Spolu s čoraz väčšou obľúbenosťou snímania videa pomocou DSLR a CSC fotoaparátov vyvstáva potreba pomocného prisvetlenia scény za horších svetelných podmienok. Na trhu sa preto objavuje čoraz viac pomocných svetiel. Prim hrá moderná LED technológia. K dispozícii je široký výber značkových aj “noname” zariadení z rôznym výkonom.
My sme vyskúšali LED svetlo známej značky Aputure. Model Amaran AL 198 patrí k najvykonnejším svetlám tohto typu. Na rozdiel od kedysi používaných bodových reflektorov je charakteristika svetla z LED panelu plochšia.
Samotné svetlo je veľké ako telo poloprofesionálnej zrkadlovky. 198 LED diod je rovnomerne rozmiestnených po celej ploche. V strede plochy sú umiestnené výkonnejšie diódy, aby hlavný tok svetla smeroval doprostred snímanej scény. Výkon je regulovaný otočným potenciometrom. Svetlo je vyrobené z plastu, ktorý pôsobí robustne. Rovnako aj dvierka batériového priestoru.
Rozloženie LED-iek dobre vidieť pri zapnutom svetle.
Napájanie
Fotografi budú najčastejšie používať asi 6 batérii AA. Svetlo je možne ale napájať aj video akumulátorom značiek Sony a Panasonic, ktoré sú vo videokomunite akýmsi nepísaným štandardom. K dispozícii je aj kontrolka stavu batérií, ktorá sa rozsvieti po stlačení príslušného tlačidla.
Pohľad zozadu na dvierka batériového priestoru, na ktoré sa upevňuje akumulátor.
Po otvorení dvierok sa objaví priestor pre 6 batéri typu AA.
Uchytenie
Zo všetkych štyroch bočných strán sú sánky veľkosti klasického Hot Shot konektora. K svetlu dodávaný držiak sa zasunie do jedného z úchytov. Druhý koniec sa zasunie do pätice na fotoaparáte. Držiak má dva kĺby, vďaka ktorým sa dá svetlo naklápať. Škoda, že sa nedá otáčať aspoň niekoľko stupňov do strán. Držiak je vyrobený z plastu, ktorý nevyzerá obzvlášť pevný.
Držiak je vyrobený z plastu a nepôsobí odolným dojmom.
K svetlu je dodávaná aj malá spojka, pomocou ktorej sa dá pripojiť ďaľší rovnaký panel. Teoreticky tak môžete napojiť k sebe aj viac než odporúčaných štyroch panelov. Otázne je ale, či to držiak unesie. V každom prípade tak máte možnosť zvýšiť osvetľovací výkon.
Táto spojka umožňuje pripojiť ďaľšie LED panely.
K svetllu je dodávaný stojanček, aký poznáme zo systémových bleskov. Ten umožňuje pripojiť svetlo na statív, pretože má zo spodu kovový štandardný závit. Nie ste tak odkázaný len na umiestnenie svetla priamo na fotoaparáte alebo videokamere.
Stojanček, aký poznáme zo systémových bleskov. Sánky pre blesky Sony/Minolta ale nevyužijete. Použiť môžete aj stojanček k vášmu blesku.
Modifikátory
LED-ky sú kryté čírym plastom. V balení nájdete ďalšie dva modifikátory. Prvým je difúzny nástavec pre zmäkčenie svetla. Tým druhým je oranžový korekčný filter. Obidva sú dostatočne robustné a mali by niečo vydržať. Ich montáž je jednoduchá. Nacvaknú sa na štyri kolíčky. Nie je ale možné ich navzájom kombinovať. Šikovnejší si môžu z farebných fólii vystrihnúť ďaľšie korekčné a farebné filtre, ktoré umiestnia pod difúzor.
LED-diódy su prekryté čírym plastom.
Korekčný filter je zároveň aj zmäkčujúcim difúzorom.
Použitie
Obsluha LED svetla je veľmi jednoduchá a jednoduchšie je už len otočenie kohútikom na umývadle. My sme použili 6 alkalických batérii typu AA (výdrž zatiaľ nemáme otestovanú). Ich vloženie do batériového priestoru prebehlo bez akýchkoľvek komplikácii. Do spodného úchytu sme upevnili držiak, ktorý treba primerane dotiahnuť. Potom sa už len treba rozhodnúť, či svetlo upevníte svetlo na fotoaparát (kameru), alebo na statív. Výhradne druhú možnosť budú musieť použiť majitelia zrkadloviek Sony/Konica MInolta, pretože k svetlu nie je dodávaný kompatibilný držiak.
Po upevnení stačí pootočiť ovládacím kolieskom a zvoliť výkon svetla. Podľa potreby sa použije niektorý z modifikátorov.
Svetelný objektív nemal problém nasnímať scénu aj pri horšom osvetlení, bez použitia blesku.
S citlivým prísvetlením sa zlepší nasvietenie portrétovanej osoby bez toho, aby sa potlačila svetelná atmosféra.
V exteriéri je svetlo použiteľné pri nižsej hladine osvetlenia (súmrak, noc). LED-ky len ťažko svojím výkonom konkurujú svetlu slnka. Teto záber je snímaný počas západu slnka, pričom pre snímanie bolo zvolené miesto v tieni.
Takmer čierna stena a jedno svetlo Aputure umiestnené na statíve sú jedinými pomôckami použitými pri snímaní tejto fotografie.
Na rozdiel od blesku, pri trvalom svetle vidíte nasvietenie nielen po odsnímaní fotografie. Preto sa hodí na experimentovanie a učenie.
Použitie v protisvetle. Foto: Jozef Peniak.
Technické parametre
- 198 LED diód so životnosťou až 50 000 hodín
- napájanie: 5,5 - 9V, šesť batérii typu AA, alebo akumulátorom typu NP-F550, NP-F970, NP-FM55H, NP-FH60 (nie je v cene)
- odber: <2A
- výkon: do 18W
- prirodzené odvetrávanie
- farebná teplota: 5600K/3200K s oranžovým filtrom
- rozmery: 151x56x100mm
- hmotnosť: 325g bez batérií
Záver
Každého, komu sme svetlo predviedli, udivil vysoký výkon. V žiadnom prípade sa nejedná o slabé svetielko, aké poznáme z niektorých videokamier. Naopak svojim výkonom sa hodí aj na seriózne svietenie, napr. v spravodajstve, snímaní svadieb, osláv a pod. Jeho veľkou výhodou je, že nie je závislé na elektrickej sieti.
Funkčnosť Amaranu 198 LED je výborná, ale výhradu mám k držiaku. Keď sa poškodí mám už vyhliadnutý držiak od Manfrotto, ktoré tiež ponúka podobné svetla, ale vo vyššej cenovej relácii. Ocenil by som, keby výrobca k svetlu dodával aj puzdro.
LED svetlo využijú nielen priaznivci videa, ale aj fotografi. Najmä pri dovetľovaní portrétov alebo snímaní makrozáberov. Na rozdiel od blesku máte k dispozícii trvalý zdroj osvetlenia, ktorý je jednoducho posúditeľný z hľadiska kvality osvetlenia. Pozor si treba dať na farbu svetla pri nastavení na najnižší výkon, tiahne mierne do zelena.
V ponuke Aputure sú aj dve modifikované verzie tohto svetla. Verzia 198A má pridanú funkciu zmeny vyžarovacieho uhlu aktivovaním/deaktivovaním vybraných LED diód. U modelu 198C je možné meniť farebnú teplotu svetla bez použitia korekčného filtra, opäť využitím aktivácie/deaktivácie vybraných LED-iek.
Trvalé svetlo má význam nielen pri snímaní videa, ale aj vo fotografii. Čoraz viac fotografov používa LED svetla ako náhradu fill in blesku. Kedže máme Amarana v redakcii len krátko, neodhalili sme ešte jeho úplný potenciál. Keď sa s ním naučíme pracovať, poukážeme na jeho prednosti a nedostatky, podelíme sa o ne s vami v našej fotoškole.
P.S.
Takmer mesiac po tom, čo sme uverejnili túto recenziu, sme sa zúčastnili predvádzania nových kompaktných fotoaparátov Sony. Mal som v úmyle na nej vyskúšať externý mikrofón k Sony NEX. AK by bolo málo svetla, použil by som Amaran na prisvietenie. Napokon som ho použil úplne inak. Mali sme možnosť nové kompakty otestovať. Izzino vyfasoval travelzoom Sony HX20V. Kedže sa podujatie konalo večer, svetelné podmienky neboli pre kompakt priamo ideálne. Pri fotografovani sme preto využili LED svetlo. Pripájam niekoľko fotografii.