najväčšiu slabinu CSC systému od Fujifilm. Uvidíme, ako si budú viesť pripravované profesionálne objektívy.
Ďalšie vychytávky
WiFi dnes nájdete pomaly v každom novom fotoaparáte. Fujifilm má pre komunikáciu cez WiFi vyhradené samostatné tlačidlo. Dokáže komunikovať s chytrým zariadením s Androidom alebo iOS. Vyskúšal som obidva operačné sytémy, iOS na iPade mini a Android na LG G2. Spojenie aj komunikácia bola bezproblémová. Ľahšie sa spájal fotoaparát s Androidom. Aplikácia pre komunikáciu je bezplatná. Dokážete ňou fotoaparát ovládať, prezerať fotografie na karte, sťahovať fotografie a pridávať fotografiám geotagy. V režime ovládania môžete ovládať expozičné parametre vrátane korekcie expozície, vyváženia bielej, ISO.
Hlavné menu aplikácie Camera Remote.
Aplikácia umožňuje pomerne bohaté nastavenie expozičných parametrov.
Jej najväčšou slabinou je výhradne režim na výšku. Plocha displeja preto nie je plne využitá pre zobrazenie obrazu s fotoaparátu.
Obrazová kvalita
Neviem, či je na trhu lepšie fotiaci APS-C fotoaparát? Snímač od Fuji, spolu so spracovaním obrazu simulujúcim osvedčené a legendárne inverzné filmy Fujifilm, produkuje fotografie s príjemnými farbami, bohatými poltónmi, veľkým dynamickým rozsahom. Veľmi dobé sú výsledky aj pri snímaní do ČB. Tam kde sa s mojim Nikonom D800E s farbami trápim, Fujifilm X-T1 suverénne dosahuje vynikajúce výsledky. Za počítačom strávite rozhodne menej času.
Simulácia filmov
- Provia/Standard - stredný kontrast a saturácia farieb. Inverzný film Provia sa požíval ako univerzálny film.
- Velvia/Vivid - zvýraznený kontrast a saturácia, mierny posun k studenším odtieňom. Inverzný film Velvia sa používal najmä ako krajinársky film so zvýraznenou saturáciou modrej a zelenej.
- Astia/Soft - mierne saturovanejšia ako Provia. Inverzný film Astia sa používal najmä pri portrétoch pre jeho živé farby s príjemným podaním pleťových tónov.
- Pro negativ Hi - neutrálne farby so zvýrazneným kontrastom.
- Pro negativ Standard - neutrálne farby s nižším kontrastom. Tento profil poskytuje najväčší dynamický rozsah a je vhodný napr. pre snímanie videa.
- B&W - čiernobiely režim.
- B&W + Yellow filter - čiernobiely režim, žltý filter - mierne zvýrazňuje kontrast.
- B&W + Red filter - čiernobiely režim, červený filter - výrazný kontrast, stmavuje modrú oblohu.
- B&W + Green filter - čiernobiely režim, zelený filter - zosvetľuje zeleň.
- Sepia - čiernobiela fotografia s hnedým zatónovaním.
Ak ste priaznivcami formátu JPG, čo by som sa u Fujifilmu vôbec nedivil, oceníte ďalšie funkcie vplývajúce na spracovanie obrazu. Fotoaparát umožňuje nastavenia svetiel, tieňov, farieb a ostrosti v rozsahu +/- 2, nastavenie rozšírenia dynamického rozsahu a odšumovania.
Šum
Veľmi dobré sú výsledky pri snímaní do formátu JPG. Do ISO 1600 sa nemá zmysel šumom zaoberať. Na výstavnej zväčšenine 70x50 cm ho ani nezaregistrujete. Do ISO 6400 je úroveň šumu veľmi dobre akceptovateľná, na fotkách nechýbajú jemné detaily. Pri vyšších hodnotách je už zásah postprocesingu už príliš viditeľný. Fotografie sú akoby prekryté priesvitným igelitom.
Fotografie v JPG sa vám budú zdať dobré až kým neotvoríte RAW. Porovnaním si uvedomíte, že aj pri ISO do 6400 fotoaparát “vyžehľuje”. RAW-y sú ostrejšie a kontrastnejšie. Formát JPG by som preto používal do ISO 1600.
“Omylom” som tento záber snímal do formátu JPG. vďaka veľmi kvalitnému spracovaniu obrazu sa nič tragického nestalo.
Pamätáte sa ešte na článok o fotení modrého Bratislavského hradu? Všetko som nafotil do JPG. U nočných záberov by som to nikdy neurobil. Pri testovaní fotoaparátov vždy nastavujem RAW+JPG, aby som mohol porovnať možnosti spracovania fotografií v RAW konvertore s možnosťami posprocesingu fotoaparátu. Nezabudol som na to ani teraz. Kde sa stala chyba? Ani na druhý deň som nevedel nastaviť formát RAW. Dokonca som resetoval nastavenia a nič. V čom je háčik objavil až Izzino. Pri nastavení ISO na hodnotu Low (100), fotoaparát sníma len do formátu JPG. Rovnako aj pri nastavení citlivosti na Hi1 a Hi2. No napadlo by vám to? To je prvý fotoaparát, u ktorého som takýto nezmysel objavil. Skutočne použiteľný rozsah citlivosti je tak ISO 200 až 6400.
Dynamický rozsah
Dynamický rozsah je veľmi dobrý. Pri spracovaní RAW-u máte k dispozícii dostatok obrazových informácií pre výrazné úpravy expozície.
S novými fotoaparátmi je vždy problém. V čom len tie RAW-y otvoriť? Ako prvý to dokázal Apple iPhoto a Aperture. Od 8.4. aj Adobe Lightroom (5.4) a samozrejme Photoshop CC. Adobe podporovalo fotoaparáty Fujifilm aj doteraz, ale až s najnovšou aktualizáciou prináša podporu profilov. K úplnej spokojnosti chýba podpora profilov objektívov.
Video
Fujifilm X-T1 ponúka až 60 obrázkov za sekundu v plnom HD rozlíšení 1920x1080 bodov. Má aj mikrofónny vstup. Výstup na slúchadla chýba. S prístrojom sa dá natočť kvalitné video, jeho koncepcia však kameramanom v ústrety nevychádza. Chýba samostatný program MOVIE so správnym zobrazením snímaného obrazu. Nešťastné je umiestnenie tlačidla RECORD. Ak potrebujete video príležitostne, bude vám X-T1 postačovať, ak ste ale fanúšikom videa, ktorý ho chce používať intenzívne, poobzerajte sa po niečom vhodnejšom, napr. Panasonicu Lumix GH4 alebo nedávno predstavenom Sony A7s.
Objektívy
Silnou, ale aj slabou stránkou X-systému sú objektívy. Fujifilm v krátkom čase vybudovali solídne portfólio objektívov a ďalšie rýchlo pribúdajú. Predpokladám, že s X-T1 budú fotografi používať clonový prstenec. Na pevných objektívoch sú vyznačené jednotlivé hodnoty clony. Na zoomoch však nie. Neuvidíte preto, čo máte nastavené, pokiaľ sa nepozriete na displej alebo do hľadáčika. Pritom by stačilo vyrábať transfokátory s konštantnou svetelnosťou F4. Ďalším problémom sú veľké rozdiely v rýchlosti zaostrovania. Niektoré objektívy sú dostatočné rýchle, iné pomalšie a taký makroobjektív XF 60/2,4 je zúfalo pomalý a často vôbec nechce zaostriť.
Fujifilm ponúka objektívy v dvoch radoch. XF-vyšší rad pre náročných fotografov, XC-nižší rad pre začiatočníkov a mierne pokročilých. Dvorným dodávateľom je aj firma Zeiss. K dispozícii je aj originálna redukcia pre objektívy Leica M-mount. Okrem toho nájdete objektívy pre X-bajonet aj v ponuke iných výrobcov, široká je ponuka redukcií pre desiatky rôznych bajonetov.
Ja som vyskúšal na fotoaparáte 6 objektívov. Príjemne prekvapil teleobjektív nižšej triedy XC 50-230/4,5-6,7 OIS. Rovnako dobre je na tom aj vyšší model XF 55-200/3,5-4,8 R LM OIS. Makroobjektív XF 60/2,4 R je vynikajúci, poskytuje ostrý obraz už od clony F2,4. Aj keď je s ním niekedy utrpenie pracovať, do výbavy každého Fujistu rozhodne patrí. Pevný širokáč XF 18/2R je dobrý pri snímaní detailov, má malé sférické skreslenie, ale výraznú chromatickú chybu. Naviac nie je dostatočne ostrý a to ani po priclonení. Setový objektív XF 18-55/2,8-4 R LM OIS, ktorý som skúšal v Poľsku bol dobrý, ale kus ktorý som vyskúšal v redakcii nepotešil. Podľa správ z môjho okolia je u tohto objektívu premenlivá kusová kvalita. Najväčším prekvapením bol pre mňa objektív XF 23/1,4 R. Toto ohnisko je pre mňa inak pomerne nezaujímavé, ale musím uznať jeho kvalitu - ostrosť aj veľmi pekný bokeh.
Pomalší, ale kvalitný objektív nižšej triedy Fujinon XC 50-230/4,5-6,7 OIS.
Fujinon XF 55-200/3,5-4,8 R LM OIS vie poskytnúť pekný bokeh.
Fujinon XF 60/2,4 R macro sa uplatní aj v iných žánroch, ako len makrofotografii.
Fujinon XF 23/1,4 R. Rozhodne odporúčam.
Príslušenstvo
Fotoaparát je kompatibilný so systémovými bleskami radu EF. Ergonómiu je možné vylepšiť dvomi gripmi. Prístroj si môžete skrášliť originálnym ale aj neoriginálnymi puzdrami.
Vertikálny grip VG-XT1 slúži aj ako alternatívny zdroj energie a sú na ňom aj základné ovládacie prvky. Fotografoval som s ním v Poľsku a môžem len odporučiť.
Rozširujúci grip Metal Hand Grip MHG-XT so zabudovaným upevnením na statív typu Arca Swiss.
Originálne polovičné škrupinové puzdro BLC-XT1. Na internete nájdete puzdra aj od iných výrobcov, napr. Gariz.
Fotoaparát nemá zabudovaný blesk. Dodávaný je k nemu malý, nie príliš pohľadný blesk.
http://www.fujifilm.eu/sk/produkty/digitalne-fotoaparaty/fotoaparaty-s-vymennymi-objektivmi/model/x-t1/accessories/
http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/x/fujifilm_x_t1/accessories/
http://www.fujifilm.com/news/n140416.html
X-T1 a konkurencia
Na fotografiách pôsobí pomerne robustne, je však o kúsok menší od Olympusu OM-D E-M1. S nasadenými gripmi sú takmer na milimeter rovnako veľké. Olympus sa lepšie drží v rukách, vďaka väčšiemu gripu. Celkovo sa s Olym lepšie pracuje, najmä vďaka rýchlejšiemu zaostrovaniu a lepšej ergonómii ovládacích prvkov. Fuji ponúka lepšiu ergonómiu, ak preferujete mechanickejší spôsob ovládania, ovládače nie sú tak ergonomicky dobre navrhnuté. Lepšia je obrazová kvalita pri vyšších hodnotách ISO.
Veľkým konkurentom je aj Sony so svojimi modelmi A7/A7r/A7s. Tie sú osadené Full Frame snímačmi, čo je ich najväčšia konkurenčná výhoda. Obrazový potenciál je u týchto fotoaparátov najväčší. Objektívov pre ne je zatiaľ však poskromne. Situácia by sa mala postupne zlepšovať a o rok už bude ponuka dostatočne široká. Sony zaostáva v ergonómii. Aj keď nie je zlá, Olympusu a Fujifilmu sa nevyrovná.
Rozhodnúť sa pre niektorú zo značiek nie je ľahké. Všetky fotoaparáty sú výborné. Olympus má najmenší snímač, je však najrýchlejší a má najväčšie portfólio objektívov. Fujifilm je veľkosťou snímača v strede. Jeho špecifická konštrukcia konkuruje aj FF snímačom. Dobré je rýchlo sa rozrastajúce portfólio objektívov. Niektoré sú zúfalo pomalé v zaostrovaní. Sony má teoreticky najväčší obrazový potenciál pre žánre, kde je dôležité vysoké rozlíšenie. Telá sú o niečo jednoduchšie. Najväčším mínusom je minimum dostupných objektívov. Vo výhode sú jedine majitelia Sony zrkadloviek, ktorí môžu cez adaptér použiť objektívy s bajonetom A.
Najväčšou výhodou Fujifilmu je jeho charakteristický obrazový výstup. Vo fotografiách je niečo, čo z nich robí niečo viac než len dokonalý záznam skutočnosti.
Konkurenciu má fotoaparát aj vo vlastných radoch a to u modelov X-Pro1 a X-E2. Obidva sú hľadáčikovej koncepcie. X-Pro1 je už zastaralejší fotoaparát s horším zaostrovaním a starším snímačom. Skutočnou konkurenciou je preto modernejší model X-E2, ktorý ponúka rovnakú obrazovú kvalitu ako X-T1. Okrem toho, že je inak koncipovaný, je to model patriaci o triedu nižšie. Rýchlosťou, kvalitou spracovania a ani hľadáčikom sa X-T1 nevyrovná. Je to však vynikajúci fotoaparát. Pre pokročilého amatéra bude rozhodujúce to, či chce fotoaparát v štýle zrkadlovky alebo v štýle hľadáčikového fotoaparátu. Najnáročnejší fotografi, ktorí budú chcieť používať pripravované profesionálne zoomy, by si mali vybrať jednoznačne X-T1. Veď práve preto ju vo Fujifilme navrhli a vyrobili.
Plusy a mínusy
+ ergonómia ovládania
+ kvalita spracovania
+ hľadáčik
+ výklopný displej
+ obrazová kvalita
+ možnosť pripojenia vertikálneho battery gripu
+ WiFi, tlačidlo pre WiFi
+ umelecké efekty
+ video Full HD 1080/60p
+ až 8 obr./s.
- krížový volič
- malý bufer
- volič ISO
- nelogické ISO s prepínaním do JPG
- displej nie je dotykový
- umiestnenie tlačidla Record
- krytka konektorov
- najkratší čas 1/4000 s.
- nemá NFC
- nepresná panoráma
Záver
Fujifilm X-T1 je jeden z najlepších CSC fotoaparátov na trhu. Poteší najmä priaznivcov mechanického ovládania. Má ale niekoľko ergonomických nedostatkov. Podobne ako u Olympusu OM-D E-M5, kde sme si museli počkať na E-M1, aj tu sa priblíži výrobca dokonalosti až u následujúceho modelu. Nedostatkov nie je veľa a netreba sa nimi trápiť. V recenzii ich spomenúť musím.
Fujifilm sa snaží týmto modelom preraziť do profesionálnej triedy a ukázať, že vie konkurovať zrkadlovkám. Pripravuje preto aj profesionálne objektívy. K fotoaparátu je možné pripojiť grip, čím sa zlepší ergonómia držania a aj ovládania. Toto bude mať význam práve s pripravovanými objektívmi väčších rozmerov.
X-T1 je jedoznačne najlepším CSC fotoaparátom od Fuji. Obrazová kvalita je porovnateľná s modelom X-E2. Je na fotografovi, či sa rozhodne pre fotoaparát zrkadlovkovej, alebo hľadáčikovej koncepcie. Obrazová kvalita je veľkou prednosťou fotoaparátov Fujifilm. Na trhu je veľa fotoaparátov s APS-C snímačom, ale len u Fujifilmu dokážu dať výstupu zo snímača charakter. To akým spôsobom sa reprodukujú farby, poltóny, dynamický rozsah spôsobuje, že vo výsledku dostávate ľúbivé hotové fotografie. Viac ako u iných značiek je aj náročnejšími fotografmi používaný formát JPG. X-T1 je aj najrýchlejším z fotoaparátov Fuji. Plusom je odolná konštrukcia a hľadáčik s rýchlou odozvou.
Fujifilm X-T1, akokoľvek vynikajúci fotoaparát, zatiaľ zrkadlovku plne nenahradí. Obrazovo áno, pri práci ale stále cítite, že to nie je ono. Pre bežné fotografické žánre, aj pri vysokých nárokoch, nemusíte nad kúpou váhať. Profesionálnemu nasadeniu v reportáži, svadobnej fotografii, športe, wildlife a iným akčným žánrom, prekáža to, že vás fotoaparát neustále málo zdržiava. U profesionálneho fotoaparátu potrebujete rýchle zaostrovanie a okamžitú odozvu, aby ste si fotoaparát ani neuvedomovali a sústredili sa na prácu.
Takže milí majitelia profesionálnych zrkadloviek, nepredávajte svoje supermašiny, skôr si dokúpte takýto CSC fotoaparát pre situácie, kedy chcete mať so sebou menší, nenápadnejší fotoaparát s vynikajúcim obrazovým výstupom a bohatou funkčnou výbavou.
P.S.: Osobne Fujifilm X-T1 nepovažujem za profesionálny fotoaparát. To však nevylučuje jeho profesionálne nasadenie. Na internete nájdete množstvo článkov, kde fotografi smelo fotografujú svadby, modeling, komerčné zákazky. S trochou cviku a snahy to s týmto prístrojom ide. Keby som občas nepotreboval fotografovať superteleobjektívom a akčnejšie žánre, bol by X-T1 vážnym kandidátom do mojej výbavy. Rozhodne by som si k nemu dokúpil battery grip a tieto objektívy: XF 10-24/4R, XF 23/1,4R, XF 56/1,2R, XF 60/2,4 Macro a XF 55-200/3,5-4,8R OIS.
http://fujifilm-x.com/development_story/en/list.html#filter=.developer.x-t1
http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/x/fujifilm_x_t1/
http://www.ephoto.sk/fototechnika/novinky-tlacove-spravy/fujifilm-x-t1---v-style-zrkadlovky-update/
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/fujis__x_t1___the_x_system_comes_of_age.shtml
http://www.fujifilm.eu/uk/products/digital-cameras/interchangeable-lens-cameras/model/x-t1/
http://fujifilm-x.com/x-t1/en/
http://www.fujivsfuji.com/fujifilm-xt1-review/
http://www.stevehuffphoto.com/2014/03/10/the-fuji-x-t1-review-fuji-creates-the-best-x-to-date/
http://www.flixelpix.com/gear/fujifilm-x-t1/
http://admiringlight.com/blog/review-fujifilm-x-t1/4/
http://www.fujivsfuji.com/xt1-vs-xe2-vs-xpro1/