Bolo to však, ako keby ho niekto nútil. Prvé FF bezzrkadlovky EOS R a RP boli prijaté vlažne. Niežeby boli zlé, ale používali starý hardvér a snáď okrem zaostrovania nič špeciálneho nepredviedli. Canon si dokonca u EOS R dovolil zariskovať a predstavil experimentálny touchbar. Do nového segmentu vstúpil bez WOW efektu. Nikon aj Panasonic predstavili dospelejšie fotoaparáty. V čom Canon zabodoval ihneď, sú objektívy a adaptéry. A v tom pokračuje aj teraz. V oblasti objektívov nahodil tempo, ktorému konkurencia nestačí. Vráťme sa ale k fotoaparátom, najviac im boli vyčítané staré snímače a procesory, absencia stabilizácie IBIS, 4K video s veľkým orezom a spomínané experimentovanie s ovládaním. Každý preto čakal na druhú generáciu. Tá je tu a hneď na začiatku môžeme skonštatovať, že nové EOS-y R5 a R6 sú úplne iná káva. Zrazu sa aj vo fotoaparátoch stával Canon lídrom pokroku.
Špecifikácia
Canon EOS R6 je pokročilá plnoformátová bezzrkadlovka. Môžeme ju zaradiť do strednej triedy. Jej parametre a funkcionalitu ocenia nároční amatéri a poloprofesionáli, prípadne profesionáli, ktorí nepotrebujú najvyšší model.
Telo je vyrobené z ľahkého polykarbonátu, vnútorná kostra je z magnéziovej zliatiny, prístroj je kompletne utesnený pred prachom a vodou. Je s ním teda možné pracovať aj za zlých poveternostných podmienok, alebo v znečistenom prostredí.
Fotoaparát má klasickú siluetu EOS-ov.
Tradičný otočný volič programov napovedá, že sa jedná skôr o profesionálnejšie ladený fotoaparát, aj keď má aj plnú automatiku.
Tri prvky, ktoré potešia, klasický EOS roller, výklopný otočný displej a joystick.
Fotoaparát je osadený novým 20,1 Mpx snímačom, aký poznáme z modelu EOS-1DX Mark III a výkonným obrazovým procesorom DIGIC X. Spolu s R5 je to prvý fotoaparát, ktorý má technológiu Dual Pixel CMOS AF II s 1 053 zónami automatického zaostrovania pokrývajúceho 100% plochy snímača (keď je vybratá priorita AF Face + Tracking), 6072 manuálne vyberateľných bodov pri pokrytí 90% x 100%. Citlivosť zaostrovania je až -6,5 EV pri použití F1,2 objektívov. Vylepšená je detekcia tvárí a očí u ľudí a aj u zvierat. K tomu sa pridáva zaostrovanie objektov s využitím strojového učenia. Významnou inováciou je IBIS stabilizácia snímača, v režime kedy spolupracuje so stabilizáciou v objektíve, môže byť účinnosť stabilizácie obrazu až 8 krokov.
Mechanická uzávierka má najkratší čas 1/8000 s. Zvláda 12 obr./s. a ja navrhnutá na 300 000 cyklov. V režime elektronickej (tichej) uzávierky je frekvencia snímania až 20 obr./s. a to aj s meraním expozície a kontinuálnym zaostrovaním. V sérii môžete nasnímať až 200 záberov v RAW, alebo až 1000 záverov v C-RAW. Fotoaparát sníma do formátov RAW (CR3), C-RAW, HEIFa JPG.
Rozsah citlivosti je ISO 100 - 102400, rozšíriteľné na 204800.
Video môže byť interne nahrávané v rozlíšeniach 4K/60p, Full HD/120p, 10-bit 4: 2: 2 s Canon Log alebo HDR PQ (H.264). Okrem toho môže byť z portu HDMI vyvedený 10-bitový video signál UHD 4K 4: 2: 2 s Picture Style, Canon Log alebo HDR PQ. K dispozícii je aj 4K Time Lapse video. Fotoaparát je osadený štandardným 3,5 mm audio vstupom a výstupom. Skúsenejší tvorcovia využijú možnosť zobrazenia zebry.
OLED hľadáčik má rozlíšenie 3,69 Mpx a môže pracovať s frekvenciou až 120 FPS, 3” displej je otočný dotykový s rozlíšením 1,62 Mpx. EOS R6 má slot na dve karty SD UHS II s možnosťou súčasného zapisovania na obidve karty naraz, čo ocenia profesionálni fotografi.
Duálny slot ocenia najmä profesionálni fotografi.
Selfie režim displeja ocenia najviac vlogeri.
Do konektorovej výbavy patrí USB-C 3.1 s možnosťou nabíjania batérie alebo napájania fotoaparátu a HDMI. Bezdrôtové prepojenie zabezpečuje 2,4 GHz Wi-Fi a Bluetooth, diaľkové ovládanie je možné prostredníctvom Canon Connect alebo EOS Utility.
Diaľkové ovládanie je možné prostredníctvom aplikácie Canon Connect.
Prístroj je napájaný novou batériou LP-E6NH s kapacitou 2130 mAh, výdrž podľa CIPS je 510 záberov pri fotení cez LCD alebo 380 záberov pri fotení cez EVF. K fotoaparátu je možné pripojiť vertikálny batériový grip BG-R10.
Hmotnosť fotoaparátu, aj s batériou a kartami, je príjemných 690 gramov.
K fotoaparátu sa dá pripojiť ergonomický vertikálny battery grip BG-R10.
https://www.canon.sk/cameras/eos-r6/
https://shop.usa.canon.com/estore/marketing/features/eos-r6/eos-r6-features.html
Fotoaparát v praxi
Ergonómia a ovládanie
Už po pár hodinách testovania mi bolo jasné, že tento fotoaparát má len málo chýb a stane sa populárnym. Na rozdiel od EOS RP, EOS R6 nevyzerá lacno. Keď ho zoberiete do ruky, je pomerne ľahký a cítiť plastovú (polykarbonátovú) konštrukciu. Beriem to ako plus. Polepy sú tenšie, nie tak pohodlné ako hrubá guma. Na druhú stranu, asi sa nikdy neodlepia. Inak je ale fotoaparát robustný a spracovanie je kvalitné. Ovládanie je pre EOS-y typické, žiadne výstrelky. Aj keď je to amatérsky fotoaparát, hneď je vidno, že s ním budú spokojní aj skúsení fotografi. Začína to pohľadom do obrovského hľadáčika, displej je plne otočný, konektorová výbava je kompletná, k dispozícii sú tri rollery, joystick, tlačidlo AF-ON a trojica užívateľských režimov. Fotoaparát sa dobre drží, grip je dostatočne veľký a je tu priestor pre všetky prsty.
Fotoaparát má veľmi dobre navrhnutý grip.
Prijal by som ON-OFF okolo spúšte, tak ako to majú Nikony. Chápem ale, že Canon má oveľa strmší sklon spúšte a takéto riešenie nie je možné. Programy sú na klasickom otočnom voliči, kde je priestor aj pre tri užívateľské programy, ktoré často používam. Takéto ovládanie je praktickejšie, ako systém Mode+roller u vyššieho modelu EOS R5. Potešil som sa trom užívateľským programom, ktoré sú dokonca adaptabilné. To znamená, že počas ich užívania sa ukladajú zmeny nastavení (ak chcete). To je bomba, ktorú som ocenil už pri testovaní Olympusu OM-D E-M1 Mark III. Inak nájdete na voliči programov štandardné programy P, Av, Tv, M a Bulb, ďalej plnú automatiku, program Fv (akúsi kombináciu P, Av a Tv) a režim videa. Chýbajú motívové programy a obrazové efekty. Z toho je zrejmé zameranie na skúsených užívateľov.
Na prvý pohľad je prístroj jednoduchší, ako profesionálne modely, ale napokon zistíte, že medzi ovládacími prvkami nič podstatného nechýba.
Fotoaparát má až tri rollery a k nim môžete pripočítať štvrtý, na každom z RF objektívov. Chvalabohu preč je dotyková plôška z EOS R a je tu miesto nej obľúbený joystick. Na fotoaparáte nenájdete množstvo tlačidiel, na prvý pohľad to preto vyzerá, že vám bude chýbať priamy prístup k niektorým nastaveniam. Popravde mne nechýbali. Nahradzujú ich rollery naviac a multifunkčné tlačidlo. Menej používané funkcie nastavíte rýchlo cez Quick menu. Fotoaparát má športový charakter a preto niektorým užívateľom príde vhod tlačidlo AF-On. Zaujímavosťou je tlačidlo Lock, ktoré zamkne rollery, aby ste si náhodou niečo neprestavili, keď to nie je vhodné. Na zadnej strane je aj tlačidlo pre hodnotenie fotografií, väčšina ho nevyužije. Ja som ho mal nastavené pre odosielanie fotografií cez BT do chytrého zariadenia.
Bohaté sú možnosti zobrazovania informácií na displeji a v hľadáčiku. Môžete meniť aj veľkosť zobrazovania hlavných expozičných údajov, či ako sa majú správať pri otáčaní fotoaparátu do horizontálnej polohy. Samozrejme nechýba vodováha, zobrazovanie histogramu a prepalov.
Menu je pre Canon typické. Ja sa v ňom dosť strácam, radšej mám vertikálne členenie. Ale asi je to len vec zvyku. Ako príležitostný užívateľ Canonu preto oceňujem možnosť vytvoriť si vlastné podmenu.
Hľadáčik a displej
Hľadáčik je veľký a má rozlíšenie 3,69 Mpx. To je plne postačujúce, väčšie rozlíšenie vám chýbať nebude, aj keď by samozrejme potešilo. Pri fotení pohybu môžete zapnúť prekresľovaciu frekvenciu 120 FPS, pri nej je ale väčší odber energie. Kvalita obrazu v hľadáčiku je veľmi dobrá. Keď som testoval objektív RF 85/2 IS STM, fotografoval som zároveň s Fujifilm X-T4. V prekreslení scény zvíťazil Canon o celú triedu.
Displej má štandardnú veľkosť 3”, rozlíšenie 1,62 Mpx je mierne nadpriemerné. Displej je plne otočný, tak ako to mám rád a samozrejme aj dotykový. K jeho kvalite nemám výhrady, je dobre čitateľný aj na priamom slnku. Parametre hľadáčika i displeja sú nastaviteľné, takže si môžete nastaviť jas, či farebnosť podľa vlastných preferencií.
Zaostrovanie
Zatiaľ som nemal v rukách bezzrkadlovku s lepším zaostrovaním. Dual Pixel CMOS AF II je fantastický. Body pokrývajú celú plochu snímača. Môžete ich konfigurovať a v menu nájdete toľko nastavení AF, že budete mať čo robiť týždne, aby ste všetko vyskúšali. V praxi je v prvom rade zaostrovanie rýchle a citlivé. Ešte sa mi nestalo, aby fotoaparát tak suverénne zaostroval. Detekcia tváre, očí, zvierat, objektov, doplnená o strojové učenie je výborná. Pri fotení ľudí sa chytá aj zozadu a nevadí mu ani rúško.
Fotografoval som chlapca vypúšťajúceho veľké bubliny. Nebolo to po prvýkrát. Nie je to ľahké, pretože je stále v pohybe, otáča sa a často ho prekryjú bubliny. Ešte nikdy som nemal tak veľkú úspešnosť. Nebol problém ani zaostriť na letiacu bublinu, na nej stroskotalo už “x” fotoaparátov. Snáď ešte väčším prekvapením bolo, keď som fotoaparát zamieril nad holuba letiaceho ponad mňa a on ho bleskovo zachytil a sledoval. Vyskúšal som to opakovane a vždy s výborným výsledkom.
Detekcia tváre a očí funguje výborne. Nikdy som nemal tak málo odpadu pri fotení tohto motívu.
Strojové učenie posúva využitie AF inde, ako som bol zvyknutý. Reaguje na tvary objektov. Ak aj AF sám nedetekuje ten správny objekt, stačí mu naň ukázať (najľahšie kliknutím na displej) a bude sa ho držať. AF uprednostňuje výraznejšie tvary, napr. kruh, štvorec/obdĺžnik, odlišný tvar na jednoliatom alebo textúrovanom pozadí. Pri fotení statických objektov som už roky zvyknutý, že si vyberiem jeden bod, alebo malú skupinu, ktorú umiestnim tam, kde chcem zaostriť. Prípadne použijem starú dobrú techniku prekomponovania. U EOS R6 som zistil, že úplne mením svoje návyky a využívam UI s celoplošným zaostrovaním a len jej mierne napoviem, kam chcem ostriť. U bezzrkadloviek bola doteraz najprelomovejšia vec to, že v hľadáčiku a na displeji pracujete so živým náhľadom, teraz k nej patrí aj AF, aký na zrkadlovke z princípu nemôže byť (natívne).
Fotoaparát okamžite detekoval lampu, pretože sa tvarom odlišuje od zvyšku scény.
Uzávierka
Mechanická uzávierka má najkratší čas 1/8000 sekundy a navrhnutá je na 300 000 cyklov. Ak budete používať aj el. uzávierku, vydrží fotoaparát večne. Zvuk uzávierky je príjemný, mäkký, chod je dobre tlmený.
Elektronická uzávierka má bohužiaľ limit 1/8000 sekundy, pritom skrátiť čas na 1/32 000 s je len vecou firmvéru. Canon má v ponuke F1,2 objektívy a pri nich by sa veľmi krátke časy zišli. Pri použití panningu dochádza k efektu rolling shutter, čo je pre veľké snímače typické. Odporúčam pri fotení pohybu používať mechanickú uzávierku. Ďalším obmedzením je najdlhší čas 1/2 sekundy. Pritom by sa el. uzávierka zišla pri fotení dlhých časov, zo statívu i z ruky.
Canony EOS radu R majú jednu užitočnú vychytávku. Pri výmene objektívov, aj keď je fotoaparát zapnutý, sa uzávierka zatvorí a chráni snímač. Funkciu je možné vypnúť.
Sériové zábery
Pamätám si, keď som s Nikonom D800E fotil preteky áut a motoriek. Zvládal 4 obr./s., čo mi stačilo, ale buffer sa zaplnil zhruba po sekunde. Musel som robiť len krátke série a s prestávkami. EOS R6 má až 20 obr./s. a ak znížite frekvenciu na 12 obr./s., tak nafotíte sériu až 240 obrázkov. Nemáte ho šancu unaviť. V spojení so skvelým AF je to vlastne fotoaparát aj pre športových fotografov a wildliferov.
Stabilizácia obrazu
Že EOS R a RP nemajú stabilizovaný snímač (IBIS), im bolo vyčítané asi najviac. Canon má stabilizáciu bežne v objektívoch, ale IBIS dokáže stabilizovať obraz prakticky s akýmkoľvek objektívom, aj starým manuálnym. Naviac s niektorými objektívmi spolupracuje a dosahuje tak vyššiu účinnosť stabilizácie. Canon sa chváli, že je to až 8 EV. To by bol aktuálny svetový rekord.
Objektívy, s ktorými by mala byť maximálna účinnosť až 8 Ev, sú tieto: RF 24-70mm f/2.8L, RF 24-105mm f/4L, RF 24-105mm f/4-7, RF 28-70mm f/2L a RF 70-200mm f/2.8L.
Ako užívateľ Olympusu mám s IBIS a kombinovanou stabilizáciou dlhoročné skúsenosti a výrazne posunula spôsob, akým môžem fotografovať. S objektívom Olympus M.Zuiko 12-100/4 IS PRO udržím na OM-D E-M1 Mark II bežne 3 sekundy. U plnoformátových fotoaparátoch mám takú skúsenosť, že IBIS stabilizácia nie je až tak účinná, ako deklaruje výrobca. Či je to 4, 6 alebo 8EV, vždy je vítaným pomocníkom.
Ja som mal k dispozícii RF 24-105mm f/4L. Aké časy som s ním udržal bez rozostrenia? Dostal som sa na 8EV? Musím vás sklamať, zďaleka nie. Na ohnisku 24 mm som sa dostal na 1 sekundu, na 105 mm na 0,5 sekundy. To je veľmi ďaleko od teoretických až 8 sekúnd na 24 mm. U objektívu RF 100-500/4,5-7,1L som udržal až 0,5 sekundy, čím sa dostávame niekde k takmer 6 EV. S makroobjektívom EF 85/2 IS STM som sa do stal na 0,5 sekundy. Účinnosť stabilizácie sa drží medzi 5-6 EV. Nie je to to, čo udáva výrobca a k Olympusu sa to zďaleka nepribližuje, ale aj tak je to slušná účinnosť. Určite by ešte pomohlo, keby som pri dlhších časoch mohol použiť čisto elektronickú uzávierku.
Vychytávky
Canon EOS R6 ponúka prakticky všetko, čo od fotoaparátu jeho triedy očakávate. Konkurencia vie byť ale k užívateľom štedrejšia. Olympus, Panasonic a Sony ponúkajú nadštandardné vychytávky. Canon sa radí ku konzervatívnejším výrobcom, akými je Nikon a Fujifilm.
Verím, že mnohým nadštandardné vychytávky nebudú vôbec chýbať. Nejaké predsa len má aj testovaný fotoaparát. Sú to konkrétne multiexpozícia, intervalometer, focus bracketing a HDR.
Celkový dojem
Nemám rád, ak ma niečo na fotoaparáte rozčuľuje, hoci má inak dobré parametre. To mi vie fotenie znechutiť a niekedy vedie dokonca k tomu, že ho predám. To nie je prípad testovaného modelu. Výborné sa drží, skvele sa ovláda (pre mňa až na menu), rýchlosti na rozdávanie a automatické zaostrovanie je famózne. Prial by som ale pár vychtávok od konkurencie. Hlavne multishot, s ktorým by dokázal fotoaparát robiť až 80 Mpx zábery.
Obrazová kvalita
Canon EOS R6 ponúka viacero súborových formátov. V prvom rade je to RAW (tretej generácie), ďalej komprimovaný C-RAW, JPG a HEIF. HEIF je nový formát, výrazne vylepšený nástupca JPG. Nemôžete ho ale zvoliť priamo. Musíte aktivovať HDR PQ a vtedy nahradí ponuku JPG. HEIF je zatiaľ len málo podporovaný programami pre spracovanie fotografií, ale v budúcnosti môže byť skvelou voľbou pre profesionálnych fotografov, pre ktorých je JPG nekvalitný a RAW ich zdržiava. Podľa Canonu je HEIF určený hlavne na prezeranie na HDR kompatibilných monitoroch a televízoroch.
V menu som nenašiel možnosť zvoliť Dual Pixel RAW, ale možno som len niečo nevedel nastaviť.
Vo formáte JPG je kvalita záberov veľmi dobrá aj pri vyšších citlivostiach. Spracovanie obrazu, vrátane odšumovania a doostrovania, je nastavené veľmi dobre.
Canon EOS R6 má na FF pomerne malé rozlíšenie. Veď EOS 6D Mark II i EOS RP majú o 6 Mpx väčšie rozlíšenie. Ktorý amatér ale nutne potrebuje viac? Menšie rozlíšenie + najnovší procesor Digic X dovolili rozšíriť rozsah citlivosti až na ISO 204 800 a urobili z fotoaparátu športovca. Predurčený je tak na bežné fotenie, šport, reportáž, wildlife, svadobnú fotografiu. Tí, ktorí skutočne potrebujú viac megapixelov, si musia priplatiť na EOS R5.
Snímače od Canonu mali menší dynamický rozsah ako tie od Sony. Dnes už to priznávajú aj najväčší fanúšikovia značky. EOS-y R a RP používali práve tieto staršie snímače s menším DR. Canon EOS R6 má nový snímač s väčším dynamickým rozsahom. Môžeme počítať s tým, že bude podobný DR u EOS-1DX Mark III, ktorému na dxomark.com namerali skvelých 14,5 EV.
Ja posudzujem DR podľa toho, ako dobre sa mi pracuje s expozíciou v RAW konvertore. DR je skutočne lepší ako u iných Canonov a bežne s ním nemáte problém, ak ste zábery silno nepodexponovali. Pri náprave expozície a vyťahovaní tieňov sa práve v tieňoch objaví výrazný farebný šum, svetlá sú len s minimálnym šumom. Taký Nikon Z6 si v tomto vedie lepšie. Lepšie je exponovať presne a radšej zvýšiť citlivosť. Ako to u väčšiny digitálov býva, vo svetlách je menej rezervy, prepaly viac ako 1,5 EV už úplne nezachránite.
RAW upravený v Lightroome, expozícia posunutá o +3EV plus vytiahnutie tieňov pomocou Shadows.
RAW upravený v Lightroome, expozícia posunutá o -2EV plus záchrana svetiel pomocou Higlights.
Množstvo šumu nie je dané len nastavenou citlivosťou, ale aj tým, za akých svetelných podmienok fotografujete a ako pracujete s expozíciou a postrprocesingom. Ak použijete vysoké ISO niekde v tmavom interiéri, bude šumu viac, ako v exteriéri za lepších svetelných podmienok.
V tmavom kostole som urobil improvizovaný test šumu v závislosti na citlivosti. Jemný šum sa začne objavovať pri ISO 1600. Aj na ISO 3200 je jeho úroveň nízka. Šum začnete vnímať prakticky až od ISO 6400. Keďže mám teraz k dispozícii najnovšiu profesionálnu tlačiareň Canon imagePROGRAF PRO-300, vytlačil som si jednu fotografiu veľkosti A3. Šum na nej vidíte, len ak sa pozeráte veľmi zblízka. Keby som mal tlačiareň formátu A2, neváhal by som fotografiu tlačiť aj na 2x väčší papier. Na formát A2 vytlačíte aj fotografiu snímanú na ISO 12800. Šum je tu neprehliadnuteľný, ale stále prevládajú obrazové informácie. U ISO 25600, ak dobre naexponujete, môžete tlačiť do formátu A3. Testovanie som skončil u ISO 51200. To je max. hranica rozumného využitia pre tlač na menší formát a publikovanie na internete.
Ani neviem ako, keď som chcel odfotiť vrany pod stromami, nastavil som ISO 3200. Bolo zamračené, vrany sa neustále hýbali, tak som potreboval kratší čas. Nízka úroveň šumu ma takmer šokovala. Začínam chápať, prečo Canon začal produkovať teleobjektívy s horšou svetelnosťou. Pri fotení v exteriéri to s nimi asi nebude až tak zlé. Ale konečný úsudok si urobím, až niektorý dostanem na test.
Pri tomto teste som používal Auto ISO, v galérii preto nájdete zábery v celej škále ISO, aj v situáciách, kedy by som inak vyššie citlivosti nepoužil.
Video
Canon EOS R6 je skôr fotoaparát, ako hybridné zariadenie. Video ale zvláda výborne, na rozdiel od modelov R a RP. 4K je vo frekvencii aj 50p/60p, s miernym orezom (odhadujem na 1,2x), 10-bit 4:2:2 s Canon Log a HDR PQ. Full HD video je bez orezu. Nechýba audio vstup aj výstup, ktoré sú umiestené tak, aby čo najmenej zavadzali otočnému displeju. Stabilizácii objektívu a snímača môžete pomôcť ešte elektronickou stabilizáciou, pri ktorej dôjde k ďalšiemu orezu.
Čo sa mi na videu nepáči je, že sa pri ňom nedá použiť joystick pre výber zaostrovacích bodov, dajú sa ovládať len dotykovo. Ďalej sú k dispozícii len dva expozičné programy. Plná AE automatika a manuál.
Parametra videa sú veľmi dobré, funkčne ale niečo profesionálom bude chýbať. EOS R6 je tak výbornou 4K kamerou pre veľmi náročných amatérov, youtuberov, vlogerov, cestovateľov atď. Vďaka stabilizácii obrazu a výbornému zaostrovaniu sa ľahko ovláda, čo poteší menej zdatných filmárov. Stabilizácia by mohla byť plavnejšia, ak vám nevadí orez, odporúčam zapnúť. el. stabilizáciu. Kto to s filmovaním myslí vážne, si kúpi gimbal.
Pri nakrúcaní som si všimol, že sa fotoaparát prehrieva (na zadnej strane pod displejom). Nič dramatické, ale ja nakrúcam po niekoľkosekundových klipoch. Pri dlhých záberoch by bol problém s prehrievaním asi väčší.
Ja som nakrúcal v rozlíšení 4k 60p so štandardným obrazovým profilom, snímal som z ruky, bez elektronickej stabilizácie. Obrazová kvalita je veľmi dobrá, stačí urobiť vo videu pauzu a skontrolovať detaily. Z jednotlivých snímok môžete urobiť pekné 4K fotografie, bez viditeľnej kompresie, posterizácie a iných artefaktov. Náročnejší (skúsenejší ako ja) využijú aj Canon Log s možnosťou colorgradingu pri postprodukcii.
Plusy a mínusy
+ nový snímač
+ obrazová kvalita
+ utesnené telo
+ ergonómia ovládania
+ výkonný procesor DIGIC X
+ stabilizácia v tele, kombinovaná účinnosť až 8 stupňov
+ RAW CR3, HEIF
+ 1053 AF bodov s fázovou detekciou (Dual Pixel CMOS AF II), 100% pokrytie, detekuje ľudí, mačky,
psy a vtáky, citlivosť –6,5 EV
+ EVF s rozlíšením 3 690 000 bodov
+ adaptabilné užívateľské programy
+ 3 rollery (+1 na objektíve), joystick
+ závierka je pri výmene objektívov uzavretá a chráni snímač
+ otočný dotykový displej
+ najkratší čas 1/8000 s., uzávierka navrhovaná na 300 000 cyklov
+ až 20 obr./s., v jednej sérii s frekvenciou 12 obr./s až 240 záberov vo formáte RAW
+ 4K/60p video 10-bit 4:2:2, Canon Log a HDR PQ
+ duálny slot
+ USB 3.2
+ WiFi + BT
+ možnosť pripojenia gripu
+ reálna výdrž batérie
- pre niekoho menšie rozlíšenie
- nemá multishot a ďalšie vychytávky
- elektronická uzávierka nie je využitá naplno, rozsah je obmedzený na 0,5 s. - 1/8000 s.
- telo nie je kovové
- vyššia cena
- mierny orez pri 4K videu
- prehrievanie
- účinnosť stabilizácie je nižšia ako udáva výrobca
Konkurencia
Na trhu je hneď niekoľko dobrých plnoformátových zrkadloviek s rozlíšením 20-24 Mpx. Ťažko sa ale hľadá priamy konkurent. Najskôr to bude asi Sony A7III. EOS R6 sa tomuto modelu plne vyrovná a dokonca ho predčí v rýchlosti, AF, ergonómii držania, naviac má plne otočný displej a dotykové ovládanie bez obmedzení. Najväčšou výhodou Sony je najširšie portfólio natívnych objektívov, vrátane objektívov tretích výrobcov. Pomaly sa ale u neho čaká na nástupcu.
Konkurenciou od Nikonu je čerstvá novinka Z6 II. Canon ju predčí ovládaním a širšou ponukou objektívov. Uvidíme, ako si Nikon povedie z hľadiska rýchlosti a či sa mu podarilo rádovo vylepšiť automatické zaostrovanie. Stále nemá plne otočný displej. V čom Nikon vedie je video, pretože podporuje aj RAW, za ktorý si ale užívateľ musí priplatiť.
Na koniec tu máme Panasonic. Konkurenciou je nový Lumix S5, ale aj starší Lumix S1. Obidva modely majú príkladnú ergonómiu ovládania, menši S5 sa ale horšie drží. Obidva fotoaparáty majú skvelú funkčnú výbavu, nechýbajú špeciálne vychytávky. Nebyť objektívov Sigma s bajonetom L, bola by ponuka objektívov veľmi chudobná. Veľkým mínusom Panasonicov je kontinuálne zaostrovanie, ich DFD AF stále nie je tak dobrý, ako by si užívatelia želali.
V roku 2017 Canon a Nikon predstavili svoje systémy plnoformátových bezzrkadloviek, Panasonic sa pridal začiatkom roku 2019. Všetci traja sa pustili do boja so Sony, ktoré malo niekoľkoročný náskok. Nikon vyštartoval celkom dobre. Canon skôr rozpačito, čo sa fotoaparátov týka. Panasonic prekvapil vyspelými modelmi. Potom sa dlhšie nič nedialo. Pribúdali objektívy, ale na nové fotoaparáty sa čakalo až do tohto roku. Všetci traja výrobcovia už mali nejaký ten čas dohnať Sony. Najlepšie sa to darí Canonu, ktorý má najrýchlejšie tempo predstavovania nových objektívov. Ak máte v ponuke dobré fotoaparáty, čo majú dnes všetci, je v konkurenčnom boji najrozhodujúcejšie, aké objektívy ponúkate a aké predstavíte v dohľadnom čase.
Záver
Canon EOS R6 je aj podľa označenia alternatívou k DSLR EOS 6D Mark II. Je to teda model pre mierne pokročilých a pokročilých amatérov. Verím ale, že sa stane obľúbený aj u niektorých profesionáloch, ktorí nepotrebujú profesionálne spracovanie a parametre, ale ocenia dobrý pomer výkon/cena. Veď niektoré parametre má nadštandardné a profesionálnejšiemu nasadeniu preto nič nebráni. Verím, že tento fotoaparát sa stane veľmi obľúbený medzi svadobnými fotografmi, ktorým nahradí rad EOS 5D. Je rýchly, s vynikajúcim zaostrovaním a nízkou úrovňou šumu. Je odolný, má duálny slot. Poteší aj veľmi dobrá ergonómia držania a ovládania. Reálna výdrž batérie je o dosť lepšia, ako papierová. Celkovo je to suverénne sa prejavujúci prístroj.
Canon EOS R6 je výbornou 4K kamerou pre veľmi náročných amatérov a poloprofesionálov. Je to aj sen každého youtubera a vlogera. Pri dlhších záberoch musíte ale počítať s prehrievaním a pri 4K rozlíšení aj s miernym orezom.
Ak ste si u EOS R a RP zapisovali, čo je na nich zlé, Canon u R6 všetky chyby odstránil a pridal niečo naviac, nad rámec želaní fotografov. Ak niektorí majitelia DSLR Canon EOS doteraz váhali s prechodom na CSC, teraz už môžu bez obáv. Canon má konečne dva výborné fotoaparáty a stále sa rozširujúci rad natívnych objektívov. A kto chce používať EF objektívy, môže ich naplno využiť s tromi EF-RF adaptérmi.
Canonu EOS R6 je máločo vytknúť. Nemá žiadnu vážnejšiu slabinu, naopak prekvapuje na svoju triedu nadštandardnými parametrami. Ak si začnete zapisovať, čo vám na ňom chýba, zistíte že máte vysoké nároky a potrebujete vyšší model EOS R5. Mne na ňom chýbajú vychytávky, aké nájdete najmä u Olympusu a Panasonicu, napríklad multishot, či Live Composition. Bez nich sa ale dá žiť.
Počas rokov utieklo veľa užívateľov zrkadloviek EOS ku konkurencii, najmä k Sony a Fujifilmu. Nečudujem sa, Canon sa pridal k táboru FF bezzrkadloviek až v poslednom kole, 6 rokov po Sony. Niektorým došla trpezlivosť, iní boli sklamaní z EOS-ov R a RP. Canon EOS R6 je pravý EOS, bez zbytočných experimentov. Spolu s EOS R5 a s rýchlym rozširovaním portfólia objektov je už len minimum dôvodov, prečo teraz prejsť ku konkurencii. Naopak, pribudli dôvody, prečo prejsť na Canon, alebo sa k nemu vrátiť.
Že sa Canon trafil do čierneho svedčí aj to, že sa dá fotoaparát ťažko zohnať. A to v čase, kedy fotoaparáty iných značiek smutne čakajú v policiach, kým si ich niekto kúpi.
P.S. Keď si to tak vezmete, EOS R6 ponúka obrazovú kvalitu a rýchlosť podstatne drahšieho fotoaparátu EOS-1D X Mark III.